Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik twijfel

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

whoopy
Zeer actief
Contacteer:

ik twijfel

Ongelezen bericht door whoopy »

ik twijfel vandaar verzoek om advies.

whooper heeft een flinke periode gehad dat hij dwangmatig blafte en dan niet eventjes maar echt uren aan een stuk. nu zat hij op een gegeven moment in de keuken super irritant te blaffen en heb ik een slipketting naar hem toe gegooid. nee dat zeg ik verkeerd :mrgreen: niet naar hem maar tegen het traphekje wat tussen de keuken en de gang zit. uiteraard schrok hij van het geluid.

nu is het dus zo dat ik alleen maar het laadje open hoef te doen waar die slipketting ligt en hij al ophoud met waar hij mee bezig is. hij stopt met mijn kussen te vernielen of met irritant te blaffen. in principe zou je dus zeggen: nou toppie maar hij gaat me toch super zielig kijken als hij dat laadje hoort en zijn oren gaan naar achteren en je hebt er gewoon geen omkijken meer aan.

heb ik hier nu goed aan gedaan? zit gigantisch te twijfelen :denken:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik weet niet of je er goed aan hebt gedaan.. ik gebruik het ook..

lola kan echt super irritant blaffen en het stil commando lukt nog niet echt. dus heb ik een boterhamzakje met bierdopjes wat ik naast me op de grond gooi als ze dan stil is geef ik het stil commando en beloon haar als ze 10 seconden stil is.

nu hoef ik alleen nog het zakje vast te houden en is ze stil en beloon ik haar.

ik hoop dat uiteindelijk het bierdopje valt en het woord stil al genoeg is..

het werkt, maar of het dé manier is....
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:ik weet niet of je er goed aan hebt gedaan.. ik gebruik het ook..

lola kan echt super irritant blaffen en het stil commando lukt nog niet echt. dus heb ik een boterhamzakje met bierdopjes wat ik naast me op de grond gooi als ze dan stil is geef ik het stil commando en beloon haar als ze 10 seconden stil is.

nu hoef ik alleen nog het zakje vast te houden en is ze stil en beloon ik haar.

ik hoop dat uiteindelijk het bierdopje valt en het woord stil al genoeg is..

het werkt, maar of het dé manier is....
ja hier werkt het ook perfekt en ik hoef dat riepje niet eens te gebruiken maar ik heb het idee dat ik hem alleen maar bang maak :denken:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
M@scha
Zeer actief

dat doe je ook... en ik dus ook..

zelf denk ik maar dat als ze het goed doet, de correctie niet meer nodig is...

heel veel hondenscholen gebruiken de slip zoals jij het nu doet bij het trekken van de hond.

het wordt dus veel gebruikt.

dan een andere vraag (als je een antwoord weet hou ik me aanbevolen):

heb jij enig idee wat een andere effectieve methode zou zijn om het blaffen te stoppen?? ik namelijk niet!

lola luistert perfect, maar dat blaffen krijg ik er anders niet af!
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat je het goed doet. Alleen denk ik ook dat je eerder veel geschreeuwd of op een andere manier bevestigd hebt dat hij bestaat met een foei! nee! stop! hou op! etc.. Ik heb eens een boek gelezen met daarin een stuk over dat honden, zonder dat ze aandacht krijgen, niet weten dat ze bestaan. Vandaar dat negatieve aandacht voor een hond ook aandacht is. Hij wordt bevestigd in zijn bestaan en het roedel reageert op hem, iets dat voor een hond het summum is.

Blaffen is al snel een methode om alle aandacht te krijgen, het is immers niet te negeren. Op een gegeven moment bouwt zich dat uit en ontstaat een patroon van dwangmatig blaffen. Alleen een anonieme negatieve ervaring zonder dat je er dus zelf mee geassocieerd wordt kan het echt stoppen. Jullie honden weten dat jullie dat kettinkje/bierdopje hebben. Eigenlijk had dat dus spontaan uit de lucht moeten vallen om echt te helpen. Nu is het een makkelijk middel ze te stoppen als ze het doen, het echte blaffen gaat er helaas niet mee weg. Het pakken en dreigen is nl ook aandacht.

Het zal een onmogelijke opgaaf zijn en dus waarschijnlijk niet haalbaar, maar het beste zou zijn als je de kamer zou verlaten als de hond blaft. Elke keer en zolang als nodig. Dan stopt het gedrag echt, het werkt nl niet meer. Blaffen wordt het signaal dat de roedel ze de rug toekeert.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

op zich is dat een goede tip die misschien voor caroline haalbaar is..

helaas reageert sam heel erg op lola's geblaf en die gaat er juist naartoe als ze zich laat horen.

als ik dus jouw verhaal lees over aandacht enz. dan zou sam mee de kamer uitmoeten, want krijgt ze niks van mij, dan wel van sam
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

hahahha nee helaas voor mij ook niet haalbaar. Ook ik zit hier met Orbis die dus het irritante geblaf van whooper nog eens verergert door er florisant overheen gaat loeien (kan niet blaffen) waardoor de hele buurt denkt dat ik een wolf in huis heb :mrgreen: :mrgreen: .

Daarbij heb ik ook rekening te houden met de buren uiteraard dus ik kan hem niet gewoon een uurtje aan laten blaffen.

wat betreft het kettinkje, dat viel voor whooper in principe ook uit de lucht. ik wist dat je niet moet laten zien dat het kettinkje met mij geassocieerd wordt, dus ben ik om het hoekje gaan zitten en heb dat kettinkje zonder dat hij het zag tegen het hekje gegooid. reactie van whooper was :N: . maar het hielp wel.

nu stopt hij dus met alles zodra hij dat kettinkje hoort. en heel frappant, ook alleen bij de kettinkje. ik heb meerder kettinkjes en als hij die hoort is er niks aan de hand :denken: :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
samX
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door samX »

MARC_S schreef:Ik denk dat je het goed doet. Alleen denk ik ook dat je eerder veel geschreeuwd of op een andere manier bevestigd hebt dat hij bestaat met een foei! nee! stop! hou op! etc..
Moet hierbij meteen denken aan onze bovenburen (gelukkig niet direct boven ons). Zij hebben twee enorme keffers, en de baasjes keffen terug. "Hou op, hou op, hou op zeg ik." :mrgreen:
Sam reageert als een idioot als de katten van de buurvrouw over de schutting lopen. Ik ga dit topic dus maar met aandacht volgen, misschien heb ik er nog wat aan.
En de buren, tja, misschien kun je ze vertellen waar je mee bezig bent en uitleggen dat het geblaf daarna waarschijnlijk over is.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

MARC_S schreef: Het zal een onmogelijke opgaaf zijn en dus waarschijnlijk niet haalbaar, maar het beste zou zijn als je de kamer zou verlaten als de hond blaft. Elke keer en zolang als nodig. Dan stopt het gedrag echt, het werkt nl niet meer. Blaffen wordt het signaal dat de roedel ze de rug toekeert.
Als het mogelijk is dat de doen, werkt het inderdaad perfect. Toen Belle pup was, was ze de hele tijd bezig aandacht te trekken van Chiva, o.a. door te blaffen. Chiva kon dat echt straal negeren. Op een bepaald moment ging Belle dat blaffen ook op ons uitproberen, en afgekeken van Chiva ben ik toen steeds met het hele gezin (incl. Chiva) de kamer uitgelopen, zonder enige aandacht voor Belle. Omdat de kinderen eerder nog weleens een brul gaven als Belle blafte, duurde het even voor het kwartje viel, maar na een poosje was het blaffen echt zo over en heeft ze het ook niet meer gedaan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”