Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond en baas passen niet bij elkaar.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Hond en baas passen niet bij elkaar.
Er zijn mensen met honden die om uiteenlopende redenen eigenlijk niet goed bij elkaar passen. Te druk, te rustig, te dominant, te onderdanig, en zo zullen er nog wel wat zaken zijn.
Vaak ligt dit aan het niet voldoende weloverwogen kiezen van een hond die goed bij je past. Dit probleem had dus voorkomen kunnen worden.
Maar goed, de hond is er nu eenmaal, en er moet wat aan gedaan worden.
Wat kan iemand er nu aan doen om te zorgen dat hij/zij en zijn/haar hond beter met elkaar overweg kunnen?
Vaak ligt dit aan het niet voldoende weloverwogen kiezen van een hond die goed bij je past. Dit probleem had dus voorkomen kunnen worden.
Maar goed, de hond is er nu eenmaal, en er moet wat aan gedaan worden.
Wat kan iemand er nu aan doen om te zorgen dat hij/zij en zijn/haar hond beter met elkaar overweg kunnen?
- Hughy
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- sample
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar wat moet iemand nou die op de kursus ontdekt dat zijn hond hem duidelijk de baas blijft?
Er zijn van die knuffelbazen die het niet kunnen laten om de begrijpende en liefhebbende baas uit te blijven hangen, tegen beter weten in. Wat kan zo iemand nou doen om te voorkomen dat zijn/haar hond de deur uit moet?
Er zijn van die knuffelbazen die het niet kunnen laten om de begrijpende en liefhebbende baas uit te blijven hangen, tegen beter weten in. Wat kan zo iemand nou doen om te voorkomen dat zijn/haar hond de deur uit moet?
- sample
- Zeer actief
Ik denk dat je dan te kiezen hebt tussen twee kwaden. Je eigen houding ten opzichte van je hond aanpassen, ook al ligt dat wat ver van je natuur. Of je hond een baas geven die hem aankan.
Het lijkt mij dat je, als je chronisch je hond niet de baas kunt, je de lol er wel af hebt een keer. En zolang jij geen kans ziet je hond de baas te worden, gaat de situatie ook niet veranderen.......toch? Misschien is het in zo'n geval wel gewoon beter om een andere baas voor je hond te zoeken.
Het lijkt mij dat je, als je chronisch je hond niet de baas kunt, je de lol er wel af hebt een keer. En zolang jij geen kans ziet je hond de baas te worden, gaat de situatie ook niet veranderen.......toch? Misschien is het in zo'n geval wel gewoon beter om een andere baas voor je hond te zoeken.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt helemaal gelijk.
Maar waar het gaat om het veranderen van de eigen houding ligt denk ik het punt waar het mij om gaat.
Hoe doe je dat nou, het veranderen van jezelf van een knuffelbaas in een leidinggevende baas als het geven van leiding niet in je zit, zou je dan bvb. bij een psycholoog terecht kunnen?
Maar waar het gaat om het veranderen van de eigen houding ligt denk ik het punt waar het mij om gaat.
Hoe doe je dat nou, het veranderen van jezelf van een knuffelbaas in een leidinggevende baas als het geven van leiding niet in je zit, zou je dan bvb. bij een psycholoog terecht kunnen?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Soms is het niet negatief en dan ga je niet meer naar cursus en berust je erin. Of je ervaart het als negatief en dan moet je eraan gaan werken.Wil de hond schreef:Maar wat moet iemand nou die op de kursus ontdekt dat zijn hond hem duidelijk de baas blijft?
- sample
- Zeer actief
Daar durf ik geen stellig antwoord op te geven. Maar soms "baart oefening kunst". Soms moet je je iets "eigen" maken.
En dat kán je soms bereiken door het een poosje domweg gewoon te dóen en er niet over na te denken. En als het dan wérkt, zie je ineens dat de methode niet zo gek is. En zit het na een poosje zo in je systeem, dat je het vanuit je beleving/overtuiging doet. En niet meer omdat het opgelegd is.
Dus ik zou (als ik met dat probleem zat) naar cursus of hondentherapeut gaat. En dan klakkeloos opvolgen wat de expert zegt. Tenslotte werkte mijn eigen manier nÃet.....
En dat kán je soms bereiken door het een poosje domweg gewoon te dóen en er niet over na te denken. En als het dan wérkt, zie je ineens dat de methode niet zo gek is. En zit het na een poosje zo in je systeem, dat je het vanuit je beleving/overtuiging doet. En niet meer omdat het opgelegd is.
Dus ik zou (als ik met dat probleem zat) naar cursus of hondentherapeut gaat. En dan klakkeloos opvolgen wat de expert zegt. Tenslotte werkte mijn eigen manier nÃet.....

