Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is het beste: energique en brok combineren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

EvavT

wat is het beste: energique en brok combineren

Ongelezen bericht door EvavT »

Ik heb nu Energique en Nutro.
Bob weegt 11 kg en komt aan 2 hamburgers te kort.

Nu wil ik beide afwisselen.

Kan ik dan het beste af en toe een dagje energique doen en een andere dag brokjes, of's morgens energique en 's avonds brokjes bijvoorbeeld?

Meer energique geven vind ik niet zo geslaagd, ik wil het op 2 houden (hij is niet dun) en geef dan 's avonds nog iets, kluifje, pens, soms wat brokjes

:roll:
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

das geen enkel probleem.
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
EvavT

Oké

er wordt wel gezegd dat er 8 uur tussen moet zitten
anderszijds heb ik eens in een dierenwinkel gehoord dat je bij de overschakeling eerst moet mengen (brok en vers) :? :roll:
dat zou ik niet snel doen

Als er minder dan 8 uur tussen zit gaat het ook wel goed bij Bob

Ik wissel dus nu gewoon een beetje af

Na een tijdje energique een stevige ontlasting!
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

Als je 's ochtends brokken en 's avonds energique geeft, dan zit er genoeg ruimte tussen. Mengen geldt alleen voor de overgang naar andere brokken. Niet de overgang brokken-vers...
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

EvavT schreef:Oké

er wordt wel gezegd dat er 8 uur tussen moet zitten
anderszijds heb ik eens in een dierenwinkel gehoord dat je bij de overschakeling eerst moet mengen (brok en vers) :? :roll:
dat zou ik niet snel doen

Als er minder dan 8 uur tussen zit gaat het ook wel goed bij Bob

Ik wissel dus nu gewoon een beetje af

Na een tijdje energique een stevige ontlasting!
De rede dat je juist vlees en brokken niet moet mengen komt omdat voor vlees een andere zuurgraad nodig is voor de vertering (zoiets had ik begrepen) ga je dit mengen dan kunnen de darmen in de war raken. Dus of 8 uur de tussen of dagen afwisselen is geen probleem
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

als ik brokken zou geven zou ik die smorgens geven ivm drinken, als je die savonds geeft en daardoor veel moeten drinken heb je mischin kans dat ze snachts of smorgens vroeg wat eerder moeten plassen
EvavT

Ja da's ook een idee.
Bob moet trouwens weinig plassen, althans hij kan lang zonder plaspauze......

's morgens brokjes heeft misschien ook het voordeel dat ie dan heel veel energie heeft en ik geef brokjes altijd in een snackbal :ok:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Je kan ook je hond 1x daags voeren en dan gewoon brok en vers afwisselen.
Dit is nog het makkelijkste en heb je geen omkijken naar hoeveel uur tussen de maaltijden moet zitten.
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

ien schreef:Je kan ook je hond 1x daags voeren en dan gewoon brok en vers afwisselen.
Dit is nog het makkelijkste en heb je geen omkijken naar hoeveel uur tussen de maaltijden moet zitten.
Moet je geen grote hond met diepe borstkast hebben Dit ivm maagorsie ;)
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
EvavT

Ik had al het idee dat ik 1 x per dag voeren beter niet kan doen :ok:

Wat een intuitie weer hè :pffff:

Bob zou het me ook niet in dank afnemen :mrgreen: want hij wil toch wel 3 x per dag eten.....
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Zou lekker 2x blijven voeren. Ik geef Stanley 's ochtends brok en 's avonds Energique en dat is helemaal toppie. :ok: :ok:
EvavT

:ok: jij combineert dus ook energique met brok....

Bob eet nu helaas niet meer van zijn brokken....ik wilde overstappen van RC naar Nutro maar die ruiken minder, of misschien houdt ie niet van lam of heeft ie de smaak van energique nu te pakken :jank:

Ik dacht 's morgens energique heeft het voordeel dat ik het 's nachts laat ontdooien, gewoon buiten de koelkast dan is het 's morgens meteen goed.
Overdag in de zomer kan wel eens warm zijn en soms onhandiger als ik wegben ed....

