Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volgens mij doe ik alles fout. ;-(

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Volgens mij doe ik alles fout. ;-(

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tjee, heb echt even het idee dat ik het helemaal niet goed aan het doen ben. :jank: Tommie luistert opeens veel slechter en af en toe neemt hij echt een loopje met me. En het ging juist allemaal zo goed! Ook heb ik na het plas incident van vanmiddag (zie coffiecorner) het idee dat hij probeert omhoog te komen qua rangorde.
Hij is altijd al een hondje dat pas luistert als ik het de tweede keer zeg (mijn eerste hond, ben allang blij dat hij uberhoupt wat comando's opgepikt heeft) maar nu is hij dus af en toe echt oost indisch doof.
Net bij het uitlaten besloot ik om niet meer om ieder wissewasje te roepen (en zo dus mijn eigen comando's te ontkrachten door TE veel te roepen en te corrigeren) maar om hem in zijn sop gaar te laten koken.
Dus niet hopeloos staan wachten tot meneer zin heeft om te komen maar gewoon naar huis lopen en hij ziet maar dat hij thuis komt.
En hij kwam... maar zo is het uitlaten niet echt meer zoveel fun als dat het altijd was.

Wat kan ik nou nog meer doen om dit een beetje in goede banen te leiden. Heb al door dat we de laatste tijd te soft zijn geweest en dat hij daar handig gebruik van maakt. Maar hoe los ik dit op?
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Naar een leuke hondenschool gaan of een gedragstherapeut uitnodigen?
AfbeeldingAfbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ja, ga eens naar een hondenschool :ok:
Serieus: is hartstikke leuk en je leert er veel (als het een goede is :roll: )

Te veel commando's is inderdaad niet goed, zeker niet tijdens lekker even naar buiten gaan. Waarom stress je vanavond eigenlijk? hij kwam toch gewoon?
Beloon je uitgebreid als hij bij 1 keer roepen meteen komt?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
miekmiek

bram en thijs schreef:Naar een leuke hondenschool gaan of een gedragstherapeut uitnodigen?
Een hondenschool lijkt me wel leuk hoor, maar de comando's die hij daar zou leren kent hij wel. Alleen het gehoorzamen is op het moment een beetje een probleem. :?
Of geven ze daar ook een soort van 'omgaan met irritant gedrag lessen'? ;)

Gedragstherapeut zou wel kunnen...denk je dat het zo erg is? Bij een gedragsherapeut denk ik aan probleemhonden waar geen land mee te bezeilen is, en met tommie kan ik toch nog wel een beetje zeilen.
bram en thijs
Zeer actief

miekmiek schreef:
bram en thijs schreef:Naar een leuke hondenschool gaan of een gedragstherapeut uitnodigen?
Een hondenschool lijkt me wel leuk hoor, maar de comando's die hij daar zou leren kent hij wel. Alleen het gehoorzamen is op het moment een beetje een probleem. :?

Gedragstherapeut zou wel kunnen...denk je dat het zo erg is? Bij een gedragsherapeut denk ik aan probleemhonden waar geen land mee te bezeilen is, en met tommie kan ik toch nog wel een beetje zeilen.
Jee, je ziet het zo negatief! Alsof je volslagen mislukt bent en het gaat ook nooit meer goed komen, maar zo makkelijk kom je er niet vanaf natuurlijk :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Het gaat nu wat minder, je signaleert dat het wat minder gaat dus kun je er iets aan doen. Samen naar de hondenschool gaan kan ook gewoon hartstikke leuk zijn, samen plezier maken, samen dingen doen en handvaten aangereikt krijgen om dingen anders te doen. Een gedragstherapeut komt bij je thuis (bij ons wel tenminste) en kijkt vooral hoe het er thuis aan toe gaat. Wij vonden het een hele leuke en leerzame ervaring :ok: :ok: :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

miekmiek schreef:
Dat is de functie van een hondenschool ;) Jou leren omgaan met "irritant gedrag"
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
miekmiek

Mja, een negatieve insteek werkt ook niet echt motiverend. En ik ben hier een keer wezen kijken bij een open dag van de kynologenclub en dat zag er wel errug leuk uit! Mensen zeiden toen al dat ik gerust een keer langs kon komen en dat het onwijs leuk was. Maar tot nu toe heb ik de stap eigenlijk nog niet genomen.

Ga morgen eens informeren!

