Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of samen?
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
Nou, kom jij hier eens even kijken dan. Als ik hier een grote bak voer neerzet eten Moos en Saar die binnen 3 minuten leeg. Heel veel honden eten gewoon niet wat ze nodig hebben maar vreten lekker door. Moos en Saar krijgen normaal 150 gram en 100 gram Rodi, maar als ik 2 kilo Rodi in een bak doe eten ze dat ook in 1 keer op.
Sterker nog, als ik 2 kilo Rodi in een bak doe eet Moos (de baas van de twee) het helemaal op, en mag Saar de bak alleen nog maar uitlikken.
En ze hebben dus afgepaste hoeveelheden nodig omdat ze anders inderdaad dicht groeien. Het is leuk hoor dat jouw honden schijnbaar eten wat ze nodig hebben, maar die vlieger gaat hier dus echt niet op.
Het lijkt me dat wolven in het wild echt niet elke dag een overdaad aan prooien vangen en een deel dan laten liggen trouwens.
Sterker nog, als ik 2 kilo Rodi in een bak doe eet Moos (de baas van de twee) het helemaal op, en mag Saar de bak alleen nog maar uitlikken.
En ze hebben dus afgepaste hoeveelheden nodig omdat ze anders inderdaad dicht groeien. Het is leuk hoor dat jouw honden schijnbaar eten wat ze nodig hebben, maar die vlieger gaat hier dus echt niet op.
Het lijkt me dat wolven in het wild echt niet elke dag een overdaad aan prooien vangen en een deel dan laten liggen trouwens.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
voer hier 2 keer per dag,
niet op gezette tijden, maar zoals t uitkomt (na de eerste wandeling sochtends,maar die tijd wisselt heel erg (tussen 0700 en 1200) en na de laatste wandeling savonds en ook dat wisselt (van 2000 tot 0200/0300))
hier dus wel gepaste hoeveelheden en na 5 minuten niet op is eten weg (dan hebben ze kennelijk geen honger) hou idd mn honden graag slank en wil weten of er iets met ze aan de hand is (ziek oid) wat ik dus kan zien als ze slecht of niet eten en als er continue een bak voer staat kan ik dat niet in de gaten houden
heb hier geen schrokkers of geobserdeerde eters.....
niet op gezette tijden, maar zoals t uitkomt (na de eerste wandeling sochtends,maar die tijd wisselt heel erg (tussen 0700 en 1200) en na de laatste wandeling savonds en ook dat wisselt (van 2000 tot 0200/0300))
hier dus wel gepaste hoeveelheden en na 5 minuten niet op is eten weg (dan hebben ze kennelijk geen honger) hou idd mn honden graag slank en wil weten of er iets met ze aan de hand is (ziek oid) wat ik dus kan zien als ze slecht of niet eten en als er continue een bak voer staat kan ik dat niet in de gaten houden
heb hier geen schrokkers of geobserdeerde eters.....
-
- Zeer actief
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Honden leven niet meer in de natuur en dus is het lastig om de natuur te benaderen. Verder doe je dat met brokken al helemaal niet
meer.
Als je werkelijk op een natuurlijke wijze voert dan geef je juist grote porties ineens. Kijk maar eens naar de natuur. Daar eten b.v. wolven na de vangst van een prooi zich helemaal vol. Ze lopen ook het risico dat ze daarna een tijdje niets te eten hebben. Op is op, hebben ze nog honger dan moeten ze meer vangen maar als ze vol zitten kunnen ze ook wel een dagje zonder. Kortom weinig regelmaat en geen continu aanbod.
Voedselobsessie zit er in of niet volgens mij. Onze oudste (Tagor) heeft vanaf het moment dat hij daar fysiek aan toe was altijd 2 keer per dag gegeten en is nooit een schrokop geweest. In tegendeel, het is een zeurpiet wat eten betreft. Hij heeft fases dat ie met zijn kop boven zijn bak hangt en liever niet wil eten.
De jongste (Jari) is echt een vreetzak. Die eet wat je hem voorzet en als je de hele dag een volle bak zou laten staan eet ie hem de hele dag leeg. Hij zou zichzelf echt kogelrond eten. Hij heeft bovendien ook meer aanleg om dikker te worden dan Tagor die wel eet naar behoefte. Tagor laat b.v. ook rustig voer staan als ie geen trek meer heeft en dat eet Jari dan weer op.
Kortom ik ben het dus niet eens met de stelling dat afgepast voer geven een vreesobsessie in de hand werkt.
meer.
Als je werkelijk op een natuurlijke wijze voert dan geef je juist grote porties ineens. Kijk maar eens naar de natuur. Daar eten b.v. wolven na de vangst van een prooi zich helemaal vol. Ze lopen ook het risico dat ze daarna een tijdje niets te eten hebben. Op is op, hebben ze nog honger dan moeten ze meer vangen maar als ze vol zitten kunnen ze ook wel een dagje zonder. Kortom weinig regelmaat en geen continu aanbod.
Voedselobsessie zit er in of niet volgens mij. Onze oudste (Tagor) heeft vanaf het moment dat hij daar fysiek aan toe was altijd 2 keer per dag gegeten en is nooit een schrokop geweest. In tegendeel, het is een zeurpiet wat eten betreft. Hij heeft fases dat ie met zijn kop boven zijn bak hangt en liever niet wil eten.
De jongste (Jari) is echt een vreetzak. Die eet wat je hem voorzet en als je de hele dag een volle bak zou laten staan eet ie hem de hele dag leeg. Hij zou zichzelf echt kogelrond eten. Hij heeft bovendien ook meer aanleg om dikker te worden dan Tagor die wel eet naar behoefte. Tagor laat b.v. ook rustig voer staan als ie geen trek meer heeft en dat eet Jari dan weer op.
Kortom ik ben het dus niet eens met de stelling dat afgepast voer geven een vreesobsessie in de hand werkt.

