Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een windhond moet overal kunnen uittieren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: Een windhond moet overal kunnen uittieren

Ongelezen bericht door Manu »

Cleva schreef:
Manu schreef: Het kan iemand wel raken en daar hoef je dan ook niet gek van op te kijken, toch?
Geraakt zijn en pissig doen zijn twee verschillende dingen.
Daarnaast vind ik het heel erg raar om te doen alsof je hond niet loslaten geen gevolgen voor zijn kwaliteit van leven heeft. Kinderachtig.
Iedereen begrijpt precies wat er gezegd wordt.
Ik heb niemand pissig zien doen tegen hem? Misschien lees ik anders.
Ik geef meerdere keren aan dat ik Laeken gelijk geef, je merkt zeker verschil aan de hond.
Dat vind ik dan weer anders dan een hond zielig vinden als hij/zij het merendeel van de week aan de lijn loopt. Daar ben ik het dan ook niet mee eens.

Ergens ben ik jaloers op die instelling, los laten (letterlijk) en je niet al te druk maken over eventuele gevolgen.
Ik heb die stalen zenuwen niet hoor. Wat ik al zei, soms lijkt het of ik me graag druk maak :roll:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja... Ik heb 1 hond die jaagt op geur, die komt momenteel dus niet los. Heel vervelend maar het is niet anders. Dan heb ik er nog eentje die graag overal op af gaat en dan vergeet te luisteren, enkel los op overzichtelijke plekken. Gelukkig heb ik nr 3 die vrijwel altijd en overal los kan. Al loopt die dan niet verder dan een straal van een meter of 5-8 rondom mij :F:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Manu schreef:
Cleva schreef:
Manu schreef: Het kan iemand wel raken en daar hoef je dan ook niet gek van op te kijken, toch?
Daarnaast vind ik het heel erg raar om te doen alsof je hond niet loslaten geen gevolgen voor zijn kwaliteit van leven heeft. Kinderachtig.
Ik geef meerdere keren aan dat ik Laeken gelijk geef, je merkt zeker verschil aan de hond.
Dat vind ik dan weer anders dan een hond zielig vinden als hij/zij het merendeel van de week aan de lijn loopt. Daar ben ik het dan ook niet mee eens.

Ergens ben ik jaloers op die instelling, los laten (letterlijk) en je niet al te druk maken over eventuele gevolgen.
Ik heb die stalen zenuwen niet hoor. Wat ik al zei, soms lijkt het of ik me graag druk maak :roll:
Maar Nikkie, iedereen vindt het volkomen begrijpelijk dat jij je hond voorlopig niet loslaat. En daar wordt ze echt niet meteen ongelukkig van. Die is zielsgelukkig dat ze weer warm en veilig en gevoed is. en al was ze daar even wat minder gelukkig door, dat is altijd nog beter dan weer ontsnappen en dan met een niet zo gelukkig einde.
Ik zou haar niet eerder loslaten op open losloopterrein dan wanneer ik behoorlijk zeker was dat ze voldoende band met mij heeft en wat meer gedomesticeerd raakt.
Beter even wat minder gelukkig dan dood.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Wat is het een hevige discussie geworden. En ik denk dat mensen zich zo snel aangevallen voelen, omdat iedereen eigenlijk hun hond liever los had gezien dan aan een touw. En zo'n hondje kan je aardig onder de huid gaan zitten.
Als je kan kiezen, kiest iedereen toch dat zijn hond los kan?

Toen ik Mayke enkele weken aan de lijn moest houden, stond het janken me nader dan het lachen als ik het er met andere mensen over had. Dat zat me echt onwijs hoog.

Ik heb altijd mijn keuzes gemaakt met mijn eigen belangen in het vizier - ik wil een hond die makkelijk los loopt en sociaal is. Maar we hebben het niet allemaal voor het kiezen. Deze discussie is ontstaan na aanleiding van Nikki die Uma kwijt was - een hondje wat ze op is gaan vangen en waar ze haar hart aan verloren heeft.
Ze heeft niet voor een moeilijke hond gekozen, maar het kwam op haar pad. Dat is iets prachtigs toch? Ik zou het moeilijk vinden om mijn idealen over hoe je een hond houdt ervoor aan de kant te zetten en heb daar respect voor.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Precies, iedereen vindt dat je groot gelijk hebt dat je Uma nog niet gelijk loslaat.

