Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hulp gevraagd... oa bijten.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Blake
Vaste gebruiker

hulp gevraagd... oa bijten.

Ongelezen bericht door Blake »

sinds woensdag hebben mn vriend en ik een hond uit het asiel, we wisten dat hij dominant is naar andere honden(hebben hem daarom laten castreren) en dat hij wrsch nooit echt heeft geleerd hoe hij met andere honden om moet gaan. vooral reuen kan hij niet normaal tegen doen, en iedere hond die groter is dan hijzelf, of die hem uitdaagt die wil hij pakken.

de afgelopen 2 maanden gingen we 2x per week met hem wandelen(we zaten middenin een verhuizing en konden hem dus niet eerder in huis nemen) en tijdens al die wandelingen heeft hij zich perfect gedragen, er gingen dan vaak vrienden van ons mee, met andere asielhonden, wel namen we altijd teefjes mee omdat hij zich naar reuen dus vervelend gedraagt, maar het ging altijd prima.

zondag loopt mn vriend over straat en komt kennissen tegen, die aaien onze hond, en daarna laten ze hun hond er even bij, dat is een heel onderdanig golden retriever teefje, ze kwam al bijna kruipend naar hem toe, en ze snuffelden wat aan elkaar, en ineens bijt hij in haar oor
resultaat: 4 hechtingen in het oor

Ik was er zelf niet bij, maar ik kan er niet bij waarom hij een onderdanig teefje bijt, terwijl hij alle andere keren probleemloos met teven om kon gaan
Het enige wat ik kan bedenken ik dat hij aan de riem zat en het teefje los liep, maar ook dat hebben we eerder meegemaakt en nog nooit heeft hij zoiets gedaan naar een teefje

en het vreemde komt nog

later op die dag bij het wandelen, weer met mn vriend alleen, ik moest helpen bij het tuigpaardenconcurs, rent hij er ineens vandoor richting een aangelijnd teefje, maar toen mn vriend riep, kwam hij meteen terug, en besteedde geen aandacht meer aan die andere hond

's avonds gingen mn ouders met hun 2 ridgebacks(6 jarige reu en 2 jarig teefje, 2 drukke honden, die vooral samen veel grommen en blaffen tijdens het spelen) wandelen, en wij zouden me blake meegaan
voor de zekerheid een muilkorfje omgedaan, ja je mot iets, we wilden niet het risico lopen dat er weer een hond werd gebeten, en blake moet toch leren dat hij normaal met andere honden om kan gaan.

maargoed, alle3 de honden los in het bos, de 2 RR komen op blake af, en zn haren gaan meteen allemaal omhoog staan, maar na wat snuffelen, lagen zn haren weer plat en gingen ze met zn 3en rondrennen.

tijdens het gespeel wist hij zn muilkorf(was ietsjes te groot, was van de ridgeback reu) van zn bek af te schuiven, maar ten lag hij samen met de reu in het water, naast elkaar, dus we hadden zoiets van oke, als hij had willen bijten had hij dat nu wel gedaan

dus de muilkorf afgedaan, en de 3 honden hebben samen gespeeld, gezwommen, stokken gehaald etc etc
mn vader riep ze alle3 naar zich toe, alle3 gingen ze netjes naast elkaar zitten en hij gaf ze een koekje, helamaal niets aan de hand!

ineens tijdens het spelen, stopt het teefje en blokkeert blake, ze gaat tegenover hem staan, zet haar haren omhoog, begint te blaffen en te grommen, laat haar tanden zien

en blake doet helemaal niets terug....

terwijl hij normaal juist fel reageerd als een hond dominant of uitdagend naar hem doet

iemand enig idee wat er in het koppie van deze hond omgaat? een onderdanig teefje bijt hij, en een hond die dreigt naar hem daar blijft hij gewoon rustig tegeover staan.

blake is zelf een kruising labrador, van 1 jaar en 8 maanden, heeft 9 maanden in het asiel gezeten, was afgestaan ivm tijdgebrek.

we willen zsm naar een goede cursus met hem, niet alleen voor de gehoorzaamheid(hij kent nu alleen zit en af, met wat moeite) maar ook om hem te leren hoe hij met andere honden om moet gaan etc, weet er iemand een goede cursus omgeving bergeijk/eersel eventueel kan in veldhoven/eindhoven ook.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Dat hij nu reageert op teven kan te maken hebben met het feit dat hij gecastreerd is. Dit is een vaak gehoorde klacht van gecastreerde reuen.

