Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet dominant?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Wel of niet dominant?

Ongelezen bericht door Joyce »

Er wordt gezegd dat honden die dominant zijn overal urineren om te markeren.

Nu is de laatste toevoeging aan mijn roedel een Beagle uit het laboratorium. Een ontzettend onzeker dametje die hier zeker de ranglaagste is en daar ook helemaal geen problemen mee heeft.

Toch moet ze buiten altijd tegen elke boom, lantaarnpaal en grassprietje aanplassen. Ze doet dit zelfs door haar kont zover mogelijk omhoog te duwen en soms zelfs bij het poepen.

De andere 2 honden, die allebei hoger staan, reageren helemaal niet op dit gedrag.

Zou het dan misschien komen omdat ze in 9,5 jaar waarschijnlijk geen boom heeft gezien en ze dit gedrag nu wat overdrijft? Of is ze de aangewezen 'persoon' in de roedel om het territorium te markeren?

Dit gedrag komt in ieder geval niet overeen met wat er over dominantie gezegd wordt. Ook buiten is ze heel onzeker tegenover andere honden en stelt ze zich altijd heel conflict vermijdend op. Absoluut niet zeker/dominant dus.

Wat zijn jullie ideeen?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Hier precies hetzelfde! Nanni is onzeker ben ik achter gekomen. op bekend terrein durft ze wel te vechten, maar op onbekend terrein dus niet.
Ook zij piest overal en nergens, vooral als je een paar dagen daar niet geweest bent. Tegenwoordig schraapt ze ook als ze gepoept heeft.

Dus ik ben ook ontzettend benieuwd :mrgreen:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat de beagle in naam van de roedel markeert. Ze hoort bij jouw roedel en als onderdeel van die grote roedel voelt ze zich wel superieur. Niet tov de roedelgenoten maar binnen het geheel tov de buitenwereld. Tenminste zo zie ik dat.
Ze zegt dus feitelijk, hier zijn WIJ geweest en dit is van ons. Dat ze onderdanig is tov jouw andere honden wil nl helemaal niet zeggen dat ze zich niet zelfzeker kan opstellen tegen andere vreemde honden. Verder kan ze makkelijk de baas zijn geweest in de groep beagles die met haar in het lab zaten.

Wat is haar gedrag verder? Ik vind het heel intressante materie omdat het weghalen van labhonden een heel controversieel iets is. De vraag blijft, kunnen ze nog aarden na zoveel jaar lableven? Wat vindt jij? Is ze bang de hele dag of heeft ze het goed naar haar zin?
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Maar ook haar gedrag naar vreemde honden (terwijl mijn andere honden erbij zijn) is heel erg onzeker. Ze stelt zich altijd heel onderdanig op. Hoe ze in de roedel Beagles was weet ik niet precies, maar ik heb bij de stichting wel aangegeven dat ik geen dominante teef wilde ivm met mijn andere 2 teven.

Ik denk verder dat het helemaal afhangt van de baasjes waar zo'n labbeagle terecht komt. Malu is al een keer eerder geplaatst geweest, maar na 2 weken teruggekomen omdat er volgens die mensen niks mee te beginnen was. Ook hier is ze de eerste weken heel angstig geweest en dat uitte zich vooral in onzindelijkheid.

Nu, 3 maanden later, loopt ze los mee in het bos en heeft ze de tijd van haar leven. Ze durft zich nu ook te laten aaien door mij, maar van vreemde mensen moet ze nog niks hebben en haar oppakken kan ik ook niet. Het voordeel is ook dat ik nog 2 andere honden heb, dus dat alle aandacht niet naar haar ging en dat ze twee honden heeft om zich aan op te trekken.

Af en toe heeft ze nog wel eens dat ze 'bevriest' en dan moet ze alles even verwerken. Zo kan ze op straat zo ineens stil gaan staan. Tja, dan moet je gewoon even wachten tot ze er 'weer is'. In het begin liep ze ook helemaal niet met ons mee, maar meer 'immer gerade aus' en moesten we wel eens onze route aanpassen om haar weer in te halen. Nu loop ik altijd met frolic op zak en als we een andere kant op gaan wacht ik op de kruising totdat ze merkt dat haar roedeltje de andere kant is opgegaan (dit kan soms wel even duren). Dan gaat ze wel zoeken en als ze ons dan ziet (ik sta dan echt te roepen en met m'n armen te zwaaien) komt ze eraan galloperen en wacht ze al vol enthousiasme op een frolicje.

