Bij de cursus die ik bij een MG hondenschool heb gedaan, mochten de honden gedurende de periode van de cursus niet loslopen met het uitlaten. Dit was omdat het hierkomen eerst geleerd moest worden en de honden in de tijd buiten de cursus om niet de kans mochten krijgen om in de fout te gaan. Ik heb me daar overigens niet aan gehouden omdat Belle altijd heel goed luisterde naar "hier" (toen nog wel).Blake schreef:kwam jouw hond niet los bij de cursus? de honden die ik gister heb gezien kwamen namelijk allemaal gewoon los, ook de honden die dan niet luisterden moesten toch blijven oefenenen als ze dan eens naar een andere hond toerennen om ff te spelen(heb ook een puppycursus gezien namelijk) werden ze niet gestraft maar werd het gewoon nog een keer geprobeerd
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
martin gaus
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Belle schreef:Bij de cursus die ik bij een MG hondenschool heb gedaan, mochten de honden gedurende de periode van de cursus niet loslopen met het uitlaten. Dit was omdat het hierkomen eerst geleerd moest worden en de honden in de tijd buiten de cursus om niet de kans mochten krijgen om in de fout te gaan. Ik heb me daar overigens niet aan gehouden omdat Belle altijd heel goed luisterde naar "hier" (toen nog wel).

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Marion.
Dat predikt MG. Klinkt op zich best goed. De hond moet gedurende 3,5 week niet de kans krijgen om de fout in te gaan. Tijdens de training (3 avonden per week) is hij wel los natuurlijk. Maar daarbuiten gewoon eventjes 3,5 week niet de kans geven om de fout in te gaan.malinois schreef:nog nooit van gehoord....
Leuke theorie. Maar bij onze hond (die het commando "hier" niet nodig had) heeft het averechts gewerkt
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat geloof ik graag... het klinkt inderdaad leuk.. maar volgens mij werkt het niet... ik heb het nog nooit zo gedaan in ieder geval.. hier lopen ze vanaf pup gewoon los mee... een pup blijft toch wel in de buurt... en dat moet je dan meteen belonen... maar een trainingsveld is zoveel anders dan gewoon buiten... dat kan je toch ook niet vergelijken... nee.. die preek spreekt mij niet erg aan.Marion. schreef:Dat predikt MG. Klinkt op zich best goed. De hond moet gedurende 3,5 week niet de kans krijgen om de fout in te gaan. Tijdens de training (3 avonden per week) is hij wel los natuurlijk. Maar daarbuiten gewoon eventjes 3,5 week niet de kans geven om de fout in te gaan.malinois schreef:nog nooit van gehoord....
Leuke theorie. Maar bij onze hond (die het commando "hier" niet nodig had) heeft het averechts gewerkt

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Marion.
Het was onze eerste hond. En het was een hond die heel erg baasgericht was. Geen pup meer (bijna 10 maanden), maar het commando 'hier' hadden we nog nooit hoeven geven. Bleef vanzelf bij ons namelijk.malinois schreef:... nee.. die preek spreekt mij niet erg aan.
Het niet de fout in kunnen gaan, klonk plausibel. Bovendien waren wij groentjes, en de trainsters doorgewinterd. Dus ik dacht dat ik het goed deed.
Maar dat deed ik niet, want die aanlijnplicht heeft mijn hond zijn leven gekost. Geen 10 maanden geworden dus.
Nu ben ik iets kritischer op cursussen, en als ik denk dat mijn hond iets anders nodig heeft dan de trainster zegt, dan doe ik dat dus. Door ervaring word je wijzer
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja inderdaad helaas wordt je door schade en schande wijs... wat vreselijk voor je dat je door zoiets je hond bent kwijtgeraaktMarion. schreef:Het was onze eerste hond. En het was een hond die heel erg baasgericht was. Geen pup meer (bijna 10 maanden), maar het commando 'hier' hadden we nog nooit hoeven geven. Bleef vanzelf bij ons namelijk.malinois schreef:... nee.. die preek spreekt mij niet erg aan.
Het niet de fout in kunnen gaan, klonk plausibel. Bovendien waren wij groentjes, en de trainsters doorgewinterd. Dus ik dacht dat ik het goed deed.
