Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gebeten na correctie, hoe nu corrigeren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

gebeten na correctie, hoe nu corrigeren?

Ongelezen bericht door joe »

Omdat Boy de laatste tijd wegliep, ben ik het commando hier weer meer aan het trainen(in het bos).
Ik ben het van makkelijk naar moeilijk aan het opbouwen.
Als meneer 5 meter voor me aan het snuffelen is en ik roep hier dan blijft hij dus gewoon snuffelen.
Nu geef ik 1 maal vriendelijk het commando hier. Komt hij niet dan loop ik naar hem toe en geef ik hem een correctie in zijn nek. Dus ik pak zijn nekvel en schud. Het ging vrij goed. Tot vandaag.
Hij kwam niet, ik naar hem toe, correctie commando volg en hij bleef weer snueffelen, ik een hardere correctie met strenger commando volg, meneer bleef nog steeds op zijn gemak snuffelen. Ik pak hem weer vast en en net nadat ik had losgelaten pakte hij mijn arm en beet. (leek op verdedigende agressie)
Ik deed net of ik niets voelde en liet hem volgen. Deed hem aan de band en negeerde hem. Ik had een grote wond, die flink pijn doet.
Nu vraag ik me af, hoe ik nu Boy moet corrigeren...
Van de ene kant, wil ik me niet laten kisten, maar van de andere kant kan het natuurlijk fout aflopen. Vooral omdat ik vaak alleen loop, vind ik het een beetje eng om hem te corrigeren....
Wat kan ik het beste doen??????
PS: Boy is mishandeld geweest en is hierdoor moeilijk te corrigeren, maar hij heeft het wel nodig, want anders gaat meneer lekker zijn eigen gang....ik vind het heel moeilijk......
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind het heel moeilijk hoor!

ik denk dat je er goed aan hebt gedaan het te negeren, maar verder weet ik het echt niet!

ik denk wel dat je hulp in moet winnen, want anders zal het misschien alleen erger worden.

sterkte
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk dat je het hele beginsel ''hierkomen'' verkeerd aanpakt. Je hond luistert los dus niet naar hierkomen, dus ga je beginnen met de lange lijn: aangelijnd houden en hiermee oefenen.

''Boy, hierrrrrr'' (vrolijk) en een zacht rukje aan de lange lijn (geef hem een paar meter ruimte). Door het zachte rukje zal hij komen, hoop ik hahahaha, anders nogmaals ''Boy, hierrrrrr'' (iets strenger) en een harder rukje. Dan is hierkomen feest: compleet feest.

Nogmaals: de sleutel tot het hierkomen is dat de baas het aller- allerleukste in de hele wereld is. Dat is werkelijk de enige manier waarop een hond goed zal luisteren (of angst, maar goed, daar beginnen we niet aan natuurlijk).

Oefenen, oefenen en nogmaals oefenen. Pas als je denkt dat hij het goed doet aan de lijn, dus alert reageert dan laat je hem los en dan roep je hem ALLEEN als je zeker weet (praktisch zeker, want je weet natuurlijk niks zeker van te voren) dat hij reageert, dus niet te veel afgeleid is.
En weer is het groot feest!

Een hond straffen als hij niet komt, moet je alleen doen als hij het commando volledig beheerst en gewoon schijt aan je heeft.

Tja, dat hij je gebeten heeft...... persoonlijk had ik het niet gepikt en mijn hond(en) enorm op hun lazer gegeven, maar ik weet natuurlijk niet hoe Boy precies is en wat hierbij de juiste aanpak bij hem is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

je zegt dat de hond mishandeld is gewees dus ik vind het dan moeilijk om daar advies over te geven, daar ik gelukkig geen ervaring heb met mishandelde honden.

wat ik wel vind is dat je niet goed bezig bent als je je hond in zijn nek pakt en dan gaat schudden en dan voornamelijk dat schudden. als een hond een prooi vangt gaat hij schudden om deze prooi dood te maken. wat jij nu in feite doet in zijn ogen is hem vastpakken en omdat je gaat schudden associeerd hij dat met het feit dat jij hem dood wil maken. mijn mening: niet meer schudden :ok:

