Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Auto .... !

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Blue White Girl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Auto .... !

Ongelezen bericht door Blue White Girl »

Gisteren zijn we onze pup gaan halen in Middelkerke, zo'n 45 minuutjes rijden van hier. Hij was wat paniekerig in de auto, jankte veel. Tegen het einde (op twee straten van ons) heeft hij een minibeetje overgegeven;

Vandaag wouden we op bezoek met hem bij mijn ouders. Wil hem zo veel mogelijk al overal mee naartoe nemen, zodat hij dit gewend raakt. Alles ging goed, ze wonen ong. 20 minuutjes rijden van ons. Op het einde moest hij weer wat overgeven. In het terugkeren ook: we leggen de auto stil, hij geeft over. Hij blijft erg janken in de auto.

Morgen gingen we normaal naar mijn schoonouders, zo'n 30 minuutjes rijden van hier. Is er iets wat ik kan doen om hem rustig te houden? Doen we iets verkeerd door hem nu al in de auto mee te nemen? Hebben alle pups dit, of is de onze gewoon wagenziek?

Ter info: hij zit in de koffer, met mij op de achterbank. 't Is een labrador, dus hij zal sowieso in de koffer moeten. Is hij misschien paniekerig omdat hij niet bij mij kan en moet ik hem in het begin bij mij nemen of .... ?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als je je pup de indruk wil egevn dat autorijden leuk is en op latere leeftijd ook een hond wil die graag de auto instapt, hou het rijden de eerste tijd dan beperkt tot kleine stukjes, zodat je pup niet steeds ziek wordt.
Veel puppy's hebben net als kinderen last van wagenziekte en veelal groeien ze er gewoon overheen.
De kunst is om in de tussentijd het autorijden leuk te houden, omdat je anders een hond hebt die als hij ouder is in de stress schiet, omdat hij autorijden niet leuk vindt....gevolg; wagenziekte.
Ik zie het dus lekker kalm aan doen en je schoonouders lekker bij jullie thuis uitnodigen. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

met al onze honden heb ik eigenlijk nooit extra aandacht besteed aan t autorijden,
t enige wat ik wel doe is ze de eerste week/weken niet alleen achterin in hun kenneltje laten (ze zitten hier als ze volwassen zijn in vari kennels, eind van t jaar worden dat echte auto kennels), maar ze gewoon lekker voorin op schoot nemen
sowieso de eerste rit al (ze komen allemaal van ver=minimaal 2 uur rijden) lekker op schoot en kroelen, na ongeveer een weekje (we zijn dan wel bijna iedere dag al met ze op stap geweest in de auto) gaan ze in hun kenneltje, maar nog wel voorin in de auto, pas als ze uit hun puppy kenneltje (groot formaat kat) gegroeid zijn (voor auto ritjes dan he ;), dus daar passen ze wel wat langer in) gaan ze naar achteren in de normale kennels,

zou dus zeker mn pup lekker op schoot nemen, zoals Eline al zegt, auto rijden moet leuk blijven.....
Blue White Girl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Probleem is dat schoonouders er echt op staan dat alle kinderen de zondag (samen met de oma) bij hen thuis gaan :? Bij ons uitnodigen zou dus niet echt helpen vrees ik ...

Zou het helpen moesten we de autorit opsplitsen in kortere stukjes en hem tussendoor even uit de auto laten ? Zal em in elk geval al bij mij nemen, zodat hij wat meer gerustgesteld is ....
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Is het de pup van de foto?? Wat een schatje zeg!!

Succes met het autorijden! :ok:
Beauvanoux
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Beauvanoux »

houd er gewoon rekening mee met zijn voeding. Zo'n 3 uur voor het autorijden niets meer laten eten.
Pups worden bovendien (nets als kinderen) eerder wagenziek achter in de auto dan voorin. Er is niets mis als je jouw pup in de voorstoel (doe maar wel passagiers!) op je schoot neemt. Zorg gewoon dat je pup geen trauma overhoudt aan 'dat gedoe' in de auto. Traumatische ervaringen doet zo'n pup snel op en wordt getekend door het leven!

