Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
voor of tegenstander bench
Moderator: moderatorteam
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
voor of tegenstander bench
Wie is hier voor of tegenstander voor de bench en waarom?
Als men een bench heeft gebruikt,tot welke leefijd moest je hond erin blijven.
Sonja
Als men een bench heeft gebruikt,tot welke leefijd moest je hond erin blijven.
Sonja
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Oke, ik ga dan wel serieus erop in
(het onderwerp is al een beetje uitgekauwd Sonja, maar dat kan jij ook niet weten natuurlijk).
Ik ben in principe geen voor- of tegenstander van het gebruik van een bench, indien dit op de juiste wijze gebeurd.
Zelf vind ik een bench goed voor gebruik voor jonge honden, tot een leeftijd van zo'n 4, hooguit 5 maanden en dan alleen maar voor als je even van huis bent.
Ik heb de bench gebruikt voor Kaya tot de leeftijd van 4 maanden, puur voor haar veiligheid zodat ze niet iets engs kon uithalen als ik even een boodschap ging doen.
Een bench gebruiken voor een volwassen hond vind ik in principe waanzin: een volwassen hond, of halfwasje, moet gewoon normaal in huis kunnen zijn en zich kunnen bewegen.
Een bench gebruiken voor een pup en deze 16 uur per dag opsluiten vind ik ook van de zotte en eigenlijk gewoon dierenmishandeling.
Ik ben in principe geen voor- of tegenstander van het gebruik van een bench, indien dit op de juiste wijze gebeurd.
Zelf vind ik een bench goed voor gebruik voor jonge honden, tot een leeftijd van zo'n 4, hooguit 5 maanden en dan alleen maar voor als je even van huis bent.
Ik heb de bench gebruikt voor Kaya tot de leeftijd van 4 maanden, puur voor haar veiligheid zodat ze niet iets engs kon uithalen als ik even een boodschap ging doen.
Een bench gebruiken voor een volwassen hond vind ik in principe waanzin: een volwassen hond, of halfwasje, moet gewoon normaal in huis kunnen zijn en zich kunnen bewegen.
Een bench gebruiken voor een pup en deze 16 uur per dag opsluiten vind ik ook van de zotte en eigenlijk gewoon dierenmishandeling.
- schelsey
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja: 8 uur werken per dag, 8 uur slapen..... dan kom je dus aan 16 uur en ja, helaas doen sommige mensen dit :cry2:schelsey schreef:Bedankt dat jij mijn vraag toch op een normale manier wil beantwoorden.
Ik heb nu niet alles gelezen dat op deze forum staat,sorrie hoor!!
16 uur per dag,doen sommige mensen dit dan?
Ocharme dat hondje!
Sonja
Dan is de bench ook lekker ''makkelijk'', want het hondje kan niks slopen. Dat is dus echt zielig :cry2: :cry2:
- schelsey
- Zeer actief
maar waarvoor word de bench dan gebruikt,ik dacht om zindelijk te maken,omdat ze hun eigen nest niet bevuilen,en om te voorkomen dat ze gevaar lopen als ze vrij in huis mogen lopen en er niemand niet is.
Ook om de nacht te doorkomen,maar in het begin zal men dan verschillende keren eruit moeten omdat een pup geen 7 uur zijn/haar plas kan inhouden.
Dit is toch waar ik een bench eventueel zou voor gebruiken in de toekomst,heb geen apparte kamer,anders zou ik natuurlijk geen bench gebruiken.
maar zijn er geen andere alternatieven,bv met kippegaas een plaatsje afbakenen bv,zou ik nog liever doen,maar weet niet of dit gevaarlijk is voor de pup.
heb een beetje gelezen,en ergens vind ik een verhaal over een pup die vastzat aan de tralies,dus zo veilig is het dan toch misschien niet.