Maar dat deed ik niet, want die aanlijnplicht heeft mijn hond zijn leven gekost. Geen 10 maanden geworden dus.
Nu ben ik iets kritischer op cursussen, en als ik denk dat mijn hond iets anders nodig heeft dan de trainster zegt, dan doe ik dat dus. Door ervaring word je wijzer
Iedereen moet ergens beginnen maar aldoende leert men inderdaad. Daarom zet ik er nu ook mijn vraagtekens bij... klinkt allemaal heel leuk, en ik snap best dat sommige mensen 'daar in trappen' als je verder nog nooit een hond hebt gehad of weinig van hondengedrag weet.....

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe later op de avond...hoe slapper je wauwelt...over iets waar je nog nooit van gehoord hebt...en wat je nog nooit geprobeert hebt...malinois schreef:nee.. die preek spreekt mij niet erg aan...nog nooit van gehoord....het klinkt inderdaad leuk.. maar volgens mij werkt het niet... ik heb het nog nooit zo gedaan in ieder geval... Daarom zet ik er nu ook mijn vraagtekens bij... klinkt allemaal heel leuk, en ik snap best dat sommige mensen 'daar in trappen' als je verder nog nooit een hond hebt gehad of weinig van hondengedrag weet.....
- Blake
- Vaste gebruiker
wat vreselijk zeg dat je hierdoor je hond kwijt bent geraakt!! dan snap ik dat je absoluut geen voorstander meer bent van de MG manier!
heb je toevallig bij de MG hondenschool in eindhoven(of ja Son is het eigenlijk) gezeten? daar ga ik nml naartoe.
Maar blake blijft gewoon loslopen waar hij dat nu ook doet, nml om te zwemmen hier vlakbij
op andere plaatsen kan hij niet los, want het veld waar we hem 's avonds altijd loslieten vind hij niet meer interessant en steekt dan ook de straat over, kunnen we roepen wat we willen, maar hij vertrekt!
dus vandaar dat hij alleen losgaat met zwemmen(en het spelen in het bos bij het water natuurlijk) omdat hij dan niet in de buurt van een weg is.
blake heeft zoveel beweging nodig, dat gaat nooit lukken alleen aan de riem, hij blijft gewoon 2 keer per dag zwemmen, ook tijdens de cursus! is ook goed ivm zn heup, heeft afwijking aan zn ene heup, geen HD maar echt goed zit zn heup ook niet
heb je toevallig bij de MG hondenschool in eindhoven(of ja Son is het eigenlijk) gezeten? daar ga ik nml naartoe.
Maar blake blijft gewoon loslopen waar hij dat nu ook doet, nml om te zwemmen hier vlakbij
op andere plaatsen kan hij niet los, want het veld waar we hem 's avonds altijd loslieten vind hij niet meer interessant en steekt dan ook de straat over, kunnen we roepen wat we willen, maar hij vertrekt!
dus vandaar dat hij alleen losgaat met zwemmen(en het spelen in het bos bij het water natuurlijk) omdat hij dan niet in de buurt van een weg is.
blake heeft zoveel beweging nodig, dat gaat nooit lukken alleen aan de riem, hij blijft gewoon 2 keer per dag zwemmen, ook tijdens de cursus! is ook goed ivm zn heup, heeft afwijking aan zn ene heup, geen HD maar echt goed zit zn heup ook niet
-
loebas
- Vaste gebruiker
martin gaus
Ik heb met mijn twee honden diverse cursussen gedaan bij MG school in de Rijp en ik mag wel zeggen met heel veel plezier. Er was veel aandacht voor de baas (want eigenlijk moest die naar school). De mensen daar waren zo enthousiast en trokken er altijd tijd voor uit als er problemen waren tussen baas en hond. Ik ben ermee gestopt omdat het wel erg
duur is.
duur is.
-
annemiekw
- Vaste gebruiker
als ik jullie was zal ik nog even verder kijken.
Ik zit nu op een puppycursus van 8 lessen van een uur.
Vooraf is er een verplichte theorieavond zodat dit niet tijdens de lessen tijd vreet.
