Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ben het echt HELEMAAL beu!!!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

odin schreef:
mechelaar_fan schreef: Een hond vindt een stilstaand baasje niet boeiend. Jij moet voor de afleiding zorgen! Actie, lopen, springen, touwballetje, bijtworst... zodat je hond aandacht heeft voor je, aandacht moet je verdienen! Zorg er voor dat jij steeds leuke zaken biedt, zodat de afleiding minder boeiend is dan het hierkomen. Na enkele maanden (hoe ouder de hond hoe langer) is je hond geconditioneer, hij zal onvoorwaardelijk komen, maar je zult regelmatig toch nog flink met je hond moeten spelen.
Denk erom, oudere honden hebben dikwijls minder voerdrift, ander driften worden sterker.
Ik weet niet of je dit in het algemeen bedoelt of het rechtstreeks op mij richt.
In het laatste geval; ik weet wat er nodig is en ik ken mijn hond als geen ander. Ik weet ook dat ik ontzettend voorzichtig moet zijn met het nemen van de volgende stap in de training, omdat mijn hondje zeer snel afgeleid is en daardoor bij een te snelle voortgang er geen reet meer van snapt. Als ik te druk ga doen met rennen, springen en actie, wordt hij zelf veel te druk en in speeltjes heeft hij geen ene moer interesse, buiten. Toch bedankt voor je bezorgdheid.
In het eerste geval mag je dit verhaaltje als niet geschreven beschouwen. :ok:
Even terzijde : zo te lezen heb jij een hele leuke hond . Had ik de tijd , dan zou ik met zo'n hond wel aan de slag willen . Waarmee niet gezegd is dat ik het zou kunnen , maar het lijkt me wel een uitdaging .

Mischien snap ik iets niet , maar de essentie van wat mechelaar-fan schrijft is toch niet dat je hond iets moet snappen ? Het gaat erom dat je hond op jou gericht raakt doordat jij leuke dingen met hem doet . Vandaaruit kan je werken , maar zonder aandacht en een positieve band begin je niks .

Verder : ik vind ook dat je niet kunt zeggen , twee uur moet genoeg zijn . Ik kom er met mijn 10 jaar oude mechelaar ook niet met twee uur , en die hoeft echt niet meer uit te razen , soms is het gewoon ergens op een bankje zitten en uitrusten , maar dan is ze er toch uit . Doe ik het niet , dan is ze thuis onrustig .
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Neem een beslissing lijkt me. Afstaan (hoe moeilijk dat ook is) of helemaal van voorafaan opnieuw beginnen, met alle goede raad die al eerder genoemd is.
Het beestje is nog vrij jong, dus het opnieuw conditioneren moet relatief vlot kunnen gaan, maar trek er maar weer een jaar voor uit (of meer) en begin maar weer gewoon bij af. Aan de korte lijn beginnen, niet loslaten, veel spelen, misschien zelfs maar weer een eerste gehoorzaamheidscursus volgen. Maak duidelijke afspraken met jezelf, je vriendin en anderen en blijf vooral consequent en rustig.
Ik heb zelf het probleem van een asiel-hond (ongeveer 4 jaar oud) met onbekend verleden, met het gedrag wat erg op jouw hond lijkt (door schade en schande geleerd) en ben gewoon weer bij de basis begonnen, na een tijd trainen en heel consequent zijn is in ieder geval het gedrag naar mij toe al positief veranderd.
Alles wat hierboven geschreven is over hoe je je hond aan moet pakken is waar, filter er uit wat het beste bij jouw hond past.
Sterkte!
okijoki
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door okijoki »

Allemaal bedankt voor jullie inbreng in deze topic. Vooral Martijn en Mechelaar-fan wil ik bedanken voor hun nuttige en uitgebreide info.

Ik ga het boek zeker bestellen (ik heb er al tig, maar vind het bere interessant). Is er trouwens een Nederlandse vertaling van the Culture Clash?

Ik heb ook duidelijk aangegeven dat ik de hand in eigen boezem steek, dus met andere woorden de hond zeker niet de schuld geef. Laat dat nog even duidelijk zijn!
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

wat ik met mijn hond doe om haar energfie wat te kanaliseren is
-bijtsport
-rennen naast de fiets.
Enya
Zeer actief

Ongelezen bericht door Enya »

Zoie schreef: Even terzijde : zo te lezen heb jij een hele leuke hond . Had ik de tijd , dan zou ik met zo'n hond wel aan de slag willen . Waarmee niet gezegd is dat ik het zou kunnen , maar het lijkt me wel een uitdaging .
Dankjewel voor het compliment. Odin is ook een hele leuke hond en trainen met hem is inderdaad een uitdaging. Ik zou eigenlijk IPO met hem willen gaan doen, maar mijn vriend en ik zijn bang dat hij het verschil tussen "mét bijtmouw spelen" en "zonder bijtmouw spelen" niet snapt.
Zoie schreef: Mischien snap ik iets niet , maar de essentie van wat mechelaar-fan schrijft is toch niet dat je hond iets moet snappen ? Het gaat erom dat je hond op jou gericht raakt doordat jij leuke dingen met hem doet . Vandaaruit kan je werken , maar zonder aandacht en een positieve band begin je niks .
De essentie klopt inderdaad. Alleen de manier waarop hij me dat adviseert niet. Tijdens het spelen doe ik ook druk, ja. Dat vindt hij leuk. Helaas wordt hij daardoor erg ongecontroleerd, waardoor ik regelmatig onder de blauwe plekken zit of mijn hand zich opeens in zijn bek bevindt.

