Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nu begint hij weer...
Moderator: moderatorteam
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Nu begint hij weer...
Ik dacht dat hij erdoor was, maar hij begint me weer lastig te komen vallen.
Eerst dacht ik dat hij wou komen flodderen, maar hij begint weer aan mijn mouw te trekken en zo te duwen.
Kan ik daaruit afleiden dat hij weer wil poeperen ja ? Som denk ik dat hij alleen maar lief wil zijn.
Kan het echt niet hebben hoor.
Zet hem dan van de zetel af of laat hem zitten, begint hij 10 sec later weer.
Wat doen ?
Nog tips ?
SAnneke
Eerst dacht ik dat hij wou komen flodderen, maar hij begint weer aan mijn mouw te trekken en zo te duwen.
Kan ik daaruit afleiden dat hij weer wil poeperen ja ? Som denk ik dat hij alleen maar lief wil zijn.
Kan het echt niet hebben hoor.
Zet hem dan van de zetel af of laat hem zitten, begint hij 10 sec later weer.
Wat doen ?
Nog tips ?
SAnneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat je gewoon over het algemeen wat strenger moet worden. Iets meer regels waar je hondje zich aan moet houden. Klinkt makkelijker dan het is natuurlijk want het wordt je nieuwe instelling. Om wat te noemen, elke wandeling doe je 5 minuutjes gehoorzaamheidstraining, met beloning natuurlijk. Binnen doe je zoekspelletjes, elke dag een balletje of wat hij ook leuk vindt verstoppen en zeggen ZOEK, ZOEK. Allemaal zaken die hem stimuleren en waarmee jij meer de baas wordt want jij bepaald wanneer al die leuke dingen gedaan worden en wanneer het stopt.
Tussendoor regelmatig een zit of een lig, waarna er weer wat leuks gebeurd.
Komt hij zelf klooien dan negeer je hem juist. Echt negeren is geen blik waardig gunnen en al gaat hij op zijn kop staan, jij verroerd geen vin, foei of ga weg is al VEEEEEEEEL teveel reactie.
Op die manier kweek je geheel ongemerkt een afhankelijkheidsrelatie waarin je hond automatisch ervaart dat jij het ultieme bent waar hij op moet letten en van afhankelijk is, daar klooi je niet mee en die ga je ook niet uitdagen, dat leidt immers tot genegeert worden, iets dat een hond heel goed begrijpt want dat doen honden onderling ook
Komt hij zelf klooien dan negeer je hem juist. Echt negeren is geen blik waardig gunnen en al gaat hij op zijn kop staan, jij verroerd geen vin, foei of ga weg is al VEEEEEEEEL teveel reactie.
Op die manier kweek je geheel ongemerkt een afhankelijkheidsrelatie waarin je hond automatisch ervaart dat jij het ultieme bent waar hij op moet letten en van afhankelijk is, daar klooi je niet mee en die ga je ook niet uitdagen, dat leidt immers tot genegeert worden, iets dat een hond heel goed begrijpt want dat doen honden onderling ook

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Overdag doe ik die dingen allemaal die je opsomt.MARC_S schreef:Ik denk dat je gewoon over het algemeen wat strenger moet worden. Iets meer regels waar je hondje zich aan moet houden. Klinkt makkelijker dan het is natuurlijk want het wordt je nieuwe instelling. Om wat te noemen, elke wandeling doe je 5 minuutjes gehoorzaamheidstraining, met beloning natuurlijk. Binnen doe je zoekspelletjes, elke dag een balletje of wat hij ook leuk vindt verstoppen en zeggen ZOEK, ZOEK. Allemaal zaken die hem stimuleren en waarmee jij meer de baas wordt want jij bepaald wanneer al die leuke dingen gedaan worden en wanneer het stopt.
