Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een 2e hond erbij, moeilijk??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

marion **
geregistreerd lid

Een 2e hond erbij, moeilijk??

Ongelezen bericht door marion ** »

Hoi Allemaal, :zwaai:

We hebben een duitse herder van 4 jaar Jerry, en sinds zaterdag een teefje van 7 jaar erbij; Shiva. :-D
Nou is dat natuurlijk nog erg pril allemaal, toch vraag ik me af hoe dit soms allemaal in goede banen te leiden, of moet ik het de honden zelf laten uitzoeken?? Ze "bekvechten" namelijk erg veel, vooral als het (volgens mij) gaat om rangorde. B.v Als er iemand binnenkomt of als we met eten bezig zijn, als er gespeeld word, of als we de riemen pakken...
Het zijn alletwee schatten van honden, maar ik vind het erg moeilijk om te bepalen wanneer en of ik moet ingrijpen, want als er zich 1 gesterkt voelt door mij, wordt het alleen maar erger!!

Ik word er soms een beetje nerveus van, want we hebben er een dochtertje van 2 tussen lopen ( waar ze overigens alletwee wel heel lief voor zijn) en dan denk ik dus wel eens;waar ben ik aan begonnen.. :cry:
En dan vooral al die negatieve reacties uit de omgeving maken mij heel onzeker :? , zo van; hoe kunnen jullie dat nu doen met zo'n klein kind ertussen en zelfs; Ze pakken dadelijk met z'n tweeen die kleine meid!!???
Als moeder word ik dan echt onzeker.... :cry2:

Zelf denk ik dus dat dit om rangorde gaat, hebben jullie hier ervaring mee, of misschien tips?? Alles is welkom!!!

Groetjes Marion

Kusjes van Jerry en Shiva
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Voel je maar niet schuldig zou ik zeggen. Je hebt nou nét 3 dagen een tweede hond (op leeftijd) in huis. Dat moet even wennen.......en dat lijkt me érg logisch.

Mensen oordelen zo snel.........niks van aantrekken hoor. ;)
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Je let toch goed op je dochtertje neem ik aan. En honden moeten het zelf uitzoeken onderling. Als er geen bloed vloeit kun je het een heel eind laten gaan. Wanneer je denkt dat eentje ranghoger is als de ander, kun je daarin het beste meegaan en dit bevestigen. Dus diegene eerst aanlijnen, eerst eten enz. En dat hoeft niet altijd de hond te zijn die er het eerste was.

Verder zou ik eventjes alle botjes en speeltjes waar ruzie om gemaakt kan worden wegleggen voor een tijdje. En je dochter inderdaad wel uit het strijdgewoel halen want per ongeluk kan ze natuurlijk wel bezeerd worden.
Laatst gewijzigd door Baily op 13 jul 2004 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik zou ervoor zorgen dat ze de rangorde goed kunnen bepalen. Ze zullen echt niet spontaan je kindje van 2 aanvallen hoor! ;)
Ze zijn nu aan het bepalen wie de ranghoogste is. Ik zou ze tijdens het bekvechten goed observeren wie nou echt wint. Gun ze vooral tijd en let goed op ze wie nou de baas van de 2 is. Als dat bekent is, zorg je dat je die als eerste eten geeft, als eerste aanlijnt en al die bekende dingen.

Waar komen je Duitse Herders vandaan (gewoon nieuwsgierigheid, ben een duitse herdergek :mrgreen: )
marion **
geregistreerd lid

Bedankt voor jullie reacties, heel lief :p:

Ik hou m'n dochtertje nu extra goed in de gaten, maar het gaat ze echt om elkaar.
Misschien zie ik het ook allemaal teveel in menselijke ogen 8O , al probeer ik dat niet te doen :mrgreen:
Ik geef ook Jerry alles eerst en daar is dan weer geen probleem :? , maar ik twijfel wel en denk misschien dat Shiva probeert leider te zijn, hoe kan ik dit duidelijk zien?? en als dat zo is zal jerry dat dan accepteren??
's nachts komt Shiva b.v. naast mijn kant van het bed op de grond liggen, en dat is ook geen probleem voor Jerry.

