Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Couperen net zo erg als bepaalde fokproducten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Wil de hond schreef:Weet je,

Eén van mijn bezwaren tegen couperen is dat er vaak over gepraat wordt alsof deze ingreep voor de hond helemaal niet belastend is, dat het zeg maar een fluitje van een cent is.

Welnu, dit is dus helemaal niet altijd de waarheid. Veel honden hebben een hele lange lijdensweg doorlopen vooordat hun oren eenmaal zo zaten als de bedoeling was toen deze bijgesneden werden, op hun bijgeknipte staart eindelijk niet meer ontstoken pijn deed. Ook bij honden die door een deskundige volgens de regelen der kunst zijn bewerkt kunnen zeer veel ongemak ondervinden. Iets wat je later niet meer terugziet, het ziet er dan uit alsof alles goed zit en altijd zo gezeten heeft.

Je hebt dus best kans dat die hond van jouw dromen ook een slachtoffer is geweest van deze "bijverschijnselen". Dat je dan toch voor deze hond kiest kan ik begrijpen, maar, ik blijf het stuitend vinden dat er mensen zijn die zonder meer voorstander van couperen zijn. Waaronder ik, voor de goede orde, jouw dus niet reken.

Helemaal in buitenlanden waar couperen nog gewoon mag worden veel honden niet op het daarvoor aangewezen tijdstip en al helemaal niet op de ideaalste manier bewerkt. Daar doe je als Nederlander die een hond importeert dus wel gewoon aan mee, aan het in stand houden van deze misstanden.
ik weet niet waar of dat jij je coupeer wijsheid van daan hebt maar volgens mij niet van je zelf en uit eigen ervaring. want als je een goede fokker hebt laat staarten niet couperen op 6 of 8 weken, maar gewoon met de eerste dag van de geboorte.

oren ja oren wordt gedaan bij bepaalde rassen op 3 en bij andere op 6 weken en hebben ze er ergveel last van?, na mijn mening niet meer als dat een reu zijn noten er uit gepeutert zijn.

en ja ik importeer ze gewoon van uit het buitenland. en ga nou niet lopen blaten van hoe zielig het daar wel niet kan zijn want dat weten we allemaal, en we zijn geen van allen zo naief en achterlijk dat we bij de eerste de beste fokker over de grens een hond bestellen.

mol :8):
Mol
Zeer actief

yamie schreef:

Eén van mijn bezwaren tegen couperen is dat er vaak over gepraat wordt alsof deze ingreep voor de hond helemaal niet belastend is, dat het zeg maar een fluitje van een cent is.

Welnu, dit is dus helemaal niet altijd de waarheid. Veel honden hebben een hele lange lijdensweg doorlopen vooordat hun oren eenmaal zo zaten als de bedoeling was toen deze bijgesneden werden, op hun bijgeknipte staart eindelijk niet meer ontstoken pijn deed. Ook bij honden die door een deskundige volgens de regelen der kunst zijn bewerkt kunnen zeer veel ongemak ondervinden. Iets wat je later niet meer terugziet, het ziet er dan uit alsof alles goed zit en altijd zo gezeten heeft.

Je hebt dus best kans dat die hond van jouw dromen ook een slachtoffer is geweest van deze "bijverschijnselen". Dat je dan toch voor deze hond kiest kan ik begrijpen, maar, ik blijf het stuitend vinden dat er mensen zijn die zonder meer voorstander van couperen zijn. Waaronder ik, voor de goede orde, jouw dus niet reken.

Helemaal in buitenlanden waar couperen nog gewoon mag worden veel honden niet op het daarvoor aangewezen tijdstip en al helemaal niet op de ideaalste manier bewerkt. Daar doe je als Nederlander die een hond importeert dus wel gewoon aan mee, aan het in stand houden van deze misstanden.
ik moet zeggen dat ik wel moeite heb met het couperen van oren... vind die ingreep , qua ingreep, vele malen erger dan bv de staart, wat hier vroeger gebeurde , en ja ik heb het over op de "juiste"manier, is niet meer dan wat er nu ook nog wel mag mbt wolfsklauwtjes.... daarbij en ook dat vind ik een groot verschil, je hebt couperen en couperen, een boxer, een bouvier enz enz daar praat je toch snel over bijna gehele staart amputatie, en dus qua hondentaal zal dat aboluut wel eens problemen op leveren, "mijn"ras... die hielde en houden echt nog wel staart over...

tssssss couperen is couperen of je nou een helestaart coupeerd of een halve dat maakt geen flikker uit als je maat weet waar of dat je mee bezig bent.

Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:
yamie schreef: precies, ik zal echt niet bewust op zoek gaan naar een gecoupeerde hond, dat hoeft van mij nl helemaal niet, maar als ik een hond op het oog heb, uit een land waar het gewoon nog mag, en het is een hond die voor mij (en misschien andere hier) belangrijk is of kan zijn qua fokken? dan vind ik dat iets heel anders dan perse op zoek zijn naar een gecoupeerde hond....
Maar hoe kun je nu beoordelen of een hond zonder staart voor jou belangrijk is kwa fokken, als je niet eens weet of hij/zij niet toevallig een knikstaart had?
weetje wat het is wil, heel dit verhaal knikstaart had nog nooit geen hond van gehoord tot Idohr en ik over begonnen zijn en toen nog was het niet erg bla bla bla , en nu ga je het over die boeg goeien kom ff met wat beters wil je.

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mol schreef:
yamie schreef:

ik moet zeggen dat ik wel moeite heb met het couperen van oren... vind die ingreep , qua ingreep, vele malen erger dan bv de staart, wat hier vroeger gebeurde , en ja ik heb het over op de "juiste"manier, is niet meer dan wat er nu ook nog wel mag mbt wolfsklauwtjes.... daarbij en ook dat vind ik een groot verschil, je hebt couperen en couperen, een boxer, een bouvier enz enz daar praat je toch snel over bijna gehele staart amputatie, en dus qua hondentaal zal dat aboluut wel eens problemen op leveren, "mijn"ras... die hielde en houden echt nog wel staart over...

tssssss couperen is couperen of je nou een helestaart coupeerd of een halve dat maakt geen flikker uit als je maat weet waar of dat je mee bezig bent.

ja tuurlijk, de ingreep blijft hetzelfde... alleen qua lichaamstaal zit er wel een verschil in....
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Wil de hond schreef:
Wel kan ik mee weer indenken dat een argentijnse fokker er belang bij kan hebben om een bepaalde hond in Nederland te plaatsen, en dat deze fokker bereid gevonden zou kunnen worden om die hond dan maar niet te couperen. Of vergis ik me, en zijn de argentijnse dogo-fokkers heel fervente coupeerders, kost wat kost?
Tja een Dogo Argentino wordt gecoupeerd in Argentinie, dat is daar dus weer heel normaal, het niet couperen is daar heel vreemd..
Maar ik denk dat wanneer ik duidelijk maak dat ik een ongecoupeerde pup wil ik dat best voor elkaar zou kunnen krijgen, en dat zou ik dan ook zeker doen als ik voor een pup zou gaan (dan kan ik ook naar de show in Nederland) maar dan moet ik wel mijn pup uitzoeken op een redelijke vroege leeftijd omdat ze natuurlijk redelijk snel gecoupeerd worden daar... ik zou mijn keuze dus al gemaakt moeten hebben voor ze gecoupeerd worden.
Hier in Spanje, in Andalusïe in ieder geval, is het sinds kort verboden om te couperen voor zuiver estetische doeleinden, op straffe van een boete tussen 2001 en 30.000 euros.
Couperen van oren? of oren en staarten en dan alleen bij honden? ik ken namelijk ook heel wat paardenfokkers die altijd nog de staarten van hun ruinen (gecastreerde hengsten) couperen (die zijn dus 2x zielig) :wink:
Laatst gewijzigd door cloris op 21 mar 2005 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

oren ja oren wordt gedaan bij bepaalde rassen op 3 en bij andere op 6 weken en hebben ze er ergveel last van?, na mijn mening niet meer als dat een reu zijn noten er uit gepeutert zijn.
Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven te aanschouwen hoe een nest zojuist van de oren ontdane pups op zeg 5 weken met elkaar speelt.

Kun jij je voorstellen dat zoiets zonder enig probleem (lees: pijn) gaat?
Mol
Zeer actief

yamie schreef:
Mol schreef:
yamie schreef:

ja tuurlijk, de ingreep blijft hetzelfde... alleen qua lichaamstaal zit er wel een verschil in....
ingreep, ingreep, wat loop je nou te zeuren over ingreep, ga je me vertellen dan dat jij niet zelf je hondjes coupeerde? gewoon met een ringetje? maar pas op 6 weken?

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:weetje wat het is wil, heel dit verhaal knikstaart had nog nooit geen hond van gehoord tot Idohr en ik over begonnen zijn en toen nog was het niet erg bla bla bla , en nu ga je het over die boeg goeien kom ff met wat beters wil je.

Je gaat nu toch zeker niet beweren dat dit knikstaartverhaal geen heel belangrijk punt tégen couperen is?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:Couperen van oren? of oren en staarten en dan alleen bij honden? ik ken namelijk ook heel wat paardenfokkers die altijd nog de staarten van hun ruinen (gecastreerde hengsten) couperen (die zijn dus 2x zielig) :wink:
Esthetische ingrepen bij honden in het algemeen, oren én staarten dus.

Over paarden zwijgt de wet.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mol schreef:
yamie schreef:
Mol schreef:
yamie schreef: ik moet zeggen dat ik wel moeite heb met het couperen van oren... vind die ingreep , qua ingreep, vele malen erger dan bv de staart, wat hier vroeger gebeurde , en ja ik heb het over op de "juiste"manier, is niet meer dan wat er nu ook nog wel mag mbt wolfsklauwtjes.... daarbij en ook dat vind ik een groot verschil, je hebt couperen en couperen, een boxer, een bouvier enz enz daar praat je toch snel over bijna gehele staart amputatie, en dus qua hondentaal zal dat aboluut wel eens problemen op leveren, "mijn"ras... die hielde en houden echt nog wel staart over...

ingreep, ingreep, wat loop je nou te zeuren over ingreep, ga je me vertellen dan dat jij niet zelf je hondjes coupeerde? gewoon met een ringetje? maar pas op 6 weken?

lieve schat, haal adem, en lees mijn berichten nog eens terug, ik ben helemaal niet anti couperen, ik noem het ff ingreep... als ik zeg ff knip of ff ringetje heb ik gelijk weer de oh het is zo zielig politie op mijn dak...
Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Ik heb het gelukkig nog nooit hoeven te aanschouwen hoe een nest zojuist van de oren ontdane pups op zeg 5 weken met elkaar speelt.

Kun jij je voorstellen dat zoiets zonder enig probleem (lees: pijn) gaat?
de zelfde dag hangen ze nog bijelkaar in hun smoelwerk dus ook in elkaars oren.
ik denk ook dat dat het probleem is dat nog maar weinig mensen dit hebben mee gemaakt en dat ze het gaan reflecteren op hun eigen inlevings vermogen hoe zo iets zou moeten voelen , zal je dit vertellen dat kan geen mens, zich in denken hoeveel een hond wel of niet voelt.
mee maken dat werkt veeeel beter, weet je waar je over praat.

Mol
Zeer actief

yamie schreef:
Mol schreef:
yamie schreef:
Mol schreef:

lieve schat, haal adem, en lees mijn berichten nog eens terug, ik ben helemaal niet anti couperen, ik noem het ff ingreep... als ik zeg ff knip of ff ringetje heb ik gelijk weer de oh het is zo zielig politie op mijn dak...
ik lees ik lees :mrgreen: ja dat snap ik ook wel maar de OHHH politie roepen dat ook als ze gewoon puppies zien hoor :mrgreen:

Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Mol schreef:weetje wat het is wil, heel dit verhaal knikstaart had nog nooit geen hond van gehoord tot Idohr en ik over begonnen zijn en toen nog was het niet erg bla bla bla , en nu ga je het over die boeg goeien kom ff met wat beters wil je.

Je gaat nu toch zeker niet beweren dat dit knikstaartverhaal geen heel belangrijk punt tégen couperen is?
staat dat ergens dan?
nee volgens mij niet he, een integer fokker let daar zo wie zo wel op en dan kan je gaan zeggen ja maar nu kan hij het verdoezelen, ja klopt ,maar daar in tegen laat hij nu het hondje af maken of wat ook en word er als nog met zijn nest genootjes gefokt.

cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Wil de hond schreef:
cloris schreef:Couperen van oren? of oren en staarten en dan alleen bij honden? ik ken namelijk ook heel wat paardenfokkers die altijd nog de staarten van hun ruinen (gecastreerde hengsten) couperen (die zijn dus 2x zielig) :wink:
Esthetische ingrepen bij honden in het algemeen, oren én staarten dus.

Over paarden zwijgt de wet.
tja..... de Spaanse wet zit ook apart in elkaar, een hond mag je niet couperen maar een paard wel? daar zijn ze hier dan weer consequenter in want hier mag dat niet meer..
maar ik denk dat dit een gebed zonder einde blijft :19:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Wil de hond schreef:Je gaat nu toch zeker niet beweren dat dit knikstaartverhaal geen heel belangrijk punt tégen couperen is?
staat dat ergens dan?
nee volgens mij niet he, een integer fokker let daar zo wie zo wel op en dan kan je gaan zeggen ja maar nu kan hij het verdoezelen, ja klopt ,maar daar in tegen laat hij nu het hondje af maken of wat ook en word er als nog met zijn nest genootjes gefokt.

Zolang hij/zij niet coupeert is er wat mij betreft niks op tegen om toch nestgenoten van knikstaartlijders in te zetten voor de fok.

Maar ik ben dan ook geen kenner wat fok en erfelijkheid betreft.

Foute pups afmaken heb ik geen enkele moeite mee, integendeel.
Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Mol schreef:
Wil de hond schreef:Je gaat nu toch zeker niet beweren dat dit knikstaartverhaal geen heel belangrijk punt tégen couperen is?
staat dat ergens dan?

Zolang hij/zij niet coupeert is er wat mij betreft niks op tegen om toch nestgenoten van knikstaartlijders in te zetten voor de fok.

Maar ik ben dan ook geen kenner wat fok en erfelijkheid betreft.

Foute pups afmaken heb ik geen enkele moeite mee, integendeel.
ik ook niet, maar ben er wel op tegen dat als je bewijzen van 2 knikken in je nest heb om dan met de andere honden verder te fokken want je heb met genetise matriaal te maken en waar komt het van daan dan?
dus dat is toch krom of niet, wel tegen couperen zodat je een evntueel gebrek niet kan verdoezelen maar geen probleem hebben met het fokken van honden die uit een nest komen waar gebreken in zaten :denken:

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:tja..... de Spaanse wet zit ook apart in elkaar, een hond mag je niet couperen maar een paard wel? daar zijn ze hier dan weer consequenter in want hier mag dat niet meer..
maar ik denk dat dit een gebed zonder einde blijft :19:
Inderdaad, honden en andere dieren ellende aandoen is er altijd geweest, en zal er altijd zijn.

Wet of geen wet, in Spanje of waar dan ook ter wereld.

Maar het is al een hele verbetering dat er nu in Spanje een wet is die het dierenwelzijn probeert te regelen.

Tegenwoordig kan de politie niet meer zeggen dat zij niets kunnen doen als ze een klacht krijgen, zoals vroeger dus het geval was. Tegenwoordig proberen ze er nog wel onderuit te komen, onder het nemen van stappen. Maar als je ze er dan aan herinnert dat het hun plicht is om de naleving van deze wet te kontroleren dan wordt er wél aktie ondernomen. Voorwaar een hele vooruitgang.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:ik ook niet, maar ben er wel op tegen dat als je bewijzen van 2 knikken in je nest heb om dan met de andere honden verder te fokken want je heb met genetise matriaal te maken en waar komt het van daan dan?
dus dat is toch krom of niet, wel tegen couperen zodat je een evntueel gebrek niet kan verdoezelen maar geen probleem hebben met het fokken van honden die uit een nest komen waar gebreken in zaten :denken:

Ik zei ook dat ik geen deskundige ben op fokgebied en erfelijkheidsleer. Als jij nu zegt dat een nest waar één knikstaart inzit als geheel met heel veel voorzichtigheid benadert moet worden waar het om doorfokken gaat dan ben ik natuurlijk echt niet zo onnozel dat ik ga staan te juichen als ik hoor dat iemand de knikstaartpup afmaakt en met de nestgenoten vrolijk verder fokt.
Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Mol schreef:ik ook niet, maar ben er wel op tegen dat als je bewijzen van 2 knikken in je nest heb om dan met de andere honden verder te fokken want je heb met genetise matriaal te maken en waar komt het van daan dan?

Ik zei ook dat ik geen deskundige ben op fokgebied en erfelijkheidsleer. Als jij nu zegt dat een nest waar één knikstaart inzit als geheel met heel veel voorzichtigheid benadert moet worden waar het om doorfokken gaat dan ben ik natuurlijk echt niet zo onnozel dat ik ga staan te juichen als ik hoor dat iemand de knikstaartpup afmaakt en met de nestgenoten vrolijk verder fokt.
als ik dat nu hier gaat zitten beweren zou ik zo wie zo me eigen woorden tegen gaan spreken en dat doe ik niet.
maar het onderwerp knikstaart is nog zo jong dat zelfs DA's het onkennen en weg wimpellen.
maar met alle informatie die nu voor handen zijn is het wel een risico die je bewust neemt als fokker.
en zolang een fokker geen open kaart speelt ook als deze zou mogen couperen zit je in het zelfde schuitje als dat je nu zit met het coupeer verbot en de fokker zo'n pup uit zijn nest verweidert en verder niks doet met die informatie.

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”