hoi wendy, en/ of anderen, vraag me al een tijdje iets afDistinguer schreef:Beste Natascha,natascha schreef:Hoi,
Mijn hond heeft een knikstaart. Het is geen doberman, maar is een spinone. Ik weet niet of het probleem is. Ik hoor het wel!!!!
groetjes Natascha:
Geen enkel probleem/bezwaar dat het geen Dobermann is hoor, ik ben er erg blij mee, want op het internet kan ik niets vinden.
Ik wil het knikstaart "probleem" even onder de aandacht brengen bij de Dobermannfokkers in Nederland.
Er is een artikel van mevrouw Brooymans wat ik op de website plaatsen en een foto zegt meer dan 1000 woorden.![]()
Vroeger werd het "probleem" weggeknipt en hebben we nooit gelet op de kwaliteit van de staart. Nu is de tijd om eens goed te kijken welke honden wel of niet geschikt zijn om mee verder te fokken.
De Dobermann heeft een smalle fokbasis en in de landen om ons heen wordt de Dobermann nog gecoupeerd.
Het zal niet makkelijk zijn om goede selecties te maken, maar goede informatie geven kan geen kwaad.
Vriendelijke groeten
Wendy
http://www.dobermannvereniging.nl/html/index.php
wendy.annijas@dobermannvereniging.nl

in het nest van qyan zat een hond met een knikstaart, misschien wel meer als 1, maar die werd toen ook apart gezet.
qyan had als pup geen knik, maar heeft nu de laatste maanden zichtbaat het laatste stukje van zijn staart toch een hele lichte knik, echt heel miniscuul.
is een knikstaart indien aangeboren nu altijd meteen zichtbaar? of kan dit zich ook nog op latere leeftijd openbaren, zoals we nu bij qyan zien?
of zal dat eerder een andere oorzaak kunnen hebben?
(het is echt een hele lichte knik)
ook is ene ruggenwervel, net bpven zijn staart, misvormt, niet goed gegroeid en vraag me soms af of het daar mee te maken kan hebben.
hij is gelukkig wel HD-vrij.
had na het nest van qyan de ouderdieren niet uit de fok gehaald moeten worden ipv het nogmaals fokken van een nest en dit jaar wellicht nog een nest, indien een nestbroer toch een duidelijke knik had (weet niet of er meer pups waren met een knik?)
gr wendy