:zwaai: :zwaai:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

EvavT schreef:Ik had al het idee dat ik 1 x per dag voeren beter niet kan doen :ok:

Wat een intuitie weer hè :pffff:

Bob zou het me ook niet in dank afnemen :mrgreen: want hij wil toch wel 3 x per dag eten.....
Je hébt toch geen grote hond met een diepe borstkas?

Het aantal keren eten op een dag is een kwestie van wennen, hoor. In principe is het lichaam van de hond meer gemaakt om eenmaal daags (of zelfs minder) een grote hoeveelheid voer te verteren dan de hele dag door kleine beetjes.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
EvavT

;) nee geen grote hond met diepe borstkas :? ;)

gevoelsmatig vind ik het maar niks, 1 x per dag eten

zou ik zelf ook niet willen :cry:

hou het dus lekker op 2 of 3 maaltijden

nu eet ie trouwens niks want hij blijkt nutro niet te lusten

zit ik hier met een nieuwe zak, open :twisted:
ien
Erelid
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:[
De rede dat je juist vlees en brokken niet moet mengen komt omdat voor vlees een andere zuurgraad nodig is voor de vertering (zoiets had ik begrepen) ga je dit mengen dan kunnen de darmen in de war raken. Dus of 8 uur de tussen of dagen afwisselen is geen probleem
kant en klaar versvlees is ook vrij lichtverteerbaar,het is gemalen dus piepklein en gaat vrij snel weer uit de maag.
[Vergelijk het maar met dieetvoer [mensen met maagklachten] voor humane voeding,enz. wat ook gemalen wordt.]
Ik weet niet of de zuurgraad van maagzuur wel zo veel anders is dan brokkenvoer eters.
wel weet ik dat dit zo is bij honden die grote stukkenvlees,bot en/of hele dieren eten.
die hebben wat te verteren .
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

mensen hebben een maag die gemaakt is om meerdere keer per dag kleinbeetje te eten, honden hebben een maag die gemaakt is om 1x per 2 dagen veel te eten.
Maar het kan me voorstellen dat je bang bent voor maagtorsing, dus geef gewoon 2 maal per dag.
Maar niet omdat het zillig is voor de hond, maar omdat we nog niet weten waar de maagtorsingen vandan komen
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

ien schreef:
kant en klaar versvlees is ook vrij lichtverteerbaar,het is gemalen dus piepklein en gaat vrij snel weer uit de maag.
[Vergelijk het maar met dieetvoer [mensen met maagklachten] voor humane voeding,enz. wat ook gemalen wordt.]
Ik weet niet of de zuurgraad van maagzuur wel zo veel anders is dan brokkenvoer eters.
wel weet ik dat dit zo is bij honden die grote stukkenvlees,bot en/of hele dieren eten.
Maar dan ga je alleen uit van de grootte van het voer, dus de massa, maar volgens mij is dat toch niet het enige waar dat maagzuur op reageert, toch ook op de samenstelling van wat er de maag binnenkomt?
Of maakt de maag het alleen maar kleiner en gaat het opnemen van de stoffen van het voer via de darmen?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Roelfien schreef:
ien schreef:
Maar dan ga je alleen uit van de grootte van het voer, dus de massa, maar volgens mij is dat toch niet het enige waar dat maagzuur op reageert, toch ook op de samenstelling van wat er de maag binnenkomt?
Of maakt de maag het alleen maar kleiner en gaat het opnemen van de stoffen van het voer via de darmen?
Ik weet wel zeker dat het maagzuur bij Stanley veel beter is opgebouwd door het eten van 's avonds Energique. Ik kan me de tijd niet heugen dat ik met hem dezelfde maag/darmproblemen heb gehad als voorheen.
Wel moet ik nog steeds voorzichtig zijn met het geven van runderbotten, omdat hij die nog steeds moeilijk kan verteren maar kleine stukken gaat nu ook steeds beter. Zijn maagwand is absoluut sterker geworden.
ien
Erelid
Contacteer:

Roelfien schreef:
ien schreef:
De maag maakt het kleiner door het voor te verteren om naar de darmen getransporteerd te worden waar het verder verteerd wordt.maar als het voedsel al zo klein is [gemalen]dan is het voorbereiden niet zo lang nodig volgens mij.
Dan gaat het vrij snel uit de maag naar de darmen.

Daarom zijn er nog steeds honden [zie o.a golden stanly]die problemen blijven houden bij het verteren van botten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”