Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beste manier om je eigen hond nog levend terug te zien?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Babs73 schreef:
malinois schreef:
denk dat het bij mijn reuen weinig tot niets zal uithalen :19: ligt aan de reu.

Oh werkt het niet hetzelfde dan :denken: Net zoals bij mannen :denken:
Het is toch een gevoelig plekje
dat ligt eraan hoever ze op dat moment in hun 'driften' zitten... een hond die zoveel adrenaline door z'n lijf heeft gieren kan op dat moment erg weinig voelen, ik weet van mijn eigen honden dat je dan niet hoeft te gaan slaan, schoppen of weet ik veel wat want daarmee maak je ze alleen maar gekker... daar moet je juist met rust ingrijpen... maar bij andere honden zal het misschien best werken, ik zou het er niet op gokken en zou het ook niet snel doen... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Babs73

Ongelezen bericht door Babs73 »

Ik hoop ook nooit dat ik het mee hoef te maken :N:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Femmel schreef:
Wij waren pasgeleden bij vrienden, zaten lekker binnen om de tafel met de buitendeur open, Joy lag lekker onder de tafel te slapen.

Ineens komt er een hond binnenlopen, vanuit onze ooghoeken gezien was het hun Berner Sennen (huishond) dus niemand besteedde daar verder aandacht aan.
wat een rare vrienden hebben jullie, die daar geen aandacht aan besteedden :evil:
Zij wisten toch wel beter?
En hoezo losgebroken, lag hij aan de ketting of zo? :denken:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij hebben dit voor onze ogen zien gebeuren. Een rottweiler had een 8 jaar oud foxterriertje te pakken en hij heeft hem dus ook doodgebeten. De eigenaar en twee passerende mannen hebben geprobeerd de hond te wurgen en te schoppen maar helaas beet de hond de eigenaar in zijn gezicht en op dat moment durfde niemand nog echt wat te doen. Foxje dood en de rottweiler is meegenomen door de politie.

Wordt een van onze honden zo gigantisch gegrepen dan zou ik denk ik proberen de hond buiten westen te slaan. Gewoon snoeihard voor zijn kop rammen. Klinkt grof maar wurgen en wegtrekken ed helpt gewoon soms niet naast het feit dat ik er vanuit ga dat het dan een flinke hond betreft die ook jou goed te grazen kan nemen. :N:

Onze berner die we vroeger raakte een keer in een veel te hevig gevecht met een DH van een boer in Zwitserland. Mijn vader woonde in een dorpje in de bergen en zijn reu en de reu van die boer hadden een enorm probleem met elkaar. Deze boer heeft toen een riek door onze hond gestoken waar we bij stonden :eek: :jank: Godzijdank door zijn achterpoot wat uiteindelijk helemaal goedgekomen is. :ok:
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Pak-de-bal schreef:En hoezo losgebroken, lag hij aan de ketting of zo? :denken:
Er staat nergens dat hij losgebroken was.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Femmel schreef:
Pak-de-bal schreef:En hoezo losgebroken, lag hij aan de ketting of zo? :denken:
Er staat nergens dat hij losgebroken was.
Femmel schreef: Ineens komt er een hond binnenlopen, vanuit onze ooghoeken gezien was het hun Berner Sennen (huishond) dus niemand besteedde daar verder aandacht aan. Joy wordt wakker staat op om de hond te begroeten en de hond vliegt haar onder tafel aan! :N: Blijkt het hun waakhond te zijn die had weten te ontsnappen, en wetende wat voor schade hij aan kan richten was het ineens dikke paniek natuurlijk.
Er staat dat die ontsnapt was :wink:
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Bij losgebroken kan ik me voorstellen dat iemand denkt dat een hond aan een ketting ligt. Omdat ik nergens spreek over losgebroken snapte ik ook niet waarom ze zich afvraagt of hij aan de ketting ligt ofzo?

Even voor de duidelijkheid : Nee, de hond ligt niet aan de ketting. Hij heeft overdag een groot hok en 's avonds en 's nachts loopt hij op het goed afgesloten erf waar hij normaal gesproken niet vanaf kan. En ja, heel soms gaat er inderdaad iets mis en lopen mensen in en uit op het erf (het is een echte lieverd voor mensen die hij kent) waarbij 1 iemand dus had vergeten te checken of het hek goed in het slot was gevallen.

