Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Hier ook een chemische castratie geprobeert bij een dominante reu voornamelijk vanwege buiten vechten met andere reuen (hij leeft nu niet meer) geen enkel effect.
Andere manier van omgaan met de hond (met name kleine dingen die er in de loop van jaren ingeslopen waren) goed effect.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Ik heb een niet gecastreerde reu die bijna alle wel gecastreerde reutjes "verkracht" als hij de kans krijgt....
Ook ik zou mijn hond niet laten castreren om de reden die je aangeeft. Mijn reu geeft zelf het voorbeeld wat er kan gebeuren als een reu gecastreerd is.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Hallo, jongens, kunnen wij het woord "verkrachting" laten vallen? :roll:

Technisch gezien klopt het woord al niet, laat staan dat het een nogal onprettige connotatie heeft.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Het rijden?? Op wie en wat? Rijden op mensen is vooral dominantie kwestie. Rijden op andere honden meestal ook, maar je hebt uitzonderingen die echt oversext zijn.

Nadeel ervan is dat ze sloom worden. Maar het ergste vind ik dat ze als een neppe man door het leven moeten. Andere reuen rijden erop, dus om te castereren vanwege moeite met andere reuen ofzo zou ik nooit doen!
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Een beslissing voor een castratie is niet zo makkelijk te nemen,er zijn nogal wat haken en ogen aan ondanks dat het een operatie is die veel word uitgevoerd.
Slechts in 25 % van de gevallen neemt de dominantie af,en aangezien er veel verschillende vormen van agressie zijn oa kompetieve,terriotale,intermannelijke en angstgeinduceerde kun je niet concluderen dat iedere reu na een castratie liever word.
In het slechtste geval word een onzekere angstige hond een angstbijter.

Er kunnen zich nog meer bijverschijnselen manifesteren(hoeft niet noodzakelijk)zoals dikker worden,afnemen van spiermassa,ongewenste persoonlijkheids veranderingen,sommige reuen blijven puppygedrag vertonen,minder leervermogen,effecten op skelet en gebit en hormonale veranderingen.

Dit zijn de feiten die je allemaal op het net kunt vinden maar ik zal er ook een bijvoegen uit eigen ervaring.
Mijn oudste reu is op jonge leeftijd om medische redenen gecastreerd mijn andere twee jongere reuen zijn niet gecastreerd maar onze oudste reu rijd wel degelijk op hun en is nog steeds dominant.
Daar heeft de castratie dus weinig invloed opgehad,nu weet ik natuurlijk niet hoe hij zonder de castratie was geweest maar ik geef het als voorbeeld.
Overigens heeft hij geen spiermassa verloren of is dik geworden en zijn vacht heeft er ook niet onder geleden.
Volgens mij kun je eerst beter proberen middels training je hond zijn gedrag wat te laten veranderen want als je het allemaal voor niks doet of het pakt zelfs nog slechter uit zijn jullie er ook niet bij gebaat.
Misschien kun je bij de vorige eigenaar eens informeren hoe het gedrag daar was en wat hun er evt. aan deden om dat te verbeteren.
Overigens kun je in zo een korte tijd denk ik nog niet oordelen over een hond geef hem even tijd om alles te verwerken en wie weet valt het dan wel mee.
Sterkte met je beslissing.
Michella
Actief

Ongelezen bericht door Michella »

tineke schreef:Een beslissing voor een castratie is niet zo makkelijk te nemen,er zijn nogal wat haken en ogen aan ondanks dat het een operatie is die veel word uitgevoerd.
Slechts in 25 % van de gevallen neemt de dominantie af,en aangezien er veel verschillende vormen van agressie zijn oa kompetieve,terriotale,intermannelijke en angstgeinduceerde kun je niet concluderen dat iedere reu na een castratie liever word.
In het slechtste geval word een onzekere angstige hond een angstbijter.

Er kunnen zich nog meer bijverschijnselen manifesteren(hoeft niet noodzakelijk)zoals dikker worden,afnemen van spiermassa,ongewenste persoonlijkheids veranderingen,sommige reuen blijven puppygedrag vertonen,minder leervermogen,effecten op skelet en gebit en hormonale veranderingen.

Dit zijn de feiten die je allemaal op het net kunt vinden maar ik zal er ook een bijvoegen uit eigen ervaring.
Mijn oudste reu is op jonge leeftijd om medische redenen gecastreerd mijn andere twee jongere reuen zijn niet gecastreerd maar onze oudste reu rijd wel degelijk op hun en is nog steeds dominant.
Daar heeft de castratie dus weinig invloed opgehad,nu weet ik natuurlijk niet hoe hij zonder de castratie was geweest maar ik geef het als voorbeeld.
Overigens heeft hij geen spiermassa verloren of is dik geworden en zijn vacht heeft er ook niet onder geleden.
Volgens mij kun je eerst beter proberen middels training je hond zijn gedrag wat te laten veranderen want als je het allemaal voor niks doet of het pakt zelfs nog slechter uit zijn jullie er ook niet bij gebaat.
Misschien kun je bij de vorige eigenaar eens informeren hoe het gedrag daar was en wat hun er evt. aan deden om dat te verbeteren.
Overigens kun je in zo een korte tijd denk ik nog niet oordelen over een hond geef hem even tijd om alles te verwerken en wie weet valt het dan wel mee.
Sterkte met je beslissing.
Ik voel er ook steeds minder voor om de hond te laten castreren.
Een vriend van die vorige eigenaars noemde de hond druk. Daar begrijp ik eigenlijk niets van. Op enkele uitspattingen na is hij best wel relaxed.
Hoe zij deden om dat te verbeteren? Een hoop geschreeuw dat hij dat niet mag doen en vervolgens met hun handen corrigeren. :piew:
tineke

Demi schreef:Ik heb een niet gecastreerde reu die bijna alle wel gecastreerde reutjes "verkracht" als hij de kans krijgt....
Ook ik zou mijn hond niet laten castreren om de reden die je aangeeft. Mijn reu geeft zelf het voorbeeld wat er kan gebeuren als een reu gecastreerd is.
Mijn reu is op jonge leeftijd om medische redenen gecastreerd maar geloof me er rijd nooit een hond op hem laat staan dat hij word "verkracht".
Het word zelfs nog niet eens geprobeerd op hem want daar is hij dus echt niet van gediend.
Volgens mij is het te pas en te onpas raggen op iedere hond een opvoed probleem en zal het zeker te maken hebben met de lucht die een hond bij zich draagt maar ook met de baas die er bij loopt en wat die toestaat.
Persoonlijk vind ik het heel vervelend als er op mijn teefje (bij mijn reuen komt het niet voor)gereden word,ze heeft zwaar hd en ik verzoek de eigenaar dan altijd zijn hond onder appel te zetten.
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Michella schreef:Een vriend van die vorige eigenaars noemde de hond druk. Daar begrijp ik eigenlijk niets van. Op enkele uitspattingen na is hij best wel relaxed.
Wacht nou even een paar weken of maanden, dan pas oordelen.

Wij hebben hier twee weken gedacht dat Gaucho niet wist hoe hij moest blaffen. Daarna hield hij z'n snater niet meer.....

We dachten dat het een enorm dominant hondje was, later bleek dat hij gewoon geen sociale vaardigheden had omdat hij z'n hele leven in kennels had gezeten en alleen contact met andere foxjes gehad had. Hij was een watje!

Niet te snel oordelen, ook niet over de vorige baas....
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Pas over een jaar kan je zeggen wat zijn echte karakter is. Dat heb ik gemerkt bij mijn teef
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Eline* schreef:Je moet je honden de kans geven normaal met elkaar te praten en daar hoort ook rijgedrag bij.
Daar kan ik het wel mee eens zijn

Het is echter wel vervelend als je hond met sommige honden niet 'praat' maar meteen gaat rijden
Dat doet Bob op de reu Cocker van de bovenbuurvrouw (die dat niet wil) en op de pup waar ik steeds vaker kom.

Gewoon laten doen dan?
Ook op die poedelpup? Overigens ook een reu. Maakt hem niets uit :denken:

Overigens als je je zó intens moet afzetten tegen castratie ga ik me afvragen van waaruit dit is
Wij hebben honden gedomesticeerd en er van alles mee gedaan wat niet honds is, in huis leven en op schoot liggen en alleen zijn zonder honderoedel is ook vreemd
geborsteld worden ook (al vind ie het heerlijk :ok: )
niet zelf op jacht gaan is ook raar.
Maar dit is natuurlijk iets anders dan hem beroven van zijn 'power'

Sexuele energie is ook een soort Levensenergie en is meer dan alleen maar sexueel en dat ontneem je hem wel :N:
Ik houd Bob voorlopig zo lang mogelijk in tact, dan kan ik het in ieder geval niet op mijn geweten hebben dat ik iets heb gedaan waardoor hij minder gelukkig is. maar is een hond die wel wil maar zelden of nooit kan niet veel gefrustreerder? Alhoewel, hij doet het toch wel in huis :smile2:

Ik heb een hond gekend die gecastreerd was en die overal tegenaan zat te rijden
Dus dat gaat niet over
Was ook opvoedingsprobleem ,dat is duidelijk maar toch
tineke

Wat mij betreft mogen mijn honden ook rijen op elkaar dat is inderdaad honden taal en niks mis mee.
Alleen omdat mijn mastino zwaar hd heeft wil ik het niet hebben en mijn honden mogen ook niet zomaar op iedere hond springen die ze zien want die kan dus het zelfde probleem hebben als Tash.
Als ze het onderling weleens doen dan is dat puur rangorde gedrag en ze zijn allemaal goed gezond dus geen probleem.
Wel valt mij op dat als honden het bij een andere hond doen mensen gelijk roepen oh is die gecastreerd of is ze loops en ja ik vind dat je wel je hond moet kunnen treugroepen als hij dit gedrag vertoont.
Tash is weleens besprongen door een sint bernhard en viel daar behoorlijk hard bij op haar snuitje en de baas maar roepen oh kijk hij wil spelen.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Michella, als je je hond toch wilt laten castreren, wacht dan wel tot hij een paar weken, maanden bij jullie is. Sho kwam ook veel losser toen hij al een tijd bij ons was. Je moet dit niet zomaar doen. Laat hem eerst even zichzelf worden, misschien is hij dan heel anders.
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

tineke schreef:
Demi schreef:Ik heb een niet gecastreerde reu die bijna alle wel gecastreerde reutjes "verkracht" als hij de kans krijgt....
Mijn reu is op jonge leeftijd om medische redenen gecastreerd maar geloof me er rijd nooit een hond op hem laat staan dat hij word "verkracht".
Het word zelfs nog niet eens geprobeerd op hem want daar is hij dus echt niet van gediend.
Volgens mij is het te pas en te onpas raggen op iedere hond een opvoed probleem en zal het zeker te maken hebben met de lucht die een hond bij zich draagt maar ook met de baas die er bij loopt en wat die toestaat.
Persoonlijk vind ik het heel vervelend als er op mijn teefje (bij mijn reuen komt het niet voor)gereden word,ze heeft zwaar hd en ik verzoek de eigenaar dan altijd zijn hond onder appel te zetten.
Er staat toch ook bij "Als hij de kans krijgt".
En hij doet het zeker niet bij alle honden, hij wil het wel vaak doen bij honden die gecastreerd zijn, het valt gewoon op. Bij een intacte reu probeerd hij het eigenlijk nooit..
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
tineke

nou inderdaad word een castraat in veel gevallen aantrekkelijker voor reuen.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Onze bouvierreu is ook gecastreerd, omdat wij niet beter wisten en dachten dat zijn 'agressieve' gedrag wel zou veranderen.
Zijn gedrag is helemaal niets veranderd. Hij grijpt nog steeds iedere hond die in zijn nabijheid komt als hij de kans krijgt. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik hem heb laten castreren.
Ik adviseer je sowieso een hele tijd te wachten. Een hond die 3 dagen bij jou is, moet wel een eerlijke kans krijgen. Jij kunt nooit nu al zeggen hoe hij is. Bovendien begreep ik dat je de hond over een maand waarschijnlijk al weer weg wil doen. Waarom er dan onndig in snijden?
AfbeeldingAfbeelding
Michella
Actief

Nu ik alle verhalen heb gehoord, ben ik er eigenlijk zeker van dat hij niet gecastreerd word.

Boomer blijft bij ons.
We zijn inmiddels erg aan hem gehecht geraakt. Hij heeft ons hart veroverd.

:I:
tineke

Gelukkig maar succes ermee verder. :ok:
Michella
Actief

Dank je wel. Ik heb trouwens een foto van ze in de fotohoek gezet...voor de liefhebbers... :F:
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Mijn hond is chemisch gecastreerd maar puur omdat zijn prostaat erg vergroot is en deze weer kleiner moet worden. Hij heeft eerst 3 weken op de Androcur gestaan, iedere dag een tabletje 3 weken lang en de prijs van de kuur was 85 euro. Dit komt mede doordat de DA het bij een gewone apotheek moet halen, Androcur is niet schadelijk voor de hond en zou zijn hele leven gegeven kunnen worden.

Omdat bij mijn hond zijn prstaat kleiner was geworden maar niet genoeg heeft hij nu de Tardac gehad. Dat is een injectie die 3 weken 'kan' duren. Volgende week moet hij weer voor een echo en dan krijgt hij weer een Tardac injectie. Tardac is een stuk ongezonder voor je hond.

Ondanks dat het voor zijn prostaat is zie ik wel gedragsveranderingen bij mijn hond zowel positief als negatief waarbij de negatieve de overhand hebben.
mechelaar_fan
Zeer actief

Re: Castratie

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Michella schreef:Wij willen onze reu graag laten castreren wegens het 'rijden' en zijn ontzettende dominante gedrag.

Nu heb ik gelezen dat in sommige gevallen er niets veranderd na een castratie...hoe zijn jullie ervaringen?
ik hoop dat er niets verandert. opvoeden werkt altijd beter!
je hond gaat zwakkere spieren krijgen, een slechte vacht, vetter worden, zwakkere botten en minder actief zijn. Het is dan ook heel tof dat je de fysieke en psychische integriteit van je hond niet gaat laten kapotsnijden.

Geef je hond wat meer bezigheid. misschien kun je beginnen met speuren of zo? als het wat frisser wordt,wat lopen naast de fiets? of een andere activiteit die je met een Frans bulldogje zeker kunt ondernemen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”