Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Er mee bemoeien of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ca Cajuina
Zeer actief

Er mee bemoeien of niet?

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Ik zit al enige tijd aan een bepaald onderwerp te denken. Vooral omdat ik weet wat de algemene mening daarover is en dat de mijne toch iets afwijkt. Dus graag jullie mening over het volgende.

Bemoei jij je met "conflicten" tussen je honden? Ik zal een aantal voorbeelden geven.

Hier bedoel ik dus het volgende mee. Ik heb een reu en een stafford teef. Het zusje van het teef komt vaak bij ons op bezoek en som is er wat herrie over een botje. Ik wil dat niet in mijn huis. Ik wil geen herrie en geen gevecht dus laat ik dat weten. Met als gevolg dat wanneer en venijnig word gegromt ik zeg Nee en dit ook niet wordt gedaan.

Ook in de relatie tussen mijn reu en teef bemoei ik mij. Zo heeft mijn reu niet te rijden op mij teef en wordt er niet gekloot. Met als resultaat denk ik dat ik nu een loopse teef heb rond lopen die ongestoord haar gang kan gaan en een reu die opwat snuffelen na de teef met rust laat.

Ik vind dus eigenlijk dat ik thuis bepaal of er geknokt word of niet en dat de honden zich daar naar moeten schikken. Wel de kanttekening erbij dat ze zo vanaf pup worden opgevoed. Ik heb het dus niet over twee volwassen honden bij elkaar gooien.

Wat vinden jullie? :-D
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Woody
Actief

Ongelezen bericht door Woody »

ikzelf zou zorgen dat als het zusje op bezoek komt het botje verdwenen is, net als ander speelgoed waar ze om zouden knokken.
das dan alvast een aanleiding tot vechten minder
Sonja
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik bemoei me met gevechten tussen mijn eigen honden en honden van buiten de roedel. Ik bemoei me niet met hun onderling gehakketak, behalve als er geschud wordt (en nelson heeft daar nog wel eens een handje van als er echt geknokt wordt).

Het grootste gevaar van je bemoeien met gehakketak tussen honden uit een roedel is dat je de rangorde tussen die twee scheeftrekt.
Als er niet gevochten mag worden, geeft dat de ranglaagste de macht dingen te doen die eigenlijk niet bij zijn rang horen, omdat hij weet dat de ranghogere niet mag corrigeren. Dat geeft haat en nijd onderling en kans op hevige gevechten als jij als baas je kont omdraait.
In een zeer groot deel van de gevallen waarin honden elkaar bevechten in de roedel komt dit door bemoeienis van eigenaren. Veel conflicten ontstaan ook in bijzijn van de eigenaar.
Ik ben er dus erg voorstander van je er niet mee te bemoeien, omdat honden beter in staat zijn het zelf te regelen. Wij zijn niet oppermachtig en honden niet gek. Ze kunnen onderling prima hun conflictjes oplossen.
Het wordt wat anders als de verhoudingen tussen de honden zo slecht is zodat ze echt bij het minste of geringste op elkaar klappen en elkaar echt willen verwonden of doden.
Het vechten verbieden is dan de enige mogelijkheid om de honden nog naast elkaar te laten leven, al moet je ze dan wel scheiden als je weg bent. Persoonlijk zou ik op die manier mijn honden niet willen houden.
Mij te veel spanning..ik hou meer van harmonie. ;)
In de situatie die jij schetst met je botjes en de visite zou ik dus ook gewoon de botjes weghalen. Als ik 3 kinderen op visite heb geef ik er ook niet eentje een ijsje.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Ca Cajuina
Zeer actief

Woody schreef:ikzelf zou zorgen dat als het zusje op bezoek komt het botje verdwenen is, net als ander speelgoed waar ze om zouden knokken.
das dan alvast een aanleiding tot vechten minder

Er is geen probleem hoor met het zusje voordat iedereen daarom gaat reageren :ok:

IK vraag jullie mening hoe je of jij je bemoeit met je honden thuis. Er wordt bij mij thuis dus niet geknokt omdat ik het niet wil. Zo zijn AKira en haar zus bijmij thuis opgevoed.

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik hanteer hier ook de regel dat in huis er niet gesodemieterd wordt en grijp dus in huis ook in. ;) Nu heb ik het niet over een snauw, dat vind ik niet erg, maar ik heb het over als het echt menens dreigt te worden. Nu is dat gelukkig maar heel zelden nodig, over het algemeen kunnen ze het prima vinden samen. Heel soms moet ik ingrijpen als Snoepie hier in huis is aangezien die niet helemaal begrijpt wat hondentaal is :? en Marouck daar af en toe dus mee in conflict raakt. En na de vorige loopsheid van Marouck is het ook een weekje onrustig geweest tussen haar en Nika.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ca Cajuina
Zeer actief

Eline* schreef:Ik bemoei me met gevechten tussen mijn eigen honden en honden van buiten de roedel. Ik bemoei me niet met hun onderling gehakketak, behalve als er geschud wordt (en nelson heeft daar nog wel eens een handje van als er echt geknokt wordt).

