Vandaar dat ik me op dit forum voorstel. Dit is onze eerste pup en we hebben er af en toe behoorlijk veel werk aan. Ondanks dat we een naar ons mening goed boek hebben aangeschaft (Toepoels puppywijzer) verloopt het opvoeden van de puppy niet echt probleemloos. :cry2:
Sindskort heb ik bijvoorbeeld last van speels bijtgedrag van haar.
Nu ben ik op de hoogte van het wisselen van de tanden, en heb ik een groot aantal puppybotjes en ballen gekocht voor haar om haar tanden in te zetten. Ze heeft echter ook de laatste tijd meer en meer de neiging om de bazen te willen bijten (hoewel speels en niet al te hard, wordt het wel steeds erger).
Ze gaat eerst het hele huis rond rennen en komt dan voor je liggen met de voorpootjes plat op de grond en de achterpootjes gebogen en het staartje kwispelend. Je weet dan meteen al hoe laat het is en gaat dan opzoek naar een speeltje. Echter tijdens het lopen kan ze het niet laten om mijn voeten "aan te vallen". Als je haar een speeltje geeft, is ze het langst zoet met een piepballetje. Vaak komt ze ook met het piepballetje naar je toe en daagt je uit om een "trek" spelletje te spelen. Nu had ik gelezen dat je elk spelletje of in ieder geval zoveel mogelijk spelletjes moest winnen, om haar haar positie in de "roedel" te laten kennen. Meestal ga ik in op de uitdaging en win dan. Echter vandaag was ze wel erg fanatiek... Ze begon te behoorlijk grommen en na het trekspelletje met de piepbal wilde ze door "stoeien" en me bijten.
Dit pikte ik uiteraard niet en heb herhaaldelijk luid NEE geroepen. Dit hielp niet dus besloot ik haar op te tillen om haar vervolgens in haar slaapruimte onder te brengen. Bij het oppakken bleek ze echter nog altijd niet door te hebben dat ik het niet op prijsstelde. En beet ze nog altijd speels. Nu vroeg ik me af hoe ik hier een kentering kon bewerkstelligen in deze slechte gedragsontwikkeling.
Graag feedback,
Alvast bedankt en een
Alan