Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Brokmensen versus Vleesvoermensen
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
Brokmensen versus Vleesvoermensen
Als ik met mensen praat die hun hond brokken geven, en je zegt dat je zelf vlees voert, staan ze je toch raar aan te kijken! 8O 8O 8O En allemaal van die vragen: Helemaal geen brok? Das toch niet goed? En de tanden dan? En krijgt hij alles wel voldoende binnen? Pffff, ik vind dat er echt een verschil zit tussen brokmensen en vleesvoermensen. Wat vinden jullie?
Suus, Bono en Ivy

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Tja, op de een of andere manier hangt er over het onderwerp Wat voer je je hond toch een soort raar sfeertje. Iedereen weet het beter.
En dat is ook wel logisch, want als jij ziet dat je hond op brok,versvlees of barf heel erg goed gaat, zelfs bepaalde lichamelijke klachten heeft overwonnen, dan wil je graag dat de hele wereld het weet, want daar kunnen andere honden ook baat bij hebben. Dus iedereen overtuigt elkaar zeer intens over hun wijze van voeren. Want wil niet iedereen het beste voor zijn hond? En op het voer hebben we zelf een beetje vat, dus dat grijpen we allemaal aan als mogelijkheid om onze lieveling zo goed mogelijk te verzorgen.
Tot een paar jaar terug waren er maar weinig mensen die hun honden vers vlees of barf voerden. We waren allemaal opgegroeid met de mededeling: voer brok, dan komt alles goed. Sommige mensen gaven nog wel eens een rodi burgertje bij die brokken voor de lekker, maar nooit een volledige vlees maaltijd. En dan komt er iemand en die zegt: pleur die brokken van je maar gewoon opzij en voer alleen maar vers, liefst zelf samengesteld (barf) maar anders is vers vlees voeding uit de diepvries een aardig alternatief. Dan gooi je opeens een hele wereld van denken ondersteboven.
Je zou voor de gein eens bij de afdeling Zuigelingenzorg moeten gaan zitten en vragen: wat moet ik mijn kindje voeren. Krijg je precies hetzelfde effect, 1000 meningen, waarbij de wat meer bijzondere meningen direct totaal afgemaakt worden want daarmee kan het toch niet goed gaan met het kindje.
Nou, zo is het hetzelfde met honden voeding.
Ik denk dat iedereen lekker moet doen wat hij/zij goed vindt voor zijn hond. Ik denk alleen wel dat het goed is als iedereen ook eens wat anders probeert dan dat er van huis uit ingepompt is qua wat goed of slecht is voor een hond. En dan opnieuw je keuze maken, dan weet je zeker dat je voor jouw hond het beste hebt gekozen.
Want dat kan echt per hond verschillen.

En dat is ook wel logisch, want als jij ziet dat je hond op brok,versvlees of barf heel erg goed gaat, zelfs bepaalde lichamelijke klachten heeft overwonnen, dan wil je graag dat de hele wereld het weet, want daar kunnen andere honden ook baat bij hebben. Dus iedereen overtuigt elkaar zeer intens over hun wijze van voeren. Want wil niet iedereen het beste voor zijn hond? En op het voer hebben we zelf een beetje vat, dus dat grijpen we allemaal aan als mogelijkheid om onze lieveling zo goed mogelijk te verzorgen.

Tot een paar jaar terug waren er maar weinig mensen die hun honden vers vlees of barf voerden. We waren allemaal opgegroeid met de mededeling: voer brok, dan komt alles goed. Sommige mensen gaven nog wel eens een rodi burgertje bij die brokken voor de lekker, maar nooit een volledige vlees maaltijd. En dan komt er iemand en die zegt: pleur die brokken van je maar gewoon opzij en voer alleen maar vers, liefst zelf samengesteld (barf) maar anders is vers vlees voeding uit de diepvries een aardig alternatief. Dan gooi je opeens een hele wereld van denken ondersteboven.
Je zou voor de gein eens bij de afdeling Zuigelingenzorg moeten gaan zitten en vragen: wat moet ik mijn kindje voeren. Krijg je precies hetzelfde effect, 1000 meningen, waarbij de wat meer bijzondere meningen direct totaal afgemaakt worden want daarmee kan het toch niet goed gaan met het kindje.
Nou, zo is het hetzelfde met honden voeding.

