Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
percentagen vetten
Moderator: moderatorteam
- # siny#
- Vaste gebruiker
percentagen vetten
Wat zegt het percentage vetten in brokvoeding.
Betekent een hoog percentage aan vetten dat de darmen minder hoeven
te werken? Of zie ik dit verkeerd. Crieer (of hoe je het ook schrijft) je zo "luie"darmen of is dat onzin.
Elke zak voer is weer verschillend. Varierend van 9 tot 17 procent vetten.
Is hoe hoger het percentage hoe slechter? of niet.
Wie kan me dit uitleggen.
Betekent een hoog percentage aan vetten dat de darmen minder hoeven
te werken? Of zie ik dit verkeerd. Crieer (of hoe je het ook schrijft) je zo "luie"darmen of is dat onzin.
Elke zak voer is weer verschillend. Varierend van 9 tot 17 procent vetten.
Is hoe hoger het percentage hoe slechter? of niet.
Wie kan me dit uitleggen.
salutie siny
Van l naar r danthe, jordan ,rocky, oodles

Van l naar r danthe, jordan ,rocky, oodles

kijk op www.barfplaats.nl
in de bib is er veel info
in de bib is er veel info
- # siny#
- Vaste gebruiker
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Vetten leveren samen met eiwitten en koolhydraten de energie voor je hond. Eiwitten zijn de duurste energie bron en koolhydraten de goedkoopste. Gezien in een versvlees voeding bijna geen koolhydraten zitten komt de energie merendeels van eiwitten en vetten. Een goede versvlees voeding bevat in mijn ogen rond de 6% koolhydraten, 14% eiwit en 15% vet (kan 1-3 procent afwijken
). Van de nieuwe versvlees voeding van Prins weet ik dat er in de lam-rijst versie 22% vet zit, dit is redelijk veel. Ook in hun versvlees variant voor katten zit meer vet (25.5%). Waar je eigenlijk naar moet kijken zijn de fracties. Bij de berekening van fracties wordt rekening gehouden met de totale hoeveelheid energie die een voer levert. Brokken bevatten veel meer koolhydraten als energie bron dan een versvlees voeding (40%-50%), daarom zijn de fracties van vetten lager dan die van versvlees. De eiwit fractie van een goede voeding (zowel voor brokken als versvlees) ligt rond de 24%. Versvlees bevat dus meer vet en minder koolhydraten dan brokken. Het natuurlijke dieet van een wolf bevat ook meer vet en minder koolhydraten. Het hogere vet percentage in versvlees levert (in mijn ogen) dan ook geen enkel probleem op, juist omdat het vet onbewerkt is
. Zelf heb ik een kat die (ondanks verschillende behandelingen) een bacterie overgoei in zijn darmen heeft (waarschijnlijk de rest van zijn leven). Hij krijgt alleen maar een KVV omdat hij op geen enkele brok (waaronder die peper dure brokken van de DA) goede ontlasting had. Zijn darmen zijn dan ook erg gevoelig. Een beetje magere yoghurt levert al een reactie op, terwijl een beetje vis olie (puur vet dus) helemaal niks voor zijn ontlasting doet. Ik denk dan ook dat vele honden (en katten) met gevoelige darmen het veel beter zullen doen op versvlees ondanks dat er meer vet in zit. Ik zou me eerder druk maken om de hoeveelheid koolhydraten in brokken en wat dat (bij levenslang gebruik) voor het lichaam doet (alvleesklier, darmen) dan de hoeveelheid vet.
Groetjes Rosita
:

Groetjes Rosita

Our greatest moments are... when not much happened

- # siny#
- Vaste gebruiker
-
- Zeer actief
- Contacteer:
De natuurlijke voeding van de wolf hangt af van waar het leefgebied van de betreffende wolf is. Als dat de noordpool is, kun je inderdaad stellen dat het dierlijke vetgehalte van zijn voeding veel hoger is, maar dit gaat niet op voor de wolven in de warmere streken. :p:Rosita schreef: Versvlees bevat dus meer vet en minder koolhydraten dan brokken. Het natuurlijke dieet van een wolf bevat ook meer vet en minder koolhydraten. Het hogere vet percentage in versvlees levert (in mijn ogen) dan ook geen enkel probleem op, juist omdat het vet onbewerkt is![]()
Ik citeer uit Prof. Dr. W.F. Donath: Wat moet mijn hond eten?
-----
(snip)Bij koud weer zijn dus vetten in staat de lichaamstemperatuur gemakkelijker op peil te houden. We kunnen dit bij onszelf nagaan; ´s winters smaakt de vette stamppot, ´s zomers gebruiken we liever een lichtere kost.
(snip) Voor onze honden hoort men algemeen de theorie verkondigen, dat ze niet te veel vet mogen nuttigen. Dit is dan, zoals we juist zagen, toch maar tot zekere hoogte waar. Verlangen we veel arbeid van hen en moeten ze dus veel energie ontwikkelen, terwijl ook de omringende luchttemperatuur van invloed is, dan stijgt ook de behoefte aan vetten. Honden in de arctische streken leven dan ook voornamelijk van vlees, vis en traan. Dat de grote uitstraling van lichaamswarmte in de arctische streken wel degelijk zeer belangrijk is, mogen we ook opmaken uit het feit dat de meeste sledehonden en honderassen, die hun oorsprong in koude streken vinden zoals de samojeed, de barsoi, zware pelzen hebben. De poolhond zal dan ook meer vetten – als het ware geconcentreerde warmte- en energievormers nodig hebben, dan een hond in gematigde of tropische streken.
-----
Veel honden (en katten) met gevoelige darmen zouden het veel beter doen met een natuurlijke, verse voeding die afgesteld is op hun individuele behoefte. Verder is het nog maar de vraag of honden met een alvleesklier die niet optimaal werkt of zieke darmen of een immuun systeem dat volkomen in de prak ligt, beter af zijn met een rauw commercieel product dat bol staat van de vetten dan met een goede brok! De praktijk heeft al meerdere malen uitgewezen, dat met name deze honden beter af zijn met gekookte voeding of een goede brok.Rosita schreef: Ik denk dan ook dat vele honden (en katten) met gevoelige darmen het veel beter zullen doen op versvlees ondanks dat er meer vet in zit. Ik zou me eerder druk maken om de hoeveelheid koolhydraten in brokken en wat dat (bij levenslang gebruik) voor het lichaam doet (alvleesklier, darmen) dan de hoeveelheid vet.

Ignit Bekken
http://www.barf-natuurlijk.nl
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik denk wat je bedoeld is dat de energie behoefte hoger is wanneer de wolf in een koud gebied leeft. De prooidieren die deze wolf vangt zullen waarschijnlijk dan ook 'vetter' zijn (meer lichaamsvet dus). In verhouding zou de wolf in een koud gebied dan meer vet binnen krijgen dan een wolf in een warm gebied. De vacht van de wolf is overigens vrijwel warmte dicht (net zoals die van de ijsbeer). Er gaat dus weinig lichaamswarmte verloren (blijkt uit infrarood opnamen). Of ze onder die vacht ook meer vet hebben zitten (zoals de ijsbeer) wat ook een hoop warmte vast houd weet ik niet. Het zou dus best kunnen dat wolven op de noordpool meer vet eten dan wolven in warmere streken, maar wat is veel meerignit schreef:De natuurlijke voeding van de wolf hangt af van waar het leefgebied van de betreffende wolf is. Als dat de noordpool is, kun je inderdaad stellen dat het dierlijke vetgehalte van zijn voeding veel hoger is, maar dit gaat niet op voor de wolven in de warmere streken. :p:

Honden waarvan de exocriene functie van alvleesklier niet meer goed werkt (wanneer de hond dus te weinig enzymen aanmaakt om koolhydraten, vetten en eiwitten te splitsen) zijn volgens mij wel beter af met vers vlees (wanneer het niet bol staat van de vettenignit schreef:Verder is het nog maar de vraag of honden met een alvleesklier die niet optimaal werkt of zieke darmen of een immuun systeem dat volkomen in de prak ligt, beter af zijn met een rauw commercieel product dat bol staat van de vetten dan met een goede brok!

Een van mijn katten heeft dus 'zieke darmen'. Zijn darmflora is erg verstoord (bleek uit ontlastingsonderzoek op bacteriën) en geen enkele antibioticum, probioticum of dure dieet voeding van de DA heeft hem kunnen helpen. Zo goed zijn ontlasting nu (eindelijk

Groetjes Rosita
Our greatest moments are... when not much happened

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zul je dan eens nader moeten onderzoeken…Rosita schreef:Of ze onder die vacht ook meer vet hebben zitten (zoals de ijsbeer) wat ook een hoop warmte vast houd weet ik niet. Het zou dus best kunnen dat wolven op de noordpool meer vet eten dan wolven in warmere streken, maar wat is veel meer.
Ook dit is een “stellingâ€Rosita schreef:Gewone brokken (wat voor een groot deel bestaat uit koolhydraten en waar totaal geen enzymen in zitten) kunnen in mijn ogen vooral op lang termijn schadelijk zijn voor de alvleesklier.
-
- Zeer actief