8 uur werken,dan kan men beter geen pup nemen,alle,dat vind ik toch.
zou het zelf maar triest vinden voor de hond als hij 8 uur of langer alleen is.
bij mij is mijn hond 3 dagen per week 4 uur alleen,en bij de eventuele pup heb ik iemand die in de middag even langskomt om uit te laten en te verwennen tot hij/zij 4 uur alleen kan blijven.
sonja
Ook om de nacht te doorkomen,maar in het begin zal men dan verschillende keren eruit moeten omdat een pup geen 7 uur zijn/haar plas kan inhouden.
Dit is toch waar ik een bench eventueel zou voor gebruiken in de toekomst,heb geen apparte kamer,anders zou ik natuurlijk geen bench gebruiken.
maar zijn er geen andere alternatieven,bv met kippegaas een plaatsje afbakenen bv,zou ik nog liever doen,maar weet niet of dit gevaarlijk is voor de pup.
heb een beetje gelezen,en ergens vind ik een verhaal over een pup die vastzat aan de tralies,dus zo veilig is het dan toch misschien niet.
bij mij is mijn hond 3 dagen per week 4 uur alleen,en bij de eventuele pup heb ik iemand die in de middag even langskomt om uit te laten en te verwennen tot hij/zij 4 uur alleen kan blijven.
sonja
- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Contacteer:
Ik heb de bench gebruikt om m'n pup 's nachts in te doen. Ik had ook nog een oude hond en was bang dat hij er 's-nachts op zou springen en ze zich een ongeluk zou schrikken. Verder als zindelijksheids training. Overdag zat hij er alleen in als we even geen tijd voor hem hadden en onze handen vrij moesten hebben (bijvoorbeeld met dweilen). Als je voorkomt dat hij de fout in gaat, hoef je ook niet te straffen o.i.d. Hij heeft denk ik tot 5-6 maanden 's-nachts in de bench gezeten.
Elvira
Elvira
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor het zindelijk maken zie ik persoonlijk het nut niet van een bench: 's nachts moet je er toch de eerste tijd een keertje uit en overdag blijf je toch dweilen of je moet je hondje constant opsluiten (en dat is natuurlijk belachelijk).schelsey schreef:maar waarvoor word de bench dan gebruikt,ik dacht om zindelijk te maken,omdat ze hun eigen nest niet bevuilen,en om te voorkomen dat ze gevaar lopen als ze vrij in huis mogen lopen en er niemand niet is.
sonja
Ik heb de bench dus, zoals al gezegd, voor de veiligheid gebruikt als ik even weg moest. Maar inderdaad heb ik inmiddels ook al enge verhalen gehoord over pups die vastzaten tussen de tralies
-
Janet
- Zeer actief
-
jidde
Een pup bevuilt soms wel zijn bench. Voorheen dachten ze dat pups inderdaad nooit deden, maar die theorie is al achterhaalt.
Ikzelf heb een volwassen hond. Zij ligt lekker op haar matje in de huiskamer. Zij sloopt niet, dus waarom in een bench?
Ik zou bij een pup best een bench willen gebruiken. Dit omdat je dan de pup rust kan geven, die ze dan nog hard nodig hebben.
Ook kan het ongewenst gedrag voorkomen.
Ikzelf heb een volwassen hond. Zij ligt lekker op haar matje in de huiskamer. Zij sloopt niet, dus waarom in een bench?
Ik zou bij een pup best een bench willen gebruiken. Dit omdat je dan de pup rust kan geven, die ze dan nog hard nodig hebben.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Hoe zouden pups vroeger, voordat de bench er was aan hun broodnodige rust zijn gekomen?????? En zouden er heel veel honden met ongewenst gedrag geweest zijn omdat er geen bench was?jidde schreef:Een pup bevuilt soms wel zijn bench. Voorheen dachten ze dat pups inderdaad nooit deden, maar die theorie is al achterhaalt.

- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Het feit dat het vroeger niet gebruikt werd betekent niet dat het niet goed is natuurlijk. Bij onze eerste hond hebben wij ook een bench gebruikt. Dit voor 's nachts of als we eens weg moesten. We hebben hem heel lang laten staan omdat de hond dit prettig vond. Hij paste er niet meer in dus zijn kop hing eruit....geen gezicht en hij kon dus ook niet dicht...maar dit was ook niet nodig maar hij vond het zelf nog steeds prettig liggen.Hutsje schreef:Hoe zouden pups vroeger, voordat de bench er was aan hun broodnodige rust zijn gekomen?????? En zouden er heel veel honden met ongewenst gedrag geweest zijn omdat er geen bench was?jidde schreef:Een pup bevuilt soms wel zijn bench. Voorheen dachten ze dat pups inderdaad nooit deden, maar die theorie is al achterhaalt.
Carmen
- missquarter
- Vaste gebruiker
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
als wij er niet zijn heeft sam de hele tuin en een deel van de sachuur. maar 's nachts heb ik hem in de bench.
ik heb hem eruit willen halen 's nachts, maar dan ging hij slopen.
nu hou ik hem 's nachts in de bench omdat ik een pup krijg en niet wil dat deze samen zijn als ik er niet ben. dus 's nachts gaat er straks in ieder geval 1 in de bench en ik denk allebei
nu hou ik hem 's nachts in de bench omdat ik een pup krijg en niet wil dat deze samen zijn als ik er niet ben. dus 's nachts gaat er straks in ieder geval 1 in de bench en ik denk allebei

-
miekmiek
Toen tommie een pup was hebben wij ook een bench gebruikt. Tommie is onze eerste hond en eigenlijk wisten we niet beter dan dat de bench een handige hulp was om slopen en dat soort dingen te voorkomen. Ook dachten we dat het zou helpen tommie zindelijk te maken.
Tommie was geen sloper, tommie werd zeker niet zindelijk door de bench (en hield de bench ook niet schoon) en toen tommie op een gegeven moment vast kwam te zitten met zijn kaken en ik vijf minuten lang met een gillende hulpeloze pup in mijn armen gezeten heb tot er hulp kwam omdat ik mijn hondje niet los kon krijgen, hebben we de bench het huis uit geflikkerd.
Als je een halletje hebt, laat je pup daar dan lekker slapen als je weg bent of s'nachts. De rest van de tijd hou je gewoon een oogje op hem, net als je bij een klein kind moet doen. Is veel minder stress voor je pup!
Ehm...kortom; ik ben tegen de bench!
Tommie was geen sloper, tommie werd zeker niet zindelijk door de bench (en hield de bench ook niet schoon) en toen tommie op een gegeven moment vast kwam te zitten met zijn kaken en ik vijf minuten lang met een gillende hulpeloze pup in mijn armen gezeten heb tot er hulp kwam omdat ik mijn hondje niet los kon krijgen, hebben we de bench het huis uit geflikkerd.
Als je een halletje hebt, laat je pup daar dan lekker slapen als je weg bent of s'nachts. De rest van de tijd hou je gewoon een oogje op hem, net als je bij een klein kind moet doen. Is veel minder stress voor je pup!
Ehm...kortom; ik ben tegen de bench!
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
ben er ook helemaal tegen
mijn hondje heeft haar eerste levens maanden in zo hokje gezeten niet hier hoor maar waar ze vandaan kwam
toen ik haar hier kreeg had ik niet zo hokje
dus ze werd bang wand was hokje gewend
hup dook ze in de boven kant van een konijne hok om zich veilig te voelen
ik vind dat een hond zich in heel me huis veilig moet voelen en niet in een hok
heeft maanden geduurd om haar af te wennen aan zo hok
lijkt me toch niet gezons
maar ja is mijn mening en mijn evaring
mijn hondje heeft haar eerste levens maanden in zo hokje gezeten niet hier hoor maar waar ze vandaan kwam
toen ik haar hier kreeg had ik niet zo hokje
dus ze werd bang wand was hokje gewend
hup dook ze in de boven kant van een konijne hok om zich veilig te voelen
ik vind dat een hond zich in heel me huis veilig moet voelen en niet in een hok
heeft maanden geduurd om haar af te wennen aan zo hok
lijkt me toch niet gezons
maar ja is mijn mening en mijn evaring
-
Marja
- Zeer actief
Waarom mogen ze niet samen zijn als jij er niet bent? Vind je het eng??massam schreef:als wij er niet zijn heeft sam de hele tuin en een deel van de sachuur. maar 's nachts heb ik hem in de bench.