Ik denk dat iedereen lekker moet doen wat hij/zij goed vindt voor zijn hond. Ik denk alleen wel dat het goed is als iedereen ook eens wat anders probeert dan dat er van huis uit ingepompt is qua wat goed of slecht is voor een hond. En dan opnieuw je keuze maken, dan weet je zeker dat je voor jouw hond het beste hebt gekozen.
Want dat kan echt per hond verschillen.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-
- Vaste gebruiker
- Roelfien
- Zeer actief
Kan je nagaan wat er in die 40 jaar voor intensieve indoctrinatie heeft plaatsgevonden om ons die brokken aan onze honden te laten voeren.Suus schreef:Tuurlijk ieder zijn voer en eigen mening. Maar de hondenbrokken zijn er ook pas een jaar of 40, daarvoor aten ze gewoon met de pot mee. Maar die reakties van die mensen, ze zeggen het nog net niet, maar je ziet ze denken: die is gek! :piew

En dat is natuurlijk ook het venijn in die indoctrinatie: uitgebalanceerd, alles wat je hond nodig heeft, vitamientjes, mineraaltjes, blabla. Dat ging gelijk op met de manier waarom we als mensen zelf ook steeds kritischer naar ons eten gingen kijken. Ook uitgebalanceerd en de schijf van vijf. Dus die denkwijze sloot naadloos aan op wat we zelf deden, want wij mensen eten ook steeds meer instantvoeding of gecombineerde producten waar zogenaamd alles inzit, braaf door de fabrikant voor ons klaargemaakt.
Oftewel: als je het niet geeft, ben je een slechte baas, want dan krijgt je hond niet alles wat hij nodig heeft.
En zo pak je dan de hele hondenwereld in 1 keer in je broekzak, want niemand wil een slechte baas zijn.
-
- Erelid
- Contacteer:
tja..en dit gebeurd nu opnieuw maar dan met "gezonder" voerRoelfien schreef: Kan je nagaan wat er in die 40 jaar voor intensieve indoctrinatie heeft plaatsgevonden om ons die brokken aan onze honden te laten voeren.![]()
En dat is natuurlijk ook het venijn in die indoctrinatie: uitgebalanceerd, alles wat je hond nodig heeft, vitamientjes, mineraaltjes, blabla..

en ook dit vindt je terug in de humane voeding..vers in een flesje

maar ook dit wil de consument graag geloven...toch??

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wacht even hoor..versvleesvoeding is toch heel wat anders dan met de pot mee laten eten. Die vergelijking gaat aan alle kanten mank, evenals de vergelijking met de honden van 40 jaar geleden die onder totaal andere omstandigheden leefden dan onze schatjes.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Roelfien
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
Je doet net of 40 jaar èèuwen terug is! Natuurlijk is vv heel anders dan de pot. Maar volgens mij komt vv dichter in de buurt bij 'de pot' als brokken. En er zijn zat mensen die barfen (ikzelf niet want ik weet de juiste verhoudingen niet) en dat is dus wel gewoon de pot.Eline* schreef:Wacht even hoor..versvleesvoeding is toch heel wat anders dan met de pot mee laten eten. Die vergelijking gaat aan alle kanten mank, evenals de vergelijking met de honden van 40 jaar geleden die onder totaal andere omstandigheden leefden dan onze schatjes.
Suus, Bono en Ivy

