Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto Knikstaart

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

qyan

Re: re.

Ongelezen bericht door qyan »

Distinguer schreef:
natascha schreef:Hoi,

Mijn hond heeft een knikstaart. Het is geen doberman, maar is een spinone. Ik weet niet of het probleem is. Ik hoor het wel!!!!

groetjes Natascha :zwaai:
Beste Natascha,

Geen enkel probleem/bezwaar dat het geen Dobermann is hoor, ik ben er erg blij mee, want op het internet kan ik niets vinden.
Ik wil het knikstaart "probleem" even onder de aandacht brengen bij de Dobermannfokkers in Nederland.
Er is een artikel van mevrouw Brooymans wat ik op de website plaatsen en een foto zegt meer dan 1000 woorden. ;)
Vroeger werd het "probleem" weggeknipt en hebben we nooit gelet op de kwaliteit van de staart. Nu is de tijd om eens goed te kijken welke honden wel of niet geschikt zijn om mee verder te fokken.
De Dobermann heeft een smalle fokbasis en in de landen om ons heen wordt de Dobermann nog gecoupeerd.
Het zal niet makkelijk zijn om goede selecties te maken, maar goede informatie geven kan geen kwaad.

Vriendelijke groeten
Wendy
Afbeelding
http://www.dobermannvereniging.nl/html/index.php
wendy.annijas@dobermannvereniging.nl
hoi wendy, en/ of anderen, vraag me al een tijdje iets af ;)
in het nest van qyan zat een hond met een knikstaart, misschien wel meer als 1, maar die werd toen ook apart gezet.
qyan had als pup geen knik, maar heeft nu de laatste maanden zichtbaat het laatste stukje van zijn staart toch een hele lichte knik, echt heel miniscuul.
is een knikstaart indien aangeboren nu altijd meteen zichtbaar? of kan dit zich ook nog op latere leeftijd openbaren, zoals we nu bij qyan zien?
of zal dat eerder een andere oorzaak kunnen hebben?
(het is echt een hele lichte knik)
ook is ene ruggenwervel, net bpven zijn staart, misvormt, niet goed gegroeid en vraag me soms af of het daar mee te maken kan hebben.
hij is gelukkig wel HD-vrij.
had na het nest van qyan de ouderdieren niet uit de fok gehaald moeten worden ipv het nogmaals fokken van een nest en dit jaar wellicht nog een nest, indien een nestbroer toch een duidelijke knik had (weet niet of er meer pups waren met een knik?)

gr wendy
Distinguer
Vaste gebruiker

Re: re.

Ongelezen bericht door Distinguer »

hoi wendy, en/ of anderen, vraag me al een tijdje iets af ;)
in het nest van qyan zat een hond met een knikstaart, misschien wel meer als 1, maar die werd toen ook apart gezet.
qyan had als pup geen knik, maar heeft nu de laatste maanden zichtbaat het laatste stukje van zijn staart toch een hele lichte knik, echt heel miniscuul.
is een knikstaart indien aangeboren nu altijd meteen zichtbaar? of kan dit zich ook nog op latere leeftijd openbaren, zoals we nu bij qyan zien?
of zal dat eerder een andere oorzaak kunnen hebben?
(het is echt een hele lichte knik)
ook is ene ruggenwervel, net bpven zijn staart, misvormt, niet goed gegroeid en vraag me soms af of het daar mee te maken kan hebben.
hij is gelukkig wel HD-vrij.
had na het nest van qyan de ouderdieren niet uit de fok gehaald moeten worden ipv het nogmaals fokken van een nest en dit jaar wellicht nog een nest, indien een nestbroer toch een duidelijke knik had (weet niet of er meer pups waren met een knik?)

gr wendy

Hoi Wendy,

Ik vermoed dat nog maar weinig fokkers zich verdiept hebben in de (knik-) staart van de Dobermann. Waarschijnlijk zal het nog wel enkele jaren duren voordat men zich werkelijk druk zal maken over het wel of niet fokken met honden die dit doorgeven aan de pups.
Natuurlijk is het op dit moment nog vreselijk moeilijk omdat we aan het begin staan van het fokken van honden met staarten.
Veel fokkers gebruiken ook buitenlandse (gecoupeerde) reuen en soms teven voor de fokkerij en daarmee kan je dus niet bepalen of er knikstaarten voorkomen.