Dat hij het teefje heeft gegrepen kan inderdaad komen door de riem. Het is ook niet verstandig om 2 vreemde honden aan de riem kennis te laten maken.

Het feit dat hij onder de indruk is van een teef kan.

Je moet er wel rekening mee houden dat je de hond kan laten wennen aan honden maar dat een hond die niet goed kan opschieten met honden niet een hond wordt die je zomaar in een park los kan laten. je moet er rekening mee houden dat deze hond lelijk blijft doen tegen andere honden.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

het klinkt mij een beetje als angst agressie, tegen een onderdanige hond wel durven, die kan hij wel aan..een hond die opstaat laat hij gaan...dat durft hij niet, een onzekere hond...
Blake
Vaste gebruiker

het zou idd kunnen dat hij onze ridgeback niet durfde te bijten, omdat die ee formaatje groter is, en flink stond te dreigen

maar in het asiel heeft hij een hele dominante grote reu ook gebeten

en normaal als we met hem aan de riem wandelen, en hij ziet een grote hond, dan gaan zn haren omhoog staan, kleinere honden negeert hij

dus dat is weer precies het tegenovergestelde, daarom vond ik het zo vreemd

verder vond ik het ook superdom van mn vriend om terwijl onze hond aan de riem zat een vreemde hond die losliep, aan elkaar te laten snuffelen, maargoed ik was er zelf niet bij

hij geeft niet echt de indruk dat hij een hekel heeft aan andere honden, hij was gisteravond met de ridgebacks volop aan het spelen, en ook tijdens de wandelingen die we samen met andere asielhonden maakten, reageerde hij helemaal niet vervelend op die andere honden
dat hij niet met reuen overweg kan wisten we, omdat hij die dus in het asiel had gebeten, maar tegen teefjes heeft hij nog nooit eerder vervelend gedaan

hij is nu 3 weken geleden gecastreerd, dus misschien dat het nog daarmee te maken heeft.

voorlopig gaan we wat vaker samen emt de ridgebacks wandelen, zodat hij toch leert om te spelen met andere honden, en zien we een andere hond, dan gaat hij gewoon weer aan de riem, we laten hem nu nml alleen maar los als we zeker weten dat er geen andere honden in de buurt zijn
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik proef toch echt een onzekere, jonge hond........ niet weten hoe hij zich zelf staanbaar moet maken...idd dit trainen door hem met andere honden te laten is zeer goed, maar........wel met honden die jij kent.....waarvan jij weet hoe ze zijn,........
Blake
Vaste gebruiker

ik denk idd hetzelfde als jij, hij is jong en vrij onzeker, en verdedigd zichzelf daarom terwijl het helemaal niet nodig is

onze ridgebacks zijn erg druk, blaffen en grommen veel naar elkaar, daar snapte blake niets van
omdat ik weet hoe druk en lomp de ridgebacks zijn, had ik uit voorzorg blake dus gemuilkorfd, om te voorkomen dat hij uit angst of onbegrip weer zou bijten
maar het ging perfect, ook zonder muilkorf

ik hoop dat hij op deze manier leert wat spelen is, en hoe hij met andere honden om moet gaan

en we gaan er ook mee naar een cursus, en ik hoop dat het dan allemaal goed komt, en zo niet, dan is het ook geen ramp maar dan moeten we net zoals nu extra opletten of we ergens een andere hond zien en hem dan maar even aan de riem doen
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Het is inderdaad handig hem aan de riem te doen wanneer je andere honden ziet. Slechte ervaringen versterken natuurlijk alleen maar het uitvallen.

Succes!!
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
kyrielle
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kyrielle »

1) wat valt er dan te 'verdedigen' als ie zich veilig voelt?
2) m.i.; honden 'spelen' niet
3) hoezo niet begrijpen van andere honden?? toen ie mini was heeft ie al direct hondentaal geleerd! (had ie dat niet geleerd, dan had z'n ma 'm al heel rap vermoord)

groetjes,

Kyrielle
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

een teef probeerd hij nu hoger dan te zijn.
Waarom omdat hij zijn 'ballen' kwijt is, waardoor hij geen concurrentie meer is en in theorie geen reu meer voor de andere reuen.