Het grootste gevaar van je bemoeien met gehakketak tussen honden uit een roedel is dat je de rangorde tussen die twee scheeftrekt.
Als er niet gevochten mag worden, geeft dat de ranglaagste de macht dingen te doen die eigenlijk niet bij zijn rang horen, omdat hij weet dat de ranghogere niet mag corrigeren. Dat geeft haat en nijd onderling en kans op hevige gevechten als jij als baas je kont omdraait.
.
Dan heb ik het niet goed uitgelegd. Ze mogen van mij wel corrigeren. Als het daar maar bij blijft. Een snauw vind ik prima. Er mag alleen niet worden geknokt. Dus op het moment dat het menes word grijp ik in. Of als ik vind dat het teveel kabaal geeft. ;)

Daarnaast zijn mijn honden gescheiden als ik weg ben omdat het teefje een staffie is en ik dat risico liever niet loop.

En hoe sta je dan over rijgedrag in huis (of zoiezo)

Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Het is bij ons thuis nog nooit op knokken uitgelopen. Mogelijk doordat we toen de jongste een pup was accepteerden dat de oudste hem af en toe corrigeerde. De jongste is ook voor een deel opgevoed door de oudste en beiden leven in harmonie samen.
Als we met ze lopen en ze dreigen te gaan knokken wordt er dus wel ingegrepen. In 1e instantie verbaal en indien nodig door ze bij ons te roepen en evt. aan te lijnen.
Als er een vreemde hond bij ons komt ligt het eraan. De meeste passen zich wel aan, kennen onze honden al lang en dat gaat goed. Maar het jonge Jackie van vrienden van ons was een stuk brutaler en om te voorkomen dat er bloed ging vloeien hebben we toen maar ingegrepen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ca Cajuina schreef: Dan heb ik het niet goed uitgelegd. Ze mogen van mij wel corrigeren. Als het daar maar bij blijft. Een snauw vind ik prima. Er mag alleen niet worden geknokt. Dus op het moment dat het menes word grijp ik in. Of als ik vind dat het teveel kabaal geeft. ;)

Daarnaast zijn mijn honden gescheiden als ik weg ben omdat het teefje een staffie is en ik dat risico liever niet loop.

Rijgedrag is het communiceren van de rangorde op conflictontwijkende manieren. Gewoon een communicatievorm om te zeggen "ik ben meer de baas dan jij" . Ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom honden niet op hun eigen manier met elkaar mogen praten. Thee drinken samen kan je ze niet leren. ;)
Als je je honden niet bij elkaar hebt als ze alleen zijn kan je inderdaad ingrijpen als er gevochten wordt.
Als het hier menes wordt wacht ik af. Veelal lost het zich erg snel op en staan ze een minuut later elkaars bekken alweer af te lebberen. Ik heb tot nu toe 2 keer ingegrepen toen Nelson begon te schudden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ik bemoei me altijd met de ruzzie hier in huis en buiens huis met met eigen honden ,ander blijf er niks over hier in huis of er buiten.

mol 8)
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik grijp hier alleen in als het uit de hand dreigt te lopen. Af en toe een correctie vind ik prima alleen moet ik dan goed opletten dat die correctie niet uitloopt op een vechtpartij. Ik pik dat niet van de honden, of ze dat nu leuk vinden of niet. We hebben een periode gehad dat er regelmatig gevochten werd op in mijn ogen niets af. Dan schopte ik ze allebei naar hun plaats, in zo een geval geen onderscheid tussen de honden.
Hier loopt Milk ook gewoon tijdens de loopsheid in huis rond met een hijgende ouwe heer achter haar aan en als ik er niet ben tja :mrgreen: dan snoept hij denk ik ook nog wel eens een beetje ;)
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Ca Cajuina
Zeer actief

Eline* schreef:
Ca Cajuina schreef: Dan heb ik het niet goed uitgelegd. Ze mogen van mij wel corrigeren. Als het daar maar bij blijft. Een snauw vind ik prima. Er mag alleen niet worden geknokt. Dus op het moment dat het menes word grijp ik in. Of als ik vind dat het teveel kabaal geeft. ;)

Rijgedrag is het communiceren van de rangorde op conflictontwijkende manieren. Gewoon een communicatievorm om te zeggen "ik ben meer de baas dan jij" . Ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom honden niet op hun eigen manier met elkaar mogen praten. Thee drinken samen kan je ze niet leren. ;)
Als je je honden niet bij elkaar hebt als ze alleen zijn kan je inderdaad ingrijpen als er gevochten wordt.
Als het hier menes wordt wacht ik af. Veelal lost het zich erg snel op en staan ze een minuut later elkaars bekken alweer af te lebberen. Ik heb tot nu toe 2 keer ingegrepen toen Nelson begon te schudden.
Oke duidelijk :ok:

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Mol schreef:ik bemoei me altijd met de ruzzie hier in huis en buiens huis met met eigen honden ,ander blijf er niks over hier in huis of er buiten.

mol 8)

Zo sta ik er dus ook tegenover.

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Nu ik erover nadenk (na jou reactie mol) misschien grijp ik wel zo snel in omdat ik weet welke schade de honden elkaar aan zouden kunnen doen op het moment dat ik het laat gaan.

Afbeelding
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Ik denk ook dat dat een groot verschil is
Rassen die "vriendelijk" te boek staan die zullen niet zo snel zo fel worden als de wat "zwaardere" rassen

Ik heb hier 7 SBT's rond lopen en ik duld het hier ook niet dat er gevochten worden
Kijk een staff die kan ooit flink te keer gaan zonder er eigenlijk iets aan de hand is
Maar merk ik dat het menes word dan grijp ik echt wel in
Geen gezeik hier in huis

Dan heb ik ook nog eens 2 reuen, die tot een maand of 3 gewoon met elkaar omgingen
Nou is dat afgelopen
Ze negeren elkaar en staan niet constant te k* tten tegen elkaar en dat wil ik zo houden
Dus die 2 gaan niet meer samen los

Dan zijn ze hier dus ook altijd gescheiden als ik weg ben
Gewoon om het feit gaan ze knokken dat zitten er 7 op elkaar en dan kan ik hier echt een bloedbad aantreffen, daar pas ik voor

Sommige rassen kan je gewoon 5 reuen van bij elkaar gooien ( oke altijd uitzonderingen) en is er niets aan de hand

Maar met veel rassen zo als bv een bull mastiff of een staff of een dogo canario moet je dat gewoon niet doen
Omdat je weet dat dat fout gaat, en is het vandaag niet dan is het morgen

Mensen weten als het goed is wat voor soort ras je in huis hebt, leef daar dan ook naar
En ga niet denken van Pietje heeft ook al jaren 2 reuen zitten en dat gaat goed dus dat doe ik ook maar
Weet je verantwoording naar je ras toe , en neem dat ook
Er wordt genoeg geadviseerd hoe en wat
EN ga dan niet lekker de eigenwijs uithangen, als je een keer niet ingrijpt dan kan het te laat zijn

Je weet dat je rassen hebt die niet lekker los kunnen omdat ze sexe genoten wel wat kunnen doen, doe dit dan ook niet
Soms moet er iets ergs gebeuren willen mensen dit door krijgen

En laat mij dan maar een zeikerd zijn, waar de roedel misschien niet helemaal klopt . Maar ik hou van mijn honden, en zie ze graag het liefst heel
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nee, in principe grijp ik niet in.
Maar ik moet er bij vermelden dat hier ook niet echt gevochten wordt; weleens snauwen en grauwen, ook weleens dat het op vechten dreigt uit te lopen maar dit heeft zich tot nu toe altijd vanzelf opgelost. 1 van de 2 droop dan toch af.

Zou het echt vechten worden, tot bloedens toe, dan zou ik wel ingrijpen, maar tevens herplaatsing overwegen omdat het voor zowel mij als de honden geen leven is als ze op hun tenen moeten lopen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ja ik geef mijn honden wel de gelegenheid om elkaar te corrigeren maar ik moet eerlijkheidsgehalve wel zeggen dat ze nog nooit "echt" gevochten hebben.Tash is de enigste teef en die heeft het over de honden voor het zeggen,zij stuurt soms ook een reu weg om daar te gaan liggen,die vrijheid krijgt ze van ons en de reuen pikken dit ook van haar.Wij op onze beurt sturen haar wel eens weg als ze in de weg ligt en dat levert ook geen enkel probleem op.Orson onze vier jarige fila is de baas over de reuen en dat gaat prima Beau is daar helemaal oke mee en onze jongste fila houd zich er helemaal niet mee bezig,die laat zich door iedere hond afsnauwen en gaat nooit een confrontatie aan dus dat verloopt ook soepel.Met eten geef ik ze in ranghogere volgorde en krijgt ieder wel de kans om alleen rustig te eten.Laatst hadden wij een hond hier van een vriendin (reu) en die vond na een dag of twee het nodig om Orson weg te duwen om mij als eerste te begroeten,dit pikte Orson niet en heeft hem dat op een hondse manier verteld.Ook daar ben ik oke mee mits het natuurlijk helemaal uit de klauwen gaat lopen maar dat was niet aan de hand en de rest van de logeerpartij heeft de hond zich keurig aan de regels gehouden.Wij hebben regelmatig herplaatshonden tijdelijk in huis en ik moet zeggen dat dit altijd uitstekend verloopt.Wel doe ik als ik wegga de tijdelijke honden altijd apart maar ons eigen vierspan is gewoon bij elkaar.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Bij ons moest wel ingegrepen worden, omdat ze elkaar behoorlijk verwondden. We zijn zelfs bezig (geweest) met herplaatsen.
Op het moment gaat het eigenlijk heel erg goed, de jongste (Senna) is net loops geweest en ik heb het idee dat dat de verstandhouding verbeterd heeft.
Nu vliegen ze elkaar nog wel eens in de haren, maar ze houden ook vrij snel zonder bemoeienis van ons weer op.
AfbeeldingAfbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Buitenshuis, dus met andere honden word er direct ingegrepen als ik merk dat het de verkeerde kant op gaat.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
zereno
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door zereno »

maarre...hòe grijpen jullie dan in?
Ik heb 'maar' 1 hond thuis, maar kom natuurlijk wel buiten honden tegen. Als ze dan gaan vechten, grijp ik niet in maar loop door. Maar ik vraag me wel af wat ik moet doen als het tè heftig zou worden; hoe grijp je dan het beste in????
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

zereno schreef:maarre...hòe grijpen jullie dan in?
Ik heb 'maar' 1 hond thuis, maar kom natuurlijk wel buiten honden tegen. Als ze dan gaan vechten, grijp ik niet in maar loop door. Maar ik vraag me wel af wat ik moet doen als het tè heftig zou worden; hoe grijp je dan het beste in????
Bedoel je dan dat je de honden laat vechten en zelf alleen doorloopt? Want als honden écht vechten kan je wel door willen lopen, maar dat lukt je dan echt niet. Buiten dat feit is het van elke situatie afhankelijk. Als de andere eigenaar ook een beetje op zijn eigen hond let, en die durft los te maken(want daar ontbreekt het nog wel eens aan) dan is het nog wel een keer te doen.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

nou das leker dan 8O nee ff zonder dollen dat zou ik dus echt ff niet tof vinden,maar goed hoe grijp je in,tje is in elke situatie anders hier in huis is een brul voeldoende, buit wil dit ook wel werken ,zo niet dat grijp je ze alle 2 in hun kippen nek en mep je ze een keer met de koppen tegen elkaar bewijzen van,soms is het ff net iets harder tja nog maals ligt aan de situatie.

mol 8)
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hier mag wel gecorrigeerd worden onderling in huis, maar niet geknokt, dan grijp ik in. Gebeurt ook weinig overigens, maar een heel enkele keer krijgen de mannen het wel eens op de heupen en dan is het een paar daagjes, laten we zeggen, onrustig in huis. Je merkt het dan al als je binnenkomt. Grommerig, bedrukt sfeertje. En na een kleine explosie waarbij dan iedere hond even apart gezet wordt voor cooling down is het weer een klein jaartje rustig.
Buiten wordt er gewoon niet geknokt. Gebeurt het wel, dan grijpen we in principe in. Niet als het even uitvallen en doorlopen is, tussen twee honden zonder verder gaatjes en bloed. Dan laat ik het gaan, want dan is dat ook meteen duidelijk waar ze staan. Maar ook dat kan niet altijd vanwege hysterische baasjes. Maar als ze echt lelijk doen, dan graai ik ze van die andere hond. Ook dat komt gelukkig bijna nooit voor, dus dat scheelt. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Dingo schreef:Buitenshuis, dus met andere honden word er direct ingegrepen als ik merk dat het de verkeerde kant op gaat.
Hier dus ook . Met Zoë is dat vanzelfsprekend , en met mijn uitlaathond doe ik precies hetzelfde . Gelukkig luistert ze in zulke situaties goed naar mij . Als ik zie dat het niet spelen wordt , is het al hier komen , en met het balletje spelen . Misschien een beetje overdreven , maar goed , dat gedoe wat ik met Zoë heb wil ik niet nog eens met een hond , al is het maar mijn uitlaathond !
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Zoë grijp ik bij haar halsband en trek ik mee , of ik klem haar tussen mijn benen terwijl ik haar halsband vasthoud . Aangezien Zoë onderdanige teven pakt die niet willen vechten is dat genoeg .

Wat je moet doen als twee honden beide willen vechten weet ik eerlijk gezegd ook niet .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”