Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

versvleesvoeding en brokken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

# siny#
Vaste gebruiker

versvleesvoeding en brokken

Ongelezen bericht door # siny# »

Weer een vraagje hier. Een heleboel van jullie voeren brokken en daarbij
1 of 2 keer in de week versvleesvoeding. Mijn vraag is kun je van de een op andere dag dat zomaar inlassen?
Het leek mij ook wel wat om te proberen, dus ik heb duck gekocht. Zou ik dat bv vanavond al gelijk kunnen geven? Alleen het versvlees dan. Of zouden de magen dan helemaal van slag zijn.
En dan over een paar dagen nog een keer ,of langer of korter wachten.
Hoe hebben jullie dat aangepakt. Moet er wel bij zeggen mijn honden hebben allebei maag/darm problemen. Het voer wat ik nu heb doen ze het niet goed op. Daar stop ik ook mee en ga over op een andere brok.
Sorry,barfen zie ik niet zitten met 2 newfoundlanders. ( zeg het maar vast ;) )
Graag jullie menigen en ervaringen.
salutie siny
Van l naar r danthe, jordan ,rocky, oodles
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

qyan kreeg als pup vanuit de fokker al 6 dagen brok en 1 dag vlees.
later werden dat al gauw 3 dagen vlees en 4 dagen brokken.
en toen helemaal vers.
ik heb zelf dus altijd de vers dagen achter elkaar gedaan, zowiezo omdat qyan zijn darmen de eerste dag moesten wennen ana de overschakeling.
ik heb hier ook een hond met maag/ darmproblemen en sinds ik hem heb over gezet op kvv geen last meer gehad.
de afwisseling deed hem absoluut geen goed, brokken deed ie het ook niet goed op en vlees wel, dus voor hem is het vlees geworden.
ik zou je dus aanraden om de vleesdagen achter elkaar te geven, ipv 1 dag vlees dan weer een paar dagen brok en dan weer 1 dag vlees.

hebben je honden ooit weleens vlees gehad?
of nog nooit?
# siny#
Vaste gebruiker

Alvast bedankt voor je antwoord.
Ik heb ooit een paar keer rodi gegeven. De ene had er geen last van
en de andere kotste het weer uit, en vond het dus ook niet lekker meer.
Maar ik gaf toen ook ongeveer 2 schijven bij de brok. En ik geloof dat dat toch ook niet ideaal is. Als ik het goed heb begrepen uit vorige topics.
En helemaal over op versv.v. is niet erg haalbaar. Ze zouden dan per hond 12 schijven duck op een dag krijgen. Dat is financieel niet haalbaar voor mij. 8O
salutie siny
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hoi,

Wat geef je aan brokvoer en weet je al waar je naar over wilt stappen?
Bij een hond met maag/darmproblemen zou ik eerst een paar weken mengen totdat hij volledig op de nieuwe brok zit en pas dan versvleesdagen instellen. Anders dan moeten ze wel heel drastisch aan 2 soorten voer wennen. Kun je daarna beginnen met bv. 2 schijven in de ochtend of avond en de rest aanvullen met brok, als er maar 8 uur tussen zit. Mijn hond had ook darmproblemen en zit nu 5 avonden op vers vlees en de rest brok. Dat gaat fantastisch goed.
qyan

# siny# schreef:Alvast bedankt voor je antwoord.
Ik heb ooit een paar keer rodi gegeven. De ene had er geen last van
en de andere kotste het weer uit, en vond het dus ook niet lekker meer.
Maar ik gaf toen ook ongeveer 2 schijven bij de brok. En ik geloof dat dat toch ook niet ideaal is. Als ik het goed heb begrepen uit vorige topics.
En helemaal over op versv.v. is niet erg haalbaar. Ze zouden dan per hond 12 schijven duck op een dag krijgen. Dat is financieel niet haalbaar voor mij. 8O
8O nee, dat wordt een dure hobby!
wat voor brokken geef je nu en welk wil je gaan geven.
wat hierboven ookal staat, een hond met maag/ darmproblemen niet zomaar overschakelen naar een andere brok, maar voorzichtig mengen.
misschien is het ook een idee om (ik weet niet of dat financiel haalbaar zou zijn voor je?!) om allebei je honden eerst een week op duck te zetten, en daarna over te stappen naar een andere brok?
zo kan je eventueel wat darmflora opbouwen, waardoor de brok ook weer beter kan vallen. of voor 4 dagen ofzo.
als je merkt dat je honden spugen, of toch met de ontlasting erg slecht reageren op vlees, kan je het de eerste paar keer ook licht koken. dus gewoon in de bak, beetje gekookt water erover.
dat bouw je dan af, naar eerst warm water tot op een gegeven moment geen water meer, maar gewoon rauw.
dus je kan of de brokken idd gaan mengen en daarbij 1 of 2 vleesdagen achter elkaar geven, of je kan eerst 4 tot 7 dagen alleen duck geven en dan over schakelen naar de brokken die je wilt gaan geven.
de tweede optie heeft persoonlijk mijn voorkeur, maar dat moet je portemonnee idd wel toelaten :ok:
maar iedereen doet het weer anders, dus wellicht komen er nog meer ideeen.

