Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat zouden jullie doen? UPDATE

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

whoopy schreef:oké duidelijk, afleiden dus en dan afpakken. MAAR mag ik hem afleiden met een koekje? beloon ik dan zijn gegrom niet?
Als je afleidt beloon je niks...want je leidt hem af. Je gaat dus niet een koeje voor zijn neus staan hengelen als ie naar je staat te grommen! :mrgreen:
Het grommen vermijdt je..hij moet eerst weer vertrouwen krijgen dus als hij een bot heeft negeer je hem en gooit af en toe achteloos iets lekkers erbij..vanaf de afstand dat je dat kan zonder dat hij reageert met spanning..dus ook niet verstarren of de kop laag. Als hij eenmaal doorheeft dat er wat kan komen als je in de buurt bent zal zijn wantrouwen plaats maken voor nieuwsgierigheid en kan je de afstand verkleinen.

Afleiden is bv wegroepen en hem elders iets te doen geven en ondertussen moffel je zijn bot weg.
Hem even in de tuin laten en ondertussen zijn bot opruimen.
Ik neem aan dat je hem voor het slapen gaan nog uitlaat toch? Mooi moment dat je mannetje thuis even het bot wegneemt. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Eline* schreef:
whoopy schreef:oké duidelijk, afleiden dus en dan afpakken. MAAR mag ik hem afleiden met een koekje? beloon ik dan zijn gegrom niet?
Als je afleidt beloon je niks...want je leidt hem af. Je gaat dus niet een koeje voor zijn neus staan hengelen als ie naar je staat te grommen! :mrgreen:
Het grommen vermijdt je..hij moet eerst weer vertrouwen krijgen dus als hij een bot heeft negeer je hem en gooit af en toe achteloos iets lekkers erbij..vanaf de afstand dat je dat kan zonder dat hij reageert met spanning..dus ook niet verstarren of de kop laag. Als hij eenmaal doorheeft dat er wat kan komen als je in de buurt bent zal zijn wantrouwen plaats maken voor nieuwsgierigheid en kan je de afstand verkleinen.

Afleiden is bv wegroepen en hem elders iets te doen geven en ondertussen moffel je zijn bot weg.
Hem even in de tuin laten en ondertussen zijn bot opruimen.
Ik neem aan dat je hem voor het slapen gaan nog uitlaat toch? Mooi moment dat je mannetje thuis even het bot wegneemt. ;)
Werkt alleen bij honden die niet met bot en al naar buiten gaan :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Wij hebben altijd bij onze honden de botjes en speeltjes laten brengen. Regelmatig komt Conan zijn botje brengen zodat wij hem vasthouden en hij kan kluiven.

Misschien is het een idee om op een later tijdstip er een spelletje van te maken. Komt hij zijn botje laten zien. krijgt hij een koekje. na het koekje geef je zijn botje weer terug. Je kan het ook voor het eten doen. Botje brengen, meneer gaat eten en is zijn botje vergeten. Maar goed dit kun je alleen gaan doen wanneer hij niet denkt dat je zijn botje gaat afpakken (anders komt hij natuurlijk niet)

Dus eerst maar afleiden en zorgen dat wat het bot betreft jullie band weer een positieve inslag krijgt.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Onze Mo heeft het ook in zich om zeer bezitterig te zijn. Zelfs het water die ik meenam op een wandeling mocht geen andere hond van drinken. Alles waar Dot mee bezig was, wou zij hebben en was heel fel om het van haar af te pakken. Ik ben nu zo ver dat ik honden die ze kent ook iets lekkers mag geven :-D Toen ze een paar weken geleden een dagje uit ging logeren kreeg ze met de andere honden samen in de keuken haar eten, ze at haar eigen eten op zonder de andere honden in de haren te vliegen!!! Je kan je niet voorstellen wat er door mij heen ging toen ik dat hoorden

Hier een paar voorbeelden hoe ik het aangepakt heb. Ik ben diegene die bepaald wanneer en hoe zij dingen krijgt. Wanneer ze haar botje, eten en lievelings speeltje krijgt moet ze eerst zitten en wachten op mijn toestemming om ermee aan de gang te gaan. In het begin wanneer ze b.v het bot af moest geven, gaf ik haar iets anders in de plaats, dat is nu niet meer nodig. Ze heeft nooit naar mij gegromd, maar wanneer ik b.v. zag dat ze op punt stond om lelijk te gaan doen tegen een hond die we tegenkwamen in het park heb ik haar nooit op haar donder gegeven maar afgeleid en weggelokt van de situatie en gaf haar dan iets lekkers en prees haar de hemel omdat zij niet toegegeven heeft aan haar bezitterig en regelzucht. Mijn idee is dat honden sterk associatief werken en wanneer ik haar op zo'n moment op haar donder zou hebben gegeven dan zou ze andere honden met iets negatiefs gaan associeren.