Ook is er een enorme terugloop in de aan/verkoop van Dobers, omdat de meeste mensen een Dober met staart gewoon niet mooi vinden. Dit maakt de spoeling dun en maakt het aantal voor een eventuele selectie alleen maar veel kleiner.

Keurmeesters op tentoonstelling en bij een ZTP zullen de staart van de hond mee moeten keuren en een hond met knikstaart geen uitmuntend moeten geven. Op die manier kan er een selectie gemaakt worden.
Natuurlijk ligt de grootste verantwoordelijkheid bij de fokkers, maar zolang iedereen die een hond heeft met een stamboom kan fokken zonder enige controle zal het moeilijk zijn het knikstaarten probleem enigzins onder controle te krijgen.
Voorlopig staat er ook nog niets beschreven in de fokeisen van de rasvereniging over dit item en zullen de fokkers zelf goed uit moeten zoeken welke dieren ze wel of niet voor de fok geschikt vinden.

Wat Qyan zijn knikje betreft.
Volgens mij moet het aangeboren zijn en kan het zich niet op latere leeftijd "ontwikkelen". Ik denk dat Qyan waarschijnlijk het puntje van zijn staart heeft gebroken. Op de kwaliteit van de Doberstaarten is natuurlijk nooit gefokt en dunne staarten zijn meer kwetsbaar.

Jammergenoeg komen er tijdens de fokkers-vergaderingen en de ledenvergaderingen heel erg weinig mensen om mee te praten over de toekomst van de Dobermann. Het zijn altijd dezelfde "neuzen" die praten, voorstellen indienen en beslissen over ons ras. Eventuele "klachten" worden wel heel hard geroepen op bijv. een forum of onderling besproken, maar het komt nooit op de juiste plaats. Op een ledenvergadering kan men dit soort dingen naar voren brengen. Je hoeft er niet eens zelf aanwezig te zijn. Een brief met voorstel sturen is al voldoende. Jammergenoeg gebeurt dit zelden of nooit en ben ik zelfs bang dat er maar enkelen overblijven die de vinger aan de pols blijven houden.

Groetjes
Wendy Annijas

Afbeelding
http://www.dobermannvereniging.nl/html/index.php [/quote]
qyan

hoi wendy,
tja, qyan zijn fokker is natuurlijk uit de rasvereniging gegooid :roll: dus fokken volgens regels van de rasvereniging hoeft ook niet meer.
en is van plan dit jaar voor de 3 keer dezelfde ouder combinatie van qyan te doen.
qyan was iig het eerste ongecoupeerde nest en beide ouders nog aan de staart gecoupeerd, dus daar zie je idd ook niets aan :mrgreen:

wat de knik betreft:
zou het niet kunnen dat de knik er altijd al heeft gezeten, maar zo klein was dat het nog niet goed zichtbaar was ofzo?
gebroken 8O zou dat staartpuntje dan niet moet hangen? of hoeft dat niet perse? hij mept natuurlijk wel geregeld zijn staart ergens tegen aan, en hard ook.
tja, zou kunnen natuurlijk. zal eens aan de DA vragen wat hij ervan vindt.
met de rugfoto's is wel een stuk van zijn staart op de foto gezet, maar helaas net niet dat laatste stukje ;)
Distinguer
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Distinguer »

qyan schreef:hoi wendy,
tja, qyan zijn fokker is natuurlijk uit de rasvereniging gegooid :roll: dus fokken volgens regels van de rasvereniging hoeft ook niet meer.
en is van plan dit jaar voor de 3 keer dezelfde ouder combinatie van qyan te doen.
qyan was iig het eerste ongecoupeerde nest en beide ouders nog aan de staart gecoupeerd, dus daar zie je idd ook niets aan :mrgreen:

wat de knik betreft:
zou het niet kunnen dat de knik er altijd al heeft gezeten, maar zo klein was dat het nog niet goed zichtbaar was ofzo?
gebroken 8O zou dat staartpuntje dan niet moet hangen? of hoeft dat niet perse? hij mept natuurlijk wel geregeld zijn staart ergens tegen aan, en hard ook.
tja, zou kunnen natuurlijk. zal eens aan de DA vragen wat hij ervan vindt.
met de rugfoto's is wel een stuk van zijn staart op de foto gezet, maar helaas net niet dat laatste stukje ;)
Fokken volgens de eisen van de rasvereniging is natuurlijk geen must, maar slechts een handleiding. De regeltjes zijn er niet gemaakt om fokkers te pesten, maar om er voor te zorgen dat het ras verbeterd en niet alleen vermeerderd.