Je moet er denk ik geen hoge verwachtingen van hebben, dan kan het heel goed gaan.

Even wat foto's van mijn lab beagletje:

Malu die wacht op haar frolicje
Afbeelding

Malu die eraan komt galloperen
Afbeelding

Malu met een lekker bot
Afbeelding

Malu en Donna (goed kijken) op de bank
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat gaat zo te zien helemaal goed :ok:

Leuk hoor, dat die ouwe taaie beagle een fijne oude dag mag hebben. Zolang je haar ziet genieten weet je dat het goed is. En dat kun je zien op de foto's :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik moet ook even tussendoor zeggen dat ik het grandioos vind dat er mensen zijn die dit soort honden nog een kans geven!!!!! Wat fijn dat ze in ieder geval een deel van haar leven in vreugde en vrijheid mag doorbrengen: fantastisch!!!!!!!!! :ok: :ok: :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Joyce
Zeer actief

:pffff:

Ik heb ook vaak genoeg gedacht dat ik helemaal gek werd hoor...

Voorbeeldje: Toen ik Malu net een paar weken had was m'n moeder 50 jaar geworden en dat gingen we vieren met een midweek op Texel. Nu gaat Joyce nergens heen zonder de hondjes, dus het hele spul moest mee. Jammergenoeg had ons huisje vloerbedekking (sowieso niet handig als honden welkom zijn) en luisterde niemand naar me als ik zei dat ze Malu met rust moesten laten en dat er twee andere honden waren die wel wilden spelen. Tja, wat niet mag is altijd leuker he. Dus ik heb de halve week met m'n handen in een sopje en m'n knieen op de vloer schoon lopen maken. En ongeveer 100x per dag tegen mezelf gezegd dat het niet haar schuld was.

Ook toen ze vond dat er absoluut niks mis was met over de tafel heenlopen als daar wat lekkers op stond en ik opnieuw eten moest koken was het wel eens wat minder. Maar achteraf natuurlijk mijn eigen schuld, nu staat er ook geen eten meer op tafel als ik er niet bij ben, want ze springt nog steeds op tafel als het moet. :roll:

Of de keer dat een vriendin de schuttingdeur open liet staan en mevrouw de wondere wereld ging verkennen. Gelukkig was het zondag en was het rustig op de weg.. .maar het duurde bijna 3 kwartier voordat een andere vrouw die toevallig haar hond aan het uitlaten was Malu bij haar halsband kon pakken.

Aanlijnen duurde in het begin ook een kwartier, waarbij ik door het hele huis achter haar aan moest rennen totdat ik haar snel kon aanlijnen.

Gelukkig is de weg naar een Beagle's hart ook via de maag, maar af en toe.... :wall: :wall:

Binnenkort is er trouwens een wandeling met alleen maar lab Beagles en ik ben wel heel nieuwsgierig hoe het met de andere hondjes gaat...

En als mensen zich nu ook geinspireerd voelen om een lab beagle te nemen :) Binnenkort komen er weer een paar uit het lab: http://www.shhh.nl
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ook hier duimen op voor wat je doet :ok: :ok: :ok:

Wat dat markeren betreft , Zoë doet het ook bij het leven , en ze is ook erg territoriaal , d.w.z. gedraagt zich op bekend terrein heel anders naar zowel reuen als teven dan op vreemd terrein ( agressiever naar teven , vriendelijker voor reuen . )

Hoe zich dat naar dominantie vertaalt , ik zou het niet precies weten . Vooral op vreemd terrein kan ze b.v. wel conflicten vermijden / ontlopen , maar een onderworpen gebaar maken of wegrennen heb ik haar nooit zien doen , of het moet die keer geweest zijn dat ze op haar rug rolde toen ze opeens door een woeste hond werd aangevallen , dus ik vermoed dat ze toch wel neigt naar dominantie maar door onzekerheid / angst vooral op vreemd terrein in toom wordt gehouden .

Dus misschien geldt dat voor jouw beagle ook wel en dan nog in sterkere mate : in principe neigend naar dominantie , maar te onzeker bang dat tot uiting te brengen in haar contact met andere honden zelfs op bekend terrein ?

Hoewel agressie en dominantie weer niet hetzelfde zijn natuurlijk . Nou ja , ik weet het ook niet , ben ook wel benieuwd naar een verklaring .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”