Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
showen om te fokken?
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Het is op het moment idd niet verplicht om naar een show te gaan met een hond als je ermee wilt fokken.
De Raad van Beheer is wel al heel lang bezig met een centraal fokbeleid. Of dat er komt is onduidelijk, maar als het er komt moet je om stambomen voor de pups aan te kunnen vragen dus o.a. wel op een show zijn geweest en minimaal 2x de kwalificatie goed hebben gekregen.
Dat laatste is overigens niet moeilijk, die kwalificatie krijg je al heel snel.
Voor wat betreft de regels van de rasvereniging. Als een fokker lid van de rasvereniging is en puppybemiddeling wil dan heeft een fokker zich te houden aan het fokreglement van de rasvereniging. Dit verschilt per rasvereniging.
Persoonlijk vind ik het uitgangspunt om minimaal volgens de regels van de rasvereniging goed, maar niet zaligmakend. Een goede fokker stelt zijn regels hoger en is kritischer.
De Raad van Beheer is wel al heel lang bezig met een centraal fokbeleid. Of dat er komt is onduidelijk, maar als het er komt moet je om stambomen voor de pups aan te kunnen vragen dus o.a. wel op een show zijn geweest en minimaal 2x de kwalificatie goed hebben gekregen.
Dat laatste is overigens niet moeilijk, die kwalificatie krijg je al heel snel.
Voor wat betreft de regels van de rasvereniging. Als een fokker lid van de rasvereniging is en puppybemiddeling wil dan heeft een fokker zich te houden aan het fokreglement van de rasvereniging. Dit verschilt per rasvereniging.
Persoonlijk vind ik het uitgangspunt om minimaal volgens de regels van de rasvereniging goed, maar niet zaligmakend. Een goede fokker stelt zijn regels hoger en is kritischer.

- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Nah, das dan eerder een ingebakken regeltje om de showinschrijvingen op peil te houden dat dat het ten goede moet gaan komen voor het ras.Branka schreef:stambomen voor de pups aan te kunnen vragen dus o.a. wel op een show zijn geweest en minimaal 2x de kwalificatie goed hebben gekregen.
.
Een G.....tsssss.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Wat vreemd dat er onderscheid gemaakt wordt tussen de beoordeling die een reu moet behalen en die een teef moet behalen!?qyan schreef:bij dobers geldt voor reuen minimaal 2 x een U
en voor teven minimaal 2 x een ZG.

Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
tja, weet ook niet waarom eigenlijk.Scooby schreef:Wat vreemd dat er onderscheid gemaakt wordt tussen de beoordeling die een reu moet behalen en die een teef moet behalen!?qyan schreef:bij dobers geldt voor reuen minimaal 2 x een U
en voor teven minimaal 2 x een ZG.
vreemd is het idd wel.
zo zijn er nog wel meer rare regels hoor

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom wel? Niet iedere Dober-eigenaar wil toch IPO gaan doen met zijn hond?qyan schreef:tja, weet ook niet waarom eigenlijk.
vreemd is het idd wel.
zo zijn er nog wel meer rare regels hoor(minimaal 1 der ouderdieren IPO1, waarom niet gewoon allebei?!)
Groetjes, Karen
maar ik heb het ook niet over de eigenaren, maar alleen de fokkers die zijn aangesloten bij de rasvereniging.Scooby schreef:Waarom wel? Niet iedere Dober-eigenaar wil toch IPO gaan doen met zijn hond?qyan schreef:tja, weet ook niet waarom eigenlijk.
vreemd is het idd wel.
zo zijn er nog wel meer rare regels hoor(minimaal 1 der ouderdieren IPO1, waarom niet gewoon allebei?!)
als fokker zijnde aangesloten bij de rasvereniging weet je immers dat je teef/ reu in bezit moet zijn van IPO 1 als de andere teef/ reu dit niet heeft.
als een rasvereniging dan zo gebrand is op het waak/ verdedigingsdrift gebeuren bij de dober in de vorm van IPO en/ of Schutzhund omdat die karaktertrekken er nog in moeten zitten "dat het zelfs onder het fokbeleid valt en onder de regels van de rasvereniging om te mogen fokken", laat dan allebei de ouderdieren IPO 1 hebben als eis en niet minimaal 1 ouderdier.
maar dat is mijn bescheiden leken mening hoor