verder ben ik ervan overtuigd dat je hier goede adviezen zal krijgen. ik wens je in iedergeval veel succes :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik ben zelf niet van de schudderige :? Volgens mij is het ook niet vreemd dat hij zich verdedigt als hij denkt te worden aangevallen door een groter dier. Oppakken en schudden is naar mijn idee toch echt alleen wanneer je een prooi hebt :roll: Correct me if I'm wrong ;)
Ik zou het hele ritueel vermijden. Vermijdt dat hij in de fout gaat. Als hij aan de riem zit en hij staat te lang te snuffen roep zijn naam en zeg kom we gaan of iets dergelijks en vervolg gewoon je weg. Als hij snel reageert beloon met je stem en eventueel iets lekkers als hij daar gevoelig voor is.
Ga dus niet naar hem toe als een van mijn honden niet luisterde (ik neem aan dat we het hebben over een hond die het dus wel kan maar nu opeens niet meer doet), lijnde ik hem aan en liep door verder niets (Als het hard regende kon ik er nog wat woorden aan vuil maken ;) )
Bij mij was de beloning voor als je luistert dan mag je los. Luister je niet jammer dan blijven we oefenen in een prikkelarme omgeving tot je luistert. Dus hierkomen in je tuin oefenen daar krijgt hij de kans niet om er vandoor te gaan.
Succes!
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik sluit me aan bij de niet -schudders !

Hoewel Zoe normaal gesproken zeer goed luistert , doet ze het in bepaalde omstandigheden ook niet . Zelf weet ik ook niet goed hoe ik corrigeren moet , maar persoonlijk neig ik steeds meer naar het inzicht dat je bij bange / mishandelde honden erg moet oppassen met straffen .

Hoop dat de deskundige beter advies voor je hebben .
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Oee..Esther..stoppen met hoe je het nu doet! Je hebt straks een hond , die je niet meer kan benaderen omdat ie angstig is of een hond die al pislink wordt als je eraan komt.
Waarom heb je gekozen voor zo'n harde correctie? Ik schud nooit..schudden betekent dat je poogt zijn nek te breken..hem dood te maken en dat spoort niet als je zijn baas bent.
Verder weet ik niet wat jij onder snuffelen verstaat, maar snuffelen kan ook een signaal zijn om jou tot kalmte te manen als je opgefokt staat te roepen..het kan een calming signal zijn.
Verder leert je hond er niet iets van wat zinvol is.
Hierkomen is hierkomen. Dus je haalt hem binnen aan de lijn...of je gooit iets naar zijn kont zodat hij schrikt en naar je toekomt.
Maar dat doe je pas als je weet dat hij snapt wat Hier is en je hoort.
Wordt hij niet dovig? Joe is ook al wat ouder toch?
Ik bemerk bv aan Laika , in de regel een enthousiaste hierkomer, dat ze me af en toe gewoon echt niet hoort. Dan moet ik keihard roepen en dan zie ik ineens die kop opveren zo van Oooo, ik word geroepen!!
Wat Caroline al aangeeft..hierkomen moet leuk zijn..niet gewoon leuk, maar een feestje waar je graag het lekkere tevenpiesje even voor laat.
Maak jezelf dus leuk, met lekkers, met leuke dingen en geen eng mens dat schudt in nekken.
Als je ervan overtuigt bent dat hij je hoort en het commando gewoon kent, gooi dan van afstand iets naast hem waarvan hij schrikt.
Dat je gebeten bent is nu je eigen schuld. Het heeft niet te maken met je laten kisten.
Beterschap met je arm!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Pikelien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pikelien »

Hoi,

Ben ook niet van de schudderige eerlijk gezegd.
Heb je al eens geprobeerd je interessanter te maken dan de omgeving? Inderdaad, zoals Stang al opmerkte, heel vrolijk de naam roepen, of ineens heel lokkend - alsof je een heel stiekum lekker snoepje hebt of zo dat Joe mag zien - roepen (oh Joeoeoeoeoee, kom eens?).
Geprobeerd ´m nieuwsgierig naar jou te maken?
Weleens ineens naam geroepen en een paar pasjes gehuppeld? Dat Joe ineens tot de conclusie komt dat jij toch eigenlijk wel verrekte gaaf bent?
Komt ´ie? Meteen hup belonen; "braaaaaf zeg" en snoepje, brokje van het voer, in elk geval iets dat geweldig is om voor te komen?
Dat soort dingen?
´t Zijn maar wat ideetjes hoor, wie weet helpt het.

Groetjes,
Pikelien.
Groetjes,
Pikelien en Irie.

Afbeelding
joe
Zeer actief

Tja....daar kan het hem in zitten. Normaal pak ik hem gewoon bij zijn nekvel en toen zei iemand dat hij dat niet voelt en dat je (net als de moeder) even moet schudden. Dus dit doet de moeder niet???