Op die manier kweek je geheel ongemerkt een afhankelijkheidsrelatie waarin je hond automatisch ervaart dat jij het ultieme bent waar hij op moet letten en van afhankelijk is, daar klooi je niet mee en die ga je ook niet uitdagen, dat leidt immers tot genegeert worden, iets dat een hond heel goed begrijpt want dat doen honden onderling ook ;)
Dus dat is oké.
Maar ik ga inderdaad proberen hem te negeren als hij me weer komt lastig vallen.
Weet te zeggen of dat helpt.
sanneke

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik loop het zo'n beetje allemaal af.Martijn schreef:Ik ben het wel met Marc eens maar zie het toch iets meer genuanceerd.
Ik denk dat je voor je aan een bepaalde strategie gaat beginnen eens moet nadenken over wat je nu eigenlijk wilt.
Waarom je een hond hebt genomen en waarom dan juist deze.
Het is makkelijk om aan een voorgeschreven remedie te beginnen maar als het niet bij jouw aard past of niet bij de relatie die je met je hond hebt is het niet te doen om het vol te houden en het enige dat je hond er van leert is dat je op de lange termijn niet consequent bent en dat doet meer kwaad dan goed.
Het klinkt misschien een beetje ingewikkeld maar wat ik bedoel te zeggen is dat het in sommige gevallen gewoon beter bij de baas in kwestie past om de kleine verwende ergernissen gewoon te accepteren en blij te zijn met wat allemaal wel goed gaat. Wat in ieder geval nooit goed is, is om je hond te leren dat je bij negeren gewoon wat harder moet schreeuwen en je dan alsnog je zin krijgt.
Weet je? Iedereen kan de baas over zijn hond zijn. Honden zijn slim maar het zijn geen mensen en met een beetje goeie wil zijn ze makkelijk te piepelen. Waar de meeste mensen die het niet lukt over struikelen is hun eigen emotie. Ze geven te snel op of gaan te snel iets anders proberen. Negeren is negeren en niet na 10 minuten een keel op zetten of toch doen wat de hond wil.
De hond heeft het begrepen...die kan eindeloos dezelfde strategie aanhouden als er nog een sprankje hoop is dat het gaat werken. Leer daar van. Dat is wat je ook moet doen als je je hond wilt veranderen.
Mensen hebben het heel vaak over welke strategie het beste werkt. Alleen maar gewenst gedrag belonen of juist alles wat niet mag afstraffen. Hele boeken zijn er over vol geschreven maar er is een ding wat alle mensen die goed opgevoede honden hebben gemeen hebben en dat is dat zij de regels bepalen en zich er aan houden. De hond volgt dan vanzelf....altijd.
Als je jezelf als alfa ziet dan bepaal jij dus de regels ZONDER constant op je hond te letten of het al werkt. Dan heeft je hond namelijk de controle want die is degene die (zonder het bewust te weten) sturing aanbrengt in jouw gedrag. Dat is geen leidersgedrag. Jij maakt de wet; de werkelijkheid voor je hond en als jij je gedraagt als een compleet voorspelbare machine die altijd hetzelfde reageert zal je hond zich naar jou vormen.
Het helpt als je de wetten opschrijft.
-arm trekken =negeren
-piepen = weglopen
-komen als je roept = belonen
Als voorbeeld dus he?
Enzovoort. Denk er goed over na want van nu af aan is dat de enige manier dat je op de beschreven situatie reageert.
Dat is hoe je een hond duidelijkheid geeft.
Een andere goede manier om duidelijkheid te verschaffen is een vast dagprogramma voor je hond te hanteren. Je doet alles altijd in dezelfde volgorde. Dan weet je hond na een tijd wat er zometeen gaat gebeuren en dat geeft hem rust. Het is dan wel belangrijk dat je je altijd aan die routine houdt. Sla het wandelingetje niet over en geef hem niet op een ander moment zijn eten. Als je een keer haast hebt kun je wel de tijd die je aan een onderdeel van het programma besteedt verkorten als je de volgorde maar hetzelfde houdt. Dat werkt erg goed maar weer...denk goed na voor je er aan begint want halverwege dingen veranderen werkt averechts.