Ik geef mijn honden 2x per dag te eten, s'morgens en s'avonds. De tijden liggen niet vast, meestal als we klaar zijn met eten.
Ik laat het niet de hele dag staan omdat er hier nog meer huisdieren rondlopen en dat zou niet echt praktisch zijn. Bovendien gooi ik er vaak nog verse dingen zoals yogurt of karnemelk doorheen, en dat zou ook niet al te fris gaan ruiken als het de hele dag staat.
Ik zou trouwens zelf ook niet graag een boterham eten die al de hele ochtend op het aanrecht staat uit te drogen.
Ik laat het niet de hele dag staan omdat er hier nog meer huisdieren rondlopen en dat zou niet echt praktisch zijn. Bovendien gooi ik er vaak nog verse dingen zoals yogurt of karnemelk doorheen, en dat zou ook niet al te fris gaan ruiken als het de hele dag staat.
Ik zou trouwens zelf ook niet graag een boterham eten die al de hele ochtend op het aanrecht staat uit te drogen.
-
- Zeer actief
Re: Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden.
Je zegt het of het iets slechts is om op het gewicht van je hond te letten.Mickie schreef: Daarbij krijgen veel huishonden een afgepaste hoeveelheid voer, meestal aan de weinige kant want hij mag niet dik worden.
Hier krijgen ze twee keer per dag te eten. 's Ochtends na de ochtendwandeling en aan het begin van de avond na een korte wandeling. Inderdaad afgepast.
Zoals crutz al zegt wil ik in de gaten kunnen houden of ze eventueel slecht of niet eten. Ze eten stevig door maar schrokken niet. Ze zeuren ook niet om meer voer.
Ze krijgen hier kvv en dat zou ik niet eens een halve dag in mijn woonkamer willen hebben staan. Ik heb ook nog drie katten en ik wil geen gelazer met honden die baknijd ontwikkelen omdat er regelmatig een kat te dicht bij zijn bak vlees in de buurt komt.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ze krijgen hier 2 x per dag voer, niet op exact vastgestelde tijden maar ongeveer rond dezelfde tijd, en soms ook minder of niet als er getraint moet worden. Als ik hier de bakken liet staan dan zou 1 hond hier 4 bakken leegvreten binnen 2 minuten en zich dus letterlijk dood vreten. Daarnaast zou de WO3 uitgebroken zijn denk ik want 2 anderen zouden dat bij nader inzien toch maar niet toestaan.
Verder wil ik weten wat mijn honden eten, hoeveel ze eten, wanneer ze eten (maagtorsie), of ze ziek zijn en ik wil ze natuurlijk op gewicht houden want ze eten hier rustig 5 kg weg hoor in 1 keer.
Eten ze niet binnen 5 minuten gaat het weg krijgen ze de volgende keer weer een kans.
Verder wil ik weten wat mijn honden eten, hoeveel ze eten, wanneer ze eten (maagtorsie), of ze ziek zijn en ik wil ze natuurlijk op gewicht houden want ze eten hier rustig 5 kg weg hoor in 1 keer.
Eten ze niet binnen 5 minuten gaat het weg krijgen ze de volgende keer weer een kans.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
wat is daar mis mee dan? ik zie liever een wat schralere hond dan een vette hondMickie schreef:Daarbij krijgen veel huishonden een afgepaste hoeveelheid voer, meestal aan de weinige kant want hij mag niet dik worden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Ik denk dat wanneer je hond daar aan gewend is het best okej zal werken, maar of het de natuur benaderd? nee daar geloof ik niet in, in de natuur hebben ze ook niet de hele dag door eten staan en zeker geen bak met brokjes... en het is ook niet zo dat het voer altijd binnen handbereik is.
Ik geef mijn honden 3x per dag, niet op gezette tijden, de ene keer vroeger of later dan de andere keer.
Ik geef mijn honden 3x per dag, niet op gezette tijden, de ene keer vroeger of later dan de andere keer.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- starfleet
- Erelid
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier krijgen ze gewoon 's ochtends en 's avonds eten.
's Ochtends als ik opsta zet ik koffie voor mezelf en direct daarna krijgen de honden eten. Daarna een aangelijnd plas- en poeprondje. Enkele uren daarna gaan we de bossen in.
's Avonds, meestal rond een uur of 5 krijgen ze voor de tweede maal eten.
Niet eten is na 5 minuten bak weg, tegenwoordig gebeurt dat alleen soms bij Marouck. Als ik het dan niet weghaal eet Nika het ook nog snel op en die houd ik bewust wat schralen ivm haar heupen.
Als we trainen krijgen ze pas na de training eten, dus op zondag verschuift de ochtendmaaltijd naar als we 's middags thuiskomen en op de avonden dat we trainen verschuift de avondmaaltijd naar laat op de avond.
Soms ga ik ook 's ochtends direct naar het bos en krijgen ze pas daarna hun ochtendmaaltijd.
Het varieert dus wel, het enige wat redelijk vaststaat is dat ze 2x per dag eten krijgen aangeboden.
's Ochtends als ik opsta zet ik koffie voor mezelf en direct daarna krijgen de honden eten. Daarna een aangelijnd plas- en poeprondje. Enkele uren daarna gaan we de bossen in.
's Avonds, meestal rond een uur of 5 krijgen ze voor de tweede maal eten.
Niet eten is na 5 minuten bak weg, tegenwoordig gebeurt dat alleen soms bij Marouck. Als ik het dan niet weghaal eet Nika het ook nog snel op en die houd ik bewust wat schralen ivm haar heupen.
Als we trainen krijgen ze pas na de training eten, dus op zondag verschuift de ochtendmaaltijd naar als we 's middags thuiskomen en op de avonden dat we trainen verschuift de avondmaaltijd naar laat op de avond.
Soms ga ik ook 's ochtends direct naar het bos en krijgen ze pas daarna hun ochtendmaaltijd.
Het varieert dus wel, het enige wat redelijk vaststaat is dat ze 2x per dag eten krijgen aangeboden.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Moos
- Zeer actief
Baknijd komt hier ook niet voor hoor. Je doet nu net alsof alle honden die op gezette tijden een bepaalde porsie krijgen baknijd ontwikkelen, en dat is natuurlijk onzin. Moos en Saar eten naast elkaar, iedereen eigen bordje, en als ze klaar zijn likken ze samen de bordjes af. Ze kunnen ook samen van 1 bordje eten, maar dat mag niet van mij omdat Moos dan alles opvreet en Saar maar 1 hapje krijgt.Mickie schreef:Er is helemaal niks mis met je hond lekker slank te houden, integendeel! Het gaat mij ook niet om de reden dat ze een magere portie krijgen, ik bedoel dat het feit dat ze weinig krijgen hebberigheid in de hand werkt. Als je zelf een hongergevoel hebt ben je meer geneigd om je vol te eten dan als je alleen maar trek hebt, dan eet je totdat je genoeg hebt, en heel verschil (althans zo werkt dat bij mij).
Om dezelfde reden zou baknijd kunnen ontstaan. Vergelijk het met een groot gezin met één grote pan op tafel... Baknijd komt bij mij niet voor. De ranghoogste eet eerst, en als ze genoeg heeft en gaat rusten, komt de volgende pas eten, er is altijd genoeg voor beiden. Het is niet zo dat ze snel moeten zijn omdat er anders niets overschiet. Ik heb overigens ook geen vaste tijden waarop de bak opnieuw gevuld wordt, en hij mag best een poos leegstaan.
Ik denk dat het best eens zo zou kunnen zijn dat de honden die zich dood zouden vreten, dat niet meer doen als ze langere tijd net zoveel te eten krijgen als ze trek in hebben, of als ze er van begin af aan aan gewend waren.
Moos is te dik geweest, bijna 1,5 kilo, en op een gewicht van nu 6.8 kilo is dat toch best wat. Moos heeft dus maandenlang teveel eten gekregen, veel meer dan hij nodig had, maar hij ging er echt niet minder van eten hoor. Vandaar ook dat hij te dik werd. Dus nee, je kan mijn honden maandenlang meer dan genoeg eten geven, dan zijn ze na die maanden dus kilos te zwaar en vreten ze zich net zo hard het schompus.
En ik snap niet waar jij het argument vandaan haalt dat het feit dat ze weinig krijgen hebberigheid in de hand werkt. Ze krijgen namelijk niet te weinig, dan zouden ze te mager zijn. En dat zijn ze niet, dus krijgen ze genoeg, zijn goed op gewicht, maar willen gewoon wel meer.