Boy is een hond die allemaal heel goed weet hoe het moet en hoort, maar gewoon het schijt aan me heeft. Doorlopen helpt niet, want hij komt toch niet. Ik ben al een paar keer doorgelopen, maar was hem toen 1,5 uur kwijt. Hij komt echt niet en raakt ook niet in paniek.
Daarom heb ik ook voor deze vorm van corrigeren gekozen (op aanraden gedragstherapeut/cursusleider).
Iets naar hem gooien zou beter zijn, maar ik kan niet goed mikken. :cry2:

Ik heb al geoefend met een lange lijn en dan luistert meneer perfect. Ik beloon hem ook als hij luistert. Zoals jullie al beschreven. Maar hij is gewoon ontzettend slim. Hij heeft mij goed afgericht...hahaha... :mrgreen:

Moet ik nu niet meer naar hem toelopen? Toch proberen iets naar hem te gooien? Of hem met een stok in zijn lijf "prikken"?
Vast aan de lijn oefenen etc...heb ik allemaal al achter de rug. Hij weet het zo goed...dit is ook het frustrerende.....ik weet het niet meer.
Zondag zie ik de gedragstherapeut weer.....maar hij wist het ook niet echt meer...

PS: Ik ben "blij" dat zijn beet terecht was. Dank u voor de reactie :ok:
joe
Zeer actief

Re: gebeten na correctie, hoe nu corrigeren?

Ik twijfel nu ook of hij op het moment dat ik hem vastpakte nog wel wist waar het om ging. Ik heb ooit iets gelezen dat de correctie binnen 3 seconden gegeven dient te worden.
Nu lag hij net lekker in de tuin ik passeer hem en wil hem even een aai geven, schrikt hij gigantisch. Ook de tweede keer. Dus afgaande op deze reactie, weet ik bijna zeker dat hij het niet wist, anders zou hij nu net niet geschrokken zijn.
Oh...het arme dier. Wat ben ik toch een stomme baas.
En het ging net beter..... :jank:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik zou als ik jou was dan toch eens op zoek gaan naar een gedragstherapeute die het nog wel weet.
Want die moeten er toch echt zijn.

Zelf schud ik ook m'n honden nooit.
Pak ze wel eens heel goed in hun nekvel en spreek ze een hartig woordje toe.

Ik begrijp wel dat deze hond mishandeld is, lijkt me ook veel moeilijker om daar mee om te gaan.

Maar hoe dan ook, ik zou het niet pikken van m'n honden al zouden bijten. Dan zou ik ze toch echt goed aanpakken.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:Ik twijfel nu ook of hij op het moment dat ik hem vastpakte nog wel wist waar het om ging. Ik heb ooit iets gelezen dat de correctie binnen 3 seconden gegeven dient te worden.
Nu lag hij net lekker in de tuin ik passeer hem en wil hem even een aai geven, schrikt hij gigantisch. Ook de tweede keer. Dus afgaande op deze reactie, weet ik bijna zeker dat hij het niet wist, anders zou hij nu net niet geschrokken zijn.
:? Dat is flink k*t :cry:

Nou meis, kop op: iedereen maakt fouten en je weet nu dat je dit niet meer moet doen!

Zeker bij een mishandelde hond alles zo positief mogelijk benaderen!
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:Ik twijfel nu ook of hij op het moment dat ik hem vastpakte nog wel wist waar het om ging. Ik heb ooit iets gelezen dat de correctie binnen 3 seconden gegeven dient te worden.
Ik zal het nog leuker maken..binnen een halve seconde heb je echt leerrendement..daarna neemt het verband wat de hond kan leggen af en na 2 seconde is het eigenlijk al minimaal.
Ja, je bent stom geweest en de prijs heb je nu in je arm, dus klaar! ;)
Nooit meer doen en nu hard werken aan het herstellen van vertrouwen.
Ik herhaal toch nog even mijn vraag of Joe niet doof aan het worden is..hij is al 9 jaar toch?
Wat je kan doen is een blikje steentjes naast hem gooien..het gaat erom dat hij even iets schrikt, niet om een pijnprikkel of zo. je moet dus ook gewoon mis gooien! Je kan het ook proberen met een waterpistooltje...schiet je hem gewoon tegen zijn kont, al vraag ik me af of ie dat zou voelen.
Ene moederhond schudt inderdaad alleen aan een pup als de pup doodmoet. Het is sowieso een illusie dat wij mensen een moederhond kunnen nabootsen. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Daisy@ schreef:
Maar hoe dan ook, ik zou het niet pikken van m'n honden al zouden bijten. Dan zou ik ze toch echt goed aanpakken.
Maar toch niet als een hond uit angst bijt ? Ik zou het niet doen .
Afbeelding
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Ik geloof zelf niet dat je een hond die niet komt kan corrigeren met pijn of schrik. Dus ook niet gaan prikken met stokken (wat een idee!). Je kan een hond alleen corrigeren om gedrag dat hij WEL doet zoals tegen mensen opspringen of iets kapot maken. Maar nu geef je een commando en hij doet het niet. Weet jij veel of hij bewust bezig is met jou negeren of dat hij afgeleid is of wat dan ook...