- Roelfien
- Zeer actief
Maar verse voeding voor honden maken (en dus niet met de pot mee eten) bestaat ook al heel lang hoor. Ik heb hier een boekje van prof. dr. W.F. Donath, "Wat moet mijn hond eten" en dat gaat dus over verse voeding samenstellen voor honden, waarbij eiwitfracties, blablalbablabla allemaal berekend worden om zo tot de juiste verhoudingen te komen voor een hondenlijf. En ik heb de eerste druk, die waarschijnlijk van rond 1950 stamt. Maar hij rept in zijn boek over 1935 waarin hij een serie artikelen over voeding afrondde. en over 1934 het verslag van de in Monaco gehouden Kynologische wereldcongres waar een speciale sectie zich heeft bezig gehouden met de behandeling van de voeding van de hond.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 09 jul 2004 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roelfien
- Zeer actief
Nou, dat zou ik niet zo stellen hoor.Suus schreef:Je doet net of 40 jaar èèuwen terug is! Natuurlijk is vv heel anders dan de pot. Maar volgens mij komt vv dichter in de buurt bij 'de pot' als brokken. En er zijn zat mensen die barfen (ikzelf niet want ik weet de juiste verhoudingen niet) en dat is dus wel gewoon de pot.Eline* schreef:Wacht even hoor..versvleesvoeding is toch heel wat anders dan met de pot mee laten eten. Die vergelijking gaat aan alle kanten mank, evenals de vergelijking met de honden van 40 jaar geleden die onder totaal andere omstandigheden leefden dan onze schatjes.
Want met de pot mee eten is: restjes aardappelen, afvalrestjes gebakken vlees (vetrandjes en botten) en gekookte groenten, overgoten met jus. Oftewel zout, vet en veel te gekruid en over het algemeen met weinig voedzame waarde. Een hond leeft erop, maar dat kunnen wij ook op chips.

Dat is echt wel wat anders dan Barf.

-
- Vaste gebruiker
- Westertoren
- Vaste gebruiker
Gaan we weer de zoveelste discussie over voer!!!!!!!!!!!!!!
Krijg er zo langzamerhand een sik van ( zou haast gaan blaten).
Iedereen wil het beste voor zijn dier, daar ga ik tenminste vanuit.
Je kan iemand adviseren wat een goede manier van voeren is (ben zelf ook voor versvoer).
Maar je kan niet in iemands knip kijken vers is nu eenmaal duurder als een goede brok.
Er zijn zat mensen die van het minium moeten rond komen en dan is vers vleesvoer toch wel erg duur voor deze mensen.
Ja hoor het menigeen al zeggen moeten ze geen hond nemen, nu dat is boelsjit je zal maar een baan hebben en zonder werk komen moet je je hond dan dumpen??
Of is dit onderwerp nu weer aan de orde omdat het komkommertijd is???
Je kan iemand adviseren wat een goede manier van voeren is (ben zelf ook voor versvoer).
Maar je kan niet in iemands knip kijken vers is nu eenmaal duurder als een goede brok.
Er zijn zat mensen die van het minium moeten rond komen en dan is vers vleesvoer toch wel erg duur voor deze mensen.
Ja hoor het menigeen al zeggen moeten ze geen hond nemen, nu dat is boelsjit je zal maar een baan hebben en zonder werk komen moet je je hond dan dumpen??
- Roelfien
- Zeer actief
Tja, dit is nou eenmaal de voerrubriek, dus ja, dit onderwerp komt telkens weer aan de orde, net als alle merken brok, versvlees, recepten voor hondenkoekjes, etc. En het klinkt heel raar, maar ik vind het een interessant onderwerp.Westertoren schreef:Gaan we weer de zoveelste discussie over voer!!!!!!!!!!!!!!
En als je goed leest staat er nergens in de berichten van de schrijvers hier dat brokken niet goed zijn. En daar wordt wat over gefilosofeerd, hoe was dat vroeger, ontwikkeling van het voer, enzo., alleen staat er dan mensen die brok voeren altijd zo raar reageren op mensen die wat anders voeren.
Wat voer jij?
-
- Vaste gebruiker
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij of zij voert. Het zou alleen wel prettig zijn als iedereen zich eerst even orienteert.
Laatst kwam ik iemand tegen die zei: "kijk hoe goed mijn hond er uit ziet... een typische Pedegree Pal hond".
Tsja daar sta ik dan een beetje raar van te kijken, maar goed ieder zijn meug.
Ik persoon wil het beste voor mijn hond en als iemand mij ernaar vraagt wil ik best uitleggen waarom ik wat voer.
Ik kan het financieel (nog) niet opbrengen om al mijn honden 'full time' vers te geven maar als ik dat wel zou kunnen zou ik dat zeker doen.
Niet dat ik brokken per defenitie slecht vind, maar vers vind ik gewoon veel beter en ik wil graag het beste voor mijn honden.
Laatst kwam ik iemand tegen die zei: "kijk hoe goed mijn hond er uit ziet... een typische Pedegree Pal hond".
Ik persoon wil het beste voor mijn hond en als iemand mij ernaar vraagt wil ik best uitleggen waarom ik wat voer.
Ik kan het financieel (nog) niet opbrengen om al mijn honden 'full time' vers te geven maar als ik dat wel zou kunnen zou ik dat zeker doen.
Niet dat ik brokken per defenitie slecht vind, maar vers vind ik gewoon veel beter en ik wil graag het beste voor mijn honden.
Groetjes Rob
- Westertoren
- Vaste gebruiker
Tja lees eens goed ik schrijf ook helemaal niet dat er hier berichten staan van schrijvers dat brokken niet goed zouden zijn!!!!!Roelfien schreef:Tja, dit is nou eenmaal de voerrubriek, dus ja, dit onderwerp komt telkens weer aan de orde, net als alle merken brok, versvlees, recepten voor hondenkoekjes, etc. En het klinkt heel raar, maar ik vind het een interessant onderwerp.Westertoren schreef:Gaan we weer de zoveelste discussie over voer!!!!!!!!!!!!!!
En als je goed leest staat er nergens in de berichten van de schrijvers hier dat brokken niet goed zijn. En daar wordt wat over gefilosofeerd, hoe was dat vroeger, ontwikkeling van het voer, enzo., alleen staat er dan mensen die brok voeren altijd zo raar reageren op mensen die wat anders voeren.
Wat voer jij?
En tja lees eens goed mijn vorige bericht dan kun je daar dus al uithalen wat ik voer.
Tja het is toch wat als mensen niet goed lezen!!!
-
- Vaste gebruiker
-
- Zeer actief
Ik voer alles, dat vind men ook best raar helemaal bij zo een groot ras. Ze krijgen hier brokken, fruit, groente, vers vlees, eten met de pot mee enz enz
Ik vind het juist jammer dat mensen of alleen vers of alleen brok voeren

