nee maar ik denk dat als de eerste de beste zonder er over na te denken maar 'even' jouw methode gaat proberen je de grootste problemen krijgt! Die brengt namelijk veel meer risico met zich mee dan 'onze' methode.Mickie schreef:De discussie gaat helemaal niet over jullie methode en of die goed of slecht zou zijn.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of samen?
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Re: Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of sa
Moos schreef:Brokken honden kan je niet opeens karkasjes gaan geven, daar is hun maagzuur dan niet op voorbereid. Als je dat echt wil gaan doen moet je je eerst even flink inlezen.Mickie schreef:Ik ben geen versvoergever, maar ik denk dat in mijn methode op zijn tijd best ruimte is voor een karkasje o.i.d. Extraatjes zijn niet verboden. Wel oppassen dat ze er niet te dik van worden want extraatjes maken gen deel uit van de overvloed en zullen dus vreetgedrag op kunnen wekken.Rami schreef:Wat ik heel erg mis in bovenstaande 'voedingsmethode' is het genieten van (vr)eten. Als ik zie hoe Billy zijn pens aan stukken scheurt of kauwt op een kippenkarkas of knaagt aan een lamsribbetje of hoe hij een vers rauw eitje voorzichting in zijn bek neemt (om het vervolgens keihard op de grond kapot te laten vallen) dan kan ik me niet voorstellen dat een hond die brokken eet (die ook nog eens de hele dag beschikbaar zijn) 'geniet' van eten. En met dat 'genieten' bedoel ik vooral het fysieke gebeuren: het scheuren, knagen, kauwen.
Vandaar dus de brokken die altijd beschikbaar zijn voor mij geen goede manier van voeren is. Ik vind het juist prettig om (naast KVV) ook eens dat karkasje, ribbetje of eitje te geven. Prettig in de zin dat Billy er van geniet en trouwens ook voor mij om te weten wat 'er allemaal in gaat' aan voeding.
Ah, je bent me net voor!

- Moos
- Zeer actief
En wat is jouw pakket dan wel? Jouw pakket tekt alleen maar als er twee honden in het spel zijn?Mickie schreef:Moos schreef:JAHAAAAAAAAA het is heel duidelijk dat je daar zo over denkt. Dat beter maat houden kunnen wij niet bewijzen, alleen maar 100% zeker weten omdat we onze honden kennen, maar dat is voor jou dus niet genoeg. Alleen ik heb Moos dus wel maanden lang teveel gegeven en dat at hij ook lekker op, dus hier stabiliseerde dat dus niet. Maar ja, hij was toen geen pup meer, dus dat telt schijnbaar niet.Mickie schreef:Neeeeeee!
![]()
Jullie geven alleen argumenten waarom het met jullie hond(en) in de huidige situatie niet goed zou gaan. Geef ik je meteen gelijk in.
De theorie is dat honden die vanaf pup overvloedig voer krijgen, beter maat weten te houden en alleen eten wat ze nodig hebben, zonder baknijd te ontwikkelen. Door, net als in de natuur, de ranghoogste eerst te laten eten van de 'prooi' en daarna de lagergeplaatste pas, bevestig je de rangorde nog een keer. Omdat er nooit een tekort aan voedsel is, hoeven ze niets te verdedigen of te beschermen en krijgen geen negatieve ervaringen in die richting.
Over die baknijd heb jij ook geen bewijzen, want jouw honden hadden hoogstwaarschijnlijk ook geen baknijd gehad als je allebei tegelijk aan bepaalde hoeveelheid voor gaf. De honden van de mensen hier die zo voeren hebben namelijk ook geen baknijd.
En jouw tegenstanders vinden dus gewoon dat jouw theorie niet klopt.
Ook jij geeft alleen reactie door het op jouw honden in jouw situatie te projecteren. Jij hebt je hond een poos teveel gevoerd, maar dat was niet te vergelijken met het hele pakket dat mijn theorie inhoud. Het was er maar een klein onderdeeltje van, dan telt het inderdaad niet. Heeft niks te maken met het feit dat hij toen geen pup meer was. Je hoeft je eigen methode niet te 'verdedigen'. De discussie gaat helemaal niet over jullie methode en of die goed of slecht zou zijn.
Je zegt zelf dat Mickie toen ze nog alleen was netjes ophield met eten wanneer ze genoeg had. Nu zeg ik dus dat ik Moos maandenlang teveel gegeven heb, en dat hij gewoon door at, en dan telt dat niet?
En jij geeft trouwens ook alleen een reactie door het op jouw honden in jouw situatie te projecteren. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet

- Rami
- Zeer actief
Mickie schreef:Ik ben geen versvoergever, maar ik denk dat in mijn methode op zijn tijd best ruimte is voor een karkasje o.i.d. Extraatjes zijn niet verboden. Wel oppassen dat ze er niet te dik van worden want extraatjes maken gen deel uit van de overvloed en zullen dus vreetgedrag op kunnen wekken.Rami schreef:Wat ik heel erg mis in bovenstaande 'voedingsmethode' is het genieten van (vr)eten. Als ik zie hoe Billy zijn pens aan stukken scheurt of kauwt op een kippenkarkas of knaagt aan een lamsribbetje of hoe hij een vers rauw eitje voorzichting in zijn bek neemt (om het vervolgens keihard op de grond kapot te laten vallen) dan kan ik me niet voorstellen dat een hond die brokken eet (die ook nog eens de hele dag beschikbaar zijn) 'geniet' van eten. En met dat 'genieten' bedoel ik vooral het fysieke gebeuren: het scheuren, knagen, kauwen.
Vandaar dus de brokken die altijd beschikbaar zijn voor mij geen goede manier van voeren is. Ik vind het juist prettig om (naast KVV) ook eens dat karkasje, ribbetje of eitje te geven. Prettig in de zin dat Billy er van geniet en trouwens ook voor mij om te weten wat 'er allemaal in gaat' aan voeding.
O ja, en voor de volledigheid, ik geef ribben, karkassen, eieren (en pens en sardientjes en nog veel meer

Mijn hond heeft trouwens best aanleg om dik te worden, toen ik 'm overnam was 'ie behoorlijk aan de maat, nu is 'ie mooi schraal. Heeft denk ik mede te maken met het feit dat hij geen brokken eet.
- Moos
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Nee, dat is niet erg. Alleen discussiert het wat rot als ik jouw honden dus eigenlijk gewoon te dik vindt, terwijl jij zegt dat dat niet zo is, snap je?Mickie schreef: Kan zijn dat we daarover verschillen, ja, is dat erg? Ze zijn niet graatmager, maar aan de schrale kant. Mickie heeft een periode gahad dat ze wat aan is gekomen toen Marre uit haar bak begon mee te eten. Dat is er nu weer af. Vanzelf gestabiliseerd.
Als (en ik zeg dus als, want ik ken jouw honden niet) ik jouw honden te dik zou vinden zou ik dus zeggen dat jouw methode volkomen kul is omdat je er net iets te dikke honden mee kweekt.

- Moos
- Zeer actief
Nee, dat gaat niet geheel vanzelf. Je hebt zelf gezegd dat je ze bewust uit 1 bak laat eten, na elkaar, omdat de rangorde op die manier lekker bevestigd wordt. Alles wat je bewust doet om de rangorde te bevestigen gaat dus niet vanzelf.Mickie schreef:Ik doe dat niet krampachtig, gaat geheel vanzelf. Begin het een beetje moet te worden om zo vaak in herhalingen te moeten vervallen.Branka schreef:Net als Marloes kan ik jouw redenering wel volgen en ik heb ook al gezegd dat het voor jouw huidige situatie blijkbaar werkt.
Maar ook ik snap niet waarom je zo krampachtig iedere keer die rangorde moet bevestigen. Want met iedere keer bevestigen geef je dus ook voor in de toekomst iedere keer een extra gelegenheid om eraan te tornen.

- starfleet
- Erelid
- Moos
- Zeer actief
Het discussie punt hier is dat jij zegt dat het GEHEEL vanzelf gaat. Dat is dus niet zo want je kiest BEWUST voor jouw manier van voeren OMDAT dat zo lekker rangordebevestigend werkt volgens jou. Dat rangorde bevestgen van Mickie gaat dan wel vanzelf, maar alleen maar omdat jij voor die manier van voeren KIEST.Mickie schreef:Ik geef bewust één bak, de rest gaat vanzelf. Net zoals jij bewust 2 bakken geeft en de rest vanzelf gaat. Snap het discussiepunt hier nietMoos schreef:Nee, dat gaat niet geheel vanzelf. Je hebt zelf gezegd dat je ze bewust uit 1 bak laat eten, na elkaar, omdat de rangorde op die manier lekker bevestigd wordt. Alles wat je bewust doet om de rangorde te bevestigen gaat dus niet vanzelf.Mickie schreef: Ik doe dat niet krampachtig, gaat geheel vanzelf. Begin het een beetje moet te worden om zo vaak in herhalingen te moeten vervallen..
Die hele rangorde is het grootste deel van de discussie hier, dus kom nou niet aan met dat je het discussiepunt niet snapt.