Een correctie moet altijd gekoppeld worden aan het moment waarop een hond besluit iets te gaan doen. Uitvallen naar andere honden begint vaak met het fixeren (langer dan 3 seconden staren) naar een andere hond. Dan moet je hem corrigeren. Hij zal het gedrag vermijden als de correctie onprettig genoeg is. Maar iets NIET doen is vaak geen bewuste keuze. Kan jij het moment zien waarop hij "besluit" niet te luisteren? Volgens mij kan dat niet omdat je niet weet of een hond zo'n besluit bewust maakt en bovendien kan je niet zien wanneer hij dat beslist. Je corrigeert dus willekeurig datgene waar de hond mee bezig is als hij niet terugkomt; de ene keer is dat misschien snuffelen, de andere keer is dat krabben. Zo kan je hond er geen gevlog uit trekken en dus niets leren.

Als je de controle over een situatie kwijt ben, is het enige dat je als baas kan doen, zorgen dat je niet meer in die situatie terecht komt. Laat je hond alleen los als het je vervolgens niet uitmaakt of hij over een kwartier of over een uur bij je terug komt. Zo vermijd je de confrontatie dat jij wilt dat hij NU komt; als ji dat niet van hem vraagt, is hij ook niet ongehoorzaam. Als je niet over zoveel tijd beschikt, dan moet je hem echt gewoon niet los doen. Natuurlijk is dat niet de snelle oplossing die je zoekt maar soms is er gewoon geen snelle oplossing. Mijn tips zijn er alleen voor om te zorgen dat de situatie niet verergert en je hond niet de verkeerde dingen leert (zoals weglopen als jij naar hem toe komt ofzo). Ondertussen kan je verder zoeken naar een andere oplossing voor het luisterprobleem.

Als je het gevoel hebt dat je hond schijt aan jou heeft, is dat probleem niet specifiek gerelateerd aan het "hierkomen". Het is een rangordeprobleem. Je zou eens wat breder kunnen gaan kijken of jij de juiste signalen uitzend die een hond van zijn leider verwacht. Misschien komt de hond inderdaad niet omdat hij denkt dat hij boven jou staat. In dat geval moet je niet oefenen met komen maar zorgen dat je consequenter gedrag gaat vertonen. Ik het boek "honden opvoeden volgens de roedelmethode" staan heel veel subtiele signalen beschreven die een alfa-hond uitzend. Kijk eens of je op die manier meer overwicht kan verdienen en of dat effect heeft op het gedrag van je hond.
Zoie
Zeer actief

moet zeggen , klinkt niet onlogisch wat je zegt Willemien , dat je een hond niet kan corrigeren voor niet luisteren . Heb het zelf nooit zo gezien . Ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen hier over denken .
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Wij hebben bij de uitlaatservice een beagle lopen van net een jaar oud.
Heerlijk eigenwijs dus en op een gegeven moment ook schijt aan alles en iedereen.
Als wij doorliepen bleef mevrouw gewoon staan waar ze stond of liep vrolijk de andere kant op of liep met iemand anders mee.... 8O

Ze reageerde ook totaal niet op het commando 'hier' terwijl ze dat commando dondersgoed kent.
Dus lange lijn eraan gedaan en haar laten lopen en zo nu en dan 'Amber hierrrrrrrr' dan kwam ze uiteraard niet , en dan haalden we haar aan de lijn binnen en als ze dan bij ons was 'goedddddddd zoooooo'' en hup frolicje erin...dat hebben we een tijdje volgehouden en nu is het (natuurlijk op een enkele keer na wnat je bent nog steeds een beagle) 'Amber hierrrrrrrrrrrrr' en dan komt ze keihard aangerent voor het frolicje!!
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Zoie schreef:
Daisy@ schreef:
Maar toch niet als een hond uit angst bijt ? Ik zou het niet doen .
Weet ik eigenlijk niet. Denk het ook weer niet.
Nooit meegemaakt.
Spike heeft me 1 keer gebeten toen hij jonger was, en dat was zeker geen angstbijten.

Is ook wel weer een heel ander verhaal ja.

