Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

An
Vaste gebruiker

Wat te doen?

Ongelezen bericht door An »

Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje voor de deskundigen onder jullie. Yorick is nu 2 jaar, heel lief tegen mensen, minder lief tegen andere honden.

De laatste tijd vliegt ie meer en meer uit naar onze 2de hond, een teefje (yorick is een gecastreerde reu) en onze 2 katers. Bijvoorbeeld: er ligt iets op de grond, pantoffel, zakdoek, rugzak, eender wat als mijn teefje dan wil passeren vliegt ie eropaf. Dote ie ook bij de katten.
Daar tegenover staat dan dat als de deurbel gaat ze samen naar de deur vliegen, Lenka wringt zich steeds voor hem door het deurgat en knauwt zelfs naar hem en dan doet ie abosluut niks!! Heeft ie dan een soort van bezitteringsdrang of..... Zo ja, hoe leren we dat in godsnaam af? We denken namelijk aan kindjes en willen dus dit probleem verholpen hebben. Bij mensen doet ie gewoon niets! Ik ben wel gisteren uitgevlogen tegen hem toen ie voor de 3de keer Lenka aanvloog en toen gromde ie eventjes naar mij, lip omhoog! Schrok me dood, was de eerste keer in 2 jaar (Yorick is een am staff) dat ie dat deed. Ik heb hem AF gelegd voor ene paar minuten en daarna genegeerd.

Hoe pak ik dit probleem nu het beste aan? Als jullie meer info willen, vraag maar op! Buiten doet ie het soms. Als ie binnen uitvliegt dan ben ik er 100% zeker van dat er iets op de grong, salontafel, .... ligt waarvan hij het rare idee heeft: "dat verdedig ik wel even"

Bedankt voor jullie raad!
An

Een likje van Lenka en Yorick,
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Hallo,

Kan lastig zijn. Heeft hij wel eens eerder gegromt naar je? Of was dit de eerste keer? Zolang hij alleen dit gedrag vertoont naar je katten en je andere hond, zou je denken dat hij zichzelf omhoog wil werken binnen de roedel. Dat hij niks doet als je andere hond als eesrte bij de deur wil zijn, hoeft daar geen afbreuk aan te doen.

Zie namelijk hetzelfde gedrag bij mijn Duitse herder, die overigens niet gecastreerd is. Hij is de baas van de hondenroedel, maar verdedigt alleen speeltjes of pakt ze af. Met aandacht van mij naar mijn andere honden toe wil hij de rest ook wel eens wegdrukken, maar voorderest kunnen de andere honden veel maken bij hem en is hij zeer sociaal, zeker naar alles wat 2 benen heeft. Hij weet dus heel goed over wie hij de baas mag spelen en over wie niet.

Dat jouw reu z'n lip optrekt en gromt naar je, vind ik toch niet kunnen en laat hem dus weten dat jij over hem de baas bent en dat hij niet moet denken dat hij jou kan passeren! :pffff:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Tja, ik vind het vrij normaal gedrag eigenlijk :? (behalve dan tegen jou grommen natuurlijk).

Als er hier speelgoed op de grond ligt, dan is dat ook voor Kaya (denkt ze :mrgreen: ) en als Moritz erop af gaat als zij dat ziet, dan vliegt ze ernaartoe en snauwt hem af. Zo ook richting de katten.

Ik doe niks met dit gedrag; ze zoeken het zelf maar uit. Moritz heeft allang manieren gevonden om toch ''stiekum'' aan speelgoed en botjes te komen. Daarbij doet Kaya ze niks aan, het blijft bij wat macho gedrag.

Inderdaad denk ik dat het een soort ''bezittingsdrang'' is; alles is van mij! De baas willen zijn, of zoiets.