Hoe en of de staart van Qyan is gebroken blijft voor ons koffiedik kijken. Volgens mij kan een goede rontgenoloog wel zien of het is aangeboren of op latere leeftijd is gebroken (ook bij breuken zie je een soort litteken). Het puntje hoeft zeker niet te "hangen", het ligt er maar aan hoe het is gebroken.

We hebben in het Doberwereldje nog veel grotere problemen waar eerst maar eens aandacht aan geschonken moet worden. HD en ogen zijn redelijk onder controle, maar ik merk dat Wobbler een opkomend probleem aan het worden is waar naar mijn idee iets te lichtzinnig over gedacht wordt.
Misschien heeft de knikstaart wel een verband met wobbler, wie zal het zeggen. Uiteindelijk is de staart niets anders dan het verlengde van de ruggenwervel. Er is tot nu toe bij de Dobers te weinig onderzoek geweest om er iets zinnigs over te vermelden.
Het grootste probleem blijft GELD. Onderzoek kost een vermogen en daarvoor moeten mensen bereid zijn om even iets dieper in de buidel te tasten. Of men vrijwillig hier aan mee wil doen betwijfel ik en men kan het alleen "afdwingen" via nieuwe fokeisen. Wanneer er dan maar een handjevol fokkers overblijven om mee te werken, heeft het onderzoek weinig zin.

Willen we iets bereiken dan moeten niet alleen de fokkers maar ook de liefhebbers/eigenaren (zeker diegene die met de hond sporten) hun stem laten horen op een ledenvergadering.

Groetjes
Wendy Annijas

http://www.dobermannvereniging.nl/html/index.php
Afbeelding
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

Zie nu wel meer 'nut' van het niet couperen in. Nu komen de kniks aan het licht en kunnen fokkers zich verbeteren. Want als ze het coupeerverbod niet hadden ingesteld.... zou er misschien nog wel veel meer met kniks worden gefokt?! Of is in de fokkerswereld al 'lang' bekend dat een knik toch niet helemaal gezond is??!! En worden 'wij' de consument bedonderd? Al is het soms best handig om een hond zonder staart te hebben ;)
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Duvel schreef:Zie nu wel meer 'nut' van het niet couperen in. Nu komen de kniks aan het licht en kunnen fokkers zich verbeteren. Want als ze het coupeerverbod niet hadden ingesteld.... zou er misschien nog wel veel meer met kniks worden gefokt?! Of is in de fokkerswereld al 'lang' bekend dat een knik toch niet helemaal gezond is??!! En worden 'wij' de consument bedonderd? Al is het soms best handig om een hond zonder staart te hebben ;)
tja dat is waar maar daar in tegen breng je je eigen wel in een isolament tegen over de rest van de wereld omdat je niet zekerbent met een gecouperde buitenlanse reu of dat hij wel of niet een knikstaart heeft
dus blijf je bij het geen wat wel een staart heeft en zo zorg je er voor dat je gene pole welheel snel heel eenzijdig woord

mol 8)
qyan

Duvel schreef:Zie nu wel meer 'nut' van het niet couperen in. Nu komen de kniks aan het licht en kunnen fokkers zich verbeteren. Want als ze het coupeerverbod niet hadden ingesteld.... zou er misschien nog wel veel meer met kniks worden gefokt?! Of is in de fokkerswereld al 'lang' bekend dat een knik toch niet helemaal gezond is??!! En worden 'wij' de consument bedonderd? Al is het soms best handig om een hond zonder staart te hebben ;)
ach ja, heel veel fokkers halen nu gewoon gecoupeerde honden uit het buitenland.
dus of die knikstaarten doorgeven weten ze pas weer met het nest wat ze krijgen met die honden.
en ze fokken gewoon door.
Mol
Zeer actief

