Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet komen als je roept

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Niet komen als je roept

Ongelezen bericht door Hippo »

Het woord hier gebruik ik niet veel. Als ik wil dat ze komen gebruik ik "kom" of als ze ergens staan te snuffelen "dóórlopen"(+ naam vd betreffende hond). De mechels komen eigenlijk altijd wel. Hippo heeft er wel eens een handje van om toch nog even te gaan snuffelen en doen alsof hij mij niet hoort.

Dan bulder ik 1x HIER! In het uitzonderlijke geval dat hij dan niet komt, dan ga ik hem halen en krijgt hij een draai om zijn oren. Wegrennen is geen optie, op een 1 of andere manier zegt mijn houding dat ze dat wel laten. Na een correctie gaat het weer een tijdje prima. Nu is Hippo helemaal niet snel onder de indruk. Ik kan mij voorstellen dat als je een heel zacht hondje hebt, je die bang van je zal maken.
Nadat ik ze moet komen halen, moeten ze ook nog een even strak naast me blijven lopen( te vergelijken met aanlijnen).

Zo heeft Hippo ook wel eens mensen van onze bootcampgroep bewust omver gekegeld, dan krijgt hij een pittige correctie. Hij kijkt dan max 30sec onder de indruk en loopt vervolgens vrij en blij verder. Als je hem niet corrigeert, dan gaat hij steeds een stapje verder :hmmm: .
Sowieso vind ik dat met honden die ik heb, ze te allen tijde moeten luisteren. Al is het maar om andere mensen niet de schrik om het hart te jagen.

Ik heb vaak een bal bij me, dat is wel echt een magisch ding. Maar ik verleid niet, eerst komen en dán het speeltje als ze het commando kennen.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Manuma schreef:Maar hij bijt het gewoon dood.
Dat lijkt mij wel erg lastig. Ayleen heeft er ook een handje van om bij koeien te gaan buurten. Poep, maar ook rennen en dan is het nóg lolliger als ze achter jou aan gaan. :wink: Doodeng... En dan vind ik dat al erg lastig, laat staan echt verwonden.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

ranetje schreef:
*Wolf* schreef:Iemand beschuldigen van zeuren bij iets wat ikzelf een interessante discussie vind, is naar mijn mening een behoorlijk zwaktebod.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij bijvoorbeeld met husky Manu zou omgaan, mocht ie je zomaar in je schoot worden geworpen. Misschien zouden anderen dan nog iets aan je kennis hebben. Hoe dan ook zie ik wel degelijk verschil tussen honden gefokt op samenwerking-met-de-baas-eigenschappen en honden gefokt op jaaggedrag zonder daarvoor verantwoording te hoeven afleggen aan de baas. Maar als dat als gezeur wordt afgedaan, zijn wij uitgepraat.
Ik denk dat de irritatie vooral zit in de toon :wink:
Discussies zijn veel leuker dan opmerkingen als "wat weet jij daarvan" e.d. want dat is naar mijn idee geen discussie maar kiften. :tongue:

Over het algemeen zijn voorstaande en retrievende jachthonden iets eenvoudiger wildrein te krijgen, vooropgesteld dat er met de hond gewerkt wordt (is mijn idee hoor).
Maar dat wil niet zeggen dat dat bij alle voorstaande en retrievende jachthonden het geval is.
Bij elk ras zitten moeilijke en minder moeilijke exemplaren wat dat betreft.

En bij die moeilijke (passievollere) exemplaren zal je heel wat meer uit de kast moeten trekken.
Soms zelfs (tijdelijk) een TT.

Maar er is een ding waar je in ieder geval mee moet beginnen (ook weer naar mijn idee)
Weet wat je in huis haalt en ga daar meteen mee aan de slag.
Het vergroot je kansen op succes.
Wacht niet af of de hond misschien veel passie heeft.
Want als je dat pas door praktijkervaring ontdekt sta je al op achterstand.
Wat het vette deel betreft heb je gelijk hoor. Dat is inderdaad mijn zwakke plek, heb al zoveel trainers en instructeurs (vaak duurbetaald) moeten aanhoren die wel dachten te weten hoe je met een zelfstandig jager omgaat. Met hooguit kennis van inderdaad jachthonden waar je gewoon jachttraining mee kunt doen. Totaal zinloos dus, want de training is niet onderling uitwisselbaar. Daarvoor zijn het te verschillende typen.

De enige trainer waar ik echt wat aan heb gehad, had zelf ruim ervaring met Spaanse zelfstandige jagers. Dat was een ware openbaring. Vandaar dat ik iemand die praat vanuit eigen ervaring met enkel jachthonden die gefokt zijn op samenwerking niet meer zomaar kan geloven. Net zoals ikzelf geen enkele ervaring met die laatste groepen jachthonden heb en daar ook geen uitspraken over ga doen. Ik geloof erg in praktijkervaring en -kennis :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

*Wolf* schreef:
ranetje schreef:Over het algemeen zijn voorstaande en retrievende jachthonden iets eenvoudiger wildrein te krijgen, vooropgesteld dat er met de hond gewerkt wordt (is mijn idee hoor).
Maar dat wil niet zeggen dat dat bij alle voorstaande en retrievende jachthonden het geval is.
Bij elk ras zitten moeilijke en minder moeilijke exemplaren wat dat betreft.

En bij die moeilijke (passievollere) exemplaren zal je heel wat meer uit de kast moeten trekken.
Soms zelfs (tijdelijk) een TT.

Maar er is een ding waar je in ieder geval mee moet beginnen (ook weer naar mijn idee)
Weet wat je in huis haalt en ga daar meteen mee aan de slag.
Wat het vette deel betreft heb je gelijk hoor. Dat is inderdaad mijn zwakke plek, heb al zoveel trainers en instructeurs (vaak duurbetaald) moeten aanhoren die wel dachten te weten hoe je met een zelfstandig jager omgaat. Met hooguit kennis van inderdaad jachthonden waar je gewoon jachttraining mee kunt doen. Totaal zinloos dus, want de training is niet onderling uitwisselbaar. Daarvoor zijn het te verschillende typen.

De enige trainer waar ik echt wat aan heb gehad, had zelf ruim ervaring met Spaanse zelfstandige jagers. Dat was een ware openbaring. Vandaar dat ik iemand die praat vanuit eigen ervaring met enkel jachthonden die gefokt zijn op samenwerking niet meer zomaar kan geloven. Net zoals ikzelf geen enkele ervaring met die laatste groepen jachthonden heb en daar ook geen uitspraken over ga doen. Ik geloof erg in praktijkervaring en -kennis :wink:
Ik ook, al zie ik daarnaast wel graag het een en ander aan hondenkennis.
Het een valt niet altijd samen met het ander :?

En zoals ik al schreef, een hond kan gefokt zijn op samenwerking.
Uit ervaring kan ik zeggen dat niet elk van die honden dan dus ook bereid is om samen te werken.
Een voorstaande hond werkt gedeeltelijk zelfstandig (voor het schot) en er zitten honden tussen die dat zelfstandig werken tot kunst hebben verheven :mrgreen:
Dat die baas ook nog ergens is zal hem worst zijn.
En dan heb je heel wat nodig om die samenwerking toch voor elkaar te krijgen.

Iemand die ruim ervaring heeft met Spaanse zelfstandige jagers is ongetwijfeld in het voordeel :ok:
Als hij zijn kennis ook kan overdragen zit je helemaal goed.
Wat was zijn advies?
Ik leer graag meer als dat mogelijk is :D

De opmerking gemaakt door malinois en Tara over het gebruik van de TT kan ik alleen maar bevestigen.
Je zult je hond moeten kennen, goed kunnen lezen, om op tijd te kunnen corrigeren.
Anders heb je er helemaal niets aan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb altijd gezegd: voor mij nóóit een hond met flink jachtinstinct, en nu zit ik met een jagende podencokruising opgezadeld ;-)
Amy is een hondje dat graag gehoorzaamt en heel leergierig is, maar ook van nature véél meer ruimte neemt dan bijvoorbeeld Mila en ja, als zij een muizenhol vindt of iets ziet, hoort of ruikt, besta ik even niet meer.
Ik doe veel recall games met haar, ik train met haar om aan basisgehoorzaamheid te werken, ik probeer haar alleen te roepen als het ook zin heeft (dat was even zoeken) en als ze Oost-Indisch doof in een muizenhol zit, haal ik haar op en lijn ik haar even aan. Het gaat nu eigenlijk best goed. Ze komt echt niet altijd direct, maar toch wel vrij snel en uiteindelijk wil ze haar roedel ook echt niet kwijtraken.
Ik zou haar niet los kunnen laten in de duinen waar het wemelt van de konijnen, maar in een bos waar het wild niet voor je voeten weg schiet, gaat het prima. En er zit zeker nog ruimte voor verbetering in, dus ik heb best goede moed. Het is wel veel meer opletten dan met een hond als Mila, die van nature gewoon niet uit zicht gaat. En ik weet ook wel dat ik van Amy niet hetzelfde kan verwachten als van Mila, maar ik blijf wel hard werken om het hier-commando zo betrouwbaar mogelijk te maken. En waar het te veel gevraagd is, gaat ze gewoon even aan de lijn.
Amoz jaagt niet, maar kan wel als een dolle alle kanten op rennen en vindt alles interessant. Hij staat op zo'n moment ook niet direct voor me als ik hem roep. Maar dat ligt ook aan onvoldoende training. Ook hij is leergierig en baasgericht, dus ik verwacht dat het hierkomen bij Amoz na wat meer training wel behoorlijk betrouwbaar zal worden. Ook bij hem haal ik hem op als hij niet komt en dan lijn ik hem even aan.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 28 dec 2015 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Tara schreef: Als je dát bedoelt geef ik je gelijk, maar doe nou niet alsof oertypes nu zo anders jagen dan andere honden, want dat is namelijk gewoon niet waar.
Hmmm dan heb jij zeker nog nooit jagende podencoos gezien, ik wel hier in Spanje, schitterend om te zien maar volkomen zelfstandig, ze springen met grote sprongen in de lucht om de velden te overzien.
Zoek maar eens op utube, mooi om te zien
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik weet uit mijn ervaring (N=1) dat als t allemaal niet lukken wil, het ook heel 'makkelijk' is om je te berusten in de rasbeschrijving en wat er allemaal over te vinden is op internet.
Mayke = jaags + zelfstandig - voergericht = kansloos :oohja:
En als je dan de knopjes vind en het gaat wel, weet je eigenlijk niet waar je al die tijd zoveel moeite mee hebt gehad :mrgreen:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Cindy52 schreef:
Tara schreef: Als je dát bedoelt geef ik je gelijk, maar doe nou niet alsof oertypes nu zo anders jagen dan andere honden, want dat is namelijk gewoon niet waar.
Hmmm dan heb jij zeker nog nooit jagende podencoos gezien, ik wel hier in Spanje, schitterend om te zien maar volkomen zelfstandig, ze springen met grote sprongen in de lucht om de velden te overzien.
Hoe weet jij zo zeker dat Tara dat nog nooit heeft gezien? Ze heeft ook internet. Het gaat er niet om hoe en of ze jagen en of ze leuke sprongetjes maken, maar het gaat erom dat je iedere hond aan zn verstand kan peuteren dat ie t even niet doet. Ook een podenco
En ja, dat die Spanjaard dat niet kan, dat bewijst niets. Spanjaanse jagers staan niet echt bekend om hun secure opvoeding, aandacht voor gedrag, de relatie en grootbrengen met liefde en zorg :schrik:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Cindy52 schreef:
Ik wist echt niet wat me te verwachten stond met een Podenco. We hebben hem maar een week gehad maar ik heb nog ruim een maand na zijn adoptie pijn in mijn schouders gehad :LOL:
Leuk, al die konijnen hier in de buurt :schrik:
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Nanna schreef:Kaas roepen. En dan ook kaas bij je hebben he.
Niet alleen gebruiken als hondjelief zich in onwenselijke situaties begeeft of niet luistert, maar ook weleens gewoon zo.
Wel spaarzaam inzetten zodat het een ultieme traktatie blijft. Frikandel volstaat ook.
Omg dat gebruikte ik dus bij mijn teckel haha werkte perfect alleen dachten de mensen in het bos dat mijn teckel Nikki eigenlijk kaas heten. :vaag:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Cindy52 schreef:
Dat doet Ita ook wel, maar dan om wind te halen of om te kijken of ik ook nog ergens ben (of ....... nog belangrijker ........... of er een geweer in de buurt is :tongue: ). :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Tara schreef:Even in zijn algemeenheid, want ik merk dat een aantal mensen graag wil weten hoe ik jachtgedrag hanteerbaar maak.
Ranetje legt hier onder precies uit hoe ik er in sta, met als kleine aanvulling dat weten wat je in huis haalt altijd goed is, maar ik vind daarnaast ook dat je sowieso niet moet afwachten of je hond misschien jachtpassie heeft. Ik denk dat je er gewoon op bij iedere hond op voorhand vanuit mag gaan dat hij jachtpassie heeft, en dat je dus moet zorgen voor een betrouwbaar appel. Dan is de kans dat je voor onaangename verrassingen komt te staan al een stuk kleiner. :wink:
Ranetje schreef: Weet wat je in huis haalt en ga daar meteen mee aan de slag.
Ik zou iedere hond die ik zou hebben van begin af aan leren dat IK bepaal of en hoe er losgelopen wordt. Tot zover mag je gaan, en verder niet. Bij de ene hond zal dat betekenen dat je al bij twee meter afstand moet gaan terugroepen, bij de andere hond is dat misschien pas na twintig meter
Maar je zult hoe dan ook moeten uitzoeken tot op welk punt je nog iets over je hond te zeggen hebt, en als je dat hebt vastgesteld moet je dat specifieke punt handhaven door consequent vlak daarvoor contact van je hond te eisen.
Ik zeg bewust eisen, omdat ik echt vind dat mijn honden er geen misverstand over mogen hebben dat IK bepaal of zij los mogen lopen en tot waar. Juist door zo stellig te kaderen wat wel en wat niet mag, ben ik in staat om mijn honden maximale vrijheid te bieden binnen de grenzen van wat zij kunnen. Ik heb namelijk geen honden om aangelijnd mee te gaan lopen. Zij vinden dat niet leuk, en ikzelf ook niet. Dus ik vind het fijn als ze los kunnen lopen. Maar daar verbind ik dan dus wel heel strenge voorwaarden aan.
Bij de ene hond is dat minder nodig, en dan ga ik daar wat soepeler mee om, bij de andere hond moet ik daar echt bovenop blijven zitten.
Hoe ik met een oertype zou omgaan is een theoretische vraag, aangezien ik nooit voor zo'n soort hond zou kiezen. Maar ik zou toch de TT inzetten als het op geen vriendelijker manier een betrouwbare losloper zou worden. Ik móet er van op aan kunnen dat de hond de intentie tot gehoorzamen heeft. Als ik dat niet kan, dan zou ik het in een geval als dit afdwingen door middel van een TT.
Als er een echte correctie nodig is om een hond een zekere mate van vrijheid te kunnen bieden, dan vind ik dat altijd een betere optie dan een leven lang inperken. Dat vind ik gewoon echt geen hondenleven. :(:

Dan de opmerking over dat TT niet gaat werken omdat sommige honden door roeien en ruiten gaan om ergens naar toe te gaan is door Malinois al herhaaldelijk beantwoord:
Malinois schreef:een tt werkt alleen als je hem op t juiste moment gebruikt niet als ie al onderweg is en de adrenaline door t lijf giert
Alles valt of staat met timing. Als je niet kunt timen is een TT geen betrouwbaar hulpmiddel, en een clicker ook niet.
Een goedgetimede correctie komt aan, bij elke hond. Daar ben ik werkelijk van overtuigd. Alleen zul je dan wel moeten weten waar het punt ligt dat de hond er nog ontvankelijk voor is. Als je dat punt al voorbij bent (en dat kan in een nanoseconde gebeurd zijn) ben je dus al te laat.
bedankt voor je verhaal :ok: .voor 'weet wat je in huis haalt' is het natuurlijk te laat. Ik heb bewust gekozen voor een herder, waarvan werd beweerd dat ie goed los kon lopen. Dat is dus niet zo en daar moet ik nu mee dealen.
Lizzy is een zelfstandige jager. Maar zij is erg voedsel gemotiveerd, blijft van nature graag bij de roedel, en houdt mij goed in de gaten. Zij gaat niet zomaar het bos in, maar blijft min of meer op het pad tot zij iets hoort/ruikt/ziet. Op dat moment kan ik nog ingrijpen, en ik ken haar zo goed dat ik precies weet wanneer dat wel of niet nodig is. Als er een ree overspringt, ben ik natuurlijk ook kansloos, maar ze komt dan toch altijd wel snel terug.