Als je echter kinderen wilt, kan ik me voorstellen dat dit misschien beangstigend gedrag is. Ik zou heel duidelijk maken richting de hond wat van hem is (duidelijke speeltjes: bal, bot, enz) en de rest niet.
Maar misschien heeft iemand anders wat betere tips, want ervaring met kinderen heb ik niet ;) :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Ik zou zeggen geen speeltjes op de grond wanneer er sprake is van kinderen
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Ca Cajuina schreef:Ik zou zeggen geen speeltjes op de grond wanneer er sprake is van kinderen
ik denk dat de angst is dat de hond ook zo bezitterig wordt op het kinderspeelgoed... en dat er een keer een handje meegaat....
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ca Cajuina schreef:Ik zou zeggen geen speeltjes op de grond wanneer er sprake is van kinderen
Inderdaad, want kinderen die bij mij komen rapen het speelgoed op en gaan er mee vandoor.
Hond erachteraan natuurlijk.
Gelukkig blijft Luka toch op een afstandje, maar dat is omdat ze dan beginnen gillen omdat de hond hun achterna loopt.
Zucht.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Donna doet dit ook. Ze laat soms expres iets vallen en wacht dan net zo lang tot 1 van de andere honden ernaar toe loopt, waarna ze als een speer er op af rent en met een grauw de andere hond wegjaagt.

Afhankelijk van de rang van een hond mag hij iets wat in zijn omgeving ligt beschermen. Tot zover is er dus niks aan de hand.

Het wordt wel een probleem als je reu denkt dat hij ook jou mag vertellen dat je er van af moet blijven. Jij hebt als ranghoogste het recht om alles op te pakken (zolang de hond het niet in z'n mond heeft, in dat geval heeft hij namelijk alle recht om zijn 'eten' te beschermen).

Maar misschien voelde hij zich ook bedreigd door jou omdat jij zijn rang hoort te bevestigen en dat in dit geval niet deed. Erg verwarrend voor je reu dus. Hij doet wat hij volgens de regels mag en daarna straf jij hem. Laat ze voortaan lekker zelf uitmaken wat van wie is... het ziet er meestal enger uit dan het is.

Mocht je in de toekomst wel kinderen krijgen dan is het inderdaad zaak om ervoor te zorgen dat er niks op de grond ligt waar eventueel ruzie over gemaakt kan worden.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Als je kinderen hebt is dit volgens mij niet haalbaar. Helemaal wanneer de hond het kinderspeelgoed ook als zijn bezit gaat zien. Kinderen laten dingen vallen, laten dingen slingeren, dat kun je niet voorkomen.
Ca Cajuina
Zeer actief

massam schreef:
ik denk dat de angst is dat de hond ook zo bezitterig wordt op het kinderspeelgoed... en dat er een keer een handje meegaat....
Dat snap ik wel. Daarom kun je beter voorkomen dan genezen. Als je weet dat je hond deze neiging heeft, kun je trainen wat je wil maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

miekmiek schreef:
Als je kinderen hebt is dit volgens mij niet haalbaar. Helemaal wanneer de hond het kinderspeelgoed ook als zijn bezit gaat zien. Kinderen laten dingen vallen, laten dingen slingeren, dat kun je niet voorkomen.
Waarom niet. Kind in de box met het speelgoed en wanneer het ouder wordt, wordt er alleen aan tafel etc gespeeld. En anders de hond neit in de kamer wanneer er gespeeld word.

Dit is en typisch voorbeeld van een kezue maken. Jij hebt gekozen voor een hond, je wil graag een kind.

Dus waarom dan niet het zekere voor het onzekere nemen. Met een beetje creativiteit vind je hier best een oplossing voor.

Wat wil je dan doen? Hond herplaatsen?

Afbeelding
miekmiek

Ca Cajuina schreef:
Waarom niet. Kind in de box met het speelgoed en wanneer het ouder wordt, wordt er alleen aan tafel etc gespeeld. En anders de hond neit in de kamer wanneer er gespeeld word.

Dit is en typisch voorbeeld van een kezue maken. Jij hebt gekozen voor een hond, je wil graag een kind.

Dus waarom dan niet het zekere voor het onzekere nemen. Met een beetje creativiteit vind je hier best een oplossing voor.

Nee, niet hond herplaatsen maar een betere oplossing zoeken. Kinderen lopen met speelgoed, zeker als ze te oud worden met de box. Een kind van twee kan niet enkel aan tafel spelen, juist stilzitten is niet hun beste kant op deze leeftijd. (ook als ze wat ouder zijn trouwens)
Daarom denk ik dat het niet haalbaar is. Je kan het risico niet nemen dat je kind 1 keer de fout in gaat en met speelgoed gooit en het helemaal uit de hand loopt met de hond.
Daarom nu al aan het werk gaan, het liefst hulp zoeken van een deskundige. Mijn zus heeft hetzelfde probleem met hun engelse buldog die gefixeerd is op ballen. Nu ze zwanger is heeft ze negen maanden om er aan te werken, en dit doet ze met hulp van een gedragstherapeute.
Ca Cajuina
Zeer actief

miekmiek schreef:
Ca Cajuina schreef:

Nee, niet hond herplaatsen maar een betere oplossing zoeken. Kinderen lopen met speelgoed, zeker als ze te oud worden met de box. Een kind van twee kan niet enkel aan tafel spelen, juist stilzitten is niet hun beste kant op deze leeftijd. (ook als ze wat ouder zijn trouwens)
Daarom denk ik dat het niet haalbaar is. Je kan het risico niet nemen dat je kind 1 keer de fout in gaat en met speelgoed gooit en het helemaal uit de hand loopt met de hond.
Daarom nu al aan het werk gaan, het liefst hulp zoeken van een deskundige. Mijn zus heeft hetzelfde probleem met hun engelse buldog die gefixeerd is op ballen. Nu ze zwanger is heeft ze negen maanden om er aan te werken, en dit doet ze met hulp van een gedragstherapeute.
Ik snap wel wat je bedoelt. Maar ik zou een hond met deze neigingen niet vertrouwen in de buurt van het kind. Je weet dat hij in staat is om corrigerend te happen. Daarom zal ik nooit het risico nemen. Jij zegt een kind kan de fout in gaan de hond eender. En de enige die hiervoor verantwoordlijk is ben jezelf. Dus jijzelf moet die omstandigheden creeeren waarin hond en kind een waardig bestaan kunnen leiden. Deze verantwoordelijkheid mag je in mijn ogen nooit bij de hond leggen.

Afbeelding
miekmiek

Ca Cajuina schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt. Maar ik zou een hond met deze neigingen niet vertrouwen in de buurt van het kind. Je weet dat hij in staat is om corrigerend te happen. Daarom zal ik nooit het risico nemen. Jij zegt een kind kan de fout in gaan de hond eender. En de enige die hiervoor verantwoordlijk is ben jezelf. Dus jijzelf moet die omstandigheden creeeren waarin hond en kind een waardig bestaan kunnen leiden. Deze verantwoordelijkheid mag je in mijn ogen nooit bij de hond leggen.
Dat doe ik ook niet, ik leg de verantwoordelijkheid bij de baas. Die moet er voor zorgen dat zo'n situatie nooit zal ontstaan. En dat kun je naar mijn inziens enkel bereiken door er nu hard aan te gaan werken.
Je kunt nu ook wel zeggen; "tja de hond is nou eenmaal zo en ik vertrouw hem dus niet met kinderen." Maar wat doe je dan? De hond altijd gescheiden houden van kinderen? Dat is volgens mij dus niet te realiseren zonder risico te nemen. De hond dan maar herplaatsen? Vind ik een beetje te makkelijk.
Volgens mij moet je het probleem dus bij de kern aanpakken, dus nu intensief aan het werk gaan met de hond.
Ca Cajuina
Zeer actief

miekmiek schreef:
Dat doe ik ook niet, ik leg de verantwoordelijkheid bij de baas. Die moet er voor zorgen dat zo'n situatie nooit zal ontstaan. En dat kun je naar mijn inziens enkel bereiken door er nu hard aan te gaan werken.
Je kunt nu ook wel zeggen; "tja de hond is nou eenmaal zo en ik vertrouw hem dus niet met kinderen." Maar wat doe je dan? De hond altijd gescheiden houden van kinderen? Dat is volgens mij dus niet te realiseren zonder risico te nemen. De hond dan maar herplaatsen? Vind ik een beetje te makkelijk.
Volgens mij moet je het probleem dus bij de kern aanpakken, dus nu intensief aan het werk gaan met de hond.
Maar neem jij het risico met een kind om te kijken om hij inderdaad niet meer hapt??? Hoe ga je dit toetsen dan. Daarnaast vind ik kinderen en honden helemaal een slechte combinatie. Dus ja ik persoonlijk zou hond en kind gescheiden houden. Beter voor het kind minder stressvol voor de hond. In ieder geval zal ik er altijd bij zijn.

Ik vind niet dat je de hond moet herplaatsen omdat jij een bepaalde keuze hebt gemaakt. Maar ik vind ook niet dat je het risico mag lopen dat het fout gaat tussen de hond en het kind.

Met een deskundige kan je inderdaad met de hond gaan trainen en wellicht kun je dit gedrag eruit trainen. Wellicht versoepel je de regels engaat het alsnog mis. Waarom het risico? Omdat iedereen met elkaar moet kunnen opschieten?