Hier heb ik vanaf dag 1 pup en oudere hond (toen 2 jaar) altijd bij elkaar gehad, 's nachts en ook overdag als er niemand thuis is.
Is nog nooit iets gebeurd hoor:)
groetjes Marja Zara en Stapper

-
Tarz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Voorstander, als het deurtje open is.
En alleen dicht als de hond er helemaal geen problemen mee heeft en als het op de juiste manier gebruikt wordt (dus niet als straf oid).
Persoonlijk zou ik niet heel snel meer voor een bench gaan, maar dat ligt eraan wat voor hond je in huis haalt. Bij mijn twee teven is een bench om verschillende redenen heel erg handig, bij mijn reutje niet.
Ik snap de bekrompen reacties dan ook niet, als je er goede ervaringen mee hebt (dus ervaringen die ten goede komen van je hond), wat is dan het probleem?
En alleen dicht als de hond er helemaal geen problemen mee heeft en als het op de juiste manier gebruikt wordt (dus niet als straf oid).
Persoonlijk zou ik niet heel snel meer voor een bench gaan, maar dat ligt eraan wat voor hond je in huis haalt. Bij mijn twee teven is een bench om verschillende redenen heel erg handig, bij mijn reutje niet.
Ik snap de bekrompen reacties dan ook niet, als je er goede ervaringen mee hebt (dus ervaringen die ten goede komen van je hond), wat is dan het probleem?
Groetjes Rob
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ben niet voor benchgebruik, maar het is wel een prima hulpmiddel om bv honden die bang zijn om alleen te blijven een handje te helpen met een plek die ze kunnen overzien, waardoor hun angst af kan nemen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Tarz
- Zeer actief
Om er nog even op door te gaan. Nina is een onzekere, maar ook waakse hond die agressief kan zijn naar vreemde mensen in huis. Maar in de bench voelt ze zich heel erg veilig. Als er een vreemde binnen komt gaat ze snel de bench in en daar zitten grommen. Ze gaat haar mand niet in want dat is niet veilig genoeg voor haar.
Ik vind het toch erg prettig dat ze een plek heeft waar ze zich terug kan trekken. De bench staat onder te trap dus het is bij haar zeg maar haar eigen hol.
Als ze er geen aan had gehecht had dat ding allang het huis uit geweest.
Chaya is een geval apart. Ze is een hond die tot ongeveer een jaar . anderhalf jaar energie bursts had en uit frustratie zichzelf dwangmatig ging likken en krabben. De bench gaf haar rust, en is een prima hulpmiddel geweest. Het deurtje is nu altijd open
Ik vind het toch erg prettig dat ze een plek heeft waar ze zich terug kan trekken. De bench staat onder te trap dus het is bij haar zeg maar haar eigen hol.
Als ze er geen aan had gehecht had dat ding allang het huis uit geweest.
Chaya is een geval apart. Ze is een hond die tot ongeveer een jaar . anderhalf jaar energie bursts had en uit frustratie zichzelf dwangmatig ging likken en krabben. De bench gaf haar rust, en is een prima hulpmiddel geweest. Het deurtje is nu altijd open
Groetjes Rob
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik heb teveel verhalen van staffords gehoord die jaren samen leven, niks aan de hand en dan ineens aan het vechten gaan tot op de dood. dit wil ik ten alle tijden voorkomen. zeker als ik er niet ben.Marja schreef:Waarom mogen ze niet samen zijn als jij er niet bent? Vind je het eng??massam schreef:als wij er niet zijn heeft sam de hele tuin en een deel van de sachuur. maar 's nachts heb ik hem in de bench.