Kosten 20€
Ik heb sowieso een paar scholen bij mij uit de buurt opgebeld om wat informatie te vragen, hoeveel honden in de les, kosten, methode etc.
Bij mij op cursus gebruiken ze in eerste plaats belonen dmv koekjes.
Slibketting niet, ten zij de hond het echt nodig heeft,
er zijn allerlei vervolg cursussen zoals klickeren, behendigheid fleyerbal etc.
Kijk dus eerst goed om je heen en vraag andere om ervaringen, tijdens het uitlaten kom je genoeg mensen met honden tegen.
Ik zit nu op een puppycursus van 8 lessen van een uur.
Vooraf is er een verplichte theorieavond zodat dit niet tijdens de lessen tijd vreet.
Kosten 20€
Ik heb sowieso een paar scholen bij mij uit de buurt opgebeld om wat informatie te vragen, hoeveel honden in de les, kosten, methode etc.
Bij mij op cursus gebruiken ze in eerste plaats belonen dmv koekjes.
Slibketting niet, ten zij de hond het echt nodig heeft,
er zijn allerlei vervolg cursussen zoals klickeren, behendigheid fleyerbal etc.
Kijk dus eerst goed om je heen en vraag andere om ervaringen, tijdens het uitlaten kom je genoeg mensen met honden tegen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
inderdaad nog nooit zoveel onzin bij elkaar gehoord...Wil de hond schreef:Hoe later op de avond...hoe slapper je wauwelt...over iets waar je nog nooit van gehoord hebt...en wat je nog nooit geprobeert hebt...

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Aha...maar hoe weet jij nou dat zoiets voor geen meter werkt...als je er nog nooit van gehoord hebt...en er totaal geen ervaring mee hebt...sta je niet erg overhaast...met je oordeel klaar?malinois schreef:inderdaad nog nooit zoveel onzin bij elkaar gehoord... snap best dat een beginnende hondenbezitter er in zal trappen... klinkt allemaal erg leuk...maar werkt voor geen meter!Wil de hond schreef:Hoe later op de avond...hoe slapper je wauwelt...over iets waar je nog nooit van gehoord hebt...en wat je nog nooit geprobeert hebt...malinois schreef:nee.. die preek spreekt mij niet erg aan...nog nooit van gehoord....het klinkt inderdaad leuk.. maar volgens mij werkt het niet... ik heb het nog nooit zo gedaan in ieder geval... Daarom zet ik er nu ook mijn vraagtekens bij... klinkt allemaal heel leuk, en ik snap best dat sommige mensen 'daar in trappen' als je verder nog nooit een hond hebt gehad of weinig van hondengedrag weet.....
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee... denk het niet... ik snap wat hij ermee wil... niet de kans geven.. maar een trainingsveld is wel iets anders dan de gewone wereld buiten het veld. Een hond kan ook een knopje omzetten, dus inderdaad makkelijk komen op een trainingsveld, maar buiten het veld denken: zo hier moest ik luisteren.. en nu lekker niet meer....Een hond iets leren door hem daar even tijdelijk niet de kans toe geven werkt niet volgens mij zeker niet met zo'n belangrijke oefening.Wil de hond schreef: Aha...maar hoe weet jij nou dat zoiets voor geen meter werkt...als je er nog nooit van gehoord hebt...en er totaal geen ervaring mee hebt...sta je niet erg overhaast...met je oordeel klaar?
Zo goed als alle honden zullen weleens los gelopen hebben en dan even 3 weekjes vast en daarna moeten ze het ineens kunnen

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik weet het niet het zou best kunnen... ik zie teveel mensen die denken dat als hun hond het op het trainingsveld kan.. ze het overal kunnen... en dat is dus een hele foute gedachte... op het trainingsveld zijn buiten de andere honden en mensen totaal geen afleidingen... de vogeltjes, fietsers, paarden, auto's, brommers etc. zijn daar niet en wel buiten het trainingsveldWil de hond schreef:Je ziet het allemaal...een beetje te simpel...is mijn indruk...

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad, hierin heb je gelijk. Op een trainingsveldje kun je hoogstens de basis leggen voor gedrag.
Door het geleerde dagelijks thuis in de praktijk te trainen én toe te passen krijg je honden die overál gehoorzamen.