Jidde; Jerry komt uit Hengelo (GLD) van de Mettemaat en van Shiva weet ik alleen dat ze uit Ede komt, maar ik geloof niet van een fokker, ze heeft ook geen stamboom, ze is ook vrij spits (snoetje) misschien heeft er ooit wel een andere hond tussen gezeten :mrgreen: , of dat lijkt maar zo omdat Jerry zo'n brede kop heeft :p:
Heb jij 1 hond of meer?? Ik vind het ook een geweldig ras, nu zie ik ook zoveel trekjes die volgens mij echt D_H achtig zijn, geweldig!!

Groetjes, Marion
jidde

Je kan het zien als ze klaar zijn met bevechten. 1 van de 2 zal zich toch overgeven. Wegkijken, weg lopen noem maar op. Of de 1 legt zijn kop in de nek van de ander, allemaal kenmerken.

Heeft Jerry wel een stamboom? Ik heb er eentje, uit Duitsland :mrgreen: Ze staat in mijn onderschrift :-D
marion **
geregistreerd lid

Nou, ik denk dat ze er samen nog niet uit zijn :?
Maar ik zal nog eens wat beter 'kijken' :p:

Ja Jerry heeft wel een stamboom, zijn vader komt ook uit Duitsland.
Hij was samen met een zusje uit het nest de enigen met wat langer haar, ik heb gehoord dat dat in Nederland niet "gewenst" is, maar ik vind het juist wel mooi!!

Jij hebt ook een mooie hond zeg!!
Ik zal eens zien of ik een mooie foto van de boeffies hierop kan krijgen, maar ik en computers.....dat wil niet altijd :mrgreen: :mrgreen:
jidde

Mag ik vragen wie zijn pa is?? Misschien is het familie :-D
kyrielle
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kyrielle »

Bepaal zelf de rangorde tussen de honden, want dat is tenslotte de taak van de alfa. Bedenk daarbij, dat een normale (ongecastreerde) reu een teef als vanzelfsprekend als hoger in rang beschouwd (dan zichzelf).
Met een klein kind in de buurt kun je moeilijk gaan afwachten tot ze 'het' zelf geregeld hebben!

Groetjes,

Kyrielle
marion **
geregistreerd lid

Jidde; ik zal even moeten kijken, maar ben nu aan het werk, en in huis hebben we geen :roll: computer...

Kyrielle; Bedankt voor je reactie,
Jerry is wel gecastreerd, maar Shiva is niet gesterilliseerd; toch 'wijs' ik jerry aan als ranghogere door hem alles als eerste te geven, enz..
Ik wil ook ABSOLUUT geen risico lopen met de kleine meid, vandaar mijn spanningen ook af en toe ( en die zullen de hondjes ook wel aanvoelen)

Toen ik net met ze buiten liep, ging het naar mijn idee ook al wat beter, Jerry blaft alleen zoveel naar haar, maar ja het is voor hem natuurlijk ook wel een verwarde situatie.

Dat is trouwens nog een vraag; veranderd gedrag bij een teefje als ze gesteriliseerd word?? Hoorde namelijk dat het wel beter was om een ouder (ze wordt 8 in augustus) teefje te laten sterilliseren i.v.m. haar baarmoeder?? weten jullie hier meer over??

Groetjes Marion
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Ik heb me laten vertellen dat het voor een teef waar je niet mee wilt fokken, beter is om haar te laten castreren. Dat is wat ze doen, namelijk.....de hele handel eruit halen.

In de natuur, wordt een hond als zij loops is namelijk gedekt, dus worden de hormonen en de baarmoeder "gebruikt". Als dat niet gebeurt, kan het zijn dat zich afval ophoopt in de baarmoeder wat er niet uit kan. En daar kan je hond geloof ik een baarmoederontsteking aan overhouden. Schijnt levensgevaarlijk te zijn.
marion **
geregistreerd lid

Bedankt voor je reactie :-D
Heb er hier trouwens nog veeeeeeel :mrgreen: meer over gelezen, maar begrijp dat het een "gevoelig" onderwerp is ;) Heb er ook al met mijn dierenarts over gehad, die vond het wel beter, maar voorlopig wacht ik nog, ze is er pas net.... Kan ik me nog even in het onderwerp verdiepen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”