Afbeelding
miekmiek

Ca Cajuina schreef: Maar neem jij het risico met een kind om te kijken om hij inderdaad niet meer hapt??? Hoe ga je dit toetsen dan. Daarnaast vind ik kinderen en honden helemaal een slechte combinatie. Dus ja ik persoonlijk zou hond en kind gescheiden houden. Beter voor het kind minder stressvol voor de hond. In ieder geval zal ik er altijd bij zijn.

Ik vind niet dat je de hond moet herplaatsen omdat jij een bepaalde keuze hebt gemaakt. Maar ik vind ook niet dat je het risico mag lopen dat het fout gaat tussen de hond en het kind.

Met een deskundige kan je inderdaad met de hond gaan trainen en wellicht kun je dit gedrag eruit trainen. Wellicht versoepel je de regels engaat het alsnog mis. Waarom het risico? Omdat iedereen met elkaar moet kunnen opschieten?
Sorry hoor, maar een kind en een hond zouden een slechte combinatie zijn? Daar verschillen we dan behoorlijk over in mening! :?

Wanneer je intensief met je hond gaat trainen leer je je hond steeds beter kennen. Je bouwt als het goed is een band op, leert je hond inschatten. Je zal bij zo'n hond nooit 100% vertrouwen krijgen, maar je kunt een heel stuk komen. Zover dat je de hond en een kind onder jou toezicht bij elkaar moet kunnen laten. Dit is trainbaar!
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik weet het niet hoor, maar zou het helpen als je de hond gewoon minder speeltjes geeft en alleen maar speeltjes die echt specifiek voor een hond zijn: kong en trektouw bijvoorbeeld en voor de rest niet.
Dat is van hem, daar mag ie mee spelen, alle andere spullen op de grond niet.
(zit even te denken aan mijn eigen monstertje en die weet hier in huis wat wel of niet van hem is, dat hebben we hem ook moeten leren, hij vond van die spaanse sloffen ook echt zijn speelgoed en plastic bakjes ook. :mrgreen: )
Wat betreft het grommen is een reutje van 2 jaar natuurlijk een super jong/volwassen hond die lekker aan het uitproberen is wat ie allemaal wel of niet kan uitvreten en waar hij de baas over kan worden.
Dus dat zou ik zeker intomen en proberen in goede banen te leiden, door heel consequent te zijn in wat je wel of niet wilt en daarnaast zorgen dat hij flink zijn energie kwijt kan, zowel geestelijk als lichamelijk.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb dan wel geen kleine kinderen meer, maar er slingert hier (helaas) ook genoeg op de grond. De honden pakken dit eigenlijk nooit, ze weten heel goed het verschil tussen wat van hen is en wat niet. Ook schoenen e.d. kunnen we gerust laten liggen. We hebben van het begin af aan nooit toegestaan dat ze iets anders van de grond opraapten dan hun eigen speeltjes. Ook toen mijn kinderen nog klein waren hadden we twee honden en dat ging eigenlijk altijd goed. Speeltjes en botjes kregen ze op hun plek en als ze uitgekloven waren werden de botten weggehaald. Het enige waar ze eigenlijk vrij over kunnen beschikken zijn flosstouwen. Voor de rest weten ze dat ze nergens aan mogen komen. Zo ontstaat er geen ruzie onderling en ook geen conflicten over kinderspeelgoed. Maar ik zou hier inderdaad nu al mee beginnen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Woody
Actief

Ongelezen bericht door Woody »

Praat eens met n gedrachtsdeskundige, zij hebben vaak heel goed doordachte oplossingen en kan jullie waarschijnlijk heel goed helpen
Sonja
Ca Cajuina
Zeer actief

miekmiek schreef:
Ca Cajuina schreef: Maar neem jij het risico met een kind om te kijken om hij inderdaad niet meer hapt??? Hoe ga je dit toetsen dan. Daarnaast vind ik kinderen en honden helemaal een slechte combinatie. Dus ja ik persoonlijk zou hond en kind gescheiden houden. Beter voor het kind minder stressvol voor de hond. In ieder geval zal ik er altijd bij zijn.

Sorry hoor, maar een kind en een hond zouden een slechte combinatie zijn? Daar verschillen we dan behoorlijk over in mening! :?