gr wendy
# siny#
Vaste gebruiker

Nou klinkt wel aannemelijk allebei, eerst een paar dagen op duck dat kan wel. Hoop alleen dat de winkel daar ook aan kan voldoen. Heb vanmiddag 2 pakken gehaald van 1 kg per stuk. Er lagen er nog 2 in de vriezer. En ze bestellen pas maandag weer. Helaas is dat de enigste winkel op texel waar ze dit verkopen. :jank: Heb vanmiddag alle zaken in den helder bezocht. Die verkopen helemaal geen v.v.voeding. Heb dus niet veel keus daarin. Kun je in die paar dagen versv.v. ook overstappen op een ander merk? Rodi of energique bv? Of kunnen ze dat ook niet in een keer verdragen. :? Voor het geval de duck tijdelijk op is. :roll:

De brok wat ik nu gevoerd heb de afgelopen tijd is het natuur voer van dc schaette. Weet niet of het jullie wat zegt. Het is voer wat via duitsland wordt ingekocht en via tussenpersonen verkocht wordt. Het is eigenlijk een diner, maar het kan droog worden gevoerd.
Het nieuwe voer waar ik op over wil stappen is smolke lam en rijst.
Dat kwam m.i het beste uit de bus. Het percentage vet en natrium gehalte is daarvan niet zo hoog.
Heb dus al een zak in huis gehaald.
Dat andere voer blijft de ontlasting slap van. Dus om het te mengen met het nieuwe voer lijkt me dan niet echt goed. Dan weet je nog niet (de slappe ontlasting) of het van het oude of het nieuwe voer komt.

Eerst een paar dagen vers lijkt me dan toch wel het beste.
Maar als er nog meer argumenten zijn? ik houd me aanbevolen. :mrgreen:
salutie siny
qyan

ja, das lastig als ze nog zo weinig in de vriezer hebben liggen ja. :?
bedoel je na 1 dag duck overstappen op rodi of energique?
dat zou opzich wel moeten kunnen, maar het beste is toch gewoon kijken hoe je honden reageren.
als ze bijvoorbeeld goed reageren op duck, zou ik niet gaan aanrommelen met andere merken vers, zeker niet als ze al zwak op hun darmen zijn.
dan zou ik persoonlijk gewoon wachten totdat de nieuwe lading duck er is, en ze dan 4 tot 7 dagen op duck zetten.
(maar nogmaals, ik ga hier af op de ervaring die ik heb met qyan, die heeft ene verleden van 6 maanden chronische diaree en is gewoon erg zwak op zijn maag/ darmen)

de brok die je nu voert nooit van gehoord.
waarom neem je eigenlijk een brok op basis van een laag vet percentage??? is dat ivm de maag/ darmproblemen 9gewoon uit interesse)
# siny#
Vaste gebruiker

[quote=")

waarom neem je eigenlijk een brok op basis van een laag vet percentage??? is dat ivm de maag/ darmproblemen 9gewoon uit interesse)[/quote]

Ja inderdaad. Bij navraag heb ik gehoord dat bij een hoog vetgehalte, het voer makkelijker door de darmen gaat en de darmen minder werk hoeven te verzetten. Dus "luier"worden. Of het klopt durf ik niet te zeggen, maar het leek mij wel aannemelijk. En daardoor uit voorzorg een brok gezocht waar minder vet inzit.
salutie siny
qyan

# siny# schreef:[quote=")

waarom neem je eigenlijk een brok op basis van een laag vet percentage??? is dat ivm de maag/ darmproblemen 9gewoon uit interesse)
Ja inderdaad. Bij navraag heb ik gehoord dat bij een hoog vetgehalte, het voer makkelijker door de darmen gaat en de darmen minder werk hoeven te verzetten. Dus "luier"worden. Of het klopt durf ik niet te zeggen, maar het leek mij wel aannemelijk. En daardoor uit voorzorg een brok gezocht waar minder vet inzit.[/quote]

eigenlijk zou je dan om die reden ook geen vlees moeten gaan voeren ;) :mrgreen:
want, in de vleesvoedingen zit toch vet, weliswaar vetten afkomstig van goede komaf ipv vet wat in brokken verwerkt zit, maar toch.
juist vlees en de goede bacterien die daarin zitten, met name de pens, voorkomen dat de darmen lui worden en behouden de darmflora.
brokken daarentegen maken de darmen lui (dit doet iedere brok, behlave geperst, omdat het voer niet verhtit wordt boven de 100 graden en de darmen dus nog enigzins moeten werken)
de darmen van je hond moet je niet te lui maken ;) .
hoe luier je de darmen maakt, hoe minder je honden op den duur kunnen verdragen en van ieder dingetje wat ze verkeerd eten ana de diaree gaan of last krijgen van hun maag.
# siny#
Vaste gebruiker