Het zal nooit helemaal verdwijnen en af en toe kan het nog de kop opsteken wanneer b.v een hond te opdringerig doet wanneer ze een stok of een bal heeft, maar het is hanteerbaar geworden.

Hier een link waar je misschien nog wat aan hebt. http://k9deb.com/nilif.htm

Roosje
Afbeelding
kyrielle
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kyrielle »

gewoon ff een nieuwsgierig achtergrond vraagje; waar komt het eigenlijk vandaan, dat het normaal is dat een hond voer/bot/speeltje/enz. mag verdedigen tegen een ranghogere?

kyrielle
Rataplan
Zeer actief

kyrielle schreef:gewoon ff een nieuwsgierig achtergrond vraagje; waar komt het eigenlijk vandaan, dat het normaal is dat een hond voer/bot/speeltje/enz. mag verdedigen tegen een ranghogere?

kyrielle
Het heeft niets met rangen of standen te maken als je eenmaal iets hebt verovert in hondenogen mag je dat altijd verdedigen.

In vergelijk met wolven als er samen een dier wordt gedood dan is er wel een orde van wie als eerste iets mag eten. Heb je eenmaal je stuk verovert hebt loop je weg en gaan je het oppeuzelen dat staan ze dan niet meer snel af. Misschien een moeder aan haar pup maar verder meestal niet.
Wordt er iets in een hok van wolven gegooid (gevangenschap) dat is degene die er het eerste bij is de eigenaar komt er een ranghogere aan verdedigt de ranglagere wolf dit bot/vlees ook. Als hij zou moeten wachten en het over moet laten aan een hogere zou hij kunnen verhongeren.
Zo is het mij altijd uitgelegd ;)
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Rataplan schreef:
kyrielle schreef:gewoon ff een nieuwsgierig achtergrond vraagje; waar komt het eigenlijk vandaan, dat het normaal is dat een hond voer/bot/speeltje/enz. mag verdedigen tegen een ranghogere?

kyrielle
Het heeft niets met rangen of standen te maken als je eenmaal iets hebt verovert in hondenogen mag je dat altijd verdedigen.

In vergelijk met wolven als er samen een dier wordt gedood dan is er wel een orde van wie als eerste iets mag eten. Heb je eenmaal je stuk verovert hebt loop je weg en gaan je het oppeuzelen dat staan ze dan niet meer snel af. Misschien een moeder aan haar pup maar verder meestal niet.
Wordt er iets in een hok van wolven gegooid (gevangenschap) dat is degene die er het eerste bij is de eigenaar komt er een ranghogere aan verdedigt de ranglagere wolf dit bot/vlees ook. Als hij zou moeten wachten en het over moet laten aan een hogere zou hij kunnen verhongeren.
En toch waag ik het te betwijfelen...... :?

Ik leg toch wel een beetje een link naar rangorde hierin eerlijk gezegd. Een ranglagere hond zal volgens mij minder snel zijn eten of bot verdedigen naar een ranghogere hond dan omgekeerd (alhoewel dan die ranglagere het weer niet in zijn hersens zal halen om het te proberen af te pakken...... dus toch eienlijk ook weer rangorde).

Als een hond geen baknijd heeft en ineens zijn bot of speeltje tov de baas gaat zitten verdedigen, koppel ik het wel aan rangorde.
Niet als ze altijd al baknijd hebben gehad, want dat is in mijn ogen een ander verhaal.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

gisterenavond kwam ik thuis en was benieuwd hoe hij zo reageren omdat ik hem echt vreselijk op zijn lazer had gegeven. ik ben echt de hele avond met hem bezig geweest in de tuin en uitgeprobeerd of hij over ander spullen, eten etc etc ook bezitterig is maar nee, het is echt alleen dat bot geweest.

voorlopig koop ik maar ff geen bot en moet hij het maar met zijn kong doen :mrgreen: :mrgreen: daar stop ik ook altijd van alles in en dat gaat perfekt. ook bij zijn bak kan ik gewoon mee eten als ik wil :mrgreen: Orbis daarintegen mag niet bij zijn bak komen.