- Rami
- Zeer actief
En... niet alleen je honden. Ik vind het zelf ook best wel 'dankbaar' om te gevenstarfleet schreef:Misschien tijd om je eens wat in te lezen? Je honden zullen je er dankbaar voor zijnMickie schreef:
Van versvoer heb ik geen verstand. Neem meteen van jullie aan dat zomaar mee beginnen niet verstandig is.![]()
Anne

Overigens zijn de meeste honden na zo'n portie vers zo verzadigd dat extraatjes geven niet nodig is, behalve misschien bij de training. Dusse... echt geen dikke honden. (Maar dit is misschien een beetje

- Moos
- Zeer actief
Ik geef jou toch ook gelijk als je jouw theorie jouw honden projecteert? Moet ik nog een keer voor je spellen dat ik best wil geloven dat het voor jouw honden op dit moment werkt zoals jij het doet op?Mickie schreef:Nee, dat is niet waar! Ik heb jullie juist steeds gelijk gegeven als je het op je eigen hond projecteerde. Moet je niet doen, zei ik erbij. Deed je toch. Dat maakt mijn theorie niet slechter. Het maakt wel dat de discussie erg scheef loopt omdat die theorie niet op jullie honden van toepassing is, maar op honden die vanaf pup gewend zijn aan deze manier. Mijn honden zijn dat, dus mogen ze als voorbeeld dienen.Moos schreef:En jij hebt je in de theorie van de rest verplaatst terwijl je die projecteert op jouw honden. Nogmaals, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.Mickie schreef: Nee, jij hebt je verplaatst in mijn theorie terwijl je die projecteert op jouw honden.
Jij projecteert jouw theorie dus allleen maar op jouw twee honden, en voor jouw honden werkt het dus zeg jij dat dat bij alle honden zo zou werken als je het van pup af aan doet en een overdaad aan voer geeft. Jouw twee honden zijn dus zo geweldig fantastisch dat ze model staan voor de complete hondenpopulatie?
En ik pas mijn theorie toe op mijn honden omdat mijn honden op die manier gevoerd worden en dus als voorbeeld daarvoor mogen dienen. Precies hetzelfde als wat jij zegt dus.
En jij past de theorie van de rest ook toe op jouw honden, een ander referentiekader heb je namelijk niet. Alles wat zij zeggen over rangorde e.d wuif jij weg want zo werkt het niet bij JOUW HONDEN ben je van overtuigd. Kortom, jij projecteert de theorie van de rest ook op jouw honden. En dus de pot verwijt de ketel.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
is dit het enige rangordepunt waar je zo druk mee bezig bent? ik lees alleen maar rangorde, rangorde, rangorde.... ik moet er niet aan denken dat ik daar alleen maar mee bezig ben de hele dagMickie schreef:Zucht... nog maar een keer dan...
Ik geef mijn honden op deze manier eten omdat ik er een heleboel voordelen aan vind zitten. Eén van die voordelen is dat het een manier van rangordebevestiging is. Het gaat zo vanzelf als het maar vanzelf kan gaan met 2 honden die in een mensenhuishouden leven. Niet meer of minder vanzelf als bij jou.
Heb een beetje de indruk dat je me nu meer op woorden probeert te 'vangen' dan dat je met argumenten komt waarom mijn theorie niet zou kunnen werken .19: .

Ze krijgen hier tegelijk eten, allemaal een paar meter uit elkaar, ik blijf erbij om te zorgen dat iedereen zijn eigen hoeveelheid voer naar binnen kan werken, waarvan ik vind dat hij dat moet hebben.
Voor de rest zoeken ze het zelf maar uit, totdat ik vind dat het genoeg is.
Ik krijg toch erg het idee dat jij alleen maar aan het rangordeverhaal vasthoudt en daar ook je hele dag inpland

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Moos
- Zeer actief
Ik probeer je niet op je woorden te vangen, je spreekt jezelf alleen tegen. Toen ik namelijk vroeg waarom per se uit 1 bak, gaf je daar als enig argument voor omdat het de rangorde bevestigd. Daar leid ik dan uit af dat je daar dus bewust voor kiest vanwege de rangorde, en zodra je ergens bewust voor kiest gaat het dus niet vanzelf.Mickie schreef:Zucht... nog maar een keer dan...Moos schreef:Het discussie punt hier is dat jij zegt dat het GEHEEL vanzelf gaat. Dat is dus niet zo want je kiest BEWUST voor jouw manier van voeren OMDAT dat zo lekker rangordebevestigend werkt volgens jou. Dat rangorde bevestgen van Mickie gaat dan wel vanzelf, maar alleen maar omdat jij voor die manier van voeren KIEST.Mickie schreef:Ik geef bewust één bak, de rest gaat vanzelf. Net zoals jij bewust 2 bakken geeft en de rest vanzelf gaat. Snap het discussiepunt hier nietMoos schreef: Nee, dat gaat niet geheel vanzelf. Je hebt zelf gezegd dat je ze bewust uit 1 bak laat eten, na elkaar, omdat de rangorde op die manier lekker bevestigd wordt. Alles wat je bewust doet om de rangorde te bevestigen gaat dus niet vanzelf..
Die hele rangorde is het grootste deel van de discussie hier, dus kom nou niet aan met dat je het discussiepunt niet snapt.
Ik geef mijn honden op deze manier eten omdat ik er een heleboel voordelen aan vind zitten. Eén van die voordelen is dat het een manier van rangordebevestiging is. Het gaat zo vanzelf als het maar vanzelf kan gaan met 2 honden die in een mensenhuishouden leven. Niet meer of minder vanzelf als bij jou.
Heb een beetje de indruk dat je me nu meer op woorden probeert te 'vangen' dan dat je met argumenten komt waarom mijn theorie niet zou kunnen werken .19: .
En die argumenten zijn allang aangedragen, maar ik heb er nog eentje voor je dan. Je bent de enige de overtuigd is van die geweldige voertechniek van jou. Allerlei mensen, waaronder een aantal met behoorlijk verstand van hondengedrag zijn met meerdere argumenten gekomen waarom die methode niet zo geweldig zou zijn als jij verkondigd. Kortom, een behoorlijk aantal mensen met flink verstand van hondengedrag (en nee, daar schaar ik mezelf dan niet onder) zijn met een aantal zeer steekhoudende argumenten gekomen. En jij, als enige (ik, zei de gek) blijft volhouden dat die argumenten onzin zijn.
Bovendien snap ik niet zo goed wat je met deze topic dan wilde bereiken? dat iedereen zou zeggen wat een intelligente methode je bedacht hebt? Want alle tegenargumenten worden weggewoven.