Hier heb ik vanaf dag 1 pup en oudere hond (toen 2 jaar) altijd bij elkaar gehad, 's nachts en ook overdag als er niemand thuis is.
sam is een schatje, lola zal waarschijnlijk net zo lief zijn, maar wat ze ook zeggen het blijft een fel ras.

-
Tarz
- Zeer actief
Nina is een blije gezonde hond inderdaad. Geen kritiek op haar leveren, want ze is een schat en kan er ook niets aan doen dat ze zo'n karakter heeft.Martijn schreef: Nou, dat klinkt me nou echt als een blije gezonde hond in de oren! Maar niet heus.
Geen aanval hoor maar ik verbaas me altijd zo over verhalen over afwijkend gedrag en dat een bench dan ineens helpt daarbij.
Als een hond grommend onder de bank kroop als ik bezoek kreeg dan stak ik daar mooi een stokje voor en bij een bench is het ineens oke. Ik blijf het raar vinden.
Hoe moet ik dan handelen dan? Ik ga haar niet opsluiten in mijn kamer!
Ik laat haar even grommen en na een tijdje is het oke. Dan komt ze uit haar bench en dan komt ze een kijkje nemen en een aaitje halen bij de visite. Niks aan het handje, en er is niets zieligs aan.
Groetjes Rob
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Als je het hebt over verlatingsangst helpt een bench dus in veel gevallen. Honden met verlatingsangst kunnen vaak ook prima alleen zijn in een auto. Een bench is een kleine veilige ruimte, die ze goed kunnen overzien. Het geeft ze niet de onrust van een hele kamer waarin ze te veel prikkels krijgen die ze niet kunnen handelen.Martijn schreef:Geen aanval hoor maar ik verbaas me altijd zo over verhalen over afwijkend gedrag en dat een bench dan ineens helpt daarbij.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Blue White Girl
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik moet het nog uitmaken wat ik vind van een bench. Vanavond komt ons pupje bij ons (joepie joepie joepie) en we hebben een grote bench staan, geleend van iemand. Dit omdat we twee katten hebben, en het beter is om de katten aan de pup te laten wennen door zo'n bench te gebruiken. Tijdens zijn nachtrust, kunnen ze dan rustig aan hem snuffelen, zonder dat hij aan hen kan en vice versa. Dit is advies die ik kreeg van onder meer mijn dierenarts ....
Ben wel van plan de bench er zo vlug mogelijk uit te kegelen, want vindt het een zielig zicht eerlijk gezegd. En een hond moet wat beweging kunnen hebben. Maar zolang hij heel kleintjes is, kan het zoveel kwaad nog niet denk ik. Zoooo actief zijn ze dan toch niet hé. Overdag ben ik trouwens de eerste maand en een half continue thuis. En wie weet, hebben we helemaal geen bench nodig en accepteren mijn poezen hem meteen
Ben wel van plan de bench er zo vlug mogelijk uit te kegelen, want vindt het een zielig zicht eerlijk gezegd. En een hond moet wat beweging kunnen hebben. Maar zolang hij heel kleintjes is, kan het zoveel kwaad nog niet denk ik. Zoooo actief zijn ze dan toch niet hé. Overdag ben ik trouwens de eerste maand en een half continue thuis. En wie weet, hebben we helemaal geen bench nodig en accepteren mijn poezen hem meteen
-
Tarz
- Zeer actief
En zo werkt dat ook met Nina als ze bang is als er bijvoorbeeld visite is.Eline* schreef: Als je het hebt over verlatingsangst helpt een bench dus in veel gevallen. Honden met verlatingsangst kunnen vaak ook prima alleen zijn in een auto. Een bench is een kleine veilige ruimte, die ze goed kunnen overzien. Het geeft ze niet de onrust van een hele kamer waarin ze te veel prikkels krijgen die ze niet kunnen handelen.
