Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is dit precies?
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
Wat is dit precies?
De pup van vrienden van mij, teefje 10 weken, blijkt een behoorlijk pittig ding te zijn.
Ik ben daar vanmiddag geweest, en heb haar een paar keer ergens vandaan moeten tillen waar ze niet mocht komen. Als je haar dan vriendelijk roept en oppakt begint ze flink te grommen en bijt hard in je hand, soms schudt ze daarbij ook. Als je niet ingrijpt houdt bijt ze ook gewoon door en houdt ze vast.
Is dit nog speelsheid dat gecorrigeert kan worden door hard 'AU' te roepen, of is dit iets wat toch wel wat harder aangepakt moet worden?
Ik heb zelf met een zware stem "Nee, dat doen we dus niet!' tegen d'r geroepen, en dan houdt ze even op om het vervolgens nog een keer te doen. Soms houdt ze na nog een 'nee!' echt op en soms gaat ze net zo lang door tot je d'r neer zet.
Op het moment zelf dacht ik dat het toch wel iets was wat wat harder aangepakt moet worden, ze bijt namelijk echt flink hard grommend door (wat behoorlijk pijn doet) en ik had echt het idee dat ze het deed uit nijd.
Achteraf vroeg ik me af of het misschien toch gewoon speelsheid was......
Ik ben daar vanmiddag geweest, en heb haar een paar keer ergens vandaan moeten tillen waar ze niet mocht komen. Als je haar dan vriendelijk roept en oppakt begint ze flink te grommen en bijt hard in je hand, soms schudt ze daarbij ook. Als je niet ingrijpt houdt bijt ze ook gewoon door en houdt ze vast.
Is dit nog speelsheid dat gecorrigeert kan worden door hard 'AU' te roepen, of is dit iets wat toch wel wat harder aangepakt moet worden?
Ik heb zelf met een zware stem "Nee, dat doen we dus niet!' tegen d'r geroepen, en dan houdt ze even op om het vervolgens nog een keer te doen. Soms houdt ze na nog een 'nee!' echt op en soms gaat ze net zo lang door tot je d'r neer zet.
Op het moment zelf dacht ik dat het toch wel iets was wat wat harder aangepakt moet worden, ze bijt namelijk echt flink hard grommend door (wat behoorlijk pijn doet) en ik had echt het idee dat ze het deed uit nijd.
Achteraf vroeg ik me af of het misschien toch gewoon speelsheid was......
Laatst gewijzigd door Moos op 11 dec 2005 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

- laro
- Actief
- Ruth
- Actief
- Moos
- Zeer actief
ja, dat niet meer oppakken was ik inderdaad al van plan, tjee wat heeft dat beestje een scherpe tandjes zeg!Ruth schreef:is geen speelsheid,zit agressie in bijten,grommen en schudden.
dreigt denk ik naar behoorlijke dominantie.
absoluut niet toestaan en denk dat je hem beter niet meer moet oppakken.Je heft hem dan in een hogere positie.
Maar goed, het is niet mijn pup, zij zal hier wel regelmatig zijn als oppashond, maar die mensen moeten haar zelf opvoeden.
Ik wilde alleen even checken wat het precies was voordat ik ze misschien voorzichtig verkeerd advies ging geven.

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Ik denk dat een hond van tien weken nog niet altijd begrijpt wat je bedoelt. Pas als je duidelijk weet wat de hond begrijpt kun je corrigeren met je stem. Anders niet. Dan zou ik de pup afleiden en lokken door gek te doen of met een leuk iets te gaan spelen zodat hij naar je toe komt.
Je kunt wel nee zeggen, maar dat hoeft niet vreselijk streng. Gewoon iets anders aanbieden, afleiden. Pas als nee in alle situaties begrepen wordt kun je eisen gaan stellen.
Je kunt ook zelf gek gaan springen en weg rennen, dan komen ze vaak achter je aan. waarschijnlijk wordt het dan bij zo'n happerig puppetje wel in je broekspijpen hangen, maar dan zou ik gewoon heel stil staan en weer afleiden met een leuk speeltje.
De ene pup is bijteriger als de andere, maar om hier gelijk dominantie aan te verbinden vind ik wel snel. Tot een half jaar doen ze dat allemaal wel, min of meer.
Als je een pup optilt maak je hem behoorlijk machteloos, en veel pups vinden dit inderdaad niet leuk, maar gauw neerzetten zou ik dan zeker niet doen, want dan wint hij.
Gewoon rustig nee zeggen en afleiden. Heel hard au roepen wil ook nog wel eens helpen.
Je kunt wel nee zeggen, maar dat hoeft niet vreselijk streng. Gewoon iets anders aanbieden, afleiden. Pas als nee in alle situaties begrepen wordt kun je eisen gaan stellen.
Je kunt ook zelf gek gaan springen en weg rennen, dan komen ze vaak achter je aan. waarschijnlijk wordt het dan bij zo'n happerig puppetje wel in je broekspijpen hangen, maar dan zou ik gewoon heel stil staan en weer afleiden met een leuk speeltje.
De ene pup is bijteriger als de andere, maar om hier gelijk dominantie aan te verbinden vind ik wel snel. Tot een half jaar doen ze dat allemaal wel, min of meer.
Als je een pup optilt maak je hem behoorlijk machteloos, en veel pups vinden dit inderdaad niet leuk, maar gauw neerzetten zou ik dan zeker niet doen, want dan wint hij.
Gewoon rustig nee zeggen en afleiden. Heel hard au roepen wil ook nog wel eens helpen.
- Ruth
- Actief
- Ruth
- Actief
na mijn gevoel weet ie het echt wel als hij dit bij moeders doet of pa word ie ook gecorigeerd.dus waarom wij niet??ok niet zo hard als je bij een volwassene doet maar toch moet hij wel weten wat zijn plaats is.Baily schreef:Een pup zal best iets uitproberen, maar je kunt hem nog niet straffen voor wat hij niet weet.Ruth schreef:ook een pup probeerd uit tot hoever hij kan gaan ook met dominantie.