Ze hebben helaas dus al luie darmen. :? Daarom wilde ik dit gaan proberen, omdat er zoveel positieve dingen over vlees gezegt word.
Ik heb de afgelopen dagen zo veel over allerlei soorten voeding gelezen.
Het ene is nog beter of slechter als het andere. Ik ben het spoor er een beetje in bijster. Of dit zal helpen weet ik ook niet. Ga het maar proberen.
Bevalt het niet, stappen we weer over op wat anders.
Ik wil gezonde voeding geven, maar mijn hondjes moeten het er wel goed op doen.
salutie siny
qyan

# siny# schreef:Ze hebben helaas dus al luie darmen. :? Daarom wilde ik dit gaan proberen, omdat er zoveel positieve dingen over vlees gezegt word.
Ik heb de afgelopen dagen zo veel over allerlei soorten voeding gelezen.
Het ene is nog beter of slechter als het andere. Ik ben het spoor er een beetje in bijster. Of dit zal helpen weet ik ook niet. Ga het maar proberen.
Bevalt het niet, stappen we weer over op wat anders.
Ik wil gezonde voeding geven, maar mijn hondjes moeten het er wel goed op doen.
weet je wat het met voer is, de 1 vindt merk A super en de ander merk B.
zodra 1 bepaald merk goed staat aangeschreven, stapt half internet over op dat bepaalde merk.
wat vaak vergeten wordt is dat iedre hond anders is ;)
waar de 1 het goed op doet, doet de ander het slecht op.
dus het voer wat goed is voor jouw honden, is dat voer waar jouw honden het goed op doen.
door brokken worden de darmen idd lui, maar met versvlees, ongeacht het merk, kan je dat weer enigzins op peil brengen en de darmflora weer opbouwen.
toch zitten er hier ook honden op het forum, die geen vers lusten en die het er gewoon niet goed op doen.
zeker een hond met maag/ darmproblemen, kan het een hele zoektocht zijn naar het juiste voer.
met qyan hebben we toen zowat alle brokken gehad en zelfs al bijna alle merken versvoer. na een zoektocht van bijna een jaar hadden we eindelijk het voer waar hij het goed op deed.
dus idd, goed voer is datgene waar jouw honden het goed op doen :ok:

1 advies, stap niet te snel over op andere brokken wanneer het niet bevalt, zeker anagezien je honden al maag/ darmproblemen hebben.
voer minimaal 4 weken de brok om te kijken hoe de ontlasting zich ontwikkelt en hoe ze het eten.
begin eerst met een weekje vers en kijk wat er gebeurt.
vaak duurt de gewenning 1 a 2 dagen en gaat het daarna goed. (maar soms ook niet, dat is afwachten)
geef daarbij gewoon lekker vers naast de brokken, 1 of 2 dagen, indien ze het lusten en er geen problemen mee hebben.
indien het op duck niet gaat, probeer je weer een ander merk, of misschien kunnen ze er gewoon niet tegen, en moet je het idd bij brokken houden.
Doeska
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Doeska »

Ik ben begonnen met "vuile " pens ivm. darmflora.En hierna versvlees div. merken en smaken gegeven afwisselend per dag.S`morgens geef ik nu [en ook toen] vlees en s`avonds brokken.Met de brokken wel eerst gekozen voor 1 kg verpakking , en dan evt. 5kg,voor definitief over te gaan op 20/25 kg.Momenteel is Doeska een makkelijke eter,mogelijk door de variatie!!??
Maar ook dat kan misschien nog veranderen.succes

Groetjes, Doeska :zwaai:
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

De voormalige "Jimmink" verkoopt AHV versvlees en er zit een verkooppunt van Duck in het Marinapark in Den Helder, wil je het adres dan moet je me even een PBtje sturen ;)
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Brokken en versvlees is meestal ellende ondat het dierlijke (lees gratis verkrijgbare) vetgehalte van de nieuwere verslveesproducten aan de behooooorlijk hoge kant is... en deze combinatie niet te verteren is voor veel honden.

BARF=zelf gemaakte aanvullingen op de brokjes is heel iets anders... en iets dat wel goed valt wanneer het op de juiste manier geintroduceerd wordt. Lees het "Bottendocument" - http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20512 - het sticky onderwerp aan het begin maar eens door.
Groetjes,
Ignit.
http://www.barf-natuurlijk.nl
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”