En tot die tijd maar weer een bult frolicjes meenemen en oefenen oefenen oefenen. Weet niet of dit raar klinkt, maar vanavond had ik het gewoon even gehad. Ik had zoiets; ik heb geen zin om weer met snoepjes te moeten strooien zodat tommie luisterd, hij moet gewoon luisteren omdat ik het zeg.
:evil:
Wat uiteraard volkomen oneerlijk en helemaal niet aardig van mij is... :oops:
bram en thijs
Zeer actief

Je hebt toch ook leuke spellen en andere dingen bij die clubs? Flyball, Doggydance en meer van dat soort dingen. Is misschien ook leuk om te doen?
AfbeeldingAfbeelding
miekmiek

bram en thijs schreef:Je hebt toch ook leuke spellen en andere dingen bij die clubs? Flyball, Doggydance en meer van dat soort dingen. Is misschien ook leuk om te doen?
Hmmm...doggydance? Niet echt iets voor mij. ;) Maar behendigheid vind ik wel leuk! Heb ik een hele tijd bij staan kijken, en al die jack russels die poing...poing...poing...over die hindernissen gingen: prachtig!
Maar voorlopig lijkt een cursusje gehoorzaamheidstraining me een betere start, anders vliegt hij tijdens de behendigheid alsnog alle kanten op. :roll:
bram en thijs
Zeer actief

miekmiek schreef:
bram en thijs schreef:Je hebt toch ook leuke spellen en andere dingen bij die clubs? Flyball, Doggydance en meer van dat soort dingen. Is misschien ook leuk om te doen?
Hmmm...doggydance? Niet echt iets voor mij. ;) Maar behendigheid vind ik wel leuk! Heb ik een hele tijd bij staan kijken, en al die jack russels die poing...poing...poing...over die hindernissen gingen: prachtig!
Maar voorlopig lijkt een cursusje gehoorzaamheidstraining me een betere start, anders vliegt hij tijdens de behendigheid alsnog alle kanten op. :roll:
Meis, vraag gewoon eens hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Ik heb daar absoluut geen verstand van (mijn honden kunnen alleen voor- en achteruit :mrgreen: ) maar misschien zijn er wel veel meer leuke dingen mogelijk als jij denkt.
AfbeeldingAfbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

miekmiek schreef:Mja, een negatieve insteek werkt ook niet echt motiverend. En ik ben hier een keer wezen kijken bij een open dag van de kynologenclub en dat zag er wel errug leuk uit! Mensen zeiden toen al dat ik gerust een keer langs kon komen en dat het onwijs leuk was. Maar tot nu toe heb ik de stap eigenlijk nog niet genomen.

Lijkt me leuk voor jullie alletwee. Misschien ben jezelf wel ergens op vastgelopen en biedt een objectief oog een oplossing voor je :ok:

Kan alleen de opmerking in het rood niet plaatsen. Wat bedoel je daarmee?

Afbeelding
miekmiek

Ca Cajuina schreef:
miekmiek schreef:Mja, een negatieve insteek werkt ook niet echt motiverend. En ik ben hier een keer wezen kijken bij een open dag van de kynologenclub en dat zag er wel errug leuk uit! Mensen zeiden toen al dat ik gerust een keer langs kon komen en dat het onwijs leuk was. Maar tot nu toe heb ik de stap eigenlijk nog niet genomen.

Lijkt me leuk voor jullie alletwee. Misschien ben jezelf wel ergens op vastgelopen en biedt een objectief oog een oplossing voor je :ok:

Dat mijn negatieve insteek van vanavond niet echt helpt om het beter te maken. Dus dat ik positief aan de slag moet om resultaat te krijgen! ;)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

En tot die tijd maar weer een bult frolicjes meenemen en oefenen oefenen oefenen. Weet niet of dit raar klinkt, maar vanavond had ik het gewoon even gehad. Ik had zoiets; ik heb geen zin om weer met snoepjes te moeten strooien zodat tommie luisterd, hij moet gewoon luisteren omdat ik het zeg.
:evil:
Wat uiteraard volkomen oneerlijk en helemaal niet aardig van mij is... :oops:
Hahahaha, mens: ik loop na 2,5 jaar nog steeds elke wandeling met Frolicjes op zak! :-D

Belonen, belonen, belonen..... of met eten, met je stem, speelgoed of wat dan ook.
Afbeelding
A good dog never dies...

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Laat je hoofd nou niet op hol brengen omdat je hond in een druk ogenblik een keer zijn poot de verkeerde kant op optilde. Dat wil nog niet gelijk zeggen dat hij de boel aan het overnemen is hoor. ;)

Een lekkere gehoorzaamheidskursus is natuurlijk nooit weg als je het alleen niet voor mekaar krijgt dat meneer je voldoende serieus neemt als het op gehoorzamen aankomt.