qyan schreef:
ach ja, heel veel fokkers halen nu gewoon gecoupeerde honden uit het buitenland.
dus of die knikstaarten doorgeven weten ze pas weer met het nest wat ze krijgen met die honden.
sorry hoor maar wat moet je dan?
ik bedoel als je toch nog een beetje mee wil draaien op show enz enz zou je toch wat moeten
de dober in nederland is toch al aardig aan het isoleren zo
en na mijn meening als ze ze doorgaan fokken ze straks een nieuw ras binnen een ras dus een soort van ondersoort

mol 8)
qyan

v.d Lupinehof schreef:
qyan schreef:
ik bedoel als je toch nog een beetje mee wil draaien op show enz enz zou je toch wat moeten
en na mijn meening als ze ze doorgaan fokken ze straks een nieuw ras binnen een ras dus een soort van ondersoort

mol 8)
zo bedoelde ik het niet ;)
er wordt hierboven gesteld dat nu de staarten niet meer gecoupeerd worden, bij de fokdieren ook duidelijk zichtbaar gaat worden of ze wel of geen knik hebben en of er dus wel of niet mee gefokt gaat worden.
maar anagezien de meeste gecoupeerde honden uit het buitenland halen, weet je dus niet of de gecoupeerde lijders/ dragers van knikstaarten zijn.
zo bedoelde ik het eigenlijk :mrgreen:
qyan

een foto van qyan zijn knikstaart :?

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

en dit was niet bij zijn geboorte aanwezig? of hij als pup dus?
Mol
Zeer actief

qyan schreef:
v.d Lupinehof schreef:
qyan schreef:

mol 8)
er wordt hierboven gesteld dat nu de staarten niet meer gecoupeerd worden, bij de fokdieren ook duidelijk zichtbaar gaat worden of ze wel of geen knik hebben en of er dus wel of niet mee gefokt gaat worden.
maar anagezien de meeste gecoupeerde honden uit het buitenland halen, weet je dus niet of de gecoupeerde lijders/ dragers van knikstaarten zijn.
tuurlijk dat is wel zo ben ik het helemaal mee eens maar als een goeie fokker eerlijk is op ze eigen matriaal wat gecoupeert word verkoot hij de puppen die een knik hebben aan particuleer met een bijvoorbeeld fok verbod want hij weet wel welke puppen het eventueel wel hebben en welke niet

mol 8)
qyan

yamie schreef:en dit was niet bij zijn geboorte aanwezig? of hij als pup dus?
nee, kaarsrechte staart :?
wat ik me nu dus afvraag is of het er al gezeten heeft, maar zo'n kleine knik was en nog niet zichtbaar en dus met groeien zichtbaar is geworden.
of wat wendy van de dobermannvereniging al zei, een breuk misschien :?
qyan

v.d Lupinehof schreef:
qyan schreef:
v.d Lupinehof schreef:
qyan schreef: ach ja, heel veel fokkers halen nu gewoon gecoupeerde honden uit het buitenland.

mol 8)
tuurlijk dat is wel zo ben ik het helemaal mee eens maar als een goeie fokker eerlijk is op ze eigen matriaal wat gecoupeert word verkoot hij de puppen die een knik hebben aan particuleer met een bijvoorbeeld fok verbod want hij weet wel welke puppen het eventueel wel hebben en welke niet

mol 8)
dat gebeurd volgens mij ook wel.
maar als er dan meer als 1 pup met een knik geboren wordt, dan moeten ouderdieren en de lijnen die er wellicht voor zitten toch ook lijders/ dragers van de knik zijn.
dan haal je die ouderdieren toch uit de fok ipv doorfokken en weer een nest op de wereld zetten waar weer kniks uit geboren worden.
althans, lijkt mij, maar ben een leek :mrgreen:
ik weet wel dat d pups uit het nest van qyan die een knik hadden, gecoupeerd zijn zodat ze niet officiel konden fokken.
maar dezelfde oudercombinatie is wel herhaald.
Mol
Zeer actief

qyan schreef:
v.d Lupinehof schreef:
qyan schreef:
v.d Lupinehof schreef: sorry hoor maar wat moet je dan?