ik ga nu eerst heel veel oefenen met spullen naar me toe brengen en af te geven.

in ieder geval bedankt voor jullie meedenken :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
kyrielle
Vaste gebruiker

tja, het zal wel, dat van de wolven en het verdedigen van... (heb zelf trouwens ook andere dingen gehoord/gelezen trouwens), maar dan ben ik wel blij dat ik met mijn eigen 'simpele huishonden' te maken heb, die het niet in hun kop halen "hun" (MIJN) botje/kluifje of wat dan dan te verdedigen (er valt niks te verdedigen, da's dus ook heel simpel.)

enne... vind inderdaad ook dat het toch weer alles te maken heeft heeft met rangordes.
Het 'afleiden' (brokje/what so ever) noem ik anders; het belonen van ongewenst gedrag. En inderdaad; succes verzekerd (voor de hond)

Kyrielle
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

kyrielle schreef:tja, het zal wel, dat van de wolven en het verdedigen van... (heb zelf trouwens ook andere dingen gehoord/gelezen trouwens), maar dan ben ik wel blij dat ik met mijn eigen 'simpele huishonden' te maken heb, die het niet in hun kop halen "hun" (MIJN) botje/kluifje of wat dan dan te verdedigen (er valt niks te verdedigen, da's dus ook heel simpel.)

enne... vind inderdaad ook dat het toch weer alles te maken heeft heeft met rangordes.
Het 'afleiden' (brokje/what so ever) noem ik anders; het belonen van ongewenst gedrag. En inderdaad; succes verzekerd (voor de hond)

Kyrielle
Ook 'huishonden' kunnen dat gedrag vertonen, hoe lief ze ook zijn. Tirsa heeft het bij 'n enkel soort bot en ja, van mij krijgt ze die gewoon niet meer, er zijn genoeg andere dingen.
Diego
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diego »

Diego heeft dat een tijd gedaan bij zijn verse botten :roll:

Ik lees nu alle tips een beetje door, en eerlijk gezegd heb ik nooit gedacht aan ruilen ofzo.

Mijn mening in huis is dat niks van Diego of Shaina is. En ik dus ook ten alle tijden hun voer of botten of speeltjes mag wegpakken. Ik heb Diego dat van pup af aan geleerd en Shaina nu ook dat ik gewoon tijdens t eten en spelen de boel weg kan pakken.

Diego heeft in t begin nog wel s t lef gehad om te grommen naar mij als ik alleen al in de buurt van zijn bot kwam, dan is dat bot per direct van mij...........nu, nooit geen last meer! kan uit zijn bak eten als ik wil :mrgreen:

Ik hoef van mijn honden dus geen gegrom te horen als ze een bot hebben ofzo. Misschien doe ik t dan wel niet zoals t hoort, maar hier helpt t zeker weten.
Rataplan
Zeer actief

Stang schreef:
Rataplan schreef:

kyrielle

En toch waag ik het te betwijfelen...... :?

Ik leg toch wel een beetje een link naar rangorde hierin eerlijk gezegd. Een ranglagere hond zal volgens mij minder snel zijn eten of bot verdedigen naar een ranghogere hond dan omgekeerd (alhoewel dan die ranglagere het weer niet in zijn hersens zal halen om het te proberen af te pakken...... dus toch eienlijk ook weer rangorde).

