Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet komen, als hij in zijn hok moet...Hoe op te lossen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Arko04
Vaste gebruiker

Niet komen, als hij in zijn hok moet...Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Arko04 »

Ik zit met het volgende "probleem":

Mijn hond gaat 's nachts wanneer ik naar bed ga altijd in zijn hok. Ik ga dan bij zijn hok staan en roep "hier". Hij weigert dan echter te komen. Voor de rest luistert hij behoorlijk goed.

Maar hoevaak ik hem ook roep hij blijft gewoon op een afstand zitten. Als ik dan uiteindelijk naar hem toe kom, loopt ie 'vrolijk' met me mee naar zijn hok, en gaat daar dan ook gewoon in.

Nu zit ik dus met het volgende dillema. Enerzijds is het het makkelijkst als ik gewoon even naar hem toeloopt, dan gaat ie zo zijn hok in.
Anderzijds lijkt het met niet de bedoeling dat ik naar hem toe loop. Dit in het kader van de alpha-positie (laagt loopt naar hoog toe). Maar als ik niet naar hem toe loop, komt ie gewoon niet.

Hoe los ik dit op? Ik zou echt zeer dankbaar zijn voor goede tips :ok:
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Probeer es om niet naast het hok te gaan staan, maar een stukje ervan weg. Dat hij niet het "kom hier" automatisch koppelt aan in zijn hok moeten. Roep hem vanaf een andere plek. Beloon hem als hij komt en begeleid hem rustig naar zijn hok.

Enne.......wat lekkers doet soms ook nog weleens wonderen. :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom moet hij in een hok? Je hebt hem uit het asiel toch? Misschien is hij behoorlijk anti-hok geworden en weet hij dat als je hem haalt er niks anders op zit dan mee te lopen.
Als hij echt in het hok moet zou ik het een positieve benadering geven en elke avond een heerlijk pensstaafje of ander lekkers in het hok te leggen en hem daarmee over te halen zelf in dat hok te gaan.

Liefst zeg ik, laat die hond toch lekker in de woonkamer op een fijne dikke doggybag de nacht doorbrengen. Hij is 8 en verdient een gezellige oude dag :ok:
Afbeelding
Arko04
Vaste gebruiker

Hij heeft heel zijn leven in een buitenhok gezeten... Hij is dus niet anders gewend. Daarom heeft het asiel, ons ook aangeraden om hem, wanneer hij alleen moet zijn ('s nachts ook dus), in een hok te plaatsen.
Bij zijn vorige baasjes is hij naar alle waarschijnlijkheid sowieso nóóít binnen geweest...

Dat met wat lekkers werkt dus ook niet. Heb al meermaals geprobeerd hem daar dan mee te lokken, maar dat werkt ook niet echt...

Het is verder niet zo dat hij negatieve associaties heeft met zijn hok. Zijn eten en drinken is er ook.
Bovendien gaat ie overdag ook wel eens "vrijwillig" in zijn hok liggen (op eigen initiatief dus).

Ik heb meer het idee dat hij 's avonds liever niet in zijn hok gaat, omdat hij weet dat ik dan naar bed ga, en dat hij dus geen aandacht meer heeft.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nou, dan zou ik het gewoon eens proberen om hem lekker los te laten 's nachts ipv in het hok! Wie weet gaat dat gewoon hartstikke goed!
Hok open laten staan, dat als hij erin wil liggen hij dat kan doen.

Gewoon proberen :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik moet zeggen dat ik ook niet zou komen als ze mij in een hok willen stoppen. :N:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Breng het hok naar hem toe :mrgreen:
Ach weet je, als jij er verder geen probleem mee heb dat je hem ophaald dan zou ik hem lekker gewoon zo meenemen als dat je nu doet alleen het commando hier weglaten.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik ben ook niet zo voor een hok, maar als het echt moet zou ik niet naast het hok hier gaan roepen, maar het commando *in je hok* aanleren.

Dat doe ik hier met naar binnen gaan vanuit de tuin. Ik ga dan in de tuin staan en zeg *naar binnen* (hoe logisch........... :smile: )en het zootje druppelt naar binnen........ :mrgreen: niet enthousiast, maar toch........... :19: het werkt........... :wink:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Arko04 schreef:Hij heeft heel zijn leven in een buitenhok gezeten... Hij is dus niet anders gewend. Daarom heeft het asiel, ons ook aangeraden om hem, wanneer hij alleen moet zijn ('s nachts ook dus), in een hok te plaatsen.
Maar blijkbaar is dat hok niet leuk. En waarschijnlijk is het ook nooit leuk geweest. Heb je geen zin om het anders te proberen?
AfbeeldingAfbeelding
Arko04
Vaste gebruiker

Maar blijkbaar is dat hok niet leuk. En waarschijnlijk is het ook nooit leuk geweest
Volgens mij vind ie het hok vooral niet leuk, omdat hij dan alleen moet zijn. Als hij gewoon in de woonkamer ligt, en ik in bed, is dat per saldo hetzelfde. Hij is ook alleen dan. Maar goed, dat weet hij natuurlijk niet.
Heb je geen zin om het anders te proberen?
An sich wel. Het probleem is echter wel dat ik gebonden ben aan de regels van mijn ouders. Ik woon namelijk nog thuis (student). Zij hebben graag dat hij in het hok gaat. Enerzijds, omdat het asiels dat aanbevool. Anderzijds omdat ik al eerder een hond heb gehad, die het complete bankstel kapotgebeten heeft :neenee:.

Maar goed, mijn ouders zijn een paar weken op vakantie. Dus ik zou het wellicht eens kunnen proberen of dat goed gaat...

Wellicht een goed idee ja :ok:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Arko04 schreef:Maar goed, mijn ouders zijn een paar weken op vakantie. Dus ik zou het wellicht eens kunnen proberen of dat goed gaat...

Wellicht een goed idee ja :ok:
Als het niet goed gaat dan hebben zij plots een verbouwd bankstel :U: :W: :U: en als het wel goed gaat dan heb jij een hond die lekker niet in een hok hoeft :ok: :ok: :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Luna moet dagelijks zo'n vijf keer naar haar hok, en dat lukt zonder problemen. Het heeft wel lang geduurd, dat wel, maar geleidelijk aan gaat het beter.

Ten eerste gebruik ik hiervoor ook een ander bevel dan "hier" of "kom" of wat dat ook. Ik gebruik "binnen" (maakt niet uit welk woord je gebruikt, maar niet hetzelfde bevel waarmee ze gewoon naar je toe moet komen). (Voor Luna is dit ondertussen ook uitgebreid, om op de les of bij het zoeken ergens binnen te gaan, maar da's al een stap verder)

Ik loop eigenlijk wel altijd mee. Dus ik ga niet eerst aan het hok staan maar 'verwittig' haar eigenlijk ("kom muis, we gaan binnen", met nadruk op binnen), en loop ondertussen richting hok. Ik heb snel gemerkt dat ze dit veel leuker vindt.

In de aanleerperiode gaf ik haar zo'n vijf minuten voor het binnengaan weinig of geen aandacht, en als ze dan binnen kwam, kreeg ze een uitgebreide knuffel- of massagebeurt. Op die manier leert ze dat er iets leuks volgt als ze binnengaat. Nu nog, nu ze het bevel kent, komt er een stevige knuffel als ze binnen is.

Eventueel kan je het verwittigen - naar het hok lopen - binnengaan met de bijhorende bevelen ook aan de lijn doen als je terugkomt van een wandeling bijvoorbeeld.

Oh, en wat ze ook wel weet te appreciëren: eens ze in het hok zit, en ik het hok op slot heb gedaan; is het opsluiten voor haar nogal "definitief". Als ik dan nog heel even een aaitje door de tralies geef, is ze rustiger.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
laeken
Zeer actief

Als ik dit zo lees heb ik nog meer moeite met honden in een hok. :jank: Ze willen het niet eens als ze niet anders gewend zijn. Elke keer een gedoe om die hond tegen zijn zin in mee in dat hok te krijgen. Mijn hond loopt graag mee de huiskamer in :ok:
Afbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

MARC_S schreef:Als ik dit zo lees heb ik nog meer moeite met honden in een hok. :jank: Ze willen het niet eens als ze niet anders gewend zijn. Elke keer een gedoe om die hond tegen zijn zin in mee in dat hok te krijgen. Mijn hond loopt graag mee de huiskamer in :ok:
Het is helemaal geen gedoe om Luna in haar hok te krijgen, ik leg het nu zo uit om het hele leerproces duidelijk te maken. Ik hoef nog maar richting het hok te lopen en ze gaat zonder problemen mee (en daar is geen getrek of gesleur aan te pas gekomen hoor). Net zoals voor jouw hond binnen in huis zijn plekje is, is voor Luna haar hok haar veilige plekje. Als het haar te druk wordt, of ze voelt zich niet goed (ze is erg lang ziek geweest, wandelt ze zelf naar haar hok. Dat is (naast haar bench in de auto) ook de enige plaats waar ze wil eten, dus ze moet er zich toch veilig voelen.

Maar sorry, ik ga :offt: . :wink:
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

MARC_S schreef:Als ik dit zo lees heb ik nog meer moeite met honden in een hok. :jank: Ze willen het niet eens als ze niet anders gewend zijn. Elke keer een gedoe om die hond tegen zijn zin in mee in dat hok te krijgen. Mijn hond loopt graag mee de huiskamer in :ok:
Dan zou Merlin ook bij jou passen :mrgreen: beest is met geen mogelijkheid in zo'n gekke bench te krijgen :smile: :smile: :smile:
Ik moet er erg om lachen omdat met alle dieren hier zo is.
De kinderen ook trouwens :roll: die willen ook niet in een box :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Angus
Vaste gebruiker

Re: Niet komen, als hij in zijn hok moet...Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Angus »

Arko04 schreef:Anderzijds lijkt het met niet de bedoeling dat ik naar hem toe loop. Dit in het kader van de alpha-positie (laagt loopt naar hoog toe).
:neenee:

Om te beginnen mag je deze vergeten! :mrgreen:
Hoog loopt net zo makkelijk naar laag als andersom. (kijk een keer een wolven-docu). De houding telt wel mee, de richting niet.
Je kan ook niet alles puur in verband brengen met rangordes, er spelen altijd leerprocessen mee. Er zijn zelfs ontzettend veel honden die braaf hun commando's opvolgen terwijl ze sky-high boven hun baas staan, simpelweg omdat ze daarmee een frolic kunnen verdienen, (maar dat is hier niet aan de orde).

Als jouw hond kan kiezen tussen alleen blijven of niet zal hij waarschijnlijk kiezen voor niet. Het is niet voor niets een sociaal levend dier.
Best logisch dus dat hij liever niet in zijn hok gaat.

Wat je moet proberen is om het hok zo leuk te maken dat het alleen blijven minder belangrijk wordt. Dat zou je kunnen doen door hem er iets heel lekkers (varkensoor :balon1: ) in te geven.
De vraag is of je een beloning kunt vinden die sterker is dan de "straf", alleen in het hok. FF testen dus!
Hoe harder je schreeuwt, hoe slechter hij hoort.
Arko04
Vaste gebruiker

Nou, ik heb het vannacht dus geprobeerd. Om hem gewoon in de woonkamer te laten slapen.
Dat was dus bepaald geen succes! :neenee:
Hij heeft continu lopen te piepen en blaffen. Ik heb het een kwartier genegeerd, maar hij bleef maar door gaan. Toen ben ik dus naar beneden gegaan, en toen was hij weer gewoon stil. Ging gelijk liggen. Dit proces heeft zich enkele malen herhaald. Elke keer als ik boven was begon hij te piepen en/of blaffen. Ik kwam er vanochtend trouwens achter dat hij 2 deurknoppen van de kast er afgebeten heeft :roll: maar het bankstel is nog volledig in tact :ok:.

Iig, na een uurtje of anderhalf heb ik besloten om hem toch maar 'gewoon' in zijn hok te plaatsen. Ik zetten de deur open, en hij liep er al heen, zonder hem überhaupt te roepen... :19: :denken:
laeken
Zeer actief

Arko04 schreef:Nou, ik heb het vannacht dus geprobeerd. Om hem gewoon in de woonkamer te laten slapen.
Hij heeft continu lopen te piepen en blaffen. Ik heb het een kwartier genegeerd, maar hij bleef maar door gaan. Toen ben ik dus naar beneden gegaan, en toen was hij weer gewoon stil. Ging gelijk liggen. Dit proces heeft zich enkele malen herhaald. Elke keer als ik boven was begon hij te piepen en/of blaffen. Ik kwam er vanochtend trouwens achter dat hij 2 deurknoppen van de kast er afgebeten heeft :roll: maar het bankstel is nog volledig in tact :ok:.

Iig, na een uurtje of anderhalf heb ik besloten om hem toch maar 'gewoon' in zijn hok te plaatsen. Ik zetten de deur open, en hij liep er al heen, zonder hem überhaupt te roepen... :19: :denken:
Nou dan laat hem maar in zijn hok voortaan :wink: Doordat je een paar keer naar beneden bent gegaan heb je hem geleerd dat hij net zo lang moet piepen en slopen tot je komt. Je had eigenlijk niet moeten reageren op zijn gemier en dan was het misschien na een dag wel weer goed geweest. Ik denk dat je hond toch een vorm van verlatingsangst heeft. Ik zou daar op trainen en hem ook kortere periodes in dat hok doen. Geef hem daar lekkers en verwen hem daar. Maak het hok positief en bouw het langzaam op. Leer hem dat je altijd weer terug komt en reageer nooit op geblaf of gepiep van je hond, dan leer je hem jou te roepen nl en dat kan hij lang en heftig volhouden :wink: Waarschijnlijk is het nieuwigheid in je huis, nieuwe baas en dus is de hond nog licht onzeker over alles. Hij is echt verlaten door zijn vorige baas en dus heeft hij alle reden om nerveus te worden als hij alleen wordt gelaten in een hok.

Succes met oefenen :ok:
Afbeelding
Arko04
Vaste gebruiker

Doordat je een paar keer naar beneden bent gegaan heb je hem geleerd dat hij net zo lang moet piepen en slopen tot je komt
Ja daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in... :roll: Daarom ben ik ook niet gelijk na 5 minuten al naar beneden gegaan. Maar na een dik kwartier had ik het echt wel gehad. Kwartier lijkt niet lang, maar dat is het wel in zo'n situatie.
Als mijn hond blaft, gaat dat namelijk gepaard met de nodige decibellen. En ik heb ook nog buren, zie je... :evil:
Gelijk toen hij in zijn hok lag, was ie muisstil. Het langzaam opbouwen is opzich niet zo nodig denk ik.
Zoals ik al aangaf, is hij gewend hele dagen in zijn hok te zitten, vanuit zijn vorige eigenaren. Ik heb vrijdag ook de hele dag gewerkt, en toen heeft hij ook hele tijd in zijn hok gezeten. Was geen enkel probleem. Volgens de buren heeft ie geen kick gegeven.
Dat is het nu net, als hij in zijn hok ligt is er niks aan de hand. Alleen het er in gaan... Maar goed, daar ga ik aan werken.
Ik zal de tips/adviezen die hier gegeven zijn, zeker ter harte nemen :ok:
Angus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Angus »

Arko04 schreef:Hij heeft continu lopen te piepen en blaffen.
Arko04 schreef:Ik kwam er vanochtend trouwens achter dat hij 2 deurknoppen van de kast er afgebeten heeft
Dit zou best eens kunnen duiden op scheidings- of verlatingsangst (overigens 2 verschillende dingen!)

Misschien is hij dus helemaal niet zo gewend aan alleen blijven als dat je verteld is of spelen er hele andere factoren mee. Als je slim bent laat je hier eens een deskundige naar kijken, want als dit zo is, is het goed te therapie-en, maar tot die tijd absoluut geen pretje voor je hond.
Hoe harder je schreeuwt, hoe slechter hij hoort.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

duidelijk is ie erg ongelukkig wanneer je hem uit zijn ritme haalt, laat lekker.

ik heb hier zelfs een pup van 18 weken (die hier nog maar 2 weken is) die al naar zijn kennel rent wanneer ik hem roep en erbij zeg in je kennel, vol lol springt ie er dan in, met als gevolg dat de kennel een metertje door de kamer schuift.

wanneer je zelf met je houding al aan gaat geven - daar gaan we het weer - probeer zelf eens al stoeiend met hem richting hok te gaan en hem er dan van dichtbij in te sturen, geef dan niet het commando hier, maar kennel of hok.

doe dat een paar keer op een dag, wanneer ie eten krijgt bv. en niet alleen wanneer jij daarna naar bed gaat of weg gaat, dan is de lol er gauw af. doe het ook wanneer je aan het spelen bent met hem, ga juist in de buurt van het hok spelen en gooi zijn speeltje er eens in met het commando kennel, en roep hem gelijk wanneer ie het speeltje in zijn bek heeft en ie nog in het hok is.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

MARC_S schreef:
Arko04 schreef:Nou, ik heb het vannacht dus geprobeerd. Om hem gewoon in de woonkamer te laten slapen.

Nou dan laat hem maar in zijn hok voortaan :wink: Doordat je een paar keer naar beneden bent gegaan heb je hem geleerd dat hij net zo lang moet piepen en slopen tot je komt. Je had eigenlijk niet moeten reageren op zijn gemier en dan was het misschien na een dag wel weer goed geweest. Ik denk dat je hond toch een vorm van verlatingsangst heeft. Ik zou daar op trainen en hem ook kortere periodes in dat hok doen. Geef hem daar lekkers en verwen hem daar. Maak het hok positief en bouw het langzaam op. Leer hem dat je altijd weer terug komt en reageer nooit op geblaf of gepiep van je hond, dan leer je hem jou te roepen nl en dat kan hij lang en heftig volhouden :wink: Waarschijnlijk is het nieuwigheid in je huis, nieuwe baas en dus is de hond nog licht onzeker over alles. Hij is echt verlaten door zijn vorige baas en dus heeft hij alle reden om nerveus te worden als hij alleen wordt gelaten in een hok.

Succes met oefenen :ok:
Wij hebben ook veel te vlug gereageerd op het gejank en geblaf van Luka 's avonds.
Twee avonden hebben we moeten doorbijten, geen pretje als de kids naar school moeten 's morgends, maar na twee dagen was het over.
sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”