Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderen van uiterlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Veranderen van uiterlijk

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cleva schreef:
Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Mechelaars en Bordertjes zijn hier kennelijk in de mode geweest want er lopen nogal wat.
Stuk voor stuk zo getikt als een ei op zondagochtend.
Dat bedoel ik. Nouja, toch niet zó regionaal dus.

En ja, de reden is een verkeerde raskeuze maar de reden is óók dat er veel "voor de sport" gefokt wordt en veel fokkers al op miraculeuze wijze in het nest menen te weten welke de beste worden. En de rest gaat weg als gezinshond, waar ze het reuze goed hebben want "ze gaan elk weekend naar het bos."
En ze zijn naar cursus geweest en hebben "alles geprobeerd".
En dan loop je dus met een border collie die bij elke passerende auto plat op de grond gaat liggen. Ook als het er 10 per minuut zijn.
Meelijwekkend.
Precies.
Maar lekker hoog in drift en werlust fokken hoor, dat hóórt bij het ras en anders krijg je maar bankhangers. :pffff:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:Precies.
Maar lekker hoog in drift en werlust fokken hoor, dat hóórt bij het ras en anders krijg je maar bankhangers. :pffff:

Wel grappig, dat dat bij de golden en labrador kennelijk geen probleem is.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heavy schreef:
Cleva schreef:
Heavy schreef:Ik heb veel honden uit de sport zien gaan ok geen Mechelaars maar Duitsers en die doen het prima als actieve huishond .
Een duitse herder is niet te vergelijken met een belgische. Dat is echt een totaal ander type hond.
Overigens kan een mechelaar of een border collie ook prima als actieve huishond. Met de nadruk op actief en mensen vergissen zich maar al te vaak in hoe actief dat is.
Als je dagelijks met je hond wil trainen is het prima. Maar dat is niet wat de gemiddelde hond beleeft.

3 keer per dag een blokje om werkt niet. Dan wordt een veedrijver echt geschift.
Ik wordt ook geschift van 3 keer per dag een blokje om .
Wat moet ik met een wat milder gefokte hond die bij de tweede wandeling van de dag zijn mand niet uitkom?
Ja daar zou ik gillend gek van worden... ik zie hier ook mensen lopen met een hond op 2 meter achter ze aan een flex... t is dat ik weet dat die honden nog vrij jong zijn maar zelfs Xena liep nog fanatieker met 14 jaar. Als die honden straks 10 zijn kunnen ze niet meer lopen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik heb uiteraard een heel ander referentiekader maar ik lees wel met stijgende verbazing dat een Mechelaar wat meer naar het huiselijke moet worden aangepast. Nu ken ik dus in mijn weide omgeving geen enkele niet werkende Mechelaar. Ik ken alleen maar werkende Mechelaars. En anders op zijn minst uit hobby sportende en speurende Mechelaars.
Toen ik nog geen hondengeleider was maar instructeur G&G heb ik in 10 jaar tijd maar 1 Mechelse herder puppy voor bij zien komen en ik heb de mensen, compleet ongeschikt voor een werklijn Mechelse want dat was ze, gelukkig kunnen overreden de hond te herplaatsen binnen de KNPV.

Ik zie in mijn vrije tijd ook nooit huishond Mechelaars lopen, ik kom alleen maar KNPVers tegen in de vrije natuur.

Dus als er 1 ras is wat bij uitstek nog aan het werk is dan is het de Mechelaar wel. En wat mij betreft moet daar vooral niet aan gesleuteld worden. Want ze worden niet grotendeels gefokt voor in huis, maar voor het werk.

Maar ja zoals ik al begon, het zal wel aan mijn referentiekader liggen.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Ik heb uiteraard een heel ander referentiekader maar ik lees wel met stijgende verbazing dat een Mechelaar wat meer naar het huiselijke moet worden aangepast. Nu ken ik dus in mijn weide omgeving geen enkele niet werkende Mechelaar. Ik ken alleen maar werkende Mechelaars. En anders op zijn minst uit hobby sportende en speurende Mechelaars.
Toen ik nog geen hondengeleider was maar instructeur G&G heb ik in 10 jaar tijd maar 1 Mechelse herder puppy voor bij zien komen en ik heb de mensen, compleet ongeschikt voor een werklijn Mechelse want dat was ze, gelukkig kunnen overreden de hond te herplaatsen binnen de KNPV.

