Mijn witte herder van 14 maanden wil absoluut niet aangeraakt worden door vreemden.
Wat meer info:
We hebben haar direct uit het nest. Ze is nooit echt dol geweest op aandacht van vreemden, maar tot een maand of 6 heeft het nooit tot problemen geleid.
We zijn al vanaf het begin hard in de weer met brokjes en snoepjes die ze van vreemden krijgt.
Nu is ze veertien maanden oud en heeft het helemaal gehad met mensen die ze niet kent. Als ze weet of ziet dat iemand een koekje heeft is ze meestal erg gretig, gaat zelfs zitten op commando en toont meestal geen angst of terughoudendheid. Als het koekie op is en dezelfde persoon vraagt aandacht, blaft ze waarschuwend (tenminste; ik denk dat het een waarschuwing is) en laat ze zich absoluut niet aanraken of aanhalen.
Ik heb het idee dat ze mensen op zich niet eng vindt: ze kan best mee naar de binnenstad of in de trein of bus. Zolang mensen haar negeren, loopt ze zonder argwaan rond.
Maar als mensen de aandacht op haar vestigen, dan gaat het mis.
Als ze losloopt en ze ziet iemand, dan loopt ze er naartoe om even te snuffelen. Niet bang ofzo, eerder nieuwsgierig, maar als deze persoon dan iets richting Sterre doet (Hai hondje, oid), valt ze weer uit

Van de ene kant denk ik: prima mee te leven en het is de aard van het hondje, ze is niet angstig of agressief, ze WIL het gewoon niet.
Van de andere kant vind ik het ook weer vrij extreem: het is gewoon niet handig dat je haar in de houdgreep moet nemen voor een vaccinatie, je je EG examen niet kunt halen omdat ze de vingers van de keurmeester in wil korten en je de overenthousiaste koters in de buurt moet vloeren voordat ze bij je hond zijn.
Als jullie dit zo lezen: zou je iets doen en zo ja, wat?