Buiten vindt Odin het niet interessant dat ik druk doe. Daar zijn veel te veel nieuwe geuren, bewegingen, enz. Die zijn veel interessanter dan het vrouwtje die hij iedere dag al ziet. En nu niet beginnen met "doe dit" of "doe dat", want ik heb het hele repertoire uit de kast getrokken en het interesseert hem gewoon niet. Ik kan veel beter de kalme, beheerste roedelleider spelen, daar heeft hij veel meer ontzag voor.

Als ik met mijn drukke hond train en ik ga zelf ook druk doen, komt er dus niets van het trainen terecht. En natuurlijk moet een hond snappen waar hij mee bezig is tijdens het trainen. Nee, niet dat hij moet begrijpen wat het "mensending" betekent dat wij van hem willen. Maar hij moet wel begrijpen dat de beloning die hij krijgt afkomt van die ene actie en niet van het feit dat er net een fietser/auto/enz/ langskomt.

Voorbeeld: Odin moet zitten bij de stoplichten, dus Odin krijgt altijd het commando "zit" aldaar (hij snapt na 3 jaar nog steeds niet dat hij uit zichzelf ook zou kunnen gaan zitten...) Hij gaat zitten, maar halverwege ziet hij aan de overkant een fietser voorbij gaan. Hij blijft dus in de halverwegezitstand staan om naar die fietser te kijken. De fietser is uit zicht en Odin vervolgt zijn beweging, waardoor hij gaat zitten. Belonen heeft nu geen enkele zin, want de link "commando zit > zitten" wordt niet meer gemaakt. Op zo'n moment straffen heeft ook geen zin, want hij denkt dat hij bestraft wordt vanwege de fietser en weet allang niet meer dat hij een commando gekregen heeft.
Zoie schreef: Verder : ik vind ook dat je niet kunt zeggen , twee uur moet genoeg zijn . Ik kom er met mijn 10 jaar oude mechelaar ook niet met twee uur , en die hoeft echt niet meer uit te razen , soms is het gewoon ergens op een bankje zitten en uitrusten , maar dan is ze er toch uit . Doe ik het niet , dan is ze thuis onrustig .
Dat heb ik nooit gezegd. Ik heb gezegd dat een hond niet persé los hoeft te lopen om aan voldoende beweging te komen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

odin schreef: Ik zou eigenlijk IPO met hem willen gaan doen, maar mijn vriend en ik zijn bang dat hij het verschil tussen "mét bijtmouw spelen" en "zonder bijtmouw spelen" niet snapt.
:denken: hoezo niet? het is een spelletje voor de hond, net als een balletje... hij wordt er niet agressief van ofzo.. ga eens bij een leuke vereniging kijken... of vraag hier iets over in de rubriek africhting! :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

okijoki schreef:Allemaal bedankt voor jullie inbreng in deze topic. Vooral Martijn en Mechelaar-fan wil ik bedanken voor hun nuttige en uitgebreide info.

Ik ga het boek zeker bestellen (ik heb er al tig, maar vind het bere interessant). Is er trouwens een Nederlandse vertaling van the Culture Clash?

Ik heb ook duidelijk aangegeven dat ik de hand in eigen boezem steek, dus met andere woorden de hond zeker niet de schuld geef. Laat dat nog even duidelijk zijn!
Helaas is deze alleen nog in het engels verkrijgbaar (voor zover ik weet)
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

okijoki schreef:Ik ga het boek zeker bestellen (ik heb er al tig, maar vind het bere interessant). Is er trouwens een Nederlandse vertaling van the Culture Clash?
Voorzover ik weet wordt er gewerkt aan de nederlandse vertaling.

Op deze link staat in elk geval de vertaling van het eerste hoofdstuk.

http://home.tiscali.nl/~kuenen/stamculture.html

Groeten, Willy.
okijoki
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door okijoki »

Wil de hond schreef:Voorzover ik weet wordt er gewerkt aan de nederlandse vertaling.

Op deze link staat in elk geval de vertaling van het eerste hoofdstuk.

http://home.tiscali.nl/~kuenen/stamculture.html

Groeten, Willy.
Oké, lijkt me een leuk boek. Heb deze pagina even door gelezen. Bedankt daarvoor! :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”