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
volgens mij schrokken honden instinctief al, je weet tenslotte nooit wanneer de volgende maaltijd volgt. Zelfs pups worden op een gegeven moment door hun moeder van de tepel afgehaald omdat ze anders door blijven drinken. Er is dus niks natuurlijks aan constant eten voorradig hebben en ik geloof eerder dat dat voor problemen zorgt, zowel medisch als tussen de verstandhouding van de honden onderling. Ik geloof ook niet dat elke pup kan leren om met mate te eten, als er altijd eten beschikbaar is. De fokkers hier zullen daar misschien wat meer over kunnen zeggen.
Ander probleem met deze 'theorie' is dat een hond altijd zijn eten mag verdedigen tegenover andere honden en dus ook ranghogere honden. Natuurlijk kan zo'n ranghogere hond gebruik maken van zijn positie om het eten af te dwingen, maar dat is niet altijd wenselijk en bij een beetje een kreng van een hond kan dat resulteren in een ranglagere hond die veel te weinig te eten krijgt en een ranghogere hond die veel te veel eten krijgt.
Dus Mickie het is heel fijn dat dit bij jouw beide honden werkt, maar dat wil niet zeggen dat je ineens een hele nieuwe theorie bedacht hebt die zomaar bij alle honden zal gaan werken als je dat maar vanaf pup zijn in gaat voeren. Ik ben ook benieuwd hoe het zal gaan als je een derde hond erbij krijgt die misschien wat meer waarde hecht aan eten en de andere honden niet of veel minder laat eten.
Heb je verder wel eens serieus nagedacht over maagtorsies? Volgens mij heb je geen honden met een grote borst, maar toch.. Ik moet er niet aan denken dat mijn hier met een volle maag in het bos rondspringen en doen.
Er zijn trouwens honden die door blijven eten, zo is het mijn Beagle een keer gelukt om 4 kilo Carnibest uit de vriezer te halen en ondanks dat ze er ontzettend ziek van was zou ze het zo weer doen. Het misselijke en zieke gevoel komt meestal pas nadat het eten op is en een hond is dan niet in staat om die negatieve gevoelens te koppelen aan het vreetfestijn van een uur daarvoor. Mensen houden op met eten als ze vol zitten, wolven (en honden) dus niet, die eten door en door en door totdat het op is. Zouden ze dat niet doen dan zou de kans op overleven in het wild een stuk kleiner worden.
Daarnaast begrijp ik niet hoe je met eten een rangorde wil manipuleren, zelfs in mijn roedeltje (waar nooit ruzie is) zal ik gigantische ruzie veroorzaken door een of twee kipkarkassen ertussen te gooien. En dat geldt niet alleen voor mijn roedel, ik denk dat iedereen met meerdere honden wel een strubbeling zal voorzien.
Er zijn nu al zoveel reacties geweest van mensen met meerdere honden die met duidelijke redenen aangeven waarom jouw theorie niet zou werken, dus misschien moet je maar gewoon accepteren dat het alleen toevallig bij jouw thuis en bij jouw honden werkt en je werpen op de volgende theorie die de wereld gaat veranderen.
Ander probleem met deze 'theorie' is dat een hond altijd zijn eten mag verdedigen tegenover andere honden en dus ook ranghogere honden. Natuurlijk kan zo'n ranghogere hond gebruik maken van zijn positie om het eten af te dwingen, maar dat is niet altijd wenselijk en bij een beetje een kreng van een hond kan dat resulteren in een ranglagere hond die veel te weinig te eten krijgt en een ranghogere hond die veel te veel eten krijgt.
Dus Mickie het is heel fijn dat dit bij jouw beide honden werkt, maar dat wil niet zeggen dat je ineens een hele nieuwe theorie bedacht hebt die zomaar bij alle honden zal gaan werken als je dat maar vanaf pup zijn in gaat voeren. Ik ben ook benieuwd hoe het zal gaan als je een derde hond erbij krijgt die misschien wat meer waarde hecht aan eten en de andere honden niet of veel minder laat eten.
Heb je verder wel eens serieus nagedacht over maagtorsies? Volgens mij heb je geen honden met een grote borst, maar toch.. Ik moet er niet aan denken dat mijn hier met een volle maag in het bos rondspringen en doen.
Er zijn trouwens honden die door blijven eten, zo is het mijn Beagle een keer gelukt om 4 kilo Carnibest uit de vriezer te halen en ondanks dat ze er ontzettend ziek van was zou ze het zo weer doen. Het misselijke en zieke gevoel komt meestal pas nadat het eten op is en een hond is dan niet in staat om die negatieve gevoelens te koppelen aan het vreetfestijn van een uur daarvoor. Mensen houden op met eten als ze vol zitten, wolven (en honden) dus niet, die eten door en door en door totdat het op is. Zouden ze dat niet doen dan zou de kans op overleven in het wild een stuk kleiner worden.
Daarnaast begrijp ik niet hoe je met eten een rangorde wil manipuleren, zelfs in mijn roedeltje (waar nooit ruzie is) zal ik gigantische ruzie veroorzaken door een of twee kipkarkassen ertussen te gooien. En dat geldt niet alleen voor mijn roedel, ik denk dat iedereen met meerdere honden wel een strubbeling zal voorzien.
Er zijn nu al zoveel reacties geweest van mensen met meerdere honden die met duidelijke redenen aangeven waarom jouw theorie niet zou werken, dus misschien moet je maar gewoon accepteren dat het alleen toevallig bij jouw thuis en bij jouw honden werkt en je werpen op de volgende theorie die de wereld gaat veranderen.