Moeilijk. Je reageert vanuit je eigen honden.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Wat vinden jullie dan van de stelling 'Hier komen moet je afdwingen'?
Als een hond echt alles aan commando's kent en in bepaalde situaties i.d.d. schijt aan je heeft? Ik zou nl. niet weten hoe.
Heb altijd geleerd dat Hier komen feest is en boos worden werkt alleen maar averechts bij mijn hond. Dan zou ik net zo lang aan de lange lijn doortrainen totdat hij wel goed doet wat je van hem verlangt en de beloningen altijd een feest maken.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Wat vinden jullie dan van de stelling 'Hier komen moet je afdwingen'?
Als een hond echt alles aan commando's kent en in bepaalde situaties i.d.d. schijt aan je heeft? Ik zou nl. niet weten hoe.
Heb altijd geleerd dat Hier komen feest is en boos worden werkt alleen maar averechts bij mijn hond. Dan zou ik net zo lang aan de lange lijn doortrainen totdat hij wel goed doet wat je van hem verlangt en de beloningen altijd een feest maken.
Tja, wat is afdwingen???

Als Kaya een enkele keer niet reageert op het commando ''hier'', ja dan dwing ik het wel af op de manier van "HIERRRRRRRRR NUUUUUUUUUUUUUUU'' :mrgreen: (op zo'n manier dat ze het een straatje verder ook nog wel horen, hahahaha).
Maar op het moment dat ze dan dus komt is het weer feest.

Maar verder kan je gewoon verrot weinig doen als een hond niet komt, behalve dan inderdaad iets richting de hond gooien (wat ik overigens niet zou aanraden bij angstige honden).

Ik geloof best dat er stronteigenwijze honden zijn die echt heel moeilijk zijn met hierkomen, maar 9 van de 10 keer denk ik toch dat het baasje fout bezig is met het aanleren van dit commando.

Trouwens, Kaya heeft ook best weleens een ''terugval'' met luisteren hoor, maar dan pik ik het dus weer op met extra belonen als ze luistert zodat ze weer even weet dat het veel leuker is om te komen ;)
Afbeelding
A good dog never dies...

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Als mijn honden een commando door en door kennen dan wil ik inderdaad dat ze dat commando direct opvolgen als ik dat vraag en niet eerst nog even iets gaan doen wat zij belangrijker vinden....

Met het 'hier' commando ben ik daar echt streng is, hier is hier bij mij en ze kennen dat commando allemaal dondersgoed...
Als ik in het bos loop o.i.d en ik zie in de verte andere honden aankomen dan wil ik gewoon dat ze direct komen op 'hier' en niet nog even 2 passen vooruit doen....zelfde als ik naast een weg loop en er komt een auto aan....

Tsja en wat doe ik als ze niet direct het commando opvolgen dan roep ik het nog een keer maar dan zo dat het hele bos mee kan genieten....en dat is bij Chello en Ghaya voldoende. Hera heeft daar ook nog wel schijt aan dan en dan is het vaak 'als ik je moet komen halen ben je zuur' ;)
Meestal lopen wij met onze vrienden en als er dan eentje niet direct komt loopt er een ander sneaky op af om de betreffende hond even een schopje onder de kont te geven met 'en nu heel snel opschieten, je wordt geroepen' .....dan gaan ze wel.....

Bij andere commando's herhaal ik het nog een keer of 2 maar meestal is het niet echt nodig....
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

willemien schreef:Ik geloof zelf niet dat je een hond die niet komt kan corrigeren met pijn of schrik. Dus ook niet gaan prikken met stokken (wat een idee!). Je kan een hond alleen corrigeren om gedrag dat hij WEL doet zoals tegen mensen opspringen of iets kapot maken. Maar nu geef je een commando en hij doet het niet. Weet jij veel of hij bewust bezig is met jou negeren of dat hij afgeleid is of wat dan ook...
Jij kan het wel niet geloven, maar het werkt..als een hond bewust je commando van hierkomen negeert doet hij niet niks..hij doet wat..hij heeft schijt aan je namelijk.
Hoeveel honden zie je niet nadat baas geroepen heeft nog eerst even de poot optillen om te piezen, soms nog oogcontact makend met de baas ook. Dat is echt het oppertse gebaar van je middelvinger de lucht insteken.
Ik pik dat dus inderdaad niet, ik gooi iets of ik stap er boos heen,
Verschil met die situatie die Joe schetst is dat er dan dus wel interaktie is..Als ik een "Wat krijgen we nou" mopper en twee stappen de kant opzet van mijn hond staat ie bij me met zo'n "OEPSS :mrgreen: "kop.
Reken maar dat ze dan dus weten dat ze je piepelen.
In het geval van Joe, dat de hond dus werkelijk niet op of omkijkt ..Tja, je kan het proberen, maar ik heb mijn twijfels of de hond haar uberhaupt wel hoort.
Een hond van 9 gaat niet ineens compleet niet meer luisteren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Wat vinden jullie dan van de stelling 'Hier komen moet je afdwingen'?
Een commando wat je geeft dient te worden opgevolgd. Afdwingen suggereert dwang en ik ben niet van de drilcommissie. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
joe
Zeer actief