Dit is overigens wel iets waar door een goede hondenschool/trainer op gewezen wordt. Zodat de mensen niet de illusie hebben dat door twee keer per week op een veldje te staan met je hond ál je problemen zich oplossen.
Door het geleerde dagelijks thuis in de praktijk te trainen én toe te passen krijg je honden die overál gehoorzamen.
Dit is overigens wel iets waar door een goede hondenschool/trainer op gewezen wordt. Zodat de mensen niet de illusie hebben dat door twee keer per week op een veldje te staan met je hond ál je problemen zich oplossen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar helaas gebeurd dit dus heel weinig... je leert de basis op een hondenschool en je moet dit thuis verder uitbouwen. Maar terugkomend op dit topic... hoe kan je een hond iets leren, als je hem zeer kort tijdelijk het hem onmogelijk maakt om een fout te maken... als ik mijn hond 3 weken lang aan de lijn langs een kat laat lopen omdat hij achter katten aangaat als hij de kans krijgt... wat wil dat dan zeggen dat ie na 3 weken niet alsnog achter die kat aangaatWil de hond schreef:Inderdaad, hierin heb je gelijk. Op een trainingsveldje kun je hoogstens de basis leggen voor gedrag.

-
Marion.
Ja, we kregen hem als pup. Hij is altijd een heel bleue, baasgerichte hond geweest. Niet een hond die zomaar van zijn baas zou weglopen. Niet een hond die zomaar naar een andere hond zou toelopen. Laat staan dat hij door een niet goed gesloten hekje zou sluipen, en naar de overkant van de weg naar een andere hond zou lopen....malinois schreef:ja inderdaad helaas wordt je door schade en schande wijs... wat vreselijk voor je dat je door zoiets je hond bent kwijtgeraaktDat terwijl hij uit zichzelf bij je bleef.... maar je hond was bijna 10 maanden, heb je hem wel als pup gekregen? Wat ik al zei, een pup blijft bijna altijd bij je... als jullie hem als pup gekregen hebben wist hij dus niet beter, daarom bleef hij netjes bij je en hoefde je geen hier te zeggen.....
Maar die avond deed hij dat wel. Ik mag en zal niets of niemand daar de schuld van geven hoor. Samenloop van omstandigheden. Maar ik ben ervan overtuigd dat die 3,5 week aanlijnplicht ermee te maken had.
Sowieso hadden we met Sam nooit op cursus moeten gaan. Hij vond het vreselijk. Hij had ook geen cursus nodig. Wij wel. Als ik toen had geweten wat ik nu weet, was ik daar na de eerste dag al weggebleven
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als ik merk wanneer dan ook dat mijn hond het echt niet leuk meer vind stop ik ook alaminuut mee... ik sport met mijn hond en hij moet er plezier in hebben als hij dat niet meer zou hebben, ben je verkeerd bezig als je alsnog door zou gaan, buiten het feit om dat het dan ook niet zou lukken waarschijnlijk...Marion. schreef:[Hij vond het vreselijk.
maar daar heb je nu niets meer aan maar gelukkig heb je het wel ingezien en dus een harde maar goede leer voor de volgende hond(en)

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat dit heel weinig gebeurt zegt meer over de kwaliteit van een trainer/training dan over het nut van het voorkomen dat een hond de fout ingaat gedurende die training.
Als je het in drie weken voor elkaar krijgt om bepaald gedrag goed in te trainen reageert hij dus anders als voorheen, en helemaal als hij in die drie weken niet steeds weer in de fout heeft kunnen gaan. Gedrag intrainen is iets wat gewoon veel sneller gaat als je de hond kontinu onder kontrole hebt.
Sterker nog, er zijn veel honden die zo vaak de fout in zijn gegaan dat voorkomen dat ze die fouten begaan de enige manier is om op een redelijke termijn een voldoende resultaat te bewerkstelligen. Dit zijn vrijwel altijd honden die in plaats van een beetje training meer een heropvoeding nodig hebben.
Als je het bvb. voor elkaar krijgt om in drie weken je hond te leren anders te reageren op katten als voorheen kun je hem inderdaad na drie weken weer los beginnen te laten. Hoewel het vaak verstandiger is om stapje voor stapje naar de moeilijkste momenten toe te werken.