Mocht het advies niet lukken mag je hond ook Primatour hebben! (gewoon bij de Kruidvat te koop)
Blue White Girl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Het is idd. de pup van in mijn onderschrift :) 't Is een echt schatje - en een hele flinke :) Zal de Kruidvat tip in mijn achterhoofd houden - zullen morgen alvast eens kijken of het op de schoot houden helpt !
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Eerlijk gezegd vind ik wel dat je erg aan het slepen bent met je pup. Puppen moeten wennen en slapen. Niet van hot naar her gesjouwd worden en zeker niet in de auto, waar hij ziek van wordt.
Je hebt hem net een dag in huis!!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Blue White Girl schreef:Probleem is dat schoonouders er echt op staan dat alle kinderen de zondag (samen met de oma) bij hen thuis gaan :?
Het zal je overkomen :? :? :? Iedere zondag? 8O 8O 8O Je bent toch een zelfstandig mens dat net een pup heeft gekocht? Je schoonouders kunnen de boom in, het welzijn van je hond gaat voor, zijn ze nou helemaal :piew :piew :piew

En Eline schrijft het al: het leven van een pup bestaat uit slapen, nieuwe indrukken opdoen en weer slapen. Dat getrek en gesjouw is nergens voor nodig.
AfbeeldingAfbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

bram en thijs schreef:
Blue White Girl schreef:Probleem is dat schoonouders er echt op staan dat alle kinderen de zondag (samen met de oma) bij hen thuis gaan :?
Het zal je overkomen :? :? :? Iedere zondag? 8O 8O 8O Je bent toch een zelfstandig mens dat net een pup heeft gekocht? Je schoonouders kunnen de boom in, het welzijn van je hond gaat voor, zijn ze nou helemaal :piew :piew :piew

En Eline schrijft het al: het leven van een pup bestaat uit slapen, nieuwe indrukken opdoen en weer slapen. Dat getrek en gesjouw is nergens voor nodig.
Hier ben ik het volkomen mee eens. Een pup krijgen doe je niet zo vaak ( hopelijk ) ; daarentegen zie je je schoonouders vaak genoeg om een paar keer over te slaan in het belang van een fijne toekomst met je hond.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik vind ook dat je er veel te veel mee sleept, de pup krijgt zo niet de kans de nieuwe indrukken te verwerken. Hij moet ook de kans krijgen bij jullie te wennen, als je elke dag op visite bent lukt dit niet en heeft hij geen vaste veilige haven.
Hij zal inderdaad wagenziek zijn, dus je moet het autorijden rustig opbouwen met minuten per keer.
Heb je je pupje in een dichte kofferbak trouwens?
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Re: Auto .... !

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Blue White Girl schreef:'t Is een labrador, dus hij zal sowieso in de koffer moeten.
Nog even deze: waar zit hier de logica?
AfbeeldingAfbeelding
Hutsje
Zeer actief

Re: Auto .... !

bram en thijs schreef:
Blue White Girl schreef:'t Is een labrador, dus hij zal sowieso in de koffer moeten.
Nog even deze: waar zit hier de logica?
Dat staat toch in de gebruiksaanwijzing, naast het hoofstukje karakter, waar staat dat ze zo lief en makkelijk zijn?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hutsje schreef:Ik vind ook dat je er veel te veel mee sleept, de pup krijgt zo niet de kans de nieuwe indrukken te verwerken. Hij moet ook de kans krijgen bij jullie te wennen, als je elke dag op visite bent lukt dit niet en heeft hij geen vaste veilige haven.
Hij zal inderdaad wagenziek zijn, dus je moet het autorijden rustig opbouwen met minuten per keer.
Heb je je pupje in een dichte kofferbak trouwens?
t gelijk overal mee naar toe nemen doe ik ook hoor,
van de week nog met Delwyn,
opgehaald (nou dat was al ruim 250 km) ff een paar vrienden die mee waren als tolk (spreek zelf geen frans :? ) thuisgebracht, daar ff met Delwyn naar binnen, nog ff op mn vriend zn werk langs en toen naar huis.....SLAPEN
de volgende dag is ze lekker met mij meegeweest naar kantoor (kon helaas geen vrij krijgen, maar ze mocht gewoon mee mn kamer in, dus dat was ook wel prima)
savonds bij mams langs
donderdag met Marinus mee (die had nog een vergadering van zn studie vereniging) ook lekker overal naar binnen
savonds bbq-en op de uni en daarna nog ff bij mn broer langs
vrijdag was ik ziek, dus ff een dagje thuis
t zelfde geld voor vandaag
morgen heel de dag mee naar de training

