Manuma schreef:Ik vraag me af wat jullie vinden.
Tweede Paasdag om 14:00 uur, veel zon en in Kijkduin; een plaats waar veel bezoekers met of zonder hond naar het strand komen. En dan ook nog het stuk strand waar het altijd superdruk is. Nu dus keer 10. Daar liepen drie mannen met een aangelijnde Bouvier. Ik hield mijn hond al dichtbij maar ik liet hem wel naar de zee toe gaan, toen hij terug kwam liep hij voor die aangelijnde hond langs die op ongeveer 10 meter afstand van ons liep. Die hond ging helemaal uit zijn plaat en die man schreeuwde me toe dat ik mijn hond aan moest lijnen. Even voor de goede orde: hij had helemaal geen interesse in die aangelijnde hond, hij liep ervoor langs. Op een afstand van zo'n 5 meter. Niet wat ik wilde trouwens, maar goed, het was even zo (sterke wind en waarschijnlijk even een moment van bananen in de oren).
Ik heb mijn hond niet aangelijnd maar ben blijven staan tot we meer afstand hadden. Die mannen liepen langs de kustlijn waar nog geen 10 meter later weer die man naar iemand ging schreeuwen dat ze hun hond aan moest lijnen.
Sorry, maar dan ben je toch ook een beetje getikt

Ga dan naar een rustiger stuk, die zijn er ook zat. Het is een losloopgebied en ook nog eens drukbezocht helemaal op dagen als die. Ik was nog wel meegaand en bereid te wachten maar mijn vriend vond het behoorlijk gestoord gedrag. Allerlei sociale honden op het strand en dan ga jij met je reactieve hond kort aangelijnd ertussen lopen en verwachten dat iedereen om je heen zich aanpast. Het strand is van iedereen hoor en dat begrijp ik ook maar dit maak ik zelden mee. Een paar honden gingen er echt naartoe en je zag dat die man heus wel controle had en zijn best deed maar zo heb jij (en je hond) toch geen fijne wandeling? Drie opgangen verder had hij nergens last van gehad
Ik lees hier vaak dat je jouw hond dan even aanlijnt en meestal doe ik dat ook wel maar dit vond ik toch wel heel raar en zelfs wat asociaal en ergens ook sneu.
Ik vind dat soort zaken ook niet handig en snap ook niet waarom mensen de drukte opzoeken. Maar aan de andere kant vind ik dat je op het strand , waar allerlei mensen lopen , toch zeker wel je honden onder controle moet kunnen houden en bij je moet kunnen roepen. Sowieso vind ik hierkomen toch wel het basis commando wat een hond moet kunnen beheersen.
Wij lopen vaak vroeg op het strand komen dan op de terugweg mensen tegen en voor de opgang doen we ze weer vast omdat daar ook weleens werkverkeer rijd.
Je wilt niet weten hoe vaak er honden van honderden meters ver op ons afgestormd komen en baasjes die maar wat lopen te gillen in de verte.
Nu is dat geen probleem voor onze honden maar zelf zou ik niet willen dat mijn honden dat deden.
Buiten de overlast die het eventueel voor andere zou kunnen zijn zou ik het ook gevaarlijk vinden met het werkverkeer en een parkeerplaats die niet al te ver weg is waar ook weer verkeer rijd.
Wij kwamen afgelopen zondag een dame tegen met een jonge reu van een jaar, een RR.
Hond kwam aanstormen , eigenaar begon in eerste instantie te roepen hierkomen maar dat werd niet opgevolgd. Toen was het staan blijven ook dat werd niet opgevolgd, toen volgde het commando(wat de hond volgens mij totaal niet begreep) niet uitdagen.
We hebben Luus even laten ravotten met deze hond en de dame was ondertussen aan het vertellen dat haar hond een puber was maar dat ze kort geleden ook wat trammelant had gehad met een andere eigenaar die daar liep met aangelijnde hond. Die had haar vertelt dat haar hond nog weleens gebeten zou kunnen worden door zijn hond en daar was ze het uiteraard niet mee eens en zij vond ook dat deze hond dan maar gemuilkorfd moest worden.
Zo iemand gaat echt totaal voorbij aan het gedrag van haar eigen hond, iets wat veel eigenaren overigens doen wij ongetwijfeld zelf ook

.
Nu is die hond nog jong maar straks als hij twee is dan is het misschien helemaal niet meer zo leuk om hem bij je te krijgen als je daar zelf met een reu loopt.
Gezien zij werkelijk niets over haar hond te zeggen had lijkt me dat ook geen pretje worden.
En sommige gedrag vind ik ook moeilijk te begrijpen. De overal op af stormende hond mist ook vaak wel wat signalen van andere honden dat ze daar niet gediend van zijn, en loopt daar dwars doorheen.
Ik weet een jonge Zwitserse herder die echt heel opdringerig overal op afstormt , ik heb deze hond als eens pittig gecorrigeerd zien worden door een , overigens verder prima sociale , hond. En na die correctie die echt wel pittig was waarop die herder het uitgilde kwam hij gewoon weer terug en nog een keer en nog een keer.
De dame met de hond die corrigeerde houd nu haar hond vast als ze hem ziet aankomen maar de Herder stormt nog steeds ,buiten ook deze hond ,overal op af. Ik vind dat toch enigszins gestoord gedrag moet ik zeggen.