Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gelegenheids-nesten zijn goed!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Re: Gelegenheids-nesten zijn goed!

Ongelezen bericht door Mojuan »

Maxine schreef: EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.
Begrijpend lezen heet dat :pffff:
Ik leer het langzaam wel om te begrijpen wat mensen schrijven zonder altijd maar eerst alles negatief op te vatten :ok:
:zweep:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Mijn hond heb ik meegenomen bij een gezin dat zich een leuke, mooie schattige puppy had aangeschafd, zonder te beseffen dat dit wel een specifiek type hond was.

Voor mij geldt nu dus, oorsprong onbekend. Ik heb daarmee ook geen verwachtingen qua gezondheid en karakter van de hond gehad en mijn best moeten doen om dat te achterhalen. De algemene raskarakteristieken (hoewel ze misschien alleen lookalike is) van de malamute herken ik wel in mijn meisje.

Wanneer de oorsprong van je hond onbekend is kun je een aantal dingen niet doen; namelijk stamboomhonden fokken, shows lopen en het enige dat ik echt jammer vind, deelnemen aan officiele sledehondenactiviteiten.

Volgens mij is het enige nadeel van een hond met een stamboom dat je vanuit de bewuste keuze voor ras en lijnen in het ras verwachtingen gaat hebben bij de hond, zeker als je lang moet wachten op je hond, verwachtingen met betrekking tot karakter en gezondheid die weliswaar valide zijn, maar geen garanties.
Wat nu als je verwachtingen niet uitkomen? Teleurstelling ligt op de loer.

Het is zoiets als het kiezen tussen een restaurant met een ster en het eerste restaurant dat je tegenkomt, bij het eerste verwacht je goed eten (en betaal je graag wat extra), bij het tweede laat je jezelf verrassen. Allebei heeft het zijn eigen charme en bijbehorende risico's.
Het aanschaffen van een hondje via een broodfokker is zoiets als uitkomen bij de McDrek in de veronderstelling dat je uit eten ging...
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

Paulala schreef:
Maxine schreef: EDIT: Wat Paulala net heeft geprobeerd uit te leggen is nu net wat ik bedoelde.
Ik leer het langzaam wel om te begrijpen wat mensen schrijven zonder altijd maar eerst alles negatief op te vatten :ok:
Gelukkig maar. :wink:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

sirene schreef:Wat de meerwaarde is, is al zo vaak beschreven op het forum. En als ras of achtergrond iemand niet interesseert is dat voor mij ook geen probleem.
Als je niet gelooft dat een rashond met stamboom gezonder is dan zeg je dus eigenlijk dat de beste oplossing voor de rashondenfok is dat fokkers niet meer moeten selecteren maar gewoon Brutus van de hoek moeten gebruiken ? Geloof je dat dat de oplossing is ?
sirene schreef:
nee, want dan praat je dus over rashondenfok. en bij rashonden heb ik het over stamboomhonden.
Tenzij Brutus dus een rashond is van hetzelfde ras als de hond die brutus mag dekken. maar dan weer niet te vaak. aangezien de pups straks misschien ook de fok ingaan.

en inderdaad, dat selecteren is niet altijd goed. omdat wij mensen niet aan de hond kunnen zien hoe deze genetisch in elkaar zit. we kunnen bepaalde aandoeningen in het ras uitselecteren. maar je weet niet wat er dan gebeurd met de rest van het DNA.

ik zie DNA als een pakketje dat in balans moet zijn. als je dan sterke punten wil fokken zal dat te koste gaan van andere punten ( uiteindelijk, je kan een ras niet blijven en blijven ``verbeteren``). wat niet altijd zichtbaar is.
daarom zijn er een aantal rassen ontspoort. hoe meer de DNA pakketjes op elkaar lijken ( familie) hoe meer dat fout gaat. maar het kan ook fout gaan als de DNA pakketjes per toeval op een punt sterk op elkaar lijken. of fout kunnen mixen.

zolang het niet mogelijk is, of te kostbaar is, om een hond niet op uiterlijke kenmerken ( hd e.d. noem ik ook een uiterlijk kenmerk) te kunnen combineren, dus je niet weet hoe het complete DNA pakketje in elkaar zit, en hoe dat gaat verlopen met het DNA pakketje van de andere ouderhond, zul je nooit geheel probleemloos kunnen fokken.

wat niet wil zeggen dat we het niet kunnen proberen. maar zekerheid in een ``gezondere``hond heb je niet.

waarbij ik de broodfok buiten beschouwing laat. want daar gaat het niet alleen om DNA, maar ook over niet-inenten en grote overdracht van ziektes. de pups uit de oostbloklanden worden zo behandelt dat deze geen weerstand hebben. en al half dood aankomen in nederland.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Paulala schreef:
En dat doe ik natuurlijk niet, begrijpend lezen....

Je kunt het ook omdraaien, denk goed na over hoe iets wat je schrijft over kan komen en probeer eens te nuanceren in plaats van zo botweg alles zwart of wit in te kleuren. :wink:
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

LongFields schreef:
Paulala schreef:

Je kunt het ook omdraaien, denk goed na over hoe iets wat je schrijft over kan komen en probeer eens te nuanceren in plaats van zo botweg alles zwart of wit in te kleuren. :wink:
Sorry dan, maar voor mij was het zo klaar als wat dus dacht ik wel dat dat voor de rest ook duidelijk was.
Ik wou helemaal niet bot overkomen of zo... :wink:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

LongFields schreef:
Paulala schreef:

Het was ook maar een geintje, toevallig begreep ik wat ze bedoelde.

Dit vind ik overigens een enorm leuk nestje, waar ik zo een pupje van zou gaan halen.
Vooral die zwarte ruw/halflangharige... wát een dotje.

http://link.marktplaats.nl/389009222" onclick="window.open(this.href);return false;
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

leuke kruising inderdaad.

maar als je het telefoonnummer googled, hebben ze ook al eens Hovawart met duitse herder pups gehad. op zich niks mis mee hoor, maar zet je wel even aan het denken. . .wat doen ze straks met ``moeders``als die er al bij is :mrgreen:

maar idd. leuke hondjes :lol1:
Mojuan
Zeer actief

Emma schreef:leuke kruising inderdaad.

maar als je het telefoonnummer googled, hebben ze ook al eens Hovawart met duitse herder pups gehad. op zich niks mis mee hoor, maar zet je wel even aan het denken. . .wat doen ze straks met ``moeders``als die er al bij is :mrgreen:

maar idd. leuke hondjes :lol1:

Ik heb uiteraard nog geen onderzoek gedaan naar deze mensen, omdat ik nog niet op zoek ben naar een pup.
Maar als ik zo'n soort kruising tegen het lijf loop op het moment dat ik een hondje zoek, zou ik er zo voor gaan, maar wel eerst even googlen idd.
laniramommy
Actief
Mijn ras(sen): Boerboel x stafford

Ongelezen bericht door laniramommy »

tja onze Gentle is dus ook een kruizing pup bij particulieren vandaan.
Zijn papa is Boerboel en zijn Mama is Boerboel x Stafford.

Hij is geboren en opgegroeid in de woonkamer in een gezin met 2 kinderen, met zijn papa, mama en de broer van mama erbij ook.

heel eerlijk gezegd zou ik een rashond niet kunnen betalen, en vind ik een stamboom sowieso totaal niet van belang.
Ik heb er geen honderden extra euro's voor over, omdat ik er dan een papiertje bij krijg met een bewijs dat het een echte rashond is :lol1:
Dat een ander dat wel heeft is prima, en het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je van plan bent met een hod.
De Boerboel is sowieso nog geen erkend ras in Nederland zover ik weet. dus ach :)

Wij zochten gewoon een leuke hond, groot, en eentje die goed kan waken en beschermen, en niet gericht is op slechts 1 baas , en geschikt is in een gezin met kinderen, ook moest de hond wel van lange wandelingen houden want we houden hier allemaal erg van wandelen. ik vond de Boerboel meteen al een prachtige hond. die precies bij ons leek te passen. en toen ik dus erachter kwam dat er hier zowat om de hoek een nestje was dat grotendeels Boerboel was, tja toen ben ik dus gauw gaan kijken.
We hebben overigens letterlijk jaren nagedacht over het nemen van een hond, en welke soort, en hebben ons goed ingelezen en laten informeren.

Gentle's gezin kwam heel goed op me over. de mensen leken echt om hun honden te geven. en Gentle was dus al gewend aan kinderen, en aan allerlei andere dieren (die mensen hebben haast een dierentuin haha. naast de honden ook nog konijnen, schildpadden, een hagedis, een grote hamster, en kikkers)
Zijn ouders reageerden ook erg goed op onze aanwezigheid, snuffelenden even , blaften of gromden niet, en bemoeiden zich eigenlijk niet met ons verder, ze gingen gewoon hun gang en werden er niet warm of koud van dat er een vreemde mevrouw met 3 kinderen in hun huis stond. Ik ken ook vriendjes van de kinderen van deze mensen, en die kunnen ook gewoon zonder problemen daar gaan spelen altijd....
De eigenaar gaf wel toe dat er geen vreemde het huis in moet proberen te komen als hij er niet is, de honden voelen gewoon precies aan of het baasje het wel of niet goed vind.
Gentle en zijn broertjes en zusjes zagen er allemaal goed gevoed en gezond en gelukkig uit. ze waren netjes ontwormt en ingeënt ook.

Toen we -na 2enhalf uur het nest observeren- een pup uitkozen (ik heb Gentle puur gekozen op zijn karakter en gedrag wat ik daar dus observeerde. ) en hem de volgende dag kwamen ophalen, had de eigenaar het er echt moeilijk mee :)
We hebben beloofd contact te houden en hen regelmatig fotos en updates te sturen over Gentle's ontwikkeling.
Hij zei nog mocht je ooit om watvoor reden dan ook Gentle niet meer willen breng hem dan alsjeblieft terug en doe hem niet zomaar weg. ik heb hem gerust gesteld , ik neem verantwoordelijkheden erg serieus, en wat mij betreft is een pup die ik kies de rest van zijn leven gewoon bij ons.

Kortom heel betrokken mensen die echt het beste voor de honden willen en er goed voor zorgen.
Het zijn ook geen mensen die elke keer nestjes hebben ofzo.
Zover ik begreep komen er geen volgende nestjes meer ook , het blijft bij dit ene nestje.

Dus het lijkt me duidelijk dat ook ik er geen problemen mee heb als mensen op deze manier een hond vinden.
Ik ken idd ook mensen die hondjes uit het buitenland hebben meegenomen, en bij geen van die hondjes kunnen mijn kinderen in de buurt komen, ze zijn erg onbetrouwbaar door de trauma's die ze hebben opgelopen .
Dus tja dat is niet mijn keuze.
Ik wilde perse een pup en geen volwassen herplaatser omdat we hem willen kunnen opvoeden en vormen zodat hij binnen ons gezin past. ik wilde geen hond die al gewoontes had die voor ons mogelijk een groot probleem kunnen zijn.

Dus voor ons was dit stomweg de ideale oplossing!
Nu hebben we toch een pup die bij ons past en die er ook nog uitziet als de hondensoort die onze voorkeur had!
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Het is toch niet de stamboom die per defintie de hond gezonder ,mooier of leuker maakt.?
Net zoals per defintie niet iedere bastaard of stamboomlose hond uit elkaar valt van ellende.
Heb jaren lang een leuk xsing Shih teefje gehad.
Bijna 16 geworden en 1 x een tiet weggahaald ,maar zo gezond en leuk als de nete.
En als ik een klein bastaardje of xsing hondje zou tegen komen die mij aanstaat zou ik daar weer gewoon een leuk hondje aan hebben.
Ik geloof dat de gemiddelde xsing /bastaard gezonder is en een langer leven te wachten staat dan sommige rassen die wel uit elkaar vallen van de inteelt erfelijke gebreken en extreme ongemakken in bouw.
En daar word toch mee doorgefokt terwijl je voor de dekking al weet dat hij/zij de 6 a 7 jaar niet zal halen of binnen no thime al verschillende operatie's moet ondergaan .

Er gaan nu al stemmen op om andere rassen of xsingen in te fokken in bepaalde rassen.
Dus nee ik heb niets tegen een leuke xsing of bastaard net zo goed als dat ik niet tegen bepaalde rassen heb.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

laniramommy schreef:tja onze Gentle is dus ook een kruizing pup bij particulieren vandaan.
Ik hoop dat je over een jaar of 2 nog net zo blij met deze kruising bent als nu.
Persoonlijk vind ik het er eentje in de categorie "linke soep".
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

LongFields schreef:
laniramommy schreef:tja onze Gentle is dus ook een kruizing pup bij particulieren vandaan.
Ik hoop dat je over een jaar of 2 nog net zo blij met deze kruising bent als nu.

Eens :wink:

Op zich is een gelegenheidsnestje wat met zorg wordt groot gebracht natuurlijk wel een verbetering op broodfok ,waar dan ook vandaan.
Maar het maar lukraak kruisen van allerlei rassen ,totaal voorbijgaand ,aan de eigenschappen die ze kunnen bezitten vind ik weer minder.
Naar mijn idee wordt er bij de gelegenheidsnestjes nou ook niet heel zorgvuldig gekeken waar de hondjes geplaatst worden ,maar goed dat wordt er bij broodfok uiteraard ook niet.
Alles is beter dan broodfok dat dan weer wel.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Het verschil tussen broodfok en particuliere gelegenheidsnesten is in elk geval dat de pups sociaal worden gemaakt. Dat deel vind ik alles bepalend. Broodfokpups moeten in hun nieuwe huis wennen nadat ze, tussen dode broers en zussen gezeten hebben soms, hun moeder bij ze weg is gehaald op jonge leeftijd. Ze in een busje vervoerd zijn en in hun poep zitten. Ze in kratten opgeslagen hebben gezeten in schuren bij handelaren tot die genoeg pups hadden om de rit te maken. Ze ruw behandeld zijn. Ze slecht voer en geen entingen gehad hebben. Dus de kans dat dat een stabiele huishond wordt is veel kleiner. De kans dat dat een hele ongelukkige hond met trauma's zal worden is groter. Medische zaken staan daar in mijn ogen totaal los van. Die zijn als je het mij vraagt bij vrijwel alle honden gelijk. Of je nu een kruising, een rashond zonder stamboom of een rashond met stamboom neemt, kans dat hij niet gezond is is er altijd. Ik denk niet dat een kruising of een rashond zonder papieren perse ongezonder is dan een geteste rashond. Want de risico's van het fokken van rashonden zijn oa dat je lijnteelt doet. En lijnteelt geeft sneller problemen die tot uiting komen. Zodra je een Duitse herder x mechelse herder gaat kruisen met een Duitse herder en de pups als stamboomloze Duitse herders verkoopt zijn die denk ik al makkelijker gezond dan wanneer je 2 DH samen een nest laat krijgen. Dus de testen lijken mij ook meer nodig bij de dieren die uit lijnteelt en strakke rasschema's gefokt worden. Natuurlijk kan een broodfok labrador makkelijk HD hebben omdat ze daar rustig broer x zus doen. Maar huis tuin en keuken-nesten doen geen broer x zus maar gewoon 2 honden die sprekend op een lab lijken. De kans dat die allebei iets dragen is niet snel groter dan 2 stamboekhonden uit een gesloten stamboek verwacht ik.

Ik denk dat alle honden ziek kunnen zijn. Of testen dat uit kunnen sluiten is erg de vraag. Dat ze gedaan worden is goed. Je leert er van en er zijn heel wat problemen die je wel kan ondervangen zoals PRA bv. Maar of je HD met testen uit de DH krijgt? Ik heb het idee dat testen op HD helemaal geen verschil maakt. 2 vrije honden krijgen nl keihard 3 zware HD-pups en zolang de testen de ziekte niet uitsluiten vraag ik me af of dat wel werkt. De DH wordt strak en getest gefokt en begint het meest problematische ras te worden. Dat rijmt niet voor mij. :wink: Je zou verwachten dat de kans wel erg klein moest zijn nu om een zieke hond te kopen met HD. Ik heb echter het idee dat het juist erger en erger is geworden. Dat komt wel door lijnteelt denk ik. Dus daarvoor zijn die medische testen veel belangrijker dan voor die 3/4 DH van de boerderij of de buren. Hun ouders zijn geen neef en nicht en er zit een scheut vreemd bloed doorheen wat veel goed zal maken verwacht ik :wink:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ik kan me volledig vinden in je laatste reactie Marc.
Alleen mis ik nog 1 ding dat ik een erg belangrijk verschil vind tussen broodfok en gelegenheidsnesten.
En dat is hoe de ouders van de pups behandeld worden en moeten leven.
Dat is toch ook wel van doorslaggevend belang lijkt mij.

Ik vind verder gewoon dat je helemaal gelijk hebt.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik vind het moeilijk hoor...

Broodfok is uiteraard een grote NEE.

Wat ik wel afschuwelijk vind zijn de gelegenheidsnestjes met rashonden. Waarschijnlijk echt niet allemaal hoor, maar als ik het even bij 'mijn' ras de Rottweiler hou, dan draait mijn maag soms om als ik zie wat er voor een Rottweiler door moet gaan.
Sorry, ze zien er 9 van de 10 keer niet uit en als liefhebber van dit ras, vind ik dit erg om te zien.

Echter, laatst toen ik de eend kocht ( :mrgreen: ) hadden ze daar ook een nestje kruisingen. Moeder was een kruising, vader was ook iets ondefinieerbaars en daar zaten een stuk of 8 prima uitziende en vrolijke pups. Ik kan daar niet zoveel tegen hebben eigenlijk.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik ooit zonder hond kom te zitten (hopelijk pas over hele lange tijd) ik ook niet een half jaar of jaar hondloos wil zijn wachtend op het perfecte nestje. Ik wil een hond om me heen, probeer daarbij zorgvuldig te zijn, maar een jaar zonder hond wil ik niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
bouvierpoedel
Zeer actief

Caro. schreef:Ik vind het moeilijk hoor...

Wat ik wel afschuwelijk vind zijn de gelegenheidsnestjes met rashonden. Waarschijnlijk echt niet allemaal hoor, maar als ik het even bij 'mijn' ras de Rottweiler hou, dan draait mijn maag soms om als ik zie wat er voor een Rottweiler door moet gaan.
Sorry, ze zien er 9 van de 10 keer niet uit en als liefhebber van dit ras, vind ik dit erg om te zien.

Echter, laatst toen ik de eend kocht ( :mrgreen: ) hadden ze daar ook een nestje kruisingen. Moeder was een kruising, vader was ook iets ondefinieerbaars en daar zaten een stuk of 8 prima uitziende en vrolijke pups. Ik kan daar niet zoveel tegen hebben eigenlijk.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik ooit zonder hond kom te zitten (hopelijk pas over hele lange tijd) ik ook niet een half jaar of jaar hondloos wil zijn wachtend op het perfecte nestje. Ik wil een hond om me heen, probeer daarbij zorgvuldig te zijn, maar een jaar zonder hond wil ik niet.
Ja maar zou dat uit moeten maken dan.
Dat het er niet uit ziet in jouw belevenis.
De rottweiler is van oudsher ook een ras met doel en toen werd er ook alleen naar de werkwaarde gekeken en niet zozeer op schoonheid.
Als je zou moeten fokken volgens de standaard welke standaard hou je dan aan.?
Die in het begin is opgestelt bij het ontstan van het ras of de werkhonden lijn of showlijn.?
Het type wat het goed doet op de show op dat moment of gisteren of morgen.?
laeken
Zeer actief

Caro. schreef: Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik ooit zonder hond kom te zitten (hopelijk pas over hele lange tijd) ik ook niet een half jaar of jaar hondloos wil zijn wachtend op het perfecte nestje. Ik wil een hond om me heen, probeer daarbij zorgvuldig te zijn, maar een jaar zonder hond wil ik niet.
Kijk, hier kan ik je ook heel goed volgen. Ik heb dat dus zelf ook. Als Cleo komt te overlijden wil ik graag een nieuwe hond. Ik weet nog niet precies wat ik wil. Als ik een rashond wil dan ga ik naar een fokker. Dat is duidelijk. Maar als ik gewoon een leuke hond wil dan kies ik misschien wel voor een gelegenheidsnestje van marktplaats. Toen ik Eva kocht wilde ik perse een rashond. Daar wacht ik met liefde op en ik heb ook echt gekregen waar ik op hoopte. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu exclusief bij de zorgvuldig gefokte honden ga blijven. Uiteindelijk is elke hond gewoon je hond, ongeacht afstamming. Een Laekense herder kan je niet kopen zonder naar een fokker te gaan. Gewoon een mooie herdershond kan je echter overal kopen. Dus als ik hierna gewoon een herder wil of gewoon een leuke hond dan kan dat zomaar weer een kruising zijn.

Ik vind op dit moment whippets ook erg leuk. Wel alleen als 2e of 3e hond. Naast mijn geliefde herders want daar stap ik niet snel meer vanaf. Die whippet komt uiteraard van een goede fokker. Hoewel een nestje met stamboom uit twee leuke honden zonder kennelnaam oid ook best zou kunnen als ik daar tegenaan loop.

Wat ik ook leuk vind is een lieve lekkere zwarte krullebol-hond. Een grote poedel dus. Maar die krijgt hier permanent korte coupe. In feite mag het dus ook wel een poedel x bouvier zijn bv. Want showen kan ik er toch niet mee en eerlijk gezegd wil ik er waarschijnlijk ook niet mee fokken. Dan kan het dus zoals jij zegt zomaar gebeuren dat ik een kruising met grote poedel op MP tegenkomen en die koop. Want ik heb ook geen zin om een jaar te wachten soms. Soms wel, soms niet. :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

MARC_S schreef:Het verschil tussen broodfok en particuliere gelegenheidsnesten is in elk geval dat de pups sociaal worden gemaakt. Dat deel vind ik alles bepalend. Broodfokpups moeten in hun nieuwe huis wennen nadat ze, tussen dode broers en zussen gezeten hebben soms, hun moeder bij ze weg is gehaald op jonge leeftijd. Ze in een busje vervoerd zijn en in hun poep zitten. Ze in kratten opgeslagen hebben gezeten in schuren bij handelaren tot die genoeg pups hadden om de rit te maken. Ze ruw behandeld zijn. Ze slecht voer en geen entingen gehad hebben. Dus de kans dat dat een stabiele huishond wordt is veel kleiner. De kans dat dat een hele ongelukkige hond met trauma's zal worden is groter. Medische zaken staan daar in mijn ogen totaal los van. Die zijn als je het mij vraagt bij vrijwel alle honden gelijk. Of je nu een kruising, een rashond zonder stamboom of een rashond met stamboom neemt, kans dat hij niet gezond is is er altijd. Ik denk niet dat een kruising of een rashond zonder papieren perse ongezonder is dan een geteste rashond. Want de risico's van het fokken van rashonden zijn oa dat je lijnteelt doet. En lijnteelt geeft sneller problemen die tot uiting komen. Zodra je een Duitse herder x mechelse herder gaat kruisen met een Duitse herder en de pups als stamboomloze Duitse herders verkoopt zijn die denk ik al makkelijker gezond dan wanneer je 2 DH samen een nest laat krijgen. Dus de testen lijken mij ook meer nodig bij de dieren die uit lijnteelt en strakke rasschema's gefokt worden. Natuurlijk kan een broodfok labrador makkelijk HD hebben omdat ze daar rustig broer x zus doen. Maar huis tuin en keuken-nesten doen geen broer x zus maar gewoon 2 honden die sprekend op een lab lijken. De kans dat die allebei iets dragen is niet snel groter dan 2 stamboekhonden uit een gesloten stamboek verwacht ik.

Ik denk dat alle honden ziek kunnen zijn. Of testen dat uit kunnen sluiten is erg de vraag. Dat ze gedaan worden is goed. Je leert er van en er zijn heel wat problemen die je wel kan ondervangen zoals PRA bv. Maar of je HD met testen uit de DH krijgt? Ik heb het idee dat testen op HD helemaal geen verschil maakt. 2 vrije honden krijgen nl keihard 3 zware HD-pups en zolang de testen de ziekte niet uitsluiten vraag ik me af of dat wel werkt. De DH wordt strak en getest gefokt en begint het meest problematische ras te worden. Dat rijmt niet voor mij. :wink: Je zou verwachten dat de kans wel erg klein moest zijn nu om een zieke hond te kopen met HD. Ik heb echter het idee dat het juist erger en erger is geworden. Dat komt wel door lijnteelt denk ik. Dus daarvoor zijn die medische testen veel belangrijker dan voor die 3/4 DH van de boerderij of de buren. Hun ouders zijn geen neef en nicht en er zit een scheut vreemd bloed doorheen wat veel goed zal maken verwacht ik :wink:
Ga je toch lichtelijk mank hierin.
Dat scheutje vreemd bloed kan ook HD achter zich hebben en de andere partij ook.
Ergens is er toch bij een generatie begonnen om maar geen stamboom aan te vragen en daar een aantal generaties mee door
gefokt.
Maar het heeft allemaal dezelfde voorouders want het blijft tenslotte een duitse herder ook al staat het niet op papier.
Met een xsing Mechel x DH net zo.
Alle 2 rassen met een probleem in heupen.
Dat ga je niet in ene wegfokken door 2 rassen te mengen.
Kijk naar je eigen ras waar ook de Mechelaar ingefokt is.
Probleem van HD is daar niet mee verholpen.
En de karakters zijn er ook niet beter op geworden.
laeken
Zeer actief

Hoi Kees, volgens mij is er helemaal geen probleem van HD in de laekense hoor. Ik heb nog nooit gehoord van een laekense met HD in een merkbare vorm. Maar ik denk dat Suzanne daar beter op kan antwoorden. Ik denk ook dat er niks mis is met het karakter van de laekense herder. Beter nog, ik denk dat die honden een heel goed karakter hebben. Soms is een laekense wel veel hond, maar wat wil je met een hond met driften, eenkennigheid en waaksheid? Ik zou het niet zo leuk vinden als Eva het karakter van een labrador had of als zij op haar rug ging voor bezoek. Dat hoort niet.

De waaksheid en andere zaken hebben altijd in de laekense en de mechelaar gezeten. De overeenkomsten zijn groot omdat ze in feite vrijwel hetzelfde ras zijn. Ik denk dus dat het inkruisen van bepaalde mechelaars heel erg goed voor de laekense is. Puur om bloed te krijgen wat vers is. De karakters horen vrijwel gelijk te zijn dus daar begrijp ik het punt niet helemaal? Ik heb inderdaad een vrij pittige laekense. Maar ik heb er wel een die werkt als een beul en die niet te stoppen is. Een die niet wijkt voor gevaar en die haar mannetje kan staan. EN ze kan nog reuze sociaal zijn ook en doet het goed in pension met 20 honden op een wei. Dat is toch juist een wereldkarakter? Het deel van bezoek kan ook aan mij liggen. Want ik ben niet de perfecte baas aangezien die niet bestaat. :wink:

In mijn ogen moet je niet aan een Belgische herder beginnen als je verwacht dat zo'n hond altijd met alles en iedereen door de bocht kan en lekker rustig is van karakter. Dan moet je een ander ras kiezen. Bij de laekense weet je dat je rustig kan slapen, niemand kan inbreken en dat je ook overal kan lopen omdat je hond altijd voor je op zal komen. Dat hoort, dat is nu net de basis van het ras. Naast dat je ermee kan werken. De ene is dus makkelijker dan de andere maar zelfs de moeilijkste laekense vind ik vrij normale honden. Dus geen honden met fouten in hun karakter.

Wat vindt jij dan verkeerd aan het karakter? Wat maakt dat de mechelaar een verkeerde invloed gehad heeft? Ben daar wel benieuwd naar. :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

MARC_S schreef:Hoi Kees, volgens mij is er helemaal geen probleem van HD in de laekense hoor. Ik heb nog nooit gehoord van een laekense met HD in een merkbare vorm. Maar ik denk dat Suzanne daar beter op kan antwoorden.
Ik ken 1 Laekense die HD-D heeft, of hij nog leeft weet ik niet want deze liep ik wel eens tegen het lijf op een show toen ik met Sjefke net begon, dus dan praat je al gauw over een jaar of 9 geleden. Deze hond liep overigens mét HD-D niet merkbaar mank (in de ring althans).

Verder ken ik geen Laekense die merkbaar HD hebben, en ook in de uitslagen van de officiële onderzoeken die op de site van de rasvereniging gepubliceerd staan zie ik meest A'tjes, een aantal TC's en een enkele B. Ja, ik zie een HD ++ staan bij een hond uit 1992, gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik heb twee honden zonder stamboom,bij regina zou ik zo weer een pup wegnemen,maar zoals ik het bij banjer heb gedaan zou ik nooit meer doen :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
MARC_S schreef:Hoi Kees, volgens mij is er helemaal geen probleem van HD in de laekense hoor. Ik heb nog nooit gehoord van een laekense met HD in een merkbare vorm. Maar ik denk dat Suzanne daar beter op kan antwoorden.
Ik ken 1 Laekense die HD-D heeft, of hij nog leeft weet ik niet want deze liep ik wel eens tegen het lijf op een show toen ik met Sjefke net begon, dus dan praat je al gauw over een jaar of 9 geleden. Deze hond liep overigens mét HD-D niet merkbaar mank (in de ring althans).

Verder ken ik geen Laekense die merkbaar HD hebben, en ook in de uitslagen van de officiële onderzoeken die op de site van de rasvereniging gepubliceerd staan zie ik meest A'tjes, een aantal TC's en een enkele B. Ja, ik zie een HD ++ staan bij een hond uit 1992, gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen.
Kijk, dat dacht ik dus ook. Dus vandaar mijn antwoord naar Kees. Ik heb nooit het idee gehad risico te lopen op HD toen wij Eva bij jou kochten :wink: Alles kan maar het probleem HD komt gelukkig zoals jij zegt vrijwel niet voor. :ok:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

bouvierpoedel schreef:
Caro. schreef:Ik vind het moeilijk hoor...

Ja maar zou dat uit moeten maken dan.
Dat het er niet uit ziet in jouw belevenis.
De rottweiler is van oudsher ook een ras met doel en toen werd er ook alleen naar de werkwaarde gekeken en niet zozeer op schoonheid.
Als je zou moeten fokken volgens de standaard welke standaard hou je dan aan.?
Die in het begin is opgestelt bij het ontstan van het ras of de werkhonden lijn of showlijn.?
Het type wat het goed doet op de show op dat moment of gisteren of morgen.?
Ja, naar mijn mening moet dat dus wel uitmaken. Een ras hoort aan een bepaalde standaard te voldoen en als ik een Rottweiler zie lopen die de bouw ongeveer heeft van een Dobermann en daarbij ook nog bijzonder slecht loopt, dan draait mijn maag om.
Een rashond is een rashond en hoort aan bepaalde criteria te voldoen.
Als we dat naast ons neergooien, dan zouden er over tientallen jaren geen rashonden meer zijn, alleen slappe aftreksels. Overigens wel helemaal met je eens dat sommige rassen dit al zijn helaas.

Op zich heb ik niet zoveel bezwaar aan netjes gefokte kruisingen. Met netjes bedoel ik dan, geen teven uitbuiten, geen zieke honden gebruiken, zorgvuldige plaatsing, enz. enz.
Wél heb ik dus bezwaar tegen het fokken van rashonden zonder daarbij in het oog te houden dat het om het ras gaat (dus uiterlijke kenmerken, karakter, e.d.).

Overigens, voor de goede orde, vind ik bepaalde kruisingen (echte 'vuilnisbakkies' eigenlijk) heel vaak ontzettend leuke honden. Ik vind ze absoluut niets minder dan een rashond. Maar áls je een rashond koopt of ermee fokt, zorg dan dat het een mooie goede rashond is en wil je dat niet, blijf dan van de rashonden af en koop een leuke kruising.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laniramommy
Actief

LongFields schreef:
Er lopen hier nog een aantal boerboel x Staff kruisingen rond en het zijn allemaal hartstikke leuke lieve honden!
De Vooroordelen kloppen van geen kant.
Je hebt helaas slechte MENSEN met slechte bedoelingen, die niets hebben aan een chihuahua en daarom voor de grote rassen kiezen en die hond dan opfokken en mishandelen en agressief maken.
Dat wil niet zeggen dat een heel hondenras zo in elkaar zit, alleen dat bepaalde rassen eerder misbruikt worden door slechte mensen, omdat die mensen nu eenmaal een grote hond met sterke spieren en kaken willen.
ALs drugsdealer maak je weinig indruk met een schoothondje ..........

Ik heb heel wat kleine hondjes gezien die hartstikke slecht waren opgevoed en iedereen aanvielen.
Het is maar net hoe je je hond opvoed.

Natuurlijk kan een grote hond meer schade aanrichten ALS het mis ZOU gaan.
Maar om er nu per definitie vanuit te gaan DAT het fout gaat slaat nergens op!

Kijk eens alle lijsten na van incidenten met honden , dodelijk en niet dodelijk, sinds 2000.
De Boerboel staat er zowel in NL, als in heel Europa, als in de VS NIET tussen!

Dat je met een grote hond goed oplet, en sterk in je schoenen moet staan, lijkt me vanzelfsprekend. (Oke, niet voor iedereen ik weet het, maar dat zijn dus van die mensen met slechte bedoelingen vaak. of mensen die zomaar zonder vooruit nadenken ineens een pup aanschaffen!)

Daarom zijn wij dus ook meteen al heel consequent en duidelijk naar Gentle toe.
Is hij vandaag meteen al gestart met puppycursus.
en wordt hij behandeld als de hond die hij uiteindelijk wordt. dus niet op de bank. niet tegen mensen opspringen.
en niet bijten ook niet als spel.
Mensen gaan vaak de fout in als zij de pup alles toelaten, want hij is nog zo klein en schattig.
en als hij dan groot is geworden is het zogenaamd "Ineens" een lastige rothond.

Net zoals die zogenaamde "switch" waarover men spreekt bij bepaalde hondenrassen.
Die hele switch bestaat niet. een hond veranderd niet ineens op een bepaalde leeftijd (ernstige traumatrische ervaringen daargelaten natuurlijk.) de tekenen zijn er al van pup af aan en JIJ moet er op letten en de pup meteen al goed opvoeden en sturen.

maargoed.
ik weet dat er mensen zijn die bij voorbaat een negatief beeld hebben van bepaalde hondenrassen.
en ik weet dat die mensen toch koppig blijven en zullen weigeren de dingen neutraal te bekijken .
Eerlijk gezegd is dat niet mijn probleem.

De Boerboel is trouwens nooit gefokt als agressieve hond!
Integendeel mag een echte boerboel nooit agressie vertonen, zeker niet naar mensen toe. maar ook niet naar andere dieren. ze leefden immers op grote boerderijen en moesten met de boerderijdieren kunnen samenleven!
OOk kwam er bezoek af en aan , oa vanwege de handel, en moesten de honden dit tolereren !
Een Boerboel is gefokt op waaksheid en het beschermen van zijn gezin.
Niet op agressie en vechten
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Wat jij wil joh, het maakt mij niet uit verder hoor.
Als ik onderstaande link lees, vraag ik me af of het ras Boerboel wel zo gemakkelijk is als jij doet voorkomen, laat staan wanneer je een kruising hebt met een ander ras wat ook niet altijd even gemakkelijk is naar (met name) andere honden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boerboel
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hmm, jij bent nou precies een honden eigenaar die ik graag ontloop, het ontkennen van genen die in een hond zitten, "als je maar goed opvoedt" :blah: :blah:

juist zulke mensen, maken dat bepaalde rassen en type honden als nogal ongewenst worden bestempeld :ok:
laniramommy
Actief

yamie schreef:hmm, jij bent nou precies een honden eigenaar die ik graag ontloop, het ontkennen van genen die in een hond zitten, "als je maar goed opvoedt" :blah: :blah:

juist zulke mensen, maken dat bepaalde rassen en type honden als nogal ongewenst worden bestempeld :ok:

Fijn dat je me beter kent dan ik mezelf ken, en dat je mensen beoordeeld op 1 berichtje op een forum, dat je ook nog eens leest zoals het jou uitkomt :roll:

We zijn juist heel verantwoordelijke eigenaren die er JAREN over hebben nagedacht, alles hebben opgezocht, uitgezocht, gelezen, nagevraagd etc etc, voordat we een keuze maakten!!!!!
Die meteen met puppycursus zijn gestart. en de pup meteen heel duidelijke regels bijbrengen.

Omdat ik vind dat je geen hele hondenrassen mag beoordelen op uiterlijk, ben ik nu een slecht mens :blah:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

laniramommy schreef:
yamie schreef:hmm, jij bent nou precies een honden eigenaar die ik graag ontloop, het ontkennen van genen die in een hond zitten, "als je maar goed opvoedt" :blah: :blah:

Fijn dat je me beter kent dan ik mezelf ken, en dat je mensen beoordeeld op 1 berichtje op een forum, dat je ook nog eens leest zoals het jou uitkomt :roll:

We zijn juist heel verantwoordelijke eigenaren die er JAREN over hebben nagedacht, alles hebben opgezocht, uitgezocht, gelezen, nagevraagd etc etc, voordat we een keuze maakten!!!!!
Die meteen met puppycursus zijn gestart. en de pup meteen heel duidelijke regels bijbrengen.

Omdat ik vind dat je geen hele hondenrassen mag beoordelen op uiterlijk, ben ik nu een slecht mens :blah:
Ik begrijp heel goed wat Yamie bedoeld.
Jij hebt het alleen over een de ene positieve kant van jouw hond en de rest dat cijfer je een beetje weg ,zijn toch wel pittige karakter wat eigenlijk voor een groot gedeelte is waar hij voor gefokt is.
Een waker met lef en als het er op aan komt om aan te vallen.
Maar.........de andere kant van jouw hond is ook nog staff en dat kan een explosieve combinatie zijn.
Dus dat alleen maar op het positieve gooien en even vergeten om ook even de pittige kantjes van de 2 rassen te noemen is ook ontkennen van wat je in huis hebt lopen.
En je hond kan nu een hele lieve hond zijn ,maar hij is nog niet volwassen .
Dan komt zijn werkelijke karakter nog wel omhoog.
Maar doordat jezelf alles zo lekker eenzijdig belicht krijg ik ook een vreemd gevoel en zou ik ook een eindje bij je uit de buurt blijven.
En dat is niet lullig bedoeld .
laeken
Zeer actief

laniramommy schreef: We zijn juist heel verantwoordelijke eigenaren die er JAREN over hebben nagedacht, alles hebben opgezocht, uitgezocht, gelezen, nagevraagd etc etc, voordat we een keuze maakten!!!!!
Ik moet zeggen dat ik je wel doordacht vind praten en dat ik wel begrijp wat je zegt. Ik begrijp ook wat Suzanne en Noor zeggen maar eigenlijk vind ik dat jouw stukjes erg goed geschreven zijn. Zeker het deel over het omslagpunt. Prachtig! Ik denk echt dat je de spijker op zijn kop slaat en dat mensen hun pup wel iedereen laten bespringen en laten stoeien met mensen omdat dat onschuldig lijkt. Dan is de hond een grote volwassen hond en dan worden mensen bang, voelt de hond zijn macht en ineens is hij niet meer leuk. Dat is geen omslagpunt maar een door de vingers zien van opbouw van dat gedrag. Leuk geschreven en het geeft zeker aan dat je weet wat je doet.

Wel denk ik dat je naar andere honden niet kan zeggen wat je hond gaat doen. Dat komt door de stafford. Die kan je nog zo sociaal opvoeden, op straat wordt een hond nog steeds uitgedaagd om te gaan vechten door andere honden. En dat deel is erg moeilijk onder controle te krijgen, Maar misschien valt dat erg mee door de boerboel.

Ik vind het dus eigenlijk wel leuk dat je deze kruising hebt genomen na je stukje. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan en ik hoop dat je hier blijft schrijven. Normaal gesproken heb ik ook vooroordelen maar meestal kan de eigenaar van een hond als jij hebt niet eens normaal praten. Dan was het nu al in een scheldpartij veranderd en dan heb ik ook weinig hoop op een brave hond. Als jij net zo kalm en doordacht met je hond omgaat als je schrijft kan je zomaar gelijk krijgen. :ok: Je gaat er nu al mee om zoals je met zo'n hond om moet gaan en dat is denk ik het hele punt. Daarmee sla je de spijker op zijn kop. Want een hond als de jouwe lekker zijn gang laten gaan als pup en daarna nog opvoeden is een drama. Wat jij doet is zorgen dat hij nu weet hoe hij zich zijn hele leven hoort te gedragen. Goed uitgangspunt. :smile1:

Ik ben het wel met je eens dat je nu vooroordelen krijgt. Ik heb die ook, ben ik eerlijk in. Maar als hier iemand komt met een pure boerboel is er niks aan de hand. Dat terwijl dat toch zo ongeveer hertzelfde is als jouw hond. Ook zitten hier massa's staffies en ook daar weinig commentaar. De kruising stafford boerboel klinkt gewoon fout. Moet je maar een beetje aan wennen want mensen hebben nu eenmaal vooroordelen. :wink: En die vooroordelen komen ook niet helemaal uit de lucht vallen. Wel ben ik het met je eens dat die vooroordelen niet veroorzaakt worden door goed opgevoede honden. Soms echter kan een ras ook wel problemen maken door eigenschappen. Daar zal je mee en aan moeten werken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”