hier gaan ze dus echt vanaf dag 1 mee overal naar toe en heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met wennen ergens en ook geen honden met verlatings of scheidings angst, t zijn stuk voor stuk (ook Delwyn nu al) vrije, zelfstandige honden die eigenlijk nergens van op kijken
Blue White Girl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Mja, hem nergens mee naartoe nemen zie ik echt niet zitten. Integendeel, veel nieuwe indrukken zijn best goed voor hem. Het is niet alsof hij hem niet thuisvoelt - gisteren bij mijn ouders was hij direct op zijn gemak! Het is alleen dat autorijden dat nog een beetje dwars zit.

Wat ik bedoel met "het is een labrador, hij moet later sowieso in de koffer", is dat hij vrij groot zal worden. Lijkt mij gewoon praktischer dat hij dan in de koffer gaat, lekker een hele ruimte voor hem alleen, in plaats van op de achterbank tegen de rest van de passagiers aangepropt.

Natuurlijk steek ik hem niet in een gesloten kofferbak :roll: Dat zou redelijk zielig zijn. Ik zat lekker op de achterbank, hij kreeg de hele tijd streeltjes. Vanmiddag mag hij op de schoot, en gaan we de afstand afleggen in korte stukjes, met een pauze ertussendoor.

Enne wat mijn schoonouders betreft: zo is het nu eenmaal bij ons in de familie. Lekker gezellig, samen BBQ-en vanavond, en daar heb ik helemaal geen probleem mee. Heel de nest naar hier laten komen, terwijl we nog helemaal geen BBQ, laat staan tuinset hebben, dat zou niet lukken denk ik :ok:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Maartje-Sho schreef:Is het de pup van de foto?? Wat een schatje zeg!!

Succes met het autorijden! :ok:
Helemaal mee eens mooie foto van dat pupje.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Hutsje
Zeer actief

Blue White Girl schreef:Mja, hem nergens mee naartoe nemen zie ik echt niet zitten.
Dat heeft ook niemand gezegd, alleen alles op zijn tijd.
Afbeelding
Blue White Girl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Vandaag had hij geen enkel probleem in de auto :ok: In het opgaan zijn we na ong. 10 minuutjes rijden gestopt. Even uit de auto, wat snuffelen in het park, terug weg. Hij viel erna lekker in slaap, en heeft geslapen tot in Zottegem.

Terugkeren in 1 trok doorgereden, ong. een halfuurtje dus. Geen gepiep, lekker rustige Daiko. Het was dus idd. gewoon omdat hij niet bij mij op schoot kon waarschijnlijk. Heeft dus ook niet moeten overgeven (wel op gelet dat hij niet net gegeten had, maar goed, de vorige twee keer dat hij wel moest overgeven zaten er toch ook al een paar uurtjes tussen ... ).
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

Yuta was in het begin (de eerste ritjes) ook niet prettig in de auto

Het ophalen heeft ze lekker op me schoot gezeten

Maar toen ik daarna na de hondenschool ging, (moest alleen gaan)
Zat ze op de achterbank in een bench
Jezus wat kon ze krijsen 8O .
De volgende keer in de de auto zat ze weer lekker bij me op schoot (nee ik reed niet zelf :mrgreen: )
En zo langzaam naar de achterbank eerts samen, en toen effe in de gordel alleen.

Nu zitten ze (2 labs) in de kofferbak (station) en Yuta hoor ik nooit, zie ze ook niet ze gaat meteen slapen in de auto :ok:
Alleen Basco is onrustig, maar daar is Yuta niet van onder de indruk ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”