Groetjes, Willy.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Geloof mij, het komt allemaal goed :mrgreen:
Toen ik Nanni net had, stuitte ik tegen vele problemen aan! Ik zat met haar ook op een curcus, maar ben er voor mij gevoel geen reet mee opgeschoten! Daar luisterde ze perfect, en deed niets met andere honden terwijl ze op straat tegen honden uitvalt.

Ik ben haar eens goed gaan bekijken en ben erachter gekomen hoe ik haar het beste kan benaderen. Ik heb haar het commando: kijk eens aangeleerd en dat werkt goed.
Ook ontwijk ik nu maar honden, zodat ze nooit meer winnaarservaring op kan doen.

Tegenwoordig loopt ze op sommige stukken los en dan luistert ze prima :ok:
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Volgens mij heeft elke hond wel een periode dat hij wat minder luisterd. Ga inderdaad gewoon weer even belonen als hij wel direct doet wat je vraagt en maak je niet al te druk als het wat langer duurt. Maak je wandelingen weer leuk door wat spelletjes te doen onderweg. Als het voor jou niet leuk is zal je hond dat ook op pakken!
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Maak je nou maar niet zo druk, Tommie is toch nog een jonge hond? Volgens mij hebben ze allemaal wel van die periodes dat ze wat minder goed luisteren. En dat honden gewoon luisteren omdat ze ons een plezier zouden willen doen is volgens mij ook een illusie. Honden luisteren omdat ze geleerd hebben dat dat ze wat leuks/lekkers oplevert (en op een bepaald moment ook wel omdat het een gewoonte is geworden). Ik blijf dus gewoon altijd belonen, alleen na verloop van tijd ga ik wel over op intervalbeloning (dus niet meer elke keer belonen). Dus ook Chiva van 13 blijft gewoon haar frolicjes krijgen.
En een cursus kan heel leuk en leerzaam zijn, maar kijk wel of de manier van lesgeven past bij jouw gevoel van met honden omgaan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Ca Cajuina
Zeer actief

miekmiek schreef:
Ca Cajuina schreef:

Dat mijn negatieve insteek van vanavond niet echt helpt om het beter te maken. Dus dat ik positief aan de slag moet om resultaat te krijgen! ;)
Lukt vast wel :ok:

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

miekmiek schreef:Een hondenschool lijkt me wel leuk hoor, maar de comando's die hij daar zou leren kent hij wel. Alleen het gehoorzamen is op het moment een beetje een probleem. :?
Hoi Miekmiek,

Op een hondenschool geven ze GG-lessen en dat staat voor: Gedrag & Gehoorzaamheid. Lijkt me dus bij uitstek geschikt voor jouw Tommie!
linlin

Re: Volgens mij doe ik alles fout. ;-(

Ongelezen bericht door linlin »

miekmiek schreef: En hij kwam... maar zo is het uitlaten niet echt meer zoveel fun als dat het altijd was.
wat is er precies mis mee dat hij er wat langer over doet om mee te komen?
miekmiek

Re: Volgens mij doe ik alles fout. ;-(

linlin schreef:
miekmiek schreef: En hij kwam... maar zo is het uitlaten niet echt meer zoveel fun als dat het altijd was.
wat is er precies mis mee dat hij er wat langer over doet om mee te komen?
Dat vind ik niet eens het probleem. Heb wel vaker dat wanneer ik roep dat hij moet komen meneer eerst nog even gaat plassen en dan lekker op zijn gemakkie komt aanwandelen. Daar heb ik vrede mee, hoef geen afgedrilde hond die direct alles laat vallen en mijn kant op scheurt.
Vind het wel vervelend wanneer hij mij gewoon negeert en doet alsof er niet geroepen is. Dat is lastig en ik vind dat in sommige gevallen ook gevaarlijk. Ik heb toch graag dat ik even dat koppie omhoog zie ga en die blik zie van 'ok baas, kom er zo aan.'
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

Annemiek, hoe oud is tommie nu?
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
miekmiek

Ehm....net 1 jaar! :mrgreen: Hoezo? Martijn zegt dat pubertijd niet bestaat, dus puberen doet ie niet. :pffff: :mrgreen:
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

miekmiek schreef:Ehm....net 1 jaar! :mrgreen: Hoezo? Martijn zegt dat pubertijd niet bestaat, dus puberen doet ie niet. :pffff: :mrgreen:
het is ook geen gepuber maar gewoon volwassen terriergedrag.