Eline* schreef:Hoeveel honden zie je niet nadat baas geroepen heeft nog eerst even de poot optillen om te piezen, soms nog oogcontact makend met de baas ook. Dat is echt het oppertse gebaar van je middelvinger de lucht insteken.
Ik pik dat dus inderdaad niet, ik gooi iets of ik stap er boos heen,
Verschil met die situatie die Joe schetst is dat er dan dus wel interaktie is..
Nou....dit doet hij dus ook vaak.
Als hij moet komen mij aankijken en idd die poot omhoog.
Heel irritant. Echt het middelvinger idee. Dan word ik dus ook giga pissig en stap op hem af.
In het geval van Joe, dat de hond dus werkelijk niet op of omkijkt ..Tja, je kan het proberen, maar ik heb mijn twijfels of de hond haar uberhaupt wel hoort.
Een hond van 9 gaat niet ineens compleet niet meer luisteren.
Dit dacht ik dus ook eerst. Ook omdat hij vaak moeilijk kan bepalen waar ik ben in het bos. Heb dus een onderzoek laten doen. Ben via de DA doorverwezen. Diagnose: oost-indisch doof :mrgreen:
Ik heb nu wel een hondenfluit. Nu is hij sneller bij me(als hij zin heeft)

En het is ook niet ineens niet meer luisteren. Soms heeft hij gewoon zo'n irritante bui. Vooral als het geregend heeft, dan zijn de geuren goed te ruiken.

Maar goed.. als ik naar links ga en hij gaat rechtdoor dan roep ik hem en wil dan ook dat hij komt en niet dat ik daar een half uur moet staan of wat dan ook...

De gedragstherapeut concludeerde dat Boy heel goed weet hoe het moet maar het gewoon vertikt. Ik moest commando's afdwingen. Boy heeft geen brokjes meer nodig, zei hij. Daarmee bouwt hij krediet op dat hij later weer gebruikt om "stout" te zijn.
Dus niet volgen, hond omtrekken. Geen zin in voet, weer aandacht eisen met de volg oefening. Hij kwam in het begin enorm in verzet, maar het heeft ontzettend goed geholpen.

Alleen het afdwingen om hier te komen is minder makkelijk.
Hij is los en weet dat ook. Vind het moeilijk, want hij heeft echt wel even de vrijheid nodig. Vind het zonde om hem niet meer los te laten. En niet roepen, omdat ik weet dat hij toch niet luistert, gaat er bij mij niet in.
Ik heb wel de verantwoording over mijn dier, dus moet hij onder appel staan.

Ik moet Boy niet te zacht, maar ook weer niet te hard aanpakken en dat is best moeilijk.
Golden Stanley

Eline* schreef:
Een commando wat je geeft dient te worden opgevolgd. Afdwingen suggereert dwang en ik ben niet van de drilcommissie. ;)
Wil jij dat 's uitleggen, Eline?