Naast duidelijkheid heeft een hond nog iets nodig om zich op een bepaalde manier te gedragen en dat is motivatie. "Wat schuift het?" zeg maar. Net als mensen doen honden alles om een reden. Soms een fysiek iets als het ontlopen van straf of het verkrijgen van een beloning en soms ook gewoon een prettig gevoel van acceptatie of aandacht.
Dat moet je in de gaten houden. Waarom doet je hond wat hij doet en geef hem volgens de wetten een alternatieve, voor jou acceptabele, manier om er aan te komen.
Als een hond aandacht wil en maar een manier weet om daar aan te komen heeft hij weinig keuze. Op het moment dat je dat gaat negeren gaat een hond eerst een hele lange tijd nog harder blaffen of nog harder aan je arm trekken. Het is de vraag of jij het uithoudingsvermogen hebt om dat vol te houden. Als je naar het gedrag van je hond nu kijkt heb je dat waarschijnlijk niet. Dat geeft verder niets maar het zegt wel iets over de meest geschikte manier voor jou zelf. Als je je eigen zwakheden kent kom je een stuk verder.
Verder krijg ik een beetje het gevoel dat je het in de tijdelijke oplossingen zoekt. Dat werkt niet. Dan blijf je terugvallen in hoe het eerder was. Daarom is het allerbelangrijkste aspect in opvoeden dat waar ik mee begon. Het moet bij je passen anders lukt het niet.
Succes.
Waarom ik een hond heb genomen : voor men dochter, onvoorwaardelijke vriendschap.
Waarom deze ? omdat ze van de kinderarts geen hond mocht omdat ze allergisch is voor bepaalde stoffen, van de kinderpsych mocht het wel.
Een hond zoeken die bij je aard past lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan zeker als het je eerste is en je totaal geen benul hebt van wat opvoeden betekend.
Ik ben een geprogrammeerde moeder van een autistisch kind dus kom mij niet vertellen wat een dagprogramma is.
Het valt me alleen wel op dat als Luka zijn dag niet is zoals gisteren, toen zijn we weggeweest en heeft men zoon op hem gepast dat hij dat compenseert 's avonds door meer aandacht te vragen.
Dat heeft dus niet met mij te maken maar met het feit dat hij zijn dag verstoord vind en dus zich anders gaat gedragen.
Wat ik dan wel niet mag doen is superveel aandacht aan hem gaan schenken.
Het heeft inderdaad met consequent zijn te maken en ja daarom heb ik ook aan Marc geantwoord dat ik dat negeren ga proberen.
Ik weet dat ik om raad vraag en dan ook tegen een stoot moet kunnen als ik een antwoord krijg, maar als ik tussen de regels lees dat ik geen goede baas ben voor Luka dan doet dat pijn.
Dat ik men best doe met de middelen die ik heb heeft dan helemaal geen betekenis meer.
Dus ik ben het niet waard om een hond te hebben. Daar komt het op neer.
Moet ik dan men dochter vertellen dat ik haar nooit had moeten hebben omdat ik al zoveel dingen fout heb gedaan in haar opvoeding ?
Sanneke

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Zou het ook geen goed idee zijn om de fles met knikkers
bij me te zetten en bij ongewenst gedrag te gebruiken (dus als hij me lastig komt vallen) ?
sanneke
Ik ben een beetje overgevoelig voor het moment omdat we gisteren een bijeenkomst hebben gehad van autismewereld (nederland en Belgie bij elkaar) en daar heel wat emoties naar boven zijn gekomen.
Sorry
bij me te zetten en bij ongewenst gedrag te gebruiken (dus als hij me lastig komt vallen) ?
sanneke
Ik ben een beetje overgevoelig voor het moment omdat we gisteren een bijeenkomst hebben gehad van autismewereld (nederland en Belgie bij elkaar) en daar heel wat emoties naar boven zijn gekomen.