Ik zie in mijn vrije tijd ook nooit huishond Mechelaars lopen, ik kom alleen maar KNPVers tegen in de vrije natuur.

Dus als er 1 ras is wat bij uitstek nog aan het werk is dan is het de Mechelaar wel. En wat mij betreft moet daar vooral niet aan gesleuteld worden. Want ze worden niet grotendeels gefokt voor in huis, maar voor het werk.

Nee hoor hier in de wijk ben ik de enige. Ik kom ze ook niet tegen op straat. Maar ze zijn er want ik heb contacy met de eigenaren van de pups van Xito en Xavi en daar zijn er dus een paar huishond maar dus wel zeer actief en niet de eerste (x)mh voor die mensen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

malinois schreef:
Budkes schreef:Ik heb uiteraard een heel ander referentiekader maar ik lees wel met stijgende verbazing dat een Mechelaar wat meer naar het huiselijke moet worden aangepast. Nu ken ik dus in mijn weide omgeving geen enkele niet werkende Mechelaar. Ik ken alleen maar werkende Mechelaars. En anders op zijn minst uit hobby sportende en speurende Mechelaars.

Nee hoor hier in de wijk ben ik de enige. Ik kom ze ook niet tegen op straat. Maar ze zijn er want ik heb contacy met de eigenaren van de pups van Xito en Xavi en daar zijn er dus een paar huishond maar dus wel zeer actief en niet de eerste (x)mh voor die mensen.
En inderdaad dus zoals ik al zei.
Gr. Aniek

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Maar ja zoals ik al begon, het zal wel aan mijn referentiekader liggen.
Hier zijn ze wel.
In de laatste pupgroep had ik er 3, allemaal werklijn mechels, en 2 BC's. En dat was in de groep waar ik trainde, in de andere waren er ook.
Ik heb er in de groep erna twee kapotgetraind zien worden door de bazen, honden van 6-8 maanden, volkomen verkeerde aanpak. Gedoe, een weggelopen, een jaar later was ie terug omdat die hond alles dreef was bewoog.
De mechels verdwijnen vaak naar de andere clubs waar het regelmatig fout gaat. Meestal omdat mensen na een jaar geen zin meer hebben en stoppen en die hond half getraind niks meer doet.
Het rammelt ervan hier. Je breekt je nek ook over de IPO-achtige clubs hier en als dat fout gaat komen ze bij ons bij de gedragstherapeuten terecht.

Dus ja, het ligt waarschijnlijk letterlijk aan wat je ziet want er zijn er hier echt veel.

Afbeelding

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Sinds wanneer komt een gezelschapshond voor de tweede wandeling zijn mand niet uit? De atletisch gebouwde gezelschapshonden die ik ken, waar mee gelopen wordt, vinden het ook heerlijk 2-3x een uur of 2 uur te gaan wandelen. Maar met minder nemen ze ook prima behoefte. Ja, als ze het niet gewend zijn doen ze het niet, ze lopen niet tot op de draad over het algemeen, ze houden zichzelf heel, maar sportief zijn ze wel als je door hun vacht heen weet te kijken. De platsnuiten uiteraard veel minder, maar die hebben een fysieke beperking (of 2 of 3).
Budkes
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Budkes schreef:Maar ja zoals ik al begon, het zal wel aan mijn referentiekader liggen.
Hier zijn ze wel.
In de laatste pupgroep had ik er 3, allemaal werklijn mechels, en 2 BC's. En dat was in de groep waar ik trainde, in de andere waren er ook.
Ik heb er in de groep erna twee kapotgetraind zien worden door de bazen, honden van 6-8 maanden, volkomen verkeerde aanpak. Gedoe, een weggelopen, een jaar later was ie terug omdat die hond alles dreef was bewoog.
De mechels verdwijnen vaak naar de andere clubs waar het regelmatig fout gaat. Meestal omdat mensen na een jaar geen zin meer hebben en stoppen en die hond half getraind niks meer doet.
Het rammelt ervan hier. Je breekt je nek ook over de IPO-achtige clubs hier en als dat fout gaat komen ze bij ons bij de gedragstherapeuten terecht.

Dus ja, het ligt waarschijnlijk letterlijk aan wat je ziet want er zijn er hier echt veel.
Tuurlijk zijn ze er wel, dat hoor je mij ook niet zeggen, maar imo vertegenwoordigen die binnen het ras een minderheid en ik blijf erbij dat het gros van de Mechelaars gebruikt wordt voor het werk. Uiteraard zijn er huishonden bij, maar ook daar weer onder kom ik er heel veel tegen binnen het speuren of de agility of hoog niveau GG of wat voor soort dan ook. Kijk alleen maar eens naar het contingent werkmechelaars hier op het forum, al is dat uiteraard geen maatstaf. Ik ben er van overtuigd dat de "ik was niks van plan met mijn huishond dus ik neem een Mechelaar" binnen dit ras een grote minderheid vormt. En vind het dan ook een slechte zaak om naar die minderheid te fokken.
Juist binnen dit ras is het werk nog zo ontzettend belangrijk. Daar praat je niet over een enkeling.
Gr. Aniek

Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

dagmar88 schreef:Wel grappig, dat dat bij de golden en labrador kennelijk geen probleem is.
Geen probleem voor de baas, maar ondervindt die hond dat ook zo? Ik kan natuurlijk geen gedachten lezen maar ik ken vrij veel honden die enkel uit de tuin komen voor hun jaarlijkse vaccinaties. Ik kan me niet inbeelden dat dat niet gepaard gaat met chronische verveling (die zich uit in gedragingen die de baas vervolgens niet oppikt) en toch leggen veel honden zich daarbij neer.
Ik vind het zonde om dat in een hond te fokken. Gekneed naar het falen van de mens.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Budkes schreef:
Marjoleine schreef:
Hier zijn ze wel.

Tuurlijk zijn ze er wel, dat hoor je mij ook niet zeggen, maar imo vertegenwoordigen die binnen het ras een minderheid en ik blijf erbij dat het gros van de Mechelaars gebruikt wordt voor het werk. Uiteraard zijn er huishonden bij, maar ook daar weer onder kom ik er heel veel tegen binnen het speuren of de agility of hoog niveau GG of wat voor soort dan ook. Kijk alleen maar eens naar het contingent werkmechelaars hier op het forum, al is dat uiteraard geen maatstaf. Ik ben er van overtuigd dat de "ik was niks van plan met mijn huishond dus ik neem een Mechelaar" binnen dit ras een grote minderheid vormt. En vind het dan ook een slechte zaak om naar die minderheid te fokken.
Juist binnen dit ras is het werk nog zo ontzettend belangrijk. Daar praat je niet over een enkeling.
hier een prima huishond-mechel hoor :wink: er wordt niet mee getraind, gespeurd of gewerkt maar volgens mij is ze stikgelukkig. sterker nog, ik denk dat zij totaal ongeschikt zou zijn voor werk waarop een zekere druk staat of in wisselende situaties. Tuurlijk heeft ze veel energie, maar zij floreert echt bij de hele dag 'meedoen' met wat er gebeurt (ik ben de hele dag buiten bezig en woon in een bos). Plus dagelijkse lange wandelingen natuurlijk en veel balspelletjes. Ze komt uit het asiel overigens...
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Referentiekader...ja, dat zal het idd zijn :wink:

De hondjes van bijv. 6, 8, of pakweg 10 maand die ik ter herplaatsing achterna gesmeten krijg omdat ze "problematisch" worden (gebeten naar de kinderen, huis verbouwen, neurootjes) zijn echt niet de goed gefokte werklijn borders.
Jammer genoeg vaak uit de broodfok (en dat kan ook best met papieren zijn hoor), veelal ook zonder papieren (zie je ook heel veel, pretnesten omdat iemands hondje zo mooi leuk en lief is, zonder maar een gezondheidstest :80: ) of van een kleurtjes fokker.
En dat zijn veelal de geflipte exemplaren die doordraaien als je er eens wat minder mee doet.

Eentje van een goeie fokker met papieren uit isds werklijnen heb ik nog niet (gratis of voor weinig geld) ter herplaatsing aangeboden gekregen om bovengenoemde redenen.

Een nestbroer van mijn Jacky is (ik meen als enige uit dat nest, de rest werkt aan de schapen) naar iemand gegaan die op een hoog nivo behendigheid loopt, de mensen die de hond hebben zien lopen zeggen allemaal wat een rust die uitstraalt.
Mijn teefje dus ook, veel cooler in de kop ga je ze niet vinden, gefokt door een schaapsherder, uit degelijke werklijnen, en rustig of ze nu wel of niet aan de schapen werken....
Of je haar nu meeneemt naar een drukke markt, mee op hotel, of voor een weekje bij iemand anders laat logeren, alles is goed.
Aan de schapen zet ze veel druk, krijgt alles vooruit, en ondanks dat ze klein is laat ze keer op keer zien hoeveel moed ze heeft, ook als het heel moeilijk wordt.
Beste voorbeeld van wat voor mij een goed gefokte werklijn border moet zijn.
(Ik heb haar nu als voorbeeld genomen, maar ook mijn andere werklijn borders zijn zo)

Een goeie fokker tracht dusdanig te selecteren dat een hond niet verkeerd terecht komt.
De fokker van mijn kruising (kelpie x bc) verkocht bijvoorbeeld geen pup naar mensen die geen vee hebben, dat resulteerde er wel in dat ie nog twee "pups" overheeft op een leeftijd van 8 maanden, geen probleem, die houdt ie liever aan en traint ze zelf, eer dat ie ze naar een "ongeschikte plek" verkoopt. :ok: Heeft ie gelukkig de tijd en plaats voor.

Zo zijn er dus bijv. fokkers die verkopen honden uit werklijn enkel naar mensen met vee, beroepsmensen, of selecteren in een nest dusdanig (door bijv. een puptest op 7 weken) dat ze kijken welke pup geschikt is voor welke plek.

Wat me echt zorgen baart zijn de enorme aantallen nesten bc die je dagelijks voorbij ziet komen aan alle kanten, met hoeveel pups wordt er "geleurd"?
In die aantallen maak je mij niet wijs dat je die allemaal even goed geplaatst krijgt.
En daar wringt de schoen...

Van de echt goed gefokte nesten van werklijn border (die mij interesseren dan toch) zijn meestal alle pups besproken, lang voordat de pups er zijn.
Die zie je hooguit sporadisch een keer voorbij komen als een pupkoper wegens ernstige ziekte o.d. last minute moest afzeggen.
En dat zijn echt niet de borders die negatief opvallen!
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

lucie schreef:
Budkes schreef:
Marjoleine schreef:
Hier zijn ze wel.

hier een prima huishond-mechel hoor :wink: er wordt niet mee getraind, gespeurd of gewerkt maar volgens mij is ze stikgelukkig. sterker nog, ik denk dat zij totaal ongeschikt zou zijn voor werk waarop een zekere druk staat of in wisselende situaties. Tuurlijk heeft ze veel energie, maar zij floreert echt bij de hele dag 'meedoen' met wat er gebeurt (ik ben de hele dag buiten bezig en woon in een bos). Plus dagelijkse lange wandelingen natuurlijk en veel balspelletjes. Ze komt uit het asiel overigens...
Hier ook "huishonden mechels". Ze komen wel uit echte werklijnen. Maar ik moet zeggen dat ik ze ook wel de hele dag bezig hou. Ze zouden totaal ongeschikt zijn om bij iemand in een rijtjes huis te wonen. De 2 zwarten zijn redelijk kalm maar de bruine is een echte werkhond. Die heeft wel heel veel beweging en uitdaging nodig. Maar dat kan ook op andere manier dan pakwerken. Ze komen niks tekort hier en ik vind het super fijne honden. Maar kan me zo voorstellen dat mensen die ze niet gewend zijn er knettergek van worden. Ik ben gelukkig de hele dag thuis anders zouden ze ook compleet doordraaien. Ik ga zeker om de 2 uren met ze naar buiten om wat te doen. Dat hebben ze ook echt nodig.
Laatst gewijzigd door Yara op 31 dec 2016 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Laatste pupgroep 2 Mechelaars, werklijn waarvan ik zeker bij 1 weet dat ie in t asiel zit voordat ie jaar is.
Gehoorzame hond groep vier Mechelaars waarvan er zeker 2 niet op hun plek zitten en 0 uitdaging krijgen.
Een ras moet datgene blijven waarvoor die gefokt is en fokkers moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Niet fokken voor de keurmeester, of wald disney.
De fokker van mijn vorige Duitser verkocht zijn honden niet als gezinshond, gewoon niet. Of voor het werk of niet en dan alleen als hij zelf wat wilde houden voor het werk.
Ik sta daar helemaal achter.

Mijn huidige Duitser is jammer genoeg een langstokhaar, uit werklijnen en je wil niet weten hoeveel mensen er bij haar op haar uiterlijk vallen en volledig voorbij gaan aan het feit dat die hond maar aan 1 ding kan denken WERKEN!
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het is iets waar we bij Markiesjes ook voor waarschuwen: ja, ze zijn klein en zien er lief uit en het zijn officieel gezelschapshonden, maar het zijn wel echt actieve hondjes. Ik had ze zelf liever in een andere fci-groep gezien, omdat ze zowel qua uiterlijk als qua werklust naar mijn idee meer passen bij de kooikers en cockers dan bij de gezelschapshonden
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Dat is wat ik voordien bedoelde, wat ik ook zo erg vind, op uiterlijk kiezen ipv je te verdiepen in het ras.
Zulke rassen zijn gewoon niks voor gemakzuchtige mensen die niet bereid zijn zich ook eens aan hun hond aan te passen.

Als je alleen maar een couchpotato wil kies dan alsjeblieft een ander ras!
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Ik denk dat ik niet genoeg duidelijk heb gemaakt wat ik bedoel namelijk dat de Mechelaar bij uitstek nog heel véél gebruikt wordt voor het werk, en dan niet alleen voor het surveillance/bijtwerk maar ook in de beveiliging en speurhonden op allerlei gebied (menselijke lucht, narcotica,Explorer, geld, lijken etc)
Alleen in mijn onderdeel, surveillance honden, heb ik in mijn gebied al 94 collega's waarvan dus de overgrote meerderheid werkt met mechelaar/ hollander kruisingen. Dit plus de reservehonden komen we al over de 100 honden, alleen dus in mijn team. En dan tel ik de speurhonden in mijn gebied plus de beveiligings honden nog niet eens mee. En ook de reddingshonden in particuliere inzetbare teams niet.
Dus als je hier een rekensommetje op loslaat voor de rest van Nederland dan zit je dus op honderden werkende Mechelaar (kruisingen) in ons land.
Dus laten we dan vooral blijven fokken op goede werkeigenschappen.

Want al hier die gereageerd hebben dat ze een mechelaar hebben en er niet mee werken geven tevens ook aan dat ze er heel veel mee doen. En hem dus niet hebben om er niets mee te doen. :U:
Gr. Aniek

Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ben ik met je eens. Mechelaars worden over het algemeen ook echt gefokt voor het werk en niet als huis- of showhond. De meeste mensen die een leuke huishond zoeken zullen dan ook niet direct een mechelaar overwegen. Vaak zitten ze dan inderdaad al snel weer in het asiel of worden ze weer door verhandeld omdat ze niet geschikt zijn als haardkleedje.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

ook eens hoor! maar ook binnen de mechelaar-groep is er dus veel variatie in waar ze behoefte aan hebben. Ik vind mijn Amber echt een typische Mechel: altijd klaar voor actie en met een vuur in d'r oogjes en een felheid voor alles... Laatst had ze anderhalf uur gelopen, daarna nog wat met haar bal gespeeld, 's middags nog eens anderhalf uur met het paard mee en bij thuiskomst kreeg ik gewoon die bal weer met hetzelfde vuur in mijn mik geduwd (ze is 8 1/2). Ze gaat door zolang ik doorga en stopt pas als ze echt niets meer kan verwachten.
Daarentegen is ze erg prikkelgevoelig en kan niet goed tegen veel gedoe of nieuwe indrukken; ze zou in die zin absoluut geen goeie werkhond zijn. Maar dat wil inderdaad nog niet zeggen dat je er niet veel mee hoeft te doen of dat mijn type Mechel daarmee geschikt zou zijn voor een willekeurig gezin.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

'the look' van Amber op deze helaas wat onscherpe foto
Afbeelding
en het lijkt me dus geen goede zaak dit te disneyficeren omdat daarmee de kans op een mismatch nog groter wordt :blauwoog:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Alleen in mijn onderdeel, surveillance honden, heb ik in mijn gebied al 94 collega's waarvan dus de overgrote meerderheid werkt met mechelaar/ hollander kruisingen. Dit plus de reservehonden komen we al over de 100 honden, alleen dus in mijn team. En dan tel ik de speurhonden in mijn gebied plus de beveiligings honden nog niet eens mee. En ook de reddingshonden in particuliere inzetbare teams niet.
Dus als je hier een rekensommetje op loslaat voor de rest van Nederland dan zit je dus op honderden werkende Mechelaar (kruisingen) in ons land.
Wacht even hoor.
Je hebt het nu ook over kruisingen.
Als die Mechels zo goed werken allemaal, waarom kruisen ze dan?

Afbeelding

Budkes
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Budkes schreef:Alleen in mijn onderdeel, surveillance honden, heb ik in mijn gebied al 94 collega's waarvan dus de overgrote meerderheid werkt met mechelaar/ hollander kruisingen. Dit plus de reservehonden komen we al over de 100 honden, alleen dus in mijn team. En dan tel ik de speurhonden in mijn gebied plus de beveiligings honden nog niet eens mee. En ook de reddingshonden in particuliere inzetbare teams niet.
Wacht even hoor.
Je hebt het nu ook over kruisingen.
Als die Mechels zo goed werken allemaal, waarom kruisen ze dan?
Tsja binnen de KNPV werken ze al decennia lang met stamboomloze Mechelse herders. Waaruit dat ooit ontstaan is, dat zou ik je niet kunnen vertellen. Goedkoper? Geen interesse in stamboom maar slechts werkeigenschappen? Ik heb geen idee. Het overgrote deel keurig vastgelegd op bloedlijnen.nl dus veelal net zo ver terug te zoeken qua voorouders als stamboom Mechelse herders. En voor mij dus ook gewoon een Mechelse herder.
Toevallig heb ik momenteel een stamboom Mechelse herder en een stamboomloze Mechelse herder voor mijn werk. Waarbij de 1ste een stuk heftiger is in het werk dan de tweede.
Stamboomloze Mechelse herder is zo'n mond vol vandaar dat ik altijd kruisingen roep, maar in mijn citaat had Mechelaar/ Hollander OF kruisingen daarvan moeten staan.
Gr. Aniek

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, wat het ook zijn, wat ik met grote regelmaat zie is wat hier wordt beschreven.
En ik gok zomaar dat dat geen collega van je is.

Afbeelding

Budkes
Zeer actief

Marjoleine schreef:Nou, wat het ook zijn, wat ik met grote regelmaat zie is wat hier wordt beschreven.
En ik gok zomaar dat dat geen collega van je is.
Om er mee te werken hoeft het ook geen collega van mij te zijn, die hebben niet het monopolie op werken met Mechelaars. Misschien is het een misplaatste huishond, misschien wilde die man hem testen om al dan niet verder mee te gaan weet ik veel, ik zou het niet doen in ieder geval met mijn Mechelaars.
Maar goed ik weet niet wat voor punt je wilt maken, het enige wat ik zeg is dat juist de Mechelaar een ras is waarvan er ongelooflijk veel, als in honderden in dit land nog aan het werk zijn en dat ik het dus zonde vindt dat men dit niet mee neemt in het doel van het fokken.
Ik geloof niet dat er enig ander ras is momenteel wat nog grotendeels uit werkhonden bestaat.
Dat er dan nitwits bestaan die een Mechelaar als huishondje op de bank willen leggen vind ik dus geen reden om daar naar te gaan fokken.
Gr. Aniek

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Hier zijn ze wel.

In de asiels en op marktplaats ook, net als de verhalen waar we hier van hebben mogen meegenieten van totaal verkeerd geplaatste honden die ernstig worden verwaarloosd of opgejut, honden die niet eens normaal houdbaar zijn voor mensen met verstand van zaken en waar met pijn en moeite afstand van moet worden genomen.
Natuurlijk zie je in een werkgerelateerde omgeving geen honden waar niets mee wordt gedaan.
Die zie je drie deuren verder. Tot een maand of vijf en daarna sporadisch.
dagmar88
Zeer actief

-Saskia- schreef:
dagmar88 schreef:Wel grappig, dat dat bij de golden en labrador kennelijk geen probleem is.
Geen probleem voor de baas, maar ondervindt die hond dat ook zo? Ik kan natuurlijk geen gedachten lezen maar ik ken vrij veel honden die enkel uit de tuin komen voor hun jaarlijkse vaccinaties. Ik kan me niet inbeelden dat dat niet gepaard gaat met chronische verveling (die zich uit in gedragingen die de baas vervolgens niet oppikt) en toch leggen veel honden zich daarbij neer.
Ik vind het zonde om dat in een hond te fokken. Gekneed naar het falen van de mens.
Van die rassen eigenlijk niet. Net als eb's en boomers.
Al sturen ze hun kind van 12 er iedere dag mee op weg, dat kan zonder grote problemen.
Ik geloof niet dat die half dooie lui veel problemen met zichzelf hebben. Ook niet dat zo'n tamme zak van een labrador ongelukkig is met wat rondjes om het blok doordeweeks en een verplichte boswandeling met de kids op zondag.
Als ie de chipskruimels maar van de vloer kan vreten.
De gemiddelde hondenbaas gaat zeker niet méér tijd, ruimte en inzicht krijgen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Mijns inziens moet er zeker een werklijn overblijven voor honden die daadwerkelijk gebruikt worden waarvoor ze ooit gefokt zijn.
Maar, er zijn ook genoeg mensen die dan kiezen voor een mechelaar met een flink karakter om dan voor de lol ipo te doen. Helemaal prima, maar vervolgens is de hond toch teveel, te weinig, niet goed genoeg of denk de baas, laat dat hele sporten maar zitten. Dan heb je dus een hele pittige hond die ergens voor grof geld verkocht wordt als de baas geluk heeft, en anders ergens bij een gezinnetje op de hoek terecht komt. In beide gevallen heeft een hond vaak ook geen enorm rooskleurige toekomst.
En waarom? Omdat de hond niet goed genoeg was voor dat ene 'stomme' spelletje. Waarom dan niet de werklijnen alleen voor de echte profs toegankelijk maken, en de rest gewoon een hond laten hebben die gewoon net even een tandje minder is.
En nee dan hebben we het heus niet over een luie bankhanger. Maar we hebben het dan ook niet over een hond met een enorme manscherpte die zonder blikken of blozen een mens bijt.
Dat laatste kan je gewoon niet hebben in Nederland, net als pitbulls die honden slopen.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

dagmar88 schreef:Ik geloof niet dat die half dooie lui veel problemen met zichzelf hebben. Ook niet dat zo'n tamme zak van een labrador ongelukkig is met wat rondjes om het blok doordeweeks en een verplichte boswandeling met de kids op zondag.
Als ie de chipskruimels maar van de vloer kan vreten.
Ik zie het niet alleen bij rassen die van nature wat rustiger zijn. Even snel geteld, in deze straat alleen al: twee huskies, een Duitse herder mix, twee border collies, twee chihuahua's, een teckel, een Italiaanse windhond, een beagle, een dalmatiër en twee labradors die minder dan maandelijks of helemaal niet gaan wandelen (hier leeft nog heel erg het idee dat een grote tuin voldoende is).
Signalen genoeg dat die honden niet gelukkig zijn maar vooralsnog doen ze het blijkbaar zo goed dat ze niet in het asiel eindigen.
Maar kennelijk is dat minder erg dan een hond die wel kenbaar maakt dat ie meer nodig heeft.

Overigens kan de gemiddelde hondenbaas hier nog geen kreupele mastino van genoeg beweging voorzien, laat staan een 'normaal actief' ras.
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 02 jan 2017 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Brindlecardi schreef:Mijns inziens moet er zeker een werklijn overblijven voor honden die daadwerkelijk gebruikt worden waarvoor ze ooit gefokt zijn.
Maar, er zijn ook genoeg mensen die dan kiezen voor een mechelaar met een flink karakter om dan voor de lol ipo te doen. Helemaal prima, maar vervolgens is de hond toch teveel, te weinig, niet goed genoeg of denk de baas, laat dat hele sporten maar zitten. Dan heb je dus een hele pittige hond die ergens voor grof geld verkocht wordt als de baas geluk heeft, en anders ergens bij een gezinnetje op de hoek terecht komt. In beide gevallen heeft een hond vaak ook geen enorm rooskleurige toekomst.
En waarom? Omdat de hond niet goed genoeg was voor dat ene 'stomme' spelletje. Waarom dan niet de werklijnen alleen voor de echte profs toegankelijk maken, en de rest gewoon een hond laten hebben die gewoon net even een tandje minder is.
En nee dan hebben we het heus niet over een luie bankhanger. Maar we hebben het dan ook niet over een hond met een enorme manscherpte die zonder blikken of blozen een mens bijt.
Dat laatste kan je gewoon niet hebben in Nederland, net als pitbulls die honden slopen.
Nou ik heb toch aardig pittige mechels (gehad) maar dat zijn echt geen manslopers hoor... ik weet ook niet hoe je daarbij komt. De meest zachtaardige mechel gaat nl zijn eigen ding doen als hij geen sturing krijgt en DAT is t probleem niet t pittige karakter. ELKE mechel heeft sturing nodig geef je dat niet gaat ie zn eigen plan trekken. En dat kan van alles zijn...
Dus de baas moet lekker iets anders zoeken en gewoon van t karakter van t ras afblijven.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
Brindlecardi schreef:Mijns inziens moet er zeker een werklijn overblijven voor honden die daadwerkelijk gebruikt worden waarvoor ze ooit gefokt zijn.
Waar heb jij het in godsnaam over :19: ipo voor de lol? Denk je dat iemand twee keer per week lange avonden gaat trainen en een hele zondag voor de lol? Een hoop geld uitgeeft aan hond en benzine en riemen en tuigen en bench in auto enz voor de lol? En volgens jou heb je dan automatisch een pittig hond die iemand zonder blikken en blozen bijt :roll: :roll:

Echt je weet niet waar je over praat .
Nou idd. Ik train IPO en sta godsganse dagen in regen, sneeuw en wind. En dan wil ik dus een serieus geschikte hond... geen funfokmechel. Een hond die de dreiging en stokslagen kan weerstaan en die over de juiste verhouding scherpte/moed beschikt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”