Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslaat-dilemma

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Arko04
Vaste gebruiker

Loslaat-dilemma

Ongelezen bericht door Arko04 »

Ik zit een beetje in dubio. Ik heb mijn hond nu 2-3 weken (uit het asiel). Hij luister redelijk tot goed, in huis en aan de riem.

Los gaat het echter stukken minder. Als er andere honden in de buurt zijn luister ie überhaupt niet meer. Hij loopt/rent dan enthousiast naar de andere honden toe.

Hier zit dus mijn dubio. Hij doet die andere honden echt niks (zit geen grijntje agressie in), maar hij loopt er wel op af. En ik kan hem van afstand dan niet corrigeren. Veel mensen ervaren het als beangstigend, dan wel iig vervelend, als er zo'n grote hond op hun beestje afgerend komt.
Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Daarom vind ik eigenlijk dat ik hem uit 'sociale' overwegingen niet los kan laten.

Wat vinden jullie hiervan?

Voordeel is dat hij er weinig moeite mee heeft, om aan de lijn mee te lopen. Hij 'hoeft' niet zo nodig los heb ik het idee
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

gewoon loslaten.
Jij hebt nu dat vertrouwen dat hij een ander hond niets doet.
Maak daar gebruik van.
Ik heb mijn hond van pup af aan en als hij andere honden ziet zie je bij wijze van spreken die bananen in zijn oren vliegen. En het gaat altijd goed. Uiteindelijk luistert hij toch wel. Naar mij, of naar de hond die er echt geen zin in heeft.
Het ligt wel aan waar je loopt.
Is het een losloopgebied, dan zou ik hem lekker laten gaan en ondertussen zoveel mogenllijk trainen.

Niet gelijk vanuit een doemscenario je hond altijd aanlijnen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Waarom geen tussenweg? Bv in rustige gebieden loslaten.
Jouw hond doet niks, maar een andere hond kan wel wat doen :wink:

Ik zou voor een middenweg kiezen en hem dan ondertussen trainen op hierkomen (met lekkere worst natuurlijk :mrgreen: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dat je hem eerst moet trainen dan, veel honden reageren ook angstig of agressief op grote massieve honden. Jouw hond doet misschien niks maar een andere reu kan lelijk reageren en of hij dan nog steeds niks doet weet je niet natuurlijk :wink:
Laatst gewijzigd door laeken op 04 aug 2004 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Aan het werk inderdaad. Ik vind dat je een hond als het even kan los moet laten, maar ik vind dat je wel aan het werk moet met zijn gedrag. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

sluit me aan bij mijn voorgangers...trainen trainen...en daarbij wat is nou 2-3 weken? :wink:
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

je kan hem dan trainen met bv een lange lijn.

succes!!
Yuno
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yuno »

MARC_S schreef:Ik vind dat je hem eerst moet trainen dan, veel honden reageren ook angstig of agressief op grote massieve honden. Jouw hond doet misschien niks maar een andere reu kan lelijk reageren en of hij dan nog steeds niks doet weet je niet natuurlijk
Hier ben ik het helemaal mee eens, want ik heb dus zo'n hond. Yuno reageert enkel zo op grote honden en ik weet daarom zeker dat hij hem grijpt, ongeacht of jouw hond kwaad in de zin heeft. En dan ben jij waarschijnlijk nog te ver om in te grijpen en moet ik twee honden uit elkaar zien te krijgen...

Ik heb al vaker zo'n confrontatie gehad en ik kan je vertellen dat je daar niet gelukkig van wordt. Yuno is de daarop volgende dagen ook extra allert en moet ik hem weer erg kort houden in contact met andere honden. Ik zou het dus zeker op prijs stellen als meer hondeneigenaren rekening houden met honden zoals Yuno.
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
Xhrista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

Goede zware flex kopen(ik heb er zo 1 met brede band)dan kan je het begeleiden.Als het goed gaat tussen de honden kan je hem alsnog loslaten.
Heb Solo er ook aan lopen en die vind het ook niet erg.

Gr. Christa
Arko04
Vaste gebruiker

Xhrista schreef:Goede zware flex kopen(ik heb er zo 1 met brede band)dan kan je het begeleiden.Als het goed gaat tussen de honden kan je hem alsnog loslaten.

Gr. Christa
Dat is misschien nog wel een heel goed idee ja. En natuurlijk ga ik met hem trainen dat hij ook los onder apél staat.

Ik zag in het bos laatst trouwens een man met een soort windhond (Saluki volgens mij). Enfin, de man riep zijn hond tot 3 maal toe tot zich. Hij kwam echter niet echt. Toen blies hij 1 keer op zo'n hondenfluitje, en zijn hond rende direct naar hem toe.
Zou ik daar wellicht ook baat bij hebben? Een hondenfluitje kopen bedoel ik. Of leert hij net zo makkelijk op een roep af te komen?
laeken
Zeer actief

Arko04 schreef:
Xhrista schreef:Goede zware flex kopen(ik heb er zo 1 met brede band)dan kan je het begeleiden.Als het goed gaat tussen de honden kan je hem alsnog loslaten.

Gr. Christa
Dat is misschien nog wel een heel goed idee ja. En natuurlijk ga ik met hem trainen dat hij ook los onder apél staat.

Ik zag in het bos laatst trouwens een man met een soort windhond (Saluki volgens mij). Enfin, de man riep zijn hond tot 3 maal toe tot zich. Hij kwam echter niet echt. Toen blies hij 1 keer op zo'n hondenfluitje, en zijn hond rende direct naar hem toe.
Zou ik daar wellicht ook baat bij hebben? Een hondenfluitje kopen bedoel ik. Of leert hij net zo makkelijk op een roep af te komen?
Het fluitje staat voor het comando hier bij een hond. Waarschijnlijk heeft die man het fluitje beter getraind dan het woord hier omdat een saluki er vandoor kan gaan in de jacht. Dan moet je wel heel hard roepen als de hond weg is en daarvoor is zo'n fluitje handig.
Wat natuurlijk ook kan en dat heb ik vaker gehoord, is dat de man de saluki met een stroomband op de fluit heeft leren hierkomen, hij kan dan eerst roepen maar weet dat als de hond niet komt hij het fluitsignaal is SCHOK achter de hand heeft.
Als een windhond anders echt niet los kan is dat een optie, wel een zielige optie maargoed, hij kan wel los.

Er is dus geen enkel verschil tussen een fluitje en kom hier roepen :wink:
Afbeelding
Arko04
Vaste gebruiker

MARC_S schreef:
Arko04 schreef:

Gr. Christa

Het fluitje staat voor het comando hier bij een hond. Waarschijnlijk heeft die man het fluitje beter getraind dan het woord hier omdat een saluki er vandoor kan gaan in de jacht. Dan moet je wel heel hard roepen als de hond weg is en daarvoor is zo'n fluitje handig.
Wat natuurlijk ook kan en dat heb ik vaker gehoord, is dat de man de saluki met een stroomband op de fluit heeft leren hierkomen, hij kan dan eerst roepen maar weet dat als de hond niet komt hij het fluitsignaal is SCHOK achter de hand heeft.
Als een windhond anders echt niet los kan is dat een optie, wel een zielige optie maargoed, hij kan wel los.

Er is dus geen enkel verschil tussen een fluitje en kom hier roepen :wink:
Ok, duidelijk. Conclussie: in mijn geval heeft zo'n fluitje dus niet echt een meerwaarde. Juist?
laeken
Zeer actief

Juist! Behalve dat het constanter is dan roepen (verschil in intonatie, volume en je eigen gemoedstoestand) en verder doorklinkt :ok:
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar wat ik me dus altijd afvraag met zo'n fluitje is dat als iemand anders met zo'n zelfde fluitje staat te fluiten aan de andere kant van het bos en je hond hoort dit, gaatie dan juist niet daar naar toe. Leek mij niet handig,.........of is dat te ver gezocht?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik heb Pien een tijdje getraind met een fluitje. Elke keer als ik floot en ze kwam kreeg ze een stukje pensstaaf (daar wordt ze dus helemaal wild van, zo lekker vindt ze dat.). Later ben ik dat gaan doen op Pien, kom hier, en dat had hetzelfde effect. Werkt perfect!

Je kunt de fluitjes instellen en niet de fluitjes klinken niet hetzelfde.
Afbeelding
Arko04
Vaste gebruiker

Ik heb net in de dierenwinkel even deze rollijn gehaald. Niet bepaald goedkoop, maar wel erg goede kwaliteit.

Hij is alleen wel behoorlijk zwaar, maarja :19: :blah:

Ik zal het commando hier, icm met penstaafjes nu eens flink gaan oefenen.
Xhrista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

Ja die heb ik ook,hij ligt wel lekker in de hand,dus loopt het niet echt vervelend.

Gr. Christa
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Grappig ik dacht dat het loslaten van een speetje betrof. Zoveel mogelijk loslaten, de hond moet als het ware leren dat jij altijd in verbinding met hem staat. Jullie moeten elkaar is beter leren kennen, ga naar een goede hondenschool. Kijk waar de motivatie van de hond ligt in voer of spelen, maar jezelf leuk. Dan vind hij jou straks de leukste van de wereld!
AfbeeldingAfbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Ik had Apollo binnen 4 dagen loslopen toen ik hem uit het asiel had gehaald. Eerst aan een lange lijn steeds hier laten komen en snoepje geven en ook in huis hier laten komen en snoepje geven. Na paar dagen kon hij dus loslopen, hij rende in het begin nog wel achter andere honden aan maar kwam wel weer terug als ik hem riep en nu doet hij het heel af en toe nog eens en loopt bijna altijd los.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”