Als een hond geen baknijd heeft en ineens zijn bot of speeltje tov de baas gaat zitten verdedigen, koppel ik het wel aan rangorde.
Niet als ze altijd al baknijd hebben gehad, want dat is in mijn ogen een ander verhaal.
Ja als je het zo bekijkt. Dan heb je het weer over het eerste geval. Hij ligt met een bot/hert/kippepoot en jij probeert een stukkie ervan te krijgen. De ranghogere eet eerst maar je kan het wagen om iets af te pakken maar dat zal hij verdedigen dus je kan een knauw krijgen.
In het tweede geval zijn de rollen omgedraaid hond vind iets lekkers, wil het opeten maar een ranghogere wil het afpakken dan mag je als hond zijnde verdedigen. Hij heeft het als eerste dus is het van hem.
Ik denk niet zo zeer dat het alles met rangorde te maken heeft. De ranglagere overleeft simpelweg zo niet. Als hij alleen maar afwacht tot er iets te eten komt.
Ik heb honden meegemaakt die als jij een commando aan hem gaf als ranghogere (tenminste dat was de bedoeling) je of negeerde of de strijd lichamelijk gelijk aangingen (dat kwam dan neer op je in arm te proberen te bijten of zelfs omhoog het bij je keel te proberen) maar gewoon een bot of iets anders dat ze hadden gevonden gewoon afgaven. Ranghoger was je dan kennelijk niet maar een bot mocht je pakken of de bak dat dan weer wel.
Goldie die wij in huis hebben gehad een periode zijn bak of bot was heilig er kon geen ander dier in de omtrek komen want hij spotte ze in zijn ooghoeken en vloog ze aan. Verder nooit problemen in opvoeding of onderling met andere dieren tot hij weer iets gevonden had en het met heel zijn leven verdedigde.
In het verleden kreeg iedereen toch het advies om maar vooral je hond te leren dat je zijn bak weg kan halen en zijn botje af kan pakken dat was opeens over :?en kwam dit omhoog.
Ik sta open voor ander inzichten hoor. Ik weet niet of Caroline het erg vind ;)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Diego schreef:Diego heeft dat een tijd gedaan bij zijn verse botten :roll:

Ik lees nu alle tips een beetje door, en eerlijk gezegd heb ik nooit gedacht aan ruilen ofzo.

Mijn mening in huis is dat niks van Diego of Shaina is. En ik dus ook ten alle tijden hun voer of botten of speeltjes mag wegpakken. Ik heb Diego dat van pup af aan geleerd en Shaina nu ook dat ik gewoon tijdens t eten en spelen de boel weg kan pakken.

Diego heeft in t begin nog wel s t lef gehad om te grommen naar mij als ik alleen al in de buurt van zijn bot kwam, dan is dat bot per direct van mij...........nu, nooit geen last meer! kan uit zijn bak eten als ik wil :mrgreen:

Ik hoef van mijn honden dus geen gegrom te horen als ze een bot hebben ofzo. Misschien doe ik t dan wel niet zoals t hoort, maar hier helpt t zeker weten.
Ja, dat is een manier en het werkt wel. Het probleem wat hier echter bij ontstaat is dat jij wel het bot kan afpakken, maar een ander niet.
Jij hebt hem geleerd dat hij niet mag grommen bij een bot, dat zal hij accepteren als jij hem op zijn kop geeft, alleen loopt er toevallig een kind, visite of wie dan ook, dan accepteert hij het hoogstwaarschijnlijk niet.

Dat is dus het nadeel van deze methode.

Ik vind bij echte baknijd de andere (ruil- of toevoegmethode) verstandiger. Heeft de hond echter geen baknijd, maar gromt ineens ''out of the blue'' bij een bot, dan kan ie van mij flink op zijn kop krijgen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Rataplan, wat je zegt klopt hoor. Eten is een primaire behoefte en als je niet eet ga je dood. Het verdedigen van voedsel staat dus niet per definitie gelinkt aan rangorde, wel aan competitief gedrag.
Competitie om eten is veelal gedrag wat aangewakkerd is door verkeerde benadering van de eigenaar of wat al aangewakkerd en beloond is in het nest. Maar al met al is het gewoon instinktief gedrag.
Ik word ook niet blij als iemand mijn biefstuk afpakt..of het nu een klein kind is of mijn baas..mijn biefstuk blijven ze af! :S
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Beauvanoux
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Beauvanoux »

dat heb ik laatst precies zo meegemaakt:
Beau had een bot gekregen wat hij voor het slapen moet inleveren Beau geeft altijd alles helemaal prima af, echt alles! behalve een bepaald bot. Nu, los deed hij niet goed, uiteindelijk wel maar ik wilde bot pakken en: grrrrrr. Ik dacht: jij bent mooi, ben niet bang voor jou, dus pakte het bot en....hap! :jank: Niet hard maar pakte me toch even subtiel in mijn hand. Uit reflex heb ik hem een behoorlijke schop gegeven, helaas.
Ik ben deze strijd nu voorlopig niet aangegaan en weet ook niet of ik dat ga doen (krijgt dat bot gewoon niet meer). Nog nooit heeft hij dit gedaan, maar het lijkt of beau even extra op zijn strepen wil staan omdat we een pup erbij hebben. Het was volgens mij een combinatie maar ik denk gewoon dat dat bepaalde bot niet geschikt is voor dit huis!
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Iedereen spreekt hier altijd over als roedelleider hondengedrag nabootsen...