Normaal is dat nog niet zo'n probleem omdat hij dan in de voortuin komt waar hij ook niet uit kan. Alleen was het nu dus wel een probleem omdat onze Joy onder de tafel lag.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

XenaScence schreef:Ik ben dus ook erg bang voor wat Malinouis zegt. Als een grote hond gegrepen wordt staat hij soms nog wel op zijn pootjes. Xena werd de laatse keer op haar rug gegooid en zodra ze ging rennen ging die hond er weer achteraan. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat sommige kleine hondjes gewoon door elkaar geschud worden alsof ze een prooidier zijn. Dan heb je met schoppen waarschijnlijk maar weinig kans!
Doodschudden heeft Jola een tijdje geleden bij een agressieve jackrussel gedaan die hond vloog haar aan en in een reactie stond ze dus met die russel in haar bed te schudden ik schrok me dood gaf een brul en Jola kwam naar me toe gekropen. Die jack kon dus mooi wel gehecht worden ik denk echt dat als het een paar sec langer geduurd had die jack dood geweest was. En die eigenaren hoopte dat hun hond eindelijk iets geleerd had :evil:

Nu loopt er hier nog zon kerel met 4 Jack russels die stiervervelend zijn en vooral niet luisteren altyd los. De dag na het incident hierboven. Hield ik de aandacht van Jola in alle macht bij me door een bal spelletje maar die jackrussel van die man bleef maar komen en brutaal doen totdat Jola en genoeg van had en die hond zo van een stijle rand het water in duwde. Net goed zegt die man :boos: Nee niet net goed het is door zulke mensen dat mijn hond straks nog jack russel agressief wordt! En als ze er dan een dood bijt weet ik zeker dat het niet meer is goedzo leert ie van :evil:

Het ligt denk ik erg aan het ras. Voorheen hadden we 5 bordercollies en Jola in huis, Jola en een van de werkteven lagen elkaar niet dan gingen ze wel eens vechten maar meestal was een brul genoeg, soms hebben we met de herders stok op hun neuzen geslagen ook over. @ reuen lagen elkaar ook niet zo maar waren beide gehecht aan de zelfde baas. We waren appart wandelen maar kwamen elkaar tegen, beide reuen wouden persee met die baas mee dus geprobeert. Maar we kregen ze niet meer van elkaar af en zijn dus genoodzaakt met 2 'vechtende" honden naar huis te lopen daar ging de ijskoude tuinslang erop en was het meteen over.

Maar een bordercollie vecht anders als bv een stafford. Ik zelf zou proberen om nooit te gaan schreeuwen of schoppen als een hond eenmaal vasthoud en niet loslaat dan is het adrealine level al veels te hoog en je zou die hond dan alleen maar meer opfokken. Ik denk zelf dat ik uit reactie de kaken van elkaar zou proberen te trekken (zal wel niet helpen :roll: ) Maar dan is het beste idd of de achterpoten of wurgen. Of wat paula zegt als de eigenaar zijn of haar hond kalmeert.
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Een flinke por achter de ribben doe al je vingers bij elkaar en dan een flinke por geven
Dan gaat de hond gelijk naar adem happen en laat de hond los
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

pablo schreef:Een flinke por achter de ribben doe al je vingers bij elkaar en dan een flinke por geven
Dan gaat de hond gelijk naar adem happen en laat de hond los
of hij hapt je arm vast ja :roll: lijkt me niet zo slim want als je het niet goed doet of op de verkeerde plek ben jij de pineut....en aangezien je deze handeling gebukt moet uitvoeren lijkt me zit je wel heel dicht met je gezicht bij de hond brrrrrrrrrrrr nee ik zal het nooit uitproberen.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sunshine
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sunshine »

Toch iets om over na te denken dit....
Ik denk dat ik van schrik op de hond af duik en begin te slaan en te trappen.
Niet de beste oplossing denk ik, maar denk wel dat dat is wat ik zou doen...
Afbeelding
Marielle&Jinx
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jinx & Sadie American Staffordshire Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marielle&Jinx »

Wij hebben het pas meegemaakt bij een meertje.
Jinx was aan het zwemmen en stond nog half in het water toen hij werd aangevallen door een Bull-mastief.
het ging er hard aan toe.maar het gaat zo snel dat je niet goed kan zien wat er precies gebeurd.zeker in het water.
Mijn man is het water ingelopen en heeft die hond er leterlijk van af geschopt.
En idd eigenaar van de andere hond stond er bij en keek ernaar... :boos:
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Wat ik geleerd heb op cursus is allebei de baasjes hun eigen hond bij de achterpoten pakken en wegtrekken. Eerst desnoods nog een sleutelbos erop gooiten dat de hond die vast heeft schrikt.
Naar de achterpoten kunnen ze niet zo makkelijk bijten. Want een hond heeft op zo'n moment niet eens door dat zijn baasje hem beet pakt en bijt gewoon om zich heen.
Ik heb het nog nooit gedaan bij echt vechtende honden .. dus of het echt werkt weet ik niet.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

corason del perro schreef:
XenaScence schreef: Maar een bordercollie vecht anders als bv een stafford. Ik zelf zou proberen om nooit te gaan schreeuwen of schoppen als een hond eenmaal vasthoud en niet loslaat dan is het adrealine level al veels te hoog en je zou die hond dan alleen maar meer opfokken. Ik denk zelf dat ik uit reactie de kaken van elkaar zou proberen te trekken (zal wel niet helpen :roll: ) Maar dan is het beste idd of de achterpoten of wurgen. Of wat paula zegt als de eigenaar zijn of haar hond kalmeert.
Dat heb ik ook weleens gehoord, dat er dan zoveel adrenaline door de aderen stroomt dat het schoppen en slaan voelen ze gewoon niet. Ze zijn zooo opgefokt. Advies is dan dat beide bazen omdraaien en weglopen van de hond. Als er geen 'publiek' meer is daalt het adrenalinepijl heel snel en laten ze sneller los.
Ik heb dat 1 keer meegemaakt bij twee bull dogen, vriendjes van elkaar, altijd spelen en ineens sloeg het om in vechten. Dat was al voorspelt door de trainster, maar wij konden er ons allemaal niets bij voorstellen, ze speelden zo leuk iedere les. Toen dus niet meer. Ze hebben elkaar lang vastgehouden, totdat we verder gingen met de les op aandringen van de trainster en hun dus een paar meter achter ons lieten. Aantal minuten later kwam er eentje aanlopen, de ander zat nog een paar meter achter ons. Toen konden de baasjes hun hond gaan bekijken. Veel schade, hele stukken vlees eruit enzo echt erg.
Baasjes waren vrienden, daarna niet meer, ze gaven elkaar de schuld :S
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Watdehek
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Watdehek »

De achterpoten omhoog tillen (bovenaan vastpakken) en heel hard in de liezen knijpen.

Ik heb dit twee keer gezien tijdens de hondencursus en het zelf ook een keer toegepast. Een bouvier hing aan de wang van mijn hond en de bouvier was niet van plan los te laten.

Achterpoten opgetild, knijpen in de lies en hij liet los. Daarna heb ik de bouvier even als kruiwagen vastgehouden (wat overigens een beetje dom gezicht is :mrgreen:) zodat zijn baas hem kon aanlijnen.
AnimalPedigree.com, online stambomendatabase.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Chaos is een paar weken terug gegrepen door een staff. deze viel Chaos telkens opnieuw aan, eigenaar stond met handen in zak toe te kijken.
Elke keer als Chaos weer bij mij aan de voet kwam, klapte de staff weer op Chaos. Schreeuwen en schoppen maakte de hond alleen maar nog gekker voor mijn gevoel. Toen de staff Chaos goed te pakken had; zijkant van zijn hoofd in een kaakklem kon ik niets anders doen als Chaos vast blijven houden en wachten totdat er hulp kwam...
Toen ik helemaal uit mijn dak ging tegen de eigenaar probeerde hij de hond van Chaos af te trekken, op de toppen van longen gegild dat dat niet moest omdat hij dan zijn oor kapot zou trekken..
We hebben even gewacht en toen kon de eigenaar door verschillende keiharde dreunen tussen de ogen van deze hond te geven, de hond van Chaos af krijgen..

