Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mojo en de schapen *upd 23-3-2016

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Mojo en de schapen *upd 21-10-2015

Ongelezen bericht door LongFields »

Paisley schreef:
LongFields schreef:Wij hebben per cursist 2x een privésessie, en gaan om de beurt de schapenwei in. Hierdoor kunnen de honden tussendoor even uitrusten en kunnen wij als we willen bij elkaar kijken en daar an ook weer leren. Wij hebben normaal gesproken 2 tot 3 trainers waar an er 1 in het veld is en de andere(n) langs de kant staan en uitleg kunnen geven of vragen kunnen beantwoorden.
Leuk, het leeft wel daar! Het is hier allemaal 1 op 1. Wij doen rond de drie kwartier inclusief tussentijdse kletspauze/uithijg pauze.
Lijkt me leuk om verschillende (rassen) honden aan het werk te zien.
Het is een leuke groep mensen, ik heb laatst een keer op een andere dag getraind en ook toen voelde ik me op mijn gemak. Wij trainen 2x een sessie van zo'n 10 minuten tot bij volwassen honden een kwartier. Dat is intensief genoeg voor de honden, toen Mojo jonger was hield ik het bij sessies van 5 minuten tot hooguit 10 minuten, dan zat zijn koppie echt vol en moest hij even uitrusten.
Het is inderdaad hartstikke leuk om de verschillende rassen en kruisingen elk op hun eigen manier bezig te zien.
Ik blijf zelf ook eigenlijk altijd tot het einde, pok als Mojo als 1 van de eersten aan de beurt is geweest. Kijken naar de anderen is ook heel erg leerzaam
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Het lijkt mij inderdaad zeer leuk om naar te kijken :ok:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

LongFields schreef:Wij trainen 2x een sessie van zo'n 10 minuten tot bij volwassen honden een kwartier. Dat is intensief genoeg voor de honden, toen Mojo jonger was hield ik het bij sessies van 5 minuten tot hooguit 10 minuten, dan zat zijn koppie echt vol en moest hij even uitrusten.
Ow volle kop doet Kiwi niet aan, die gaat maar door :LOL: Na een kwartier vliegen komt er eindelijk wat rust in, en staat ze meer open voor commando's.
Maar jij bent vroeger begonnen natuurlijk.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Paisley schreef:
LongFields schreef:Wij trainen 2x een sessie van zo'n 10 minuten tot bij volwassen honden een kwartier. Dat is intensief genoeg voor de honden, toen Mojo jonger was hield ik het bij sessies van 5 minuten tot hooguit 10 minuten, dan zat zijn koppie echt vol en moest hij even uitrusten.
Ow volle kop doet Kiwi niet aan, die gaat maar door :LOL: Na een kwartier vliegen komt er eindelijk wat rust in, en staat ze meer open voor commando's.
Maar jij bent vroeger begonnen natuurlijk.
Dat ik met Mojo vroeger begonnen ben staat volgens mij helemaal los van het feit dat honden maar een bepaalde hoeveelheid prikkels/geestelijke activiteit aankunnen voor ze vol zitten in de kop.
Bij de honden die ik heb zien trainen is zonder uitzondering op enig moment de kop echt vol en hebben ze rust nodig. Dat ze op dat moment zelf gerust nog een uur door zouden willen staat daar los van. Je kunt aan hele kleine signalen zien dat het genoeg is voor dat moment. Als de handlers het zelf niet zien, laten de trainers het vanaf de kant wel weten.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Vanochtend voor het eerst op een andere locatie getraind met Mojo, bij een kennis thuis waar zij een aantal schapen heeft staan van een kudde. Dus ander terrein én andere schapen die ook nog eens anders reageren. Ik was van tevoren erg benieuwd of Mojo überhaupt aan het werk zou gaan maar dat was geen enkel probleem. In het begin had hij wat moeite de schapen, die een heel eind van hem weggerend waren en tegen een afrastering aan waren gaan staan zodat hij niet achterlangs kon, in mijn richting te krijgen, maar na wat hulp van een BC van de trainster kon hij aan de slag.
Hij was er goed bij met zijn kop en heeft mooie stukken laten zien. De tweede sessie ging vanaf het begin gelijk goed dus die sessie heb ik erg kort gehouden, en gestopt vóór Mojo zou verslappen. Weer een goede nieuwe ervaring erbij dus!
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Mojo en de schapen *upd 21-11-2015

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Good doggie slimme Mojo :E:

waar zijn de foto's :denken:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Die zijn er niet, er was niemand die een camera bij zich had. Zelf foto's maken van mijn hond terwijl ik in het veld sta om Mojo te sturen en op afstand te houden waar nodig gaat hem ook niet worden natuurlijk.
mosquito1980
Zeer actief

LongFields schreef:Die zijn er niet, er was niemand die een camera bij zich had. Zelf foto's maken van mijn hond terwijl ik in het veld sta om Mojo te sturen en op afstand te houden waar nodig gaat hem ook niet worden natuurlijk.
Nee, das wel een beetje lastig :tongue:

Next time :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Klinkt goed! Knappe Mo :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Na een hele lange winterstop in verband met de slechte conditie van het veld door alle regen zijn we vorige week weer begonnen.
Over deze week heb ik een verslagje geschreven, voor wie het leuk vindt:

Vanochtend weer lekker met Mojo bij de schapen geweest. Wat is hij toch ook een clown! Vooral in de eerste sessie, waar hij het weer ouderwets aan de stok kreeg met mevrouw het bokschaap die duidelijk toonde niet van de manieren van Mojo gediend te zijn. Wat hij dan allemaal aan lichaamstaal en expressie laat zien is hilarisch, zo kreeg ik mee van de kant.
In deze sessie was Etney Mojo's redster in nood, en toen zij erbij kwam en hem ondersteunde werd hij gelijk een heel stuk stoerder en zelfverzekerder. Mooi om te zien is dat!

De tweede sessie ben ik samen met Mo aangelijnd en dus ook samen met hem het hek van de pen in gegaan om zo de schapen samen naar buiten te krijgen, hem daarbij goed belonend want alleen gaat hij niet tussen het hek en de schapen in, daar heeft hij het lef niet voor. De eerste sessie bleven de schapen namelijk mooi waar ze waren, ze namen die buiten hun veilige hek blaffende maffe Peruaan écht niet serieus, en mij bij de uitgang ook al niet. :wink:

Maar de manier van sessie 2 werkte wel heel goed. Daarna de focus op samenwerking van Mo en mij, voor Mo betekende dat vooral op afstand blijven en wachten tot ik hem wat dichterbij vroeg, en warempel: dat werkte als een tierelier!
Dus die sessie was er eentje om trots op te zijn, en dat ben ik dan ook. Mo kreeg steeds meer zelfvertrouwen en kwam erachter dat meer afstand hem juist minder problemen bezorgde, waardoor het bokschaap zich hooguit even omdraaide om te dreigen, maar zich daarna toch weer bij de groep voegde.
Et's hulp was deze sessie dus ook niet nodig, en Mojo en ik hebben de sessie goed afgesloten, met heel veel bevestiging van hoe goed hij het deed van mijn kant, en een daardoor groeiende Mo.

Volgende week maar weer op deze manier verder dus!
mosquito1980
Zeer actief

Re: Mojo en de schapen *upd 23-3-2016

Knappe Mojo :E: :flower: (ik wacht nog steeds op een grote kluif smiley, tot dan moet hij het met bloemen doen :W: )
Paisley
Zeer actief

Wat leuk dat jullie weer kunnen trainen! Het heeft hier in de winter op een laag pitje gestaan en nu zijn er lammeren.
Trainen jullie met de lammetjes erbij of hebben ze geen kroost?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ze hebben hier geen kroost. :wink:
Paisley
Zeer actief

Dat scheelt! Hier wil ik niet met lammetjes trainen, want Kiwi wil af en toe nog dr bek gebruiken.

Ik ben wel benieuwd - hoe ziet zo'n training bij jullie er uit?
Wat doen jullie allemaal voor oefeningen en welke commando's worden er aangeleerd? Zijn jullie ook bezig met onderdelen uit wedstrijden of meer praktijkgericht?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ik zat me net te bedenken, half april wordt er een workshop gegeven in Hardenberg door de trainer die bij mij in t dorp woont. Het is in principe voor Kelpies maar Mojo is n halve.

Misschien is het wat voor jou. Ik ga er zelf heen al is het nogal wezenloos om half nederland door te rijden om les te krijgen van mijn dorpsgenoot :mann: Maar ik heb er zin in om verschillende combinaties te zien trainen en ervaringen uit te wisselen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik heb dat inderdaad voorbij zien komen, maar buiten het feit dat Mojo totaal niet de werkstijl heeft van de Working Kelpie en dat dit juist op een dergelijke dag nogal wat spreekstof zal geven vermoed ik, heb ik die dag al een agilitywedstrijd op het programma staan.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Sietse is ook een aardig mens, met een aangename manier van handlen, ik heb die wel al eens op een wedstrijd ontmoet, als je een halve kelpie hebt zou ik dat zeker eens meedoen.

Voor wat lammeren betreft, ik heb een groepje ramlammeren van vorig jaar aangehouden, een 12 stuks, dat is nu mijn trainingsgroep, zodat ik wel kan door trainen.
Vanaf dat de lammeren een week of twee oud zijn begin ik er weer aan te trainen, zodat ze vanaf heel klein aan leren geen schrik van de honden te hebben, dat werkt hier altijd goed.
Maar ook dan kun je wekenlang niet werken, want de laatste weken van de dracht, zeg 3 weken voordat de eersten aflammeren, tot dus de laatsten 2 weken oud zijn train ik er ook niet mee.
Dat betekend dan ofwel geen training, of ergens anders gaan trainen (waarbij mijn vrienden/kennissen natuurlijk veelal hetzelfde probleem hebben), of zoals dit jaar, met de ramlammeren op een apart weiland.

Tja, en bij Helen en Andre zijn de schapen niet het probleem, daar wordt niet mee gefokt, maar het veld, dat ligt helaas elke winter wel een aantal maanden stop vanwege de wateroverlast.
Het grote voordeel is wel dat het in de zomer lekker koel is, en dat er dan gras genoeg is voor de schapen.
Hier kan ik altijd doortrainen, op de zandgrond, maar in de zomer is er op mijn trainingswei niet veel eten meer te vinden, door de droogte. Zo is overal wel iets...

Leuk dat jullie het weer fijn konden oppakken, ik heb de pen gezien wat er opgezet is, is eens wat anders, en een uitdaging ook andere dingen te kunnen trainen met je hond :)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Paisley schreef: Ik ben wel benieuwd - hoe ziet zo'n training bij jullie er uit?
Wat doen jullie allemaal voor oefeningen en welke commando's worden er aangeleerd? Zijn jullie ook bezig met onderdelen uit wedstrijden of meer praktijkgericht?
Dat ligt helemaal aan de hond en jezelf en wat je doel is, dus dat is niet zo 1 2 3 uit te leggen.
Er zijn mensen bij die (op termijn of al nu) wedstrijden lopen, dus die pakken zaken op die in de wedstrijden gevraagd worden. Er zijn er bij die puur recreatief bezig zijn met hun hond (zoals ik) en die niet als doel hebben om wedstrijden te gaan doen. Er zijn er bij die zelf ook een groepje schapen hebben lopen en die hun hond een goede basis mee willen geven om later met de eigen schapen aan de gang te kunnen en er zijn er bij die wel eens tot regelmatig meelopen met een kudde in de praktijk.

De trainingen zijn dus toegesneden op wat de mensen willen, wat de hond aan kan en op wat een volgende stap is in de groei van de hond bij de schapen.
Paisley
Zeer actief

LongFields schreef:Ik heb dat inderdaad voorbij zien komen, maar buiten het feit dat Mojo totaal niet de werkstijl heeft van de Working Kelpie en dat dit juist op een dergelijke dag nogal wat spreekstof zal geven vermoed ik, heb ik die dag al een agilitywedstrijd op het programma staan.
T had prima gekund hoor. Spreekstof is alleen maar interessant en Sietse is een kelpie man maar heeft ook andere veedrijvers gehad en getraind. Hij weet ook heel goed het verschil te maken tussen mensen die een goede werker nodig hebben voor in de praktijk, of een baas die gewoon wat leuks wil doen met zn hond. Maar je hebt een wedstrijd en de cursus is inmiddels vol.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”