Ik heb ervaring met drie pups, en in het begin zit je inderdaad onder de krassen en gaatjes in je armen. Maar dat hoort er een beetje bij. Je leert de pup langzamerhand gedrag aan wat gewenst word door goed gedrag te belonen.Ruth schreef:na mijn gevoel weet ie het echt wel als hij dit bij moeders doet of pa word ie ook gecorigeerd.dus waarom wij niet??ok niet zo hard als je bij een volwassene doet maar toch moet hij wel weten wat zijn plaats is.Baily schreef:Een pup zal best iets uitproberen, maar je kunt hem nog niet straffen voor wat hij niet weet.Ruth schreef:ook een pup probeerd uit tot hoever hij kan gaan ook met dominantie.
Spelen is over als de pup gaat bijten. Optillen vind ik zowiezo geen goed idee, ik lok ze altijd naar me toe als ze iets doen wat niet mag.
Het woordje nee leer ik ze aan door een brokje aan te bieden en dan na een paar keer met mijn hand dicht doen als ze het willen pakken en nee zeggen. Wel gelijk daarna het brokje geven en yes zeggen of iets anders.
Pas als ze het woord begrijpen dan ga ik het in situaties gebruiken en dan niet op een boze manier, maar wel consequent.
Maar ik geloof niet dat het met dominantie te maken heeft als een pup uitprobeert tot hoe ver hij kan gaan.
- Ruth
- Actief
- Moos
- Zeer actief
Tja, dat naar je toe lokken ging dus niet echt, had ik er misschien even bij moeten vermelden. Ik heb me eerst gek zitten lokken, maar het enige wat ze dan doet is of blijven zitten of nog verder in de penarie raken. Aangezien het echt niet de bedoeling was dat ze vast kwam te zitten in de gordijnen heb ik haar toen maar opgepakt.Baily schreef:Ik heb ervaring met drie pups, en in het begin zit je inderdaad onder de krassen en gaatjes in je armen. Maar dat hoort er een beetje bij. Je leert de pup langzamerhand gedrag aan wat gewenst word door goed gedrag te belonen.Ruth schreef:na mijn gevoel weet ie het echt wel als hij dit bij moeders doet of pa word ie ook gecorigeerd.dus waarom wij niet??ok niet zo hard als je bij een volwassene doet maar toch moet hij wel weten wat zijn plaats is.Baily schreef:Een pup zal best iets uitproberen, maar je kunt hem nog niet straffen voor wat hij niet weet.Ruth schreef:ook een pup probeerd uit tot hoever hij kan gaan ook met dominantie.
Spelen is over als de pup gaat bijten. Optillen vind ik zowiezo geen goed idee, ik lok ze altijd naar me toe als ze iets doen wat niet mag.
En ik weet ook wel dat alle pups bijten, en dat je met pups altijd met gaatjes in je arm loopt. Wat ik hieraan een beetje anders vond was dat ze echt hard doorbeet, vasthield en daarbij ook nog hard gromde en schudde. En dat ze dit alleen deed als er iets gebeurde waar zij het niet mee eens was.

- marjolijn
- Erelid
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Niet optillen vind ik..ik snap werkelijk waar niet waarom honden of pups zo gemakkelijk van de vloer gelift moeten worden. Daar hebben ze geen poten voor gekregen. Opvoeden begint ook simpel met het kunnen roepen van je hondje.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Moos
- Zeer actief
[quote="twinkeltje"]flink terug grommen je lip op trekken
zacht je tanden erin en schudden[/quote]
8O
doe je dat met alle rassen? 8O
ik zoe deze tip dus niet volgen
Lip optrekken heeft ook geen nut, als je lacht trekkje ook je lip toch op?
verder kan ik geen tip geven, heb de hond niet gezien de situatie niet en ik weet ook niet hoe hard hij bijt.
ik denk niet dat het een kwestie van dominantie is, de hond is nog te jong voor, hij weet gewoon nog niet wat wel en niet mag
zacht je tanden erin en schudden[/quote]
8O
doe je dat met alle rassen? 8O
ik zoe deze tip dus niet volgen

Lip optrekken heeft ook geen nut, als je lacht trekkje ook je lip toch op?
verder kan ik geen tip geven, heb de hond niet gezien de situatie niet en ik weet ook niet hoe hard hij bijt.
ik denk niet dat het een kwestie van dominantie is, de hond is nog te jong voor, hij weet gewoon nog niet wat wel en niet mag