- sample
- Zeer actief
Wat ik trouwens uit eigen ervaring merk, is dat je uitstraling al een heleboel doet met je hond. Als jij je hond roept in de veronderstelling dat hij tóch niet komen gaat, lijkt het wel alsof de hond dat oppikt. En dús lekker niet bij je komt. Terwijl je, als je uitstraalt overwicht te hebben, zeker te zijn van jezelf, je hond daarop reageert.
En soms moet je misschien je doelen bijstellen, de lat wat lager leggen. Thoeft niet allemaal in 1x goed. Gedrag wat gedurende lange tijd "aangeleerd" is, krijg je er niet met een week of wat weer uit. dus als je je doelen met kleine stapjes stelt, hou je misschien nog wel een goed gevoel aan dingen over. Terwijl je, als je de lat te hoog legt, steeds teleurgesteld wordt. En die houding overbrengt op je hond.
Pffft, fylosofisch gelul allemaal eigenlijk
. Er kunnen zoveel oorzaken zijn. Ik weet het ook allemaal nie..........denk maar wat van me af 
En soms moet je misschien je doelen bijstellen, de lat wat lager leggen. Thoeft niet allemaal in 1x goed. Gedrag wat gedurende lange tijd "aangeleerd" is, krijg je er niet met een week of wat weer uit. dus als je je doelen met kleine stapjes stelt, hou je misschien nog wel een goed gevoel aan dingen over. Terwijl je, als je de lat te hoog legt, steeds teleurgesteld wordt. En die houding overbrengt op je hond.
Pffft, fylosofisch gelul allemaal eigenlijk

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je geen leiding kunt geven, kun je toch een hond commanderen. Het gaat om de manier waarop.Wil de hond schreef:Je hebt helemaal gelijk.
Geef je hele verhalen mee aan je hond of gebruik je 1 woord. Het is een techniek, zelfs kleine kinderen kunnen het.
- sample
- Zeer actief
Ja en ergens ook nee. Als je je gezag niet uitstraalt, het púúr een kwestie van woorden is en niet van daadkracht, denk ik dat het minder indruk maakt. Maarja, presenteer die daadkracht maar es als het niet vanuit je wezen komtAls je geen leiding kunt geven, kun je toch een hond commanderen. Het gaat om de manier waarop.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat denk ik ook, leiding geven is niet hetzelfde als kommanderen. Overwicht hebben is een kwestie van houding en uitstraling. Hoewel de manier van kommanderen daar ook weer een onderdeel van is. Maar niet het belangrijkste.sample schreef:Ja en ergens ook nee. Als je je gezag niet uitstraalt, het púúr een kwestie van woorden is en niet van daadkracht, denk ik dat het minder indruk maakt. Maarja, presenteer die daadkracht maar es als het niet vanuit je wezen komtAls je geen leiding kunt geven, kun je toch een hond commanderen. Het gaat om de manier waarop.
Hoe krijg je het nu zover dat je op je hond echt overkomt als meerdere?
Er wordt vaak erg gehamerd op het toepassen van allerlei rangorde-regeltjes. Die in sommige gevallen wél, en in andere weer niet werken. Iets wat weer samenhangt met uitstraling houding, vermoed ik.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben een knuffelbaasje en toch luisteren ze redelijk naar me. ( ik zeg redelijk omdat ik meer moeite heb dan mijn man). Mijn man heeft totaal geen moeite met ze maar die straalt waarschijnlijk wel iets uit. Toch knuffelt hij ook heel veel en verwent ze schandelijk.sample schreef:Ja en ergens ook nee. Als je je gezag niet uitstraalt, het púúr een kwestie van woorden is en niet van daadkracht, denk ik dat het minder indruk maakt. Maarja, presenteer die daadkracht maar es als het niet vanuit je wezen komtAls je geen leiding kunt geven, kun je toch een hond commanderen. Het gaat om de manier waarop.
Je moet alleen geen hele verhalen ophangen want dat snapt geen een hond en dan kun je denken dat de hond niet luistert. Ook verkeerd straffen/corrigeren kan hele nadelige gevolgen hebben.
Als je de hond alleen maar ziet als computer die geprogrammeerd moet worden, gaat het waarschijnlijk niet zo goed als dat je er ook nog liefde in stopt.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
je houding maakt en breekt. honden trappen niet in overdreven geschmier.
ik merk het zelf wekelijks. een paar dagen vliegen, me in mijn verlof weer met de mormels bemoeien en ik ben de eerste dag verbaasd over hun braafheid en op de laatste dag verzucht ik tegen man paul dat ik blij ben dat hij de krengen weer in het gareel mag brengen tijdens mijn afwezigheid.
maar ik word er beter in. zo langzaamaan. al doende leert men.
ik merk het zelf wekelijks. een paar dagen vliegen, me in mijn verlof weer met de mormels bemoeien en ik ben de eerste dag verbaasd over hun braafheid en op de laatste dag verzucht ik tegen man paul dat ik blij ben dat hij de krengen weer in het gareel mag brengen tijdens mijn afwezigheid.
- sample
- Zeer actief
Ik knuffel ook graag. Maar het één hoeft het ander niet uit te sluitenIk ben een knuffelbaasje en toch luisteren ze redelijk naar me. ( ik zeg redelijk omdat ik meer moeite heb dan mijn man).

