groetjes, Ilona en Kyra
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
brokken slikken ipv kauwen
Moderator: moderatorteam
- Kyra_mh
- nieuw lid
brokken slikken ipv kauwen
Sinds gisteren heb ik een mechels herdertje (Kyra) en wat mij opvalt is dat ze de brokjes die ze krijgt niet kauwt maar gewoon heel doorslikt. Het zijn toch flinke brokken maar daar trekt ze zich niets van aan. Dat kan toch niet goed zijn en volgens mij krijgt ze dan ook niet echt een 'vol' gevoel in haar maagje. Ik heb haar vanmiddag de brokjes 1 voor 1 gegeven (tja, een heel karwei
) en toen kauwde ze wel, maar goed dat is geen oplossing natuurlijk. Ik hoop dus dat jullie wat tips voor me hebben om een 4 maand oud mechels dametje te leren kauwen op haar brokken als ze die gewoon in haar voerbak krijgt.
groetjes, Ilona en Kyra
groetjes, Ilona en Kyra
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: brokken slikken ipv kauwen
1 van mijn mechelaars schrokt ook alles in 1 x weg dus vaak zonder te kauwen. Wat je kan proberen is de bak halfvol water te doen en daar de brokken in te doen... dan verslikt ze zich waarschijnlijk in het water en zal ze misschien rustiger gaan eten... theelepeltjes in de bak tussen de brokken heb ik ook weleens gehoord... maar dat interesseerde mijn mechelaar helemaal niets en schrokte vrolijk door...Kyra_mh schreef:Sinds gisteren heb ik een mechels herdertje (Kyra) en wat mij opvalt is dat ze de brokjes die ze krijgt niet kauwt maar gewoon heel doorslikt. Het zijn toch flinke brokken maar daar trekt ze zich niets van aan. Dat kan toch niet goed zijn en volgens mij krijgt ze dan ook niet echt een 'vol' gevoel in haar maagje. Ik heb haar vanmiddag de brokjes 1 voor 1 gegeven (tja, een heel karwei) en toen kauwde ze wel, maar goed dat is geen oplossing natuurlijk. Ik hoop dus dat jullie wat tips voor me hebben om een 4 maand oud mechels dametje te leren kauwen op haar brokken als ze die gewoon in haar voerbak krijgt.
groetjes, Ilona en Kyra
succes

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- Kyra_mh
- nieuw lid
-
aschra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
-
speurneus carola
bijvoorbeeld in de wc zetten met bak, wanneer je juist in de buurt bent zullen ze zo snel mogelijk de bak leegeten, voor hetzelfde geld pak je het af, je weet maar nooit.
heb hier een labje dat zich bijna doodeet op die manier, maar wanneer ik hem in de gang zet helemaal alleen zonder iemand en de andere honden dan wordt ie rustiger, nu na 4 maanden kunnen we er wel bij blijven dan blijft ie gewoon in eigen tempo doorkauwen zonder te schrokken.
heb hier een labje dat zich bijna doodeet op die manier, maar wanneer ik hem in de gang zet helemaal alleen zonder iemand en de andere honden dan wordt ie rustiger, nu na 4 maanden kunnen we er wel bij blijven dan blijft ie gewoon in eigen tempo doorkauwen zonder te schrokken.
- ducktails
- Actief
- Contacteer:
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
EEn bak halfvol water en dan de brokken erin, lijkt mij toch helemaal niets, die brokken worden helemaal zacht en krijgt de hond alleen natte drek naar binnen. Ook de theelepeltjes vind ik hardstikke gevaarlijk, als het zo'n schrokkerd is slok hij ook een thee lepel mee naar binnen en dan kun je naar de dierenarts. De tip gewoon op de grond uitstrooien lijkt me de beste.malinois schreef:Kyra_mh schreef:Sinds gisteren heb ik een mechels herdertje (Kyra) en wat mij opvalt is dat ze de brokjes die ze krijgt niet kauwt maar gewoon heel doorslikt. Het zijn toch flinke brokken maar daar trekt ze zich niets van aan. Dat kan toch niet goed zijn en volgens mij krijgt ze dan ook niet echt een 'vol' gevoel in haar maagje. Ik heb haar vanmiddag de brokjes 1 voor 1 gegeven (tja, een heel karwei) en toen kauwde ze wel, maar goed dat is geen oplossing natuurlijk. Ik hoop dus dat jullie wat tips voor me hebben om een 4 maand oud mechels dametje te leren kauwen op haar brokken als ze die gewoon in haar voerbak krijgt.
groetjes, Ilona en Kyra
1 van mijn mechelaars schrokt ook alles in 1 x weg dus vaak zonder te kauwen. Wat je kan proberen is de bak halfvol water te doen en daar de brokken in te doen... dan verslikt ze zich waarschijnlijk in het water en zal ze misschien rustiger gaan eten... theelepeltjes in de bak tussen de brokken heb ik ook weleens gehoord... maar dat interesseerde mijn mechelaar helemaal niets en schrokte vrolijk door...
succes

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
-
jijoel
- Vaste gebruiker
Heb hier ook zo'n schrokker
.Die krijgt zijn brokken dus ook verspreid over de vloer
.
We hebben hier ook een activity bal en das ook ideaal
.Vrij goedkoop en ook nog ideaal speelgoedje voor de hond.Enigste nadeel is dat het vrij lang duurt met de bal te vullen
.En je moet een kleine soort brok hebben anders past het niet.
Als hij zijn brokken gewoon in zijn bak krijgt dan schrokt hij zo dat hij zich er gewoon in verslikt
.Of zelfs na de helft op te hebben gegeten alles weer uitkotsen
.
We hebben hier ook een activity bal en das ook ideaal
Als hij zijn brokken gewoon in zijn bak krijgt dan schrokt hij zo dat hij zich er gewoon in verslikt
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
een schrokker laat de brokken niet zacht wordenvinkje schreef:EEn bak halfvol water en dan de brokken erin, lijkt mij toch helemaal niets, die brokken worden helemaal zacht en krijgt de hond alleen natte drek naar binnen. Ook de theelepeltjes vind ik hardstikke gevaarlijk, als het zo'n schrokkerd is slok hij ook een thee lepel mee naar binnen en dan kun je naar de dierenarts. De tip gewoon op de grond uitstrooien lijkt me de beste.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
jidde
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- mechelaar_fan
- Zeer actief
- Kyra_mh
- nieuw lid
'zorgen' is misschien een groot woord, maar ik weet niet beter of honden kauwen op hun voedsel, ik heb vroeger ook wel een mechels teefje gehad en die kauwde ook gewoon haar brokken. Vandaar dus mijn verbazing over Kyra. Het lijkt me gewoon dat als ze ze zo snel wegslikt dat ze dan niet echt het gevoel heeft dat ze genoeg gegeten heeft.mechelaar_fan schreef:dit is een goed teken! niets om je zorgen over te maken.
Waarom moet je hond op zijn brokjes kauwen?
Pooh, ik heb je tip uitgeprobeerd, brokjes over de grond gestrooid maar ze zoog ze als een stofzuigertje op, ik ga zo direct eens kijken naar zo'n brokjesbal, s'kijken hoe ze dat vind
groetjes, Ilona en Kyra
bedankt voor alle reacties zover, ik vind het echt leuk dat er zo meegedacht word over mijn ' probleem '.
- vuilnisbas
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising en een Galgo espanol
- Aantal honden: 2
Hoi,
Bas hier is een slechte brokken eter(hoeft ook niet want hij krijgt s'avonds BIBI), maar als meneer een paar brokken(FF) eet slikt hij ze zo door.
Hij heeft er volgens mij nog nooit last van gehad.
Ik heb heel in het begin weleeens grotere brokken gekocht maar dan hoeft hij ze niet, vindt kauwen zeker te veel moeite
.
Groetjes,
Nanda, Bas en Gossa
Bas hier is een slechte brokken eter(hoeft ook niet want hij krijgt s'avonds BIBI), maar als meneer een paar brokken(FF) eet slikt hij ze zo door.
Hij heeft er volgens mij nog nooit last van gehad.
Ik heb heel in het begin weleeens grotere brokken gekocht maar dan hoeft hij ze niet, vindt kauwen zeker te veel moeite
Groetjes,
Nanda, Bas en Gossa
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Kyra_mh
- nieuw lid
ja, dat lijkt mij ook, maar ja, ik heb voor Kyra zo'n knabbelbot in de vorm van een tandenborstel gekocht, die schijnt dus goed tegen tandsteen te zijn en daar ligt ze tussendoor wel lekker op te knabbelen. Ben zojuist ook bij de dierenspeciaalzaak geweest en daar waren ze er niet van overtuigd dat zo'n brokkenbal Kyra aan het kauwen zou krijgen, dus ik laat ze maar gewoon eten zoals ze nu doet en stiekum hopen dat ze ooit zo rustig word dat ze toch gaat kauwen.Wil de hond schreef:Goed kauwen is vooral goed voor het gebit, voorkomt tandsteen.
groetjes, Ilona en Kyra
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als ze er geen last van krijgt (overgeven etc.) maakt het niet zoveel uit...Kyra_mh schreef:stiekum hopen dat ze ooit zo rustig word dat ze toch gaat kauwen.![]()
groetjes, Ilona en Kyra

-
jijoel
- Vaste gebruiker
Kyra_mh schreef:ja, dat lijkt mij ook, maar ja, ik heb voor Kyra zo'n knabbelbot in de vorm van een tandenborstel gekocht, die schijnt dus goed tegen tandsteen te zijn en daar ligt ze tussendoor wel lekker op te knabbelen. Ben zojuist ook bij de dierenspeciaalzaak geweest en daar waren ze er niet van overtuigd dat zo'n brokkenbal Kyra aan het kauwen zou krijgen, dus ik laat ze maar gewoon eten zoals ze nu doet en stiekum hopen dat ze ooit zo rustig word dat ze toch gaat kauwen.Wil de hond schreef:Goed kauwen is vooral goed voor het gebit, voorkomt tandsteen.![]()
groetjes, Ilona en Kyra
De activity bal (of brokjesbal zoals jullie het noemen) zorgt ervoor dat het langer duurt voordat de hond zijn maaltijd op heeft.Als ie naders binnen halve minuut zijn brokken vreet doet hij er nu een paar minuten over.Hij moet met de bal rollen en de brokken komen er 1 voor 1 uit.
Maarja wil niet zeggen dat ze 1 brokje wel gaat kauwen.
Bij mijn reu voorkomt het wel het kokhalzen en soms het uitspugen van brokken als ie ze gewoon in zijn bakje krijgt.
Mijn teef die nu dikke 5 jaar is heeft een vrij schoon gebid.Ze kauwt goed op de brokken.
De reu nu net 2 heeft een vrij goor gebid.Puur doordat hij dus niet goed kauwt.Hij heeft wel een nylabone om zo toch wat schone tanden te houden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
geef hem eens kauwbotten... dus niet die plastic dingen....jijoel schreef:De reu nu net 2 heeft een vrij goor gebid.Puur doordat hij dus niet goed kauwt.Hij heeft wel een nylabone om zo toch wat schone tanden te houden.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Kyra_mh
- nieuw lid
-
Sjiel
- Zeer actief
- Jorda
- Actief
Voer
Toen ik Diesel kreeg met 7 weken schrokte hij ook vreselijk. Dit komt omdat ze dan in het nest snel hebben moeten eten voor hun eigen portie omdat het anders "gejat"werd. Binnen een paar tellen was zijn bak voer op. Ik heb een tijdje een steen in de voerbak gelegd en nu hij 5 maanden is eet hij gewoon rustig en kauwt zijn brokken. Ook als ik in de keuken sta en hem aanhaal blijft hij rustig eten. Als honden hun eten niet kauwen en dus in een mum van tijd naar binnen schrokken hebben ze een verhoogde kans op maagkanteling.
Greetz van Jorda.
Greetz van Jorda.
-
jijoel
- Vaste gebruiker
Sjiel schreef:Je kan ook de brokjesbak wat hoger zette zodat ie er een beetje bij op zijn tenen moet staan, zou ook helpen tegen schrokken. Helpt wel tegen het inslikken van lucht tijdens het eten.
Ja klopt,dat verslikken(kokhalzen) gebeurd over het algemeen als de bak voer gewoon op de grond staat.Heb er ook wel 1 op hoogte en dan is het beter.Maarja het bakje is nog steeds binnen paar seconden leeg en kauwen ho maar.
-
jijoel
- Vaste gebruiker
Weet niet welke je bedoeld? Maar kauwbotten krijgen ze ook weleens hoor.malinois schreef:geef hem eens kauwbotten... dus niet die plastic dingen....jijoel schreef:De reu nu net 2 heeft een vrij goor gebid.Puur doordat hij dus niet goed kauwt.Hij heeft wel een nylabone om zo toch wat schone tanden te houden.
Ben er alleen niet zo weg van. Had laatst die dingen van biofood.De honden zijn er gek op maar vaak is het daarna schijterij en constant meuren geblazen. Is helemaal erg met gerookte botten of varkens oren.Die krijgen ze hier nooit weer
Ook hebben we wel van die kalkachtige honden botten.
Een echt bot krijgen ze dan nog het meest.Maarja ze krijgen hem dan ook maar ff want anders is het ook weer kalk schijten.
Dus hou het maar bij de nylabone.Daarvan krijgen ze tenminste zo goed als niks binnen en toch goed voor de tanden.
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Nouwwwwwwww......... Moritz kauwt echt hoor! Als je hem een Frolicje geeft, is hij zeker 10 seconde aan het kauwenien schreef:Een hond hoort ook niet te kauwen..is geen koe nml![]()
een hond knaagt/kraakt met zijn kiezen voedsel en slikt dit door.
In die tijd kan Kaya zeker 50 Frolicjes op (als ze ze zou krijgen
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik bedoel inderdaad die gerookte botten of de kauwbotten/staven van runderhuid... hier krijgen ze die runderhuidstaven bijna iedere avond... hele witte tanden en geen tandplak etc.jijoel schreef:Weet niet welke je bedoeld? Maar kauwbotten krijgen ze ook weleens hoor.malinois schreef:geef hem eens kauwbotten... dus niet die plastic dingen....jijoel schreef:De reu nu net 2 heeft een vrij goor gebid.Puur doordat hij dus niet goed kauwt.Hij heeft wel een nylabone om zo toch wat schone tanden te houden.
Ben er alleen niet zo weg van. Had laatst die dingen van biofood.De honden zijn er gek op maar vaak is het daarna schijterij en constant meuren geblazen. Is helemaal erg met gerookte botten of varkens oren.Die krijgen ze hier nooit weer.
Ook hebben we wel van die kalkachtige honden botten.
Een echt bot krijgen ze dan nog het meest.Maarja ze krijgen hem dan ook maar ff want anders is het ook weer kalk schijten.
Dus hou het maar bij de nylabone.Daarvan krijgen ze tenminste zo goed als niks binnen en toch goed voor de tanden.