Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy netjes links laten lopen zonder getrek

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Alan
Vaste gebruiker

Puppy netjes links laten lopen zonder getrek

Ongelezen bericht door Alan »

Het wil hier niet echt vorderen :cry2:
Vorige week was het getrek al verdwenen, maar het is weer terug gekomen en niet eruit te krijgen...
Ze lijkt niet meer door te hebben dat als ze trekt ze geen poot verder vooruit komt en daardoor dat interessants wat verder op ligt pas veel later kan onderzoeken. Probleem is ook dat ze continu afgeleid wordt, dus wel weer iets anders interessants in de buurt ziet. Het is ook zeer lastig om haar naar de uitgangs positie te lokken en daar te houden.
:jank:

Hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie pup het eindelijk goed deed?

Alan
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

We hebben er een aantal keren op getraind in de hondenschool.
Thuis heb ik het van in het begin geprobeerd.
Luka wil niet naast me lopen of dichtbij.
Luka loopt altijd rechts van me.
Hij trekt wel niet hevig aan zijn lijn, maar wil altijd haantje de voorste zijn.
En ik krijg het er niet uit. :cry2:
Sanneke

Ps : ik heb een hele nare ervaring met de hondenschool, maar er zullen er vast wel goeie zijn in jouw beurt, is leuk voor jou en voor je hond om samen te leren.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Re: Puppy netjes links laten lopen zonder getrek

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Alan schreef:Hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie pup het eindelijk goed deed?

Alan
Nooit :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Alan
Vaste gebruiker

Net weer uitgelaten. Gelukkig flinke verbetering gezien. Ze was ook net wakker, dus minder actief... Denk dat het weer een van die hyperactieve momenten van haar is, dat mij ff bijna de moed in de schoenen deed zinken.

Groetjes
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

hoe oud is je pup. Ik denk dat je verwachtingen iets te hoog gespannen zijn, reken maar op een jaar voordat alles een beetje rolt, en dan begint pas het uitbouw werk van echt goed luisteren.

Hoe meer druk je erop zet vooral bij een pup, hoe slechter het gaat. Ook hoe chagarijniger je zelf wordt, des te minder plezier zal de pup er aan hebben om de dingen goed te doen. Ze voelen het haarfijn aan als je er de pest in hebt, al loop je met een big smile.

Laat die pup gewoon pup zijn en wees blij met de dingetjes die wel goed gaan. Het gaat als je volhoud vanzelf beter.

En als het dan eindelijk goed gaat dan krijg je de puberteit, die niet bestaat bij honden, maar dat geeft voor mij aan dat er een periode komt dat de grenzen verlegd gaan worden. Altans dat probeert de hond. Dus veel succes, veel geduld en vooral veel plezier. Dat werkt het beste.
Alan
Vaste gebruiker

Baily schreef:hoe oud is je pup. Ik denk dat je verwachtingen iets te hoog gespannen zijn, reken maar op een jaar voordat alles een beetje rolt, en dan begint pas het uitbouw werk van echt goed luisteren.

Hoe meer druk je erop zet vooral bij een pup, hoe slechter het gaat. Ook hoe chagarijniger je zelf wordt, des te minder plezier zal de pup er aan hebben om de dingen goed te doen. Ze voelen het haarfijn aan als je er de pest in hebt, al loop je met een big smile.

Laat die pup gewoon pup zijn en wees blij met de dingetjes die wel goed gaan. Het gaat als je volhoud vanzelf beter.

En als het dan eindelijk goed gaat dan krijg je de puberteit, die niet bestaat bij honden, maar dat geeft voor mij aan dat er een periode komt dat de grenzen verlegd gaan worden. Altans dat probeert de hond. Dus veel succes, veel geduld en vooral veel plezier. Dat werkt het beste.

Mijn pup is drie maanden oud.

Ik laat haar uiteraard flink pup zijn, ik zit haar ook niet de hele dag te drillen ofzo... kom nou.
Ik laat haar overdag met de riem uit en probeer dan het trekken af te leren door telkens stil te staan en haar. Zodra ze naar me toe komt of als ze naast me loopt spreek ik haar bemoedigend aan. Dit doe ik vervolgens 10 minuten en ga dan weer huiswaarts of aan de riem of los, waarbij ze ff flink mag uitrazen. Probleem is alleen dat als ze weer zo'n hyperactief moment heeft, ze alles weer vergeten is... Maar goed dat is begrijpelijk. 's Avonds laat laat ik haar meestal los uit, tenzij het flink regent.

Ik speel ook regelmatig met haar en probeer ook spelenderwijs haar commando's te leren, wat voorals nog goed gaat (binnen, buiten is een ander verhaal).

Maar goed... sofar, so good. ;)

Groetjes
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Alan schreef:
Baily schreef:hoe oud is je pup. Ik denk dat je verwachtingen iets te hoog gespannen zijn, reken maar op een jaar voordat alles een beetje rolt, en dan begint pas het uitbouw werk van echt goed luisteren.

Ik laat haar uiteraard flink pup zijn, ik zit haar ook niet de hele dag te drillen ofzo... kom nou.
Ik laat haar overdag met de riem uit en probeer dan het trekken af te leren door telkens stil te staan en haar. Zodra ze naar me toe komt of als ze naast me loopt spreek ik haar bemoedigend aan. Dit doe ik vervolgens 10 minuten en ga dan weer huiswaarts of aan de riem of los, waarbij ze ff flink mag uitrazen. Probleem is alleen dat als ze weer zo'n hyperactief moment heeft, ze alles weer vergeten is... Maar goed dat is begrijpelijk. 's Avonds laat laat ik haar meestal los uit, tenzij het flink regent.

Ik speel ook regelmatig met haar en probeer ook spelenderwijs haar commando's te leren, wat voorals nog goed gaat (binnen, buiten is een ander verhaal).

Groetjes
Ja, ik kan je heel goed begrijpen hoor. Met mijn hond heb ik ook gedacht dat het nooit zou gaan lukken. En je zult nog veel dipjes krijgen. Maar neem maar van mij aan dat dat heel normaal is en dat iedereen zo'n tijd heeft gehad. Er zijn mensen die een hond hebben die opgevoed lijkt geboren, nou ik kan je uit de droom helpen. Dat is niet zo. Maar het verschil is ook dat de ene hond snel afgeleid is en zoals je al zegt hyperactief en de andere heeft weer een grote will to please. Zo'n hondje leert voor zijn plezier lijkt het wel.

En als ervaringsdeskundige :pffff: :mrgreen: wat betreft een hyperactieve hond kan ik je aanraden om hele korte periodes te oefenen. Want de aandacht kan er maar kort bij gehouden worden. Bij een pup zowiezo al.

En juist bij een pupje die zo actief is kun je niet teveel verwachten. Straks is ook jouw pup rustig en gehoorzaam. Als je maar de vriendelijke consequente GEDULDIGE ;) baas blijft.
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Uhhhh, hoe oud is je pup? :p:

Trekken aan de riem. Ach.....
In de bekende omgeving trekt Rossi niet. Mits we geen andere honden tegen komen en ik zijn aandacht kan vasthouden. :roll:
Ergens anders dus wel.
Hij is bijna 2.
Ach, en we zijn nog steeds aan het cursussen....
ik denk toch dat wij als baas iets fout doen. ;)
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

maak hem gek van een speeltje .
telkens als je gaat wandelen maak je hem gek en als je de deur uitgaat
laat je het speeltje zien en steekt het onder jouw oksel zodat ie jouw altoijd moet aankijken . heeft ie het na 2min goed gedaan laat je het speeltje vallen zodat hij een beloning krijgt zonder druk of zonder enige straf :ok: probeer het maar . het werkt :-D
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

scooby doo schreef:maak hem gek van een speeltje .
telkens als je gaat wandelen maak je hem gek en als je de deur uitgaat
laat je het speeltje zien en steekt het onder jouw oksel zodat ie jouw altoijd moet aankijken . heeft ie het na 2min goed gedaan laat je het speeltje vallen zodat hij een beloning krijgt zonder druk of zonder enige straf :ok: probeer het maar . het werkt :-D
Ach ach als het toch eens zo gemakkelijk was,
die van mij wordt de 23ste van deze maand 22 maanden, maar trekt als een gek door zijn easy walker heen hoor.
Alles wat voor hem ligt is hardstikke interesant.
Ik denk er nu over om zijn gewone halsband maar weer aan te doen, ben altijd bang dat hij de EW kapot trekt terwijl ik een drukke weg over wil steken, bah moet er niet aan denken.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Alan schreef:Mijn pup is drie maanden oud.
Ah gosj Alan. Het kind is 12 weekjes. (en volgens mij heb je nog een golden ook, of niet?). Laat haar even lekker haar dolle momenten hebben. Dat hoort bij pup-zijn. Dat hoort ook bij grote-honden zijn eigenlijk.
Als ik een pup van 12 weken keurig links naast zijn baasje zie lopen, dan krijg ik echt rillingen hoor. Die 2 van mij nu lopen meestal wel keurig mee, maar het kan ook zomaar zo zijn dat de ene iets lekkers ruikt en de ander nog niet helemaal wakker is. Fungeer ik als trekpop daartussen dus. Prima, zolang het handelbaar is voor mezelf.
Het blijven hondjes, geen afgestelde masjientjes ;)
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Baily schreef:
Alan schreef:

Groetjes
Ja, ik kan je heel goed begrijpen hoor. Met mijn hond heb ik ook gedacht dat het nooit zou gaan lukken. En je zult nog veel dipjes krijgen. Maar neem maar van mij aan dat dat heel normaal is en dat iedereen zo'n tijd heeft gehad. Er zijn mensen die een hond hebben die opgevoed lijkt geboren, nou ik kan je uit de droom helpen. Dat is niet zo. Maar het verschil is ook dat de ene hond snel afgeleid is en zoals je al zegt hyperactief en de andere heeft weer een grote will to please. Zo'n hondje leert voor zijn plezier lijkt het wel.