Hierkomen is iets wat er goed in moet zitten, voordat je het hierkomen daadwerkelijk in moeilijke situaties hoort te gebruiken, simpelweg omdat anders de hond leert dat het tóch niet nodig is om te luisteren. Dit houdt naar mijn idee in dat je een hond die nog niet goed hierkomt niet los kunt laten, hoogstens in een situatie waarin je van te voren weet dat het absoluut niet zal voorkomen dat je hem plots bij je moet roepen.
Het heeft een averechts effekt op de training als je een bevel geeft zonder dat de hond het opvolgt.
Als je het in drie weken voor elkaar krijgt om bepaald gedrag goed in te trainen reageert hij dus anders als voorheen, en helemaal als hij in die drie weken niet steeds weer in de fout heeft kunnen gaan. Gedrag intrainen is iets wat gewoon veel sneller gaat als je de hond kontinu onder kontrole hebt.
Sterker nog, er zijn veel honden die zo vaak de fout in zijn gegaan dat voorkomen dat ze die fouten begaan de enige manier is om op een redelijke termijn een voldoende resultaat te bewerkstelligen. Dit zijn vrijwel altijd honden die in plaats van een beetje training meer een heropvoeding nodig hebben.
Als je het bvb. voor elkaar krijgt om in drie weken je hond te leren anders te reageren op katten als voorheen kun je hem inderdaad na drie weken weer los beginnen te laten. Hoewel het vaak verstandiger is om stapje voor stapje naar de moeilijkste momenten toe te werken.
Hierkomen is iets wat er goed in moet zitten, voordat je het hierkomen daadwerkelijk in moeilijke situaties hoort te gebruiken, simpelweg omdat anders de hond leert dat het tóch niet nodig is om te luisteren. Dit houdt naar mijn idee in dat je een hond die nog niet goed hierkomt niet los kunt laten, hoogstens in een situatie waarin je van te voren weet dat het absoluut niet zal voorkomen dat je hem plots bij je moet roepen.
Het heeft een averechts effekt op de training als je een bevel geeft zonder dat de hond het opvolgt.
-
Marion.
Dat klopt. Maar bij je eerste hond sta je nog niet zo sterk in je schoenen. Althans, ik niet. Ik dacht toen dat die trainster het wel beter zou weten dan ik.malinois schreef:maar daar heb je nu niets meer aan maar gelukkig heb je het wel ingezien en dus een harde maar goede leer voor de volgende hond(en)
Maar het is wel heel erg goed geweest voor de manier waarop ik nu met mijn honden omga. Ik heb nu ook 2 zoetjes, die ik zelfs kan terugroepen als ze achter een konijn aan zitten
Daar heeft de cursus toen bij MG wel aan meegeholpen
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
klopt!Wil de hond schreef:Dat dit heel weinig gebeurt zegt meer over de kwaliteit van een trainer/training dan over het nut van het voorkomen dat een hond de fout ingaat gedurende die training.
ja maar dat is dan nog steeds op een veld ingetraind... dus ik vraag me dan nog steeds af hoe die hond reageert in een andere omgeving met veel afleiding.Als je het in drie weken voor elkaar krijgt om bepaald gedrag goed in te trainen reageert hij dus anders als voorheen, en helemaal als hij in die drie weken niet steeds weer in de fout heeft kunnen gaan. Gedrag intrainen is iets wat gewoon veel sneller gaat als je de hond kontinu onder kontrole hebt.
inderdaad dat is ook een veelvoorkomend probleem... als je gewoon in het bos loopt en eens luisterd hoevaak een eigenaar hier roept tegen de hond voor hij daadwerkelijk bij de baas is...Hierkomen is iets wat er goed in moet zitten, voordat je het hierkomen daadwerkelijk in moeilijke situaties hoort te gebruiken, simpelweg omdat anders de hond leert dat het tóch niet nodig is om te luisteren. Dit houdt naar mijn idee in dat je een hond die nog niet goed hierkomt niet los kunt laten, hoogstens in een situatie waarin je van te voren weet dat het absoluut niet zal voorkomen dat je hem plots bij je moet roepen.