Maar de band tussen jou en je hond optimaal houden, kost je misschien nog wel meer werk, dan je relatie goed houden. Die hond is namelijk gewoon hond. Reageert eigenlijk alleen op wat de omgeving doet. Jij dus.
En als jij hem de vrijheid geeft, nÃet naar je te luisteren, lok je jezelf in de val. Ik denk dat een verstandhoudingsprobleem vrijwel altijd in de baas zit. Dus zal de baas ook degene zijn die zich aan zal moeten passen. Een dominantere hond dan de baas, wil je denk ik niet in huis hebben. Dat lijkt me gevaarlijk.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Je filosoflult maar een eind weg joh.sample schreef:En soms moet je misschien je doelen bijstellen, de lat wat lager leggen. Thoeft niet allemaal in 1x goed. Gedrag wat gedurende lange tijd "aangeleerd" is, krijg je er niet met een week of wat weer uit. dus als je je doelen met kleine stapjes stelt, hou je misschien nog wel een goed gevoel aan dingen over. Terwijl je, als je de lat te hoog legt, steeds teleurgesteld wordt. En die houding overbrengt op je hond.
Pffft, fylosofisch gelul allemaal eigenlijk. Er kunnen zoveel oorzaken zijn. Ik weet het ook allemaal nie..........denk maar wat van me af

Daar zit wel wat in denk ik. De lat niet te hoog leggen, en proberen kleine stapjes te zetten, in plaats van steeds weer te struikelen.
Maar er zijn honden die je gewoon uitlachen

- sample
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
De meeste honden doen graag iets na. Dus je kunt de hond ook naar een voorbeeld laten kijken van een andere hond die hetzelfde moet doen en hoe die andere hond dan beloond wordt.sample schreef:Mee eens. Maar dan dus aan jou de taak om je hond van jóuw gelijk te overtuigen. En als dat niet in je eentje lukt, dan met hulp van een derde misschien? (hondentherapeut)Maar er zijn honden die je gewoon uitlachen als je begint te emmeren over een klein stapje
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is maar goed dat je in de omstandigheid verkeert dat Man Paul jouw gebreken in deze enigszins kompenseert, anders zag het er misschien een stuk minder fraai uit voor je.linlin schreef:je houding maakt en breekt. honden trappen niet in overdreven geschmier.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kán werken, maar niet als de peutsample schreef:Mee eens. Maar dan dus aan jou de taak om je hond van jóuw gelijk te overtuigen. En als dat niet in je eentje lukt, dan met hulp van een derde misschien? (hondentherapeut)Maar er zijn honden die je gewoon uitlachen als je begint te emmeren over een klein stapje

Je kunt dan natuurlijk vrolijk en vol goede moed op zoek gaan naar een andere peut

- sample
- Zeer actief
Ik heb cursus gevolgd bij een hondentherapeute. En dat is me geweldig goed bevallen. Geweldig mens, geweldige humor, geweldig inzicht in honden. Straight waar ze moet, lief in het algemeen.De meeste honden doen graag iets na. Dus je kunt de hond ook naar een voorbeeld laten kijken van een andere hond die hetzelfde moet doen en hoe die andere hond dan beloond wordt.
Zij heeft veel uitgelegd over lichaamstaal. Hoe je hond dat interpreteert. Hoe ontzettend vanzelfsprekend en makkelijk het kan zijn/worden, om je hond te laten reageren op je lichaam. Als je maar net de goeie bewegingen weet.
Ik denk dat je met een "ontspoorde" hond, vanaf het begin opnieuw moet opbouwen. En ook al is dat maar met een heel klein commandootje, elke gehoorzame reactie is er 1. Ook al kijkt je hond alleen maar naar je, op het moment dat je hem roept. Dat soort dingen breid je langzaam uit. En hoe meer dingen er goed gaan, hoe meer dat het zelfvertrouwen van de baas stimuleert. Je hóeft geen "harde" baas te zijn om overwicht op je hond te hebben. Dus zélfs de mensen die wat minder "dominant" van karakter zijn, kunnen prima de baas over een hond zijn. Als ze in ieder geval maar zeker zijn van zichzélf. En dát kun je leren.
- sample
- Zeer actief
Nee, de peut kan het niet in zijn/der eentje. Je zal zelf mee moeten helpen. En als je dat niet kan, als dat niet lukt, zul je misschien jezelf eens goed onder de loep moeten nemen. En je afvragen of je wel geschikt bent voor het houden van een hond. Misschien is dan een ander huisdier beter geschikt. En is je hond beter af bij iemand die ietwat steviger in zijn schoenen staat.Wil de hond schreef:Dat kán werken, maar niet als de peutsample schreef:Mee eens. Maar dan dus aan jou de taak om je hond van jóuw gelijk te overtuigen. En als dat niet in je eentje lukt, dan met hulp van een derde misschien? (hondentherapeut)Maar er zijn honden die je gewoon uitlachen als je begint te emmeren over een klein stapjevan je wordt.
Je kunt dan natuurlijk vrolijk en vol goede moed op zoek gaan naar een andere peut, maar je kunt helaas niet steeds maar weer blijven proberen, alsof het om bvb. een rij-examen gaat. Op een gegeven moment zijn er dingen die een peut ook niet meer kan regelen.
Maar wat is nou het precieze verhaal, Wil? Want ik proef hier een soort van achterliggende dinges.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Beetje achterdochtige inslag?Maar wat is nou het precieze verhaal, Wil? Want ik proef hier een soort van achterliggende dinges.
Er zijn zat mensen die beter een kat, konijn of kanarie zouden kunnen houden, maar helaas, ze hebben een hond die niet bij hun past en ze willen hem niet kwijt.
Ik ben gewoon benieuwd wat mensen hierover denken, en wat voor suggesties er komen. Het is tenslotte een vrij algemeen voorkomend verschijnsel, de onverenigbaarheid van karakters. Het houdt me bezig.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Kennisoverdracht is een eerste vereiste. Wat straal je uit naar je hond toe met je lichaamstaal? Wat is nou slimmer..je hond over de borst kriebelen of over zijn kop?
En nee, daarmee alleen kom je er niet. Het is een gevoel. Het gevoel dat jij de baas bent over en van je hond. Baas zijn van maakt je nog niet baas zijn over. En sommige mensen zijn gewoon te bang of te onzeker..die vliegen bij een grommetje van Fikkie in de gordijnen of ze vinden alles zielig, behalve de gaten in hun eigen handen.
Dat soort mensen kunnen beter een goed ander huis zoeken voor Fikkie.
En nee, daarmee alleen kom je er niet. Het is een gevoel. Het gevoel dat jij de baas bent over en van je hond. Baas zijn van maakt je nog niet baas zijn over. En sommige mensen zijn gewoon te bang of te onzeker..die vliegen bij een grommetje van Fikkie in de gordijnen of ze vinden alles zielig, behalve de gaten in hun eigen handen.
Dat soort mensen kunnen beter een goed ander huis zoeken voor Fikkie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar wat nou als ze dat niet willen?Dat soort mensen kunnen beter een goed ander huis zoeken voor Fikkie.
En toch willen bereiken wat voor hun eigenlijk niet is weggelegd. Baas zijn over hun eigen hond.
Hoe kun je iemand nou zover krijgen dat hij/zij echt inziet dat het de hoogste tijd is voor een grondige verandering van houding naar hun hond? Eigenlijk geef je hier al antwoord op, kennis-overdracht.

Wat jij aangeeft, het gevoel van baas zijn over je hond, dat is iets wat bij veel mensen volledig indruist tegen datgene wat zij eigenlijk willen. Een ouder-kind relatie, of iets in die geest. Zulke mensen hebben echt een wonderbaarlijke genezing nodig om te komen tot een inkeer.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Waarom denk jij mensen te moeten veranderen? Er zijn zat mensen die keihard lachen als Fikkie manlief van de bank afgromt. Tsja..en?Wil de hond schreef:En toch willen bereiken wat voor hun eigenlijk niet is weggelegd. Baas zijn over hun eigen hond.
Hoe kun je iemand nou zover krijgen dat hij/zij echt inziet dat het de hoogste tijd is voor een grondige verandering van houding naar hun hond? Eigenlijk geef je hier al antwoord op, kennis-overdracht.![]()
Wat jij aangeeft, het gevoel van baas zijn over je hond, dat is iets wat bij veel mensen volledig indruist tegen datgene wat zij eigenlijk willen. Een ouder-kind relatie, of iets in die geest. Zulke mensen hebben echt een wonderbaarlijke genezing nodig om te komen tot een inkeer.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki