malinois schreef:Renee1966 schreef:
Dus volgens mij zit het er meer in dat je moet variëren, dan gaan ze ook niet zoeken, en kun je belonen met de bal uit je jaszak.
Vooruitsturen op de bal, dummy, bakje en soms niks dan weten ze nooit zeker wat er ligt, of dat er überhaupt wat ligt, hoeven ze ook niet te zoeken

zo train ik nu ook, maar zo af en toe werkt ook dat niet altijd...
heb blijft een hond die zijn eigen invulling kan geven ...
Toch heb ik het idee, dat als-ie gaat zoeken hij het niet helemaal snapt en niet zozeer dat hij een eigen invulling eraan geeft.
Als ik naar Suus kijk:
Bij vooruit met bakje, volgt uit bakje beloning eten (=beloning voor vooruit), daarna komfluit of zitfluit, beloning voor zit of hierkomen, is bal uit jaszak
Bij vooruit op niks, volgt zitfluit, beloning voor zit, is bal uit jaszak
Bij vooruit op bal of dummy, volgt de zoekfluit, dus mag ze zoeken (ligt in de lijn waar ze al loopt

), beloning voor het vooruit is de bal of dummy die vanzelf in d'r bek valt bij wijze van spreken.
Doordat als de bal of dummy er ligt, ik de zoekfluit gebruik, weet ze dat er wat ligt, waar wat meegedaan moet worden.
Als de zoekfluit niet komt, maar de komfluit of zitfluit, dan moet er dus niet gezocht worden en dat is blijkbaar heel duidelijk zo.
Ze snapt dat perfect, vliegt als een trein vooruit en over het algemeen zit ze als een blok als ik fluit.
Misschien als je tijdens het trainen, als de bal er WEL ligt je ook nog (bij de bal) een commando als PAK BAL kunt geven.
Ligt er geen bal, dan is het AF.
Lijkt mij duidelijker voor de hond en zal-ie lijkt me, minder snel gaan zoeken.