-
- Zeer actief
Hier is het een chaos met voeren.
Milk krijgt 3 x per dag maar als de kleintjes de 4e keer krijgen dan krijgt milk een broodje en wat fruit.
Tegenwoordig worden de bakken niet in 1 keer leeggegeten dus is het opletten dat ik ze weghaal anders eet Milk alles op en zit ze aan 10 maaltijden op een dag
Milk krijgt 3 x per dag maar als de kleintjes de 4e keer krijgen dan krijgt milk een broodje en wat fruit.
Tegenwoordig worden de bakken niet in 1 keer leeggegeten dus is het opletten dat ik ze weghaal anders eet Milk alles op en zit ze aan 10 maaltijden op een dag

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Branka
- moderator
Een eigen bak met afgepaste hoeveelheid voer werkt hebberigheid en baknijd in de hand?
Want volgens mij zou juist het feit dat jouw honden uit 1 bak moeten eten hebberigheid in de hand kunnen werken. Want vreten wat je kan want anders eet de ander het op. En op het moment dat jouw jongste het in haar hoofd haalt om te bedenken dat ze wel eens een stapje omhoog wil heb je dus al een 'prima' situatie gecreëerd voor de eerste confrontatie.
Want volgens mij zou juist het feit dat jouw honden uit 1 bak moeten eten hebberigheid in de hand kunnen werken. Want vreten wat je kan want anders eet de ander het op. En op het moment dat jouw jongste het in haar hoofd haalt om te bedenken dat ze wel eens een stapje omhoog wil heb je dus al een 'prima' situatie gecreëerd voor de eerste confrontatie.
Laatst gewijzigd door Branka op 15 sep 2005 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

- Moos
- Zeer actief
Ik voel me niet aangevallen hoor. Ik vind alleen sommige van die dingen die jij deponeert zo'n onzin (sorryMickie schreef:Inderdaad onzin, dat zeg ik dus ook niet. Zoals ik ook niet beweer dat ze te weinig krijgen. Maar ik had die zin waarschijnlijk beter kunnen formuleren door ook te schrijven dat het hebbereigheid in de hand zou kunnen werken.Moos schreef:Je doet nu net alsof alle honden die op gezette tijden een bepaalde porsie krijgen baknijd ontwikkelen, en dat is natuurlijk onzin.Mickie schreef:Om dezelfde reden zou baknijd kunnen ontstaan.
Ik krijg de indruk dat er mensen zijn die zich aangevallen voelen, dat is helemaal niet mijn bedoeling. Ik heb een theorie die voor mij uitstekend werkt, daarbij leg ik het hoe en waarom uit. Ik vraag niet of je je eigen methode wilt verdedigen, maar hoever je in mijn theorie kunt meegaan. Theoretisch gesproken dus
.
Ik snap dat het voor vers voer (vlees e.d.) iets anders ligt, dat kun je niet een ochtens laten liggen.

Als je zegt: "Om dezelfde reden zou baknijd kunnen ontstaan [...] Baknijd komt bij mij niet voor" Dan lees ik daar toch min of meer uit af dat jij in ieder geval impliceert dat baknijd onstaat door het apart op gezette tijden voeren, en niet door het allemaal uit 1 bak laten eten na elkaar, en altijd eten beschikbaar te hebben. Kortom, dat als iedereen jouw methode aan zou hangen er geen baknijd zou zijn. En daar reageerde ik weer op, want dat lijkt mij dus niet. En ik ga ook met Branka mee dat het me eerder anders om lijkt.