terriers zijn naar mijn mening niet honderd procent te drillen. het zijn jagertjes die zo nu en dan niet te bereiken zijn. ikzelf vermijd bepaalde plekken waar ik weet dat de kans groot is dat ze 'm ernstig peren. en ik probeer zo pro-actief mogelijk te zijn, dus in te grijpen voordat ze doorslaan. heel interessant met de dummie in de weer langs de konijnenholen enzo.

maar lastig blijft het. ik sta zo nu en dan ook doodsangsten uit, hoor.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
miekmiek schreef:Ehm....net 1 jaar! :mrgreen: Hoezo? Martijn zegt dat pubertijd niet bestaat, dus puberen doet ie niet. :pffff: :mrgreen:
het is ook geen gepuber maar gewoon volwassen terriergedrag.

terriers zijn naar mijn mening niet honderd procent te drillen. het zijn jagertjes die zo nu en dan niet te bereiken zijn. ikzelf vermijd bepaalde plekken waar ik weet dat de kans groot is dat ze 'm ernstig peren. en ik probeer zo pro-actief mogelijk te zijn, dus in te grijpen voordat ze doorslaan. heel interessant met de dummie in de weer langs de konijnenholen enzo.

maar lastig blijft het. ik sta zo nu en dan ook doodsangsten uit, hoor.
whoehahah o zegt martijn dat, nou dan zal het wel niet zo zijn :mrgreen: :mrgreen: hahahahah.

IK ben van mening dat er wel degelijk een periode waar ze gewoon ff doorheen moeten MAAR net wat Lin zegt, het is en blijft een terrier en als een terrier een dikke vinger omhoog steekt dan kan je doen en laten wat je wil maar haalt dat niet uit. hahahahhaha. dat is nou zo leuk aan een terrier :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
miekmiek

Die dikke vinger is mij bekend.

Toch kan ik hem nog wel bereiken als hij weer eens een merel wil opjagen. Een flinke brul maakt dat hij een mooie halve circel maakt en uiteindelijk weer bij mij beland. Konijnen zitten hier niet....haleluwja! ;)
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Die dikke vinger is mij bekend.

Toch kan ik hem nog wel bereiken als hij weer eens een merel wil opjagen. Een flinke brul maakt dat hij een mooie halve circel maakt en uiteindelijk weer bij mij beland. Konijnen zitten hier niet....haleluwja! ;)
hahahahha ja ik zie die dikke vinger ook heel vaak hoor. bij een bullterrier is het heel vaak als hij geen zin meer heeft om te lopen ofzo dan gaat hij op zijn reet zitten en komt hij dus echt niet meer omhoog. ga er maar gerust naast zitten totdat hij weer zin heeft dat werkt het beste :mrgreen: :mrgreen: hahahahaha ik vind dat zooooo leuk :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
miekmiek

Er is wel mee te leven. ;) Vind dit gedrag het charmante van terriers en het zal ook de reden zijn dat er hier altijd een terrier zal rondlopen. Maar af en toe.... :evil:
En het moet natuurlijk niet de spuigaten uit gaan lopen, want dan is er straks geen land meer met hem te bezeilen.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Puberteit bestaat dan misschien wel niet, maar de leeftijd zegt naar mijn idee wel wat. Een pup blijft in de buurt van de baas, want die is nog veel te onzeker om ver weg te gaan. Maar een jonge hond is vaak al stukken zekerder en heel erg geinteresseerd in de omgeving. Dus een hond van ongeveer een jaar oud, voelt zich zeker genoeg om uit je buurt te gaan en is nog veel te snel afgeleid, te speels en te weinig geoefend om altijd direct te gehoorzamen. Dat wil niet zeggen dat je er nu niet hard aan kan werken, maar je hoeft je ook weer niet direct zorgen te maken als hij het niet allemaal perfect doet.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Kaya heeft inmiddels ook de dikke vinger ondekt :twisted: :twisted:
Die is nu 2,5 jaar..... en was altijd heel goed gehoorzaam, maar nu verrotte ze het eergisteravond om te luisteren toen ik riep :twisted:
Grrrrr..... zwaar irritant!
Ik boos, Moritz in de stress, weer aangelijnt, van plan om Kaya te ''halen'' (grrrr), kwam ze halverwege naar me toelopen..... toch was ik boos (fout), waren ze allebei zo van slag dat ze niet meer geplast hebben :roll: :roll:
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”