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ik zal dan ook nog even speciaal reageren op je orginele bericht.Mickie schreef:Mijn oudste hond kreeg van pup af aan een bak voer (na ons ontbijt) waar ze een halve dag mee kon doen. Ze at er van wat ze nodig had en liet de rest staan tot ze weer honger kreeg. Als het op was kreeg ze een nieuwe portie als wij klaar waren met onze volgende maaltijd. Toen er een pup bijkwam heb ik hetzelfde gedaan met het puppyvoer (ze bleef redelijk van het voer van de oudere hond af). Nu eten ze uit één bak; ik zet een volle bak weg, de oudste eet eerst tot ze genoeg heeft en dan mag de jongste. Ik denk dat dat de natuur dichter benaderd dan ieder apart op tijd en uur. Nee, ze schrokken niet, geen last van baknijd en ze zijn prachtig slank.
Waarom wordt er altijd aangeraden honden een vast aantal maaltijden op gezette tijden te geven? Ik vind dat helemaal niet zo logisch. Het '4 uur, cup-a-soup'gebeuren (bij wijze van spreken) gaat toch echt niet op in een troep wilde wolven. Daarbij krijgen veel huishonden een afgepaste hoeveelheid voer, meestal aan de weinige kant want hij mag niet dik worden. Naar mijn mening kweek je daar voedselobsessie mee, waardoor een hond gaat schrokken en hij, als hij de kans krijgt, zoveel mogelijk in één keer naar binnen werkt.
Mee eens of oneens? Met motivatie graag.
Spreekt voor zich dat honden die op medische indicatie speciaal voer o.i.d. krijgen hierbuiten vallen.
Ik ben het er mee eens dat voor sommige honden jou voedingsmethode zal werken mits dit vanaf pups af aan gedaan word. Maar ik weet zeker dat dit niet voor alle honden werkt en dat er ook honden zijn die hun stop niet kennen.
Ik ben het er niet mee eens dat het voeren op gepaste tijden een voedselobsessie creeërt. Meeste honden weten namelijk precies wanneer ze eten krijgen en eten het eten dan dus rustig op. Juist omdat er ritme in zit weten ze wanneer ze krijgen, en weten ze ook dat ze krijgen.
Verder krijgt mijn teef inderdaad heel weinig te eten want die is zo te dik, en toch eet ze haar eten op d'r gemakkie op zonder te schrokken, dus ook dat geld niet voor alle honden....
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
oke dat is duidelijk.Mickie schreef:Heb wat in jouw quote van mij uitgelicht, veel meer kan ik niet doen om het duidelijk te maken
![]()
Als ik steeds maar weer te horen krijg dat mijn methode een rangordeprobleem in de hand werkt, ga ik daar op reageren natuurlijk. Dat het dan voor jou lijkt of ik daar de nadruk op leg, daar kan ik niets aan doen. Het is niet zo in ieder geval.

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Yentie, mijn foxje, komt van een eigenaar die ook de hele dag eten had staan voor de honden. Niet 1 bak, maar gewoon een paar grote bakken waar altijd brokjes in staan. ( ze leefde samen met 4 andere honden) Ze werden daar niet te dik van het eten.
Hier krijgt ze twee keer per dag te eten, waarvan 1 echte hoofdmaaltijd, uit haar eigen bakje. Gewoon naast mijn jongens tegelijkertijd. En ook hier wordt ze niet te dik.
Dus beide vormen van voeren doen haar geen kwaad.
Behalve dan dat de maag van een hond (zo heb ik het geleerd) ingesteld is op 1 grote maaltijd per keer en niet telkens een paar hapjes.
Maar dat is gedacht vanuit het idee van in het wild levende honden of wolven, die een vangst doen, zich tonnetje rond eten omdat de kans dat ze weer eens iets krijgen een paar dagen kan duren. Terwijl de meeste honden de laatste eeuwen als ze los lopen op vuilnisbelten rondscharrelen of in dorpjes rondom de bevolking, dus ook telkens een hapje.
Volgens bepaalde biologen mag je een hond niet meer vergelijken met wolven, want honden zijn allang verder geëvolueerd en daar geloof ik ook wel in.
Dus wat wijsheid is, geen idee.
Over of het rangordebevestigend is, ach, ik snap niet zo dat mensen dat nodig hebben om hun honden daar telkens van te moeten overtuigen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Hier krijgt ze twee keer per dag te eten, waarvan 1 echte hoofdmaaltijd, uit haar eigen bakje. Gewoon naast mijn jongens tegelijkertijd. En ook hier wordt ze niet te dik.
Dus beide vormen van voeren doen haar geen kwaad.
Behalve dan dat de maag van een hond (zo heb ik het geleerd) ingesteld is op 1 grote maaltijd per keer en niet telkens een paar hapjes.
Maar dat is gedacht vanuit het idee van in het wild levende honden of wolven, die een vangst doen, zich tonnetje rond eten omdat de kans dat ze weer eens iets krijgen een paar dagen kan duren. Terwijl de meeste honden de laatste eeuwen als ze los lopen op vuilnisbelten rondscharrelen of in dorpjes rondom de bevolking, dus ook telkens een hapje.
Volgens bepaalde biologen mag je een hond niet meer vergelijken met wolven, want honden zijn allang verder geëvolueerd en daar geloof ik ook wel in.
Dus wat wijsheid is, geen idee.

Over of het rangordebevestigend is, ach, ik snap niet zo dat mensen dat nodig hebben om hun honden daar telkens van te moeten overtuigen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 16 sep 2005 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Moos
- Zeer actief
Pardon!?!Mickie schreef: Jouw hondjes komen in heel dit verhaal niet voor, passen simpelweg niet in de theorie, noch enige andere hond op dit forum, tenzij ze volgens mijn methode gevoerd worden. Dat maakt het voor jullie zuiver theoretisch, voor mij is het praktijk.
Tuurlijk komen mijn hondjes in dit hele verhaal voor. Ik mag mijn honden alleen maar als voorbeeld gebruiken als ik ze volgens jouw methode voer; het moet niet gekker worden!
Mijn hondjes komen in dit hele verhaal voor omdat ik ze gebruik om uit te leggen wat mijn manier van voeren is, mijn theorie dus. Net zoals jij jouw hondjes gebruikt om jouw manier van voeren duidelijk te maken.

