Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Scheren

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

JoviGirlAnita
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door JoviGirlAnita »

Houdt dat dan in dat ik eerst moet beginnen bij die knobbel op zijn kop en dan naar zijn staart??

De trimsters die ik het heb zien doen begonnen bij zijn schouders en maakten er een omgekeerde leeuw van eerst, hahaha, als je begrijpt wat ik bedoel.

Het is wel een duidelijke uitleg, dank je!

Jaaaaaaaaa, natuuuuuuuuuuuuurlijk ga ik een foto maken van het eindresultaat. Alleen verwacht het niet gelijk de eerste dag, want moet dan ff een digi cam lenen van iemand en ik laat het resultaat pas zien als ik helemaal tevreden ben natuurlijk, hahha :mrgreen:
Pootje van my SUPER doggies Bobby & Jovi

Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

opzich maak het niet uit hoe je begint, het is een begin :p:
het zou leuk zijn als je verschillende foto maakt, ook tijdens het trimmen :-D :-D :-D
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

JoviGirlAnita schreef:Ohjee, wat een tumult is hierover ontstaan......... ik voel me gewoon een beetje schuldig....... dat is dus NIET mijn bedoeling hoor!

Ik zal eerst even zeggen dat ik geen model in mijn hond wil. Behalve zijn kop. Ik wil wat wenkbrauwen laten staan en ook op zijn bekkie lang laten, dus als een Schnauzer ongeveer. Zijn staart ga ik ook echt niet kort maken, want dan is het net een rattenstaart. Die knip ik dus bij.

De laatste keer heb ik Bobby van de tafel gehaald toen zijn pootjes, koppie en staart nog geknipt moesten worden. Dat heb ik thuis gedaan en was best goed gelukt. Wie weet denken trimster daar anders over, maar ik had er in ieder geval een goed gevoel bij ;) .

Het is niet zo dat ik 'gewoon' even kies om mijn hond zelf te scheren hoor. Integendeel! Ik zou het veel liever hebben als ik hem gewoon naar de trimsalon kon brengen. Maar zoals ik al zei is dat echt een DRAMA. Ik wil niet dat Bobby met bloeddoorlopen ogen op die tafel staat en compleet buiten adem is en KAPOT van vermoeidheid is als hij thuis komt. Dat is niet mijn manier van met mijn hond omgaan. Jammer genoeg werkt het niet, dus dan zou ik toch een oplossing moeten vinden toch?

Bobby heeft erg veel last van de warmte, dus ik doe hem ook geen plezier als ik zijn haren lang laat.

Affijn, ik heb dus met een aantal mensen op de hondenclub gesproken die het ook zelf bij hun hond doen. Ze zeggen dat het de eerste keer behoorlijk zwaar is, maar dan het daarna makkelijker gaat. En eens moet voor mij ook de eerste keer zijn immers.

Bobby is gekruist met een Bouvier en Briard, maar zijn vacht heeft verreweguit het meeste weg van een Briard.

De keren dat Bobby is geschoren werd dat gedaan met een 3 mm. Dat vond ik het mooiste resultaat, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

De eerste trimster heeft Bobby zijn poten gewoon geschoren en dat ging goed. Ze knipte alleen rondom ff bij.

Nahja, ik wacht met smart op de tondeuse en ga uiteraard ff vertellen hoe het is gegaan.

En ik krijg ook nog een soort handleiding meegestuurd voor het scheren, dus het zou toch wel lukken????????????

Groetjes,
Anita
Is je goed recht om voor je hond te kiezen, Anita. Bij wat je beschrijft, lukt het je wel goed om je hond rustig te knippen.
Dan zou je zeggen dat hij 't scheren qua geluid erg eng vindt.
Ik persoonlijk zou beginnen met de zijkant van z'n buik om te kijken hoe hij op 't geluid reageert en voorlopig uit de buurt van z'n kop/oren blijven, dan blijft hij 't meest hanteerbaar en pas als laatste proberen de nek aan te zetten met scheren. De rest van het koppie bijknippen. Kun je altijd nog later besluiten om het kopgedeelte te scheren, als hij al een paar keer door je is behandeld. Normaal scheer je de voetjes ook uit, maar ervaart een paniekerige hond meestal als zeer onprettig, vandaar dat ik dat meestal bijeffileer of met de handscheer bijwerk. Maar dat kan alleen jij beslissen op het moment dat je zelf ziet hoe rustig/paniekerig hij is. Misschien nog een tip om gelijk te kijken hoeveel beharing er in de oren zit. Als dat uitgeplukt moet worden, is het misschien handig om een orenpincet aan te schaffen en bij de trimsalon om een beetje 'ruwkalk' te vragen. Hetzelfde geldt voor de nagels als je die ook zelf wilt doen, is een stevige nageltang geen overbodige luxe. Ik moet zeggen dat als je nog nooit nagels hebt geknipt ik je wel zou adviseren om naar een trimsalon te gaan. Dat is daar zo gepiept en hij loopt er echt geen trauma van op. En ik zou in hoofdzaak de effileerschaar gebruiken als je geen kniptechniek van een echte schaar beheerst voor kop/staart en andere delen die je wilt bijknippen en alleen voor de poten en z'n pielemuis een kleine voetenschaar gebruiken.
Neem de tijd, doe heeeeel rustig aan. Begin er heel relaxed en vol zelfvertrouwen aan en doe net alsof je al heel wat honden hebt gedaan. Het hoeft geen kunstwerk te worden, als je hond het maar goed doorstaan heeft.
JoviGirlAnita
Zeer actief
Contacteer:

Dank je wel voor de reacties.

Ik heb net ff zijn nagels bekeken en die zijn vrij kort. Nou zal het altijd anders lijken als al het haar straks weg is, maar dat zien we wel. Dan zou ik er ook voor kiezen om ff naar de trimsalon te gaan.

Hihii, ik zit er helemaal vol van kan ik je vertellen en het lijkt me echt een uitdaging. Ik hoop met heel mijn hart dat dit te doen is voor Bobby, want dan heeft hij nooit meer een drama voor de boeg, want daar doe ik het per slot van rekening allemaal voor.

Afbeelding
JoviGirlAnita
Zeer actief
Contacteer:

Heb vandaag de tondeuse (Oster Mark II) over de post gehad. Baalde als een stekker dat ik aan het werk moest, maar toen ik thuis kwam ben ik gelijk aan de slag gegaan.

Jeetje, wat was Bobby lief zeg! Hij stond prima stil, liet alles toe! Wat een verschil met zijn terroristische praktijken bij de trimmer!

Ik heb vaak een break genomen om zo de scheerkop af te laten koelen en Bobby niet te vervelen (voorkomen is beter dan genezen), maar uiteindelijk ben ik klaar!

Het resultaat vind ik zelf best heel mooi voor een eerste keer! Ik zal snel foto's maken en hier laten zien. Voor alle profs: let dan niet op de details want het is pas mijn eerste keer!

Het moeilijkste vond ik trouwens bij zijn piemeltje en om zijn balletjes. De rest verliep eigenlijk wel heel vlot vond ik.

Je moet natuurlijk met veel dingen rekening houden, maar ik vind het best te doen hoor.

Ben in ieder geval blij dat ik het heb gedaan en Bob voelt zich heerlijk met dat warme weer en daar doe ik het voor!

Afbeelding
Gast

foto foto foto!! :-D
JoviGirlAnita
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal morgen mijn vriend vragen zijn digitale camera mee te nemen :mrgreen:

Afbeelding
Gast

ik wacht vol spanning! :mrgreen:
Golden Stanley

:mrgreen: Ik ben ook razend nieuwsgierig!!
Gast

:cry: :cry:
geen fotos :cry:
JoviGirlAnita
Zeer actief
Contacteer:

Hihihihi, niet zo ongeduldig luitjes ;) :mrgreen:

Belofte maakt schuld, dus hier zijn ze!

Voor het verschil van voor en na kun je ook de foto's in mijn onderschrift bekijken.

Please onthoudt wel even dat dit mijn EERSTE keer is, dus GRAAG niet teveel op details letten :mrgreen:

En nog ff een waarschuwing vooraf: Jovi, mijn Spaniel, moet morgen geplukt worden, dus het is hier nog een ontplofte egel, hahaha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Okay dan en nu jullie commentaar, maar spaar me wel een beetje, hihihi ;)

Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

grinnik....die staart! :mrgreen: Maar als leek vind ik dat ie er prima uitziet hoor! Goed gedaan! :ok:
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

voor een leek en ook nog voor de eerste keer vind ik het heel netjes gedaan,zijn kop vind ik ook leuk met nog wat haar op zijn snuit en gelukkig heb je ook nog wat haar op zijn staart laten zitten anders wordt het helemaal zo een kale rat ik zou alleen de volgende keer niet zo een beginnetje scheren van zijn staart want nu krijg je echt zo een kaal stukje en dan opeens een staart,of als het vanwege poep is alleen een stukje aan de onderkant scheren,maar verder gwoon blijven oefenen en je zal zien je wordt er steeds handiger en sneller in.
Groetjes Patries
Afbeelding
Gast

:-D
ik vind het knap gedaan voor de eerste keer, wel 2 opmerkingen(valt wel mee :p: )
de staart zou ik niet zo bij de staartaanzet scheren, en ik zou zijn voetjes even beter doen, dat kun je efileren of met de tondeuse tegen scheren(let wel op de teenvlies)
je hebt(als goed is) met een 3 geschoren als je nu een 5 of 7 opzet en de voetjes tegen scheert krijgje van mij een ;)
JoviGirlAnita
Zeer actief
Contacteer:

Hihihi, moet er wel even bij zeggen dat ik een goede efileerschaar heb gekocht en daarmee moet ik inderdaad de voetjes nog bijwerken en zijn staart, zodat het een slag krijgt als van een Golden Retriever zeg maar.
Deze foto's heb ik snel gemaakt om in ieder geval alle ongeduldige types te temperen ;)

De reden dat ik de voetjes niet ga scheren is meer omdat ik het niet best aan durf en Bobby het verre van prettig vindt om daar geschoren te worden, hij trekt steeds zijn poten terug. Om hem dus niet te klieren ga ik het met die schaar doen.

Ik had er al wel eentje waar ik het haar altijd mee voor zijn ogen wat uitdun, maar dat ik echt geen goede kwaliteit, dus vandaar dat ik een andere heb gekocht.

Ben blij dat julllie me een beetje sparen met kritiek, hihihi ;) :mrgreen:

Afbeelding
Golden Stanley

Ik zou de staartaanzet nog effe bijeffileren tot een vloeiende overgangslijn. En ook de voetjes bijwerken met bovenop de effileerschaar en rondom het voetje en voetzooltjes het voetenschaartje of scheren (als dat gaat). Dat koppie vind ik knap gedaan voor een eerste keer evenals het scheerwerk.

Nou, geef jezelf maar een dikke pluim, hoor! :ok:

Leuke foto's trouwens.
JoviGirlAnita
Zeer actief
Contacteer:

Dank je :ok:

Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Leuk he ze zo zelf trimmen :-D Hij ziet er netjes uit!!

Ik knip hier de pootjes altijd, zodat ze niet van die dunne pootjes krijgen. Ik scheer ze trouwens altijd met 7 mm, dan blijft het net iets langer, maar dat is maar net wat je mooi vind ;) En dat is dan alleen de romp zeg maar. Das altijd het leukste van alles :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik vraag me nog wat af he? Ik kan opmaken dat je nogal vaak van trimsalon bent verwisselt? Je zei geen 1 trimster wil hem meer hebben. Weigeren ze je dan? Want ik heb hier ook zo''n monster. Die grijze Bas. Hij ging voor het eerst naar de trimsalon toen hij een jaar of 6 a 7 was. De eerste keer was een drama en pure stress. Tuurlijk had hij een muilkorf om, maar ze kon alsnog niks met hem gedaan krijgen. Hij zat ook nog in 2 tuigen, maar daar sprong meneer zelf uit. We zijn nu wat jaren en vele trimbeurten verder. En echt zo vals als hij daar kwam zo goed gaat het nu. Hij heeft zelfs geen muilkorf om in de regel (alleen als we zien dat hij wat zenuwachtig wordt, dan steld een muilkorf hem gerust) Bas wordt ook niet helemaal geplukt, om hem niet al te veel te treiteren. ook gaat hij niet in bad bij de trimsalon, wat daar in principe wel standaard in. Bas vind het natuurlijk nog steeds niet zijn grootste hobby, maar hij ondegaat de behandeling (en stiekem vind hij het wel lekker, maar ja dat zal meneer niet toegeven)
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Hij is leuk geworden Anita! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”