Dit zou nu verklaren waarom hij naar teven zou gaan bijten en niet naar reuen.
Want hij heeft netzoals een teef geen testeronen luchtje en omdat hij zo jong is wil hij toch laten zien dat hij het mannetje is.

Als jij bang bent dat je hond uitvalt dan doet hij dit meestal ook, ben je dit niet in het geval van je ouders bijvoorbeeld zie je als resultaat je hond doet niks.

Ik zou normaal gedrag ook belonen in een geval als dit.
Ab-normaal gedrag corigeren door :boos: te worden.

Dit is weer een methode, maar je moet natuurlijk de meest passende methode zoeken. :idea:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik vind dat je niet te veel conclusie's moet vastknopen aan of dingen te generaliserend moet maken als het nu dus welgeteld gaat om eén hap in eén oor van een zich vreemd gedragend goldenteefje.
Als je deze hond een kans wil geven zich normaal te gaan gedragen moet je hem laten..Niet als een gek gaan roepen en aanlijnen als er andere honden aankomen (je leert je hond "help..daar komen de enge honden"), niet vogelen met een muilkorf als je een vreemde hond loslaat in een roedel met twee ridgebacks (hij heeft niet meer of minder tanden in zijn bek van een ridge..hij kan ze echt niet vermoorden, maar geef hem wel de kans om zich normaal te gedragen).
Ik zou de hond dus lekker laten gaan en oefenen op appel en attent zijn op welk gedrag hij laat zien. Los laten honden vaak heel ander gedrag zien dan aan de lijn en ook zijn gedrag in het asiel is niet representatief voor wat hij jullie gaat laten zien.
Geef hem een kans, laat hem lekker rommelen en hou hem in de gaten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

kyrielle schreef:1) wat valt er dan te 'verdedigen' als ie zich veilig voelt?
Angstige of onzekere honden beschermen zichzelf.
3) hoezo niet begrijpen van andere honden?? toen ie mini was heeft ie al direct hondentaal geleerd! (had ie dat niet geleerd, dan had z'n ma 'm al heel rap vermoord)

groetjes,

Kyrielle
Nee, ook dat klopt echt niet. Als je een hond niet geregeld in contact brengt met andere honden worden ze onzeker in het contact..daar worden ze dus asociaal van. Net zo asociaal alsdat jij zou worden als ze je vanaf een jaar of 2 elke dag even een minuut of 15 in de tuin lieten luchten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Blake
Vaste gebruiker

Eline* schreef:Ik vind dat je niet te veel conclusie's moet vastknopen aan of dingen te generaliserend moet maken als het nu dus welgeteld gaat om eén hap in eén oor van een zich vreemd gedragend goldenteefje.
Als je deze hond een kans wil geven zich normaal te gaan gedragen moet je hem laten..Niet als een gek gaan roepen en aanlijnen als er andere honden aankomen (je leert je hond "help..daar komen de enge honden"), niet vogelen met een muilkorf als je een vreemde hond loslaat in een roedel met twee ridgebacks (hij heeft niet meer of minder tanden in zijn bek van een ridge..hij kan ze echt niet vermoorden, maar geef hem wel de kans om zich normaal te gedragen)
hij heeft niet 'maar' 1x gebeten, hij heeft bij zn vorige eigenaars altijd de kans gehad andere honden te bijten, in het asiel beet hij andere honden, en met het wandelen, gewoon aan de riem dus, hapte hij ook naar alle reuen die in zn buurt komen. ik ga al heel mn leven met honden om, en hij reageert gewoon vreemd, de ene keer gebeurd er niets, de andere keer heb ik echt mn handen vol om hem bij me te houden ipv dat hij zch op een andere hond stort.

die muilkorf is puur als bescherming, ik weet dat blake niet tegen dominante honden kan en ze dan pakt, onze reu en teef zijn vrij dominant(de ridgebacks dus) en ik had geen zin in nog meer DA kosten op mn dak te krijgen, omdat blake weer zou bijten. toen hij normaal deed en de muilkorf was af, hebben we hem gewoon zn gang laten gaan, en samen met de ridgebacks speelde hij, gewoon met zn allen achter een stok aan rennen etc, tot hij 3 vreemde honden zag en meteen gingen zn haren omhoog staan en begon hij druk te blaffen etc

met een stok alsmaar in t water goien konden we zn aandacht bij ons krijgen, maar daarna stromde hij alsnog op die 3 honden af, dus hem teruggeroepen, en aangelijnd.
Eline* schreef: Ik zou de hond dus lekker laten gaan en oefenen op appel en attent zijn op welk gedrag hij laat zien. Los laten honden vaak heel ander gedrag zien dan aan de lijn en ook zijn gedrag in het asiel is niet representatief voor wat hij jullie gaat laten zien.
Geef hem een kans, laat hem lekker rommelen en hou hem in de gaten.
dat hij in het asiel heel anders was, dan zoals hij eigenlijk is, dat weet ik, dat is ook de reden dat we hem een kans hebben gegeven, omdat we zagen dat hij met 2 wandelingen per week al veel veranderde.
probleem is dat hij echt helemaal niet luisterd, ja zit en af lukt nig wel, en als hij losloopt en je hebt zn speelte bij je, komt hij ook wel terug naar je

maar ziet hij een andere hond, dan rent hij daar naartoe, haren omhoog, al blaffend en grommend, met als gevolg dat de eigenaar van de andere hond spastisch gaat roepen en druk gaat doen, waardoor het sowies fout gaat, of als het een loslopende hond is dan klapt hij er gewoon bovenop
dus gewoon maar laten doen, dat lijkt me niet echt de oplossing, ja als we alleen zijn in het bos of op het speelveld, maar als er vreemde honden bij zijn, wil ik niet het risico hebben dat hij nog meer honden bijt. ik zou het zelf ook niet prettig vinden als mijn hond werd gebeten door een hond waarvan bekend is dat hij bijt, dan zou ik ook zoiets hebben van ja als je weet dat hij bijt, doe er dan iets aan, ipv hem gewoon zn gang laten gaan.
Blake
Vaste gebruiker

DigitalT schreef:een teef probeerd hij nu hoger dan te zijn.
Waarom omdat hij zijn 'ballen' kwijt is, waardoor hij geen concurrentie meer is en in theorie geen reu meer voor de andere reuen.

Dit zou nu verklaren waarom hij naar teven zou gaan bijten en niet naar reuen.
Want hij heeft netzoals een teef geen testeronen luchtje en omdat hij zo jong is wil hij toch laten zien dat hij het mannetje is.
dat heeft mn DA(die ik voor mn paard toch ff moest bellen, dus maar meteen ff gevraagd hoe een hond na castratie veranderd) me idd ook verteld, dat verklaard dan dus waarom hij ineens een teefje heeft gebeten, maar waarom bijt hij onze teef die hem stond uit te dagen dan niet?
DigitalT schreef: Als jij bang bent dat je hond uitvalt dan doet hij dit meestal ook, ben je dit niet in het geval van je ouders bijvoorbeeld zie je als resultaat je hond doet niks.
ik ben niet bang dat hij een andere hond bijt, ik ga niet spastisch staan roepen en hem meteen vastmaken en heel kort naast me houden omdat ik in de verte een andere hond zie
ik laat hem gewoon spelen, probeer zn aandacht bij mij te houden dmv stok weggooien, speeltje laten zien etc maar als hij dan ineens toch vol gas rochting die andere hond gaat, al blaffend met zn haren omhoog, dan roep ik hem terug en gaat hij dus wel vast, omdat ik weet dat hij dus echt bijt.
DigitalT schreef: Ik zou normaal gedrag ook belonen in een geval als dit.
Ab-normaal gedrag corigeren door :boos: te worden.

Dit is weer een methode, maar je moet natuurlijk de meest passende methode zoeken. :idea:
goed gedrag wordt ook beloond, niet dat ie heel de tijd wordt volgestopt met koekjes etc als ie braaf is, maar gewoon dmv praten en een aai etc wordt hij ook beloond
straffen is een ander probleem, wat je ook doet, hij blijft kwispelen
klinmt hij thuis ineens op de bank, dan stuur ik hem eraf, pakt hij wat van tafel krijgt hij een tik tegen zn neus, springt hij op schoot, dan pak ik hem bij zn nekvel en leg hem op de grond, tot hij op zn rug ligt en zich 'overgeeft' maar hij blijft kwispelen en vrolijk doen, hij is echt helemaal niet onder de indruk wat je ook doet, hij blijft vrolijk en kwispelen, ziet alles als spelletje.
ik heb helemaal geen problemen met een keer flink aanpakken(heb paarden, en als je daar niet consequent tegen bent en zo nu en dan een rotschop uitdeelt op t moment dat ze naar jou dreigen te schoppen/bijten gaat het ook fout) maar dan moet er wel een reactie zijn
straffen zonder een reactie te krijgen, dat is nogal nutteloos.

maargoed, ik ga me vandaag opgeven voor een cursus, die begint helaas pas in september, maar tot die tijd blijf ik met hem omgaan zoals ik dat heb geleerd op de cursus met onze RR reu een paar jaar geleden, maar alle tips zijn welkom!
Blake
Vaste gebruiker

kyrielle schreef:1) wat valt er dan te 'verdedigen' als ie zich veilig voelt?
2) m.i.; honden 'spelen' niet

groetjes,

Kyrielle
honden 'spelen' wel hoor, kom anders maar eens kijken naar de ridgebacks van mn ouders, geef ze een bal of een flostouw, en ze spelen net zoals de buurtkinderen dat doen als je die een bal geeft :mrgreen:

of blake wel opgegroeid is tussen andere honden is niet zeker, onze reu kevin(de ridgeback van mn ouders dus) is met een paar dagen gedumpt door de fokker bij de DA "doe er maar iets mee ik heb 13 pups das 3 teveel, hier heb je ze"
dus kevin heeft zn eerste 3 weken in de couveuse bij de DA gelegen, en vanaf 3 weken oud woont hij bij ons, flesvoeding etc gehad, maarja geen opvoeding van moeder, geen broertjes/zusjes om mee te spelen, resultaat: contactgestoord, wist niet hoe om te gaan met andere honden, was een angstbijter en als hij andere honden zag ging hij achter je staan, staart tussen zn poten, maar kwamen ze te dichtbij dan hapte hij, renden ze weg, ging hij er achteraan en liep ze omver(das wel RR eigen trouwens, honden omver lopen)
sinds zn 4e hebben we er een RR teefje bij, en nu na 2 jaar, gaat kevin redelijk normaal met andere honden om

Blake vertoont een beetje hetzelfde gedrag, alleen dan nog wat agressiever.

we weten niet veel van blake, alleen dat hij als pup erg ziek is geweest(heeft nu bruine tanden en geen glazuur meer, komt door puppyziekte zei de DA ) en dan hij bij Klein Amerika in Belgie vandaan komt(en no offence, maar dat is echt een slechte zaak, vriendin van mij kocht er ooit een hond, miste wel een stukje staart, bleek achteraf dat t hondje hele erge HD had, en dat de staart was afgebonden omdat er een knik in zat, wat duidt op HD of iets anders wat niet goed is, maar de verkoper zei dat de moeder dat had gedaan, staartje afgebeten ipv navelstreng....en zo ken ik nog meer verhalen over klein amerika :evil: )

dus blake zn start was alvast niet goed, daarna bij mensen gezeten die er te weinig tijd voor hadden, en ja t is een drukke jonge hond, die je gaat uitproberen, uiteindelijk toen hij 11 maanden was naar het asiel gebracht, heeft ie 9 maanden gezeten, met wel aandacht, maar toch heel anders dan wanneer een hond in huis zit en dagelijks veel gaat wandelen en naar cursus gaat enz

dus tsja tot nu toe was zn leven niet echt perfect, dus dat hij wat anders reageerd dan de meeste honden kan ik me wel indenken, maar ik hoop dat hij net zoals de RR reu nog bijdraait en leert om normaal om te gaan met andere honden etc
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Blake schreef: goed gedrag wordt ook beloond, niet dat ie heel de tijd wordt volgestopt met koekjes etc als ie braaf is, maar gewoon dmv praten en een aai etc wordt hij ook beloond
straffen is een ander probleem, wat je ook doet, hij blijft kwispelen
klinmt hij thuis ineens op de bank, dan stuur ik hem eraf, pakt hij wat van tafel krijgt hij een tik tegen zn neus, springt hij op schoot, dan pak ik hem bij zn nekvel en leg hem op de grond, tot hij op zn rug ligt en zich 'overgeeft' maar hij blijft kwispelen en vrolijk doen, hij is echt helemaal niet onder de indruk wat je ook doet, hij blijft vrolijk en kwispelen, ziet alles als spelletje.
ik heb helemaal geen problemen met een keer flink aanpakken(heb paarden, en als je daar niet consequent tegen bent en zo nu en dan een rotschop uitdeelt op t moment dat ze naar jou dreigen te schoppen/bijten gaat het ook fout) maar dan moet er wel een reactie zijn
straffen zonder een reactie te krijgen, dat is nogal nutteloos.

maargoed, ik ga me vandaag opgeven voor een cursus, die begint helaas pas in september, maar tot die tijd blijf ik met hem omgaan zoals ik dat heb geleerd op de cursus met onze RR reu een paar jaar geleden, maar alle tips zijn welkom!
Kwispelen geeft de mate van opwinding weer en de houding van de staart de stemming. Kwispelen wil helemaal niet zeggen dat de hond blij is.
Als ik lees hoe je met hem omgaat gaan bij mij ietswat de haren overeind staan. Je hebt de hond net, wat Martijn ook al aangeeft, geef hem de kans om te wennen.
Met nieuwe dieren moet je een vertrouwensband opbouwen, tikken op zijn kop en hem tegen de grond aandrukken zijn alleen maar bevordelijk voor een band met wantrouwen, daarbij heeft het als ik het zo lees ook geen enkele zin.
Je kan je hond gewoon verbaal corrigeren en hem afleiden en iets bieden wat hij wel mag.
Kalm aan maar met hem! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Blake
Vaste gebruiker

Martijn schreef:Ik vind dat je teveel aan het doen bent met die hond.
Een asielverblijf en een verhuizing kunnen een hoop stress geven.
Daarnaast begrijpt een hond niet wat er allemaal gebeurt ook al is het positief. Jullie hebben het overzicht van de veranderingen maar de hond kan het alleen maar ondergaan.
daar zit idd wat in, maar hij is nu sinds vorige week woensdag bij ons(toen wijzelf dus klaar waren met verhuizen) vanaf dag 1 is hij eigenlijk heel kalm, heeft alleen de 2e nacht wat geblaft, maar verder had hij al heel snel door wat er allemaal gebeurt.
sinds eind mei wandelen we meestal 2x per week met hem, en dan niet ff blokje om maar paar uur naar t bos enzo, dus ons kende hij al wel een beetje
hij weet precies hoelaat er wat gebeurd, we houden expres iedere dag precies alles hetzelfde, dus op dezelfde tijden wandelen etc
maar ik kan me wel voorstellen dat hij het in zn koppie toch nog niet allemaal kan verwerken, 9 maanden asiel is erg lang, dat vergeet je niet in een week tijd.
Martijn schreef: De hond heeft nog niet eens de routine en gebruiken in jullie huis in "z'n boekje staan". Wandelen met jou, wandelen met hem, eten krijgen gebeurt dan en daar, slapen daar, als je dat geluid hoort komt er bezoek. Als hij zijn jas pakt of zij haar schoenen aantrekt gaan we naar buiten. Blaffen mag niet. Waarom niet? Het mocht toch?
Als ik met mijn kont tegen de deuropening van de deurpost ga zitten valt er biefstuk van het aanrecht. Of toch niet?
En AL die geuren in de straat die ik moet onthouden! Dat zijn de buurhonden! Ik zit op hun territorium maar eigenlijk wil ik het mijn territorium maken. Oh nee..ik mocht niet aan de riem trekken! Sorry!
hij krijgt veel nieuwe dingen te verwerken, maar hij pakt het allemaal goed op, hij weet al hoelaat hij eten krijgt, gaat dan vast bij zn voerbak zitten, en als ik mn sleutels pak, heeft hij zn riem al in zn bek, dus hij lijkt snel te leren en snel te wennen aan de nieuwe dingen
hij weet zelf dat bjorn degene is die hem 's avonds met de auto meeneemt naar een ander bos, want hij gaat dan nml rond die tijd bij bjorn zitten, en als het hem te lang duurt haalt hij zn riem en loopt vast naar de voordeur, terwijl hij alle andere wandelingen gewoon aan de riem maakt en dan via de achterdeur weggaat
maargoed, dat hij die dingen allemaal weet en kan onthouden, wil nog niet zeggen dat hij ook al helemaal is gewend dat klopt.
Martijn schreef: En wat voel ik me toch raar sinds ik bij de man met de witte jas ben geweest!
hij is gecastreerd toen hij nog in t asiel zat, nu 4 weken geleden, maar ik weet dat na een castratie het een paar weken duurt voordat zn hormoonhuishouding etc weer redelijk gelijk en rustig is.
Martijn schreef: Als er dan een vreemde hond die je toch al niet aanstond raar komt doen en je in de war maakt dan maak je haar duidelijk dat ze op moet tiefen omdat je bezig bent. Dat is normaal.

Wat ik probeer te zeggen is dat je hond in een leuke maar hectische situatie zit en vandaaruit ook zal handelen. Gun hem eerst een overzichtelijk leven. Even een paar weken tot rust komen zodat hij weet waar hij aan toe is. Niet zo snel en zoveel allemaal.
het kan idd zijn dat het hem allemaal net wat teveel is, en hij daarom dat teefje heeft gebeten. ik was er zelf ook niet bij, en had hem nooit kennis laten maken met een vreemde hond die losloopt, terwijl hij vastzit. maar aan de andere kant, loslaten en dan kennis laten maken is ook geen optie, omdat hij dus bijt. ik had die andere hond er dus sowieso niet bijgelaten.
de 2 RR 'kende' hij al een beetje, had ze al een paar keer gezien, en met een hek ertussen kennisgemaakt, en die geur hangt ook altijd aan mij
en ook al is hij nieuw bij ons, toen hij nog in t asiel zat kon hij ook los tussen de andere asielhonden in het bos, dan kan hij ook los tussen 2 honden die hij ook al een beetje kent.
ik wil hem nu niet helemaal weghouden bij andere honden, want als we hem nu alsmaar bij iedere hond weghalen, zal hij als hij strax voor het eerst wel weer bij een andere hond mag, helemaal niet meer weten hoe te reageren.

met de 2 RR gaat ie deze week nog wandelen, hij leek het toen superleuk te vinden en hoop dat hij op die manier gaat snappen dat vreemde honden ook gewoon los kunnen lopen, tegen hem aan kunnen botsen als ze achter een stok aanzitten en aan hem kunnen snuffelen etc

de RR reu is trouwens gecastreerd, kan het daarom zijn dat hij tegen die reu wel normaal doet, tegen andere niet gecastreerde reuen doet hij echt erg lelijk

pff heb wel veel getypt!
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

zo zie je maar, castreren helpt niet bij wangedrag, opvoeden wel.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

mechelaar_fan schreef:zo zie je maar, castreren helpt niet bij wangedrag, opvoeden wel.
Nee natuurlijk helpt kastreren niet.

Het is tenslotte zo dat testosteron absoluut geen invloed heeft op het gedrag van een hond.

Bovendien, veel (de meeste) honden leven in zulke volstrekt natuurlijke en ideale omstandigheden dat er onmogelijk sprake kan zijn van een uit balans geraakte testosteron-huishouding.

Kortom, je hebt volkomen gelijk met je konstatering.
kyrielle
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kyrielle »

hormoonhuishouding wordt beinvloed door de status die de hond heeft. Hoge status = rijgedrag (maar; is niet hetzelfde als sexueel gedrag!!!) en eveneens aanmaak van testeron. een hond met lage status maakt weinig testeron aan (bv wolf; laaggeplaatste reu maakt geen testeron aan. indien dat wel zo zou zijn, zou het niet best zijn voor het voorbestaan van de soort, al die gevechten)

kyrielle
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”