+ we gaan helemaal off topic nu

Laatst gewijzigd door qyan op 12 jul 2004 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,qyan schreef:nee, maar het hoort natuurlijk wel bij de dober.Scooby schreef:Waarom wel? Niet iedere Dober-eigenaar wil toch IPO gaan doen met zijn hond?qyan schreef:tja, weet ook niet waarom eigenlijk.
vreemd is het idd wel.
als een rasvereniging dan zo gebrand is op het waak/ verdedigingsdrift gebeuren in de vorm van IPO en/ of Schutzhund, dat het zelfs onder het fokbeleid valt en onder de regels van de rasvereniging, laat dan allebei de ouderdieren IPO 1 hebben als eis en niet minimaal 1 ouderdier.
Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die een Dober nemen omdat de gewoon gecharmeerd zijn van het ras. Ik denk dat het belangrijker is om je druk te maken om alle erfelijke gebreken die in het ras zitten de kop in te drukken als rasvereniging dan of de ouderdieren IPO 1 hebben. Zo gezond is de Dobermann nu ook weer niet op het moment.
Groetjes, Karen
ja maar het gaat niet om de pupkopers en mensen die een dober nemen.Scooby schreef:Hoi,qyan schreef:nee, maar het hoort natuurlijk wel bij de dober.Scooby schreef:Waarom wel? Niet iedere Dober-eigenaar wil toch IPO gaan doen met zijn hond?qyan schreef:tja, weet ook niet waarom eigenlijk.
vreemd is het idd wel.
als een rasvereniging dan zo gebrand is op het waak/ verdedigingsdrift gebeuren in de vorm van IPO en/ of Schutzhund, dat het zelfs onder het fokbeleid valt en onder de regels van de rasvereniging, laat dan allebei de ouderdieren IPO 1 hebben als eis en niet minimaal 1 ouderdier.
Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die een Dober nemen omdat de gewoon gecharmeerd zijn van het ras. Ik denk dat het belangrijker is om je druk te maken om alle erfelijke gebreken die in het ras zitten de kop in te drukken als rasvereniging dan of de ouderdieren IPO 1 hebben. Zo gezond is de Dobermann nu ook weer niet op het moment.
ik heb het over de fokkers en de regels van de rasvereniging.
had het bericht dat je geqoute hebt trouwens aangepast, daar staat geloof ik wat beter wat ik bedoel.
en inderdaad, zo gezond zijn de dobers niet op dit moment, heb hier het levende bewijs, maar dat neemt niet weg dat naast gezondheid het ook zeer jammer zou zijn als het werkelijke karakter van de dober beetje bij beetje verdwijnt, zoals dat nu al gebeurd.
Bij Duitse Herders moeten beide ouders IPO/SchH/VH 1 hebben om te mogen fokken. Dit omdat ze net als bij de dobbies het gewenste karakter moeten hebben voor de fok.Scooby schreef: Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die een Dober nemen omdat de gewoon gecharmeerd zijn van het ras.
En ik denk dat bij de Duitse Herders meer dan de helft in het huishouden terecht komt jah.
is bij dobers ook, maar als fokker zijnde aangesloten bij de rasvereniging weet je dat er op een reu of teef minimaal ipo 1 moet zitten.jidde schreef:Bij Duitse Herders moeten beide ouders IPO/SchH/VH 1 hebben om te mogen fokken. Dit omdat ze net als bij de dobbies het gewenste karakter moeten hebben voor de fok.Scooby schreef: Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die een Dober nemen omdat de gewoon gecharmeerd zijn van het ras.
En ik denk dat bij de Duitse Herders meer dan de helft in het huishouden terecht komt jah.
met maar 1 ipo hond in een combinatie heb je een B-nest.
met 2 ipo honden A-nest.
C-nesten met oudrdieren zonder IPO komen niet eens in aanmerking voor de puppylijst

oh, maar dat is bij dobers ook hoor.
naast het feit dat 1 der ouderdieren in bezit moet zijn van IPO 1, maar allebei is natuurlijk beter, moet er bij ons ook aangekeurd worden in het zogenaamde ZTP=fokgeschiktheidsproef (stuk exterieur, manwerk en verder weet ik het niet eerlijk gezegd)
allebei de ouderdieren met IPO en ZTP krijgt de hoogste nestwaardering, dus A.
verder ook nog het DKT, maar weet niet zeker of het verplicht is voor de fok.
is ook een soort aankeuring dacht ik?!
en dan natuurlijk de showuitslagen.
maar dit is allemaal alleen als je fokt via rasvereniging, anders ben je vrij om te doen en laten wat je wilt.
maar we dwalen verschrikkelijk af geloof ik

naast het feit dat 1 der ouderdieren in bezit moet zijn van IPO 1, maar allebei is natuurlijk beter, moet er bij ons ook aangekeurd worden in het zogenaamde ZTP=fokgeschiktheidsproef (stuk exterieur, manwerk en verder weet ik het niet eerlijk gezegd)
allebei de ouderdieren met IPO en ZTP krijgt de hoogste nestwaardering, dus A.
verder ook nog het DKT, maar weet niet zeker of het verplicht is voor de fok.
is ook een soort aankeuring dacht ik?!
en dan natuurlijk de showuitslagen.
maar dit is allemaal alleen als je fokt via rasvereniging, anders ben je vrij om te doen en laten wat je wilt.
maar we dwalen verschrikkelijk af geloof ik

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Deze mensen zijn toch wel enigzins belangrijk voor een fokker als hij wil gaan fokken, toch?qyan schreef:ja maar het gaat niet om de pupkopers en mensen die een dober nemen.
Groetjes, Karen
ja, als je het zo bekijkt wel.Scooby schreef:Deze mensen zijn toch wel enigzins belangrijk voor een fokker als hij wil gaan fokken, toch?qyan schreef:ja maar het gaat niet om de pupkopers en mensen die een dober nemen.
maar dan nog moeten de ouderdieren van de fokker gewoon ( 1 van de ouderdieren) minimaal in bezit zijn van IPO 1.
ook qua karakter moet de dober zo dicht mogelijk de standaard benaderen, ook voor de showfokkers.
dus ik snap gewoon niet dat ene rasvereniging als ze zo graag het karakter willen behouden in nazaten, of die nu wel of gene ipo gaan doen, niet beide ouderdieren IPO 1 laten hebben.