Ik had met Stanley het Hier-probleem bij het eind van de plas.
Het Hier-fluiten als hij achter andere honden aan wil, is geen probleem.
Langs de paarden en runderen heb ik ook geen moeite.
In feite is dit gewoon een grote dikke middelvinger van 'Krijg de kl... maar, ik wil niet weg'. Als ik rond de plas heen wil dat ie hier komt, fluit ik hem voor en beloon hem uitbundig etc. Wat trekspelletjes tussendoor, vindt ie allemaal geweldig. Op het moment dat ik bij het einde kom, zie je zijn gedrag veranderen. Dan kijkt hij mij vanuit het water continue aan en probeert zo een reactie uit te lokken. Dat negeer ik volledig en loop bv. gewoon door naar het einde over de parkeerplaats heen weer terug naar 't begin. Daar snapt hij op dat moment echt de ballen niet van, dat er niet gereageerd wordt op zijn uitdagerij. Komt hij wel achter me aan rennen, maar op zo'n afstand dat hij ca. 10 mtr. achterblijft en dan reageer ik expres niet door achterom te kijken, want dan weet ik dat hij mij heel uitdagend/achterdochtig staat aan te kijken. Ook ga ik niet met stokken zwaaien of op een andere manier zijn aandacht trekken. Nee, ik loop gewoon de eerste helft plas. Als ik na zeg maar 100 mtr. hem dan voorfluit, komt hij weer als een speer voor me zitten en beloon ik hem uitbundig etc. maar lijn hem wel aan. Dan loop ik wel de ronde plas uit en laat hem zo af en toe aan de flex in het water, om hem toch een goed gevoel aan die lijn te geven. Want ik vind het zelf erg belangrijk dat het Hier altijd met iets positiefs wordt geassocieerd. Zo doe ik dat op steeds verschillende plekken rond de plas. Maar eigenlijk heb ik op dat moment toch een flink rangordeprobleem en kreeg ik zelfs de reactie dat ik hem 's flink op z'n rug moest gooien. Daar ben ik dus fel tegenstander van, maar mijn manier werkt ook niet altijd optimaal. Vandaar dat ik nu met de lange lijn aan het trainen ben om hem vanuit het water Hier te laten komen, dan gaat het wel goed. Dit is overigens alleen bij de plas. In de andere losloopgebieden luistert ie geweldig goed en zo niet, dan word ik ook kwaad met 'NEE HIER' en reageert hij daar wel heel goed op. Op de 1 of andere manier heb ik dat toch zelf erin gezet en zal ook moeten zorgen dat dat er weer goed uitgetraind wordt, maar dat valt nog niet mee alhoewel we wel de goeie kant op gaan.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Nu ik dit verhaal van jou verder lees Esther zou ik het idd eens proberen met een washandje knikkers of een blikje met steentjes naast let op naast hem te gooien daardoor verbreek je even het snuffelen en kun je zijn aandacht weer opeisen. En nu mee of iets dergelijks.
Ik heb bij mijn honden gemerkt dat Junky met name wel het idee had nou ik kom zelf wel thuis ik weet de weg (op een onbekende route raakte ik hem nooit kwijt) en dat hij er gewoon zeker van was dat ik nooit wegliep. Hij had als het ware mij geleerd om niet weg te gaan als hij niet luisterde (ik was natuurlijk veel te bang hem kwijt te raken, zeker als er veel verkeer was). Die rollen hebben we snel omgedraaid door routes te wisselen totaal anders te lopen. En weer appeloefeningen te doen :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Eerst even Joe: als hij schijt heeft aan je moet je hem laten denken dat je uitschuifarmen hebt. Dus op afstand corrigeren en iets gooien. ;)
Ik vind het kul dat je je hond niet mag belonen, alleen doe het passend. Als een kindje net leert fietsen sta je te juichen als het een meter recht fietst. Als iemand dat nu bij jou doet verklaar je hem voor gek. Hou je oefeningen dus uitdagend, vernieuwend en leuk met belonen.
Doet ie iets geweldigs beloon je uitbundig met iets erg lekkers en anders niet. Zo schaaf je gedrag bij en til je je gehoorzaamheid naar een hoger peil.

Stanley, rangordeproblemen heb je niet als je hond een keer niet luistert, een rangordeprobleem heb je altijd..rangen staat namelijk zo goed als vast. Je kan dus niet ineens bij het hierkomen een rangordeprobleem hebben. Je hond maakt gewoon gebruik van de situatie, wetende hoe de vork in de steel zit.
Strikt persoonlijk vind ik dat je ook niet overal een probleem van moet maken. Laika wil nooit de auto in, kost me een minuut of wat om haar zelf de auto in te laten stappen. Dan luistert ze inderdaad niet. En?
Ik lig daar echt niet wakker van.
Een commando dient te worden opgevolgd..als je weet dat je hond niet luistert geef je het commando dus niet of je maakt de situatie zo dat je controle hebt met bv een lijn..of je lokt met lekkers.
Een hond is geen machine, die doen gewoon soms ook wat ze leuk vinden. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Toen Siemen begon te puberen, en niet meteen kwam, heb ik hem wel bij de les geroepen door op een lage stem "potverdorie Siemen" of zoiets te zeggen. Dat werkte best als je het heel spaarzaam gebruikte. Het is een vorm van aandacht afdwingen als hij zijn aandacht niet bij jouw heeft. Maar aandacht afdwingen is nog altijd iets anders dan straffen.

Nu hij wat meer pubert, brul ik dat niet meer omdat ik merkte dat hij op dat gemopper begon te reageren door weg te duiken als ik hem kwam ophalen, terwil hij zich altijd rustig liet pakken. Het gemopper had dus toch niet meer het gewenste succes en ik werd er alleen maar onaantrekkelijk van. Hij moet er trouwens ook niet aan wennen. Hij doet het nu maar heel af en toe dus ik reageer dan ter plekke met een aangepaste oplossing. Heel soms gebruik ik wel het mopperen als ik kan inschatten dat het in die situatie werkt.

Ik denk als ik door zou gaan met het "afdwingen", ik hem alleen maar verder van me zou wegjagen (figuurlijk). Hij brengt nu ook de dummy ineens niet altijd meer terug. Ik gan hem dan niet dwingen die dummy op te halen maar ik doe gewoon tijdelijk wat minder apporteeroefeningen. Siemen is zo'n blije hond die zo dol is op mij en mijn man dat ik die aanhankelijkheid echt niet ga aantasten door geweld te gebruiken; hij groeit vanzelf over die puberfase heen en dan ben ik ervan overtuigd dat hij weer met veel plezier de dummy terugbrengt. Hij kan natuurlijk ook alleen een rangorde-conflict hebben als ik hem stof geef om te puberen. Als ik op zo'n moment geen dummy gooi, kan hij mij ook niet negeren. Ik heb dus zeker niet het idee dat ik mijn hond over me heen laat lopen of dat hij zijn zin krijgt. Ik ga gewoon geen conflict met hem aan en ik doe alleen wat hij kan zodat hij mij toch gehoorzaamd. Kijk; als hij probeert de rangorde te veranderen door tegen mij aan te pissen of mijn eten te jatten, dan zal ik hem zeker grijpen en laten zien dat ik de baas ben. Maar ik blijf erbij dat je een hond niet kan straffen voor iets dat hij niet doet.

Mensen die het niet met mij eens zijn, mogen mij uitleggen op welk specifiek moment zij de hond dan een lel geven waarbij ze zeker weten dat de hond die lel (of wat dan ook) koppelt aan het negeren. Hoe leert die hond dat volgens jullie?

Een alfahond in een roedel zal trouwens op zo'n moment misschien bewust aansturen op een robbertje vechten om te laten zien wie de baas is, maar alfahonden zijn ook alfahond omdat ze sterker zijn en harder kunnen rennen dan de rest. Dus als de ongehoorzame hond negeert of wegrent, wordt hij echt wel ingehaald en moet hij alsnog laten zien of hij wil vechten of dat hij zich overgeeft. Omdat wij maar gewoon mensen zijn en niet zo hard kunnen rennen als een hond, vind ik dat je die fysieke competitie gewoon niet moet aangaan; grote kans dat je hond dan inderdaad wint door buiten je bereik te blijven en je te negeren.
Golden Stanley

Eline, hartelijk bedankt voor je reactie. Fijn om van een kenner te horen dat ik in deze situatie i.d.d. geen rangordeconflict heb. En ik ben ook niet van plan om me dat aan te laten praten. Ik heb hier al zoveel over gelezen en nog laat ik me dan weer aan 't twijfelen brengen of ik 't goed doe ja of nee.

Willemien verwoordt dit ook heel mooi. Dat is de aanpak die ik bij Stanley zoveel mogelijk hanteer. En Stan luistert echt wel goed, alleen in de situatie bij de plas niet. Vandaar dat ik dacht dat Joe misschien ook zo'n uitdaagperiode heeft. Dan zou ikzelf het ook absoluut niet oplossen met het pakken bij z'n nekvel of anderszins (wat bij mij verteld werd het op de rug leggen van je hond), maar gewoon 's flink doortrainen met die lange lijn en wat appeloefeningen op die route en wat aandachtsspelletjes.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Beer is ook zo'n darm die je nog eventjes aankijkt voor dat hij de andere kant op rent als ik hem roep, of gewoon nog eventjes afmaken waar hij mee bezig is. Ik ben erg aan het oefenen geslagen want ik heb hem zelf veel te vrij gelaten in alles omdat ik bij hem altijd dacht ïk ben al blij als hij een beetje luisterd. Maar dat is toch niet genoeg. Ik wil dat hij gewoon luisterd. En hij blijft het proberen maar weet nu dat ik me niet meer op de kast laat jagen. Want wat ik gemerkt heb als hij me aankijkt, is dat hij inschat hoe de stemming is. Als ik een andere hond aan zie komen die aan de lijn zit en ik wil hem bij me hebben dan maakt iets aan mij hem duidelijk dat ik lichtelijk in de stress schiet. Waarop hij heel alert wordt en juist weg loopt. Dus ik doe niet meer stressig, ook niet als hij echt moet komen. Dan komt hij maar niet. Zo voel ik me niet van binnen maar ik probeer het wel uit te stralen. En het werkt tot nu toe goed. Als ik ergens ben en ik zie een hond aan de overkant van de sloot en hij loopt los dan denk ik. "daar gaat hij niet naar toe", en inderdaad, ik roep hem ook niet dan en hij kachelt gewoon met me mee. maar zou ik dus helemaal gestress roepen Hier Beer, dan denkt hij dat er wat te beleven valt denk ik.

Wat ik aan Dino grappig vind is dat als die een enkel keertje roep en hij komt niet dat ik dan alleen maar hoef te zeggen "schiet op anders ga je naar binnen"....... 8O terwijl er geen binnen te bekennen is.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”