Ik weet niet meer wat ik zou doen in zo'n geval, uberhaupt bij vechtende honden, dit akkefietje is me niet in de koude kleren gaan zitten.
Afbeelding
Marielle&Jinx
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jinx & Sadie American Staffordshire Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marielle&Jinx »

Vinger in z'n kont steken!
Heb ik wel eens gehoord,dan laten ze van schrik los.
Niet zo fris,maar als het helpt!
Afbeelding
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Mijn ervaring is dat de meeste loslaten als je ze heel stevig in het nekvel pakt. Dat je dan eventueel het risico loopt dat die jouw pakt kan me niet echt wat schelen als die mijn hond sloopt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Remco schreef:Mijn ervaring is dat de meeste loslaten als je ze heel stevig in het nekvel pakt. Dat je dan eventueel het risico loopt dat die jouw pakt kan me niet echt wat schelen als die mijn hond sloopt.
dan kun je ook niks meer doen, daarom steek ik m'n handjes niet tussen hondenkaken.. ik wil nog wel wat voor m'n hond kunnen doen.... :roll:
Afbeelding
Marloes

Ongelezen bericht door Marloes »

Wat een naar onderwerp, maar wel goed om alle dingen te lezen.
Robbie is 1 keer gepakt en dat was op een forum wandeling. Hij heeft er lichamelijk geen schade aan overgehouden. Maar hij snauwt nu wel naar andere honden. Niet naar alle, maar wel naar grote, donkere reuen die in zijn ogen te druk of overweldigend op hem af komen. Dus eigenlijk weet je nooit wanneer hij dat gaat doen.
Ik denk dat dat best kan komen door toen, volgens mijn vriend is het onzin.
Ik weet nooit hoe een andere hond op zijn snauw reageert dus ik ben nu best wel erg voorzichting met andere honden en hou Robbie dan heel goed in de gaten. (Tot nu toe staan alle honden heel verbaasd te kijken, tot nu toe...)
Want Robbie is maar 5 kilo, als hij flink gepakt wordt, tja dan hou je toch weinig over.
In het bos hebben we al eens wat gehad met een stafford die los liep. Robbie was gelukkig aangelijnd en ik weet zeker dat als Robbie los was, dat hij dan gepakt was. Ik ben maar tussen die 2 in gaan staan, dacht dan pak je mij maar. En toen Robbie langs mij schoot, ging de staff achter hem aan maar kon ik hem wegduwen. En later kwam de baas er pas aan, reactie: Oh is het een reu? Ja daar kan hij niet zo goed mee.
:boos:
Laat hem dan niet los lopen in het weekend, in het bos...
Sinds die dingen heb ik altijd verbandpakjes bij me, van Defensie. Want je weet maar nooit maar over hoe ik Robbie dan los krijg, tja..
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Vorig jaar is Kevin gepakt door een hond die dus ook niet meer los wilde laten.
't Was eigenlijk Kevin's schuld want hij klapte tussen 2 honden in die voor ons huis liepen. Ik woon naast een park dat uitlaatplaats is en mijn zoons kwamen net terug toen Kevin die honden (aangelijnd) zag lopen. Voor ze hem aan konden lijnen, was hij er al vandoor.
Ik was in huis bezig toen ik veel tumult hoorde en het gegil van een hond in doodsnood, dat was Kevin :N: .
Ik naar buiten en zag dat de reu Kevin in de nek beet had en hevig aan het schudden was. Die hond hield dus gewoon vast en was niet om zich heen aan het bijten. De vrouw die met die honden liep had van de eigenaar te horen gekregen dat ze hem hard moest schoppen of slaan als hij een andere hond greep, omdat die reu niet los zou laten. Dat deed ze dus ook, maar ik zag dat die reu daar alleen maar opgefokter van raakte. Ik heb dan ook gegild dat ze daar mee moest stoppen. Ik moest wel gillen om boven het gekrijs van Kevin uit te komen.
Omdat die reu niet losliet kon ik over hem heen gaan staan, met mijn benen hem zoveel mogelijk vast zetten en hem bij zijn bakken (wangen) pakken en zo er voor zorgen dat hij niet meer kon schudden. Daarna heb ik mijn duimen in zijn wangen gezet en ben zijn kaken van elkaar gaan drukken, met zijn wangen als bescherming voor mijn vingers .
De situatie was toen niet meer zo paniekerig en ik voelde de hond langzaam maar zeker ontspannen. Op een gegeven moment liet hij dan ook los en kon ik mijn hond naar binnen sturen.
Ik weet niet goed wat ik gedaan zou hebben als die 2 "gewoon" aan het vechten waren gegaan. Maar als ik zo'n situatie, waarbij de ene hond vast heeft en houdt, zou ik weer hetzelfde doen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
*Jessy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door *Jessy »

