Wil de hond schreef:Niekie schreef:Wil de hond schreef:Er zijn mensen met honden die om uiteenlopende redenen eigenlijk niet goed bij elkaar passen. Te druk, te rustig, te dominant, te onderdanig, en zo zullen er nog wel wat zaken zijn.
Vaak ligt dit aan het niet voldoende weloverwogen kiezen van een hond die goed bij je past. Dit probleem had dus voorkomen kunnen worden.
Maar goed, de hond is er nu eenmaal, en er moet wat aan gedaan worden.
Wat kan iemand er nu aan doen om te zorgen dat hij/zij en zijn/haar hond beter met elkaar overweg kunnen?
Ik heb hier zelf ervaring mee. Gevallen voor de charmes van een mormeltje, 8 weken oud. Te weinig gelezen, helemaal niet naar karakter gekeken.
Mijn eerste hond, waarmee ik lekker wilde knuffelen en wandelen. Nog nooit van rangorde gehoord. En daar was Doerak. Een terriertje in hart en nieren met een eigen wil en de intentie om hogerop te komen. Ik gaf hem onvoldoende leiding en hij leek zijn kansen te zien. Moeilijk was het in het begin, want ik was inderdaad meer geschikt voor een wat onderdaniger hondje, een hondje waar ik niet zo "streng" voor hoefde te zijn.
Maar ik wilde Doerak niet kwijt, want hij was wél mijn maatje.
Hard werken dus, om mijn eigen houding te veranderen.
Ik ben ruim een jaar met Doerak naar gehoorzaamheidscursus geweest, heb de nodige boeken gelezen, veel op het forum gevraagd, met andere hondenbezitters gesproken, me gewoon verdiept in het fenomeen hond. Dat gedaan wat ik eigenlijk had moeten doen vóór ik een hond kreeg. En nu? Het is gelukt, ik heb een heerlijke hond aan Doerak. Mijn maatje. Het is een lieverd geworden. Nog steeds een terriertje met een duidelijke eigen wil, maar wel eentje die weet wat zijn plekje is, zonder dat dit zijn eigenwijze karakterje heeft beinvloed. Hij luistert aardig en is gewoon een lekker beest. Ik kan hem overal vanaf sturen (eerst niet....) zonder mokken en hij is klaar met uitproberen.
De eerste paar keer dat Doerak naar mij gromde ben ik daar erg van geschrokken. Dit heeft hij gevoeld en daardoor werd hij zekerder en zekerder, dit gedrag leverde hem immers iets op. Het werkte!
Het is dan heel moeilijk om dit gedrag te doorbreken. Ik heb toen ook erg veel gehad aan reacties op dit forum. Onder andere de opmerking (ik denk van Eline...) "het ergste wat je kan overkomen is een paar gaatjes in je hand" is me bijgebleven. Op een gegeven moment ging ik ook écht zo denken en langzamerhand is het gedrag van Doerak veranderd.
Wat goed van je dat je dit allemaal voor elkaar gekregen hebt!
Heeft het jou veel moeite gekost om inderdaad je hele manier van denken óver en omgaan mét je hond te veranderen, heb je nooit moeilijke momenten doorgemaakt waarin je met je gevoel in de knoop zat?
Jawel, absoluut Wil. Want wat jij ook ergens in het topic zegt is denk ik waar; volgens mij is het maar gedeeltelijk mogelijk jezelf boven je begrenzingen uit te werken. Ik kan niet dominanter worden dan ik ben. Ik kan alleen zo dóen, maar je bent het of je bent het niet. Dus ik heb zeker wel momenten gehad dat ik met mijn gevoel in de knoop zat. Ik zou Doerak voor geen miljoen hebben ingeruild voor een onderdanig exemplaar, laten we dat voorop stellen. Maar feit blijft dat het zo strak houden van de touwtjes eigenlijk niet bij me past. Ik doe het en ik kan het, maar ik had het leuker gevonden als het niet nodig was geweest. Aan de andere kant; wat heb ik er nu een plezier van.
En nu heb ik geen problemen en moeilijke momenten meer. Doerak is opgegroeid tot een zelfverzekerde, maar stabiele hond die weet wat zijn plekje is. En ik zie toch ook veel voordelen in een wat dominanter karakter ten opzichte van heel onderdanige of wat bange honden; Doerak heeft nog nooit gevochten, is nog nooit gegrepen. Simpelweg omdat hij zekerheid uitstraalt. Ook het herstel na schrik, de onbevreesdheid. Dat heeft veel voordelen.
Maar Wil, ik denk dat alles goed is gekomen doordat Doerak klein is. Echt waar! Als Doerak een Rottweiler was geweest was het heel anders geweest.
Want dat natuurlijke overwicht heb ik niet, daar ben ik heel eerlijk in. Bij mij is de knop omgedraaid, omdat ik op een gegevent moment gewoon ging inzien dat ik van een Jack Russelltje van 6 (oke 7

) kilo toch écht weinig te vrezen had. Na eerder aarzelend ingrijpen op gegrom heb ik gewoon doorgepakt. Dan maar gaatjes, dacht ik. Groot kan de schade nooit zijn. Bij een grote hond had ik dat nooit met veel zelfvertrouwen kunnen doen.