- Moos
- Zeer actief
Precies. Je zegt het zelf. Een keuze die je gemaakt hebt omdat het rangorde bevestigend werkt. Dan gaat het dus niet allemaal geheel vanzelf, want jij kiest bewust om op deze manier constant de rangorde te laten bevestigen. Het zou pas helemaal vanzelf gaan als jij je er totaal niet tegenaan zou bemoeien.Mickie schreef: Ik geef 1 bak omdat het rangordebevestigend is. Een keuze die ik (net als zoveel mensen) welbewust heb gemaakt omdat in de natuur de ranghogere ook eerst eet. Ik geef geen 2 bakken omdat het vreten in de hand kan werken. Dat is ook niet nodig met ruim voldoende voedsel.
Neeheeee! Dat is dus niet zo. Je hebt een hele zooi tegenargumenten waarom het rangorde-technisch niet handig is. Dan wordt er gewoon in het algemee gesproken, over wolven en Alpha's en roedels. Niet over iemands eigen honden.De tegenargumenten die ik kreeg, zijn alleen op de eigen honden in de huidige situatie geprojecteerd. Dan geef ik ze dus ruimschoots gelijk. maar wuif die argumenten tegelijkertijd weg omdat ze niet op de theorie van toepassing zijn.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Euh....is het niet zo dat het erg aan de hond ligt? Bram laat rustig z'n eten staan, is absoluut geen schrokker. De methode 'hele dag eten laten staan' zou voor hem prima werken. Ik doe dat niet omdat ik KVV geef (gaat stinken). Dat staat er een uurtje en dan haal ik het weg (meestal met een restant).
Bij zijn zusje zou dat niet kunnen. Die rent naar de voerbak, schrokt het eten in twee happen weg en gaat dan met haar tong en poot door de bak.
En ze komen toch echt bij dezelfde fokker vandaan
Bij zijn zusje zou dat niet kunnen. Die rent naar de voerbak, schrokt het eten in twee happen weg en gaat dan met haar tong en poot door de bak.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Daar zijn wij het ondertussen bijna over eensZoek stok! schreef:Euh....is het niet zo dat het erg aan de hond ligt? Bram laat rustig z'n eten staan, is absoluut geen schrokker. De methode 'hele dag eten laten staan' zou voor hem prima werken. Ik doe dat niet omdat ik KVV geef (gaat stinken). Dat staat er een uurtje en dan haal ik het weg (meestal met een restant).

Mickie neigt volgens mij nog naar dat je het elke hond kan leren, maar zegt nu toch ook wel dat het bij sommige honden gewoon nooit zal werken.
Dus wat dat betreft hebben we wel een overeenstemming bereikt

- Zoek stok!
- Zeer actief
Hihi, wat een bemoeial ben ik he. Enneuh....ik weet nog dat ik Saar zag eten. Ik wist niet wat ik zag! Ik was Bram gewend met z'n muizenhapjes en gewoon weglopen bij een volle bak eten....en toen Saar.....schrok schrok OP heppie nog meer???Moos schreef:Daar zijn wij het ondertussen bijna over eensZoek stok! schreef:Euh....is het niet zo dat het erg aan de hond ligt? Bram laat rustig z'n eten staan, is absoluut geen schrokker. De methode 'hele dag eten laten staan' zou voor hem prima werken. Ik doe dat niet omdat ik KVV geef (gaat stinken). Dat staat er een uurtje en dan haal ik het weg (meestal met een restant).
En ze komen toch echt bij dezelfde fokker vandaan![]()
Mickie neigt volgens mij nog naar dat je het elke hond kan leren, maar zegt nu toch ook wel dat het bij sommige honden gewoon nooit zal werken.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ja, hahaha, erg is die he? Ik had dat juist met Bram, wist niet wat me overkwam toen hij gewoon 3/4 van zijn Duck (of was het toen nog Smuldier?) liet staan! Saar was wel bij dat ze Brams restanten kreeg trouwens, die weet daar wel raad meeZoek stok! schreef:Hihi, wat een bemoeial ben ik he. Enneuh....ik weet nog dat ik Saar zag eten. Ik wist niet wat ik zag! Ik was Bram gewend met z'n muizenhapjes en gewoon weglopen bij een volle bak eten....en toen Saar.....schrok schrok OP heppie nog meer???Moos schreef:Daar zijn wij het ondertussen bijna over eensZoek stok! schreef:Euh....is het niet zo dat het erg aan de hond ligt? Bram laat rustig z'n eten staan, is absoluut geen schrokker. De methode 'hele dag eten laten staan' zou voor hem prima werken. Ik doe dat niet omdat ik KVV geef (gaat stinken). Dat staat er een uurtje en dan haal ik het weg (meestal met een restant).

Maareh, sssst, ik zal het niet meer over Saar hebben, want volgens Mickie komen mijn hondjes in dit hele verhaal niet voor. Ik voer ze namelijk niet volgens haar methode :N:

Mijn honden barfen en komen dus niet in dit verhaal voor
maar dat hoef ik echt niet te proberen met ze want ondanks dat het een probleemloos roedel is van vier reuen brak er dan wel een oorlog uit.
Zoiezo houd ik me niet zo met rangorde bezig dus waarom zou ik dat met voeren in een keer wel gaan doen vraag ik me af.
Er zit qua hoeveelheid ook teveel verschil in bij mijn honden Orson 70 kilo Micron 3 dus dat gaat ook niet maar al mijn honden krijgen allemaal de tijd om zelf hun eigen eten te eten zonder inmenging van een andere hond.
Overigens kunnen verhoudingen door voedselgevechten bij een goed lopend roedel ook op scherp komen te staan dus waarom zou je daar een risico in nemen vraag ik me af.
Ik snap niet dat alles natuurlijk moet in gedrag en ze dan brokken te eten krijgen

Zoiezo houd ik me niet zo met rangorde bezig dus waarom zou ik dat met voeren in een keer wel gaan doen vraag ik me af.
Er zit qua hoeveelheid ook teveel verschil in bij mijn honden Orson 70 kilo Micron 3 dus dat gaat ook niet maar al mijn honden krijgen allemaal de tijd om zelf hun eigen eten te eten zonder inmenging van een andere hond.
Overigens kunnen verhoudingen door voedselgevechten bij een goed lopend roedel ook op scherp komen te staan dus waarom zou je daar een risico in nemen vraag ik me af.
Ik snap niet dat alles natuurlijk moet in gedrag en ze dan brokken te eten krijgen

- Zoek stok!
- Zeer actief
En toen mijn gezicht (was toen al Duck): HUH??? Zo'n klein hondje en zoveel honger!Moos schreef:
Ja, hahaha, erg is die he? Ik had dat juist met Bram, wist niet wat me overkwam toen hij gewoon 3/4 van zijn Duck (of was het toen nog Smuldier?) liet staan! Saar was wel bij dat ze Brams restanten kreeg trouwens, die weet daar wel raad mee
Inmiddels doe ik de Duck in een plastic zakje in de koelkast terug als hij de helft laat liggen. Ons bint zuunig he.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 16 sep 2005 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Linda, Izzie en Bram
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Wat is er mis dat mensen jouw theorie afzetten tegen hun eigen situatie? Het lijkt me n.l. dat als het zo'n uitstekend werkende theorie is, hij ook inderdaad in alle situaties zou moeten passen.Mickie schreef:Ik geef 1 bak omdat het rangordebevestigend is. Een keuze die ik (net als zoveel mensen) welbewust heb gemaakt omdat in de natuur de ranghogere ook eerst eet. Ik geef geen 2 bakken omdat het vreten in de hand kan werken. Dat is ook niet nodig met ruim voldoende voedsel.
De tegenargumenten die ik kreeg, zijn alleen op de eigen honden in de huidige situatie geprojecteerd. Dan geef ik ze dus ruimschoots gelijk. maar wuif die argumenten tegelijkertijd weg omdat ze niet op de theorie van toepassing zijn.
Wat ik met het topic wilde bereiken...
Ik heb vóór deze discussie veel afwijzende reacties gekregen over mijn methode van voeren. Ik wilde weten wat jullie over de filosofie achter die methode denken. Helaas wordt er in de reacties over het algemeen niet uitgegaan van die zuivere theorie, maar van wat die voor de eigen honden zou betekenen.
Net zoals ik dus ook meen dat als het een zo goed toepasbare theorie is, het ook niet zou moeten uitmaken wat je voor soort voer geeft.
Als ik het zo lees dan heb je 2 doelen met jouw theorie:
1. Je wilt voorkomen dat je vreetzakken krijgt en daarom biedt ze dus heel veel voer aan. Daarbij vraag ik mij dan af waarom het dan maar persé 1 bak voer moet zijn die je neerzet. Je kan tenslotte ook 2 bakken vol voer neerzetten, ik kan mij echt niet voorstellen hoe je daarmee vreetzakken creëert. Zeker niet als er zoveel voer inzit dat beiden geheel volgens jouw theorie hun buik meer dan vol kunnen eten. De enige reden daarvoor is dus volgens mij
2. Dat je de rangorde middels die ene bak met voer wilt bevestigen. En daarmee zijn we dus op het punt belandt waar heel veel mensen het niet eens met je zijn.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Nee en dat schijn je volgens haar ook niet meer te kunnen gaan doen. Je bent blijkbaar te laat en voert het verkeerde voerMoos schreef:Ja, hahaha, erg is die he? Ik had dat juist met Bram, wist niet wat me overkwam toen hij gewoon 3/4 van zijn Duck (of was het toen nog Smuldier?) liet staan! Saar was wel bij dat ze Brams restanten kreeg trouwens, die weet daar wel raad meeZoek stok! schreef:Hihi, wat een bemoeial ben ik he. Enneuh....ik weet nog dat ik Saar zag eten. Ik wist niet wat ik zag! Ik was Bram gewend met z'n muizenhapjes en gewoon weglopen bij een volle bak eten....en toen Saar.....schrok schrok OP heppie nog meer???Moos schreef:Daar zijn wij het ondertussen bijna over eensZoek stok! schreef:Euh....is het niet zo dat het erg aan de hond ligt? Bram laat rustig z'n eten staan, is absoluut geen schrokker. De methode 'hele dag eten laten staan' zou voor hem prima werken. Ik doe dat niet omdat ik KVV geef (gaat stinken). Dat staat er een uurtje en dan haal ik het weg (meestal met een restant).
Maareh, sssst, ik zal het niet meer over Saar hebben, want volgens Mickie komen mijn hondjes in dit hele verhaal niet voor. Ik voer ze namelijk niet volgens haar methode :N: