Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer los?!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nina
Zeer actief
Contacteer:

Wanneer los?!

Ongelezen bericht door Nina »

Hallo forummers,

Baloe is nu een week of 6 bij ons en alles gaat echt heel erg goed! We zijn elke dag ontzettend blij met hem. :ok:

Nu zit ik met het volgende:
We hebben Baloe in het begin aan de lijn gehouden, omdat de vorige eigenaar zei dat hij ontzettend weg liep en echt niet meer terug kwam. Wij zijn dus rustig aan de wandel gegaan met Baloe aan de riem en later aan de lange lijn, zodat hij toch wat meer vrijheid had. In huis en ook aan de lange lijn komt hij altijd als je hem roept en hij is over het algemeen goed gehoorzaam. Nu hebben we een paar keer als we in het park met meerdere honden waren, Baloe ook los gedaan (schrijf ik heel makkelijk hier neer, maar daar had ik het spaans benauwd!!! :N: ) en ook dat ging goed! Hij kwam elke keer uit zichzelf terug als we hem riepen, 1 keer dacht hij er wel even over na, maar kwam toch zonder dat we nog een keer moesten roepen of achter hem aan hoefden te gaan. Het gaat zelfs zo goed, dat hij vanavond met 4 hondjes aan het spelen was, allemaal ook redelijk jong en van zijn formaat, en toen ik riep, kwam hij als een speer aangerend (met alle anderen achter hem aan, wat een bewonderende blikken van die baasjes kregen wij zeg!!). :ok: Natuurlijk hebben we hem uitbundig beloond en toen hebben we hem aangelijnd en zijn naar huis gelopen.
Maar.... ik wil gewoon lekker elke keer als we in het park zijn, de riem eraf kunnen doen, zonder dat ik bang ben dat hij wegloopt omdat ie niet bij die andere honden blijft, hoe weet ik nou of we daar al klaar voor zijn???? (ik moet zeggen dat ik het gewoon eigenlijk een keer wil doen, maar ik durf niet zo goed...) :denken:

Ik hoop dat jullie tips of ervaringen voor me hebben.... Alvast bedankt!!

Groetjes,
Baloe en baasje

ps: Vanaf de 19de gaan we op brugcursus, hij is namelijk bij de vorige mensen niet op cursus geweest....
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik zou het gewoon proberen. Misschien de eerste keer op voor hem vreemd terrein (dus niet in het bekende park), over het algemeen letten ze dan iets beter op je. Als dat goed gaat gewoon een keer de proef op de som nemen in het park :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Tja dan moet je je hond vertrouwen en vertrouwen dat moet altijd groeien.
Volgens mij ben je op de goede weg maar hou even rekening ermee dat je hem niet elke keer roept en gelijk vast doet. Hij kan dan de associatie krijgen roepen is komen is gelijk einde pret :wink: Dus ook een keertje roepen en hij komt gelijk je beloning (hoge stem, lekker brokje of speeltje en weer gewoon vrijgeven.
De term "vrij" geef ik altijd aan mijn honden als ze lekker mogen rennen en vliegen :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Tja, niet echt een tip voor je, gewoon doen.

Nero liep ook altijd weg, was mij verteld.
Ik heb hem daarom ook een tijd aan de lijn gehouden voordat ik genoeg moed had verzameld om hem los te laten.
Ik ben nu bijna 3 jaar verder en Nero is nog nooit, maar dan ook nooit, weggelopen.....
Maar gut, wat was ik bang zeg, de eerste keer dat ik hem los gooide..

Ik zou gewoon lekker een zak vol kaas/worst meenemen, laten zien aan je hond dat je dat bij je hebt en hem los doen.

Wie niet waagt, wie niet wint :wink:

Alleen wat Rataplan ook al zei; roepen, belonen en direct weer vrij.
Anders leer je hem inderdaad dat roepen=einde pret.
Dus vaak roepen, belonen en weer vrij.

Succes :ok:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

O ja, dat gevoel herken ik ook maar al te goed!
Toen Moritz hier los ging (geen wegloper, maar wel heel bang en kan in paniek keihard wegrennen) stond het zweet op mijn voorhoofd.... in hartje winter :mrgreen:
Doodeng vond ik het!

Ik heb hem in het begin losgedaan op alleen maar overzichtelijke plekken, dus op echt open veld. Toen langzaam gaan uitbouwen; in een rustig bos en dat soort dingen.

Dan groeit het vertrouwen vanzelf :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

Denk dat de tip is langzaam opbouwen en vertrouwen winnen en zoals gezegd op overzichtelijke velden en allicht een "veld" wat verweg is..
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Oke, bedankt voor jullie adviezen!!

We hebben inderdaad wel al een paar keer tussendoor hem bij ons geroepen en dan beloond en ook wel beloond als hij tussendoor even voorbij kwam en naar ons keek.. We gaan vanavond naar een park waar hij nog nooit is geweest, maar wat ik zelf wel goed ken, dan ben ik zelf ook iets minder ongerust en dan gaan we het testen!!

Het heeft echt te maken met vertrouwen, ken ik hem goed genoeg om het al aan te durven, nadat ik al die verhalen van de oude eigenaars had gehoord, terwijl het gewoon een engeltje is en ik me stiekem ook niet voor kan stellen dat ie weg zou lopen....

Jullie horen het nog van mij hoe het ging!!

groetjes!!
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Hallo allemaal,

We hebben het gedaan... En het ging hartstikke goed!!!! :ok:
Hij was lekker aan het rondsnuffelen en ravotten en tussendoor een paar keer geroepen en wat lekkers of een knuffel gegeven en hij kwam elke keer meteen!! Voor niks zorgen gemaakt dus...

Gisteravond zijn we dus naar ons 'eigen' park gegaan, om het daar dan ook maar meteen te proberen, ook helemaal goed, hoewel ik wel merkte dat Baloe bij sommige bekende honden een beetje bleef plakken als wij doorliepen en hem riepen. Maar, na even dralen, kwam hij toch. Ben eigenlijk best trots op ons mannetje, want voorheen mocht hij niet los, omdat hij bij de vorige eigenaars uit zou breken en op de vlucht zou slaan.. : :blah:

Nu heb ik nog een vraag aan jullie: Wij lopen 's avonds altijd samen met Baloe, maar nu merk ik dat Baloe minder goed naar mijn vriend luistert als ik er bij ben dan wanneer ze alleen zijn. Soms moet ik hem echt waarschuwen, omdat ik zie dat hij een loopje met mijn vriend staat te nemen (niet alleen met hier komen, maar ook als hij het commando zit geeft bv.). De één zegt dat het goed is om zijn rol als ranghogere te bevestigen, de ander zegt niet doen, want dan laat je aan de hond zien dat jij ook de baas van je vriend bent... ( :mrgreen: ) Wat vinden jullie?

Groetjes,
Nina
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik blijf ook altijd lekker zitten als mijn vriend thuis komt, eerst mij begroeten door naaaar mij toe te komen en dan de hond. IK BEN ALFA_TEEF!!!! Het maakt niet zo uit wie het opperhoofd is als de hond maar het allerranglaagste is.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”