Ik bedoel zoals ik al eerder zei dat ik gewoon uit eigen belang geen hond zou willen hebben die ik constant aan de lijn moet houden.

En ik persoonlijk vind niet zo snel iets zielig voor mijn honden, ze hebben met mij ook geen medelijden.

Jarah b.v. leeft alleen voor haar eigen pleziertjes zij maakt zich echt niet druk of ik pijn in mijn buik heb als zij er weer eens vandoor is.

En natuurlijk als ik wil dat mijn honden volkomen veilig zijn dan zou ik zeker Jarah constant aan de lijn moeten houden, maar ik neem bewust dat risico ook omdat ik het gewoon leuk vind als ze lekker los kunnen lopen en ik er helemaal geen zin in heb om een hond constant aan de lijn te houden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Paisley schreef:Wat is het een hevige discussie geworden. En ik denk dat mensen zich zo snel aangevallen voelen, omdat iedereen eigenlijk hun hond liever los had gezien dan aan een touw. En zo'n hondje kan je aardig onder de huid gaan zitten.
Als je kan kiezen, kiest iedereen toch dat zijn hond los kan?
:ok:

Mijn Diem loopt niet los, nooit. En dat vind ik ontzettend jammer en verdrietig. En alhoewel ik best weet dat niemand hier het persoonlijk maakt en alleen vanuit eigen situatie praat, toch is het pijnlijk om te lezen dat mijn hond minder/niet gelukkig (zou) zijn aan de lijn.
Ik weet heus zelf wel dat hij minder aan zijn trekken komt, hij wil immers heel veel liever de hort op en z'n goddelijke gang gaan :wink: Maar ik denk dat de nuance niet genoeg benadrukt kan worden. Natuurlijk is niet loslopen niet ideaal en zou het leuker en beter kunnen. Maar, dat is toch wat anders dan ongelukkig zijn of een hond echt tekort doen?

Mijn teckels hebben altijd losgelopen en de huidige loopt los. Het is goed opletten geblazen want die neus gaat graag aan de grond en de oren werken dan wat minder :hmmm: Maar, een aanvaardbaar risico want echt weglopen is er niet bij.
Diem heeft echter geen zelfbeheersing, gaat door roeien en ruiten en is uiterst reactief. Als het erop aankomt gaat hij z'n eigen gang en 'durft' heel veel ruimte te nemen. Hij komt pas terug als hij klaar is met zijn eigen agenda. Bovenaan z'n eigen to do lijst staat 1) Jagen en 2) De grens opzoeken én eroverheen gaan met andere honden (reuen).
Hij heeft als jonge hond altijd losgelopen, met 7 a 9 maanden begon hij onbetrouwbaar te worden en tot 2 a 3 jaar heb ik geprobeerd hem opnieuw een betrouwbaar 'hier' aan te leren. Maar nadat ik hem met een snoekduik heb moeten vangen op een treinspoor waar 4x per uur een trein rijdt lukte het me niet meer. Hij was tot bloedens toe onder/door/over braamstruiken en prikkeldraadhek gegaan omdat hij konijnen rook. Nog paar keer geprobeerd maar hij bleef onbetrouwbaar dus ik vond het risico te groot. Aan de lijn was voor mezelf een stuk fijner lopen. En veiliger voor hem en omgeving. Stel dat hij achter een ree aan de weg opgaat en een auto verongelukt door hem? Ik zou het mezelf nooit vergeven, wetende dat hij in hoge mate onbetrouwbaar is.
1x p/wk mag hij in een paardenbak rondrennen. Ik ken hier binnen een redelijke reistijd geen andere omheinde terreinen waar hij los kan en vaker dan 1x per week kan ik mij de paardenbak financieel niet veroorloven :19:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Manu schreef:Ergens ben ik jaloers op die instelling, los laten (letterlijk) en je niet al te druk maken over eventuele gevolgen.
Maar ik zie hier niemand die schrijft dat dat een goed idee is? En mensen blijven dat maar roepen.

