Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nancy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nancy »

Wel 3 dagen een hond en dan over castratie gaan denken vind ik wel heel snel.Castratie is niet iets wat je zomaar even doet.Daarvoor moet je ook het ware gedrag van je hond beter kennen.De ene hond reageert er niet anders op maar de andere hond verandert soms in zijn nadeel of voordeel.Dat verschilt heel erg veel.
Beertje is gecastereert en die is in zijn voordeel verandert.
Rickie is gecastereert en is helemaal niet verandert.Ik heb ze ook echter niet vanwege gedrag laten castreren maar om medische redenen.Ik zou zeggen probeer eerst een chemische castratie.Kijk hoe de hond er op reageer maar wacht voorlopig eerst nog maar even af tot je de hond beter gaat kennen.Misschien kun je dat probleem ook wegtrainen.Ik bedoel te zeggen neem rustig de tijd en neem geen overhaaste beslissing.Veel succes ermee.
Michella
Actief

Ongelezen bericht door Michella »

Mol schreef:
Michella schreef:Elke hond is anders en als ik ook maar enigszins het idee heb dat ik te snel ga, stop ik.

De hond bepaalt het tempo.

Tja ieder zijn eigen mening toch?
ja precies ieder zijn eigen mening ,maar daar zit jij blijkbaar niet op te wachten want als er wat gezegt word wat je niet zint is daar de vraag niet naar.

mol :8):
mol, zoals nu al een paar keer: je geeft geen advies alleen commentaar.

Ik wil graag adviezen hebben wat ik het het beste kan doen. Alleen daaruit spreekt al het feit dat ik het gewoon ga proberen!
Ik kan best kritiek hebben, maar dan moet het wel fair zijn.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Michella schreef:De vraag is heel simpel: wie heeft zijn reu ook laten castreren en hoe zijn de ervaringen ermee.

Het blijkt wel dat er veel mensen zijn die tegen castratie zijn, maar er zijn ook mensen die het NIET zijn.
Mijn reu is op medische gronden gecastreerd en die heeft alleen maar problemen gekregen na zijn castratie, is altijd een "pittig" ventje geweest tegen reuen maar uit dit nu na zijn castratie ook bij teven, juist door een TEKORT aan mannelijke hormonen, het kan dus ook wel degelijk averechts werken! ook iets om even rekening mee te houden.
Plus dat een chemische castratie helemaal niet dezelfde uitwerking hoeft te geven als een reguliere castratie, een chemische is dus zeker NIET heiligmakend.
Laatst gewijzigd door cloris op 09 aug 2004 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Waarom heb je vrijdag een afspraak bij de dierenarts? Geef daar eens antwoord op? We kunnen hier ons suftikken, maar ik heb het idee dat je al besloten hebt?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Michella schreef:
Mol schreef:
Michella schreef:Elke hond is anders en als ik ook maar enigszins het idee heb dat ik te snel ga, stop ik.

De hond bepaalt het tempo.

Tja ieder zijn eigen mening toch?
ja precies ieder zijn eigen mening ,maar daar zit jij blijkbaar niet op te wachten want als er wat gezegt word wat je niet zint is daar de vraag niet naar.

mol, zoals nu al een paar keer: je geeft geen advies alleen commentaar.

Ik wil graag adviezen hebben wat ik het het beste kan doen. Alleen daaruit spreekt al het feit dat ik het gewoon ga proberen!
Ik kan best kritiek hebben, maar dan moet het wel fair zijn.
het kritiek is fair,maar omdat het senario niet zo loopt als jij had gehoopt binnen 3 dagen wil je een gezonde hond van zijn kloten ontdoen daar word kometaar op gegeven ,begrijpelijk ,vind ik wel wat wil jij horen dan ja voor aldoen, nou zal je dit zeggen kan ook heel ander uit pakken en het gedrag wat hij nu vertoont kan nog 1 zo erg worden.
ik heb het daar net al gezegt dat je je eigen eens moet afvragen of dat je de juiste keuze wel gemaakt heb.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Nu wordt diezelfde discussie al vorige keer met mij, weer 'heropend'. Geef gewoon adviezen en zeg niet wat goed of slecht is. Als zij denkt er goed aan te doen, net als wij toen, moet ze haar gevoel achterna.

Wij hebben Sho ook laten castreren, maar dat is nog maar 4 weken geleden. Sho is wel wat rustiger en ik heb het idee dat van de week de castratie wat mee gaat spelen omdat hij rustiger wordt, ook met wandelen. Maar het kan ook het weer zijn. Ik kan er dus nog niet veel over zeggen.
Onze castratie kosten 113 euro voor een hond van 20 kilo.
Sterkte met je beslissing!!

Onze reden voor castratie was trouwens dat Sho heel dominant is en dat hij gewoon door zijn drukke gedrag niet onder controle te krijgen was. Onze gedragstherapeute had het ons geadviseerd, en na lang nadenken hadden we besloten het te doen.
Michella
Actief

Eline* schreef:Waarom heb je vrijdag een afspraak bij de dierenarts? Geef daar eens antwoord op? We kunnen hier ons suftikken, maar ik heb het idee dat je al besloten hebt?
Vrijdag gaan we naar de dierenarts voor zijn jaarlijkse inenting en een algehele controle...that's it
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Maartje-Sho schreef:Nu wordt diezelfde discussie al vorige keer met mij, weer 'heropend'. Geef gewoon adviezen en zeg niet wat goed of slecht is. Als zij denkt er goed aan te doen, net als wij toen, moet ze haar gevoel achterna.

.
Gevoel achterna? Dus ik mag mijn hond mishandelen als mijn gevoel dat ingeeft?
Lul niet zo slap Maartje. Jij hebt nog het fatsoen gehad je te laten informeren, maar iemand die na 2 dagen beslist dat de kloten van zijn hond eraf moet omdat hij rijdt is geen hond waard. Je beest verminken omdat je gevoel dat ingeeft.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Michella
Actief

Maartje-Sho schreef:Nu wordt diezelfde discussie al vorige keer met mij, weer 'heropend'. Geef gewoon adviezen en zeg niet wat goed of slecht is. Als zij denkt er goed aan te doen, net als wij toen, moet ze haar gevoel achterna.

Wij hebben Sho ook laten castreren, maar dat is nog maar 4 weken geleden. Sho is wel wat rustiger en ik heb het idee dat van de week de castratie wat mee gaat spelen omdat hij rustiger wordt, ook met wandelen. Maar het kan ook het weer zijn. Ik kan er dus nog niet veel over zeggen.

Onze reden voor castratie was trouwens dat Sho heel dominant is en dat hij gewoon door zijn drukke gedrag niet onder controle te krijgen was. Onze gedragstherapeute had het ons geadviseerd, en na lang nadenken hadden we besloten het te doen.
Dank je wel! Ik vraag inderdaad gewoon advies en als blijkt dat er gewoon veel negatieve ervaringen zijn, wordt hij dus niet gecastreerd.
Laatst gewijzigd door Michella op 09 aug 2004 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

:smile2: niet onder controlle te krijgen :denken:

cloris
Zeer actief

Michella schreef:

Dank je wel! Ik vraag inderdaad gewoon advies en als blijkt dat er gewoon veel negatieve ervaringen zijn, wordt hij dus niet gecastreerd.
Mijn stukje gelezen?
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Arko04
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Arko04 »

Ik zou mijn honden niet snel laten castreren denk ik. Zeker niet binnen een paar weken. Dominantiestrijd/het niet onder controle krijgen; moet je toch ook wel aankunnen zonder de hond van zijn ballen te ontdoen. Lijkt mij tenminste... Maar misschien heb ik makkelijk praten, omdat ik nooit een écht superdominante hond heb gehad. :denken:

Maar goed, ontopic (de vraag naar ervaringen met castraties). Ik heb vroeger een X-chow chow gehad. Die was gecastreerd, zo hebben we hem destijds uit het asiel meegekregen. Maar die vertoonde, ondanks zijn castratie nog steeds behoorlijk rijgedrag. Ik weet natuurlijk niet of dat voor zijn castratie nog erger was, maar helemaal verhelpen doet het het dus niet, met zekerheid...
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Misschien is ie gewoon superblij.
Als wij goed gelukkig zijn dan ... :mrgreen:
Hij moet vast nog wennen aan al dat nieuw.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Michella
Actief

cloris schreef: Mijn reu is op medische gronden gecastreerd en die heeft alleen maar problemen gekregen na zijn castratie, is altijd een "pittig" ventje geweest tegen reuen maar uit dit nu na zijn castratie ook bij teven, juist door een TEKORT aan mannelijke hormonen, het kan dus ook wel degelijk averechts werken! ook iets om even rekening mee te houden.
Plus dat een chemische castratie helemaal niet dezelfde uitwerking hoeft te geven als een reguliere castratie, een chemische is dus zeker NIET heiligmakend.
Dank je wel Cloris.
Een tekort aan mannelijk hormoon? Hij kan dus nu ook niet goed overweg met teven?
Dat is nogal wat.
Ondanks de hevige commentaren en discussies ben ik wel blij dat ik de topic heb geopend als ik jouw verhaal zo lees.

Hoe is het nu met jouw reu?
cloris
Zeer actief

Michella schreef:
cloris schreef: Mijn reu is op medische gronden gecastreerd en die heeft alleen maar problemen gekregen na zijn castratie, is altijd een "pittig" ventje geweest tegen reuen maar uit dit nu na zijn castratie ook bij teven, juist door een TEKORT aan mannelijke hormonen, het kan dus ook wel degelijk averechts werken! ook iets om even rekening mee te houden.
Dank je wel Cloris.
Een tekort aan mannelijk hormoon? Hij kan dus nu ook niet goed overweg met teven?
Dat is nogal wat.
Ondanks de hevige commentaren en discussies ben ik wel blij dat ik de topic heb geopend als ik jouw verhaal zo lees.

Hoe is het nu met jouw reu?
Hij kon altijd met ALLE teven, wat ze hem ook deden, hij was een charmeur en nu kan hij ook niet meer met teven, alleen de teef die ik al had/heb
Ja door een tekort aan mannelijk hormoon... en dit heeft dus grotere problemen veroorzaakt, stel je eens voor als ik hem had laten castreren omdat hij niet zo goed met reuen overweg kon? dan had ik van een koude kermis thuis gekomen, nu was de castratie onvermijdelijk omdat hij een grote tumor in zijn bal had.
Met mijn reu gaat het redelijk op dit moment, maar dat heeft andere oorzaken.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier ook een gecastreerde reu..... Ja, ik heb hem zelf laten castreren en daar heb ik dus wel spijt van gekregen.
Destijds zag ik geen andere mogelijkheid: Kaya (de teef) moest loops worden en mocht toen niet geopereerd worden.

Waarom heb ik er spijt van? De nr 1 reden is omdat ik het echt voel alsof ik mijn hond verminkt heb..... als ik naar zijn achterkant kijk en alleen een velletje zie hangen, dan vind ik het vreselijk! (maar goed, dat is het menselijke gedeelte).
Daarnaast worden veel gecastreerde reuen aantrekkelijk voor andere reuen en zo ook mijn reu Moritz. Veel reuen zitten hem achter zijn kont aan tot zeer vervelends toe.
Nu heb ik (en hij) het geluk dat hij uitermate goed met andere honden overweg kan, dus hij weet het allemaal zo te draaien dat de reuen hem redelijk met rust laten zonder dat er een echt gevecht komt.
Echter, heb je een hond die wat moeilijker is met andere honden, dan zie ik hier grote ellende van komen: de problemen zullen alleen maar erger worden.

Mijn hond is geen dikzak geworden, ook geen sulletje. Dat wil ik er eerlijkheidshalve wel even bij vermelden :wink:

Rijden doet hij nog gewoon op Kaya als ze loops is (anders rijdt Kaya vaak juist op hem :roll: :mrgreen: ) en hij kan ook nog 'presteren'. Hiertegen helpt het dus niks bij mijn hond (maar dat was ook de reden van castratie niet bij mij).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Michella
Actief

Stang schreef: Daarnaast worden veel gecastreerde reuen aantrekkelijk voor andere reuen en zo ook mijn reu Moritz. Veel reuen zitten hem achter zijn kont aan tot zeer vervelends toe.
Nu heb ik (en hij) het geluk dat hij uitermate goed met andere honden overweg kan, dus hij weet het allemaal zo te draaien dat de reuen hem redelijk met rust laten zonder dat er een echt gevecht komt.
Echter, heb je een hond die wat moeilijker is met andere honden, dan zie ik hier grote ellende van komen: de problemen zullen alleen maar erger worden.
Een permanente castratie zal dus naar alle waarschijnlijkheid een groot probleem worden? :oeps:

Ken je ook ervaringen van mensen met een chemische castratie?
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

cloris schreef:Hij kon altijd met ALLE teven, wat ze hem ook deden, hij was een charmeur en nu kan hij ook niet meer met teven, alleen de teef die ik al had/heb
Ja door een tekort aan mannelijk hormoon... en dit heeft dus grotere problemen veroorzaakt, stel je eens voor als ik hem had laten castreren omdat hij niet zo goed met reuen overweg kon?
Cloris, even semi Offtopic: bestaat er een manier om dit hormoon tekort aan te vullen, bijv. dmv een prik of pilletje??

Een soort omgekeerde anticonceptie... :19:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Michella schreef:
Stang schreef: Daarnaast worden veel gecastreerde reuen aantrekkelijk voor andere reuen en zo ook mijn reu Moritz. Veel reuen zitten hem achter zijn kont aan tot zeer vervelends toe.
Een permanente castratie zal dus naar alle waarschijnlijkheid een groot probleem worden? :oeps:

Ken je ook ervaringen van mensen met een chemische castratie?
Nee, die ken ik niet :19:

Wat ik ervan weet/begrijp, is dat een chemische castratie vaak toch een heel ander effect geeft dan een normale castratie (zowel positief als negatief) en dat het niet echt een goed beeld geeft.
Maar eigenlijk weet ik hier maar heel weinig vanaf.

Als ik toch nog een advies mag geven: doe even helemaal niks vwb castratie, maar kijk eerst eens hoe hij is als hij een beetje gewend is. Zo'n eerste paar dagen zeggen eigenlijk niks nog over hem en ik zou het echt een zeer overhaaste beslissing vinden als je zou besluiten tot (chemische) castratie.
Leer eerst de hond goed kennen en zijn er dan nog problemen die wellicht met castratie verholpen kunnen worden (alhoewel dat er in de praktijk eigenlijk maar zeer weinig zijn), dan kan je altijd nog hiertoe overwegen. Je kan het nooit meer terugdraaien........
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Michella
Actief

Ik ga niet over 1 nacht ijs. We hebben alle tijd.

Ik wil wel het aankaarten bij de dierenarts wat hij er van vind, maar voorlopig gebeurd er nog niets.
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

jawel hier een chemische castratie gedaan bij een toy poedel.
Deze reed ook enorm op zijn broertje. Nou het heeft geen flikker geholpen om dat rijgedrag te beinvloeden. Beestje bleef het gewoon doen. Moet ook zeggen dat ik toen geen bal verstand had van honden en we adviezen kregen van de dierenarts.
Nou beestje is toen ook niet gecastreerd omdat die chemische castratie niet hielp.
Sterker nog ben met beiden gaan trainen om meer te snappen van wezen hond. En na verloop van tijd hebben wij dat rijgedrag kunnen corrigeren door hem gewoonweg te verbieden.
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Sietske

Michella schreef:Ik wil wel het aankaarten bij de dierenarts wat hij er van vind, maar voorlopig gebeurd er nog niets.
De meeste dierenartsen verdienen graag geld.......

Michella, het duurt MAANDEN en soms wel langer voordat een herplaatste hond echt uit z'n schulp kruipt en de ware aard boven komt. Ik zou je willen aanraden om de hond eerst rustig de tijd te geven tot zichzelf te komen en daarna kalmpjes aan te gaan trainen.

Ik denk dat je pas na een jaartje eerlijk proberen wat zinnigs kunt zeggen over of jouw hond oncorrigeerbaar gedrag heeft dat niet via training op te lossen is.
Michella
Actief

Sietske schreef:
Michella schreef:Ik wil wel het aankaarten bij de dierenarts wat hij er van vind, maar voorlopig gebeurd er nog niets.
De meeste dierenartsen verdienen graag geld.......

Michella, het duurt MAANDEN en soms wel langer voordat een herplaatste hond echt uit z'n schulp kruipt en de ware aard boven komt. Ik zou je willen aanraden om de hond eerst rustig de tijd te geven tot zichzelf te komen en daarna kalmpjes aan te gaan trainen.

Ik denk dat je pas na een jaartje eerlijk proberen wat zinnigs kunt zeggen over of jouw hond oncorrigeerbaar gedrag heeft dat niet via training op te lossen is.
Ik moet zeggen dat wij een hele fijne dierenarts hebben. Hij kijkt echt naar de hond zelf.

Ik weet dat het een hele lange weg word die we met ons allen moeten gaan.
Niet alleen moet Boomer het met Kayla kunnen vinden, maar er zijn ook nog 3 katten...
Sietske

Michella schreef:Ik weet dat het een hele lange weg word die we met ons allen moeten gaan.
Als je dan weet dat het een lange weg is, geef jezelf en de hond dan ook de tijd om hem te bewandelen. Probeer niet op zoek te zijn naar manieren om stukken over te slaan, want dat werkt gewoon niet.
Michella schreef:Niet alleen moet Boomer het met Kayla kunnen vinden, maar er zijn ook nog 3 katten...
Hoe is dit relevant in verhouding met je vraag over castratie?
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Wij hebben Jurek toen hij 1,5 was chemisch laten castreren. De reden was dat hij niet te handhaven was met andere reuen in de buurt. Ik met een hernia kampte, dus physiek alle zeilen bij moest zetten om hem te kunnen houden.
Na de injectie zou het ongeveer 2 weken duren voordat er resultaat zou zijn. Zo niet, moest de spuit herhaald worden.
Het enige resultaat was dat hij zeer sloom werd binnen een week. Het leek wel een hond van 10 i.p.v. 1,5. De rest van het gedrag veranderde niet. Wij hebben besloten geen herhalingsspuit te doen omdat we geen slome hond wilden. Nu is hij weer een jaartje ouder en lijkt ook wat rustiger te worden.

De prijs van de chemische castratie hangt af van het gewicht van je hond. Wij betaalden ongeveer € 50,-- voor een hond van 55 kilo.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Michella
Actief

Sietske schreef:
Michella schreef:Ik weet dat het een hele lange weg word die we met ons allen moeten gaan.
Als je dan weet dat het een lange weg is, geef jezelf en de hond dan ook de tijd om hem te bewandelen. Probeer niet op zoek te zijn naar manieren om stukken over te slaan, want dat werkt gewoon niet.
Michella schreef:Niet alleen moet Boomer het met Kayla kunnen vinden, maar er zijn ook nog 3 katten...
Door die katten hebben we nog een langere weg te gaan bedoelde ik ermee.
Michella
Actief

Ik heb zo'n idee dat het geen castratie gaat worden...zal het eens met mijn vriend bepraten...
Sietske

Michella schreef:
Sietske schreef:
Door die katten hebben we nog een langere weg te gaan bedoelde ik ermee.
maar geen extra "reden" voor een castratie, begrijp ik? :wink:
Michella
Actief

nee absoluut geen extra reden voor een castratie...
Sietske

Michella schreef:nee absoluut geen extra reden voor een castratie...
:ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”