Als je denkt dat je hond het niet kan... moet je hem niet loslaten... of doe er een lange lijn aan zodat je toch nog controle over hem hebt.

-
Marion.
Oké, kan ik in mee gaan.Wil de hond schreef:Als je het in drie weken voor elkaar krijgt om bepaald gedrag goed in te trainen reageert hij dus anders als voorheen, en helemaal als hij in die drie weken niet steeds weer in de fout heeft kunnen gaan. Gedrag intrainen is iets wat gewoon veel sneller gaat als je de hond kontinu onder kontrole hebt.
Maar wij gingen gewoon op cursus. Met een hond zonder problemen. Voor onszelf, omdat het onze eerste was, omdat we dachten dat het goed was.
Niet omdat de hond niet netjes wilde zitten. Niet omdat de hond niet kwam als we hem riepen. Gewoon voor het sociale.
Onze hond reageerde na die 10 lessen dus inderdaad anders dan normaal. En niet helemaal zoals wij het graag zagen.
Ik had mijn hond onder controle voor de cursus. Tijdens de lessen kon ik het trillen en beven van hem niet onder controle krijgen. Iets ergers dan die cursus had ik hem niet aan kunnen doen, geloof ik. Achteraf had ik in mijn eentje naar die cursus moeten gaan. Ik de theorietjes leren. Hondje lekker thuis bij de baas. Deze hond was op deze cursus absoluut niet op z'n plaats.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar dat is dan nog steeds op een veld ingetraind... dus ik vraag me dan nog steeds af hoe die hond reageert in een andere omgeving met veel afleiding.[/quote]malinois schreef:[quote"Wil de hond"]Als je het in drie weken voor elkaar krijgt om bepaald gedrag goed in te trainen reageert hij dus anders als voorheen, en helemaal als hij in die drie weken niet steeds weer in de fout heeft kunnen gaan. Gedrag intrainen is iets wat gewoon veel sneller gaat als je de hond kontinu onder kontrole hebt.
Nou, als je in die drie weken nergens anders stevig aan de gang bent geweest zit je inderdaad nog steeds met het probleem dat je hond niet luistert daar waar dat juist de bedoeling is.
Maar als je je best hebt gedaan en op veel verschillende plaatsen hebt getraind, tijdens je wandelingen en op plaatsen waar afleiding aanwezig was, zal je hond die trainingsveld-gebonden reaktie ontgroeid zijn.
Is hij nog niet zover dan zul je dus nog wat langer door moeten trainen, en nog even wachten met het loslaten in situaties die de hond nog niet aankan.
-
Marion.
Niet eens. Een trainingsveldje is altijd iets aparts. Honden zullen zich daar altijd anders gedragen dan normaal. Die twee van mij zijn zoutzakken op het veld. In het echie zijn het 2 voorbeeldige hondjes.Wil de hond schreef:Maar als je je best hebt gedaan en op veel verschillende plaatsen hebt getraind, tijdens je wandelingen en op plaatsen waar afleiding aanwezig was, zal je hond die trainingsveld-gebonden reaktie ontgroeid zijn.
Ben er overigens wel van bewust dat ik mijn afkeer van wat voor cursus dan ook, overbreng op mijn hondjes
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Op een trainingsveldje begint het allemaal, je legt er de basis van datgene waar je het eigenlijk voor doet.Marion. schreef:Niet eens. Een trainingsveldje is altijd iets aparts. Honden zullen zich daar altijd anders gedragen dan normaal. Die twee van mij zijn zoutzakken op het veld. In het echie zijn het 2 voorbeeldige hondjes.Wil de hond schreef:Maar als je je best hebt gedaan en op veel verschillende plaatsen hebt getraind, tijdens je wandelingen en op plaatsen waar afleiding aanwezig was, zal je hond die trainingsveld-gebonden reaktie ontgroeid zijn.
Ben er overigens wel van bewust dat ik mijn afkeer van wat voor cursus dan ook, overbreng op mijn hondjes
Je geeft zelf al aan dat die basis op verschillende manieren gelegd kan worden, je hebt het voor een groot deel zelf in de hand.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vraag het me nog steeds af ben nog steeds niet overtuigd.... de hond zal je misschien eens uit gaan proberen, wordt daar ook aandacht aan besteedt, etc. etc. etc.Wil de hond schreef:Nou, als je in die drie weken nergens anders stevig aan de gang bent geweest zit je inderdaad nog steeds met het probleem dat je hond niet luistert daar waar dat juist de bedoeling is.
Maar als je je best hebt gedaan en op veel verschillende plaatsen hebt getraind, tijdens je wandelingen en op plaatsen waar afleiding aanwezig was, zal je hond die trainingsveld-gebonden reaktie ontgroeid zijn.
Is hij nog niet zover dan zul je dus nog wat langer door moeten trainen, en nog even wachten met het loslaten in situaties die de hond nog niet aankan.
Een trainingsveld is gewoon iets aparts, iets waar ze moeten luisteren.... Buiten het veld wordt nog weleens toegestaan dat ze minder snel luisteren... op het trainingsveld niet want daar is de instrukteur bij.
Het ligt zeker aan de mensen die er trainen dat ook...

-
Marion.
Nee. De basis begint als je de pup in huis neemt. Daar en op dat moment.Wil de hond schreef:Op een trainingsveldje begint het allemaal, je legt er de basis van datgene waar je het eigenlijk voor doet.
Je geeft zelf al aan dat die basis op verschillende manieren gelegd kan worden, je hebt het voor een groot deel zelf in de hand.
Niet als je op 9 maanden een cursus van MG volgt. Ben met je eens dat je met honden met een probleem daar baat bij kunt zien. Dat zag ik in die cursus ook.
Maar met honden zonder problemen, zou ik die cursus gewoon nooit aanraden. Als je geen problemen wilt kweken namelijk
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja natuurlijk begin je de basis te leggen als je de pup in huis haalt, of zelfs al daarvoor. Door een goedgefokte pup uit te zoeken en je op de hoogte te stellen van hondengedrag -training en -opvoeding. Zit dit allemaal goed dan heb je helemaal niks te zoeken op een gewone gehoorzaamheidskursus.Marion. schreef:Nee. De basis begint als je de pup in huis neemt. Daar en op dat moment.Wil de hond schreef:Op een trainingsveldje begint het allemaal, je legt er de basis van datgene waar je het eigenlijk voor doet.
Niet als je op 9 maanden een cursus van MG volgt. Ben met je eens dat je met honden met een probleem daar baat bij kunt zien. Dat zag ik in die cursus ook.
Maar met honden zonder problemen, zou ik die cursus gewoon nooit aanraden. Als je geen problemen wilt kweken namelijk
Echter, kom je er op een gegeven moment achter dat je hond fout begeleid is door jezelf, of door een ander die hem op een gegeven moment van de hand heeft gedaan, dan bevindt je je in een hele andere situatie. Begeleiding en strakke training zijn dan onontkoombaar, hoezeer je ook iets hebt tegen het volgen van een kursus met je hond. Je móet dan gewoon de basis afbreken, en opnieuw opbouwen, zowel die van jezelf als die van je hond. Nou ja, het móet natuurlijk niet, maar als je echt een verandering en verbetering wenst wél.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Tsja,malinois schreef:ik vraag het me nog steeds af ben nog steeds niet overtuigd.... de hond zal je misschien eens uit gaan proberen, wordt daar ook aandacht aan besteedt, etc. etc. etc.Wil de hond schreef:Nou, als je in die drie weken nergens anders stevig aan de gang bent geweest zit je inderdaad nog steeds met het probleem dat je hond niet luistert daar waar dat juist de bedoeling is.
Een trainingsveld is gewoon iets aparts, iets waar ze moeten luisteren.... Buiten het veld wordt nog weleens toegestaan dat ze minder snel luisteren... op het trainingsveld niet want daar is de instrukteur bij.
Het ligt zeker aan de mensen die er trainen dat ook...
Het resultaat is afhankelijk van diverse faktoren, de trainer, de eigenaar, de omgeving, de hond zelf, past de hond wel bij zijn eigenaar... Allemaal zaken die niet zo heel veel met het trainingsveldje te maken hebben, toch?