Kailen is heel anders. Die verdwijnt continue het bos is. Meestal komt hij vrij snel weer terug of kan ik hem roepen. Maar in het bos betekent hier: uit het zicht. Dus dan weet ik niet wanneer hij echt gaat verdwijnen (kan hem dan niet lezen). En hij is zeer zelfverzekerd en zelfstandig. Het interesseert hem niks dat ie je een tijd kwijt is. Voedsel boeit hem ook niet buiten. Binnen en op het erf wel. Dan is hij echt een herder die bij je wil zijn en graag wat samen met je doet.
Ik gun hem, net als al mijn andere honden, een grote mate van vrijheid. Vind het heerlijk als hij door de bossen rent en aan de lijn lopen is voor mij ook echt geen optie.

Als ik jouw relaas goed begrijp, moet ik toch weer terug naar een zeer beperkte mate van vrijheid, totdat hij altijd goed luistert. En dan verder uitbouwen. Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik dat afdwing, want hij laat zich echt niet pakken als ik naar hem toe zou lopen. Enige optie is dan een TT. Die heb ik dus wel geprobeerd, maar dat ding (van mij althans) reageert niet betrouwbaar, zelfs niet als hij vlak bij mij is. En belonen, zelfs met kaas/leverworst/kip noem maar op, boeit hem matig. Al doe ik thuis clickertraining met hem en dan reageert hij wel goed.

Blijf het lastig vinden. Gelukkig gaat het heel vaak ook wel goed. Zoals gisteren: een hele lange, nieuwe wandeling gemaakt en hij bleef keurig in de buurt en luisterde prima :cheer:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Tara schreef:
lucie schreef: Als ik jouw relaas goed begrijp, moet ik toch weer terug naar een zeer beperkte mate van vrijheid, totdat hij altijd goed luistert. En dan verder uitbouwen. Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik dat afdwing, want hij laat zich echt niet pakken als ik naar hem toe zou lopen. Enige optie is dan een TT. Die heb ik dus wel geprobeerd, maar dat ding (van mij althans) reageert niet betrouwbaar, zelfs niet als hij vlak bij mij is. En belonen, zelfs met kaas/leverworst/kip noem maar op, boeit hem matig. Al doe ik thuis clickertraining met hem en dan reageert hij wel goed.
Nou ja, van mij moet je niks.
Maar ik vind inderdaad wel dat loslopen een privilege is dat enkel onder bepaalde voorwaarden kan worden toegestaan.
Een hond die dus niet betrouwbaar losloopt zou ik dus óf aan de lijn houden, óf op een andere manier inperken tot de hond begrepen heeft welke voorwaarden er gesteld worden en dat hij zich daar aan moet houden. Als jouw hond zich niet laat pakken, dan zou ik er een lange sleeplijn aanhangen. Je moet namelijk wel altijd de regie in handen blijven houden, anders gaat echt geen enkele tactiek werken.
Het is gewoon vrij simpel: het luisteren moet altijd aantrekkelijker zijn dan het alternatief van niet luisteren.
Of je dan nu bewerkstelligt door middel van belonen als hij komt, of door middel van correctie als hij niet komt vind ik eigenlijk niet eens zo heel belangrijk (al is het eerste natuurlijk wel altijd een leukere manier van aanpakken :wink: ) als de boodschap maar overkomt.
lucie schreef:Blijf het lastig vinden. Gelukkig gaat het heel vaak ook wel goed. Zoals gisteren: een hele lange, nieuwe wandeling gemaakt en hij bleef keurig in de buurt en luisterde prima :cheer:
Het feit dat je (algemeen "je, dus niet jij persoonlijk) moet jubelen over het feit als je hond zich een keer wél voorbeeldig gedraagt vind ik tekenend. Het zou de regel moeten zijn, niet de uitzondering. :U:
met een sleeplijn gaat ie niet eens weg. hij begrijpt heel goed dat ie dan nergens heenkan :wink:
je stelling dat het alternatief van luisteren aantrekkelijker moet zijn, onderschrijf ik uiteraard, en daar werk ik dus al aan vanaf dag 1. maar niks is voor hem blijkbaar zo aantrekkelijk als jagen. en correctie heb ik het al over gehad.

Ik schrijf overigens: het gaat heel vaak wel goed. daar ben ik altijd blij om ja want nee, het is niet vanzelfsprekend. en dat wil ik wel graag, vandaar dat ik om tips vraag :engel: En nogmaals, ik waardeer je bijdrage!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”