Tja de prikband... ik ben het met Martijn eens dat het wel degelijk voelbaar is, als het pijnloos zou zijn zou de hond net zo doorgaan als met een halsband...
Ooit 1x onder begeleiding geprobeerd bij Fangio, dat was in zijn vreselijke "uitval" tijd en nadat ik 2x op mijn plaat was gegaan.. nou ik heb een keiharde hond, dat weet ik, en hij knipperde niet eens met zijn ogen toen hij ineens uitvloog naar een hond verderop, maar zijn nek/huid kon er dus niet tegen, hij had echt overal van die rode plekken zitten enz, dat was dus niet meer een optie.
Maar nou zijn mijn honden niet echt super behaard rondom de nek/hals zou dat er ook nog mee te maken kunnen hebben?
Verder was de clicker ook al in gebruik toen maar Fangio slaat in de "link leggen" een stap over en dat is verdomd lastig trainen want op het moment van klikken draait het bij Fangio om het koekje, ging je het afbouwen gaf hij ook geen moer meer om die clicker, overigens ook onder begeleiding gedaan en de andere honden deden het perfect maar Fangio is gewoon een verhaal apart als het om trainen gaat, trainen met andere honden die dan moesten passeren zodat we het uitvallen konden aanpakken was ook heel leuk.. alles wat je deed, of dat nou clickeren was, fisher disks, correctie noem het maar op dat werkte 2x en dan wist Fangio; Heee dat gedoe betekend; een andere hond!!! dus begon hij al bij voorbaad vreselijk uit zijn plaat te gaan, bij alle andere honden betekend het; hee lekker een koekje
Wij hebben toen zelfs info gevraagd bij een africhter over een TT omdat het echt de spuigaten uitliep en die circel echt gebroken moest worden maar hij heeft, nadat hij Fangio had geobserveerd, afgeraden juist omdat hij die link anders legt dan een andere hond.
We zijn overgestapt op negeren daarna, het uitvallen beperken door gewoon uitlaten met halsband en G.L. (die maakte het mogelijk het fixeren te doorbreken want daar lag het grote probleem) en dat is wel gelukt maar ook niet via de reguliere manieren.
Ik denk dat het eigenlijk niet echt veel uitmaakt wat je doet maar wel hoe je het doet, hulpmiddelen prima maar bij correct gebruik, soms zie je mensen hun hond met troep behangen zonder dat ze echt weten hoe of wat en dan vind ik het minder oke en je kan dus niet elke hond clickeren of wat dan ook net zoals niet iedere hond tegen de prikband kan en niet iedere hond hetzelfde opgevoed kan worden.