mol 8)

mol 8)
dat gebeurd volgens mij ook wel.
maar als er dan meer als 1 pup met een knik geboren wordt, dan moeten ouderdieren en de lijnen die er wellicht voor zitten toch ook lijders/ dragers van de knik zijn.
dan haal je die ouderdieren toch uit de fok ipv doorfokken en weer een nest op de wereld zetten waar weer kniks uit geboren worden.
althans, lijkt mij, maar ben een leek :mrgreen:
ik weet wel dat d pups uit het nest van qyan die een knik hadden, gecoupeerd zijn zodat ze niet officiel konden fokken.
maar dezelfde oudercombinatie is wel herhaald.
nee dat hoeft niet vind ik als er 1 in zit kan dit ook ander oorzaken hebben

mol 8)
qyan

ik bedoelde meer als 1, 3 stuks van de 9 ;)
yamie
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
wat ik me nu dus afvraag is of het er al gezeten heeft, maar zo'n kleine knik was en nog niet zichtbaar en dus met groeien zichtbaar is geworden.
als het een knikstaart is van de geboorte af aan, dus een aangeboren iets, is het zichtbaar bij de geboorte/pup , als dit niet zo is, wat je nu ook zegt, zou ik eerder denken aan een breukje, heeft je hond misschien ergen tussen gezeten?
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

Ben het wel eens met Mol dat je door net iets andere ouder combinatie juist weer hele mooie resultaten kunt verkrijgen (mits er max 1 0f 2 kniks in een nest van ± 8-10 pups zitten uiteraard) En zonder knik. Ja of de pups dan drager zijn? Kan, maar kan ook net zo goed niet natuurlijk en als je daar mee door zou gaan (dus iedere x gewoon de beste van de beste nemen) denk ik dat ook de eventuele dragers na een paar generaties uit te fokken zijn. Hoe zouden ze anders HD en andere erfelijke afwijkingen zo ver hebben kunnen terug dringen (in het alg. niet speciaal voor 1 ras bedoel ik dit!) Al kun je niet op voorhand zien (of onderzoeken) of een hond drager is (voorlopig dan) en zul je idd pas zien hoe en wat hij/zij vererft als er gefokt wordt. Wel slim om slechte combi's NOOIT te herhalen!
En gelukkig ken ik inmiddels CCI's-fokkers die eerlijk zijn over hun eigen honden en idd de eventuele kniks met fokverbod aan een particulier verkopen :ok:
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Mol
Zeer actief

yamie schreef:
qyan schreef:
als het een knikstaart is van de geboorte af aan, dus een aangeboren iets, is het zichtbaar bij de geboorte/pup , als dit niet zo is, wat je nu ook zegt, zou ik eerder denken aan een breukje, heeft je hond misschien ergen tussen gezeten?
ik wil geen dooddoener zijn maar de plaats van de knik is vrij tiprent
en als ze zo klijn zijn zie je dat nog niet echt goed je moet het echt weten om te zien wt je zoek

mol 8)
yamie
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:
yamie schreef:
qyan schreef:
en als ze zo klijn zijn zie je dat nog niet echt goed je moet het echt weten om te zien wt je zoek

mol 8)
ja mee eens, maar wat ik begrijp uit dit verhaal is dat het knikje pas recent is " opgedoken"
Mol
Zeer actief

yamie schreef:
v.d Lupinehof schreef:
yamie schreef:
qyan schreef: nee, kaarsrechte staart :?

mol 8)
ja mee eens, maar wat ik begrijp uit dit verhaal is dat het knikje pas recent is " opgedoken"
dan is foto maken de eenige oplossing wat er uitsluitsel over kan geven

mol 8)
qyan

yamie schreef:
qyan schreef:
de knik is nu al een maand of 4 a 5 zichtbaar, maar heb eigenlijk nooit aan een breuk gedacht.
zeker niet omdat zijn staart nog nooit ergens tussen is gekomen.
natuurlijk slaat hij hem wel eens heel hard tegen een deur aan, maar ergens tussen, nee dat niet.
verder heb ik ooit ene artikel gelzen over knikstaarten dat het niet altijd zichtbaar hoeft te zijn bij de geboorte, omdat de knik dan dusdanig klein is dat het niet opvalt.
ga iig ff ene foto laten maken, wil toch weten of het een breuk of een knik is
Laatst gewijzigd door qyan op 18 jun 2004 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

qyan schreef:
yamie schreef:
qyan schreef:
de knik is nu al een maand of zichtbaar, maar heb eigenlijk nooit aan een breuk gedacht.
natuurlijk slaat hij hem wel eens heel hard tegen een deur aan, maar ergens tussen, nee dat niet.
verder heb ik ooit ene artikel gelzen over knikstaarten dat het niet altijd zichtbaar hoeft te zijn bij de geboorte, omdat de knik dan dusdanig klein is dat het niet opvalt.
Heb je al info gedaan naar nest genoeten ouders enz, en kan je ons aub op de hoogte houden wat de foto aan geeft.