Wanneer je intensief met je hond gaat trainen leer je je hond steeds beter kennen. Je bouwt als het goed is een band op, leert je hond inschatten. Je zal bij zo'n hond nooit 100% vertrouwen krijgen, maar je kunt een heel stuk komen. Zover dat je de hond en een kind onder jou toezicht bij elkaar moet kunnen laten. Dit is trainbaar!

Ik zeg ook helemaal niet dat je de hond en het kind niet onder toezicht bij elkaar kan laten. Alleen niet als het kind aan het spelen is. Zet dan een leuke film op en ga met z'n alle naar de film kijken. Of wanneer het kind kleiner is laat je haar in de box spelen. Misschien creer je wel een kinder hoek waar de hond niet mag komen etc etc.

En inderdaad dan verschillen wij heel erg van mening. Ik denk namelijk dat jonge kinderen en honden (op enkele uitzonderingen na) geen goede combinatie zijn. Dit omdat de kinderen voor de honden vreemde wezens zijn (gillen, rennen, gedragen zich raar) en de kinderen moeten meestal nog leren met dieren om te gaan. In z'n totaliteit dus geen goede mix (en al zeker niet voor een hond die "probleemgedrag" vertoont

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Belle schreef:Ik heb dan wel geen kleine kinderen meer, maar er slingert hier (helaas) ook genoeg op de grond. De honden pakken dit eigenlijk nooit, ze weten heel goed het verschil tussen wat van hen is en wat niet. Ook schoenen e.d. kunnen we gerust laten liggen. We hebben van het begin af aan nooit toegestaan dat ze iets anders van de grond opraapten dan hun eigen speeltjes. Ook toen mijn kinderen nog klein waren hadden we twee honden en dat ging eigenlijk altijd goed. Speeltjes en botjes kregen ze op hun plek en als ze uitgekloven waren werden de botten weggehaald. Het enige waar ze eigenlijk vrij over kunnen beschikken zijn flosstouwen. Voor de rest weten ze dat ze nergens aan mogen komen. Zo ontstaat er geen ruzie onderling en ook geen conflicten over kinderspeelgoed. Maar ik zou hier inderdaad nu al mee beginnen.
Normaal gesproken moet dit ook het geval zijn. Alleen is deze hond blijkbaar nogal bezitterig tegenover speeltjes. ik denk dat je heel goed in staat zou zijn om een hond te leren waar hij wel en war hij niet mee mag spelen. Hier mogen de honden ook niet met het kattenspeelgoed spelen (omdat ze dit gelijk slopen).

Ik vind het alleen wel link om dit met kinderspeelgoed te proberen bij een hond die snauwt om zijn speeltjes te behouden en die naar zijn vrouwtje gromt wanneer zij hem terrecht wijst op dit gedrag

Afbeelding
An
Vaste gebruiker

Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties. Ik zal eventjes meer info geven:

Er slingeren NOOIT speeltjes rond bij ons op de grond of eender waar. Ik heb een slechte ervaring achter de rug met mijn vorige 2 teven dus een botje of speeltje is voor in de bench en als het op is of uitgespeeld word het onmiddellijk opgeruimd. We hebben een hekje staan tussen onze liviing (salon zeg maar) en onze ruime keuken. We wennen de honden nu al aan het feit dat ze af en toe in de keuken moeten zitten terwijl wij in het salon zitten (waar de kinderbox en speelhoek komt van onze toekomstige-baby-die-nog-niet-gemaakt- is komt (volgen jullie nog :mrgreen: )

Yorick verdedigd dus echt dingen die helemaal niet van hem zijn, mijn pantoffels, handtas, een trui die over de stoel hangt en soms, in mijn ogen, gewoon de doorgang van het salon naar de keuken.

Als ik het goed begrijp mag ik hem dus niet meer corrigeren als ie uitvaart naar Lenka? Mijn angst is gewoon dat ie haar erg verwond. Lenka is namelijk een supermarkthond en die laat zich vallen en begint te gillen als een speenvarken. Als Yorick in de zetel ligt en haar fixeerd komt ze zelfs niet dichterbij, draait zich weg, staart tussen haar benen en gata ergens anders liggen. Ik heb het daar persoonlijk moeilijk mee maar weet dat ze eigelijk de hondentaal en rang respecteerd niet toch??

