Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachtpassie bij staande honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Jachtpassie bij staande honden?

Ongelezen bericht door Moon »

Mijn Bracco Italiano heeft behoorlijk wat jachtpassie. Ik vind dat niet zo bijzonder want daar is hij tenslotte staande jachthond voor. Als ik iemand ontmoet met een hond uit dezelfde rasgroep vind ik het altijd leuk om een praatje te maken. Tot mijn verbazing hoor ik van veel eigenaren dat de jachtpassie bij hun hond nauwelijks aanwezig is. Nu kan dat toeval zijn (bij de ene hond zal het wel erger zijn dan bij de andere) maar het komt er op neer dat bij minstens 4 weimaraners, 3 drentse patrijzen en 1 Viszla hier in de buurt er weinig van te merken is dat ze jachthond zijn. Deze hondjes lopen altijd in de buurt van hun baasje en duiken nauwlijks de struiken in.
Nu blijft Dante ook netjes bij mij in de buurt als ik in het park loop, waar geen wild zit, maar als ik in het bos of de polder ben gaat zijn neus omhoog en gaat hij op sjouw. Ook een groot veld moet altijd zigzag worden afgezocht. Gelukkig blijft hij nooit langer dan een minuut of vijf weg en heeft hij ook nog nooit iets gevangen.
Maar ik ben wel benieuwd hoe dat zit met de jachthonden op dit forum?

Marijke
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

wij hebben 2 engelse cockers. De oudste wordt al moe bij de gedachte om te gaan jagen :mrgreen: en de jongste (2 en een half jaar oud) heeft sinds een dikke maand de konijnenjacht ontdekt. Hij gaat ze achterna de struiken in. Hij komt wel altijd terug als ik fluit :ok:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Verschilt denk ook uit welke lijnen ze komen misschien? Als er meer naar schoonheid gefokt wordt, kan het karakter (jachtpassie) verloren gaan.

Ik heb een Duitse Herder die het super vind om te jagen :pffff: :mrgreen: En ze komt altijd terug :mrgreen:
jores
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Verschilt denk ook uit welke lijnen ze komen misschien? Als er meer naar schoonheid gefokt wordt, kan het karakter (jachtpassie) verloren gaan.

Ik heb een Duitse Herder die het super vind om te jagen :pffff: :mrgreen: En ze komt altijd terug :mrgreen:

de jongste is juist op schoonheid gefokt :roll: ik denk ook de aard van het beestje. Onze oudste moet er niet aan denken om zich moe te maken (ook niet toen hij jonger was :roll: )
groetjes Annemie

willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Hee moon jij hier :mrgreen: ?

Tja; je hebt Siemen gezien... Hij komt uit een jachtijn en hij vind de jachttraining geniaal maar hij gaat er niet in zijn eentje vandoor. Hij heeft bijna eerder een dienend karkakter; lekker met de baas trainen! Maar gelukkig niet slaafs; hij doet het echt omdat hij ervoor kiest. :cheer:

Vorige week heeft hij trouwens voor het eerst een levend konijn gepakt maar toen het beest gilde en spartelde liet hij los en toen rende het konijn de braamstruiken is; pfieuw! Ik was ook erg blij dat hij het beest blijkbaar niet beschadigd had. Ik vind het nu wel extra handig dat we jachttrainging doen; daar oefenen we ook dat niet iedere dummy die gegooid wordt voor hem is (soms haal ik hem zelf op of soms een andere hond). Ik denk dat ik het er wel bij hem in krijg dat levende konijntjes niet van hem zijn.

De passie van Dante is bijna beagle-achtig; gewoon ervandoor gaan de geurtjes achterna. Misschien zit er teveel Bracco in (gnagna)? We hadden het al gehad over jachttraining maar misschien zou veldwerk toch wel heel erg leuk voor hem zijn; alleen geen idee waar je dat kan doen. Het zal wel niet lukken zonder auto want bij veldwerk is het helamaal lastig om geschikte trainingsvelden te vinden, maar je kan altijd in de buurt informeren; missschien kan je iemand vinden om mee te rijden ofzo. Ik heb gevraagd of ik een keertje mee mag kijken met de fokker als ze in het najaar weer veldwerk gaan doen; ik zal laten weten hoe het bevalt.
Moon
Zeer actief

Hoi Willemien,

Tja, ik ken wel meer Bracco's die dat doen hoor :wink: en ook een Duitse staande hond. Alleen met heel stevig onder appèl zetten zijn die tegen te houden en dan nog moet je er op tijd bij zijn. Als die grote roze neus de lucht ingaat bijv. Bij een beagle is dat echt heel anders, die blijven ook veeel langer weg!
Jachttraining of veldwerk zit er gewoon niet in voor iemand die geen auto rijdt; ik hou het wel bij speuren en vlgd. jaar "tracken", vindt Dante ook geweldig en ik daarom ook.
Ik vind die jachtpassie verder niet zo'n probleem maar het viel gewoon op, het leek me nl. redelijk normaal voor een staande jachthond! Ik was verbaasd dat veel anderen dat dus niet of veel minder hebben.
natascha
Vaste gebruiker

Re: Jachtpassie bij staande honden?

Ongelezen bericht door natascha »

Hoi,

Ik heb zelf drie spinone's oftewel spinoni en die gaan zeker wel hun neus achterna. Twee daarvan zijn nog pups maar daar zit het ook al in. Ik weet wel dat het jagen bij de een wat sterker is dan bij de ander. Bij mijn reu van een 1/2 jaar zit het er wel in daar ga ik ook binnenkort wel jacht mee doen. Leuk om te zien hoe die jachtinstinkt erin zit. Ik vind dit altijd mooi om te zien. Ik hebt per slot van rekening gekozen voor een jachthond toch?

groetjes Natascha :wink:

Leuk dat er een iemand op het forum zit met een bracco !!! :ok:
Afbeelding
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

Ik heb dus een, zie foto, maar even voor de duidelijkheid ( ahum) een... Friese Stabij ( familie van de Drentse Patrijs) en die zie ik nooit naast mij lopen, als ik in de bossen en duinen loop. Ja, àls hij moe is, dan wel

Alhoewel in de duinen zie ik wel overal goed waar hij is door zijn pluimstaart, die schiet omhoog van de opwinding.
Lijkt dan net op het oranje vlaggetje op een kinderfietsje : ideaal !!!

Het begon allemaal toen hij nog als pup in een vossenhol was gekropen en nu ben ik zó blij, dat àls hij weer de hort op is, dáár nu tè groot voor is geworden.

Want ik heb heel eerlijk gezegd de zenuwen als het tè lang duurt. Dan krijg ik allerlei gedachten van: hij is gevallen en gewond, een mountain biker heeft hem ergens aangereden enz enz
Maar....ik heb een jachtfluitje en dat schelmt dan heerlijk door de bomen heen en dan blijf ik ook fluiten, want ik zie het als een soort vuurtoren.
Hij kan zich dan weer richten op mijn positie.

Dat is ècht aan te raden, want in het begin ( daar gaan we weer :..als pup toen ) , was hij "op een spoor" en dolblij dat ik van verre gefloten had .
Nu vindt hij het heel gewoon en komt terug wanneer "meneer" zèlf wil.

Maar..`1 geluk: hij is als de dood voor wilde zwijnen, daar ben ik ook zo blij mee, want die kunnen honden doden.
De eerste keer dat hij ze zag; door weer een lekker spoor, kwam hij naar mij toe rennen en tussen mijn benen staan. Dat was óók voor mij de eerste keer dat ik zomaar 2 wilde zwijnen zag staan.

Ik heb door mijn hond al veeeel wild gezien, die je anders nooit ziet als wandelaar;
wilde zwijnen ( ook met kleintjes, een andere keer: weer tussen mijn benen )
reeen
een roedel (?) herten,
herten per stuk
2 vossen , maar daar had hij respect voor (?) en rende niet achterna.
1 maal een haas, waar hij 3 dagen daarna nog moe van was !

Zolang ze inderdaad nog niets doodbijten zoals die verhalen van hazen en konijnen is het hartstikke leuk een Staande Jachthond te hebben !!

Oh ja, hij "staat" ( met voorpoot gebogen ) er inderdaad eerst voor en neemt dàn de run . Machtig mooi gezicht !! Waar is mijn geweer?

En over de foklijn: Bauke komt als bastaard gewoon van een Friese boerderij af, niets show- of jacht lijn of wat dan ook !!!

Veel plezier met het "speuren " naar wild !! :ok: En laat dit de boswachter maar niet lezen :neenee:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Spinone en Bracco Italiano :cheer: :cheer: :cheer: Foto's graaaaaaaggg :mrgreen: :wink: :ok:
Mag ik vragen of er onder die rassen veel gezondheidsproblemen zijn?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
willemien
Actief

Ik wil er wel een foto van Dante opzetten als Moon dat goed vind...

Verder qua gezondheidsproblemen... De poten vallen er wel eens af bij het rennen (even zorgen dat het ras niet akelig populair wordt :mrgreen: ).
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Bij Bente ( Drentsche Patrijshond) zit er nog voldoende jachtpassie in hoor :ok:
Wat jullie volgens mij een beetje verwarren met elkaar is dat de meeste jachthonden ruim veld nemen bij het zoeken en dat bijvoorbeeld een Drent dat niet doet.
Die houdt oogcontact met de baas en gaat er niet ver van weg. Dat zit gewoon in het ras. Neemt niet weg dat het een prima jachthond is.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Rataplan schreef:Spinone en Bracco Italiano :cheer: :cheer: :cheer: Foto's graaaaaaaggg :mrgreen: :wink: :ok:
Mag ik vragen of er onder die rassen veel gezondheidsproblemen zijn?
Graagggg!!!! Foto's!!!! Wilde het net vragen!
Afbeelding
bauke

maxcola schreef:
Die houdt oogcontact met de baas en gaat er niet ver van weg. Dat zit gewoon in het ras. Neemt niet weg dat het een prima jachthond is
.
Ja , dat weet ik, en ben daar erg jaloers op, zij hebben niet die Friese koppigheid en luisteren dàn ook zelfs naar de baas, terwijl ze toch graag "weg" willen !!!

Ik ben nu al wakker, ( 's morgens 5.30 uur), omdat Bauke blafte en ( ik woon in een flat op de 5e verdieping) een vos zag lopen aan de overkant ( dat is nog een heel eind), en een vos is heeel stil (ik zag hem ook nog rustig lopen). Hij slaapt voor de warmte op het balkon maar die heeft een stenen muur waar je niet doorheen kan kijken !
Hoe kàn hij dit "geroken" hebben??

Maar....waar gaat dit onderwerp nou over: jachthonden of tóch maar de foto's? :denken: :denken: :19:

,Jacht : heel leuk onderwerp!!!

Maar ik snap niet : is een Braque wel een staande hond??
Dus gaat hij eerst "voorstaan" met voorpootje omhoog en staart op? In die positie kàn de jager zéker weten, dat daar nog geen meters vandaan wild zit en zijn geweer laden !!
Ik heb , trouwens, een verhaal gelezen van een stabij, die een verre staat van ontbinding karkas van een haas, waar de maden al inzaten naar de baas bracht en dat altijd met dode dieren schijnt te doen. :eek: :eek:
Ik denk, dat je dit gedrag juist versterkt door juist op een jachttraining te zitten , waar ze ècht wild gebruiken?? Ik doe zelf niets hieraan.
Moon
Zeer actief

Even voor de duidelijkheid; ik beweer niet dat er geen jachtpassie in de rassen zit die ik als voorbeeld noemde, ik geef alleen maar aan wat de eigenaars zelf daarover te melden hebben. Dat maakte me nieuwschierig naar andere staande jachthonden.
(Ik weet niet hoe ik moet quoten dus hou het maar op een algemeen verhaal :denken: )

Willemien; ik heb laatst nog geprobeerd om een foto te plaatsen maar snap er nog steeds niets van hoe dat moet.... dus als jij het wilt doen?

Natascha; geweldig! drie spinoni! Wij hebben er maanden over gedaan om de keus te maken tussen Bracco en Spinone :wink: Zijn ook bij fokkers van beide rassen op bezoek geweest.

Over de jachtpassie; bij Dante begon dit van de ene op de andere dag. Hij was ongeveer 7 mnd. toen hij voor het eerst de struiken in schoot en niet direct terug kwam toen ik riep. Ik hoorde alleen wild gescharrel en zag af en toe een flits. Was toen inderdaad wel een beetje in paniek :wink: en heb er echt aan moeten wennen.
Ik heb nu het vertrouwen dat hij in de buurt blijft (gaat nooit echt ver weg) en na 5 à 10 min. terug komt. Ik fluit maar een keer en loop zachtjes door en dan komt hij er weer aangestormd met een verwilderde blik en tong op zijn schoenen, het geluk straalt dan van hem af
:mrgreen: .

De Bracco is een voorstaande hond; in bijv. Italie en Frankrijk heeft het woord braque en bracco een andere betekenis dan ons woord 'brak'. Iedereen die aan mij vraagt welk ras Dante is, zegt onmiddellijk; O, het is een brak (logisch natuurlijk).

Over de gezondheid; helaas komt er nu wel af en toe hd. voor. We hebben al onze hoop gevestigd op de vernieuwde Braccoclub en hopen dat de strenge fokregels erdoor komen! Maar inderdaad is het over het algemeen een zeer gezond ras (voor zover mij bekend).

Leuk, zo'n topic over jachthondjes!

Marijke
bauke

Dan vraag ik toch ook maar om een foto, want als het de hond is , die ik voor mij heb, die ken ik van de dagelijkse wandelingen in het park.

Het zijn kleine bruinbeige ruwharige honden?

Ik ken er dus 2 en die luisteren voor geen meter naar de 2 eigenaressen.
Ik zie ze altijd over de grond "iets doen" terwijl daar geen wild te bekennen is :wink: Kan je nagaan.

Maar het nadeel van kleine jachthonden, is dàt ze in de holen gaan en er soms klem blijven zitten.
Dus ik zou als ik jou was, óók een vlaggetje op de staart maar binden, maar dan een échte, want een hoge pluimstaart hebben ze niet.

Hetzelfde geld voor de beagle, die luisteren nog minder en gaan ook ( ik ken er 1 die dat zéker doet) de struiken in en waar is hij dan ?
. Zij komen namelijk NIET terug op de plek waar je ze voor het laatst hebt gezien.

Want je moet altijd blijven staan,op het punt waar ze de struiken in zijn gegaan, en dan maar fluiten met een jachtfluitje ( is echt handig , want het geluid is veeel harder dan ons stemgeluid).

Bauke komt mij heel veel keren ook tegemoet lopen, dan heeft hij gewoon parellel met mij in de bossen en struiken gelopen. Maar ik geloof, dat die kleintjes dat niet doen.
jores
Zeer actief
Contacteer:

een spinone en bracco italiano zijn niet klein.

dit is een spinone

Afbeelding

en dit een bracco italiano

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jores op 11 aug 2004 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Annemie

marian*
Erelid
Contacteer:

En dit is een Bracco Italiano. Ook niet echt klein dus.
Afbeelding
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

bauke schreef:
maxcola schreef:
Die houdt oogcontact met de baas en gaat er niet ver van weg. Dat zit gewoon in het ras. Neemt niet weg dat het een prima jachthond is
.
Ja , dat weet ik, en ben daar erg jaloers op, zij hebben niet die Friese koppigheid en luisteren dàn ook zelfs naar de baas, terwijl ze toch graag "weg" willen !!!

Ik ben nu al wakker, ( 's morgens 5.30 uur), omdat Bauke blafte en ( ik woon in een flat op de 5e verdieping) een vos zag lopen aan de overkant ( dat is nog een heel eind), en een vos is heeel stil (ik zag hem ook nog rustig lopen). Hij slaapt voor de warmte op het balkon maar die heeft een stenen muur waar je niet doorheen kan kijken !
Hoe kàn hij dit "geroken" hebben??

Maar....waar gaat dit onderwerp nou over: jachthonden of tóch maar de foto's? :denken: :denken: :19:

,Jacht : heel leuk onderwerp!!!

Maar ik snap niet : is een Braque wel een staande hond??
Dus gaat hij eerst "voorstaan" met voorpootje omhoog en staart op? In die positie kàn de jager zéker weten, dat daar nog geen meters vandaan wild zit en zijn geweer laden !!
Ik heb , trouwens, een verhaal gelezen van een stabij, die een verre staat van ontbinding karkas van een haas, waar de maden al inzaten naar de baas bracht en dat altijd met dode dieren schijnt te doen. :eek: :eek:
Ik denk, dat je dit gedrag juist versterkt door juist op een jachttraining te zitten , waar ze ècht wild gebruiken?? Ik doe zelf niets hieraan.
Kijk eens op www.onzedrent.nl bij "rasgegevens" ; daar zie je een en ander staan hierover.
Afbeelding
bauke

Mooie honden , heb je ze allemaal? Dan wonen jullie zéker in een groot huis.

Dat zijn niet echte renners, zeker? Ik zie ze niet zo een haas achterna rennen. Voor de lol, dan, hun neus achterna.
Of heb ik het mis. Want hier zie je deze heel weinig of niet.

Zijn dit geen honden voor "na het schot"?
bauke

Kijk eens op www.onzedrent.nl bij "rasgegevens" ; daar zie je een en ander staan hierover.

Bedankt , ja ik ken ze , toch?... "we" zijn toch neven en nichten van elkaar ?. Mèt de Heidewachtel !

Maar ik vond hem tè groot voor een flat, dus daarom heb ik voor de kleinere stabij gekozen. Ga op mijn gemakje de site bekijken en jaloers kijken.
marian*
Erelid
Contacteer:

bauke schreef:Kijk eens op www.onzedrent.nl bij "rasgegevens" ; daar zie je een en ander staan hierover.

Bedankt , ja ik ken ze , toch?... "we" zijn toch neven en nichten van elkaar ?. Mèt de Heidewachtel !

Maar ik vond hem tè groot voor een flat, dus daarom heb ik voor de kleinere stabij gekozen. Ga op mijn gemakje de site bekijken en jaloers kijken.
De reuen zijn vrij fors , ja. Maar de teven niet hoor. Bente is wel wat hoger en langer dan een Stabij ,maar niet heel veel.
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

door een verkeerde opvoeding kun je veel jachtdrift kapot maken, en dan krijg je nerveuze honden.
een goed opvoeder leert de driften te gebruiken om een hond te belonen.
bauke

bauke schreef:
Het zijn kleine bruinbeige ruwharige honden?

Ik ken er dus 2 en die luisteren voor geen meter naar de 2 eigenaressen.
Ik zie ze altijd over de grond "iets doen" terwijl daar geen wild te bekennen is :wink:
Ik zag ze vanmorgen toevallig weer en ze heten: ( houvast):
Basset Fauve de Bretagne. een hele chique naam. En het is een jachthond op klein wild.

Maar al de jachthonden hebben zo'n chique naam, behalve mijn stabijtje, ( dat is afgeleid van "sta -mij- bij" bij de mollenjacht) en is gewoon lekker Hollands :wink:
Maar daardoor moeilijk te onthouden en uit elkaar te houden. :19:

Ik vond het meer een braque-achtige, maar nu zat ik dus helemaal fout.
Rataplan
Zeer actief

Prachtig :ok: Mooie foto's :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Moon
Zeer actief

Spinone en Bracco horen niet tot de hele snelle jagers maar rennen kunnen ze wel hoor :wink:. Ze zijn ook zeer volhardend en gaan door braamstruiken en al heen, als ze maar goed gemotiveerd zijn. Deze honden zijn voor vóór en na het schot, allrounders dus.

Marijke
willemien
Actief

foto's van Dante (hond van Moon):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
willemien
Actief

En hier puppiefoto's van een nestje dat recent geboren is (van de fokker waar wij een hondje van willen maar dan pas over een jaar).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar nou niet allemaal naar de fokker rennen hoor want er zijn maar 3 fokkers in Nederland (wordt onderling nogal geruzied over kwaliteit daar zal ik niet op in gaan) dus straks zijn ze op... :(:
Moon
Zeer actief

Willemien, bedankt voor het plaatsen van de foto's!
Heerlijk hè, die pupjes, ik volg het iedere week op de website van de fokker.
NB; eigenlijk zijn er maar twee bracco-fokkers, de derde heeft maar heel af en toe een nestje.

Marijke
willemien
Actief

Graag gedaan!

Als je op google zoekt kom je in ieder geval 3 fokkers tegen (die ene geeft niet aan dat ze incidenteel fokken maar dat merk je wel als je contact zoekt) en dan heb je ook nog een fokker in Belgie met hele leuke foto's en twee nestjes maar daar worden de honden in een schuur gehouden en heeft een teef van 3 jaar al haar 2e nestje dus dat is ook niet echt een fokker zoals ik ze graag zie. Maar er worden ook bracco's rechtstreeks door de baasjes uit Italie gehaald dus meerdere wegen leiden naar Rome...
Rataplan
Zeer actief

Heerlijke foto's :ok: Ben eigenlijk een bloedhondenfan :ok: maar dit is ook heeeeeeeeell leukkkkkkkkk :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”