Gr Bertus.
qyan

idorh schreef:
qyan schreef:
yamie schreef:
qyan schreef: nee, kaarsrechte staart :?
de knik is nu al een maand of zichtbaar, maar heb eigenlijk nooit aan een breuk gedacht.
Heb je al info gedaan naar nest genoeten ouders enz, en kan je ons aub op de hoogte houden wat de foto aan geeft.

Gr Bertus.
hoi bertus,
die info heb ik al ;)
in het nest zaten 3 pups met een knik.
deze zijn gecoupeerd zodat er niet officiel gefokt kon worden.
qyan had toen nog een kaarsrechte staart, althans, dat weet ik dus ook niet zeker, maar er was iig geen duidelijke knik zichtbaar.
de ouders van qyan zijn allebei nog gecoupeerd aan de staart, dus daar valt weinig aan te zien.
als de foto gemaakt is zal ik het resultaat posten.

gr wendy
clio_style
nieuw lid

Ongelezen bericht door clio_style »

hey, lees hier veel in dit toppic maar nu heb ik een vraagje, ik heb ook een pup die iets aan zijn staartje had, hij was enig in het nest de rest had dit niet en de fokker heeft me er ook duidelijk op gewezen dat er iets niet juist aan was. ik wist dit dus toen ik hem kocht, dit stoort me echter niet. velen zeggen knikstaart anderen zeggen weer van niet. Het was niet zo een knikje als op de foto of ook niet groter het was een hoek van 90° en mijn dierenarts die de staart gecoupeerd heeft dacht dat het een breuk was, omdat het niet zo ingewikkeld was als een knikstaart vertelde hij me. het stukje staart na de breuk groeide niet mee en de aders verschoven en werden afgesloten van het 1e deel vandaar dat we het hebben moeten laten wegnemen. nu is het nog een pup maar moest ik later een nestje willen maken, kan ik dan best een andere reu zoeken of zou ik mijn reu kunnen gebruiken?
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

clio_style schreef:hey, lees hier veel in dit toppic maar nu heb ik een vraagje, ik heb ook een pup die iets aan zijn staartje had, hij was enig in het nest de rest had dit niet en de fokker heeft me er ook duidelijk op gewezen dat er iets niet juist aan was. ik wist dit dus toen ik hem kocht, dit stoort me echter niet. velen zeggen knikstaart anderen zeggen weer van niet. Het was niet zo een knikje als op de foto of ook niet groter het was een hoek van 90° en mijn dierenarts die de staart gecoupeerd heeft dacht dat het een breuk was, omdat het niet zo ingewikkeld was als een knikstaart vertelde hij me. het stukje staart na de breuk groeide niet mee en de aders verschoven en werden afgesloten van het 1e deel vandaar dat we het hebben moeten laten wegnemen. nu is het nog een pup maar moest ik later een nestje willen maken, kan ik dan best een andere reu zoeken of zou ik mijn reu kunnen gebruiken?
Je moet het noodlot niet onnodig uit dagen, absoluut niet mee fokken, de kans is levens groot dat het een ramp wordt in het nageslacht, ik weet uit praktijk ervaring bij een Saarlooswolfhond die het zelfde heeft als jou hond, daar werd ook door de fokker eigenaar de knik als onschuldig bevonden, wij hebben al meer dan 5 jaar lang gewaarschuwd, gebruikt deze hond niet, ja en toch doen zelfs 2 keer en nu zijn ze bezig voor de derde keer, het eerste nest zaten er verschillende met een knik, bij het 2e een reu met een bal en een ander reu uit het nest had ook een afwijking.

Als er dek reuen genoeg zijn van jou ras,neem dan een ander reu.

