Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
likken
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
likken
zereno begint sinds kort steeds meer mijn handen te likken en soms een lik in mijn gezicht. Niet opdringerig, maar zachtaardig. Als ik door mijn knieen zak (om zijn poten droog te vegen bijvoorbeeld) gaat hij liggen, een beetje op zijn zij. Heb ik hier te maken met een contact-verdieping of juich ik onterecht...?
-
- Vaste gebruiker
- willemien
- Actief
De meningen zijn volgens mij hier ook weer over verdeeld: de een zegt dat in het gezicht likken (en zelfs tegen je opspringen met als doel je gezicht te likken) een manier van begroeten is. Maar volgens het boek dat wij het meest hanteren, hangt het er maar net vanaf waar je gelikt wordt...
Likken onder de lijn van je oren tot je mond in onderdanig gedrag, maar daarboven heb je zeg maar weer een dominante zone. Honden hebben zelf die grens ook; mondhoeken likken is onderdanig maar als ik zijn snuitje vasthou en met mijn vingers "knabbelbewegingen" maak over zijn lippen, jukbeenderen en wangen, dan ben ik het aan het overheersen. Ze vinden het wel vaak lekker dus overheersen is ook de band bevestigen; het is niet alleen negatief.
De trainer van onze jachthondencursus heeft heidewachtels die heel onderdanig zijn. Zij mogen van hem tegen hem opspringen en in zijn gezich likken. Ik heb zelf het idee dat dat met mijn weimaraner niet zo'n goed idee zij zou omdat er gewoon meer dominantie inzit. Moet je bij Zereno dus misschien ook maar rekening mee houden.
Handen likken is nog lastiger te beoordelen omdat handen ook als koppen gezien worden, maar je nog moeilijker kan bepalen of hand als een dominante of onderdanige zone beschouwd worden. Siemen mag best een beetje aan mijn handen likken en het liefst neemt hij ze in zijn bek om er een beetje op te kluiven maar dat is eigenlijk ook dominant gedrag al doet hij het heel zachtjes. Ik sta het dus eventjes toe maar uiteindelijk bepaal ik zelf dat het genoeg is en dan stop ik mijn handen weg, of ik pak hem even over zijn snuit. Hoe meer de verhouding duidelijk is, hoe makkelijker je even een omdraaiing van de rollen kan tolereren; dat doen honden tijdens het spelen ook wel. Maar uiteindelijk verricht jij wel de laatste dominante handeling en daarmee moet het dan ook uit zijn.
Likken onder de lijn van je oren tot je mond in onderdanig gedrag, maar daarboven heb je zeg maar weer een dominante zone. Honden hebben zelf die grens ook; mondhoeken likken is onderdanig maar als ik zijn snuitje vasthou en met mijn vingers "knabbelbewegingen" maak over zijn lippen, jukbeenderen en wangen, dan ben ik het aan het overheersen. Ze vinden het wel vaak lekker dus overheersen is ook de band bevestigen; het is niet alleen negatief.
De trainer van onze jachthondencursus heeft heidewachtels die heel onderdanig zijn. Zij mogen van hem tegen hem opspringen en in zijn gezich likken. Ik heb zelf het idee dat dat met mijn weimaraner niet zo'n goed idee zij zou omdat er gewoon meer dominantie inzit. Moet je bij Zereno dus misschien ook maar rekening mee houden.
Handen likken is nog lastiger te beoordelen omdat handen ook als koppen gezien worden, maar je nog moeilijker kan bepalen of hand als een dominante of onderdanige zone beschouwd worden. Siemen mag best een beetje aan mijn handen likken en het liefst neemt hij ze in zijn bek om er een beetje op te kluiven maar dat is eigenlijk ook dominant gedrag al doet hij het heel zachtjes. Ik sta het dus eventjes toe maar uiteindelijk bepaal ik zelf dat het genoeg is en dan stop ik mijn handen weg, of ik pak hem even over zijn snuit. Hoe meer de verhouding duidelijk is, hoe makkelijker je even een omdraaiing van de rollen kan tolereren; dat doen honden tijdens het spelen ook wel. Maar uiteindelijk verricht jij wel de laatste dominante handeling en daarmee moet het dan ook uit zijn.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Likken van mondhoeken is onderdanig gedrag, likken van andere delen van je lijf is verzorgingsgedrag. Verzorgingsgedrag is niet ranggebonden, maar vindt vaker plaats van een ranglagere naar een ranghogere hond. 

Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
- Vaste gebruiker
- willemien
- Actief
Volgens mij is likken inderdaad vaak verzorgend maar het betekent niet dat het daarom ook niet dominant is. Het is ook een vorm van initiatief nemen dus is vraag me af hoe je dat als onderdanig uitlegt, Eline. Zoals een moederhond haar pup likt is toch duidelijk ook naast verzorging een teken dat de moeder bepaald wat er met de pup gebeurt, of hij het wil of niet.
Nagels knippen is hier in huis ook een dominante handeling; ik verzorg hem maar hij moet het niet wagen om zich te verzetten.
Maar zoals ik al aangaf, hoeft dominant gedrag niet altijd negatief te zijn. Als je een goede band met je hond hebt, kan je het best toestaan, als je zelf maar weer bepaalt wanneer het is afgelopen. Dus we kunnen lang discussieren of het nou wel of niet onderdanig of juist dominant is; volgens mij doe je niets fout door het toe te staan (tenzij je heel druk bezig met om de rangorde weer eventjes duidelijk te maken) als je zelf maar bepaalt dat het genoeg is omdat het dominant KAN zijn. Je doet daar in ieder geval niets verkeerd mee.
Nagels knippen is hier in huis ook een dominante handeling; ik verzorg hem maar hij moet het niet wagen om zich te verzetten.
Maar zoals ik al aangaf, hoeft dominant gedrag niet altijd negatief te zijn. Als je een goede band met je hond hebt, kan je het best toestaan, als je zelf maar weer bepaalt wanneer het is afgelopen. Dus we kunnen lang discussieren of het nou wel of niet onderdanig of juist dominant is; volgens mij doe je niets fout door het toe te staan (tenzij je heel druk bezig met om de rangorde weer eventjes duidelijk te maken) als je zelf maar bepaalt dat het genoeg is omdat het dominant KAN zijn. Je doet daar in ieder geval niets verkeerd mee.