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Vaste gebruiker
En doe je dat door elkaar? Of zit er een bepaalde tijd tussen de brok en het vers? En waarom zou dat raar zijn? Als jouw honden het er toch goed op doen is het toch oke?!chrico schreef:Ik voer alles, dat vind men ook best raar helemaal bij zo een groot ras. Ze krijgen hier brokken, fruit, groente, vers vlees, eten met de pot mee enz enz![]()
Suus, Bono en Ivy

-
- Zeer actief
Ja en wie ben jij om er wat van te zeggen over een verschil tussen vers en brok?En dat gelul over vers is veel duurder is gewoon bullshit, Barf kan heel erg verschillen ja qua ingredienten namelijk, maar voor vers valt dat mee, ik zou voor een zgn. goeie brok nog zelfs meer betalen(ik koop wel groot in dus dat scheelt), maar dan nog zou ik hooguit 30 euro meer kwijt zijn, nou als ik me daar moet op gaan bezuinigen voor mijn honden, wat dan als ze ziek zijn of een wormenkuurtje moeten krijgen?Dan kan ik dat ook niet betalen....het juist goed om vaak oude dingen opnieuw te vertellen, aangezien er genoeg nieuwe leden komen......en tsja het kan ook omdat het komkommertijd is ofzo?Westertoren schreef:Gaan we weer de zoveelste discussie over voer!!!!!!!!!!!!!!
- Roelfien
- Zeer actief
Precies.chrico schreef:Ik voer alles, dat vind men ook best raar helemaal bij zo een groot ras. Ze krijgen hier brokken, fruit, groente, vers vlees, eten met de pot mee enz enz![]()
Het is niet het een of het ander.

Ik geef ook 's morgens ook brokjes, 's avonds versvlees, tussendoor karnemelk/yoghurt met of zonder rauw eitje, en 2 zelf samengestelde maaltijden per week: botten met vlees, groente/fruitmixje, vis, net wat er makkelijk te krijgen is. Puur voor de afwisseling. Want ik kan me ook wel weer iets voorstellen wat Ineke ook al schreef: vers vlees neemt de brok over qua algemene voeding en dan geeft straks iedereen niks anders meer dan vers vlees van een bepaald voer. Terwijl ik ook geloof in de diversiteit van eten geven. En gezien de goede staat van dienst van de darmpjes van mijn honden denk ik dat dat juist goed is.