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

idorh schreef:
clio_style schreef:hey, lees hier veel in dit toppic maar nu heb ik een vraagje, ik heb ook een pup die iets aan zijn staartje had, hij was enig in het nest de rest had dit niet en de fokker heeft me er ook duidelijk op gewezen dat er iets niet juist aan was. ik wist dit dus toen ik hem kocht, dit stoort me echter niet. velen zeggen knikstaart anderen zeggen weer van niet. Het was niet zo een knikje als op de foto of ook niet groter het was een hoek van 90° en mijn dierenarts die de staart gecoupeerd heeft dacht dat het een breuk was, omdat het niet zo ingewikkeld was als een knikstaart vertelde hij me. het stukje staart na de breuk groeide niet mee en de aders verschoven en werden afgesloten van het 1e deel vandaar dat we het hebben moeten laten wegnemen. nu is het nog een pup maar moest ik later een nestje willen maken, kan ik dan best een andere reu zoeken of zou ik mijn reu kunnen gebruiken?

Als er dek reuen genoeg zijn van jou ras,neem dan een ander reu.

Gr Bertus.
helemaal mee eens

mol 8)
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Even wat anders.................

De rassen die jaren lang gecoupeert zijn, zoals boxer , rottweiler, dober enz enz, hebben die nou meer problemen gehad in hun gezondheid als rassen waar de knikstaart zichtbaar bleven omdat er gewoon weg niet gecoupeert werd en het dus opviel bij de kopers

Hier ben ik eigenlijk heel benieuwd naar
Of zou daar niet van bekend zijn?
En is het dus echt wel meer als een "schoonheids foutje"

Ik weet dat het erfelijk is, en dat het blijft voorkomen als je er mee blijft fokken, maar is het bij de boven genoemde rassen nou zo veel erger gesteld met de gezondheid als met ongecoupeerde honden waar wel op knikstaarten is gelet?
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
qyan

velvet29 schreef:Even wat anders.................

De rassen die jaren lang gecoupeert zijn, zoals boxer , rottweiler, dober enz enz, hebben die nou meer problemen gehad in hun gezondheid als rassen waar de knikstaart zichtbaar bleven omdat er gewoon weg niet gecoupeert werd en het dus opviel bij de kopers

Ik weet dat het erfelijk is, en dat het blijft voorkomen als je er mee blijft fokken, maar is het bij de boven genoemde rassen nou zo veel erger gesteld met de gezondheid als met ongecoupeerde honden waar wel op knikstaarten is gelet?
knikstaarten worden dacht ik ook genoemd met problemen in de rug(ruggenwervel) en wobbler (nekproblemen/cervicale instabiliteit) een probleem waar veel dobers mee kampen en dat uiteindelijk leid tot euthanasie in geval van wobbler.
in die zin zou het dus zeker meer zijn als een schoonheidsfoutje en als honden met een knikstaart daar idd meer kans op hebben.
of de voorheen gecoupeerde rassen meer problemen hebben in hun gezondheid als de ongecoupeerde rassen, geen idee!
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

qyan schreef:
velvet29 schreef:Even wat anders.................

Wobbler komt ook regelmatig voor bij de Duitse Dog en die worden niet gecoupeerd
Dus lijkt me dat dat wel op gelet wordt met knikstaarten.

Heb veel tegenstrijdige dingen gehoord over een knikstaart, en zit me gewoon af te vragen of dat gecoupeerde honden een "slechtere" gezondheid hebben, omdat je gewoon weg niet kan zien of er een knikstaart was ( de fokkers weten het wel, maar de kopers niet)
Dus met deze honden wordt er gewoon doorgefokt
Dus..............de gezondheid zou ook minder moeten zijn
In theorie dan he

Ben benieuwd wat men hier over te zeggen heeft

knikstaarten worden dacht ik ook genoemd met problemen in de rug(ruggenwervel) en wobbler (nekproblemen/cervicale instabiliteit) een probleem waar veel dobers mee kampen en dat uiteindelijk leid tot euthanasie in geval van wobbler.
in die zin zou het dus zeker meer zijn als een schoonheidsfoutje en als honden met een knikstaart daar idd meer kans op hebben.
of de voorheen gecoupeerde rassen meer problemen hebben in hun gezondheid als de ongecoupeerde rassen, geen idee!
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”