Groetjes Rob
-
Marja
- Zeer actief
O.k snap ik, maar zou ik wel eng vinden.massam schreef:Marja schreef:Waarom mogen ze niet samen zijn als jij er niet bent? Vind je het eng??massam schreef:als wij er niet zijn heeft sam de hele tuin en een deel van de sachuur. maar 's nachts heb ik hem in de bench.
ik heb teveel verhalen van staffords gehoord die jaren samen leven, niks aan de hand en dan ineens aan het vechten gaan tot op de dood. dit wil ik ten alle tijden voorkomen. zeker als ik er niet ben.
sam is een schatje, lola zal waarschijnlijk net zo lief zijn, maar wat ze ook zeggen het blijft een fel ras.
groetjes Marja Zara en Stapper

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Inderdaad, zen eigen nest niet bevuilen.schelsey schreef:maar waarvoor word de bench dan gebruikt,ik dacht om zindelijk te maken,omdat ze hun eigen nest niet bevuilen,en om te voorkomen dat ze gevaar lopen als ze vrij in huis mogen lopen en er niemand niet is.
sonja
Maar Luka had diarée en als ik 's ochtends opstond was het niet om aan te zien en te ruiken, ik vond dat zo erg voor hem dat hij onder de kaka zat.
Hij is niet lang in de bench gebleven dan kun je wel denken.
Ik gebruikt hem alleen maar s' nachts.
Maar ik ben al héél vlug overgeschakeld naar een ruimte waar LUka lekker in zen mandje kon en er lag krantenpapier voor zen diaréeprobleem. Gelukkig is dat vlug opgelost geweest.
Kan je geen hoek in de keuken maken of zo ?
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
diezel
- Vaste gebruiker
wij hebben voor Diezel een bench. en hij gaat er alleen in als wij niet thuis zijn. We hebben hem een paar weken gewoon "los" in de kamer gelaten als we weggingen. Hij vernielde niets of zo maar we hoorden van de buren dat ie blafte en piepte. Nu gaat hij weer in de bench en is hij stil.
Hij zit hooguit 2 uur per dag in de bench en dan ook nog niet elke dag.
Ik vind dat niet zielig, vind het zieliger als hij een uur loopt te piepen.
's Nachts heeft hij nog nooit in de bench gezeten, hij slaapt bij ons op bed.
Hij zit hooguit 2 uur per dag in de bench en dan ook nog niet elke dag.
Ik vind dat niet zielig, vind het zieliger als hij een uur loopt te piepen.
's Nachts heeft hij nog nooit in de bench gezeten, hij slaapt bij ons op bed.
groetjes van Antje en Diezel

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tja ik kreeg mijn honden allemaal niet als pup. Bas kregen we toen hij 4 jaar was, hij kreeg 2 manden, waarvan 1 in de gang. Daar slaapt hij 's nachts, gaat hij heen als hij rust wil, of als er kinderen op visite zijn, of als hij alleen thuis blijft. Hij gaat er al tijden vanzelf heen, hij vind het daar fijn. Winnie kregen we er vorige op 9 jarige leeftijd bij. In eerste instantie was ze niet zindelijk, ging ze op zoek naar eten en lag op de bank. We wilde haar in eerste instantie in de gang doen, maar Bas protesteerde hier tegen door op de bank te gaan liggen. Toen winnie 6 a 8 keer per dag werd uitgelaten werd en weer in het ritme kwam, kon ze ook 's nachts in de huiskamer blijven welliswaar de bank met stoelen gebaricadeerd en het eten goed opgeborgen en de prullenbakken naar de bijkeuken verhuist. Tja soms moet je aanpassen, maar dat kan je ze heel wat meer ruimte geven dan een bench. Maar toch heb ik 1 bench. Die is voor Bas, tijdens de behendigheidswedstrijden. Heb het een paar wedstrijden zonder geprobeert, maar door zijn moeilijke karakter is een bench wel de beste oplossing. Heb hem binnen een week zelf aan gewend en kan hem nu gewoon elke keer gebruiken als ik een wedstrijd heb. Verder staat hij in elkaar geklapt in de bijkeuken. Bij winnie zal ik nooit een bench nodig hebben. Ze is vreselijk makkelijk.