Sorry

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik weet het, ik weet het, ik loop op de toppen van mijn tenen.Martijn schreef:Woehahahaha! Sanneke RELAX!!!!!!!
Je ziet allemaal oordelen die er helemaal niet zijn!
Ik probeerde je echt alleen maar raad te geven en je moet zelf weten wat je er mee doet.
Ik heb nergens gezegd dat je geen goede baas of je hond niet waard bent, joh! Hihihi.
Ik werk met autisten en daaruit inderdaad mijn idee van een dagprogramma. Fijn dat je er mee bekend bent. Ik begrijp alleen niet waarom je zo ontploft.
Dat van die fles vind ik een slecht idee. Het is buiten proportie.
Je geeft een kind geen straf omdat hij verwend is en bij een hond is het niet anders. Stoppen met verwennen volstaat.
Je hebt wel gelijk als je zegt dat dat verwennen moet stoppen.
Over die fles, ik gebruikte die ook toen hij ons altijd maar wakker maakte en dat is ongewenst gedrag dus, hij is er mee gestopt, maar het mag niet als hij in de zetel komt, maar als ik opstond voor hem was dat toch ook een soort verwennen ?
Was ik maar een hard gekookt eitje, maar zelfs nu valt men dopje er weer af.
:-D
Sanneke

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik wou misschien nog even uitleggen voor degene die
autismewereld niet kennen.
Dit is een forum zoals deze maar voor ouders en jong-volwassen die een kind of zelf autisme hebben.
Het is een heel hecht forum waar je terecht kan met je vragen en je zorgen.
Twee keer per jaar komen we samen, dit keer gisteren in Nederland in 'Lolland' Tilburg, de andere keer in België.
Nederlanders en Belgen samen die een gemeenschappelijke factor hebben nl. autisme.
Het is soms heel emotioneel en vooral voor de ouders die dezelfde weg nog moeten afleggen die ik al heb afgelegd met men dochter.
Vooral de toekomst van onze kinderen stellen we in vraag. En gewoon weten dat je daar je hart kan uitstorten en niemand die je raar bekijkt.
sanneke
autismewereld niet kennen.
Dit is een forum zoals deze maar voor ouders en jong-volwassen die een kind of zelf autisme hebben.
Het is een heel hecht forum waar je terecht kan met je vragen en je zorgen.
Twee keer per jaar komen we samen, dit keer gisteren in Nederland in 'Lolland' Tilburg, de andere keer in België.
Nederlanders en Belgen samen die een gemeenschappelijke factor hebben nl. autisme.
Het is soms heel emotioneel en vooral voor de ouders die dezelfde weg nog moeten afleggen die ik al heb afgelegd met men dochter.
Vooral de toekomst van onze kinderen stellen we in vraag. En gewoon weten dat je daar je hart kan uitstorten en niemand die je raar bekijkt.
sanneke

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
als ik zelf me niet goed voel, erg moe of gespannen of gewoon een naar griepje, heeft dat meteen effect op mijn interactie met de honden.
ze nemen een loopje met me, of ik vind dat ze een loopje met me nemen.
het komt bij mij omdat ik niet lekker in mijn vel zit. dan ben ik niet duidelijk genoeg tegen ze.
misschien heb jij dat ook een beetje, sanneke. vandaar dat je hond even niet zo op je reageert als je dacht.
ze nemen een loopje met me, of ik vind dat ze een loopje met me nemen.
het komt bij mij omdat ik niet lekker in mijn vel zit. dan ben ik niet duidelijk genoeg tegen ze.
misschien heb jij dat ook een beetje, sanneke. vandaar dat je hond even niet zo op je reageert als je dacht.
- Mama Sanneke
- Zeer actief