Maar eten dat je gegeven hebt, moeten ze wel mooi terug afgeven. Dat is geen natuurlijk gedrag en omdat ze niet weten wat ze moeten doen, zoeken ze een mtehode. Eerst zal dat bv. weglopen zijn, dan grommen...

Mijn honden mogen hun eten "verdedigen". Zolang ik het nog kan afpakken als ik het echt wil, is het goed. Raya hef ik gewoon even met haar nek velletje omhoog als ik het echt wil hebben.

Yis verdedigt haar eten zelden of niet.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eerlijk gezegd snap ik dat botten en speelgoed afpakken ook niet zo goed.

Ik heb het nooit gedaan bij Kaya als pup en nu kan ik dus, als het echt noodzakelijk is, gewoon wat afpakken. Dat gebeurd dus maar zeer zelden en het liefst doe ik het inderdaad ook als ze even afgeleid is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Roosje
Zeer actief

Ik pak het ook niet af wanneer het niet echt nodig is en wanneer het wel nodig is dan geef ik ze vaak iets anders. Wanneer ik aan hun etensbak zit is het meestal om er wat nog bij te doen. Tegenover mij hebben mijn honden nooit baknijd getoond of lelijk gedaan met wat voor bot ook, het is zelfs zo erg dat ze met hun botten naar mij toekomen om ze vast te houden of ze op mijn voeten te leggen zodat ze niet wegschuiven :mrgreen: En Mo is soms zo knettergek dat ze mij haar botje aanbied :mrgreen: http://80.126.213.52/~roos/dotkom/image ... ng/13.html

Roosje
Afbeelding
Diego
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diego »

Stang schreef:
Diego schreef:Diego heeft dat een tijd gedaan bij zijn verse botten :roll:

Ja, dat is een manier en het werkt wel. Het probleem wat hier echter bij ontstaat is dat jij wel het bot kan afpakken, maar een ander niet.
Jij hebt hem geleerd dat hij niet mag grommen bij een bot, dat zal hij accepteren als jij hem op zijn kop geeft, alleen loopt er toevallig een kind, visite of wie dan ook, dan accepteert hij het hoogstwaarschijnlijk niet.

Dat is dus het nadeel van deze methode.

Ik vind bij echte baknijd de andere (ruil- of toevoegmethode) verstandiger. Heeft de hond echter geen baknijd, maar gromt ineens ''out of the blue'' bij een bot, dan kan ie van mij flink op zijn kop krijgen.
Ik snap wat je bedoeld :mrgreen: geef je ook helemaal gelijk! daarom zei ik ook dat ik dingen lees waar ik nooit bij stilgestaan heb :mrgreen:

Deze methode werkte hier prima, en ook anderen kunnen zijn botten of eten wegpakken (praat dan natuurlijk niet over wildvreemden) maar visite of kindervisite :-D De enigste die niet aan zijn eten kan komen is Shaina en die krijgt ook een knauw als ze niet opduvelt. Maar dat zijn de honden onder elkaar en dat mogen ze zelf uitzoeken.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

kyrielle schreef:enne... vind inderdaad ook dat het toch weer alles te maken heeft heeft met rangordes.

Kyrielle
Als jij denkt dat afleiden het belonen van ongewenst gedrag is, begrijp je het principe van afleiden niet. Ik vraag mij dan af hoe jij het zou aanpakken bij een hond die al baknijd vertoont?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

inmiddels een paar dagen verder. ff een update!!! :mrgreen:

het is dus niet alleen zijn bot waar hij link op wordt. gisteren heeft hij een nieuwe kong gekregen en daar reageert hij hetzelfde op. ook zijn voerbak maarrrrr niet continu. ik kan er gewoon met mijn hand in maar als ik naast hem ga staan en ik stoot met mijn been tegen zijn lichaam dan gromt hij. ook niet altijd.

hij vertoont raar gedrag (voor mij dan). als ik in de keuken sta en ben met iets bezig dan gaat hij van zijn brokken eten, pakt een paak brokken eet dat op rent naar mij springt een keer vlug tegen mij aan, rent weer terug naar zijn brokken, rent weer naar mij, springt weer tegen mij op

gisteren wilde ik de keuken uitlopen en ik heb tussen de keuken en de hal een traphekje. dus ik sta bij de traphekje gaat hij lelijk op mijn voet zitten doen en erin te bijten. ook als ik in de hal sta en naar de keuken loop en mij voet onder het traphekje stop gaat hij lelijk doen.