-
- Erelid
- Contacteer:
wordt niet altijd meer aangeraden.Mickie schreef: Waarom wordt er altijd aangeraden honden een vast aantal maaltijden op gezette tijden te geven?
Mee eens of oneens? Met motivatie graag.
Spreekt voor zich dat honden die op medische indicatie speciaal voer o.i.d. krijgen hierbuiten vallen.
er is ook een andere visie die wel hoort bij honden die BARFen, dus kan nooit bij brokkenhonden toegepast worden.
Grote maaltijden in 1 keer en op afwisselende tijden,soms gewoon een dag overslaan.
Mijn honden weten nooit welk tijdstip ze te eten krijgen.
Doel is hiervan is de spijsvertering zo te laten werken zoals het hoort.
grote maaltijden,goede vertering en geen bedelgedrag.
een leuk artikel om te lezen over dit onderwerp is
http://www.barf-natuurlijk.nl/11%20barf ... 040313.htm

- Branka
- moderator
Tja, een conflictje hebben wij dus al op dag 1 dat Jari bij ons in huis kwam gehad. Hij dook direct in Tagor zijn bak voer toen die werd neergezet. Dat was ie immers bij de fokker gewend. Eten zodra dat kon. Tagor was daar als volwassen hond niet van gedient en corrigeerde hem dan ook direct. Daarna is het nooit meer voorgekomen. Tegenwoordig hebben de heren wel naast elkaar hun eigen bak in de voerstandaard.Mickie schreef:Nee, het feit dat het voer op raakt werkt hebberigheid in de hand. Als er weinig eten op tafel staat krijg je zelf ook de neiging om te pakken wat je pakken kan (erg kort door de bocht gezegd).Branka schreef:Een eigen bak met afgepaste hoeveelheid voer werkt hebberigheid en bakneid in de hand?
Toen Marre net kwam heeft Mickie wel een periode gehad dat ze meer at, een vorm van baknijd dus, maar nu is dat helemaal over. Het gaat prima, en is zelfs een vorm van rangordebevestiging: de oudste eet eerst en als ze genoeg heeft krijgt de jongste pas. Een eventueel conflict om de rangorde wordt toch wel uitgevochten, niet noodzakelijkerwijs om een bak voer.Branka schreef:volgens mij zou juist het feit dat jouw honden uit 1 bak moeten eten hebberigheid in de hand kunnen werken. Want vreten wat je kan want anders eet de ander het op.
Echter mijn mening is en blijft dat voer juist 1 van de eerste dingen is waarover gevochten zal worden. Want de ranghoogste heeft het eerste recht van eten omdat ie zo het meeste en het beste van de prooi kreeg.
Dat zal dus m.i. ook 1 van de allereerste onderwerpen worden van conflict als dat komt. Een risico dat ik niet graag loop.

- Moos
- Zeer actief
Helemaal mee eens. Moos en Saar kluiven bijvoorbeeld het liefste samen aan 1 bot. Prima, maar er ligt wel altijd ook een tweede bot in de kamer, zodat mot om 1 bot praktisch wordt uitgesloten. Zeker met twee teefjes zou ik het risico op eventuele mot zo laag mogelijk houden.Branka schreef:Tja, een conflictje hebben wij dus al op dag 1 dat Jari bij ons in huis kwam gehad. Hij dook direct in Tagor zijn bak voer toen die werd neergezet. Dat was ie immers bij de fokker gewend. Eten zodra dat kon. Tagor was daar als volwassen hond niet van gedient en corrigeerde hem dan ook direct. Daarna is het nooit meer voorgekomen. Tegenwoordig hebben de heren wel naast elkaar hun eigen bak in de voerstandaard.Mickie schreef:Nee, het feit dat het voer op raakt werkt hebberigheid in de hand. Als er weinig eten op tafel staat krijg je zelf ook de neiging om te pakken wat je pakken kan (erg kort door de bocht gezegd).Branka schreef:Een eigen bak met afgepaste hoeveelheid voer werkt hebberigheid en bakneid in de hand?
Toen Marre net kwam heeft Mickie wel een periode gehad dat ze meer at, een vorm van baknijd dus, maar nu is dat helemaal over. Het gaat prima, en is zelfs een vorm van rangordebevestiging: de oudste eet eerst en als ze genoeg heeft krijgt de jongste pas. Een eventueel conflict om de rangorde wordt toch wel uitgevochten, niet noodzakelijkerwijs om een bak voer.Branka schreef:volgens mij zou juist het feit dat jouw honden uit 1 bak moeten eten hebberigheid in de hand kunnen werken. Want vreten wat je kan want anders eet de ander het op.
Echter mijn mening is en blijft dat voer juist 1 van de eerste dingen is waarover gevochten zal worden. Want de ranghoogste heeft het eerste recht van eten omdat ie zo het meeste en het beste van de prooi kreeg.
Dat zal dus m.i. ook 1 van de allereerste onderwerpen worden van conflict als dat komt. Een risico dat ik niet graag loop.

- Moos
- Zeer actief
Jaja, dat snap ik. En ik beweer dat juist jouw manier DE manier is om baknijd te creerenMickie schreef:Laat ik het (om mijn bedoeling duidelijk te maken) anders zeggen: baknijd bestaat, punt! Waardoor ontstaat dat? er zijn verschillende manieren waarop je baknijd kunt voorkomen. Ik beweer dat mijn theorie één van die manieren (komtie weerMoos schreef:Als je zegt: "Om dezelfde reden zou baknijd kunnen ontstaan [...] Baknijd komt bij mij niet voor" Dan lees ik daar toch min of meer uit af dat jij in ieder geval impliceert dat baknijd onstaat door het apart op gezette tijden voeren, en niet door het allemaal uit 1 bak laten eten na elkaar, en altijd eten beschikbaar te hebben. Kortom, dat als iedereen jouw methode aan zou hangen er geen baknijd zou zijn.) zou kunnen zijn.

- Moos
- Zeer actief
Mijns inziens kunnen honden door voedsel een veeeel korter lontje hebben dan ze normaal zouden hebben. Misschien dat de verschuiving van rangen anders redelijk vredelievend zou verlopen, maar door het inbrengen van eten er even een stuk feller aan toe gaat. Ik zou dat risico, zeker met twee teefjes, dus niet willen lopen.Mickie schreef:Voedsel zou een aanleiding kunnen zijn voor een conflict, maar alleen als dat conflict er al aan zat te komen. Mijns inziens kan voedsel nooit een oorzaak zijn van rangordeverstoring. Het is toch niet zo dat een hond bij het zien van voedsel ineens machtswellustige neigingen krijgtMoos schreef:
Helemaal mee eens. Moos en Saar kluiven bijvoorbeeld het liefste samen aan 1 bot. Prima, maar er ligt wel altijd ook een tweede bot in de kamer, zodat mot om 1 bot praktisch wordt uitgesloten. Zeker met twee teefjes zou ik het risico op eventuele mot zo laag mogelijk houden.? Dat smeult dan al langer hoor.

- Moos
- Zeer actief
Ja, maar het gaat even om het punt waarop de jongste wellicht een stapje hoger wil op de ladder en helemaal geen zin heeft om te wachten. Dat zal de oudste niet accepteren, en dan heb je met een beetje pech flinke mot als de jongste een correctie op haar beurt ook niet meer zonder tegenstribbelen accepteert.Mickie schreef:Dat bedoel ik. Rangorde duidelijk, probleem opgelost.Branka schreef:Tja, een conflictje hebben wij dus al op dag 1 dat Jari bij ons in huis kwam gehad. Hij dook direct in Tagor zijn bak voer toen die werd neergezet. Dat was ie immers bij de fokker gewend. Eten zodra dat kon. Tagor was daar als volwassen hond niet van gedient en corrigeerde hem dan ook direct. Daarna is het nooit meer voorgekomen. [/color]
Terug naar de natuur: ranghoogste eet als eerste, op zijn gemakje. Als er een ander te dicht in de buurt komt, wordt hij gecorrrigeerd. Pas als hj klaar is mag de rest eten, van dezelfde prooi. Zo werkt dat bij mijn beessies ook. De jongste blijft op gepaste afstand, en zo hoort dat ook.

- starfleet
- Erelid
Buffy is al overleden voordat ze dat gewend zou zijn. Als ik vieze brokken zou kopen dan heb je wel kans dat ze zich niet dood zou eten, maar moddervet zou ze wel zijn.Mickie schreef: Ik denk dat het best eens zo zou kunnen zijn dat de honden die zich dood zouden vreten, dat niet meer doen als ze langere tijd net zoveel te eten krijgen als ze trek in hebben, of als ze er van begin af aan aan gewend waren.
Bij de fokker kregen ze apart in de bakken eten en ook hier vanaf pup in een halve minuut weg. Alleen Eukanuba liet ze een enkele keer wel 's morgens staan, maar toen was ze ook al te dik.
Het scheelt ook per ras. De meeste kooikers zijn ontzettende vreetzakken en Labradors zijn ook verschrikkelijk, die worden gewoon veel te dik als je ze net zoveel laat eten als waar ze trek in hebben.
Ik heb een vriendin met 3 te dikke honden waar de voerbak de hele dag gevuld staat vanaf pup. Ze zijn gewoon alledrie te dik.
Anne
- starfleet
- Erelid
- Branka
- moderator
Dat zeg ik ook niet. Maar als dat conflict er aan komt is voedsel m.i. dus 1 van de eerste dingen waarover een conflict zal ontstaan. Er is n.l. winst te behalen: het meeste en beste voer.Mickie schreef:Voedsel zou een aanleiding kunnen zijn voor een conflict, maar alleen als dat conflict er al aan zat te komen. Mijns inziens kan voedsel nooit een oorzaak zijn van rangordeverstoring. Het is toch niet zo dat een hond bij het zien van voedsel ineens machtswellustige neigingen krijgtMoos schreef:Helemaal mee eens. Moos en Saar kluiven bijvoorbeeld het liefste samen aan 1 bot. Prima, maar er ligt wel altijd ook een tweede bot in de kamer, zodat mot om 1 bot praktisch wordt uitgesloten. Zeker met twee teefjes zou ik het risico op eventuele mot zo laag mogelijk houden.Branka schreef:Tja, een conflictje hebben wij dus al op dag 1 dat Jari bij ons in huis kwam gehad. Hij dook direct in Tagor zijn bak voer toen die werd neergezet. Dat was ie immers bij de fokker gewend. Eten zodra dat kon. Tagor was daar als volwassen hond niet van gedient en corrigeerde hem dan ook direct. Daarna is het nooit meer voorgekomen. Tegenwoordig hebben de heren wel naast elkaar hun eigen bak in de voerstandaard.Mickie schreef: Nee, het feit dat het voer op raakt werkt hebberigheid in de hand. Als er weinig eten op tafel staat krijg je zelf ook de neiging om te pakken wat je pakken kan (erg kort door de bocht gezegd).
Toen Marre net kwam heeft Mickie wel een periode gehad dat ze meer at, een vorm van baknijd dus, maar nu is dat helemaal over. Het gaat prima, en is zelfs een vorm van rangordebevestiging: de oudste eet eerst en als ze genoeg heeft krijgt de jongste pas. Een eventueel conflict om de rangorde wordt toch wel uitgevochten, niet noodzakelijkerwijs om een bak voer.
Dat zal dus m.i. ook 1 van de allereerste onderwerpen worden van conflict als dat komt. Een risico dat ik niet graag loop.? Dat smeult dan al langer hoor.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Als ik hier een zak voer van 5 kilo leeg gooi in de bak van Max gaat dat op;ook al knapt ie....óp zal het!Mickie schreef:Er is helemaal niks mis met je hond lekker slank te houden, integendeel! Het gaat mij ook niet om de reden dat ze een magere portie krijgen, ik bedoel dat het feit dat ze weinig krijgen hebberigheid in de hand werkt. Als je zelf een hongergevoel hebt ben je meer geneigd om je vol te eten dan als je alleen maar trek hebt, dan eet je totdat je genoeg hebt, en heel verschil (althans zo werkt dat bij mij).
Om dezelfde reden zou baknijd kunnen ontstaan. Vergelijk het met een groot gezin met één grote pan op tafel... Baknijd komt bij mij niet voor. De ranghoogste eet eerst, en als ze genoeg heeft en gaat rusten, komt de volgende pas eten, er is altijd genoeg voor beiden. Het is niet zo dat ze snel moeten zijn omdat er anders niets overschiet. Ik heb overigens ook geen vaste tijden waarop de bak opnieuw gevuld wordt, en hij mag best een poos leegstaan.
Ik denk dat het best eens zo zou kunnen zijn dat de honden die zich dood zouden vreten, dat niet meer doen als ze langere tijd net zoveel te eten krijgen als ze trek in hebben, of als ze er van begin af aan aan gewend waren.
Dat heeft ie van het begin af aan gehad en is nooit veranderd.Hier krijgen ze dus allebei 3 keer per dag eten,allebei in een aprte bak en op is op.
Niet eten?Jammer dan,na een paar minuten haal ik de bak dan weg om te voorkomen dat het restant in de verkeerde maag verdwijnt en bij de volgende ronde staat ie er weer.
Hier wordt niet geschrokt en baknijd hebben ze alleen t.o.v. elkaar;ik kan er alles mee doen.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- kattekop
- Actief
Als ik hier de hele dag eten zou neerzetten voor Luna zou ze zonder twijfel moddervet worden. Ze krijgt dus afgepast voer en negen van de tien keer niet in haar voerbak, maar tijdens training of spel. Ze vindt het altijd leuk om voor haar voer te werken en zo schrokt ze de boel tenminste niet binnen een paar seconde naar binnen.
Voor mijn katten heb ik wel de hele dag brokken klaarstaan. Dat staat dan wel op een plek waar Luna niet makkelijk bij kan, anders zou dat ook altijd op zijn...
Voor mijn katten heb ik wel de hele dag brokken klaarstaan. Dat staat dan wel op een plek waar Luna niet makkelijk bij kan, anders zou dat ook altijd op zijn...

- Moos
- Zeer actief
Voedsel kan inderdaad een aanleiding zijn, maar je hebt maar 1 aanleiding nodig voor mot. Haal je die aanleiding weg dan zal de mot er niet komen. Misschien uiteindelijk wel a.d.h.v. een andere aanleiding, maar ik persoonlijk zou alle mogelijke aanleidingen tot een minimum willen beperken.Mickie schreef:Als de jongste een stapje hoger wil, zal ze dat toch wel proberen. Voedsel kan een aanleiding zijn, geen oorzaak. Misschien zou ik het anders hebben gedaan als de verhoudingen niet zo duidelijk hadden gelegen. Nu werkt het alleen maar rangbevestigend. Het gebeurt maar zelden dat Mickie een correctie nodig acht, die is wel fel en kort, maar nogmaals: zéér rangbevestigend. Dit lijkt mij in onze situatie juist te vermijden dat Marre een poging gaat wagen hogerop te komen.
Als Marre echt hogerop wil gaan komen zal ze dat ook hoe dan ook doen. Van jouw eigen argumenten uitgegaan zou ze dat dus ook proberen als dat gedoe rondom het voer er niet was.
Waarom geeft je ze trouwens niet twee bakken die de hele dag gevuld staan? Waarom moet per se Mickie eerst eten en dan pas Marre, uit dezelfde bak?

- Moos
- Zeer actief
Kregen jouw honden bij de fokker als pup 1 grote bak waarin de hele dag eten zat dan?Mickie schreef:En als ze dat van pup af aan gewend zou zijn?starfleet schreef:Buffy is al overleden voordat ze dat gewend zou zijn.
Dat past juist in mijn beeld van hebberigheid kweken: pakken wat je pakken kunt want op is op en weg is weg. Oppassen dat een ander het niet voor je neus wegkaapt.starfleet schreef:Bij de fokker kregen ze apart in de bakken eten en ook hier vanaf pup in een halve minuut weg.
Krijgen ze alleen dat voer of ook veel tussendoortjes? Ik denk dat er ook veel afhankelijk is van de eigenaar. Geef je het normale voedsel een bepaalde 'lading' mee door het bijzonder te maken of negeer je het hele spul.starfleet schreef:Ik heb een vriendin met 3 te dikke honden waar de voerbak de hele dag gevuld staat vanaf pup. Ze zijn gewoon alledrie te dik.
Bij trainen zijn ze zeer voergevoelig, maar daar gebruik ik natuurlijk niet hun normale voer voor.
Moos en Saar waren ook als pup al vreetzakken, die hadden dan ook gewoon doorgegeten als ik ze die kans gegeven had.
En ik ken dus ook een aantal mensen waarbij er de hele dag voer staat, en die honden zijn ook stuk voor stuk te dik, alleen de baas vindt van niet.

- Moos
- Zeer actief
Maar als je van jouw eigen ideeen uitgaat (dat een conflict er toch wel zou komen, onafhankelijk van het voeren), dan maakt het feit dat de rangorde dan weer even bevestigd wordt ook niet uit. Als Marre echt hogerop wil komen zal dat dan toch wel gebeuren, jouw manier van voeren kan dan een aanleiding zijn dat het op dat moment niet gebeurt, maar dan gebeurt het wel op een ander moment.Mickie schreef:Ik geef je helemaal gelijk. Alleen denk ik dat dat conflict er toch wel zou komen, en dat je dat niet vermijdt door voedsel anders aan te bieden, hooguit kun je het daarmee uitstellen, geen echte winst dus. Aan de andere kant kan mijn manier wel iets voorkomen omdat het keer op keer rangordebevestigend is, zoiets als de dominantiehandelingen. Dat is dus mijn mening.Branka schreef:Dat zeg ik ook niet. Maar als dat conflict er aan komt is voedsel m.i. dus 1 van de eerste dingen waarover een conflict zal ontstaan. Er is n.l. winst te behalen: het meeste en beste voer.