Baily schreef:hoe oud is je pup. Ik denk dat je verwachtingen iets te hoog gespannen zijn, reken maar op een jaar voordat alles een beetje rolt, en dan begint pas het uitbouw werk van echt goed luisteren.
Hoe meer druk je erop zet vooral bij een pup, hoe slechter het gaat. Ook hoe chagarijniger je zelf wordt, des te minder plezier zal de pup er aan hebben om de dingen goed te doen. Ze voelen het haarfijn aan als je er de pest in hebt, al loop je met een big smile.
Laat die pup gewoon pup zijn en wees blij met de dingetjes die wel goed gaan. Het gaat als je volhoud vanzelf beter.
En als het dan eindelijk goed gaat dan krijg je de puberteit, die niet bestaat bij honden, maar dat geeft voor mij aan dat er een periode komt dat de grenzen verlegd gaan worden. Altans dat probeert de hond. Dus veel succes, veel geduld en vooral veel plezier. Dat werkt het beste.
Mijn pup is drie maanden oud.
Ik laat haar uiteraard flink pup zijn, ik zit haar ook niet de hele dag te drillen ofzo... kom nou.
Ik laat haar overdag met de riem uit en probeer dan het trekken af te leren door telkens stil te staan en haar. Zodra ze naar me toe komt of als ze naast me loopt spreek ik haar bemoedigend aan. Dit doe ik vervolgens 10 minuten en ga dan weer huiswaarts of aan de riem of los, waarbij ze ff flink mag uitrazen. Probleem is alleen dat als ze weer zo'n hyperactief moment heeft, ze alles weer vergeten is... Maar goed dat is begrijpelijk. 's Avonds laat laat ik haar meestal los uit, tenzij het flink regent.
Ik speel ook regelmatig met haar en probeer ook spelenderwijs haar commando's te leren, wat voorals nog goed gaat (binnen, buiten is een ander verhaal).
Maar goed... sofar, so good.
Groetjes