Weet je, ik houd haar zelfs bewust en obewust weg bij Yorick als deze in de zetel ligt dus als ze ergens naartoe wilt dan roep ik haar terug bij mij, ik vrees dat ik, als baasje zijnde moet opgevoed worden :oops: dus kom maar op met de tips!

Zoals ik al zei, buiten ligt er speelgoed, is nog nooit geen amook rond geweest. Naar mij is Yorick ook nooit uitgevolgen als ik iest opneem of wat dan ook, hij is wel attent dus ik doe veel aan ruilhandel zodat ie weet dat ik geen 'dief' ben.

De schrik zit er gewoon erg in bij me omdat Lenka heel veel te verduren heeft gehad van haar vorige hondgenoot, een teefje dus, op het einde vochten ze om de haverklap, Chelsey was een zeer zeer dominante teef en Lenka mocht op het einde mij niet meer begroeten of bekijken en dat wil ik nu dus vermijden. Zoals ik reeds zei, bij begroetingen gene probleem, ook buiten in de tuin als er voorbijgangers zijn geen probleem.

We waren zoiezo van plan een gedragstherapeut te contacteren zodra ik zwanger was om te zien wat er kan verbeteren maar omdat ik hier al tig goede tips gekregen hecht ik ook veel waarde aan wat jullie, uit eigen ervaringen, te vertellen hebben.

Even duidelijk: hij verdedigd bepaalde zaken (soms enkel 'zijn' omgeving) t.o.v. de andere hond en de katten.

Het is weer een heel verhaal geworden :oops:
An

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Misschien heb je wat aan de situatie zoals die bij mij in huis is:
Toby, de jonge man, koeieneert mijn oudjes ook. Inderdaad, hij ligt op een stoel en dan mogen de oude honden niet in de buurt komen. Maar ook als hij dicht bij ons ligt, grauwt hij naar de oude mannen. Met Beertje is het geen probleem, die gaat gewoon braaf opzij, negeert hem verder en gaat zijn eigen gang verder. Jackie daarentegen vertoont dan heel nerveus gedrag, probeert wat terug te grauwen en gaat lopen drentelen zonder echt opzij te gaan. En dan blijft Toby dus aan de gang tegen Jackie. Blijkbaar reageert Jackie niet onderdanig genoeg of kent hij in de ogen van Toby niet zijn plaats. Jackie blijft hem dan ook maar aanstaren, vanuit een zogenaamde onderdanige positie, waardoor Toby toch op hem blijft reageren.
Ja, dat is heel vervelend. Het enige wat ik er aan doe is zorgen dat Toby dan dus gewoon op de grond moet liggen of wij lopen bij hem vandaan om zo die positie wat te verminderen.
Straffen helpt geen bal, want Toby snapt niet waarom hij gestrafd wordt.
We negeren het zoveel mogelijk of neutraliseren de situatie door weg te lopen en Toby's reden (dicht bij ons zijn) dus weg te halen.
Dat helpt.
Maar ja, wij hebben hier ook geen kleine kinderen rondlopen.
Dus tja, ik herken je situatie, maar ik weet verder niet zo goed wat je moet doen om dat weg te krijgen.
Bij Jackie merk ik dat het dus echt aan hem ligt dat Toby zo op hem reageert, want bij Beertje doet Toby dat bijna niet. Dat zijn zelfs grote vrienden. Blijkbaar heeft Jackie toch een houding, die ondanks dat het heel onderdanig lijkt, die helemaal niet zo onderdanig is. En als daar dan een hond bij zit die volledige controle wil hebben over de situatie in huis, dan is dat heel lastig. Want tja, die zielige kleine. Maar is die wel zo zielig? Ik denk het niet. Dus misschien jouw Lenka ook wel niet. ;)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Ca Cajuina
Zeer actief

Het klinkt mij een beetje in de oren alsof Yorick de baas in huis aan het worden is. Misschien is het een idee hem de bank te verbieden. Ik weet niet welke privileges Yorick nog meer krijgt?

Ik krijg namelijk het vermoeden dat mn aan het opklimmen is (dit ook met het grommen naar jou) Ik zou nu maar een gedragstherapeut inschakelen ipv wanneer je zwanger bent.

Succes :ok:

Afbeelding
An
Vaste gebruiker

Bedankt voor je reactie Roelfien, idd, ik herken de situatie zeker en tja het is menselijk zeker dat we 'die arme kleine' voortrekken alhoewel ik goed genoeg weet dat het verkeerd is ........ Er is dus werk aan de winkel.

Ca Cajuina, ik ben goed bevriend met een gedragstherapeut en die is gisteren langs geweest. De privileges van Yorick: op de zetel, slapen in de slaapkamer, dat is het zo'n een beetje. De reden dat ie naar me gegromd heeft was ook mijn eigen fout, ik strafte hem voor iets dat hij niet begreep (het uitvliegen naar Lenka) en ging te fel door volgens Caroliene (de therapeute dus). Ik weet dat dat geen excuus is maar het is dus niet problematisch volgens haar omdat hij eigelijk vrij onderdanig naar ons toe is. Als ik eraan kom schuift hij op, hij gaat opzij, hij luister (voor een terrië dan :mrgreen: ) vrij goed dus nu heb ik de raad gekregen, zoals jullie al zeiden van alles af te wachten en vooral te negeren, goed naar zijn lichaamstaal kijken en Lenka niet steeds te verdedigen aangezien Yorick heel veel dingen van haar pikt is ze er zeker van dat er geen gewonden zullen vallen als Yorick uitvliegt, dat stemt me wel gerust omdat ze mijn honden toch al langer dan vandaag kent.

Ik vind het gewoon gezellig de hele beestenboel bij me op schoot 's avonds! De katten en honden liggen gewoon wel in de zetel samen zonder grommetje. Het vreemde is ook dat Yorick meestal uitvliegt als hij op de grond ligt of in zijn eigen zetel ligt. Maar als de situatie niet verbeterd dan vrees ik idd dat er nieuwe regels zullen komen in samenspraak met Caroliene.

Ik heb nog 1 vraagje (ben ik vergeten te stellen gisteren): als lenka en Yorick elkaar een tijdje (paar uur, soms een dag) niet gezien hebben dan zijn ze beiden wel heel blij en beginnen ze meteen te spelen, dit is toch positief niet? Wel Yorick met de starat in de lucht en Lenka onderdanig naar hem toe maar je merkt echt dat ze blij zijn elkaar te zien!
An

Ca Cajuina
Zeer actief

An schreef:Bedankt voor je reactie Roelfien, idd, ik herken de situatie zeker en tja het is menselijk zeker dat we 'die arme kleine' voortrekken alhoewel ik goed genoeg weet dat het verkeerd is ........ Er is dus werk aan de winkel.

Ca Cajuina, ik ben goed bevriend met een gedragstherapeut en die is gisteren langs geweest. De privileges van Yorick: op de zetel, slapen in de slaapkamer, dat is het zo'n een beetje. De reden dat ie naar me gegromd heeft was ook mijn eigen fout, ik strafte hem voor iets dat hij niet begreep (het uitvliegen naar Lenka) en ging te fel door volgens Caroliene (de therapeute dus). Ik weet dat dat geen excuus is maar het is dus niet problematisch volgens haar omdat hij eigelijk vrij onderdanig naar ons toe is. Als ik eraan kom schuift hij op, hij gaat opzij, hij luister (voor een terrië dan :mrgreen: ) vrij goed dus nu heb ik de raad gekregen, zoals jullie al zeiden van alles af te wachten en vooral te negeren, goed naar zijn lichaamstaal kijken en Lenka niet steeds te verdedigen aangezien Yorick heel veel dingen van haar pikt is ze er zeker van dat er geen gewonden zullen vallen als Yorick uitvliegt, dat stemt me wel gerust omdat ze mijn honden toch al langer dan vandaag kent.

Ik vind het gewoon gezellig de hele beestenboel bij me op schoot 's avonds! De katten en honden liggen gewoon wel in de zetel samen zonder grommetje. Het vreemde is ook dat Yorick meestal uitvliegt als hij op de grond ligt of in zijn eigen zetel ligt. Maar als de situatie niet verbeterd dan vrees ik idd dat er nieuwe regels zullen komen in samenspraak met Caroliene.

Ik heb nog 1 vraagje (ben ik vergeten te stellen gisteren): als lenka en Yorick elkaar een tijdje (paar uur, soms een dag) niet gezien hebben dan zijn ze beiden wel heel blij en beginnen ze meteen te spelen, dit is toch positief niet? Wel Yorick met de starat in de lucht en Lenka onderdanig naar hem toe maar je merkt echt dat ze blij zijn elkaar te zien!

Fijn dat je iemand in de buurt hebt die je kan helpen. :ok:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”