Niekie schreef:Martin schreef:
Nou ,als je nu eens kijkt naar de catagorie "Blufkonten"(en daar zijn er heel veel van) dat zijn labiele honden eigenaren die een zo stoer mogelijke hond hebben aangeschaft om hun ego op te schroeven omdat zij totaal niet beschikken over een karakter of wat dan ook , de honden die daar wonen veroorzaken de meeste ongelukken, want als de hond gaat uitproberen , heeft de hij al snel door , dat er qua karakter of overwicht niet veel zit bij het baasje, de rest kun je zelf invullen.
Daarmee wil ik zeggen , dat een deemoedig hondje meer kans heeft om bij een goede baas terecht te komen dan een zelfzekere dominante hond, want daar zijn de meeste(niet dominante) mensen niet tegen opgewassen, en loopt meestal verkeerd af, lees het verhaal van Ruud maar.
Martin, helemaal mee eens hoor. Een deemoedig hondje heeft absoluut meer kans om bij een goede baas terecht te komen dan een zelfzekere
dominante hond, omdat daar simpelweg veel minder mensen geschikt voor zijn!
En het is ook absoluut waar dat wanneer het fout gaat met een hond die zich de baas voelt en onvoldoende leiding krijgt, het ook écht fout gaat. De gevolgen zullen dan ernstig zijn.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen; we hebben het hier nu een beetje over de uitersten. Natuurlijk is een Alfa-hond voor verreweg de meeste mensen ongeschikt en zijn de gevolgen bij een rangordeprobleem niet te overzien. Maar ik denk wél dat je over het algemeen meer te vrezen hebt van een hond die angstagressie vertoont (dus niet gewoon een deemoedig hondje zoals jij beschrijft, maar echt een bange hond) dan van een hond die aardig zelfverzekerd is en een redelijk dominant karakter heeft (mits niet té natuurlijk en mits er geen rangordeproblemen zijn). Een bange hond staat zo instabiel in het leven en zal mijns inziens gewoon veel eerder bijten. Een zelfverzekerde hond is stabieler, niet schrikkerig en kan veel beter omgaan met bijvoorbeeld onverwachte bewegingen e.d.
Ja, daar kan ik het mee eens zijn, vooral als deze (bange)honden bij baasjes terecht komen die helemaal geen kaas hebben gegeten van het wezen van de hond, vooral kleine kinderen zijn hier veelvuldig slachtoffer van , want bange honden zullen niet snel de hoogste in rang bedreigen , maar wel de laagste , en dat zijn meestal de kleine (kruipende en fixerend kijkende) kinderen.
maar als het zelfde hondje vroeg genoeg bij een (dominante)verstandige baas terecht zou komen (zoals Jessy) kan het heel anders uitpakken dan in het eerste geval, jessy kwam hier met vier maanden bij ons als een al behoorlijk gebroken, onzeker ,schrikkerig, en snel van zich af bijtend hondje, en de eigenaar/fokker kon haar toen al niet meer de baas, en liep ook volledig uit de hand, mijn D.A. kent mij goed en weet hoe ik met honden omga en heeft met de eigenaar bemiddeld om van Jessy afstand te doen en bij ons te plaatsen, en dat is gebeurd, en ik kan je vertellen dat was een hele klus, temeer naar later bleek dat Jessy trauma`s had en niet zo`n paar ook, en dat gaat zoals je weet nooit meer over, en ook nu nog heeft ze (als wij daar geen rekenig mee zouden houden) daar nog steeds last van, ik bedoel maar , waar komt zo`n stakker terecht???