vanochtend ging ik de keuken weer uit en toen wilde hij vlug mee de hal in glippen maar dat mocht hij niet van mij dus hij zat met zijn kop tussen het traphekje en de muur en lelijk dat hij deed hahahah.

wat dus opvalt is dat hij het alleen maar in de keuken doet.

wat me ook opvalt is dat hij extreem veel blaft de laatste tijd
gisteren op de hondenshow ook. hij bleef maar blaffen. thuis als hij in de keuken zit ook. etc etc. ja iedereen zegt negeren maar dat valt niet altijd mee en ik heb ook buren waar ik rekening mee te houden heb.

kan je dit gedrag er echt uittrainen?

ik ben al heel veel met het commando los aan het trainen. en in principe doet hij dat best goed. het is al een hele kunst om hem het commando HIER te leren want hij ziet alles als een spel en blijft je uit staan te dagen. maar hij doet het steeds beter en buiten kan ik gewoon alles van hem af pakken.

pfff heb ik weer hahahahhaha. ik ken toch zoveel mensen met een bull maar niemand met zo'n maffe als ik hahahahahah. ik was gisteren toch echt wel ff uit mijn doen. ben best veel gewend maar zo erg als whooper nu heeft heb ik ook nog nooit meegemaakt en dan lig je daar best wakker van. maar goed, hij is mijn alles en ik ga ervoor.
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Roosje
Zeer actief

whoopy schreef:hij vertoont raar gedrag (voor mij dan). als ik in de keuken sta en ben met iets bezig dan gaat hij van zijn brokken eten, pakt een paak brokken eet dat op rent naar mij springt een keer vlug tegen mij aan, rent weer terug naar zijn brokken, rent weer naar mij, springt weer tegen mij op

gisteren wilde ik de keuken uitlopen en ik heb tussen de keuken en de hal een traphekje. dus ik sta bij de traphekje gaat hij lelijk op mijn voet zitten doen en erin te bijten. ook als ik in de hal sta en naar de keuken loop en mij voet onder het traphekje stop gaat hij lelijk doen.
Hij probeert hoe ver hij kan gaan met je. Pas je al wat rangorder regels toe? Wanneer je b.v zijn eten geef, laat je hem dan eerst zitten? Wanneer hij aandacht vraagt, negeer je hem dan, ook wanneer hij met een balletje komt om te spelen?
ik ben al heel veel met het commando los aan het trainen. en in principe doet hij dat best goed.
.

Misschien niet zo'n accent leggen op het loslaten van dingen, je maakt het waarschijnlijk een veel te belangrijk issue tussen jullie twee.

Mo is bezeten van tennisballen, gelukkig is het nu sterk verminderd. Omdat ze zo bezitterig kon zijn had ik in eerste instantie van ik ga niet beginnen met tennisballen omdat ik soms honden zie die tijdens het wandelen alleen maar aandacht hebben voor zo'n bal. Maar ja, Mo wist af en toe een bal van een andere hond af te pakken waar ze dan erg fel op was. Dus ik besloot om af en toe een tennisbal voor haar mee te nemen om er te leren mee om te gaan. Voordat ze hem krijgt moet ze eerst eerst zitten en even wachten en dan mag ze hem houden totdat we thuis komen. In het begin daagde ze me ontzettend uit met die bal, vergelijkbaar met het gedrag die Whooper nu toont, maar die bal moet ik helemaal niet, ik vind hem helemaal niet interessant 8O , ze mag hem voor mijn part houden. Dat is natuurlijk niets aan voor haar :mrgreen: , nu is ze zo ver dat ze af en toe de bal voor me los laat om hem weg te gooien en Dot mag er ook af en toe mee spelen :-)

http://80.126.213.52/~roos/dotkom/image ... fering.MPG

http://80.126.213.52/~roos/dotkom/image ... tching.MPG

Ik heb een geluk dat wanneer ik ze roep om ze aan de riem te doen, ze altijd komen, zelfs wanneer Mo haar bal heeft, daar maak ik dan ook geen misbruik van, ze mag hem houden totdat de halsbanden af gaan en na het loslaten krijgen ze een stukje kaas van me in de keuken. Het is nu zover dat ze de bal al uit haar bek laat vallen voor de deur ;)

Roosje
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Een praktijkvoorbeeld hier in huis van een ranglagere die z'n eten beschermt.

Malu is hier duidelijk de laagste in rang, ze stelt zich altijd onderdanig op naar m'n andere twee honden en krijgt zelfs af en toe nog een grom. In het bos loopt Molli haar bijvoorbeeld soms expres omver, alleen om even te tonen dat ze echt wel hoger staat.

De honden krijgen hier altijd tegelijk een varkensoortje oid. Molli (de DH) heeft deze altijd als eerst op en gaat dan bij de andere honden kijken wat er te halen valt. Bij Donna (de chihuahua en ranghoogste) probeert ze het niet eens om het af te pakken. Ook bij Malu gaat Molli altijd even kijken en ondanks dat Malu in normale situaties de ranglaagste is, laat ze Molli echt wel duidelijk weten dat dit haar lekkers is en niet van iemand anders. Dit soort situaties zijn ook de enige waarin Malu gromt, voor de rest komt er geen geluid uit haar. Molli respecteert ook haar waarschuwing en gaat op een afstandje liggen kijken. Als Malu ook maar even weg kijkt of zich omdraait is het lekkers van Molli. Donna, als ranghoogste, heeft iets meer speling en kan het lekkers een stukje van haar af leggen en nog steeds het recht hebben om het op te eten.

Ik pak geen eten van m'n honden af om mijn alpha-positie te bevestigen (sowieso is naar mijn mening al een regel die nergens op slaat), maar af en toe is het voor het welzijn van m'n honden weleens nodig dat ze iets af moeten staan. Gelukkig kennen ze het commando los en volgen ze dat tot nu toe nog altijd op, ook al is het soms met tegenzin...
kyrielle
Vaste gebruiker

kan ook een situatie zijn van; een ranghogere gaat geen conflict aan met een ranglagere (wie is dan de echte ranghogere/ranglagere?)

groetjes,
Kyrielle
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

whoopy schreef:inmiddels een paar dagen verder. ff een update!!! :mrgreen:

het is dus niet alleen zijn bot waar hij link op wordt. gisteren heeft hij een nieuwe kong gekregen en daar reageert hij hetzelfde op. ook zijn voerbak maarrrrr niet continu. ik kan er gewoon met mijn hand in maar als ik naast hem ga staan en ik stoot met mijn been tegen zijn lichaam dan gromt hij. ook niet altijd.

hij vertoont raar gedrag (voor mij dan). als ik in de keuken sta en ben met iets bezig dan gaat hij van zijn brokken eten, pakt een paak brokken eet dat op rent naar mij springt een keer vlug tegen mij aan, rent weer terug naar zijn brokken, rent weer naar mij, springt weer tegen mij op

vanochtend ging ik de keuken weer uit en toen wilde hij vlug mee de hal in glippen maar dat mocht hij niet van mij dus hij zat met zijn kop tussen het traphekje en de muur en lelijk dat hij deed hahahah.

wat dus opvalt is dat hij het alleen maar in de keuken doet.

wat me ook opvalt is dat hij extreem veel blaft de laatste tijd
gisteren op de hondenshow ook. hij bleef maar blaffen. thuis als hij in de keuken zit ook. etc etc. ja iedereen zegt negeren maar dat valt niet altijd mee en ik heb ook buren waar ik rekening mee te houden heb.

kan je dit gedrag er echt uittrainen?

ik ben al heel veel met het commando los aan het trainen. en in principe doet hij dat best goed. het is al een hele kunst om hem het commando HIER te leren want hij ziet alles als een spel en blijft je uit staan te dagen. maar hij doet het steeds beter en buiten kan ik gewoon alles van hem af pakken.

pfff heb ik weer hahahahhaha. ik ken toch zoveel mensen met een bull maar niemand met zo'n maffe als ik hahahahahah. ik was gisteren toch echt wel ff uit mijn doen. ben best veel gewend maar zo erg als whooper nu heeft heb ik ook nog nooit meegemaakt en dan lig je daar best wakker van. maar goed, hij is mijn alles en ik ga ervoor.
Hoe oud is Whooper nu? (kan even niet zo snel achterhalen of je dat al gezegd had ;) ) Want het klinkt echt als het gedrag van een jonge hond die probeert om alles naar zijn hand te zetten. Hij is duidelijk aan het kijken hoe ver hij kan gaan met je en hoeveel " centimeters " hij elke keer weer zichzelf kan toe-eigenen. Je geeft ook aan dat ie alles als spel ziet, oftewel hij vindt het allemaal niet zo heel belangrijk wat jij van hem wil. Dat zou je lekker door moeten blijven trainen. Dat wat jij wil ook hem iets oplevert. Dus vooral positief blijven belonen op het moment dat hij iets goed doet. Komt hij braaf op commando Hier, dan levert dat iets lekkers, een speeltje of een vrolijke stembeloning op.
Wat de keuken betreft, gewoon heel duidelijk zijn. Het is de ruimte waar jij bepaalt wat er gebeurt en niet hij. Heel duidelijk: NEE! zeggen. En telkens wanneer hij niet gek doet of niet gromt lekker belonen. Hij is braaf als hij jou de dingen laat bepalen. En maak het eten niet belangrijker dan dat het is, hij loopt nu dus aandacht te vragen middels het eten (brokje pakken, tegen je op springen) gewoon volledig negeren. Dat gedrag moet gewoon niks opleveren, dan laat hij het uiteindelijk.
Laat hem vertrouwen krijgen in het feit dat als jij bij hem staat terwijl hij staat te eten dat er dan niks gebeurt. Dat het zelfs misschien nog iets oplevert. Zelf heb ik dat getraind met Jackie door hem de helft van zijn eten te geven, hem dat te laten opeten, bakje oppakken, hem even aaien en zodra hij niet gromde kreeg hij de rest van zijn eten. Gromt hij wel, dan wachtte ik even 5 minuten, totaal geen aandacht en dan vraag ik zijn aandacht weer, is die positief? Even aaien en dan eten neerzetten.
Dat heeft bij Jackie geholpen om niet moeilijk te doen bij zijn etensbak, ik ben niet eng, ik ben niet bedreigend, hij verliest niks als ik erbij ben. Dat is wat je Whooper moet duidelijk maken. Maar voornamelijk dat hij niet de baas is. ;)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!!

het gaat nu hartstikke goed met whooper en hij heeft ook niet meer gegromd of lelijk of wat dan ook gedaan. ik ben veel met hem bezig in de keuken en ik merk dat hij mij nu echt als baas ziet.

hij probeert van alles uit natuurlijk maar dat is normaal.

Oja Roelfien, whooper is nu 14 maanden dus zit echt midden in zijn puberperiode al geloven sommige niet dat dit bestaat, nou ik merk het heel goed hoor :mrgreen:

ik kan wel een heel verhaal gaan neerschrijven hier maar ik kan alleen maar zeggen dat het op dit moment super met hem gaat. elke dag gaat het beter :ok:

nogmaals bedankt iedereen :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
kyrielle
Vaste gebruiker

hoi Inge,

een ranghogere gaat juist geen strijd aan met een ranglagere (conflict vermijden). da's een kenmerk van ee ranghogere. De 'sullen', die zich bv ook zonder te reageren laten berijden door een andere hond.
doen ze dat wel, dan zouden ze ingaan op een uitdaging van een ranglagere, waarmee ze hun ranghogere positie op het spel kunnen zetten.

groetjes

kyrielle
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

whoopy schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties!!!

het gaat nu hartstikke goed met whooper en hij heeft ook niet meer gegromd of lelijk of wat dan ook gedaan. ik ben veel met hem bezig in de keuken en ik merk dat hij mij nu echt als baas ziet.

hij probeert van alles uit natuurlijk maar dat is normaal.

Oja Roelfien, whooper is nu 14 maanden dus zit echt midden in zijn puberperiode al geloven sommige niet dat dit bestaat, nou ik merk het heel goed hoor :mrgreen:

ik kan wel een heel verhaal gaan neerschrijven hier maar ik kan alleen maar zeggen dat het op dit moment super met hem gaat. elke dag gaat het beter :ok:

nogmaals bedankt iedereen :ok:
Nou ja, hoe ze het ook noemen, een jongvolwassen hond, vooral reutjes, proberen echt wel uit hoe ver ze met je kunnen gaan. Geef ze een vinger en ze nemen je hele hand, dus die vinger ook niet geven, tenzij er positief gedrag aan vooraf gaat. ;)
Fijn dat het beter gaat. :ok: Wel volhouden hoor, want je bent er nog niet met die doerak. ;)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Zeker niet de strijd aangaan! en al zeker niet met honden die fysiek hoog belastbaar zijn. Leren ruilen is een zeer goede optie.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”