Ik denk dat wat je het beste kunt doen afhangt van de verhoudingen in het gevecht en je eigen handigheid...

Stefan is groot en ook nog eens heel snel (vecht gelukkig bijna nooit, alleen heel soms met vervelende reuen die even groot zijn als hij. Kleine hondjes kunnen hem bijten/uitdagen tot ze scheel zien, die negeert hij gewoon) en dus liggen de verhoudingen als het dan een keertje misgaat niet zo ongunstig. De enige keer dat hij echt in een flinke knokpartij terechtkwam, was met een loslopende kruising herder van zijn eigen maat. Die twee kwamen elkaar tegen en voordat ik met mijn ogen kon knipperen hadden ze blijkbaar al besloten dat er spijkers met koppen moesten worden geslagen dus ze klapten op elkaar.

Het had niet zoveel uitgehaald om te proberen een van de twee honden te schoppen of te wurgen in dit geval: het was een plukharende kluwe poten/staarten/tanden die je in je eentje toch niet uit elkaar kreeg zonder zelf flinke schade op te lopen. Gelukkig was intussen de baas van de herder aan komen fietsen (hij had de hond los bij zich naast de fiets), die smeet zijn fiets in het gras en was handig genoeg om samen met mij ieder een set achterpoten te pakken en ze zo uit elkaar te trekken. Na wat korte inspectie van de schade en een evaluatie van het geheel (tja, allebei de honden liepen los en waren evenredig vervelend dus we gingen elkaar geen verwijten maken) gingen we weer ieder ons weegs. Stefan had wat losse plukken haar en die herder alleen wat putjes en een bloedlip.

In dit geval werkte de achterpoten uitstekend, ook omdat de eigenaar van de andere hond en ik op een lijn zaten. Ik weet niet wat ik had gedaan als ik er alleen voor had gestaan met 2 honden van deze maat die ervoor gaan...

Stefan is ook een keer gegrepen door een kruising Stafford van een bepaald soort (ik zou je niet kunnen zeggen wat voor kruising, maar het leek op een Boxerlijf met een Staffordkop eraan vast). Dit ging heel anders: de Stafford kruising dacht dat hij z'n vriendje moest verdedigen tegen Stefan (die probeerde het opdringerige vriendje dat hem steeds wilde likken weg te jagen door te grommen), dus die liep in snelle pas op Stefan af, draaide de kop, en greep hem zo in zijn keel... en liet dus niet meer los. Achterpoten trekken had hier niet zoveel zin, dan had ik waarschijnlijk Stefan's vel flink uitgescheurd. Bovendien was Stefan zo verbouwereerd door deze actie dat hij niet terugvocht, hij keek mij alleen maar aan van: "auwauwauw, wat nu?". Gelukkig was ook hier de baas van de Stafford en de opdringerige hond bereid om te helpen en we hebben de hond losgekregen door hem de keel dicht te knijpen met twee vingers op de luchtpijp. Dit kon omdat de hond gewoon rustig vasthield en niet druk aan het bijten/schudden was. Hierdoor had de hond geen lucht meer en liet los om adem te halen. Helaas was de baas net niet snel genoeg met wegtrekken waardoor de Staffordkruising nog een keer de kans kreeg om Stefans oor (kaikaikai!!) te pakken. Ook hier weer niet getrokken maar keeltje dicht en rustig los.

Na afloop heb ik de eigenaar van de hond wel een uitbrander gegeven. Zijn verweer was dat de hond dit nog nooit had gedaan (tja...). En ik maar proberen uit te leggen dat ALS deze hond dit wel eens doet (ookal weet jij dat niet) dan KAN het een keer misgaan en dan ben je de hond gewoon KWIJT door je eigen stommiteit. Nu is Stefan een flinke jongen die je niet zomaar doodbijt, maar je moet er niet aan denken dat dier een hondje vastgrijpt dat veel kleiner is. Doe dat ding dus aan de lijn als het je lief is. Later kwam ik hem reregeld tegen met de hond nog gewoon los... Idioot.
"Dogs feel very strongly that they should always go with you in the car, in case the need should arise for them to bark violently at nothing right in your ear." - Dave Barry
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

*Jessy schreef:Ik weet niet wat ik had gedaan als ik er alleen voor had gestaan met 2 honden van deze maat die ervoor gaan...
Verschrikkelijk ja :?. Een poos terug klapten Shadow en Cetan weer eens tegen elkaar. "Gelukkig" was het in huis, dus heb Shadow bij de achterpoten gegrepen, ben een andere kamer ingegaan met hem en de deur dichtgeduwd, zodat ze elkaar wel los MOESTEN laten :?. Maar als het buiten was geweest had ik in mn uppie ook niet veel kunnen maken.
maria1968
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door maria1968 »

als een hond echt vast heeft zal hij door agressie als schoppen, maar ook schreeuwen slaan ed alleen maar vaster grijpen (kaakklem), of wat ook niet grappig is jou pakken.

Wurgen is natuurlijk een optie wel loop je de kans op schade aan te richten aan het strottehoofd van de agressor.

A. rustig blijven al explodeer je van binnen.

B. Neus dichtknijpen en als dat niet helpt

C. Als je het durft........halsslagader van de agressor dichtdrukken, deze verliest doordat er minder bloed naar de hersens gaat het bewust zijn en los is je hond. Dit richt geen schade aan.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

maria1968 schreef:als een hond echt vast heeft zal hij door agressie als schoppen, maar ook schreeuwen slaan ed alleen maar vaster grijpen (kaakklem), of wat ook niet grappig is jou pakken.

Wurgen is natuurlijk een optie wel loop je de kans op schade aan te richten aan het strottehoofd van de agressor.

A. rustig blijven al explodeer je van binnen.

B. Neus dichtknijpen en als dat niet helpt

C. Als je het durft........halsslagader van de agressor dichtdrukken, deze verliest doordat er minder bloed naar de hersens gaat het bewust zijn en los is je hond. Dit richt geen schade aan.
Kaakklem geloof ik niet in. Wel dat een hond vaster grijpt door de adrenaline die door het lijf giert. Daarom ben ik er voor om de situatie te stabiliseren en tot houdbare proporties terug te brengen. Dus niet gaan gillen, schoppen, slaan oid.
Neus dicht knijpen zou ik zelf niet proberen, de hond in kwestie hoeft maar een keer over te grijpen en jouw handje zit er tussen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

*Jessy schreef:Ik denk dat wat je het beste kunt doen afhangt van de verhoudingen in het gevecht en je eigen handigheid...

Stefan is groot en ook nog eens heel snel (vecht gelukkig bijna nooit, alleen heel soms met vervelende reuen die even groot zijn als hij. Kleine hondjes kunnen hem bijten/uitdagen tot ze scheel zien, die negeert hij gewoon) en dus liggen de verhoudingen als het dan een keertje misgaat niet zo ongunstig. De enige keer dat hij echt in een flinke knokpartij terechtkwam, was met een loslopende kruising herder van zijn eigen maat. Die twee kwamen elkaar tegen en voordat ik met mijn ogen kon knipperen hadden ze blijkbaar al besloten dat er spijkers met koppen moesten worden geslagen dus ze klapten op elkaar.

Het had niet zoveel uitgehaald om te proberen een van de twee honden te schoppen of te wurgen in dit geval: het was een plukharende kluwe poten/staarten/tanden die je in je eentje toch niet uit elkaar kreeg zonder zelf flinke schade op te lopen. Gelukkig was intussen de baas van de herder aan komen fietsen (hij had de hond los bij zich naast de fiets), die smeet zijn fiets in het gras en was handig genoeg om samen met mij ieder een set achterpoten te pakken en ze zo uit elkaar te trekken. Na wat korte inspectie van de schade en een evaluatie van het geheel (tja, allebei de honden liepen los en waren evenredig vervelend dus we gingen elkaar geen verwijten maken) gingen we weer ieder ons weegs. Stefan had wat losse plukken haar en die herder alleen wat putjes en een bloedlip.

In dit geval werkte de achterpoten uitstekend, ook omdat de eigenaar van de andere hond en ik op een lijn zaten. Ik weet niet wat ik had gedaan als ik er alleen voor had gestaan met 2 honden van deze maat die ervoor gaan...

Stefan is ook een keer gegrepen door een kruising Stafford van een bepaald soort (ik zou je niet kunnen zeggen wat voor kruising, maar het leek op een Boxerlijf met een Staffordkop eraan vast). Dit ging heel anders: de Stafford kruising dacht dat hij z'n vriendje moest verdedigen tegen Stefan (die probeerde het opdringerige vriendje dat hem steeds wilde likken weg te jagen door te grommen), dus die liep in snelle pas op Stefan af, draaide de kop, en greep hem zo in zijn keel... en liet dus niet meer los. Achterpoten trekken had hier niet zoveel zin, dan had ik waarschijnlijk Stefan's vel flink uitgescheurd. Bovendien was Stefan zo verbouwereerd door deze actie dat hij niet terugvocht, hij keek mij alleen maar aan van: "auwauwauw, wat nu?". Gelukkig was ook hier de baas van de Stafford en de opdringerige hond bereid om te helpen en we hebben de hond losgekregen door hem de keel dicht te knijpen met twee vingers op de luchtpijp. Dit kon omdat de hond gewoon rustig vasthield en niet druk aan het bijten/schudden was. Hierdoor had de hond geen lucht meer en liet los om adem te halen. Helaas was de baas net niet snel genoeg met wegtrekken waardoor de Staffordkruising nog een keer de kans kreeg om Stefans oor (kaikaikai!!) te pakken. Ook hier weer niet getrokken maar keeltje dicht en rustig los.

Na afloop heb ik de eigenaar van de hond wel een uitbrander gegeven. Zijn verweer was dat de hond dit nog nooit had gedaan (tja...). En ik maar proberen uit te leggen dat ALS deze hond dit wel eens doet (ookal weet jij dat niet) dan KAN het een keer misgaan en dan ben je de hond gewoon KWIJT door je eigen stommiteit. Nu is Stefan een flinke jongen die je niet zomaar doodbijt, maar je moet er niet aan denken dat dier een hondje vastgrijpt dat veel kleiner is. Doe dat ding dus aan de lijn als het je lief is. Later kwam ik hem reregeld tegen met de hond nog gewoon los... Idioot.
Blijf in dit topic meelezen en wat jij zegt is zo waar.. kijk naar de situatie en de andere baas..
En hoe de honden vechten.. ik zie daar ook nu verschil in.. een gevecht om dominantie win, gevecht als aggressor..ik kan dat niet goed uitleggen, ik zie dat in honden die gewoon zonder aanleiding echt willen klappn op een hond die passeert en zelf verder geen aanleiding geeft om te vechten.. dat soort types daar ben ik huiverig voor..
Tot nu toe volstond ik met weglopen en meeroepen.. heb ook eens op afstand moeten zien dat mijn hond de ander op de rug legde..
Echter.. geen bijtwerk van mijn hond uit.. puur lichaam gelukkig.. maar als je twee grote honden ziet "vechten"dan vind ik het zeer lastig om een poot te grijpen..
vorige keer werd (na blijkt achteraf) mijn hond die wilde kennismaken met een kleiner hondje.. vlak bij zijn oog gebeten.. ik hoorde inene een piep en een grauw en schoot erop af.. schrok me de dood... mijn manneke dat op een kleiner hondje duikt! Toen ben ik wel over mijn hond gaan staan en trok m aan de slip omhoog..
Maar dan toch weer zag ik dat ie dat dier alleen met zijn lichaam plathield.. het beestje gilde het uit,. de halve straat was wakker.. KUT herder weer..en ik dacht bijna hetzelfde.. tot dus s avonds ik zijn oog zag.. toen begreep ik de reactie van hem.. maar hij heeft dat dier niet terug gebeten.. maar on topic.. dan kun je dus wel je hond aan de band grijpen en de intimidatie of correctie zo zie ik het dan.. stoppen..
Wat ik wel heb geleerd, is stap echt over je hond;s rug en grijp m met bijde handen dan omhoog... en hou m in de midden..
Heb ooit een aanval willen stoppen.. in een binnen kamer erg smal maar toen stond ik rechts van me hond.. en ik greep de halsband en trok m naar me toe.. dan heb je de beet wel te pakken..nou ja beet is overdreven,. maar twee voortandjes in je bovenbeen is ook niet fijn.. :wink:
Maar situatie en wat voor hond en baas het zijn bepalen je reactie als t op een conflict uitloopt...
Ik blijf er nog steeds bij.. ken je hond.. speel erop in.. en als je de andere hond met of zonder baas niet vertrouwd.. zorg dat ie niet bij je hond komt en als je weet wat je eigen hond niet accepteerd.. reageer daar ook op door hem mee te nemen en te spelen..dan hoef je ook geen dilemmas te hebben over hoe te reageren als je hond in gevecht raakt..
Hera

Ongelezen bericht door Hera »

Door dit onderwerp heb ik de neiging voortaan alleen grote honden aan te schaffen en geen kleintjes.. :N:
Hera (mijn Mechelaarteef) valt ook uit naar sommige andere honden. Geluk bij haar is dat ze nooit doorbijt ofzo, er is iig nog nooit een gewonde gevallen. En ze doet het ook nooit bij kleine hondjes, dus dat is wel een verlichting. Maar ik laat haar ook nooit meer los nu en als ik sowieso een andere hond zie probeer ik altijd om te lopen, ook als ik met Tony loop. Weet eigenlijk niet waarom ik dat doe, maar vind het gewoon irritant en hou er niet van.. Wil het liefst gewoon rustig en alleen in het bos lopen :ok:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

je kan wel zeggen 'ik zou dit doen' en 'ik zou dat doen'

maar eenmaal zo ver, sta je daar.
wat heb ik gedaan?: hard geroepen... noem me maar laf, maar ik stond aan de grond genageld.

op mijn geroep is een boer afgekomen met een schop in zijn handen en die heeft zo de hond kunnen wegslaan. Jammer genoeg te laat :(

maar al die 'vingers in konten' steken ed zijn mooie theorieën, maar tja, daaar dacht ik toen wel niet aan..
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

dat is ook waar je moet het WEL ff doen ja
en de een gaat het ook echt doen
maar de ander die staat van schrik helemaal stil :N:

ik ben gelukkig nog nooit in zo'n situaatie erecht gekomen
met dokus of swiebertje
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Deze nachtmerrie heb o ik dus helaas meegemaakt, onze engelse bull werd gegrepen en de andere hond liet niet meer los ,eigenaar van de andere hond greep gelijk in ,schopte en sloeg zijn hond ,maar dat hielp niet en toen heeft hij zijn hond bij de strot gepakt en heeft hem de luchtpijp dicht geknepen en zijn neusgaten afgedekt ,hond werd blauw en slap en liet toen pas mijn bull los ,ja klinkt heel erg ,maar door zijn handelen heeft mijn bull weinig tot geen schade geleden en zijn hond was snel weer bij ,ik ben die eigenaar ook erg dankbaar dat ie zo snel handelde anders was mijn bull er misschien wel aan onderdoor gedgaan. Heb de volgende dag een mega grote kluif gehad voor mijn bull van die eigenaar en duizenmaal excuus en de kosten die ik had van de dierenarts ,want ja ik ben wel even naar de dierenarts geweest om mijn bull na te laten kijknen.

dit is lang geleden want mijn bull is er niet meer ,maar weet het nog als de dag van gister
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”