Ik ben in ieder geval blij dat Beau los kan. Hij komt tegen de muren op als dat niet kan.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Tara schreef:Ieder zijn keus, en ik zeg het niet als verwijt, maar voor onhoudbaar ongehoorzaam gedrag omdat er andere prioriteitjes zijn voor de hond zou voor mij een reden zijn om een TT om te doen.
Weet niet of je dat tegen mij zegt :wink: Maar ik heb daar zeker wel over nagedacht maar durf het niet goed. Diem is in alles extreem dus ik weet niet goed wat dat met hem doet. Zo had hij 3x nodig om erg echt van overtuigd te raken dat de schapen achter stroom staan. Nu is hij overtuigd en kan er, ook op 5 meter afstand, niet meer normaal langs, hij ontploft zo wat van de ingehouden spanning. Hij gaat er niet meer heen maar de zelfbeheersing vergt ontzettend veel. Van de spanning gaat hij zelfs aan de dunne poep. Het zakt iets dit seizoen, maar het is inmiddels al 3 jaar geleden dat hij de laatste keer ertegen liep. Ik vermoed dat als de spanning echt zakt hij, als ik hem niet tegenhoud, gewoon weer het hek inloopt en we weer van voren af aan kunnen beginnen.
Maar goed, dat is een andere discussie :wink:
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Hilde schreef:
Manu schreef:Ergens ben ik jaloers op die instelling, los laten (letterlijk) en je niet al te druk maken over eventuele gevolgen.
Maar ik zie hier niemand die schrijft dat dat een goed idee is? En mensen blijven dat maar roepen.
In sommige situaties kan een TT een heel goed idee zijn. Dat weten veel mensen ook wel. Alleen word je dan door een aantal mensen gruwelijk neergesabeld. En dat is voor veel mensen een belemmering om te schrijven wat ze eigenlijk zouden willen schrijven. Vandaar dus.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Niet alleen windhonden, ELKE hond moet kunnen uitkuren (mijn mening)

Ik heb mezelf er jaren en jaren over verbaasd, waarom konden mijn honden (inclusief alle opvangers) wel zonder problemen los (alleen bos en strand elders loop ik niet met hun) en waarom zo vreselijk veel andere huskies niet even buiten de opvoeding om uiteraard.

Sinds een paar jaar ben ik er over uit, van de mensen die ik ken maakten ze er iets speciaals van, van dat loslopen....1 x in de week (bij wijze van)als ze tijd hadden mochten ze los ja duhhhhhh dat gaat hem niet worden nie mensen....niet met een husky..
Ik kwam erachter toen we beide echt goed ziek waren en er dus niet los gelopen werd, toen ik beter was en weer naar het bos ging luisterden ze voor geen meter :80: en ineens viel het kwartje (voor mij dan tenminste) voor mijn honden is los lopen niet speciaal, het is dood normaal en het gebeurt elke dag, toen ik ben gaan navragen aan veel mensen bleek het idd te kloppen, mensen die ze niet elke dag los lieten kuren hadden weglopers en de enkeling die dat wel deed had geen problemen :U:

Ik zeg niet dat mijn honden nooit kuren hebben wat betreft luisteren maar over het algemeen luisteren ze heel goed en ben ik pas 1 keer een hond 45 min kwijt geweest en dat was nog mijn eigen schuld ook :oeps:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Angelique. schreef:Niet alleen windhonden, ELKE hond moet kunnen uitkuren (mijn mening)

Ik heb mezelf er jaren en jaren over verbaasd, waarom konden mijn honden (inclusief alle opvangers) wel zonder problemen los (alleen bos en strand elders loop ik niet met hun) en waarom zo vreselijk veel andere huskies niet even buiten de opvoeding om uiteraard.

Sinds een paar jaar ben ik er over uit, van de mensen die ik ken maakten ze er iets speciaals van, van dat loslopen....1 x in de week (bij wijze van)als ze tijd hadden mochten ze los ja duhhhhhh dat gaat hem niet worden nie mensen....niet met een husky..
Ik kwam erachter toen we beide echt goed ziek waren en er dus niet los gelopen werd, toen ik beter was en weer naar het bos ging luisterden ze voor geen meter :80: en ineens viel het kwartje (voor mij dan tenminste) voor mijn honden is los lopen niet speciaal, het is dood normaal en het gebeurt elke dag, toen ik ben gaan navragen aan veel mensen bleek het idd te kloppen, mensen die ze niet elke dag los lieten kuren hadden weglopers en de enkeling die dat wel deed had geen problemen :U:

Ik zeg niet dat mijn honden nooit kuren hebben wat betreft luisteren maar over het algemeen luisteren ze heel goed en ben ik pas 1 keer een hond 45 min kwijt geweest en dat was nog mijn eigen schuld ook :oeps:
Ja je hebt gelijk, vertrouwen van de eigenaar en een roedel doen een hoop. Ik ken een man met 3 husky's (allemaal herplaatsers) die ook geen enkel probleem met ze heeft. Hij heeft zijn hele leven als husky's en ze lopen allemaal los.

Ik kan me wel voorstellen dat je makkelijk in een negatieve spiraal beland als je 1 hond hebt die slecht luistert. Als je hond m smeert, krijg je ook niet de gelegenheid om er níet iets 'speciaals' van maken. Want ik ken mensen die letterlijk door sloten en bosjes hebben moeten kruipen om hun hond weer te kunnen vangen. Dat is ook niet mij idee van een ontspannen wandeling :mrgreen:

Als je al een roedel hebt, en het vertrouwen en ervaring, zal een nieuwe hond zich sneller aanpassen dan wanneer je een enkele herplaatser losknipt.
Op 1 hond na zijn al mijn opvanghonden van de stichting ook gewoon los gelaten op veilige plekken, enkele dagen na aankomst. Dat kan dan gewoon :19: Ik wil het niet onverschillig noemen, maar als ik een hond krijg van de stichting waar ik niet mee verder hoef en waar ik ook geen verleden mee heb, dan heb ik een "we zien het allemaal wel" houding. En dat vertrouwen straal je uit en draagt er groot aan bij dat het ook allemaal goed gaat.

Daarom kan een TT mits goed aangeleerd ook een goed hulpmiddel zijn, want de eigenaar heeft ineens weer vertrouwen omdat hij iets achter de hand heeft en met die uitstraling draag je groot bij aan het succes.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Manu schreef:
Cleva schreef:

Ik voelde me wel aangevallen. Mijn reacties waren ongepast en in de andere topic kreeg ik de wind van voren. Hier raakt het nog steeds mensen ondanks dat ik talloze keren zeg dat bepaalde honden bij mij ook aangelijnd zouden blijven. :wink: Ik heb ook nooit ergens gezegd dat ik Uma morgen weer los zou laten of dat jij dat zou moeten doen. Ik zeg hele andere dingen dan wat er gelezen wordt.

Ik herken het druk maken om dingen heel goed. Ik durf bv met Bas niet goed door onoverzichtelijke bochten. Stel dat er honden komen die niet goed op haar reageren. Soms til ik haar gewoon preventief op. :schrik:

Maar als ze een keertje achter een haas aan gaat schrik ik niet. Ook de eerste keer niet. En toen ze een keertje de benen nam in het begin toen ze schrok van hardlopers schrok ik ook niet. Cleo liet ik gewoon los. Ook een paar dagen nadat ze op grote afstand een haas ving. Ja ze stak een weg over. Echt rot maar zelfs dat gaat vrijwel altijd goed. Ik vertrouw op een bepaalde manier de honden zelf wel. Behalve op sociaal gebied. Daar stress ik veel teveel over en dat is ook niet gezond. :engel:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mijn honden doe ik simpelweg te kort als ze aangelijnd uitgelaten zouden 9worden. Ze lopen bijna altijd los, maast t fietsen op miet trainingsdagen en trainen, speuren etc. Veel andere beweging kan er dus ook nog gegeven worden want dat doen ze al dagelijks.. Zelfs Xena van ruim 13.5 wordt stierlijk vervelend als ze langer dan een dag aan de lijn wordt uitgelaten. Naast dat ik er werkelijk de schurft aan heb.
Ik heb een hondagressieve hond gehad en als ik die altijd aangelijnd uit had moeten laten had ik hem in laten slapen. Dan zou ik hem geen hondwaardig leven gegeven hebben. Let wel voor hem dus ik heb t niet over alle honden!! Hij liep met een TT
Meer voor mn eigen gevoel dan dat ie gebruikt werd. Hij.liep nl nooit naar andere honden maar dulde.ze.ook niet on zijn buurt. En dat is bij vreemde honden dus ook altijd goed gegaan....
Ik ben ook geen mens voor een type podenco. Ik wil geen jagende hond maar eentje die samen met.mij wandeld. Die dus niet alleenet zichzelf bezig is :-)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik zou al snel aan de Valium kunnen met een hond die uit zicht gaat dus ik ben heel erg blij dat ze prima los kunnen.

Nu is dat hier in België net dat tikkeltje belangrijker. Loslopende honden worden zelden met open armen onthaald en dan kan je maar beter zo weinig mogelijk opvallen :mrgreen:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Cleva schreef:Overigens heb ik vooral honden om ze te zien rennen.
Ik ook. Of lekker spelen.
Maar wel op eigen terrein. Waar ze geen schade toe kunnen brengen.

Ik laat mijn honden niet los. Ik weet hoe ze zijn.
Aan de lijn kilometers lopen geen probleem. Een feestje.

Mooi toch. Op het erf alle energie eruit. Aan de lijn ook nog een feestje, zonder hond, ander dier en verkeer in gevaar te brengen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik zou het heel erg vinden als ik mijn honden hun bewegingsvrijheid moest afnemen. IK heb gemerkt dat aangelijnd meelopen sowieso vermoeiender voor hen is, omdat ze niet zelf hun tempo kunnen bepalen, hoelang ze ergens kunnen snuffelen om er rustig hun behoefte te kunnen doen, en om een keer te kunnen rennen.

Ieder levend wezen heeft feitelijk behoefte aan bewegingsvrijheid. Ik sluit mijn paarden ook niet op in een stal. Mijn konijnen sluit ik niet op in een hok.
Ik snap het echter wel als mensen hun hond aanlijnen omdat hij niet luistert.

Ik geniet er van als mijn dieren aan het dollen zijn en plezier hebben. Daar heb ik ze voor.
Laatst gewijzigd door iones op 09 jun 2015 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
pioenroos
Zeer actief

Tara schreef: Moeilijk, ik begrijp je aarzeling in dat geval wel.
Ik redeneer ook maar vanuit mijzelf hè, ik vind aanlijnwandelingen gewoon helemaal niet leuk, dus voor mij zou het onacceptabel zijn om mijn hond niet los te kunnen laten lopen. Dan zou ik daar wel de TT voor willen inzetten denk ik. Als dat met goed gebruik inderdaad niet zou blijken te werken was het voor mij nog vroeg genoeg om de hond altijd aangelijnd te houden. :wink:
Ik heb het een aantal mensen gevraagd die hem kennen en ervaring hebben met een TT. Allemaal begrepen ze mijn aarzeling goed, net als jij. En tja, bij aarzeling niet doen denk ik dan.

Overigens vind ik er ook niks aan hoor, een hond die niet los kan. Je wilt niet weten hoe blij ik ben dat Mies, de Poolse straatteckel, wél los kan na intensief trainen. Maarja, de stommeling zit in mijn hart. Wegdoen gaat hem dus niet worden. Wel komt er hier geen hond meer met oosters bloed, hoe leuk en bijzonder ik hem verder ook vind.

Overigens heeft hij dus vanaf pup (vanaf 8 weken en 1 dag) losgelopen. Geen moment gedacht dat niet kunnen loslopen een optie was. Ook geen angst dus. Eerder verbazing dat het eindeloos oefenen niks hielp. Totdat het steeds vaker mis ging, ondanks telkens stappen terug om hem niet de fout in te laten gaan. En het net een keer te vaak maar 'net goed' gaat.

Wel mee eens trouwens hoor, situaties of baas/hond combinaties waarvan je denkt 'dat zou anders kunnen :mrgreen: Ik komt vaak honden tegen waarvan het geroep van de baas een soort achtergrondruis lijkt te zijn. KomdanBellohiernukomenBellofoei!hier!nouwegaanhoordagBello. En als Bello dan toevallig, eindelijk komt krijgt hij nog op z'n kop ook omdat hij niet vlot genoeg kwam :19:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

nyckle schreef:

Wat doen ze dan als je ze los laat?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik heb ook zeker nagedacht over een TT voor beide.
Voor Gentle als ze haar neus weer eens achterna vliegt en direct doof is.
Maar ook voor Gimmick als die weer eens weg vliegt en niks meer wil.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik heb het nooit overwogen. Geen seconde. En Beau was zo'n vervelende die altijd nèt buiten bereik bleef als ik hem los liet. Maar na heel veel training is dat ook goed gekomen, zonder TT. Ik denk niet dat alle honden net zoals Beau van wegloper naar betrouwbare losloper getraind kunnen worden, maar ik denk wel veel meer honden waarvan eigenaren nu zeggen dat ze 'gewoon niet luisteren'.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Marjoleine schreef:
nyckle schreef:

Heel makkelijk. Ik zit in de zenuwen van wat hebben ze uitgevreten. komen ze levend thuis. Als ze wat hebben uitgevreten, ben ik mijn akte kwijt? Jullie verliezen je rijbewijs niet bij een overtreding van de F/F wet.

Tot nu toe zeer tevreden honden. Daar gaat het me om.
nyckle
Zeer actief

Misschien een voorstel voor de partij van de dieren. Achter wild aan jakkeren? Rijbewijs kwijt, of verboden te fietsen.
:engel:
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

pioenroos schreef:
Tara schreef: Moeilijk, ik begrijp je aarzeling in dat geval wel.
Ik redeneer ook maar vanuit mijzelf hè, ik vind aanlijnwandelingen gewoon helemaal niet leuk, dus voor mij zou het onacceptabel zijn om mijn hond niet los te kunnen laten lopen. Dan zou ik daar wel de TT voor willen inzetten denk ik. Als dat met goed gebruik inderdaad niet zou blijken te werken was het voor mij nog vroeg genoeg om de hond altijd aangelijnd te houden. :wink:
Ik heb het een aantal mensen gevraagd die hem kennen en ervaring hebben met een TT. Allemaal begrepen ze mijn aarzeling goed, net als jij. En tja, bij aarzeling niet doen denk ik dan.

Overigens vind ik er ook niks aan hoor, een hond die niet los kan. Je wilt niet weten hoe blij ik ben dat Mies, de Poolse straatteckel, wél los kan na intensief trainen. Maarja, de stommeling zit in mijn hart. Wegdoen gaat hem dus niet worden. Wel komt er hier geen hond meer met oosters bloed, hoe leuk en bijzonder ik hem verder ook vind.

Overigens heeft hij dus vanaf pup (vanaf 8 weken en 1 dag) losgelopen. Geen moment gedacht dat niet kunnen loslopen een optie was. Ook geen angst dus. Eerder verbazing dat het eindeloos oefenen niks hielp. Totdat het steeds vaker mis ging, ondanks telkens stappen terug om hem niet de fout in te laten gaan. En het net een keer te vaak maar 'net goed' gaat.
Ik snap dit zo goed.
Bij Bronco heb ik dezelfde twijfel. Niets werkt als hij buiten los loopt.
Hij loopt dus ook nooit los, het kan gewoon niet. Zeker niet met dit ras.

En ik heb al vaak over TT nagedacht, maar ben als de dood dat ik hem voorgoed verknal.
Lichamelijk mag hij dan keihard zijn (pijn kent hij niet), geestelijk is hij het tegenovergestelde.
Ik heb nog nooit een hond gehad die zo gekwetst is als ik verschrikkelijk kwaad op hem word. Hij is enorm gevoelig.

Natuurlijk vind ik het jammer dat hij niet los kan, maar het is gewoon niet anders.
Dan denk ik toch dat hij het nu bij mij veel beter heeft, dan op het flatje 3 hoog achter waar we hebben vandaan hebben gehaald.
En waar hij alleen in het plantsoen voor de deur mocht poepen en piesen, gezellig met een prikband om.
Of in het asiel waar hij waarschijnlijk uiteindelijk beland zou zijn.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Lobke een maal mee gehad. Gans gearresteerd. Keurig bij me gebracht. Daarna zo enthousiast, dat ik haar niet meer durf mee te nemen. Ik wil geen ongelukken.
Noch steeds als ik het geweer uit de kast haal. Te veel passie.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

nyckle schreef:
Marjoleine schreef:
nyckle schreef:

Heel makkelijk. Ik zit in de zenuwen van wat hebben ze uitgevreten. komen ze levend thuis. Als ze wat hebben uitgevreten, ben ik mijn akte kwijt? Jullie verliezen je rijbewijs niet bij een overtreding van de F/F wet.

Tot nu toe zeer tevreden honden. Daar gaat het me om.
Maar wat doen ze dan? Gaan ze er meteen vandoor? Valt dat er niet uit te trainen?

(En dat vraag ik niet om akelig te doen, maar mijn ervaring met airedales is dat ze weliswaar niet supergehoorzaam zijn, maar toch ook geen honden die blind achter een konijn aan gaan lopen jakkeren. Ik vind ze van de terriërs eigenlijk een van de meest relaxte rassen.)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik zou trainingen gaan geven Hanneke :ok:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

billy schreef:Ik zou trainingen gaan geven Hanneke :ok:
Gut, ik proef iets van sarcasme. :mrgreen:

Maar zeg het maar als ik uit mijn nek lul hoor, ik heb absoluut de wijsheid niet in pacht. Ik heb alleen wel graag honden waarmee ik zorgeloos los door het park kan lopen. (En met zorgeloos bedoel ik niet dat ik niet op ze let, want dan kom ik waarschijnlijk zonder honden thuis.) En ik zou van alles proberen om ervoor te zorgen dat een hond die niet los kan, uiteindelijk wel los kan. Maar ik begrijp ook heel goed dat sommige honden simpelweg niet los kunnen. Het zij zo.

Er loopt hier een heel leuk vuilnisbakkie in het park, en die jaagt als een gek. Ik heb het gezien toen hij midden in de winter achter de eenden aan ging, in de singel, tussen de ijsschotsen doorzwemmend. Hij bleef maar gaan en het heeft volgens mij minstens een uur geduurd voor de bazen hem te pakken hadden. Ik kwam hem en z'n baas pas weer tegen, aan de lijn uiteraard, en het klikte wel met Toto, dus dat was speelbuigingen maken en duwen en dikke pret maar wel lastig met die lijn. En toen liet die baas hem los. :80: Want dan kon hij toch even rennen en spelen en hij had er op dat moment vertrouwen in. Nou, ik niet hoor. Ik stamelde nog even dat Toto ook niet heel erg fantastisch luistert, maar hondje was al los.

Het ging helemaal goed, ze hebben heerlijk gerend en gestoeid samen en kwamen uiteindelijk wel terug voor een koekie, maar ik weet niet of ik die hond in die situatie los had durven laten. Achteraf vond ik het wel heel knap van die baas dat hij de situatie zo goed inschatte en dat hij het nog steeds aandurft, want dat was een stikblij moe hondje dat daarna weer werd aangelijnd.

En ik zou willen dat meer bazen dat inzicht hadden. Let wel: ik heb het over vriendelijke sociale honden die de benen nemen in bepaalde situaties. Heel veel mensen (niet hier op het forum, ik blijf maar in herhalingen vallen voordat iedereen zich weer aangevallen voelt :roll:), maar gewoon hier in de buurt, besluiten na een of twee mislukte HIER-pogingen, dat hun hond niet los kan. En dan gaat die hond nooit meer los. En dat is mijn frustratie, al die leuke lieve honden die gedoemd zijn tot een leven aan de lijn omdat bazen niet de creativiteit en het lef hebben om te werken aan dat loslopen.
Hanneke2
Zeer actief

nyckle schreef:Lobke een maal mee gehad. Gans gearresteerd. Keurig bij me gebracht. Daarna zo enthousiast, dat ik haar niet meer durf mee te nemen. Ik wil geen ongelukken.
Dus na 1 ervaring heb je het opgegeven. Lekker dan. :roll:

Je kan ook gaan wandelen zonder geweer hoor, en met knakworsten en een spuitbus slagroom in je zak. Ik ken weinig honden die hun passie niet even kunnen verleggen naar een paar knakworsten die jij hebt 'gevonden' in de struiken en waar jij je honden enthousiast op attent maakt, en als elke twee minuten hier komen met een sleeplijn eraan beloond wordt met een bek vol slagroom (of smeerkaas, hier in het park gebruikt iemand zo'n tube smeerkaas als beloning, werkt als een tierelier), dan ben je tenminste aan het opbouwen van die band met je honden en van die mogelijkheid tot ooit misschien helemaal los laten.

Nyckle, je bent een best mens maar je zou eens wat minder zwart-wit moeten gaan denken. En dat meen ik oprecht.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hanneke2 schreef: Ik ken weinig honden die hun passie niet even kunnen verleggen naar een paar knakworsten die jij hebt 'gevonden' in de struiken en waar jij je honden enthousiast op attent maakt, en als elke twee minuten hier komen met een sleeplijn eraan beloond wordt met een bek vol slagroom (of smeerkaas, hier in het park gebruikt iemand zo'n tube smeerkaas als beloning, werkt als een tierelier), dan ben je tenminste aan het opbouwen van die band met je honden en van die mogelijkheid tot ooit misschien helemaal los laten.
Ik heb er zo één lopen. En als ze al wat aan wil pakken, is dat zolang er niks anders te zien is. Jagen doet ze niet, maar naar mensen toe rennen, omdat ze mogelijk een hond bij zich hebben wel. En dat is niet omdat ze lief wil spelen. Ze loopt wel los en we blijven er aan werken, maar betrouwbaar wordt ze niet, dus loopt ze niet heel vaak los,paar keer per week 's zomers, 's winters is lastiger, want dan is het gebied waar we heen gaan al donker voordat we er zijn. Het gebied of de industrie moet namelijk echt verlaten zijn en ze moet een redelijke dag hebben. We beginnen altijd met een lange lijn er aan, dan hebben we snel in de gaten of het kan die dag.

Tay loopt wel los, maar mag niet uit het zicht. Doet hij ook eigenlijk vrijwel nooit, die heeft van zichzelf een cirkel van 15/20 meter om mij heen waar hij in blijft lopen. Hij jaagt niet, gaat niet naar andere honden toe, niet naar mensen en is gewoon heel makkelijk.
nyckle
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
nyckle schreef:Lobke een maal mee gehad. Gans gearresteerd. Keurig bij me gebracht. Daarna zo enthousiast, dat ik haar niet meer durf mee te nemen. Ik wil geen ongelukken.
Dus na 1 ervaring heb je het opgegeven. Lekker dan. :roll:

Je kan ook gaan wandelen zonder geweer hoor, en met knakworsten en een spuitbus slagroom in je zak. Ik ken weinig honden die hun passie niet even kunnen verleggen naar een paar knakworsten die jij hebt 'gevonden' in de struiken en waar jij je honden enthousiast op attent maakt, en als elke twee minuten hier komen met een sleeplijn eraan beloond wordt met een bek vol slagroom (of smeerkaas, hier in het park gebruikt iemand zo'n tube smeerkaas als beloning, werkt als een tierelier), dan ben je tenminste aan het opbouwen van die band met je honden en van die mogelijkheid tot ooit misschien helemaal los laten.

Nyckle, je bent een best mens maar je zou eens wat minder zwart-wit moeten gaan denken. En dat meen ik oprecht.
Natuurlijk wandelen we ook zonder geweer. Ze hebben een halve ha om zich de hele dag uit te tieren. Luisteren prima. Maar ik wil geen ongelukken, met het geweer. Lobke springt zodra er een gans in zicht is boven op me. Heel lief bedoeld, maar levens gevaarlijk.

Lobke kan op zich prima prima mee. Ze drijft de eenden niet uit de sloot en gaat ook niet achter hazen aan. (ze jaagt niet zelfstandig en dat wil ik ook niet. Als jager heb je daar geen bal aan).
Voor de hutjacht is ze niet geschapen.

We wonen hier tussen twee natuurgebieden in, gescheiden door een drukke weg. Ik wil mijn honden daar niet alleen hebben. Dan maar zwart-wit denken. :D
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”