En als ervaringsdeskundige :pffff: :mrgreen: wat betreft een hyperactieve hond kan ik je aanraden om hele korte periodes te oefenen. Want de aandacht kan er maar kort bij gehouden worden. Bij een pup zowiezo al.

En juist bij een pupje die zo actief is kun je niet teveel verwachten. Straks is ook jouw pup rustig en gehoorzaam. Als je maar de vriendelijke consequente GEDULDIGE ;) baas blijft.
Moet zeggen dat ik het helemaal met Baily eens ben. Korte momenten blijven beter hangen, dan het continue drillen op het 'strak volgen'. Dat kan en mag je van een pup niet verwachten. Als je bv. 5 min. per dag alleen op het volgen oefent, heb je later als hij 7 a 8 mnd. is veel meer profijt van je werk. Stan heeft met 7 mnd. pas geleerd goed te volgen en dan heb je nog altijd de prikkelgevoelige situaties (rennende kinderen, langsrazende honden etc.), waar ik nu nog op aan het trainen ben.
Vooral de Golden is daar erg gevoelig voor en ik denk dat je zeker op latere leeftijd daarmee nooit uitgetraind bent.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

links lopen? :?

dat kennen de mormels niet, hoor.

gewoon aan het riempje lopen en niet sleuren? dat kennen ze wel. maar dat hoeft toch niet per se links te zijn?
Alan
Vaste gebruiker

Tja, ieder heeft zo zijn/haar ambities. Aangezien DE leeftijd om iets aan je hond te leren tussen de 3-6 maanden is, probeer ik uiteraard zo ver mogelijk te komen naar wat redelijkerwijs haalbaar voor ons is. Mocht het blijken dat het niet lukt, pech gehad. Maar goed, niet aan de riem trekken en veilig de straat over steken zijn toch wel een van de dingen die ik haar geleerd wil hebben in deze periode. En uiteraard zoveel mogelijk op een goede wijze blootstellen aan nieuwe dingen en geluiden om eventuele latere fobieen te voorkomen. Alle extra's is mooi meegenomen.

Alan
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Alan schreef:Tja, ieder heeft zo zijn/haar ambities. Aangezien DE leeftijd om iets aan je hond te leren tussen de 3-6 maanden is, probeer ik uiteraard zo ver mogelijk te komen naar wat redelijkerwijs haalbaar voor ons is. Mocht het blijken dat het niet lukt, pech gehad. Maar goed, niet aan de riem trekken en veilig de straat over steken zijn toch wel een van de dingen die ik haar geleerd wil hebben in deze periode. En uiteraard zoveel mogelijk op een goede wijze blootstellen aan nieuwe dingen en geluiden om eventuele latere fobieen te voorkomen. Alle extra's is mooi meegenomen.

Alan
Ik zou zeggen dat je gewoon moet blijven oefenen, maar de lat voor je pup niet te hoog moet leggen. Dat niet trekken en leren zitten bij een oversteek, krijg je echt wel voor elkaar, hoor. Maar wat ik probeer te zeggen, is dat het voor een pup zo ontzettend belangrijk is om je traininkjes positief te houden en niet proberen commando's 'af te dwingen', want dan loopt zijn koppie over gewoonweg omdat hij die druk niet aankan. Heb plezier en geduld in wat je je pup aanleert, dan zal je zien dat er heel wat mooie extraatjes bijkomen. ;)
missquarter
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door missquarter »

Onze pup is ook drie maanden.
Hij loopt nu netjes mee aan de riem totdat.........er kinderen te horen zijn, fieters voorbij komen, er een blaadje opwaait....en nog veel meer. :mrgreen:
Meestal loopt hij iets schuin achter me eerst links, dan rechts en dan weer links. Soms ook voor mijn voeten van links naar rechts, je breekt soms echt je nek bijna.
Maar toch ben ik wel tevreden hoe hij het doet hoor. Als hij trekt blijf ik staan tot het lijntje weer ontspannen is, het werkt (nog :mrgreen: ) wel, dus dat houd ik vol.
De rest komt met de tijd! ;)
Groetjes,

Sandra en een poot van onze Grote Zwitser Chevy!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

links lopen moeten ze van mij allemaal, is ook makkelijk omdat daar de struikjes zitten als ze aangelijnd uitgelaten worden. Ze hoeven alleen op het veld met trainen strak te volgen, op straat niet. Ze mogen me niet over straat sleuren maar ze hoeven niet strak naast me te lopen alleen als ik het zeg maar dat is alleen als er een andere hond aan komt of kinderen andere mensen etc. Maar ik laat ze bijna nooit aangelijnd uit... ga bijna altijd naar het bos waar ze los kunnen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”