Niekie schreef:Martin schreef:
Een deemoedig hondje kunnen we allemaal opvoeden, maar een zelfzekere dominante reu opvoeden ,en een goed overwicht hebben moet je toch wel het een en ander in huis hebben hoor, daarom zitten de asiels ook zo vol.
Oei, hier ben ik het echt niet mee eens, Martin. Een deemoedig hondje kan zeker niet iedereen opvoeden. Volgens mij is een deemoedig hondje in verkeerde (te dominante/ongeduldige/weinig zachtaardige) handen doodongelukkig. Dat wordt geen blije hond hoor. Net als dat een dominante hond het beste op zijn plek is bij een dito baas geldt dit ook voor een deemoedige hond....
Ho ho.

Ik geloof dat je hier de plank misslaat. Overwicht hebben op je hond heeft namelijk niets te maken met ongeduldig en weinig zachtaardige handen of te dominant zijn. Dus dit slaat echt nergens op. Dit zou betekenen dat ik niet met een onderdanig hondje op zou kunnen schieten omdat ik een presa canario hebt en dus niet zachtaardige handen

.
Met ongeduld kom je zoizo al nergens. En als een mastino of een fila hebt schiet het ook niet op om losse handjes te hebben. Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld erbij. Overwicht hebben op je hond komt omdat jij je grensen stelt en daaraan vasthoud. Consequent zijn en laten merken dat jouw grensen niet overschreden worden door niemand. Een onderdanige hond gaat daar dan niet in die mate overheen dat je het fysiek moet rechtezetten.
Martin en mol hebben niet het overwicht op hun hond omdat ze ongeduldig en hardhandig zijn (volgens mij dan) maar omdat ze weten welke karakters ze in huis hebben en daar hun gedrag op aanpassen.
Volgens mij verwar jij repect hebben met bang zijn voor. En ik ben van mening dat als jij van nature met honden om kan gaan je ook met een deemoedig hondje kan omgaan, je ook met een bange hond kan omgaan omdat je je aanpast aan de behoeften van de hond.
Ware leiderschap (ook onder honden) kenmerkt zich niet door overdreven dominant, agressief en lichamelijk geweld. Maar kenmerkt zich juiste door grensen en het behouden van deze grensen. En de ene hond accepteert de grensen de ander heeft een grommetje nodig en weer een ander moet op een wat meer overtuigende manier overtuigd worden.
Tuurlijk heb je persoonlijke voorkeuren. Ik houd ook meer van de zelfverzekerde hond die tegen een stootje kan een beetje tegengas vind ik wel leuk maar dit betekent niet dat ik en onderdanige hond geen thuis kan bieden.
Uiteindelijk komt het dan toch neer bij de juiste keuzes maken. Maar ik geloof wel dat iemand die van nature of dit aangeleerd heeft met honden kan omgaan met elke hond kan omgaan. Alleen betekent het dat je bij de ene hond wat meer van jezelf moet opofferen dan bji de andere.