Wil de hond schreef:Hoeveel honden zijn er wel niet in staat om een andere hond een dodelijke beet toe te brengen? Zowat elke hond die boven het maaiveld uitkomt.
En niet rot bedoeld hoor, maar Laika is toch ook in zekere mate los met de bek richting mensen? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Iedere hond kan een andere hond doodmaken, maar niet iedere hond komt ooit in de omstandigheid dat ie dat ook gaat doen. Ieder mens is ook in staat om te doden.
Wat Laika betreft heb je niks verkeerd begrepen. Ze haat kindertjes en ze wilde vroeger uit angst nog wel eens uithalen naar langslopende mensen. Dat is eruit, maar ik heb haar bv bij het verlaten van de flat aan de gentle leader zodat ik haar kop onder controle heb voor het geval dat en ik heb een muilkorf/snuitje bij me. Zie ik in de omtrek kinderen gaat die om. Mijn vertrouwen in haar is minimaal en ondanks dat ze zich de laatste jaren gewoon goed gedraagt buitenshuis durf ik het risico niet te nemen om haar ook dat vertrouwen te geven.
Dit klinkt inderdaad een beetje twijfelachtig. Maar, had het hondje van 5 maanden onder een auto gelopen, wat was er dan gekonkludeerd?
Ik vind het op deze manier een erg vreemd gesprek worden. In mijn ogen ga je er in de normale realiteit van de dag vanuit dat dingen redelijk moeten zijn en in verhouding tot. Als ik mijn loslopende hond niet onder controle heb langs een drukke weg mag ik in alle redelijkheid verwachten dat mijn hond een keer onder een auto terecht gaat komen.
Er zijn relatief niet veel honden die moorden. Mensen houden niet zo van dat soort honden, dus die zitten in het asiel of in een kennel bij een boerderij. In alle redelijkheid mag ik dus niet van iemand verwachten dat hij rekening houdt met het feit dat mijn hond moordt (stel heb ik het over ) In alle redelijkheid weet jij net zo goed als ik dat er nou eenmaal domme eigenaren zijn, lakse eigenaren die hun hond gewoon loslaten waar het volgens hun kan. En geef ze eens ongelijk, want je kan op sommige plekken gewoon nergens je hond los laten lopen omdat er mensen zijn die bordjes in de grond timmeren dat je je hond aan de lijn moet houden. Want het is onze grond..over recht gesproken..welk recht hebben wij?..maar ik draaf weer door.
Ik vind dus dat je in alle redelijkheid niet mag verwachten dat mensen er rekeing mee houden dat hun hond wordt doodgemaakt als hij toch in de buurt komt bij een aangelijnde hond.
Iemand die een spoor van dode honden achter zich laat is natuurlijk niet helemaal 100%, in elk geval waar het gaat om het voldoende onder kontrole hebben van zijn honden. Zo iemand moet ook volgens mij niet zomaar rond mogen lopen. Maar, wederom een maar

, elk incident is een geval op zich en er dient goed bekend te zijn hoe en wat, vooraleer daarover een sluitend oordeel te kunnen vormen.
Nee, zo werkt het dus niet. Als ik het recht heb volgens jou om met een moordende hond rond te lopen zonder muilkorf omdat andere mensen hun hond niet mogen loslaten, mag dat oude vrouwtje met die rottweilerreu dat ook. We hadden het namelijk over het principe.
Dus honden die achter katten aangaan met de bedoeling deze een kopje kleiner te maken, om maar eens iets te noemen, moeteen ook een ding om hun smurf?
We hadden het over redelijkheid. Als jouw hond katten moord laat je hem dus niet los op plekken waar katten zitten en mag je er in alle redelijkheid ook vanuit gaan dat een kat je niet komt opzoeken.
Katten buiten loslaten wetende dat ze nesten leeghalen zouden wat mij betreft ook een muilkorf ommogen!
Er is denk ik een verschil tussen een ongelukje met dodelijke afloop, en opzet. In het laatste geval hoort zo iemand deze hond dus nÃet te hebben, en in het eerste geval gebeurt er gewoon iets erg vervelends wat helaas wel inherent is aan het wezen hond.
Het gaat in mijn ogen, volgens mij herhaal ik mezelf erg, om redelijkheid. In alle redelijkheid mogem nensen dingen van elkaar verwachten. Als het dan misgaat heb je het over ongelukken. Met een moordende hond ongemuilkorft rondlopen is niet redelijk, dus geen ongelukje.
Er moet veel meer gekeken worden naar de mens achter de hond, en niet zo overdreven makkelijk gegrepen worden naar een ouderwets, bekrompen en zeer hond-onvriendelijk middel als de muilkorf.
Nee, het gaat niet om individueen. Het gaat om een algemene norm in wat je als mensen met elkaar afspreekt. En tuurlijk..ik ben het helemaal met je eens dat mensen hun hond onder appel moeten hebben en hem niet moeten loslaten waar het niet mag. Maar zoalng dat niet zo is , is dat niet zo en kost het vasthouden aan starre principe's het leven van onschuldige honden.
Ook moet je gewoon onder ogen kunnen zien dat er honden bestaan in alle soorten en maten, en dat niet alle honden middenmotertjes zijn. Er bestaan gewoon zat pittige honden die óók recht hebben op een hondwaardig bestaan. Tenminste, dat zou je kunnen denken als je in een vrij land woont waar iedereen recht heeft om zich de hond van zijn keuze aan te schaffen, en daar op een verantwoordelijke wijze mee om te gaan. Zonder iemand overlast te bezorgen, en zonder overlast te ondervinden.
Mijn hond heeft een prima bestaan. Ik rij elke dag naar een uitgestorven bos en daar kan ze doen en laten wat ze wil. Moeilijke honden hebben recht op een veilig en blij leven, makkelijke honden ook.
Als je een moeilijke hond hebt heeft dat consequentie's...