Liefst zou ik ook barf geven omdat dat voldoet aan die diversiteit en je daarin de ruimte hebt om te zorgen voor een (redelijk) goede balans in het voer en toch met veel afwisseling. Maar dat is nu eenmaal niet mogelijk voor mij, dus dan maar zo.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 09 jul 2004 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
-
- Erelid
- Contacteer:
klopt.is totaal wat anders.Eline* schreef:Wacht even hoor..versvleesvoeding is toch heel wat anders dan met de pot mee laten eten. Die vergelijking gaat aan alle kanten mank, evenals de vergelijking met de honden van 40 jaar geleden die onder totaal andere omstandigheden leefden dan onze schatjes.
wat met de pot mee eten betreft benadert 1 methode van barf deze wel Deze methode gaat uit van rauwe botten met vlees en restanten van de pot.
Deze methode pas ik zelf in de vakantie toe.
ze krijgen dan werklijk alles te eten wat ik maar voor handen kan krijgen of maak gewoon een pan rijst en vul dit aan met vis,vlees of een lekker blik voer voor de fun,als wij een patatje eten of zo.

-
- Erelid
- Contacteer:
en dit is nu zo'n kreet wat uit de de versvleesindustrie komtSuus schreef:[En er zijn zat mensen die barfen (ikzelf niet want ik weet de juiste verhoudingen niet) .

dat bedoel ik nu met het verkopen van voedsel,of het brok of vers is maakt niet uit.
De consument onzeker maken dat je zelf niet het voer voor je hond kan samenstellen.
snappie?/

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Brokmensen versus Vleesvoermensen
Hoi Suus,Suus schreef:Als ik met mensen praat die hun hond brokken geven, en je zegt dat je zelf vlees voert, staan ze je toch raar aan te kijken! 8O 8O 8O En allemaal van die vragen: Helemaal geen brok? Das toch niet goed? En de tanden dan? En krijgt hij alles wel voldoende binnen? Pffff, ik vind dat er echt een verschil zit tussen brokmensen en vleesvoermensen. Wat vinden jullie?
Je hebt ook mensen die èn brokken èn vers vlees voeren!

Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Suus,Suus schreef:Oke, ik heb ook geen BARF op tafel staan. Maar BARF kunnen wij gewoon eten als mens zijnde, maar aan brokken moet ik toch niet denken!:kotz: Ook niet aan vv, hoor!
Nou, ik zou toch niet zo graag een hele kip, inclusief alle botten naar binnen werken, hoor!

Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
kijk, ik merk het bij mezelf. Als ik zo'n opmerking hoor, word ik ontzettend boos en mijn instinctieve reactie is meteen de Jehova uit te hangen en zo iemand eens goed te vertellen hoe het allemaal wel zit...Tarz schreef:Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij of zij voert. Het zou alleen wel prettig zijn als iedereen zich eerst even orienteert.
Ook niet goed natuurlijk. Maar ik merk dat ik daar dus heel sterk op reageer...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...

In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik denk dat de meesten toch beginnen met het voer dat
de fokker gaf.
En gaat dat niet goed, dan zoek je naar iets anders, beters dus.
Luka had droogvoer, maar ben hier op het forum alles over
diepvriesvlees te weten gekomen.
Hij doet het daar goed mee.
Heb vorige week de blik gezien van mijn bezoek toen ze de plakjes
vlees zaten liggen op het aanrecht.
Ik zag ze al denken : "eten wij datte vanavond"?(hahahaha) :O
Sanneke
Ik zit nog wel met een vraag, door dat diepvriesvlees moet hij helemaal niet knabbelen op zen voer, is dat dan niet slecht voor zen tanden.
Ik poets ze wel af en toe, want een been moet hij niet hebben, dat dient om te begraven. :U
Sanneke
de fokker gaf.
En gaat dat niet goed, dan zoek je naar iets anders, beters dus.
Luka had droogvoer, maar ben hier op het forum alles over
diepvriesvlees te weten gekomen.
Hij doet het daar goed mee.
Heb vorige week de blik gezien van mijn bezoek toen ze de plakjes
vlees zaten liggen op het aanrecht.
Ik zag ze al denken : "eten wij datte vanavond"?(hahahaha) :O
Sanneke
Ik zit nog wel met een vraag, door dat diepvriesvlees moet hij helemaal niet knabbelen op zen voer, is dat dan niet slecht voor zen tanden.
Ik poets ze wel af en toe, want een been moet hij niet hebben, dat dient om te begraven. :U
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf